abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 mei 2010 @ 16:29:07 #52
291037 Pantoffelsalade
And the OSCAR goes to....
pi_81257265
quote:
Op maandag 10 mei 2010 16:21 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Wat zie je die mensen daar doen dan? En weet je ook het adres/de plaatsnaam?
Ik ging daar een keer naartoe met een kennis
Zij vertelde me dus dat het een sekte was. We moesten heel stil zijn enzo. (misschien wilde ze het spannend maken...maar misschien wilden ze rust)
toen zag ik dat ze in een kring stonden liedjes te zingen, ik kon ze verder niet verstaan.
Ze vertelde me dat er een "baas" is waar ze al hun verdiende geld in moeten inleveren enzo.

een paar jaar geleden ging ik bijna elke week kijken (spannend )
maar nu kom ik er vrij weinig

de sekte is een paar kilometer over de grens ter hoogte van Emmen denk ik
ik kom zelf uit het zuiden van NL dus veel plaatsten ken ik daar ook niet.

maar verder heb ik niet zoveel verstand van sektes.
--
  maandag 10 mei 2010 @ 16:39:21 #53
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_81257635
quote:
Op maandag 10 mei 2010 16:24 schreef quirina het volgende:
Die vent lijkt wel waanzinnig!
Ik heb het idee dat labiele/psychotische/manische mensen vatbaarder zijn voor sektes dan stabiele mensen. Dus ik vind dat 'waanzinnige' niet zo raar. Dat soort gedrag heb ik ook gezien bij de introductiedag van Landmark. Iedereen die echt nieuwsgierig is naar sektes, raad ik aan om een keer naar een introductiedag van een sekte te gaan*, zoals ik bij Landmark gedaan heb, want interessant is het wel .

*Mits je emotioneel stabiel bent en laat nooit persoonlijke gegevens van jezelf daar achter, want anders blijven ze je je de rest van je leven lastigvallen vermoed ik. Aan mij vroegen ze bij Landmark ook mijn naam/adres/telefoonnummer. Ondanks dat ze bleven aandringen heb ik alleen mijn voornaam gegeven.
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
  maandag 10 mei 2010 @ 16:50:28 #54
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_81258064
quote:
Op maandag 10 mei 2010 10:47 schreef RobbieBoy het volgende:
Het Revival Centre in dordrecht schijnt ook een bekende sekte te zijn, wat ze doen weet ik niet
quote:
Hallo Gelovigen onder ons,,,

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Arno 39 jaar en woon samen met mijn vriendin Caroline in de provincie Gelderland. Ik wil mijn verhaal even kwijt over de Revival Fellowship,,, Kennen jullie dat De Revival Fellowship of hebben jullie daarvan gehoord..? Ze zitten in Rotterdam, Dordrecht en een kleine gemeenschap in Almere. Mijn vriendin had mij mee gelokt (ik wist nergens van) om op een zondag middag een dienst bij te wonen! Want haar broer en zus zitten daar ook bij en ze hadden Caroline gevraagt om een keertje te komen, want Caroline dacht het heeft met God en Geloof te maken dus het zit wel goed... Toen wij daar binnen kwamen stelde iedereen (Broeders en zusters) netjes voor aan ons, ze waren voor mij gevoel te overdreven vriendelijk allemaal. Ik dacht het zal wel goed zijn het zijn echte Christenen die puur in God geloven... Nou we hebben de dienst bijgewoond, en ze vroegen aan mij wil je de heilige geest ontvangen, dan zal ik dan in tongen gaan spreken.. Ik heb toen nee gezegd ik ben daar best wel sceptisch in... Caroline heeft wel die zondag de heilige geest ontvangen en ook de zelfde dag laten dopen! Zo gaat daar te werk:::: Dus eerst de Heilige Geest Ontvangen dan stellen ze jou voor aan God en dan moet je een aantal keren Hallelujah roepen tot dat je tong gaat veranderen, dan kan je in Tongen spreken... En Dan raden ze je aan om gelijk te gaan Dopen om je oude leven achter te laten,,, en met een nieuw leven met de Heilige Geest verder te gaan, die woont dan in je! Dus Caroline was op de zelfde dag gedoopt en de Heilige Geest ontvangen... Na die gebeuren kreeg Caroline een begeleider en die wilde gelijk al die Dinsdag bij ons thuis komen om te praten en hoe het gaat enzo... Die dinsdag avond kwamen ze dan bij ons thuis en ik had best wel veel vragen, ja ik ben gewoon een sceptische boeren nuchterere jonge man met een Rooms Katholieke achtergrond. Op elke vraag die ik stelde pakte ze de bijbel, nou toch besloten om de Heilige Geest te ontvangen. En de dag erna op woensdagavond bij een bijeenkomst thuis,, want je moest 3 keer per week een bijeenkomst bijwonen,, maar dat deden wij niet ze zaten te ver uit de buurt... Ze wilde het liefste dat wij dat wel deden! Maar toen begon de trammelant, de volgende dag op donderdag op mijn werk voelde ik mij niet goed dat er hele vervelende dingen zijn gebeurd,,, dat kwam voort dat ze mij behoorlijk goed onderdruk hebben gezet het feit dat we moeste trouwen effe snel op maandagochten met 2 broeders als getuige, we moeste apart slapen, wat we nooit hebben gedaan we zijn dik 5 jaar samen, geen gemeenschap met elkaar, Caroline moest haar anders kleden, Piercings moesten uit, geen Alcohol en niet roken,,, ook mochten wij geen alcohol aan vrienden en familie aanbieden,,, heel veel dingen mochte wij niet meer... Door die druk ben ik bezweken in een Psychose, ze hebben mij te pakken genomen omdat ik na een drukke periode vermoeid was.. Ik was zwak op dat moment! En Caroline die was al niet zo sterk, die was er al ver in,,, en daar spelen die mensen erop in... Wat vinden jullie hiervan..? We hebben het 3 weken volgehouden,, gelukkig niet kanger mijn ouders hebben ons daar uitgehaald,,, die waren zo verdrietig ze kenden hun zoon niet meer... Wij vinden de Revival Fellowship een " SEKTE "" Pas Op, kom daar niet in aanraking,,, het zijn valse profeten!!!!!!! Hier horen jullie nog meer van! Heb je vragen stel ze maar aan ons...

Bron: http://www.eo.nl/ronduit/(...)p/list_message/32783
Website Revival Fellowship: http://www.revivalfellowship.nl/
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
pi_81260460
Opus dei is er ook eentje volgens mij.. heel erg Katholiek.
pi_81260687

& opeens schoot me ook te binnen; de vrijmetselaars
  maandag 10 mei 2010 @ 21:28:20 #57
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_81270836
Pinkstergemeenschap?
Do androids dream of electric sheep?
pi_81272263
quote:
Op maandag 10 mei 2010 17:54 schreef xChar het volgende:

raak je niet al je geld aan kwijt
staat niet 1 charismatisch persoon boven
je kan er gewoon uit stappen
etcetc
pi_81280255
De vrijmetselarij is inderdaad meer een soort scouting voor saaie, oudere mannen met frigide echtgenotes dan een sekte.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 06:20:37 #60
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_81283565
Ik heb op een beurs eens een "test" gedaan en een boek gekocht van ene Hubbard. Wist ik veel dat dat van Scientology was.

Die test gaf een ontzettend klote beeld van me. Ik was waardeloos zus, slecht zo, mijn persoonlijkheid was kut en mijn haar zat ook niet goed. Ik voelde me echt slecht toen ik thuis kwam. Toen ik op internet zocht naar de achtergrond van dit soort "testen", bleek dat deze doelbewust gemanipuleerd waren en zodanig gemaakt dat daar altijd een slecht resultaat uitkomt. De persoon die de test verklaart, praat dan ook nog eens op je in zodat je je nog slechter voelt. De oplossing wordt natuurlijk meteen geboden in de vorm van wat Scientology je biedt.

Dom genoeg heb ik daar ook mijn persoonlijke gegevens achter gelaten. NOOIT DOEN! Ze blijven je mailen, brieven sturen, bellen, op het stalken af. Pas na veel over en weer gemail en dreigen van het doen van aangifte hield het op.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 06:21:27 #61
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_81283566
Verder: Rozekruisers. Niet echt een sekte maar meer een soort gnostische leer.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_81286212
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 06:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik heb op een beurs eens een "test" gedaan en een boek gekocht van ene Hubbard. Wist ik veel dat dat van Scientology was.

Die test gaf een ontzettend klote beeld van me. Ik was waardeloos zus, slecht zo, mijn persoonlijkheid was kut en mijn haar zat ook niet goed. Ik voelde me echt slecht toen ik thuis kwam. Toen ik op internet zocht naar de achtergrond van dit soort "testen", bleek dat deze doelbewust gemanipuleerd waren en zodanig gemaakt dat daar altijd een slecht resultaat uitkomt. De persoon die de test verklaart, praat dan ook nog eens op je in zodat je je nog slechter voelt. De oplossing wordt natuurlijk meteen geboden in de vorm van wat Scientology je biedt.

Dom genoeg heb ik daar ook mijn persoonlijke gegevens achter gelaten. NOOIT DOEN! Ze blijven je mailen, brieven sturen, bellen, op het stalken af. Pas na veel over en weer gemail en dreigen van het doen van aangifte hield het op.
Maar van Scientology word je haske vrolijk! Kijk maar naar Tom Croes!
There is no love sincerer than the love of food.
pi_81289456
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 06:21 schreef vogeltjesdans het volgende:
Verder: Rozekruisers. Niet echt een sekte maar meer een soort gnostische leer.
Dat vind ik nou echt geen sekte-achtig iets
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_81297967
Je vergeet die sekte die wekelijks een martelwerktuig vereert, om zich daarna symbolistisch mensenvlees en mensenbloed te nuttigen.

Heeft gelukkig maar een paar volgers in Nederland.
Ik ben niet verwaand, ik ben gewoon goed.....
  woensdag 12 mei 2010 @ 19:02:17 #65
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_81351974
In nieuw-Zeeland zou je ook een paar Jedi aanhangers hebben, is dat dan ook een sekte?
pi_81353277
quote:
Op maandag 10 mei 2010 16:50 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

[..]

Als ik dat ook lees verdiend die iig wel een darwin je zo onder druk laten zetten door een groep fanaatjes.....
pi_81368953
Christenen, joden, new-age, moslims, the list goes on.
You sunk my battleship! :o
pi_81371536
quote:
Op maandag 10 mei 2010 08:46 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Kun je daar iets meer over vertellen?

Kijk maar op dit topic, voldoende informatie lijkt me:
Essence of andere Awareness trainingen

En de in dit topic genoemde CSA is een soortgelijke club:
CSA, wie kent het?

Wel lucratieve business volgens mij.
Eerst mensen allerlei problemen aanpraten en ze vervolgens dure vervolgcursussen aansmeren en onder druk zetten meer mensen aan te dragen.

[ Bericht 23% gewijzigd door Geluk op 13-05-2010 07:53:59 ]
Geluk duurt je leven lang.
  donderdag 13 mei 2010 @ 09:47:36 #69
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_81372436
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 01:06 schreef FBreijer het volgende:
Christenen, joden, new-age, moslims, the list goes on.
Dit is zo'n ontstellende domme post
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:31:50 #70
128268 RobbieBoy
just your average nice gay guy
pi_81374534
quote:
Op maandag 10 mei 2010 17:54 schreef xChar het volgende:

Die sekte komt ook in de film De Davinci code voor. Geloof zelf dat ze die film nog hebben geprobeerd te verbieden,ofzo?
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:37:15 #71
128268 RobbieBoy
pi_81374687
quote:
Op maandag 10 mei 2010 16:50 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

[..]

Woon daar vlak in de buurt in dordrecht. Als ik naar me ma ga dan kom ik er langs.

Geloof dat ze op zondag alleen al 3 keer samen komen daar. Veel kinderen ook
pi_81377007
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 09:47 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Dit is zo'n ontstellende domme post
Hoezo?
Alle religies zijn ooit begonnen als sekten.
Ze zijn ook nog niet eens echt oud ofzo, slechts een paar duizend jaar op z'n langst.
You sunk my battleship! :o
  donderdag 13 mei 2010 @ 13:53:46 #73
128268 RobbieBoy
pi_81379121
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:53 schreef FBreijer het volgende:

[..]

Hoezo?
Alle religies zijn ooit begonnen als sekten.
Ze zijn ook nog niet eens echt oud ofzo, slechts een paar duizend jaar op z'n langst.
Kijk maar naar de Jehova's getuigen. Was ooit een keer in de stad, en werd toen door zo'n jehova aangesproken die me gewoon op straat al wilde bekeren. Bleef maar door gaan, zelfs toen ik meerdere malen duidelijk liet merken NIET geintereseerd te zijn. Hij liep me zelfs een stuk met me mee, toen ik weg liep. Ik zag toen de eerste de beste stadsbus, zei tegen die man dat ik die bus moest hebben, ben in de bus gestapt, en bij de volgende halte om de hoek er weer uit, om van die vent af te komen. Dat soort gasten kunnen echt heel vasthoudend zijn
pi_81396592
Homo's
Love, The Kind You Clean Up With A Mop.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 00:02:48 #75
128268 RobbieBoy
pi_81402074
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 21:54 schreef OMGWTFBBQSAUCE het volgende:
Homo's
SARCASME MODE------Pas op. Ik ga je bekeren tot je het roze licht ziet
Werkt het al? Geloof me, morgen draag jij roze slipjes hoor

NORMALE MODE----

Jij bent zeker wereldvreemd? of je maakt een grapje?
pi_81413530
quote:
Op maandag 10 mei 2010 12:07 schreef MinderMutsig het volgende:

Al zou ik deze drie niet direct als enorm schadelijk typeren.
hehe massale (zelf)moord met 914 doden niet enorm schadelijk?
pi_81415196
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:41 schreef Yorrit het volgende:

[..]

hehe massale (zelf)moord met 914 doden niet enorm schadelijk?
Ik doelde op de drie waar Michielos op reageerde. De Pinkstergemeente, Zevendedags adventisten en Jehova's.
Wel sekten imho, maar wel van de iets minder schadelijke variant.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_81415614
ow hehe
pi_81416598
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 00:02 schreef RobbieBoy het volgende:

[..]

SARCASME MODE------Pas op. Ik ga je bekeren tot je het roze licht ziet
Werkt het al? Geloof me, morgen draag jij roze slipjes hoor

NORMALE MODE----

Jij bent zeker wereldvreemd? of je maakt een grapje?
grapje dude
Love, The Kind You Clean Up With A Mop.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 14:15:45 #80
128268 RobbieBoy
pi_81417215
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 13:59 schreef OMGWTFBBQSAUCE het volgende:

[..]

grapje dude
Haha, ik maakte ook maar een grapje hoor. Moet kunnen op zijn tijd
pi_81548517
Net op 1 vandaag: Gert-Jan Agtereek.
http://www.eenvandaag.nl/(...)an_agtereek_in_kenia
quote:
Op zoek naar Gert Jan Agtereek in Kenia

Gert Jan Agtereek, de grote man achter onder andere Outreach Center Nederland, weet de leden van zijn kerk in Leiden steeds te overtuigen om geld te doneren aan verschillende projecten. Maar al deze projecten mislukken, het geld verdwijnt. Sinds 2003 leeft Agtereek als een luxe koning in Kenia. EenVandaag gaat kijken.

Het Outreach Center Nederland in Leiden is een Pinkstergemeente onder leiding van Agtereek. De kerk vroeg de volgelingen om de kerk geld te lenen voor projecten zoals bijbelscholen. De projecten mislukten en de leningen zijn nooit terugbetaald. In 2003 wil hij in Kenia een Wereldkerk beginnen met zichzelf als grote leider, gefinancierd door de bijdragen van zijn Nederlandse volgelingen..
  Moderator maandag 17 mei 2010 @ 22:12:26 #82
249559 crew  Lavenderr
pi_81557215
quote:
Op maandag 17 mei 2010 19:48 schreef Dichtpiet. het volgende:
Net op 1 vandaag: Gert-Jan Agtereek.
http://www.eenvandaag.nl/(...)an_agtereek_in_kenia
[..]

Echt zum kotzen, dit soort figuren. Geld uit de zakken kloppen van mensen onder het mom van goed doen.
pi_81557707
Dit is ook een sekte: http://www.prophetelijah.org/

Het Efraïm Genootschap.

Uit Trouw:
quote:
Ze is op vier plaatsen 35 keer dagelijks bestraald. Bij de laatste controle werden geen nieuwe kankercellen gezien, maar het effect van de behandeling is nog onzeker.

Ze wil dat Van Geene wordt gestopt. ,,Er zitten daar nog veel mensen, met wie ik verschrikkelijk bevriend was. Ik wil voor hen opkomen. Van Geene heeft ons van alles beroofd wat we hadden.''

Daarbij heeft ze het nog niet eens over het geld. Omdat Van den Berg een uitkering had, is alleen de opbrengst van de verkoop van dierbare spulletjes naar hem gegaan, het zal maximaal 5000 gulden zijn geweest. ,,We moesten al onze waardevolle bezittingen verkopen, omdat de profeet Elia na de opname in 2001 nog ruim drie jaar op aarde zou moeten blijven en daarvoor veel geld nodig had. Ik had een antieke kristalverzameling, die we op markten hebben verkocht. Het geld mocht je nooit rechtstreeks aan hem geven. Je moest het in zijn zak laten glijden. Soms belde hij je dan, nou, jullie hebben een goeie omzet gedraaid! Jullie worden gezegend door de Heer!''

,,We moesten alles wegdoen, fotoalbums, schilderijtjes, platen, huisdieren, diploma's, we mochten geen contact meer hebben met familieleden, geen krant lezen. Mensen buiten de groep van bruiden moesten we gaan haten.''

In de periode dat Elisabeth van den Berg bij het Efraïm-genootschap zat, zag ze acht huwelijken stuklopen. ,,Door toedoen van Van Geene. Hij heeft hele families in ellende gedompeld. Mijn grootste wens is dat ik hem tot een schadevergoeding kan dwingen. Ik weet dat hij gek is op geld, als ik hem daar iets van kan afnemen tref ik hem in zijn hart.''

Ook voor Sjaak Pietersen weegt de emotionele schade veel zwaarder dan de financiële, al verloor hij een vermogen aan de sekte. Pietersen trad in 2000 als vrijwilliger toe tot het Efraïm Genootschap, maar niet nadat hij op aandrang van Van Geene alle schepen achter zich had verbrand.

,,Deze man'', zegt hij, ,,is dictatoriaal en totalitair. Hij verschuilt zich achter geloof, maar met zijn beide kinderen Samantha en Matthew vormt hij een misdaadorganisatie. Hij is een oplichter, een gevaar voor de samenleving.''

In de beginperiode keek de bescheiden bloemenhandelaar hoog op tegen de zelfbenoemde profeet. Pietersen voelde zich na verloop van tijd de rechterhand van de sekteleider en in het begin was hij trots op die positie. Hij sleet zijn dagen op het kantoor van het genootschap en hij weet daardoor vrij nauwkeurig wat er om ging in het noodgebouwtje op het industrieterrein van Heinenoord. ,,Vooral veel geld. Ik weet wat er binnenkwam. Toen ik wegging stond er 600.000 gulden op de girorekening van Van Geene.''

Pietersen moest, zegt hij, voor de voorganger de vuile klussen opknappen. Hij belde afvalligen op. ,,Een van die klusjes was dat ik een vader moest zeggen dat er voor zijn 16-jarige dochter geen vergeving was. Ze zou de eeuwige duisternis ingaan. Als enige uit een gezin van zeven personen moest zij Efraïm verlaten. De moeder had zich op een zondag nog verootmoedigd en vergeving gevraagd voor haar kind, maar het mocht niet baten.''

,,Ik schaam me diep als ik terugdenk aan de zaakjes die ik voor Van Geene heb opgeknapt. Maar ik aanvaardde zijn gedrag. Ik dacht: het zal wel bij een profeet horen. Ik zag die mensen als mijn vrienden.''

Maar Sjaak Pietersen deed uiteindelijk iets wat Van Geene hem nooit vergaf. De twijfel sloeg toe en Pietersen, van huis uit zeer gelovig, besloot Van Geenes verkondigingen te toetsen aan de bijbel. Hij ging met de voorganger in discussie over zijn denkbeelden, over zijn uitleg van de bijbel, zijn beweringen, zijn openbaringen.

,,Ik ontdekte dat hij stelselmatig loog. Ik de bijbel vond ik de plaatsen waaruit bleek dat zijn beweringen niet klopten. Hij werd bang voor me. Sjaak kent de bijbel uit zijn hoofd, zei hij. Hij heeft me zo ontzettend vervloekt en geraakt. Uiteindelijk was ik geestelijk totall-los. Hij heeft me helemaal kapot willen maken. Op een gegeven moment zei hij: dit jaar zul je sterven, ik vervloek jou. Wat hij doet, heeft niets meer met de bijbel te maken.''

Niettemin zegt Pietersen dat Van Geene zo veel invloed op hem had, dat hij hem uiteindelijk van al zijn bezittingen liet beroven. ,,Ik moest breken met mijn familie. Hij stuurde er op aan dat ik mijn zaak buiten hen zou verkopen, zodat de opbrengst groter zou zijn. Hij dreigde dat ik de eeuwige duisternis in zou gaan als ik de verkoop niet snel zou regelen. Vervolgens ben ik onder zware druk van bedreiging, schuld- en angstgevoelens mijn familiebezit aan deze profeet kwijtgeraakt.''

Begin 2002 besloot Pietersen de sekte te verlaten. Het ging niet zonder slag of stoot. ,,Ik wilde weg bij de Van Geenes, maar ik wilde niet weg van Efraïm, want waar moest ik heen? Ik had immers niemand meer.''

Toen Pietersen was vertrokken werden er tien weken lag ochtendbijeenkomsten belegd waarin de bloemenhandelaar de eeuwige verdoemenis werd voorspeld. ,,Ik ben volgens Van Geene een vijand van Efraïm geworden en sta volkomen ten dienste van satan. Maandenlang heeft hij er aan besteed om mij maar zo ver mogelijk in het verderf te vervloeken. Zijn jacht op mij ging zo ver, dat hij mij nadat ik was weggeschopt, nog opzocht om me publiekelijk de dood toe te wensen.''

Van Geene en zijn sekte houden zich intussen onbereikbaar. Op het hoofdkwartier in Heinenoord wordt de telefoon opgenomen met een bandje: laat naam en nummer achter en we bellen zo spoedig mogelijk terug. Op herhaaldelijk verzoek om contact wordt niet gereageerd.
Uit AD:
quote:
DORDRECHT/HEINENOORD - Is het Efraïm Genootschap uit Heinenoord een sekte waarin mensen worden gehersenspoeld of is het een normale geloofsgemeenschap zoals een kerk? Om die vraag leek het gisteren in Dordrecht te draaien in de al zeven jaar voortslepende zaak tussen leider Heinrich van Geene uit Puttershoek en ex-lid Sjaak Pietersenuit Dordrecht.

Echt duidelijkheid werd overigens niet geschapen.

Het leven in het Efraïm Genootschap, zoals de 61-jarige Pietersen dat schetst, klinkt niet bepaald vrij. ,,Je mag geen radio, televisie of krant. Je moet je afzonderen van je familie en bekenden. Ik had een geweten van angst en schuld.’’

Pietersen gaf sinds zijn toetreding in 1998 vrijwel al zijn geld aan het genootschap. Zo dacht hij zijn ziel te redden. Tot hij uit het genootschap werd gezet. Pietersen: ,,Volgens Van Geene ben ik degene die heeft gezegd dat we in 2001 in de hemel zouden worden opgenomen. Dat is een leugen. Ik was te lastig en onwillig.’’

De Dordtenaar, die diep in de schulden zit, procedeert al jaren om zijn geld, ruim 300.000 euro, terug te krijgen. De zaak sleept onder meer zo lang voort omdat Pietersen zijn vorige advocaat tegen zich in het harnas heeft gejaagd. Gisteren boog de rechter in Dordrecht zich opnieuw over de zaak. ,,Er is een web gecreëerd, ’’ zei Pietersens huidige advocaat Van Iersel tijdens de zitting. ,,Mijn cliënt is erin verstrikt geraakt en leeggezogen door een spin.’’

Volgens de 72-jarige Van Geene, die zichzelf profeet Elia noemt, is het juist precies andersom gegaan. ,,Pietersen plundert óns al zeven jaar leeg. We hebben geen leven door hem, hij terroriseert ons.’’

Het handjevol volgelingen van Van Geene dat is meegekomen naar de rechtbank, denkt dat Pietersen alleen uit is op wraak. ,,Het is heel vreemd dat deze man maar blijft doorgaan,’’ vindt Frans van der Vliet, die elke zondag trouw de diensten in Heinenoord bezoekt.

,,We zijn geen sekte of iets dergelijks. Ik kan zó weglopen als ik dat wil. Maar ik wil dat helemaal niet, omdat ik weet dat het de waarheid is.’’

In 2001 werd het Efraïm Genootschap bekend omdat de groep het einde van de wereld voorspelde. Het genootschap komt elke zondag bijeen in een pand aan de Boonsweg in Heinenoord. Inmiddels is het ledental teruggelopen van 120 naar 40. De rechter doet op 9 juli uitspraak.
  Moderator maandag 17 mei 2010 @ 22:26:46 #84
249559 crew  Lavenderr
pi_81558078
Efraim is berucht.

En zo zijn er nog een aantal sektes in Nederland die niet echt fris zijn. .
  dinsdag 18 mei 2010 @ 07:54:32 #85
8372 Bastard
Persona non grata
pi_81566614
quote:
Op maandag 10 mei 2010 21:28 schreef RitseB het volgende:
Pinkstergemeenschap?
Pff ja daar zit wel wat in!
The truth was in here.
pi_81944585
Johan Maasbach
  zondag 30 mei 2010 @ 00:45:15 #87
305139 Hydrox_net
Alien Space Invader
pi_82086567
alles wat een hogere entiteit aanhangt is een sekte
pi_91072271
Jazeker! Er bestaat nu ook een website met voorlichting:
-edit, spam-

[ Bericht 39% gewijzigd door Lavenderr op 09-01-2011 18:26:05 ]
Volg niet de ideeën van anderen, maar luister naar de stem binnen in jezelf
Liefde is het kind van vrijheid, nooit dat van dominantie
Mooie woorden zijn niet altijd waar- Ware woorden zijn niet altijd mooi
  Moderator zondag 9 januari 2011 @ 18:25:04 #89
249559 crew  Lavenderr
pi_91075616
Kutkick en nog spam ook.
Mail maar naar forum@fok.nl om toestemming te vragen.
  zondag 9 januari 2011 @ 18:36:47 #90
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_91076078
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 22:03 schreef Rewiinded het volgende:
Johan Maasbach
zo ja, die Maasbach inderdaad.
Dat zou echt verboden moeten worden.
Je moeder is een hamster
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties