Op woensdag 5 mei 2010 16:18 schreef Wallert het volgende:Ik ga veel woorden gebruiken na het lezen van dit gehele topic. Dus als je door het gebruik van het "genotsmiddel" alcohol niet meer in staat bent om je concentreren op mijn antwoord, sla dit dan a.j.b. over. Ook als je denkt dat dit onzin is, kun je beter meteen wegklikken.
Allereerst is het een vraag wie in dit topic in nuchtere staat heeft gereageerd? Ik kan daar geen sluitend antwoord op geven, maar heb het vermoeden dat er velen zijn die in niet nuchtere staat een antwoord hebben gegeven. Maar ik zal niemand daarop aanspreken, ik geef slechts aan dat het beoordelingsvermogen van mensen met drank op aanmerkelijk is afgenomen.
Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van meerdere "genotsmiddelen" (niet zonder reden tussen aanhalingstekens geplaatst). Ik verwacht dat er op mijn reactie vele schimpende en afkeurende opmerkingen worden geplaatst. Het zegt meer over de posters dan over mijn bijdrage. Ik weet waarover ik schrijf. In volle omvang.
Het posten op een forum vergelijkbaar met FOK heeft mij mijn baan gekost. Zonder verder in details te treden, kan ik een ieder aangeven dat het in een openbaar toegankelijk forum (anoniem? onder nickname?) debiteren van teksten die wellicht in nuchtere staat niet door jou zouden zijn geplaatst, zeer verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Werkgevers en anderen lezen mee. En als men ook maar op enigerlei wijze het idee heeft dat de reactie gelinkt kan worden aan een hen bekend persoon, dan kun je het wel vergeten. En als je dan ook nog niet kunt vertrouwen op de integriteit van de moderaters (als die er al zijn) van een forum, dus dat zij bereid zijn om tegen hun eigen regels in jouw identiteit prijs te geven aan je werkgever, dan ben je de lul.
Goed, ik denk niet dat de mods van FOK in de categorie vallen die ik hier heb beschreven. Maar FOK wordt wel gelezen. Door meer mensen dan je in je huiskamer, als je bezig bent geinige reacties te plaatsen, voor ogen hebt. Het is open naar de gehele wereld.
Het gebruik van genotsmiddelen. Bezie: alcohol/wiet/hash/mariuhana/coke/XTC/poppers/heroine/crack/phd/pepmiddelen.....en wat er inmiddels nog is bijgekomen. Ik heb een aantal van deze middelen gebruikt en ken de effecten daarvan. Tot in hun uiterste consequenties. Ik heb genoten en ook als gevolg van het gebruik er onder geleden en veel nadelige gevolgen ervan ondervonden.
Dat niet-alcoholgebruikers saai zijn is een opvatting van een gebruiker die geen clear view meer heeft op de werkelijkheid (ja, vecht deze stelling maar aan!).
Ik heb in de loop van de jaren een toenemend gebruik van alcohol bij mijzelf geconstateerd. En steeds dacht ik dat ik het wel onder controle had. En ook had ik het idee dat mijn functioneren, in vriendenkring zowel als in werkkring er niet onder leed. Mijn beoordelingsvermogen was, moet ik nu constateren, danig aangetast. Als ik weer eens gedronken had, dacht ik dat ik alleen maar een leuker mens was, die steeds gevatter reageerde op zijn omgeving. Een (beetje?) alcohol maakte mij tot een (nog) beter mens. Vreemd genoeg kreeg ik altijd achteraf, een of meerdere dagen later te horen hoe vervelend ik wel niet was geweest. Saai? Ja, alleen maar als je onder invloed bent heb je die opvatting. Onder invloed zijn van alcohol of welk ander genotsmiddel is
niet de normale werkelijkheid!
Maar laat ik duidelijk zijn. Ik ben een aantal jaren geleden gestopt met het gebruik van genotsmiddelen. Ik voel mij 10x beter dan tijdens het gebruik. Ik functioneer 10x beter dan toen. Ik heb vele malen beter sociaal contact met mijn omgeving. Ik functioneer veel beter in mijn huidige werk. En ik ben, als ik mijn omgeving moet geloven, een veel socialer en aangenamer mens dan toen ik nog gebruikte. Ik ben nu dus echt de persoon die ben, en kan alle op mij afkomende problemen en mensen in hun werkelijke proporties inschatten. Mijn reactie daarop is die van mijzelf, zonder de gedachte dat ik beter reageer onder invloed.
Ik maak nu mee dat ik op feestjes als niet alcohol gebruiker mij uitermate vermaak. Ik heb leuke gesprekken en ben wellicht nog socialer dan toen ik gebruikte. Wat mij wel is gaan opvallen is dat mensen die veel drinken of andere "genotsmiddelen" gebruiken, niet zo aangenaam zijn in de omgang, integendeel van wat zij van zichzelf wel denken. Ik zie nu het gedrag wat men mijzelf ooit heeft verweten. Ik veroordeel die mensen niet. Ik heb geen enkele moeite om mij te bewegen op dit soort feestjes. Ik heb wellicht nog meer plezier dan toen ik deze feestjes nog bezocht onder invloed van welk "genotsmiddel" dan ook. Ik krijg ook niet de reactie dat ik saai ben, integendeel. Ik blijk juist veel meer een goede gesprekspartner te zijn dan degenen die onder invloed zijn. En ik neem nog altijd van harte deel aan de bewegingen die je maakt op basis van de ten gehore gebrachte muziek. Ik geniet ten volle. Maar ik verbaas mij wel steeds meer over het gedrag van mensen die blijkbaar niet kunnen genieten zonder het gebruik van de beschikbare "genotsmiddelen".
Er bestaan twee werelden: die van de nuchteren en die van de bedwelmden. Ze kunnen best samen gaan, als je maar tolerant bent. Het bestaat naast elkaar.
Dit alles zonder veroordeling van degenen die alcohol drinken en daaraan plezier beleven. Voor mij geldt dat ik blijkbaar een alcoholist ben en gevoelig voor verslaving aan "genotsmiddelen". Ik ben blijkbaar niet in staat om maat te houden als het gaat het gbruik. Mijn keuze is om er niets meer van te gebruiken. Als je het gebruik daadwerkelijk onder controle hebt (hetgeen voor een gebruiker met zijn/haar verminderde beoordelingsvermogen nu eenmaal niet gegarandeerd is) dan wens ik jou een een zeer plezierig gebruik. Ik weet maar al te goed hoeveel plezier dat op kan leveren. Maar als je ooit ergens het gevoel hebt dat je gebruik je in je normale sociale leven toch wel eens beperkt, hoezeer je dat aanvankelijk ook zal ontkennen, dan is het moment aangebroken om daarover na te denken.
En voordat iemand in een reactie hierop zal zeggen dat ik zondig tegen mijn eigen regel dat ik op een openbaar forum mij blootstel aan het gevaar dat mensen meelezen en mij zullen herkennen: iedereen in mijn omgeving weet van mijn geschiedenis, dus ik heb niets (meer) te vrezen. Een bevrijdend gevoel.
Met respect naar allen die plezier beleven aan het gebruik van een (paar) glaasjes alcohol. Met niet meer dan een waarschuwing naar mensen die veel gebruiken: kijk goed naar jezelf.