Ik heb een scheepslasser die dit voor mij doet. Op een van de foto's kan je het gat zien dat we aan de achterkant gemaakt hebben.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:36 schreef Klonterpot het volgende:
Nu ook inhoudelijk: Hang de buitenboordmotor in de beugel achterop maar zorg wel voor een draaihoek die groot genoeg is. Ik weet niet of je al wat op het oog hebt maar Suzuki 4-takt motoren uit 2009 hebben een gigantische draaihoek zodat je lekker kunt sturen.
Stom, heb die foto over het hoofd gezien. Heel veel succes!quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:41 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik heb een scheepslasser die dit voor mij doet. Op een van de foto's kan je het gat zien dat we aan de achterkant gemaakt hebben.
De boot is gebouwd voor een BB motor, later hebben ze die inboordmotor geplaatst. Dat draaien we nu terug.
Volgens hem is de ruimte goed genoeg, maar ik moet nu dus eerst op zoek naar een motor.
Het zal een 20 PK langstaart 4takt motor worden.
Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.quote:......
De boot is gebouwd voor een BB motor, later hebben ze die inboordmotor geplaatst. Dat draaien we nu terug.
Volgens hem is de ruimte goed genoeg, maar ik moet nu dus eerst op zoek naar een motor.
Het zal een 20 PK langstaart 4takt motor worden.
Mij is door verschillende mensen 15 PK geadviseerd en dit heb ik naar 20 PK opgeschroefd.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:46 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.
Je kan beter wat over hebben dan te weinig. En je wilt natuurlijk wel vooruit komen.
Met 20 pk mag je blij zijn dat je 10 km/h vaart.
Conflict, wat weegt die boot? Afhankelijk van het gewicht en het doel van het bootje kun je je natuurlijk afvragen hoeveel PK je nodig hebt. Twintig PK icm. een werkschroef moet genoeg zijn voor een rustige vaarsnelheid.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:46 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.
Je kan beter wat over hebben dan te weinig. En je wilt natuurlijk wel vooruit komen.
Met 20 pk mag je blij zijn dat je 10 km/h vaart.
10km/u zal ook ongeveer wel de romsnelheid zijn van dat ding. 40PK erachter hangen resulteert alleen maar in een gigantische golf als je het gas open zal trekken.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:46 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.
Je kan beter wat over hebben dan te weinig. En je wilt natuurlijk wel vooruit komen.
Met 20 pk mag je blij zijn dat je 10 km/h vaart.
Ze zeggen dat die boot niet meer dan drie ton weegt, ik heb er mijn bedenkingen bij. Een werkschroef stond al op de planningquote:Op donderdag 13 mei 2010 11:50 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Conflict, wat weegt die boot? Afhankelijk van het gewicht en het doel van het bootje kun je je natuurlijk afvragen hoeveel PK je nodig hebt. Twintig PK icm. een werkschroef moet genoeg zijn voor een rustige vaarsnelheid.
Het werd stil omdat ik het er zo druk mee hadquote:Op donderdag 13 mei 2010 11:51 schreef StephanL het volgende:
Ah, twee maanden terug je oude topics nog bekeken, tot dat het opeens stil werd. Blij te zien dat je er weer wat aan doet
Drie ton lukt - afhankelijk van plaatdikte en interieur - snel hoor. Toch heb ik ervaren dat het verschil in snelheid tussen 10 en 20 PK (met werkschroef) niet eens zo gek groot is. Het is vooral het reactievermogen wat je ervoor terugkrijgt. Een dergelijke boot met 10PK leg je niet 1-2-3 even stil als er wat dreigt te gebeuren. Echter, met 20PK ligt de boot binnen enkele seconden stil nadat je vol gas achteruit hebt gegeven.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:52 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ze zeggen dat die boot niet meer dan drie ton weegt, ik heb er mijn bedenkingen bij. Een werkschroef stond al op de planning
De meeste vergelijkbare boten in mijn haven hebben 10 PK
Ik heb de 110 PK Penta motor eruit gehaald om bovenstaande redenen.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:52 schreef B4llistic het volgende:
[..]
10km/u zal ook ongeveer wel de romsnelheid zijn van dat ding. 40PK erachter hangen resulteert alleen maar in een gigantische golf als je het gas open zal trekken.
Die boot zal zal pas meer snelheid maken als hij in plane gaat, waar je 100pk+ voor nodig gaat hebben.
25PK met een lage pitch propeller is voldoende. Al zal een motor met een hoger vermogen natuurlijk wel rustiger draaien voor de zelfde snelheid, maar harder zal hij er niet echt van gaan.
quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Dus dit lawaai is straks verleden tijd ?
De zijkant had ik in een paar uur kaalquote:Wat doet Tercoo?
Tercoo® is een natuurrubberen schijf voorzien van 12 hardmetalen pennen. De pennen staan onder een bepaalde hoek ten opzichte van het midden waardoor deze door de centrifugale kracht naar buiten willen komen. Doordat de natuurrubberen schijf buigzaam is zal het natuurrubber de hardmetalen pennen terugtrekken waardoor een pendelende beweging ontstaat van deze hardmetalen pennen. Deze beweging zorgt ervoor dat de hardmetalen pennen gaan hameren op het schoon te maken oppervlak. Hierdoor zullen alle verontreinigingen en overige oude opgebrachte beschermlagen verwijderd worden. Door de hamerende werking ontstaat er geen warmte, waardoor ook taaie materialen zoals teer, lijm en kit ook makkelijk verwijderd kunnen worden, dit in tegentelling tot gereedschappen waar bij gebruik wrij-ving ontstaat. Met andere woorden: het maakt niet uit wat de verontreiniging is, Tercoo® maakt het altijd schoon.
