quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:47 schreef Tazar_Yoot het volgende:
Jij was toch dat meisje dat na heel lang droog te staan met elke jongen naar bed zou gaan?
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:47 schreef Tazar_Yoot het volgende:
Jij was toch dat meisje dat na heel lang droog te staan met elke jongen naar bed zou gaan?
FRIET!quote:
Komt goed uit...wij vinden jullie onder de rivieren ook per definitie "anders" en dan vooral in de negatieve zin. Dus het komt allemaal goed.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:45 schreef Lady_1989 het volgende:
Het valt mij vaak op, dat vooral hier in Brabant gesproken wordt over als mensen uit het noorden of in ieder geval buiten Brabant komen, wij dan spreken over die is van 'boven de rivier/boven de rivieren', dan hebben we het over de Rijn.
Ik heb persoonlijk ook het idee dat er een groot verschil is tussen Brabanders (kan even niet over Limburgers spreken) en mensen 'boven de rivier'. Mijn vrienden en familie denken hier hetzelfde over, terwijl eigenlijk niemand echt iemand persoonljik heel goed kent van boven de rivieren, maar ze soms wel eens ontmoeten en ze dan al 'anders' vinden. En dan in de negatieve zin![]()
Vinden jullie dit ook? En welke verschillen zien jullie dan? Of wat denk je dat het verschil zou kunnen zijn?
quote:Op dinsdag 2 maart 2010 12:58 schreef Frollo het volgende:
Voluit is het, zoals bekend, patates frites. Hierbij slaat patates op het product (aardappel) en frites op de bereidingswijze (frituren).
Als je zegt: 'Ik wil patat', bedoel je dus dat je een aardappelgerecht wilt.
Als je zegt: 'Ik wil friet', bedoel je dat je een gefrituurd gerecht wilt.
Aangezien in een snackbar vrijwel alle producten gefrituurd worden, geef je met 'Ik wil friet' dus te weinig informatie. Je kunt dan in feite van alles bedoelen wat gefrituurd is, van nasiballen tot mexicano's.
Zeg je daarentegen 'Ik wil patat', dan zijn er eigenlijk nog maar twee mogelijkheden over: patates frites of aardappelsalade. Meestal blijkt uit de context ('met', 'oorlog' enz.) wel welke je bedoelt.
Het vele malen logischer om de productnaam als onderscheidend element te gebruiken in plaats van de bereidingswijze. Patatzeggers hebben dus gelijk.
Dat is wel waarquote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:53 schreef Crazy-M het volgende:
Ik ben een brabander in hart en nieren
En voor werk moet ik door hele land heen.
Hoe hoger naar het noorden, hoe stugger de mensen.
Ja, die zijn gemutlich. Iets wat toch een beetje vreemd is voor halve Duitsers.quote:Is echt een groot verschil
Terwijl limburg ook aardige mensen zijn
OMGquote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:56 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Bij friet is het ook wel duidelijk wat je wilt hoor
In de rivier: topvolkquote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:57 schreef FBreijer het volgende:
Boven de rivier: Snobs
Onder de rivier: Trash
Ja, als iets aanwijst terwijl je als een debiel kreten uitslaat ook, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom wat taalkundig het meest logisch is, en dat is toch echt patat.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:56 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Bij friet is het ook wel duidelijk wat je wilt hoor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |