Dit is ook een sekte:
http://www.prophetelijah.org/Het Efraïm Genootschap.
Uit Trouw:
quote:
Ze is op vier plaatsen 35 keer dagelijks bestraald. Bij de laatste controle werden geen nieuwe kankercellen gezien, maar het effect van de behandeling is nog onzeker.
Ze wil dat Van Geene wordt gestopt. ,,Er zitten daar nog veel mensen, met wie ik verschrikkelijk bevriend was. Ik wil voor hen opkomen. Van Geene heeft ons van alles beroofd wat we hadden.''
Daarbij heeft ze het nog niet eens over het geld. Omdat Van den Berg een uitkering had, is alleen de opbrengst van de verkoop van dierbare spulletjes naar hem gegaan, het zal maximaal 5000 gulden zijn geweest. ,,We moesten al onze waardevolle bezittingen verkopen, omdat de profeet Elia na de opname in 2001 nog ruim drie jaar op aarde zou moeten blijven en daarvoor veel geld nodig had. Ik had een antieke kristalverzameling, die we op markten hebben verkocht. Het geld mocht je nooit rechtstreeks aan hem geven. Je moest het in zijn zak laten glijden. Soms belde hij je dan, nou, jullie hebben een goeie omzet gedraaid! Jullie worden gezegend door de Heer!''
,,We moesten alles wegdoen, fotoalbums, schilderijtjes, platen, huisdieren, diploma's, we mochten geen contact meer hebben met familieleden, geen krant lezen. Mensen buiten de groep van bruiden moesten we gaan haten.''
In de periode dat Elisabeth van den Berg bij het Efraïm-genootschap zat, zag ze acht huwelijken stuklopen. ,,Door toedoen van Van Geene. Hij heeft hele families in ellende gedompeld. Mijn grootste wens is dat ik hem tot een schadevergoeding kan dwingen. Ik weet dat hij gek is op geld, als ik hem daar iets van kan afnemen tref ik hem in zijn hart.''
Ook voor Sjaak Pietersen weegt de emotionele schade veel zwaarder dan de financiële, al verloor hij een vermogen aan de sekte. Pietersen trad in 2000 als vrijwilliger toe tot het Efraïm Genootschap, maar niet nadat hij op aandrang van Van Geene alle schepen achter zich had verbrand.
,,Deze man'', zegt hij, ,,is dictatoriaal en totalitair. Hij verschuilt zich achter geloof, maar met zijn beide kinderen Samantha en Matthew vormt hij een misdaadorganisatie. Hij is een oplichter, een gevaar voor de samenleving.''
In de beginperiode keek de bescheiden bloemenhandelaar hoog op tegen de zelfbenoemde profeet. Pietersen voelde zich na verloop van tijd de rechterhand van de sekteleider en in het begin was hij trots op die positie. Hij sleet zijn dagen op het kantoor van het genootschap en hij weet daardoor vrij nauwkeurig wat er om ging in het noodgebouwtje op het industrieterrein van Heinenoord. ,,Vooral veel geld. Ik weet wat er binnenkwam. Toen ik wegging stond er 600.000 gulden op de girorekening van Van Geene.''
Pietersen moest, zegt hij, voor de voorganger de vuile klussen opknappen. Hij belde afvalligen op. ,,Een van die klusjes was dat ik een vader moest zeggen dat er voor zijn 16-jarige dochter geen vergeving was. Ze zou de eeuwige duisternis ingaan. Als enige uit een gezin van zeven personen moest zij Efraïm verlaten. De moeder had zich op een zondag nog verootmoedigd en vergeving gevraagd voor haar kind, maar het mocht niet baten.''
,,Ik schaam me diep als ik terugdenk aan de zaakjes die ik voor Van Geene heb opgeknapt. Maar ik aanvaardde zijn gedrag. Ik dacht: het zal wel bij een profeet horen. Ik zag die mensen als mijn vrienden.''
Maar Sjaak Pietersen deed uiteindelijk iets wat Van Geene hem nooit vergaf. De twijfel sloeg toe en Pietersen, van huis uit zeer gelovig, besloot Van Geenes verkondigingen te toetsen aan de bijbel. Hij ging met de voorganger in discussie over zijn denkbeelden, over zijn uitleg van de bijbel, zijn beweringen, zijn openbaringen.
,,Ik ontdekte dat hij stelselmatig loog. Ik de bijbel vond ik de plaatsen waaruit bleek dat zijn beweringen niet klopten. Hij werd bang voor me. Sjaak kent de bijbel uit zijn hoofd, zei hij. Hij heeft me zo ontzettend vervloekt en geraakt. Uiteindelijk was ik geestelijk totall-los. Hij heeft me helemaal kapot willen maken. Op een gegeven moment zei hij: dit jaar zul je sterven, ik vervloek jou. Wat hij doet, heeft niets meer met de bijbel te maken.''
Niettemin zegt Pietersen dat Van Geene zo veel invloed op hem had, dat hij hem uiteindelijk van al zijn bezittingen liet beroven. ,,Ik moest breken met mijn familie. Hij stuurde er op aan dat ik mijn zaak buiten hen zou verkopen, zodat de opbrengst groter zou zijn. Hij dreigde dat ik de eeuwige duisternis in zou gaan als ik de verkoop niet snel zou regelen. Vervolgens ben ik onder zware druk van bedreiging, schuld- en angstgevoelens mijn familiebezit aan deze profeet kwijtgeraakt.''
Begin 2002 besloot Pietersen de sekte te verlaten. Het ging niet zonder slag of stoot. ,,Ik wilde weg bij de Van Geenes, maar ik wilde niet weg van Efraïm, want waar moest ik heen? Ik had immers niemand meer.''
Toen Pietersen was vertrokken werden er tien weken lag ochtendbijeenkomsten belegd waarin de bloemenhandelaar de eeuwige verdoemenis werd voorspeld. ,,Ik ben volgens Van Geene een vijand van Efraïm geworden en sta volkomen ten dienste van satan. Maandenlang heeft hij er aan besteed om mij maar zo ver mogelijk in het verderf te vervloeken. Zijn jacht op mij ging zo ver, dat hij mij nadat ik was weggeschopt, nog opzocht om me publiekelijk de dood toe te wensen.''
Van Geene en zijn sekte houden zich intussen onbereikbaar. Op het hoofdkwartier in Heinenoord wordt de telefoon opgenomen met een bandje: laat naam en nummer achter en we bellen zo spoedig mogelijk terug. Op herhaaldelijk verzoek om contact wordt niet gereageerd.
Uit AD:
quote:
DORDRECHT/HEINENOORD - Is het Efraïm Genootschap uit Heinenoord een sekte waarin mensen worden gehersenspoeld of is het een normale geloofsgemeenschap zoals een kerk? Om die vraag leek het gisteren in Dordrecht te draaien in de al zeven jaar voortslepende zaak tussen leider Heinrich van Geene uit Puttershoek en ex-lid Sjaak Pietersenuit Dordrecht.
Echt duidelijkheid werd overigens niet geschapen.
Het leven in het Efraïm Genootschap, zoals de 61-jarige Pietersen dat schetst, klinkt niet bepaald vrij. ,,Je mag geen radio, televisie of krant. Je moet je afzonderen van je familie en bekenden. Ik had een geweten van angst en schuld.’’
Pietersen gaf sinds zijn toetreding in 1998 vrijwel al zijn geld aan het genootschap. Zo dacht hij zijn ziel te redden. Tot hij uit het genootschap werd gezet. Pietersen: ,,Volgens Van Geene ben ik degene die heeft gezegd dat we in 2001 in de hemel zouden worden opgenomen. Dat is een leugen. Ik was te lastig en onwillig.’’
De Dordtenaar, die diep in de schulden zit, procedeert al jaren om zijn geld, ruim 300.000 euro, terug te krijgen. De zaak sleept onder meer zo lang voort omdat Pietersen zijn vorige advocaat tegen zich in het harnas heeft gejaagd. Gisteren boog de rechter in Dordrecht zich opnieuw over de zaak. ,,Er is een web gecreëerd, ’’ zei Pietersens huidige advocaat Van Iersel tijdens de zitting. ,,Mijn cliënt is erin verstrikt geraakt en leeggezogen door een spin.’’
Volgens de 72-jarige Van Geene, die zichzelf profeet Elia noemt, is het juist precies andersom gegaan. ,,Pietersen plundert óns al zeven jaar leeg. We hebben geen leven door hem, hij terroriseert ons.’’
Het handjevol volgelingen van Van Geene dat is meegekomen naar de rechtbank, denkt dat Pietersen alleen uit is op wraak. ,,Het is heel vreemd dat deze man maar blijft doorgaan,’’ vindt Frans van der Vliet, die elke zondag trouw de diensten in Heinenoord bezoekt.
,,We zijn geen sekte of iets dergelijks. Ik kan zó weglopen als ik dat wil. Maar ik wil dat helemaal niet, omdat ik weet dat het de waarheid is.’’
In 2001 werd het Efraïm Genootschap bekend omdat de groep het einde van de wereld voorspelde. Het genootschap komt elke zondag bijeen in een pand aan de Boonsweg in Heinenoord. Inmiddels is het ledental teruggelopen van 120 naar 40. De rechter doet op 9 juli uitspraak.