abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:16:35 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_81086661
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:10 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Die redden zichzelf dan ook.

Maar geen studie, geen werk? Gaarne melden bij een ander traject. Tijdens je studie er met de pet naar gooien en 5 jaar lang eerstejaars zijn op verschillende opleidingen: dito.
Dat is al een geheel andere insteek dan het collectief gaan opleggen
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:25:36 #52
278931 paintmeester
RAMMING SPEED!
pi_81087055
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:58 schreef Roflpantoffel het volgende:

[..]

De overheid bemoeit zich er nu niet mee en kijk wat er van komt. Veel mensen zijn niet capabel om kinderen op te voeden. Dan moet de overheid het maar doen. Discipline en autoriteit, dat moet er weer zijn.
[..]

Ik zou het niet eens erg vinden om er aan mee te doen.
Denk je niet dat je te laat ben als je jongeren rond hun 18e - 20e nog discipline en autoriteit moet bijbrengen?
How'd you like to scrape the barnacles off of me rudder?
pi_81087340
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:25 schreef paintmeester het volgende:

[..]

Denk je niet dat je te laat ben als je jongeren rond hun 18e - 20e nog discipline en autoriteit moet bijbrengen?
Dan kan het toch voor de volgende generatie, moeten we voor deze iets anders vinden.
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:40:54 #54
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_81087711
Ik zie nog steeds weinig voordelen aan een jaar lang gedwongen worden te schijten in een zelfgegraven gat op de veluwe, terwijl ik thuis een prima werkende wc heb.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_81088316
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:40 schreef ethiraseth het volgende:
Ik zie nog steeds weinig voordelen aan een jaar lang gedwongen worden te schijten in een zelfgegraven gat op de veluwe, terwijl ik thuis een prima werkende wc heb.
Want knuffelen werkt wel? Het zal in ieder geval de integratie al een stuk vooruit helpen.
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:57:07 #56
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_81088374
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:55 schreef Roflpantoffel het volgende:

[..]

Want knuffelen werkt wel? Het zal in ieder geval de integratie al een stuk vooruit helpen.
Waarom moet 99% van alle jeugd dienstplicht ondergaan omdat 0,1% van de jongeren zich niet gedraagt? Het is nogal het kind met het badwater weggooien.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:02:24 #57
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_81088581
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat is al een geheel andere insteek dan het collectief gaan opleggen
Als je nou eens verder leest dan zie ik dat ik daar zo'n beetje mee begon
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_81088757
Ik heb hier ooit een keer een soort van betoog over gehouden xD De klas moest lachen.

Militaire dienstplicht moet weer worden ingevoerd!

Wat is de dienstplicht?

Ik ben tot deze stelling gekomen doordat ik als ik mij lui of verwend gedraag (bijvoorbeeld als je het warm of koud hebt – leraar / of als je zegt dat je honger hebt - opa), vaker van mensen heb gehoord, zo van: “Jongen, jij moet eens een jaartje in militaire dienst”. Ik denk dat als iemand anders dat hoort, diegene denkt; “nee, laat maar, daar heb ik geen zin”. Ikzelf heb zoiets van, “oké, doe maar!”

Met de dienstplicht wordt bedoeld het tijdelijk vervullen van door een deel van de bevolking. Meestal wordt het woord dienstplicht gebruikt voor de militaire dienstplicht. In Nederland werd de dienstplicht in 1810 ingevoerd door de broer van Napoleon. Iedereen vanaf 20 jaar moest zich inschrijven. Toen der tijd kon iemand die ingeloot was een vervanger inhuren. Later gold de dienstplicht vanaf 18 jaar.

Sinds 1 mei 1997 is in Nederland de opkomstplicht officieel opgeschort. Dat betekent niet dat de dienstplicht is afgeschaft. De opschorting betekent dat burgers niet wettelijk verplicht zijn militaire dienst te vervullen zolang de veiligheidssituatie dat niet vereist.

De reden waarom deze dienstplicht is afgeschaft is vooral is dat men vind dat je niet zomaar iemand kan dwingen om zoiets te doen. Ik ben dus vóór de herinvoering van de militaire dienstplicht. Het argument dat je iemand niet zoiets kan dwingen vind ik slecht, je dwingt ook mensen naar school te gaan, belasting te betalen enzovoorts. Dan kan een jaartje dienstplicht er ook nog wel bij. Misschien niet eens een jaar.

Sociale dienstplicht te soft

Nou hebben we al wel de sociale dienstplicht. Vanaf 2011 moet elke middelbare scholier een maatschappelijke stage lopen. Ongeveer 95 procent van de scholen is hier al mee begonnen. Deze stage geldt voor elk niveau. De stage duurt maar 72 uur. Scholen mogen die uren ook nog eens verspreiden over 4 jaar. Dat komt neer op zon 40 minuten per week. Dat is dus 10 minuten minder dan een les uur, en ik vind dat veel te weinig. Ook ben ik van mening dat kopjes koffie inschenken en boodschappen doen voor bejaarden veel te soft is. Men kan gewoon beter de militaire dienstplicht weer invoeren!

Voormalige dienstplichtigen

Voormalige dienstplichtigen praten ook positief over de tijd die zij hebben meegemaakt in dienst. Naast dat het volgens hen een leuke en gezellige periode was, zijn zij er ook van overtuigd dat het wat heeft bijgedragen aan hun respect voor anderen, normen en waarden discipline en noem maar op. Nou kunnen sommige mensen zeggen dat dit een zogenaamde romantisering van vroeger is, maar dat vind ik onzin. Ik weet zeker dat ook later mensen vrolijk zullen terugkijken naar de tijd in dienstplicht. En het is hoe dan ook positief voor het respect voor anderen discipline enzovoort. Ook hoor je wel eens van voormalige dienstplichtigen dat het alleen maar een periode was van blowen, zuipen, vol vreten enzovoort. Dat zal misschien bij sommige lichtingen zo zijn geweest, maar dat gedrag aanpakken lijkt mij niet al te moeilijk. Natuurlijk moet er wel geweest kunnen worden, maar dan moet zoiets wel een beloning zijn.

Hoger niveau van doorstroming en sport en beweging

Als de dienstplicht zou worden ingevoerd, komen mensen van alle opleidingsniveau’s in aanraking met defensie. Dit zal er voor zorgen dat er meer mensen van hoger niveau zullen doorstromen naar het leger. Ook is het wel vanzelfsprekend dat het goed is voor de gezondheid, je moet uiteraard veel sporten en bewegen. Je wordt orde en regelmaat bijgebracht, daar heb je gewoon wat aan, voor later!!

Integratie

Een heel belangrijk punt vind ik zelf de integratie van allochtonen. Vooral van jongeren. Al bijna 30 jaar is Nederland bezig met integratie. Zonder succes. Nog steeds zijn er veel zwarte scholen, hebben bijvoorbeeld turken hun eigen markt wonen allochtonen in wijken met bijna alleen maar allochtonen. Zij gaan veel met elkaar om, maar weinig met Nederlanders. Daarom lijkt mij de dienstplicht een goed idee. Daar zullen allochtonen met autochtonen moeten omgaan. Ze moeten dan samenwerken, ze zullen elkaar leren kennen, ze moeten elkaar begrijpen en respecteren. Je zult in het leger wel moeten.

Discipline

In het begin had ik het al over mijn luie of verwende gedrag. Dit tekort aan discipline vind ik zelf een groot probleem onder de jongeren. Zoals sommige leraren of vaders zullen zeggen, echte mannen bestaan niet meer. Er zijn vooral veel jochies met een grote mond. In het leger zal dat wel anders zijn. Daar moet je werken voor je eten. Je krijgt niets cadeau. Er wordt wat aan je grote ego gedaan als je die hebt. Ik denk dat het ook tegen criminaliteit werkt. Jongeren worden wat meer bewust van dingen. Je zul flink moeten incasseren, maar daar zul je later heel veel profijt van hebben, dat weet ik zeker.

Respect

Vandaag de dag is ook respect ver te zoeken bij jongeren. Zij hebben te weinig respect voor ouders, leraren en mensen als de politie. Ik weet wel zeker dat je anders gaat denken na een harde aanpak van je sergeant. Van mij part doen ze iets van 1 dag niet eten ofzo. Het beste lijkt mij nog dat de anderen ook straf krijgen dankzij jou. Het klinkt misschien kinderachtig en niet realiseerbaar, maar ik vind dat het nodig is en wel haalbaar is.

Nationalisme

Er mag ook wel wat worden gesleuteld aan het nationalisme onder de jongeren. Het hoeft natuurlijk niet zo extreem te zijn als in Amerika waar bijna elke burger zou willen sterven voor zijn land. Misschien ook niet een vechten voor je Vaderland. Maar ik vind dat jongeren wel wat meer waarde mogen hechten aan dit land. Veel mensen hebben gevochten voor dit land en veel zijn er ook voor gestorven. Misschien niet allemaal vrijwillig, maar het is toch iets om bij stil te staan. Het lijkt misschien op dezelfde babbel als je opa altijd doet, maar het is niet vanzelfsprekend dat wij deze vrijheid hebben.
quote:
Artikel

In een oud artikel van vorig jaar april uit de stentor met de kop “kamer tegen nieuwe dienstplicht” staat dat alleen de VVD vóór is. De Christenunie zegt bijvoorbeeld dat defensie behoefte heeft aan gemotiveerde mensen. Nou vind ik dat je nog beter dienstplichtigen kan hebben dan zogenaamd gemotiveerde mensen die zich alleen maar aanmelden door de hippe reclames tegenwoordig van defensie. Deze partijen reageerden toen op commandant der strijdkrachten Dick Berlijn. Hij melde dat hij wel wat zag in een dienstplicht voor jongeren. Wel moest deze wat eerlijker zijn het oude systeem. Bijvoorbeeld dat meiden niet opgeroepen hoeven te worden en dat maar 1/3 deel van de jongens hoeft. Nou, van mij mogen alle jongens.

Dienstweigeraars

Tegen degene die dienst weigeren zou ik zeggen dat die dan sociale dienst moet doen. Ook mooi een jaar lang zodat niet iedereen gaat denken van “ik weiger en ga mooi in een bejaardenhuis werken!”

Zeurkousen

Er zijn veel mensen die tegen de invoering van de dienstplicht zijn, omdat ze vinden dat dan een heel jaar van hun leven is weggegooid. Dan denk ik, wat is nou een jaar? Alsof je je zorgen gaat maken of je nou 87 wordt of 88. Dat scheelt ook een jaar. Veel mensen zijn meer dan 50 jaar kwijtgeraakt om dit land te beschermen!!! Die mensen moeten niet zo zeuren. En waarschijnlijk zullen ze na de dienstplicht er heel anders over denken.

Conclusie:

Ik vind dus dat het tijd wordt voor de herinvoering van de militaire dienstplicht. Het is voor jongeren bevorderlijk voor hun discipline, respect, incasseringsvermogen, integratie, orde en regelmaat en gezondheid. De jeugd van tegenwoordig heeft gewoon een schop onder de kont nodig!
-
pi_81089051
Goed betoog
pi_81089352
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:31 schreef ethiraseth het volgende:
Volgens mij zijn de voorstanders van dienstplicht precies de mensen die het dan niet meer hoeven te doen.
Vraag me ook af hoeveel van die dienstplicht roepers zelf in dienst hebben gezeten vast geen enkele.

