quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:47 schreef Tazar_Yoot het volgende:
Jij was toch dat meisje dat na heel lang droog te staan met elke jongen naar bed zou gaan?
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:47 schreef Tazar_Yoot het volgende:
Jij was toch dat meisje dat na heel lang droog te staan met elke jongen naar bed zou gaan?
FRIET!quote:
Komt goed uit...wij vinden jullie onder de rivieren ook per definitie "anders" en dan vooral in de negatieve zin. Dus het komt allemaal goed.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:45 schreef Lady_1989 het volgende:
Het valt mij vaak op, dat vooral hier in Brabant gesproken wordt over als mensen uit het noorden of in ieder geval buiten Brabant komen, wij dan spreken over die is van 'boven de rivier/boven de rivieren', dan hebben we het over de Rijn.
Ik heb persoonlijk ook het idee dat er een groot verschil is tussen Brabanders (kan even niet over Limburgers spreken) en mensen 'boven de rivier'. Mijn vrienden en familie denken hier hetzelfde over, terwijl eigenlijk niemand echt iemand persoonljik heel goed kent van boven de rivieren, maar ze soms wel eens ontmoeten en ze dan al 'anders' vinden. En dan in de negatieve zin![]()
Vinden jullie dit ook? En welke verschillen zien jullie dan? Of wat denk je dat het verschil zou kunnen zijn?
quote:Op dinsdag 2 maart 2010 12:58 schreef Frollo het volgende:
Voluit is het, zoals bekend, patates frites. Hierbij slaat patates op het product (aardappel) en frites op de bereidingswijze (frituren).
Als je zegt: 'Ik wil patat', bedoel je dus dat je een aardappelgerecht wilt.
Als je zegt: 'Ik wil friet', bedoel je dat je een gefrituurd gerecht wilt.
Aangezien in een snackbar vrijwel alle producten gefrituurd worden, geef je met 'Ik wil friet' dus te weinig informatie. Je kunt dan in feite van alles bedoelen wat gefrituurd is, van nasiballen tot mexicano's.
Zeg je daarentegen 'Ik wil patat', dan zijn er eigenlijk nog maar twee mogelijkheden over: patates frites of aardappelsalade. Meestal blijkt uit de context ('met', 'oorlog' enz.) wel welke je bedoelt.
Het vele malen logischer om de productnaam als onderscheidend element te gebruiken in plaats van de bereidingswijze. Patatzeggers hebben dus gelijk.
Dat is wel waarquote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:53 schreef Crazy-M het volgende:
Ik ben een brabander in hart en nieren
En voor werk moet ik door hele land heen.
Hoe hoger naar het noorden, hoe stugger de mensen.
Ja, die zijn gemutlich. Iets wat toch een beetje vreemd is voor halve Duitsers.quote:Is echt een groot verschil
Terwijl limburg ook aardige mensen zijn
OMGquote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:56 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Bij friet is het ook wel duidelijk wat je wilt hoor
In de rivier: topvolkquote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:57 schreef FBreijer het volgende:
Boven de rivier: Snobs
Onder de rivier: Trash
Ja, als iets aanwijst terwijl je als een debiel kreten uitslaat ook, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom wat taalkundig het meest logisch is, en dat is toch echt patat.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:56 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
als ik later zo oud ben als jij dan zou ik me niet druk maken of het nu patat of friet isquote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:56 schreef Frollo het volgende:
Toen ik zo oud was als jij had ik juist nog nooit iemand van onder de rivieren ontmoet.
Is niet erg, komt vanzelf goed als je je een beetje gaat ontwikkelen en je wereldje groter wordt.