Nee.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:09 schreef Oksel het volgende:
Mooi project, wat een werk.Hoop dat het het geld en de moeite waard is; oftewel, krijg je er over 10 jaar voor teurg wat je nu investeerd?
nee, dat durf ik nu al voor hem te beantwoorden. Maar maakt dat uit? Hij heeft nu een leuke hobby en straks een aantal leuke vakanties en weekendjes weg.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:09 schreef Oksel het volgende:
Mooi project, wat een werk.Hoop dat het het geld en de moeite waard is; oftewel, krijg je er over 10 jaar voor teurg wat je nu investeerd?
Ik wil een motor die ik aan het eind van het jaar eruit kan halen en weg kan brengen voor en beurt.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:13 schreef Snuitebolletje het volgende:
Erg jammer dat je er geen klein dieseltje in legt. wat is de lengte en breedte van de boot? dan is de rompsnelheid zo uitgerekend.
grove schatting 4,5*(wortel lengte)=rompsnelheid.
Met 20 pk moet je die wel goed kunnen benaderen.
Precies!quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:18 schreef Klonterpot het volgende:
Het opknappen van zo'n boot moet je inderdaad doen omdat je het leuk vindt en niet als investering. Qua tijd, geld en moeite krijg je nooit een soortgelijk bedrag in euro's terug.
ik snap je rekensom nietquote:Op donderdag 13 mei 2010 12:22 schreef powerflux het volgende:
wow. 4x12x330 euro is uiteindelijk nog minder dan gewoon een werkend bootje te kopen? dat had ik nooit gedacht....
Mooi gebied!quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:20 schreef Conflict het volgende:
[..]
Precies!
Maar ik heb straks wel precies de boot die ik wil hebben! Ik kan alles zelf bepalen. De kleur, de inrihting en ik ken de boot.
Ik heb een ligplaats in de Biesbosch, tien minuten rijden vanaf thuis. Ik heb nooit overwogen een andere te kopen.
Leuk! Heb je misschien een foto?quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:23 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Mooi gebied!
Wij hebben zelf met een aantal vrienden een soortgelijke boot opgeknapt en ingetimmerd zodat het helemaal naar wens was. Uiteindelijk zijn we er als hoogtepunt (tot nu toe) twee weken lang mee op vakantie geweest door heel Nederland. We zijn het IJsselmeer overgestoken vanuit Medemblik en zijn daarna binnendoor (onder het IJsselmeer/Markermeer door) teruggevaren naar Medemblik (als symbolisch eindpunt, we wonen ergens anders).
ik had mijn post nog geedit.. sorry.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:23 schreef Conflict het volgende:
[..]
ik snap je rekensom niet
Het kost me 330 euro per maand om de boot in de haven op de kant te leggen en op te knappen. Maar ik mag daar niet schuren of lassen, alleen schuren met de hand.
De ligplaats in het water kost me 500 euro per jaar.
Gelukkig niet. Ik heb vier keer 500 euro betaald en er tien keer mee gevaren, dat is idd weggegooid geld, maar nu heb ik wel nog steeds een ligplaats en een bootje.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:26 schreef powerflux het volgende:
[..]
ik had mijn post nog geedit.. sorry.
ik begreep uit je startpost dat je hem 4 jaar, a 330 eu/maand in de haven had liggen om mee te beginnen.
Digitenne is zeker relaxt om aan boord te hebben. Wij hadden zonnepanelen om de accu's op peil te houden, om in ieder geval te kunnen starten als we in the middle of nowhere in Friesland lagen (zonder bereik).quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:26 schreef Conflict het volgende:
[..]
Leuk! Heb je misschien een foto?
Wij willen 'm echt gaan gebruiken in het weekend, lekker een nachtje met het bootje de biesbosch in. Ik ga er een TV met digitenne in monteren en zonnepanelen en en en....
Mercurygroep Enkhuizen als stamlid en zeeverkennersleidingquote:
Ik heb vroeger in Eindhoven bij de waterscouting gezeten en los daarvan heb ik vaak op Tjalken gezeild.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:32 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Mercurygroep Enkhuizen als stamlid en zeeverkennersleiding
Dan kan ik het uiteraard niet laten om ook deze foto te plaatsen.
[ afbeelding ]
Oké, gaaf. Ben onderhand al 15 jaar lidquote:Op donderdag 13 mei 2010 12:35 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik heb vroeger in Eindhoven bij de waterscouting gezeten en los daarvan heb ik vaak op Tjalken gezeild.
Toen ik hier in Papendrecht kwam wonen, op de dag dat we gingen samenwonen hebben we de boot gekocht.
Dat was op 1 april, vandaar is die datum ook de naam van de boot
Is dat niet met veel hobby's zo ? Het kost over het algemeen veel tijd en geld en wat je investeert krijg je nooit van je levensdagen ooit terug. Maar je hebt er wel een hele hoop plezier vanquote:Op donderdag 13 mei 2010 12:18 schreef Klonterpot het volgende:
Het opknappen van zo'n boot moet je inderdaad doen omdat je het leuk vindt en niet als investering. Qua tijd, geld en moeite krijg je nooit een soortgelijk bedrag in euro's terug.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |