quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 23:53 schreef dvr het volgende:Salût den Benoit, ik meld me ook weer aan. Het is inderdaad één en al potentie, waar je je tomeloze ontwerp- en bouwdrift mooi op kunt loslaten. Waarschijnlijk betaal je effectief alleen voor de grond en funderingen, alles wat je daarbij en daarop bouwt betekent waardevermeerdering.
West-Vlaanderen is een mooie streek, ik kwam er vroeger wel toen het Torhoutfestival daar nog plaatsvond. Het is er wel erg rustig, ik hoop dat jij en je vriendin daar tegenkunnen?
[..]
Klinkt goed! Zo'n grote leefruimte is heerlijk. Heb je de mogelijkheid om het plafond nog iets te verhogen? Of een vide in te bouwen?

Met zo'n brandweerstang waarlangs je snel naar beneden kunt glijden in plaats van de trap te moeten nemen

Zelf zou ik toch ook een kleinere ruimte erbij willen, waar je je kunt terugtrekken of geconcentreerd kunt werken.
[..]
Of om de linkerburen uit te kopen zodat je die hele hoek bezit..!
[..]
Ik denk het ook. Zijn de funderingen ook goed? Is de grond schoon en zit er geen asbest in de gebouwen? (dat golfplaten dakje ziet er verdacht uit?) Die tuin biedt ruimte voor een zwembad!
Mijn vriendin is van West-Vlaanderen, ik werk in West-Vlaanderen, dus qua locatie is dat een goede zaak. Ook 20km dichter bij m'n werk ipv van de 140km heen en terug die ik dagelijks doe zal dat tijds en geldbesparend zijn.
Ikzelf (en zij) zijn altijd kleine ruimtes gewend ('kleine' rijhuizen in de stad) en dat is eigenlijk totaal niet praktisch. Mochten we kleinere ruimtes willen, dan zijn er nog altijd de koterijen.
Het huis is zeer degelijk gebouwd, staat er al sinds 1945 en niets te zien van opstijgend vocht, verzakkingen etc. De loods achteraan ziet er niet uit, maar is ook zeer stevig. Er is de laatste 20 jaar niets meer gedaan aan dat huis, en met dat in het achterhoofd is het merkwaardig dat er zo weinig schade is. Het dak -door de dakkapellen- is wel rot en heeft waterlekkage en dat is het hoofd structurele probleem.
De plafonds beneden zijn goed qua hoogte hoor (mijn vriendin is 1m70), dus iets van 2m50 hoog, standaard verdiephoogte.
![]()
Asbest is er wel degelijk te vinden in de golfplaten in de bijgebouwen, maar verwerking van asbest is geen probleem in die regio (25¤/ m³) en zolang de vezels in de cementplaten verwerkt zijn is dat niet direct een risico voor de gezondheid.
En aan een zwembad hebben we ook al gedacht

, maar dat zou pas iets zijn
voor mochten we geld schijten.
Als we de verbouwing achter de rug hebben dan doe ik met plezier de financiele kant uit de doeken, maar op dit moment komt de raming lager uit dan de aankoopprijs van het ouderlijke huis. Vergeet niet dat er aan het ouderlijke huis nog bijkomende investeringen nodig zijn (nieuw dak, nieuwe achterbouw, dubbele beglazing, updating van CV-installatie, deel van de electriciteit die nog vernieuwd moet worden).
Nog een interessante foto: het ouderlijke huis links, het andere pand rechts, op dezelfde schaal.
![]()
Van het ouderlijke huis heb ik destijds een 3D model gemaakt voor planningsdoeleinden, dus dat is goed te gebruiken als groottereferentie
![]()
![]()
Van zodra ik alles in detail opgemeten heb, komt er ook nog een 3D model van het pand, en dan zal ik ze beiden eens naast elkaar zetten.