Nee, dan open je een topic op het Vivaforum waarom je man je al een jaar niet heeft aangeraakt. Iets wat je vreemd lijkt omdat je een jaar geleden toch zo'n verrekt vlot en pittig kapsel hebt genomen om hem ter verrassen met je hervonden identiteitquote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:01 schreef Lady_1989 het volgende:
[..]
als ik later zo oud ben als jij dan zou ik me niet druk maken of het nu patat of friet is
Jongens jongens. Friet komt uit Belgie en daar heet het dan ook gewoon friet. Dat jullie daar friet aardappel noemen moet je zelf weten, maar ga dan niet in je arrogantie roepen dan enkel en alleen patat correct is.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:58 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja, als iets aanwijst terwijl je als een debiel kreten uitslaat ook, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom wat taalkundig het meest logisch is, en dat is toch echt patat.
Dan hadden we meer vrachttreinen en vrachtwagens gehad.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:00 schreef Socios het volgende:
Wat als die rivieren er niet geweest waren?
Klopt, want als jij zo oud bent als ik, zal de gehele mensheid allang ingezien hebben dat het patat is en bestaat het woord friet niet eens meer. Dat is mijn vurige overtuiging.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:01 schreef Lady_1989 het volgende:
[..]
als ik later zo oud ben als jij dan zou ik me niet druk maken of het nu patat of friet is
Lees hier anders iets over de oorsprong van patat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Frietquote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:04 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Jongens jongens. Friet komt uit Belgie en daar heet het dan ook gewoon friet. Dat jullie daar friet aardappel noemen moet je zelf weten, maar ga dan niet in je arrogantie roepen dan enkel en alleen patat correct is.
Ja, men neme het vragende object, en dondert het in frituurvet/olie van 180+ graden. Vragend object is friet, en de anderen hoeven uit dat vet/olie even geen patatjes meer...quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:56 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:06 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Lees hier anders iets over de oorsprong van patat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Friet
Lekkere onderbouwingquote:
Ik begrijp als/dan heel goed, maar in brabant is het normaal het andersom te gebruikenquote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:12 schreef MvdZ het volgende:
Ik geloof niet dat er een duidelijk verschil is tussen het gedrag van mensen van 'boven de rivieren' en 'onder de rivieren'
Mensen van boven de rivieren zouden stugger zijn, terwijl ik op m'n huidige stage totaal het omgekeerde meemaak (kan natuurlijk ook stage-afhankelijk zijn).
Het enige duidelijke verschil is de manier van praten en Carnaval.
- Brabanders begrijpen als/dan niet.
- Brabanders begrijpen de Nederlandse taal niet. Dat is goeiekoper als dit... WTF![]()
- Brabantse kerels met een zachte G klinken als mietjes
- Brabanders vieren carnaval![]()
Beetje provoceren moet kunnen, toch?
In ieder geval komt het niet uit Utrecht. En patat betekent hier gewoon aardappel. Dus het is veel praktischer het gewoon friet te noemen, dan is er geen verwarring mogelijk.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:14 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Lekkere onderbouwing
Daar staat dat de Fransen ook de uitvinding claimen. In dat geval kun je dus niet zomaar stellen dat patat uit Belgie komt
quote:
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:12 schreef MvdZ het volgende:
Ik geloof niet dat er een duidelijk verschil is tussen het gedrag van mensen van 'boven de rivieren' en 'onder de rivieren'
Mensen van boven de rivieren zouden stugger zijn, terwijl ik op m'n huidige stage totaal het omgekeerde meemaak (kan natuurlijk ook stage-afhankelijk zijn).
Het enige duidelijke verschil is de manier van praten en Carnaval.
- Brabanders begrijpen als/dan niet.
- Brabanders begrijpen de Nederlandse taal niet. Dat is goeiekoper als dit... WTF![]()
- Brabantse kerels met een zachte G klinken als mietjes
- Brabanders vieren carnaval![]()
Beetje provoceren moet kunnen, toch?
Ach, als je inferieur bent dan blijf je het ook en moet je je inferieure positie bekrachtigen door oerkreten uit te slaan om zo proberen iets beter uit de strijd te komen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:03 schreef HeatWave het volgende:
Voorspelbaar topic, de noorderlingen dollen wat meesmuilend, maken een grapje en gaan weer verder. De zuiderlingen gaan schuimbekkend met alles wat ze hebben de randstad tegemoet met haat en verderf..
Same old shit, different day... Zuidelijke gemoedelijkheid mijn reet..
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:06 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Alsof alles van boven de rivieren hetzelfde is
Precies. Die Groningers met hun praatkanker. Laat staan die Friezenquote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:06 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Alsof alles van boven de rivieren hetzelfde is
Calimero syndroom.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:10 schreef HeatWave het volgende:
Ik vind niemand superieur oid, maar het valt me al jaren op dat de gemoedelijke zuiderlingen allemaal zo enorm haadragend zijn jegens het westen, terwijl het andersom eigenlijk een niche-rol speelt hier.
Dit heb ik vaker gehoord van o.a. chauffeurs die bij ons op het werk komen. Terwijl ze in bijvoorbeeld Groningen nog niet eens een dank je wel te horen krijgen als ze een pakket bezorgen, worden ze in het zuiden nog net niet naar binnengetrokken voor een bak koffie.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:53 schreef Crazy-M het volgende:
Ik ben een brabander in hart en nieren
En voor werk moet ik door hele land heen.
Hoe hoger naar het noorden, hoe stugger de mensen.
Is echt een groot verschil
Terwijl limburg ook aardige mensen zijn
truequote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:12 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Dit heb ik vaker gehoord van o.a. chauffeurs die bij ons op het werk komen. Terwijl ze in bijvoorbeeld Groningen nog niet eens een dank je wel te horen krijgen als ze een pakket bezorgen, worden ze in het zuiden nog net niet naar binnengetrokken voor een bak koffie.
Maar goed, de vooroordelen ontstaan natuurlijk ook alleen door negatieve ervaringen, nooit andersom.
haatdragend,., dat ook weer niet hoor.. maar misschien is het een soort van, wij zijn gezellig, want wij zijn brabanders probleem?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:10 schreef HeatWave het volgende:
Ik vind niemand superieur oid, maar het valt me al jaren op dat de gemoedelijke zuiderlingen allemaal zo enorm haadragend zijn jegens het westen, terwijl het andersom eigenlijk een niche-rol speelt hier.
das toch geen probleem ?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:18 schreef Lady_1989 het volgende:
[..]
haatdragend,., dat ook weer niet hoor.. maar misschien is het een soort van, wij zijn gezellig, want wij zijn brabanders probleem?
Vreemd. Ik bedank altijd de pakjesbezorger. Op het werk krijgen chauffeurs altijd een bakkie koffie behalve wanneer ze zélf de instelling hebben van: fuck it! Ja, dan kan je 'm krijgen ook.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:12 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Dit heb ik vaker gehoord van o.a. chauffeurs die bij ons op het werk komen. Terwijl ze in bijvoorbeeld Groningen nog niet eens een dank je wel te horen krijgen als ze een pakket bezorgen, worden ze in het zuiden nog net niet naar binnengetrokken voor een bak koffie.
Maar goed, de vooroordelen ontstaan natuurlijk ook alleen door negatieve ervaringen, nooit andersom.
Zoiets ja, terwijl er me toch OOK een potje onaangepast tuig woont in brabant...quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:18 schreef Lady_1989 het volgende:
[..]
haatdragend,., dat ook weer niet hoor.. maar misschien is het een soort van, wij zijn gezellig, want wij zijn brabanders probleem?
lijkt me wel watquote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:53 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zoiets ja, terwijl er me toch OOK een potje onaangepast tuig woont in brabant...
Maar ik heb wel eens ruzie gehad toen ik met mijn Amsterdamse accent een biertje bestelde in Breda (geloof ik). Dat zouden wij eens moeten doen hier in Amsterdam, iedereen die geen Amsterdams accent heeft eruit trappen.
hell no, zweedse toeristes hebben ook geen Amsterdams accentquote:
Zo groot is Maaskantje niet hoor.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:53 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zoiets ja, terwijl er me toch OOK een potje onaangepast tuig woont in brabant...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |