Ik heb een scheepslasser die dit voor mij doet. Op een van de foto's kan je het gat zien dat we aan de achterkant gemaakt hebben.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:36 schreef Klonterpot het volgende:
Nu ook inhoudelijk: Hang de buitenboordmotor in de beugel achterop maar zorg wel voor een draaihoek die groot genoeg is. Ik weet niet of je al wat op het oog hebt maar Suzuki 4-takt motoren uit 2009 hebben een gigantische draaihoek zodat je lekker kunt sturen.
Stom, heb die foto over het hoofd gezien. Heel veel succes!quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:41 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik heb een scheepslasser die dit voor mij doet. Op een van de foto's kan je het gat zien dat we aan de achterkant gemaakt hebben.
De boot is gebouwd voor een BB motor, later hebben ze die inboordmotor geplaatst. Dat draaien we nu terug.
Volgens hem is de ruimte goed genoeg, maar ik moet nu dus eerst op zoek naar een motor.
Het zal een 20 PK langstaart 4takt motor worden.
Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.quote:......
De boot is gebouwd voor een BB motor, later hebben ze die inboordmotor geplaatst. Dat draaien we nu terug.
Volgens hem is de ruimte goed genoeg, maar ik moet nu dus eerst op zoek naar een motor.
Het zal een 20 PK langstaart 4takt motor worden.
Mij is door verschillende mensen 15 PK geadviseerd en dit heb ik naar 20 PK opgeschroefd.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:46 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.
Je kan beter wat over hebben dan te weinig. En je wilt natuurlijk wel vooruit komen.
Met 20 pk mag je blij zijn dat je 10 km/h vaart.
Conflict, wat weegt die boot? Afhankelijk van het gewicht en het doel van het bootje kun je je natuurlijk afvragen hoeveel PK je nodig hebt. Twintig PK icm. een werkschroef moet genoeg zijn voor een rustige vaarsnelheid.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:46 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.
Je kan beter wat over hebben dan te weinig. En je wilt natuurlijk wel vooruit komen.
10km/u zal ook ongeveer wel de romsnelheid zijn van dat ding. 40PK erachter hangen resulteert alleen maar in een gigantische golf als je het gas open zal trekken.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:46 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
[..]
Ze zeggen dat die boot niet meer dan drie ton weegt, ik heb er mijn bedenkingen bij. Een werkschroef stond al op de planningquote:Op donderdag 13 mei 2010 11:50 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Conflict, wat weegt die boot? Afhankelijk van het gewicht en het doel van het bootje kun je je natuurlijk afvragen hoeveel PK je nodig hebt. Twintig PK icm. een werkschroef moet genoeg zijn voor een rustige vaarsnelheid.
Het werd stil omdat ik het er zo druk mee hadquote:Op donderdag 13 mei 2010 11:51 schreef StephanL het volgende:
Ah, twee maanden terug je oude topics nog bekeken, tot dat het opeens stil werd. Blij te zien dat je er weer wat aan doet
Drie ton lukt - afhankelijk van plaatdikte en interieur - snel hoor. Toch heb ik ervaren dat het verschil in snelheid tussen 10 en 20 PK (met werkschroef) niet eens zo gek groot is. Het is vooral het reactievermogen wat je ervoor terugkrijgt. Een dergelijke boot met 10PK leg je niet 1-2-3 even stil als er wat dreigt te gebeuren. Echter, met 20PK ligt de boot binnen enkele seconden stil nadat je vol gas achteruit hebt gegeven.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:52 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ze zeggen dat die boot niet meer dan drie ton weegt, ik heb er mijn bedenkingen bij. Een werkschroef stond al op de planning
De meeste vergelijkbare boten in mijn haven hebben 10 PK
Ik heb de 110 PK Penta motor eruit gehaald om bovenstaande redenen.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:52 schreef B4llistic het volgende:
[..]
10km/u zal ook ongeveer wel de romsnelheid zijn van dat ding. 40PK erachter hangen resulteert alleen maar in een gigantische golf als je het gas open zal trekken.
Die boot zal zal pas meer snelheid maken als hij in plane gaat, waar je 100pk+ voor nodig gaat hebben.
25PK met een lage pitch propeller is voldoende. Al zal een motor met een hoger vermogen natuurlijk wel rustiger draaien voor de zelfde snelheid, maar harder zal hij er niet echt van gaan.
quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Dus dit lawaai is straks verleden tijd ?
De zijkant had ik in een paar uur kaalquote:Wat doet Tercoo?
Tercoo® is een natuurrubberen schijf voorzien van 12 hardmetalen pennen. De pennen staan onder een bepaalde hoek ten opzichte van het midden waardoor deze door de centrifugale kracht naar buiten willen komen. Doordat de natuurrubberen schijf buigzaam is zal het natuurrubber de hardmetalen pennen terugtrekken waardoor een pendelende beweging ontstaat van deze hardmetalen pennen. Deze beweging zorgt ervoor dat de hardmetalen pennen gaan hameren op het schoon te maken oppervlak. Hierdoor zullen alle verontreinigingen en overige oude opgebrachte beschermlagen verwijderd worden. Door de hamerende werking ontstaat er geen warmte, waardoor ook taaie materialen zoals teer, lijm en kit ook makkelijk verwijderd kunnen worden, dit in tegentelling tot gereedschappen waar bij gebruik wrij-ving ontstaat. Met andere woorden: het maakt niet uit wat de verontreiniging is, Tercoo® maakt het altijd schoon.
Nee.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:09 schreef Oksel het volgende:
Mooi project, wat een werk.Hoop dat het het geld en de moeite waard is; oftewel, krijg je er over 10 jaar voor teurg wat je nu investeerd?
nee, dat durf ik nu al voor hem te beantwoorden. Maar maakt dat uit? Hij heeft nu een leuke hobby en straks een aantal leuke vakanties en weekendjes weg.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:09 schreef Oksel het volgende:
Mooi project, wat een werk.Hoop dat het het geld en de moeite waard is; oftewel, krijg je er over 10 jaar voor teurg wat je nu investeerd?
Ik wil een motor die ik aan het eind van het jaar eruit kan halen en weg kan brengen voor en beurt.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:13 schreef Snuitebolletje het volgende:
Erg jammer dat je er geen klein dieseltje in legt. wat is de lengte en breedte van de boot? dan is de rompsnelheid zo uitgerekend.
grove schatting 4,5*(wortel lengte)=rompsnelheid.
Met 20 pk moet je die wel goed kunnen benaderen.
Precies!quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:18 schreef Klonterpot het volgende:
Het opknappen van zo'n boot moet je inderdaad doen omdat je het leuk vindt en niet als investering. Qua tijd, geld en moeite krijg je nooit een soortgelijk bedrag in euro's terug.
ik snap je rekensom nietquote:Op donderdag 13 mei 2010 12:22 schreef powerflux het volgende:
wow. 4x12x330 euro is uiteindelijk nog minder dan gewoon een werkend bootje te kopen? dat had ik nooit gedacht....
Mooi gebied!quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:20 schreef Conflict het volgende:
[..]
Precies!
Maar ik heb straks wel precies de boot die ik wil hebben! Ik kan alles zelf bepalen. De kleur, de inrihting en ik ken de boot.
Ik heb een ligplaats in de Biesbosch, tien minuten rijden vanaf thuis. Ik heb nooit overwogen een andere te kopen.
Leuk! Heb je misschien een foto?quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:23 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Mooi gebied!