Je pakt daar alleen maar de normale jeugd mee, als ik op mijn 18e een jaar op de hei had moeten kamperen had ik gedacht van tyf maar op met je doorstuderen

En discipline of respect krijg ik niet van een of andere heethoofd die naar me loopt te schreeuwen
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:43:59 #61
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_81090359
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:21 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Vraag me ook af hoeveel van die dienstplicht roepers zelf in dienst hebben gezeten vast geen enkele.
Ik
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:45:43 #62
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_81090424
Als fervent Milton Friedman-fan, ben ik hier tegen.
pi_81090533
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:19 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ohhh god, het linkse knuffelwatje.

Hebben jullie de laatste 20 jaar nu niet bewezen dat knuffelen niet werkt.

Aanpakken op bivak. In een tentje 48 uur lang wakker zijn 40 km mars. Commandant tegenspreken, nou dat zal je weten.

Zo krijgen ze wel wat respect
Misschien dat het werkt voor diegenen die zich misdragen.

In mijn geval, maar ik misdraag me dus niet, ben ik er echter van overtuigd dat ik niet beter zou zijn geworden van militaire dienst, eerder slechter. Ik respecteer anderen, maar er zijn grenzen aan wat ik hebben kan. Iemand dwingt bij mij geen respect af door mij nutteloze rotopdrachten te geven en nog minder als hij zijn respect dan alsnog probeert af te dwingen met weet ik wat voor disciplinaire maatregel.

Aangezien de verdediging van het land momenteel ook niet echt dienstplichtigen nodig heeft, ben ik dan ook tegen een algemene dienstplicht. Hoogstens is het iets om op te leggen aan bepaald uitschot, dat op die wijze misschien terug op het rechte pad gebracht kan worden. Allicht een goede tussenweg tussen een taakstraf en een celstraf.
pi_81090534
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:43 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik
En je bent er serieus van overtuigd dat als je alle aso bontkraagjes de dienstplicht inramt ze ineens gaan denken van GOH wat een geweldig land is dit, ik heb nou zoveel respect voor iedereen en ik zal niet meer stelen/oude vrouwtjes beroven/drugs gebruiken

Dat het de laatste 20 jaar te soft er aan toe gaat ben ik volledig eens maar dienstplicht is geen oplossing iig
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:49:10 #65
241838 Sinnie
Feyenoordert
pi_81090573
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:43 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik
Jij vindt jezelf dus beter dan de generatie zonder dienstplicht?
Wat is dat voor een club
Die club uit Rotterdam
Daar aan de Maas, bij Brienenoord
Dat is Feijenoord
  † In Memoriam † donderdag 6 mei 2010 @ 15:56:52 #66
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_81090915
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 12:46 schreef Skull-splitter het volgende:
Ten eerste is het nooit afgeschaft maar slechts opgeschort (officieel althans).
Ook niet opgeschort. De oproepplicht is afgeschaft, de dienstplicht bestaat gewoon nog.
Carpe Libertatem
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:57:25 #67
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_81090937
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 12:54 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Discipline is goed, maar is op vele manieren aan te leren. Serieus sporten bijvoorbeeld.
Sportdiscipline is ook lang niet altijd goed, maar inderdaad, er kan wel wat meer 'maatschappelijke discipline' bij tegenwoordig.
quote:
[..]
Ik ben nogal wars van autoriteit, maar het nut van hierarchie is duidelijk.
Ik denk alleen dat je je vergist wanneer je bedoelt dat het nut inzien van een bepaalde hierarchie, gelijk staat aan volledige acceptatie van sociale ongelijkheid.
Dat is een fenomeen dat veel gezagsdragers nog niet doorhebben, helaas.
quote:
[..]
--------------------------
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja, het feit dat diezelfde overheid wil dat beide ouders gaan werken maakt dat legitiem
QFT
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:58 schreef Premium_Quality het volgende:
Voor de overheid zitten er behoorlijke voordelen aan:

- Wakkert nationalisme aan of je daar nu echt zo blij mee moet zijn?
- Is goed voor integratie van minderheden klopt
- Je krijgt een sterker leger denk het ook
- Zorgt voor fitte mensen, minder obesitas deels
- Geeft misschien ook mentaal sterkere mensen, ze kunnen meer hebben
- Zorgt voor mensen met een meer autoritaire instelling, zijn makkelijker te commanderen of je daar nu echt blij mee moet zijn?

Maar ook wat nadelen.

- Kost veel geld is relatief, plus dat je waarschijnlijk na een paar jaar minder nodig hebt voor bijv politie
- Berooft mensen van hun vrijheid en de ouders de vrijheid van opvoeding het moet dan ook 'befehl-ist-befehl' worden
- Heeft geen duidelijk doel (we zijn niet echt in oorlog) dat is bij herinvoering ook niet echt meer het doel (al speelt het natuurlijk wel altijd mee)
- Mensen werken niet wanneer ze aan de dienstplicht meedoen maar omdat nagenoeg iedereen die tijd kwijt is wordt niemand extra benadeeld
- Weerstand van grote delen van de bevolking hangt van de aanpak af
- De dingen die je leert hebben niet altijd te maken met de huidige maatschappij dat heb je ook met veel scholen

Het lijkt me voor mensen wel eens goed om een tijd in moeilijkere omstandigheden te leven, maar het zou beter zijn als mensen dat zelf zouden beslissen. Misschien dat ik zelf zoiets eens doe .
Het idee is al vaker langsgekomen: stel 1 jaar dienstplicht. En dan vervolgens laten kiezen: defensie, of mee met de brandweer of gaan helpen in een verzorgingstehuis. Gewoon, werkzaamheden die het algemeen belang of naastenbelang voor dat van jezelf plaatsen. In de hoop dat zowel de samenleving als die jongeren er baat bij hebben.
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:48 schreef Pandorado het volgende:

[..]

In mijn geval, maar ik misdraag me dus niet, ben ik er echter van overtuigd dat ik niet beter zou zijn geworden van militaire dienst, eerder slechter. Ik respecteer anderen, maar er zijn grenzen aan wat ik hebben kan. Iemand dwingt bij mij geen respect af door mij nutteloze rotopdrachten te geven en nog minder als hij zijn respect dan alsnog probeert af te dwingen met weet ik wat voor disciplinaire maatregel.
[..]
Dat dan ook weer...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_81091324
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:48 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Aangezien de verdediging van het land momenteel ook niet echt dienstplichtigen nodig heeft, ben ik dan ook tegen een algemene dienstplicht. Hoogstens is het iets om op te leggen aan bepaald uitschot, dat op die wijze misschien terug op het rechte pad gebracht kan worden. Allicht een goede tussenweg tussen een taakstraf en een celstraf.
Maar als je dan 2 generaties verder kijkt met invoering van dienstplicht, dan hebben die dat zelf ook mee gemaakt. Kijk een oorlog hebben wij niet, maar het gaat meer om het opvoeden. Maar dan zou je het ook verplicht heropvoedingskamp kunnen noemen. Denk ook dat ouders dan een groot aanzien hebben op kinderen. Er moet gewoon wat meer met de harde hand worden gedaan, net als vroeger.
pi_81091421
TS =

donderdag 6 mei 2010 @ 16:11:16 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_81091583
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:06 schreef denaamishenk het volgende:
Ik heb hier ooit een keer een soort van betoog over gehouden xD De klas moest lachen

De reden waarom deze dienstplicht is afgeschaft is vooral is dat men vind dat je niet zomaar iemand kan dwingen om zoiets te doen. Ik ben dus vóór de herinvoering van de militaire dienstplicht. Het argument dat je iemand niet zoiets kan dwingen vind ik slecht, je dwingt ook mensen naar school te gaan, belasting te betalen enzovoorts. Dan kan een jaartje dienstplicht er ook nog wel bij. Misschien niet eens een jaar.
Dus eigenlijk kan de overheid jou gewoon dwingen tot van alles. Dat jaartje kan er immers wel bij. Enne een paar extra belastingen om dit alles te betalen is voor jou is ook niet erg want uiteindelijk kom je ook daar wel mee rond.
quote:
Sociale dienstplicht te soft

Nou hebben we al wel de sociale dienstplicht. Vanaf 2011 moet elke middelbare scholier een maatschappelijke stage lopen. Ongeveer 95 procent van de scholen is hier al mee begonnen. Deze stage geldt voor elk niveau. De stage duurt maar 72 uur. Scholen mogen die uren ook nog eens verspreiden over 4 jaar. Dat komt neer op zon 40 minuten per week. Dat is dus 10 minuten minder dan een les uur, en ik vind dat veel te weinig. Ook ben ik van mening dat kopjes koffie inschenken en boodschappen doen voor bejaarden veel te soft is. Men kan gewoon beter de militaire dienstplicht weer invoeren!
En daarmee wuif je het enige dat nog enigszins nut had weg. Ik vind bejaarden verzorgen eigenlijk veel nuttiger en leerzamer dan soldaatje spelen zonder verdere noodzaak of doel
quote:
Voormalige dienstplichtigen

Voormalige dienstplichtigen praten ook positief over de tijd die zij hebben meegemaakt in dienst. Naast dat het volgens hen een leuke en gezellige periode was, zijn zij er ook van overtuigd dat het wat heeft bijgedragen aan hun respect voor anderen, normen en waarden discipline en noem maar op. Nou kunnen sommige mensen zeggen dat dit een zogenaamde romantisering van vroeger is, maar dat vind ik onzin. Ik weet zeker dat ook later mensen vrolijk zullen terugkijken naar de tijd in dienstplicht. En het is hoe dan ook positief voor het respect voor anderen discipline enzovoort. Ook hoor je wel eens van voormalige dienstplichtigen dat het alleen maar een periode was van blowen, zuipen, vol vreten enzovoort. Dat zal misschien bij sommige lichtingen zo zijn geweest, maar dat gedrag aanpakken lijkt mij niet al te moeilijk. Natuurlijk moet er wel geweest kunnen worden, maar dan moet zoiets wel een beloning zijn.
Tja geen reden om iemand te dwingen in dienst te gaan. Het zal vast geen jaar met slechts kommer en kwel zijn. Maar toch wel een jaar waarin je niet zelf kunt bepalen wat voor werk je doet.

Verder dient het geen enkel doel dus een groot deel van de tijd is ook slechts lamlendig wachten tot het voorbij is.
quote:
Hoger niveau van doorstroming en sport en beweging

Als de dienstplicht zou worden ingevoerd, komen mensen van alle opleidingsniveau’s in aanraking met defensie. Dit zal er voor zorgen dat er meer mensen van hoger niveau zullen doorstromen naar het leger.
Zie er geen noodzaak toe
quote:
Ook is het wel vanzelfsprekend dat het goed is voor de gezondheid, je moet uiteraard veel sporten en bewegen. Je wordt orde en regelmaat bijgebracht, daar heb je gewoon wat aan, voor later!!
Daar heb ik het leger niet voor nodig. Verder een onacceptabele interventie in het persoonlijke leven van mensen.
quote:
Integratie

Een heel belangrijk punt vind ik zelf de integratie van allochtonen. Vooral van jongeren. Al bijna 30 jaar is Nederland bezig met integratie. Zonder succes. Nog steeds zijn er veel zwarte scholen, hebben bijvoorbeeld turken hun eigen markt wonen allochtonen in wijken met bijna alleen maar allochtonen. Zij gaan veel met elkaar om, maar weinig met Nederlanders. Daarom lijkt mij de dienstplicht een goed idee. Daar zullen allochtonen met autochtonen moeten omgaan. Ze moeten dan samenwerken, ze zullen elkaar leren kennen, ze moeten elkaar begrijpen en respecteren. Je zult in het leger wel moeten.

Maakbare integratie met de diensplicht.
quote:
Discipline

In het begin had ik het al over mijn luie of verwende gedrag. Dit tekort aan discipline vind ik zelf een groot probleem onder de jongeren. Zoals sommige leraren of vaders zullen zeggen, echte mannen bestaan niet meer.
Dat soort retoriek-gelul daar wordt ik tamelijk agressief van. Mij maak je niet wijs dat jongeren van 20 jaar terug gedisclipineerder waren dan nu. Ook niet mannelijker.

Bovendien wat zijn "echte mannen". Wie bepaalt dat en waarom zou je dat moeten zijn? En waarom zijn die ouwelui dat wel en wij niet?
quote:
Er zijn vooral veel jochies met een grote mond. In het leger zal dat wel anders zijn. Daar moet je werken voor je eten. Je krijgt niets cadeau. Er wordt wat aan je grote ego gedaan als je die hebt. Ik denk dat het ook tegen criminaliteit werkt. Jongeren worden wat meer bewust van dingen. Je zul flink moeten incasseren, maar daar zul je later heel veel profijt van hebben, dat weet ik zeker.
Heb ik het leger alweer niet voor nodig. Dit suggereert alsof het met iedere jongere mis is.
quote:
Respect

Vandaag de dag is ook respect ver te zoeken bij jongeren. Zij hebben te weinig respect voor ouders, leraren en mensen als de politie. Ik weet wel zeker dat je anders gaat denken na een harde aanpak van je sergeant. Van mij part doen ze iets van 1 dag niet eten ofzo. Het beste lijkt mij nog dat de anderen ook straf krijgen dankzij jou. Het klinkt misschien kinderachtig en niet realiseerbaar, maar ik vind dat het nodig is en wel haalbaar is.
Onderbouw dit dan maar eens met cijfers voor je allerlei boude beweringen doet

quote:
Nationalisme

Er mag ook wel wat worden gesleuteld aan het nationalisme onder de jongeren. Het hoeft natuurlijk niet zo extreem te zijn als in Amerika waar bijna elke burger zou willen sterven voor zijn land. Misschien ook niet een vechten voor je Vaderland. Maar ik vind dat jongeren wel wat meer waarde mogen hechten aan dit land. Veel mensen hebben gevochten voor dit land en veel zijn er ook voor gestorven. Misschien niet allemaal vrijwillig, maar het is toch iets om bij stil te staan. Het lijkt misschien op dezelfde babbel als je opa altijd doet, maar het is niet vanzelfsprekend dat wij deze vrijheid hebben.
Want wat de Nederlandse staat doet is immers altijd goed....

Verder vind ik het geforceerd opleggen van vaderlandsliefde iets heel raars en fouts.
quote:
Zeurkousen

Er zijn veel mensen die tegen de invoering van de dienstplicht zijn, omdat ze vinden dat dan een heel jaar van hun leven is weggegooid. Dan denk ik, wat is nou een jaar? Alsof je je zorgen gaat maken of je nou 87 wordt of 88. Dat scheelt ook een jaar. Veel mensen zijn meer dan 50 jaar kwijtgeraakt om dit land te beschermen!!! Die mensen moeten niet zo zeuren. En waarschijnlijk zullen ze na de dienstplicht er heel anders over denken.
Vreemd dat er mensen zijn die zeuren als de staat een jaar van hun leven claimt om ze dat jaar te terroriseren met nutteloze dingen. Echt heel vreemd!
quote:
De jeugd van tegenwoordig heeft gewoon een schop onder de kont nodig!
Wie indoctrineert jou met al die belegen ouwelullenretoriek die men 100 jaar geleden ook al uitbraakte?
pi_81091656
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 12:22 schreef MisterMister93 het volgende:
Ik vind dat je gewoon de keuze moet kunnen maken, als er een grote oorlog uitbreekt moet ieder voor zichzelf kunnen kiezen.
Dat is het doodvonnis van een land. Doorgeslagen individualisme.

De oorzaak van een dergelijke mentaliteit is natuurlijk de walgelijke welvaart die generaties na de tweede wereldoorlog hebben gekend. En helemaal de jongste generatie die nog nooit een vuiltje aan de lucht heeft meegemaakt. Het is allemaal 'ikke, ikke, ikke', totaal blind voor de samenwerkingsverbanden die ESSENTIEEL zijn voor het voortbestaan van een organisatie, land of wat dan ook. Individuen overleven niet, het zijn puur en alleen samenwerkingen die overleven. Een land is de meest ultieme vorm van samenwerking. Daarom is de gehele aarde verdeeld in landen. Krijgsmachten (en alle andere organisaties) zijn pure samenwerkingen. Tienduizend individuen krijgen niks gedaan, een legerdivisie kent daarentegen ongekende mogelijkheden..

Ik ben niet voor het willekeurig invoeren van de dienstplicht. Maar in roerige tijden, en die zullen (als we de geschiedenis mogen geloven) ooit terugkomen, moet het zeker als eerste weer worden ingevoerd. Als opvoeding van de jeugd is het compleet zinloos. Een legeropleiding is geen uitgewogen opvoeding.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 6 mei 2010 @ 16:20:26 #72
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_81092066
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:19 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ohhh god, het linkse knuffelwatje.

Hebben jullie de laatste 20 jaar nu niet bewezen dat knuffelen niet werkt.
Je bedoelt met al die linkse VVD en CDA kabinetten?
quote:
Aanpakken op bivak. In een tentje 48 uur lang wakker zijn 40 km mars. Commandant tegenspreken, nou dat zal je weten.
Oh ja, wat dan?

Met een dergelijke instelling faalt dit plan al voor het begonnen is.
quote:
Zo krijgen ze wel wat respect
Maar tijd om een boek te lezen had je niet, zeg eerlijk
Intelligent, but fucked up.
  donderdag 6 mei 2010 @ 16:21:30 #73
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81092112
Tegen!!!!

Waarom? Omdat het praktisch niet haalbaar is. Waar moeten die dienstplichtigen ondergebracht worden?
Op defensie is al zoveel bezuinigd dat ook zeer veel kazernes zijn gesloten.
Daarnaast, de uitrusting van hen. Dat kost ook per pax een flinke duit. Reken maar op 2000 euro minimaal per man.
Plus de "wedde" (salaris) en gratis OV pas.
Kortom, de infrastructuur is er niet meer om in grote getalen dienstplichtigen op te roepen.

Daar komt ook bij kijken: missies in het buitenland. Dienstplichtigen mogen nl. weigeren.

Voor wat betreft discipline en het gezag respecteren is het idd goed. Daarnaast doe je bijzonder veel mensenkennis op. Dat is ook heel wat waard.
Maar de kosten wegen niet op tegen de voordelen.

Onhaalbaar dus.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_81092300
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 16:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus eigenlijk kan de overheid jou gewoon dwingen tot van alles. Dat jaartje kan er immers wel bij. Enne een paar extra belastingen om dit alles te betalen is voor jou is ook niet erg want uiteindelijk kom je ook daar wel mee rond.
[..]

En daarmee wuif je het enige dat nog enigszins nut had weg. Ik vind bejaarden verzorgen eigenlijk veel nuttiger en leerzamer dan soldaatje spelen zonder verdere noodzaak of doel
[..]

Tja geen reden om iemand te dwingen in dienst te gaan. Het zal vast geen jaar met slechts kommer en kwel zijn. Maar toch wel een jaar waarin je niet zelf kunt bepalen wat voor werk je doet.

Verder dient het geen enkel doel dus een groot deel van de tijd is ook slechts lamlendig wachten tot het voorbij is.

[..]

Zie er geen noodzaak toe
[..]

Daar heb ik het leger niet voor nodig. Verder een onacceptabele interventie in het persoonlijke leven van mensen.

[..]

Maakbare integratie met de diensplicht.
[..]

Dat soort retoriek-gelul daar wordt ik tamelijk agressief van. Mij maak je niet wijs dat jongeren van 20 jaar terug gedisclipineerder waren dan nu. Ook niet mannelijker.

Bovendien wat zijn "echte mannen". Wie bepaalt dat en waarom zou je dat moeten zijn? En waarom zijn die ouwelui dat wel en wij niet?
[..]

Heb ik het leger alweer niet voor nodig. Dit suggereert alsof het met iedere jongere mis is.
[..]

Onderbouw dit dan maar eens met cijfers voor je allerlei boude beweringen doet

[..]

Want wat de Nederlandse staat doet is immers altijd goed....

Verder vind ik het geforceerd opleggen van vaderlandsliefde iets heel raars en fouts.
[..]

Vreemd dat er mensen zijn die zeuren als de staat een jaar van hun leven claimt om ze dat jaar te terroriseren met nutteloze dingen. Echt heel vreemd!
[..]

Wie indoctrineert jou met al die belegen ouwelullenretoriek die men 100 jaar geleden ook al uitbraakte?
Ik geef je (bijna) helemaal gelijk... ! maar ik kreeg er een 6 voor
-
  donderdag 6 mei 2010 @ 16:27:29 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_81092383
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 16:25 schreef denaamishenk het volgende:

[..]

Ik geef je (bijna) helemaal gelijk... ! maar ik kreeg er een 6 voor
Ah

we waren allemaal ooit jong en onbezonnen

Zo heb ik ooit nog een betoog tegen softdrugs geschreven toen ik 15 was. Een jaar en een joint later was ik overigens 180 graden gedraaid.
  donderdag 6 mei 2010 @ 16:29:01 #76
110987 ErwinRommel
pi_81092454
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:21 schreef Ra-z het volgende:

[..]

En discipline of respect krijg ik niet van een of andere heethoofd die naar me loopt te schreeuwen
Juist wel. Want je word er als groep op aangesproken indien 1 enkeling denkt het gezag te kunnen ondermijnen. Daarin word ook dus het begrip kameraadschap gekweekt met de nodige verantwoordelijkheden daarbij die je als individueel lid van de groep hebt.
Waarom denk je dat ex-dienstplichtigen nu nog steeds op zoek zijn naar hun oude kameraden?
Juist vanwege dat groepsgevoel welke door het kader is gevormd.
pi_81092563
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 16:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ah

we waren allemaal ooit jong en onbezonnen

Zo heb ik ooit nog een betoog tegen softdrugs geschreven toen ik 15 was. Een jaar en een joint later was ik overigens 180 graden gedraaid.
XD!!!!!!! Zo zie je maar weer, eerst ergens aan beginnen voordat je erover gaat zeiken.
-
  donderdag 6 mei 2010 @ 16:30:59 #78
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_81092568
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 16:29 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Juist wel. Want je word er als groep op aangesproken indien 1 enkeling denkt het gezag te kunnen ondermijnen. Daarin word ook dus het begrip kameraadschap gekweekt met de nodige verantwoordelijkheden daarbij die je als individueel lid van de groep hebt.
Waarom denk je dat ex-dienstplichtigen nu nog steeds op zoek zijn naar hun oude kameraden?
Wat denk je dat Ibra's matties doen als ze merken dat ie heeft geklikt tijdens zijn verhoor?

Kameraadschap kent vele gezichten
  donderdag 6 mei 2010 @ 16:31:20 #79
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_81092584
quote:

[..]

Het gezag kan het ook wel eens fout hebben, en dat mag op zijn tijd gewoon best gezegd worden. Het zit hem meer in de manier waarop dit kenbaar gemaakt wordt.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  donderdag 6 mei 2010 @ 16:33:56 #80
110987 ErwinRommel
pi_81092731
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 16:30 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Wat denk je dat Ibra's matties doen als ze merken dat ie heeft geklikt tijdens zijn verhoor?

Kameraadschap kent vele gezichten
"ibra matties"
pi_81093680
quote:

[..]

Ja want oud scholieren, ex collega's, buurtgenoten, sportgenoten doen dat soort dingen niet en hebben geen groepsgevoel

en als ze zulke goeie vrienden waren waarom moeten ze die dan zoeken

Kameraadschap is niet iets exclusief voor dienstplichtigen ook al vinden ze dat zelf wel

Groepsgevoel uit plicht, "omdat je met elkaar in het zelfde schuitje zit", is sowieso onzinnig, ondanks dat er "vriendschappen voor het leven" gekweekt worden in sommige gevallen. uitzondering en regel enzo
  donderdag 6 mei 2010 @ 16:57:28 #82
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_81093744
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 16:33 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

"ibra matties"
Ow, sorry... Ehhh... Ibra = Klaas en matties = vrinden
  donderdag 6 mei 2010 @ 17:11:08 #83
110987 ErwinRommel
pi_81094220
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 16:56 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Ja want oud scholieren, ex collega's, buurtgenoten, sportgenoten doen dat soort dingen niet en hebben geen groepsgevoel

en als ze zulke goeie vrienden waren waarom moeten ze die dan zoeken

Kameraadschap is niet iets exclusief voor dienstplichtigen ook al vinden ze dat zelf wel

Groepsgevoel uit plicht, "omdat je met elkaar in het zelfde schuitje zit", is sowieso onzinnig, ondanks dat er "vriendschappen voor het leven" gekweekt worden in sommige gevallen. uitzondering en regel enzo

Dat heb je totaal mis.

Oud scholieren, ex collega's etc hebben niet datzelfde doorstaan als ex dipli's. De band is nl. heel intens. Dat kan jij je wellicht niet voorstellen omdat je de dienstplicht nooit hebt gedaan.

En vrienden verwateren over de jaren omdat na de dienst ieder zijn eigen weg is gegaan. Maar op latere leeftijd denk je daar vaak meer en meer aan terug en valt dat gevoel van weemoed over je heen en wil je weer opzoek naar die oude kameraden.
Kameraadschap die je toen idd werd opgelegt, maar waar je samen iets mee van moest maken. Voor de meesten was het dus goed en leuk.

Nu heeft iedereen zijn eigen vriendenclubje en daarbuiten komt men haast niet verder dan even een "hallo" hier en "hallo" daar. Dienstplichtigen waren echt een mengelmoes van allerlei achtergronden.
pi_81094413
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 17:11 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dat heb je totaal mis.

Oud scholieren, ex collega's etc hebben niet datzelfde doorstaan als ex dipli's. De band is nl. heel intens. Dat kan jij je wellicht niet voorstellen omdat je de dienstplicht nooit hebt gedaan.
Mja dat had ik wel verwacht

Das allemaal overgeromantiseer. zie je ook aan de verhalen die sterker en sterker worden naar verloop van jaren. Na 30 jaar komen ze er achter dat ze niemand hebben en moeilijk in de maatschappij passen (wellicht door dat gedram bij hun dienstplicht). 2 jaar na dienstplicht.. jaa was wel gezellig leuk op de kazerne bla bla... 20 jaar na dienstplicht ja het waren me enige echte vrienden de besten die ik ook gehad heb zo gaat het bij bijna allemaal

Dienstplichtigen (18 - 21) missen gewoon een cruciaal deel van hun leven waarin ze hechte en echte vriendschappen/relaties zouden hebben gemaakt moeten hebben.

Maar goed dat kan jij niet objectief beoordelen/voorstellen omdat je in dienst heb gezeten
  donderdag 6 mei 2010 @ 17:19:00 #85
110987 ErwinRommel
pi_81094458
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 17:17 schreef Ra-z het volgende:

[..]
Hoop gereutel uit de ruimte....
Goed, jij je zin onwetende IWAB

pi_81096064
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 17:17 schreef Ra-z het volgende:
Dienstplichtigen (18 - 21) missen gewoon een cruciaal deel van hun leven waarin ze hechte en echte vriendschappen/relaties zouden hebben gemaakt moeten hebben.
Wat een onzin. 10 van de 10 mensen maakt vrienden van 0 tot 17 en van 22 tot 100. 18-21 kan dus perfect worden gebruikt om kameraden voor het leven te maken die je wellicht uit het oog verliest (goh, dat gebeurt nooit met vriendschappen buiten het leger).
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_81096188
Als ze militaire dienstplicht zouden invoeren zou ik me nog eerder tegen mijn eigen regering gaan keren.
  donderdag 6 mei 2010 @ 18:18:03 #88
110987 ErwinRommel
pi_81096413
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 18:11 schreef twoarmedman het volgende:
Als ze militaire dienstplicht zouden invoeren zou ik me nog eerder tegen mijn eigen regering gaan keren.
Waarom als ik vragen mag?
pi_81096431
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 12:55 schreef Roflpantoffel het volgende:

[..]

Daar gaat het niet, het gaat om discipline, respect en de normen en waarden. Een hoop jongeren hebben tegenwoordig overal schijt aan.
Was jij niet een van die pannenkoeken uit het herdenkingstopic die voor de rest v. Nederland wel even bepaalde hoe te herdenken? Je bent zeker consequent in het opdringen van jouw ideaal aan een ander.

In ieder geval, ik moet er niet aan denken om als beroeps naast zo'n dienstplichtrukker te moeten liggen. Daarnaast heeft de Staat natuurlijk niets van doen met de manier waarop mensen hun leven inrichten.
pi_81096501
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 17:19 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Goed, jij je zin onwetende IWAB

Valt me van je tegen Erwin
  donderdag 6 mei 2010 @ 18:26:37 #91
110987 ErwinRommel
pi_81096739
  donderdag 6 mei 2010 @ 18:31:35 #92
110987 ErwinRommel
pi_81096932
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 18:20 schreef Arkaneor het volgende:

[..]

Valt me van je tegen Erwin
Ik heb geen zin om met zo iemand in discussie te gaan Arkaneor.
Burgervriendschappen gaan vergelijken met militaire kameraadschap zijn 2 geheel andere dingen.
pi_81097302
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 18:31 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ik heb geen zin om met zo iemand in discussie te gaan Arkaneor.
Burgervriendschappen gaan vergelijken met militaire kameraadschap zijn 2 geheel andere dingen.
Dat is jammer. Maar ook als discussie onmogelijk lijkt kan dat op minder denigrerende toon worden vermeld, nietwaar? Dit soort uithalen zorgt vooral voor polarisatie tussen burger en militair en wil je dienstplicht weer invoeren dan zou je die twee juist nader tot elkaar moeten brengen.
  donderdag 6 mei 2010 @ 18:43:49 #94
110987 ErwinRommel
pi_81097510
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 18:39 schreef Arkaneor het volgende:

[..]

Dat is jammer. Maar ook als discussie onmogelijk lijkt kan dat op minder denigrerende toon worden vermeld, nietwaar? Dit soort uithalen zorgt vooral voor polarisatie tussen burger en militair en wil je dienstplicht weer invoeren dan zou je die twee juist nader tot elkaar moeten brengen.
Hmmmm je hebt een punt ja.
Maar het is nu te laat om dat nog te nuanceren.
  donderdag 6 mei 2010 @ 19:25:11 #95
241838 Sinnie
Feyenoordert
pi_81099173
Ze hadden de dienstplicht beter kunnen besteden in het voorbereiden van het ouderschap zodat die generatie de hedendaagse jeugd respect en manieren hadden kunnen bijbrengen.

Vind dit soort discussies wel leuk, zelf deden ze alles om die dienstplicht te ontdansen maar ons zou het wel weer goed doen.
Wat is dat voor een club
Die club uit Rotterdam
Daar aan de Maas, bij Brienenoord
Dat is Feijenoord
pi_81099916
Ik zie er wel iets in, maar niet als je gewoon werk hebt of naar school gaat, dat is pure kapitaalvernietiging. Uitkeringstrekkers het leger insturen zie ik wel zitten.. Of studenten bij de natres als ze stufi willen ontvangen. Onder het motto; doe jij iets voor je land, dan krijg je er wat voor terug. Ben je te lui om iets uit te vreten dan heb je pech

Geloof alleen niet dat defensie zit te wachten op ongemotiveerde mensen.
pi_81109383
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 19:43 schreef Schaffelaar het volgende:
Ik zie er wel iets in, maar niet als je gewoon werk hebt of naar school gaat, dat is pure kapitaalvernietiging. Uitkeringstrekkers het leger insturen zie ik wel zitten.. Of studenten bij de natres als ze stufi willen ontvangen. Onder het motto; doe jij iets voor je land, dan krijg je er wat voor terug. Ben je te lui om iets uit te vreten dan heb je pech

Geloof alleen niet dat defensie zit te wachten op ongemotiveerde mensen.
Stufi is een investering in toekomstige belastingbetalers die zichzelf dubbel en dwars in veelvoud zal terug betalen aan de maatschappij.

Het enige leger waar uitkeringstrekkers voor warm lopen is het Leger des Heils.
pi_81110294
Ik ben voor. Had veel meer discipline gehad denk ik.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_81120013
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 18:11 schreef twoarmedman het volgende:
Want?
pi_81121525
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 08:54 schreef Roflpantoffel het volgende:

[..]

Want?
Het zorgt voor nep nationalisme, je bent trots op je land omdat je moet/anders straf krijgt
Nep respect, Idem weer omdat je op je flikker krijgt als je het niet toont.
Vrijheidsberoving
Behfel ist behfel cultuur die het kweekt.

sociale dienstplicht.. als in een dag per week iets sociaals doen om je stufi te 'verdienen' zeg ik prima tegen.

maar militaire dienstplicht als in een verplicht jaar uit iemands leven trekken om hem te drillen en op te leiden tot militair schiet niemand wat mee op. Je kweekt geen (echte) motivatie,discipline of respect door iemand een jaar iets te laten doen waar die geen zin in heeft/nut van inziet.

Niets tegen de jongens die vrijwillig in dienst zitten hoor, moeten ze zelf weten, ze doen ook vast goeie dingen en zijn vast ook rete gemotiveerd en dat DAAR vriendschappen voor het leven uitkomen zoals rommel stelt zal ook zeker zo zijn(of dat dan weer anders is dan een 'burger' vriendschap is weer een mening maargoed). maar dat zijn mensen die ervoor gekozen hebben het leuk vinden en de motivatie er voor hebben.

maar uit dienstplicht zie ik echt niets goeds komen

Vechten voor mijn land omdat ik het wil of omdat ik zelf inzie dat het nodig is als Nederland in een oorlogssituatie zou ik ook geen probleem vinden, geef mij een inschrijf papier en ik doe mee. Vechten omdat een regering het nodig vind om mij op te roepen voor een onzinnige oorlog, dan ben ik hier heel snel weg.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ra-z op 07-05-2010 10:54:52 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')