quote:
Op woensdag 26 mei 2010 08:05 schreef -Trinity- het volgende:[..]
Ik heb geen zin om van pil te wisselen omdat ik na 3 maanden spotting krijg hoor, dan maar een stopweekje. Ik ken ook genoeg vrouwen die het nog steeds als geruststelling zien, de stopweek: zij zien het als bevestiging dat het allemaal nog werkt en ze niet zwanger zijn. Er zijn dus wel vrouwen die willen menstrueren als het kan, maar niet hoeft.
Overigens is het niet waar dat het een hevige menstruatie geeft als je een paar weken doorslikt en dan alsnog een stopweek inlast. Het is niet zo dat je opspaart voor je menstruatie

. Dat blijft bij mij namelijk gewoon hetzelfde en bij veel andere vrouwen ook. Er zijn er ook die na het doorslikken inderdaad een lichtere of hevigere menstruatie hebben dan bij het inlassen van elke maand een stopweek, maar het is geen regel.
Onredelijke buien, vreetaanvallen en PMS heb ik geen stopweek voor nodig. Vooral als je bedenkt dat die dingen zijn gelinkt aan een normale menstruatiecyclus, niet de 'uitgevlakte' hormooncyclus die de pil creëert.
Als je geen zin hebt om een pil te zoeken die bij je past, dan houd het op ja. Het is natuurlijk geen verplichte keuze.
Feit is dat elke vrouw anders is en er dus geen pil bestaat voor iedereen. Spotting HOEFT echter niet; je slikt dan wrs de verkeerde pil of er is iets anders aan de hand:
Doorbraakbloedingen bij pilgebruik zijn doorgaans een gevolg van een te sterke progestatieve component in de pil. Welke patiënt hierdoor problemen zal krijgen is niet voorspelbaar door de interindividueel sterk wisselende metabolisering van de toegediende hormonen. Bij persisterende bloedingen tijdens pilgebruik, niet reagerend op de gebruikelijke behandeling, dient nader onderzoek naar de oorzaak van het afwijkende bloedingspatroon plaats te vinden, waarbij, zeker bij jonge vrouwen, een Chlamydia infectie niet over het hoofd gezien mag worden.Dat vrouwen het als geruststelling zien begrijp ik niet echt; als je namelijk op tijd je pil slikt en weet wat je doet dan weet je ook wanneer je wel of niet zwanger kan zijn. De stopweek geeft echt geen garantie dat alles werkt, want het is helemaal geen echte menstruatie.
Het is wel waar dat er hevigere menstruaties kunnen optreden wanneer de pil niet lang genoeg doorgeslikt wordt. Dat heeft met de hormoonschommelingen te maken en niets met opsparen
PMS klachten komen ook voor bij pilsliksters, en hoe. Sterker nog, het wordt steeds meer een regel om vrouwen die er last van hebben aan te raden de pil door te slikken zodat er geen stopweek meer is. De stopweek zorgt immers voor de schommelingen en dus de PMS klachten en aanverwante klachten.
Je doet het een beetje voorkomen alsof een aantal zaken helemaal niet bestaan, maar dit onderwerp is goed onderzocht hoor.
Het zou zonde zijn als veel vrouwen de ongemakken maar accepteren omdat ze niet goed geinformeerd zijn. Dat blijkt maar weer in dit topic, schijnbaar weten heel veel vrouwen niet eens dat de pil doorslikken helemaal niet gevaarlijk is. Of zelfs uberhaupt vreemd of dubieus. Het is volstrekt normaal en in fysiologisch opzicht beter voor je dan die stopweek. Bloeden kost je lichaam energie , pms-klachten ook. Waarom zou je die in vredesnaam dan tolereren?. Het is 2010.
Wat niet wegneemt dat iedereen het lekker zelf moet weten , dat staat voorop.