Wij hebben zelf met een aantal vrienden een soortgelijke boot opgeknapt en ingetimmerd zodat het helemaal naar wens was. Uiteindelijk zijn we er als hoogtepunt (tot nu toe) twee weken lang mee op vakantie geweest door heel Nederland. We zijn het IJsselmeer overgestoken vanuit Medemblik en zijn daarna binnendoor (onder het IJsselmeer/Markermeer door) teruggevaren naar Medemblik (als symbolisch eindpunt, we wonen ergens anders).
ik had mijn post nog geedit.. sorry.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:23 schreef Conflict het volgende:
[..]
ik snap je rekensom niet
Het kost me 330 euro per maand om de boot in de haven op de kant te leggen en op te knappen. Maar ik mag daar niet schuren of lassen, alleen schuren met de hand.
De ligplaats in het water kost me 500 euro per jaar.
Gelukkig niet. Ik heb vier keer 500 euro betaald en er tien keer mee gevaren, dat is idd weggegooid geld, maar nu heb ik wel nog steeds een ligplaats en een bootje.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:26 schreef powerflux het volgende:
[..]
ik had mijn post nog geedit.. sorry.
ik begreep uit je startpost dat je hem 4 jaar, a 330 eu/maand in de haven had liggen om mee te beginnen.
Digitenne is zeker relaxt om aan boord te hebben. Wij hadden zonnepanelen om de accu's op peil te houden, om in ieder geval te kunnen starten als we in the middle of nowhere in Friesland lagen (zonder bereik).quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:26 schreef Conflict het volgende:
[..]
Leuk! Heb je misschien een foto?
Wij willen 'm echt gaan gebruiken in het weekend, lekker een nachtje met het bootje de biesbosch in. Ik ga er een TV met digitenne in monteren en zonnepanelen en en en....
Mercurygroep Enkhuizen als stamlid en zeeverkennersleidingquote:
Ik heb vroeger in Eindhoven bij de waterscouting gezeten en los daarvan heb ik vaak op Tjalken gezeild.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:32 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Mercurygroep Enkhuizen als stamlid en zeeverkennersleiding
Dan kan ik het uiteraard niet laten om ook deze foto te plaatsen.
[ afbeelding ]
Oké, gaaf. Ben onderhand al 15 jaar lidquote:Op donderdag 13 mei 2010 12:35 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik heb vroeger in Eindhoven bij de waterscouting gezeten en los daarvan heb ik vaak op Tjalken gezeild.
Toen ik hier in Papendrecht kwam wonen, op de dag dat we gingen samenwonen hebben we de boot gekocht.
Dat was op 1 april, vandaar is die datum ook de naam van de boot
Is dat niet met veel hobby's zo ? Het kost over het algemeen veel tijd en geld en wat je investeert krijg je nooit van je levensdagen ooit terug. Maar je hebt er wel een hele hoop plezier vanquote:Op donderdag 13 mei 2010 12:18 schreef Klonterpot het volgende:
Het opknappen van zo'n boot moet je inderdaad doen omdat je het leuk vindt en niet als investering. Qua tijd, geld en moeite krijg je nooit een soortgelijk bedrag in euro's terug.
Ja in de Wantijhaven, achterste havenquote:Op donderdag 13 mei 2010 12:55 schreef Dulk het volgende:
lag dat ding nou in het wantij? ik heb daar vorig jaar nog wel stiekem met een slijptol gewerkt (aan de boot van mijn schoonvader)
quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:37 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Oké, gaaf. Ben onderhand al 15 jaar lid
Heel veel succes met dit project, ik blijf je volgen.
Begrijp me niet verkeerd hoorquote:Op donderdag 13 mei 2010 13:55 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]![]()
Van een bootje opknappen uitkomen bij scouting(18jaar lid nu btw).
Geen waterscout trouwens, water hebben we hier niet zo heel veel dichtbij
Ik wou het niet zeggen.quote:Op donderdag 13 mei 2010 18:52 schreef Vonkenboer het volgende:
Hmmm... slijpen zonder veiligheidsbril en oorkappen op![]()
was zandstralen geen optie??quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:08 schreef Conflict het volgende:
Ik gebruik trouwens Tercoo schijven om 'm kaal te maken.
[..]
De zijkant had ik in een paar uur kaal
Dat ben ik niet hoor! Ik had 'm al een paar keer gewaarschuwd, maar hij kijkt niet zo nauwquote:Op donderdag 13 mei 2010 18:52 schreef Vonkenboer het volgende:
Hmmm... slijpen zonder veiligheidsbril en oorkappen op![]()
Ik wil 'm van onder marineblauw hebben, iets donkerder en dan wel met een wite streep, van boven wit en over die buizen ben ik niet helemaal uit.quote:Op donderdag 13 mei 2010 19:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Mooi project.
Je houdt de boot ook in dezelfde kleuren? Ga je binnen nog een hoop klussen?
Die tent krijgt een balkje op het dak zodat het water niet naar binnen kan lopen, da's al geregeldquote:Op donderdag 13 mei 2010 22:05 schreef kingofcool het volgende:
leuk project!!
Alleen ff een vraag... ga je nog wat aan je tent frame doen??
Deze zit nu vast aan je stuurhuisdak.. en zorgt er voor dat de tent boven op de je dak komt te liggen, ik zelf hou mijn tent liever onder het stuurhuis, met behulp van een caravanrail.... deze zijn in aankoop wel wat duur, maar het is kijk af je zet de tent er zo op en het is altijd waterdicht!! (je dak is zeg maar een soort van afdak)
De keuze van een motor is natuurlijk heel persoonlijk.. en hangt af van het budget!!! maar ik zou zelf voor een inboard gaan... zeker voor zo een (groot) schip.
Met een buitenboord motor stuur je alleen als de schroef in werking is...eenmaal in neutraal zal dit niet meevallen...je heb nu eenmaal geen roer en bent afhankelijk van de stuwkracht-straal van je bbm motor, dit kan je oplossen door een ruddersaveof dergelijke toepassingen.
IK blijf deze ff volgen.. want hij is leuk,ik ben zelf nu na een jaar of 8 nog niet klaar met mijn boot... maar het is al eerder gezegd.... koop een boot en ...je....
![]()
Succes.
Een tercoo schijf kost 60 euro, daar heb ik er misschien twee van nodig, zandstralen heb ik uitgezocht, maar dan ben ik 3000 euro kwijt. En het is hobby, ik wil het graag zelf doen namelijk.quote:
Nee, je slaat er hele kleine putjes in, lijkt exact op stralen zegt men.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 16:31 schreef jitzzzze het volgende:
Wat ik mij altijd afvraag, hé? Haal je met die Terco schijven niet ook een stukje van het staal zelf weg?![]()
Verder echt een top project, ben benieuwd
Hmm, klinkt goed 14.gifquote:Op vrijdag 14 mei 2010 18:48 schreef Conflict het volgende:
[..]
Nee, je slaat er hele kleine putjes in, lijkt exact op stralen zegt men.
Er komen ook nauwelijks vonken af.
Je hebt ook zandstraal sets waar je zelf mee aan de slag kan, die sluit je aan op een compressor (moet wel eentje zijn met goed debiet) en kan je gewoon thuis mee zandstralen, best niet binnenquote:Op vrijdag 14 mei 2010 15:50 schreef Conflict het volgende:
Een tercoo schijf kost 60 euro, daar heb ik er misschien twee van nodig, zandstralen heb ik uitgezocht, maar dan ben ik 3000 euro kwijt. En het is hobby, ik wil het graag zelf doen namelijk.
Ik kende die schijven in eerste instantie helemaal niet. Maar ziet er wel super effectief uit (heb het eens gegoogled).quote:Op vrijdag 14 mei 2010 18:48 schreef Conflict het volgende:
[..]
Nee, je slaat er hele kleine putjes in, lijkt exact op stralen zegt men.
Er komen ook nauwelijks vonken af.
Er zijn bbm met een 12V uitgangquote:Op zondag 16 mei 2010 13:01 schreef blup het volgende:
Hoe doe je dat nou met elektriciteit als er een bb opkomt? Met die oude motor kan je vast omvormen...
aggegraatje aanboord?
op de hiswa demonstreren ze die altijdquote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:22 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Ik kende die schijven in eerste instantie helemaal niet. Maar ziet er wel super effectief uit (heb het eens gegoogled).
En juist daarom vertrouw ik het nooit. Ik zie ze al minstens 5 jaar bij de HISWA en in Düsseldorf, maar niemand die ze daadwerkelijk gebruikt ( behalve TS)quote:
afgelopen maart stonden ze er met van die bijna onbreekbare boren.quote:Op zondag 23 mei 2010 12:55 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
En juist daarom vertrouw ik het nooit. Ik zie ze al minstens 5 jaar bij de HISWA en in Düsseldorf, maar niemand die ze daadwerkelijk gebruikt ( behalve TS)
Lees het topic.quote:Op maandag 9 augustus 2010 21:44 schreef T42 het volgende:
waarom heb je trouwens die motor eruitgehaald? en wil je een bbm plaatsen?
jah er waren problemen mee. maar dan had er toch ook een andere in gekunnen? en diesel lijkt mij goedkoper dan benzine bbmquote:
die heb ik gemistquote:Op maandag 9 augustus 2010 22:35 schreef exlurker het volgende:
Lees het topic, op donderdag 13 mei schrijft Conflict,
Ik wil een motor die ik aan het eind van het jaar eruit kan halen en weg kan brengen voor en beurt.
Ook heb ik nu een zee van ruimte gekregen op de plek waar de oude motor zat.
Het is een weloverwogen keuze, en een dieseltje erin laten zetten kost me handenvol geld.
Even aannemende dat TS met een priklasser in de weer gaat is een goed waterdichte las op niet zo heel erg dik staal nog best een uitdaging voor een beginner.quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:05 schreef TheThirdMark het volgende:
Lassen is an sich nog helemaal niet zo moeilijk. Mooi lassen is een ander verhaal maar toch (of het moet Aluminium zijn, dan zou ik het toch wel weer aan een prof overlaten).
Ik hobby-las al een jaar of 16 nu en heb nooit echt moeite gehad met elektrode lassen.quote:Op maandag 9 augustus 2010 23:48 schreef Nobu het volgende:
[..]
Even aannemende dat TS met een priklasser in de weer gaat is een goed waterdichte las op niet zo heel erg dik staal nog best een uitdaging voor een beginner.
Gaaf ding man! Ben gewoon jaloers hierquote:Op vrijdag 24 september 2010 20:04 schreef Conflict het volgende:
Lijkt alsof ik zwaar aan het hijgen ben
Wow, zeker een berg werk! Maar wat een vooruitgang is er te zien zeg!quote:Op maandag 1 november 2010 12:13 schreef Conflict het volgende:
Ik ben nog steeds bezig hoor!
Het is alleen iets meer werk dan ik gedacht had
Ik ben een uur of twintig per week bezig. Het grootste deel staat nu in de grondverf.
Voor:
[ afbeelding ]
Na:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Het plafond voorin heb ik eruit gehaald, wat een roest, moet ook helemaal kaal gemakt worden en opnieuw isolatie aangebracht:
[ link | afbeelding ]
Ramen met raamrubbers, aluminium is me iets te duur.quote:Op maandag 1 november 2010 16:37 schreef mister_white het volgende:
Ga je er opnieuw ramen met raamrubbers inzetten of koop je ramen met aluminium raamlijsten?
na 3,5 jaar mag ik dat toch hopenquote:Op zondag 30 maart 2014 22:28 schreef junkiexp het volgende:
Conflict, hoe gaat het met de boot?
Al klaar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |