Op woensdag 12 mei 2010 20:54 schreef Bastard het volgende:Ok Cyntiaa, zoals beloofd, een legging voor jouw.

Volgens mij gaat Flammie ook een kaartlegging voor je doen, ik hoop dat je aan beide leggingen wat hebt.
Je vraag, in ieder geval naar mij toe, is vrij open, een algeheel toekomstbeeld, ik hoop dat ik daar iets over zou kunnen zeggen waar je iets mee kan of dat je er iets van herkenning in zal zien. De toekomst staat niet vast, een mens heeft een vrije wil in mijn idee alleen grote lijnen kunnen er liggen, de invulling geef je er zelf aan en iedere wetenschap die je kan hebben over de toekomst, doet de toekomst alweer veranderen.. vandaar een vrij moeilijke legging vind ik zelf..

Goed, de kaarten zijn geschud.. wat mij dan wel eens gebeurt is dat er een kaart uit valt. Misschien ben ik onhandig in schudden, misschien bijgeloof maar ik wil graag de kaart die valt even aanhalen omdat de kaart er in mijn idee nooit zomaar bij komt liggen en meerdere keren 'hulpvaardig was. Verder heb ik het keltische kruis gelegd, dat zijn 10 kaarten in een bepaalde vorm, en iedere positie heeft zijn eigen betekenis.
Wat mij eigenlijk meteen opvalt is dat we 3 grote arcana kaarten hebben liggen, dat geeft aan dat er een vraag is met toch wel een belangrijk antwoord. De kaarten uit de grote arcana zijn er voor meer inzicht, of geven bepaalde belangrijke levenslessen aan, terwijl de kleine arcana meer de weg er naar toe vertelt, de achtergrond.
Ok.. de eerste kaart, de kaart die er even uit viel is zwaarden 10. Zwaarden staan voor de ratio, het denken of piekeren, en op deze kaart zien we een man/vrouw liggen op de grond, gespiest door 10 zwaarden. Beetje een luguber idee inderdaad, en het plaatje word versterkt door de zwarte lucht die er boven hangt. De kaart staat voor een nederlaag die geleden is, of een verlies die genomen zou zijn. In de breedste zin van het woord, een vakantie die door je neus is geboord, of de afwijzing op een baan, stemt somber of drukt je humeur.
Goede nu de 10 kaarten.
Kaart 1 is de positie van de vraagsteller, wat brengt je aan de virtuele tafel, of je situatie die er is. Het is munten 6. Munten geven de zakelijke transacties weer, het handelen met geld, werkzaken. We zien een man in een duur gewaad wat geld uitdelen aan bedelaars, en in zijn andere hand heeft hij een weegschaal vast die precies in evenwicht is. Staat ook voor een evenwichtige situatie, bijvoorbeeld dat je geld opzij legt en spaart voor een studie of een andere investering, en met de rest van het geld goed kan rondkomen. Kan ook slaan op iemand die investeert in jouw zodat het later voor hem zijn investering terug betaald, denk aan een werkgever die je een studie laat volgen bijvoorbeeld. Of misschien ben jij het wel die andere financieel bijstaat.. evenwicht is de hoofdbetekenis.
Kaart 2 is de kaart die er bovenop ligt, die het veld kruist, het kan hulp zijn op de eerste kaart of juist tegenwerken. We hebben daar de schildknaap van bekers. Het is een jongeling die bruist van ideeen, iemand die plannen maakt en ze in banen wil leiden, inspiratie heeft. We zien op de kaart een beker in de hand van de schildknaap waar een vis uit opspringt, symbolisch voor een creatieve gedachte die zich wil uiten, een idee waar je wellicht mee speelt. Bekers is de kaart voor emotie en liefde, het zijn intuitieve gevoelige kaarten die aanzetten tot creatie of artistiek bezig zijn.
Als we hem zouden binden aan de vorige kaart zou ik kunnen zeggen dat je dus met een idee bezig bent, en daarbij geholpen word door iemand anders op financieel vlak. Of dat je aan het sparen bent om je idee tot uiting te kunnen laten komen.
Kaart 3, dat is de kaart van het verleden, we hebben de koning van zwaarden. Koningen, of andere hofkaarten kunnen een beeltenis zijn van daadwerkelijk iemand in je leven. En koningen beelden de mannelijke trekken uit, dat wil niet zeggen dat het per se een man zou zijn, een vrouw kan ook 'haar mannetje staan'. Wel een volwassen persoon. Zoals ik al zei zwaarden is ratio, hij heeft in zijn tijd al het een en ander meegemaakt en is nu een wijzer persoon geworden. Iemand die goed kan uitdenken wat de beste weg is om te gaan om je doel te behalen want hij heeft het allemaal al eens gezien, heeft een stuk levenswijsheid opgedaan. Heeft succesn behaald door de dalen gezien te hebben en weet de valkuilen aan te duiden. Hij wikt en weegt en trekt zijn conclusies op basis van ervaring.
De kaart staat ook voor rechtvaardigheid een rechtvaardig besluit die is gevormd. Hij heeft een sterke overtuiging in zijn zaken, wil graag een debat aangaan met betrokkenen en zal vriendelijk in zijn. Hecht meer waarde aan de zaken die hij heeft meegemaakt, dan dat hij zich bezig zal houden met een spelletje, een gokje wagen is niet iets voor hem. Denken, en minder reageren op gevoel.
Misschien zegt je de kaart uit het verleden je iets, misschien is het een leraar geweest die je bij is gebleven met die karaktertrekken, of een oude werkgever die je herkent, wellicht je vader met zijn goed bedoelde wijsheid.
Dan het recente verleden, toch ook een donkere kaart, een beeltenis van armoede. Het is munten 5 op zn kop (ik lees ook de kaarten die ondersteboven komen te liggen omdat het de ene keer de zaken afzwakt, of juist versterkt) en in dit geval hoeven we de (financiele) armoede niet te zwaar te nemen, waarschijnlijjk is er onlangs een stap gezet waardoor er financieel wat meer zekerheid gekomen is. Het is een lichtpuntje wat vrolijker kan stemmen. Misschien ben je je baan verloren, maar het is niet heel erg want je hebt al iets anders op het oog, of je bent al uitgenodigd voor een gesprek (opleiding) toch ook weer die opleiding die uit de eerste kaart en tweede kaart een beetje klinkt?
We zien ook een kerkraam op de kaart, die duiding geeft naar geloof, van je geloof gevallen zijn, geestelijk evenwichtsverlies.
Daarna krijgen we de maan ondersteboven op de positie van mogelijke toekomst. Zoals ik al zei, de toekomst staat niet vast, alles is mogelijk en zo betekent deze positie zoiets als "als je op deze weg doorgaat, zou dit kunnen gebeuren" We hebben daar de kaart uit de grote arcana De maan.
Op de maan zien we een zon en een maan samen getekend, we zien een kreeft uit het water omhoogkomen, duidingen naar een continu stromingen, we herkennen de etmalen in de zon en de maan die samen zijn, en de kreeft de kreeftskeerring. Schommelingen dus. We zien de kreeft een gouden pad betreden die leidt naar een mogelijk doel. De kaart is niet eens zo positief als hij rechtop ligt, het betekent dat we rekening moeten houden met schommelingen en tegenslagen, op moeten passen voor bedriegers of voor dromen najagen die niet realistisch zijn. Maar ondersteboven valt er veel negativiteit weg, staat het eerder voor het einde van een cyclus van mogelijke bedriegelijkheid. Staat voor een onverwachte gebeurtenis ten goede, positieve veranderingen, oprechtheid, creatieve ondernemingen. Intiuitieve wijsheid.
Wat ligt er daarna, de 6e kaart van de nabije toekomst.
Het is zwaarden 5 ondersteboven. Zwaarden 5 laat een tafereel zien van een strijd die gestreden is, of net is afgelopen, de lucht is nog statisch er van, de mensen druipen af en de man op de voorgrond raapt de zwaarden op.
Het kan een slachtofferkaart zijn, slachtoffer zijn geworden van gemene spelletjes die gespeeld zijn waar je mee te maken had. Een bepaald bedrog wat ten toon gesteld werd de aap kwam uit de mouw. Ondersteboven heeft dat geen positievere klank. Een verlies zou genomen worden, een afronding van die gebeurtenissen.
Doet mij nu weer denken aan die allereerste kaart, de sombere kaart of neerslachtig gevoel zou hiermee te maken kunnen hebben.
Ook de volgende kaart is een kaart uit de grote arcana, het is de duivel ondersteboven. De positie geeft de plaats van jouw in de kwestie aan.
De duivel boezemt angst in, en dat is ook wat de kaart voor staat, angsten maar voornamelijk die uit jezelf. De onbekende zijde van jezelf die je moet aanspreken, kan je de dingen wel aan die je moet trotseren is zo'n angst. En het beste middel tegen die zaken zijn, de koe of in dit geval de duivel bij de horens vatten en de situatie proberen luchtiger te maken. Aangezien de kaart ondersteboven ligt is de trotsering al geweest, heb je de stap gedaan waarvan je eerst dacht "hoe ga ik dat klaarspelen, dat kan ik niet, of twijfels" deze kaart zegt dan dat je door die zure appel heen zou hebben gebeten.
Heb je toch mooi geflikt. Misschien was je bang voor een onjuiste beslissing, blijkt niet nodig te zijn.
Dan krijgen we de mooie kaart van deze legging, hoe andere de situatie zien, of de kaart van de omgeving. Het is de kaart "de wereld" de hoogste kaart van het gehele deck. Het is compleet zijn in de hoogste zin van het woord.
Tal van verwijzingen naar beproevingen die op de kaarten genomen moesten worden zijn hierop behaald. De lessen zijn geleerd, de opoffering en crisis is genomen, duidend op de kaart de gehangene. Of de les die geleerd die moest geleerd worden is geleerd, duidend op de kaart het rad van fortuin. We zien een grote lauwerenkrans als viering daarvan. In duiding zou het kunnen zijn dat de omgeving enorm trots op je prestatie is, of dat je de perfect omgeving gecreerd hebt waar je je helemaal top in voelt. Verwezenlijking van de gemaakte plannen, zelfbeheersing word getoond, eerbied voor de medemens, bereiken van materieel geluk zijn keywords. En niet in de laatste plaats is dit een reiskaart. Snoepreisje? Reis om de wereld?
Ok, dan krijgen we de kaart van hoop en vrees, vrees bij sprake van een negatieve kaart maar dit is een positieve kaart, kan het duwtje in de rug zijn wat je nodig hebt/had. Ook hier zien we de beker op staan, dit is bekers aas.
Azen geven de wortels weer van de serie, een krachtige impuls. We zien op de kaart een beker die overloopt van water en een vredesduif er boven, de beker word aangereikt uit een wolk.
Het staat net als dat voor de schildknaap was maar niet in menselijke vorm de kracht van de schepping. De schepping van een idee een uiting van creativiteit, een mooie oplossing wat een leuk begin inluid van een nieuwe weg.
Beker is emotie, water is gevoel, en de duif staat voor liefde, een begin van een mooie nieuwe liefde zou ook uitgebeeld kunnen worden hier.
Daarna de uiteindelijke toekomst, we hebben de koningin van staven ondersteboven staan. Deze koningin heeft ambities (staven is ambitie) volbracht en doelen behaald, er staat een zwarte kat op de voorgrond, het behalen van die doelen hoeven niet altijd op een eerlijke manier bereikt te zijn, kan op slinkse wijze gebruik maken van situaties om die in haar voordeel te laten vallen. Zij drijft haar zinnen door, kan koppig en volhardend zijn en toch poeslief om haar doel te behalen. Haar motto is ik heb gelijk.
Nou dat was de legging van mij in ieder geval, ik heb getracht de kaarten uit te leggen in hun betekenis, als ik zo samen zie kan ik het niet helpen dan te denken dat je nu net tussen 2 banen inzit, gezien de financieen. Of misschien heeft het met woning te maken, wisselen van woning opjezelf wonen en de zwaarden koning achterlaten in het verleden? Is er een strijd aan vooraf gegaan aan de nieuwe situatie, want de kaarten hebben het over een nieuwe weg of een nieuwe situatie waar je je in beweegt. Niet geheel ten einde volgens mij, of onlangs afgesloten.
In ieder geval is de uitkomst er van wel ten goede en positief, ook door de kaart de wereld die er ligt, en de aas.
Natuurlijk ben ik benieuwd in hoeverre deze legging bij jou aan zou sluiten, of misschien denk je ook wel van nee dat zegt me nou helemaal niks, dan hoor ik het ook graag!
Succes