En vergeet hun internationale carrière niet! Veel belangrijk natuurlijk dan verantwoordelijke beslissingen nemen voor je eigen land. Je hebt daar weliswaar trouw aan gezworen...maar jah...who cares?quote:Op zondag 2 mei 2010 00:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Goed idee van Wilders. Ik ben altijd al tegen de euro geweest. Ten eerste is de gulden met 10% te weinig ingewisseld. En het gedoe wat er nu is was te voorzien.
Maar prestige was bij de hoge heren natuurlijk veel belangrijker
lol Nederland heeft nooit profijt gehad van de euro, je moet die sprookjes van de eurocraten niet geloven.quote:Op zondag 2 mei 2010 01:54 schreef Mortaxx het volgende:
Alsof je ff uit de euro kan stappen en dan alles beter wordt. Deze situatie met Griekenland is niet erg lekker en Griekenland had nooit mogen toetreden tot de Eurozone, maar alsof een terugkeer naar de gulden alle problemen oplostHoe simpel ben je dan. Nederland heeft jaren economisch geprofiteerd van de euro en zal dit in de toekomst ook weer gaan doen.
Welke vrijheid had Nederland dan toen ze de gulden nog had? De gulden was gekoppeld aan de Duitse Mark dus de DNB moest exact de besluiten van de Duitse centrale bank opvolgen. En als ik de geschiedenisboekjes bekijk zie ik dat Nederland met de gulden ook zware economische crises heeft meegemaakt. Hoe verklaar je dit als een eigen munt zaligmakend is?quote:Op zondag 2 mei 2010 01:57 schreef Tarak het volgende:
[..]
lol Nederland heeft nooit profijt gehad van de euro, je moet die sprookjes van de eurocraten niet geloven.
Nog erger is natuurlijk dat Nederland ook nog eens haar vrijheid volledig moet inleveren. Alsof geld belangrijker is dan vrijheid.
De munt is deel van het hele opgedrongen EU pakket. Daar doelde ik meer op, hoewel Nederland natuurlijk ook meer economische vrijheid had met een eigen munt. Ja, het beleid van Duitsland werd vaak gevolgd, maar het hoefde niet, dat was eigen keuze, net wat in het belang van Nederland was.quote:Op zondag 2 mei 2010 02:01 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Welke vrijheid had Nederland dan toen ze de gulden nog had? De gulden was gekoppeld aan de Duitse Mark dus de DNB moest exact de besluiten van de Duitse centrale bank opvolgen. En als ik de geschiedenisboekjes bekijk zie ik dat Nederland met de gulden ook zware economische crises heeft meegemaakt. Hoe verklaar je dit als een eigen munt zaligmakend is?
Eigen keuze?quote:Op zondag 2 mei 2010 02:04 schreef Tarak het volgende:
[..]
De munt is deel van het hele opgedrongen EU pakket. Daar doelde ik meer op, hoewel Nederland natuurlijk ook meer economische vrijheid had met een eigen munt. Ja, het beleid van Duitsland werd vaak gevolgd, maar het hoefde niet, dat was eigen keuze, net wat in het belang van Nederland was.
Ja, dat zou inderdaad veel beter zijn geweest dan het opgedrongen EUwaanzin project. Griekenland had haar munt gewoon kunnen devalueren. Noorwegen, Denemarken en Zwitserland gaan toch ook prima?quote:Op zondag 2 mei 2010 02:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Eigen keuze?
En jij denkt dat het beter was geweest als elk europees land zijn eigen munt had gehad? Het zou me niks verbazen dat er dan al een land om zeep was geholpen
Dit vind ik wel een mooie hoor. Wilders dankt zijn bestaan toch door stevige opvattingen, dikke koppen in De Telegraaf etc.quote:Op zondag 2 mei 2010 02:50 schreef Merkie het volgende:
De nuance van Wilders wordt steeds weggelaten in de koppen van nieuwsberichten.
Wellicht. En nu?quote:Op zondag 2 mei 2010 03:10 schreef Toad het volgende:
[..]
Dit vind ik wel een mooie hoor. Wilders dankt zijn bestaan toch door stevige opvattingen, dikke koppen in De Telegraaf etc.
Als Duitsland er uit stapt hoef je nergens over na te denken, want dan is het gebeurd.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 23:23 schreef Schnappieter het volgende:
Sowieso is als enige land uit de euro stappen natuurlijk lachwekkend. Dan ben je nl. voor 95% van het BNP nog steeds afhankelijk van eurolanden en dat zal afnemen doordat handel moeilijker wordt. Mochten andere landen eruitstappen (en dan met name Duitsland) dan zou je er over kunnen nadenken, maar dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Exact!quote:Op zondag 2 mei 2010 02:50 schreef Merkie het volgende:
De nuance van Wilders wordt steeds weggelaten in de koppen van nieuwsberichten. Wilders wil overwegen om uit de Euro te stappen, hij wil niet uit de Euro stappen. Een groot verschil. Het lijkt mij vrij verstandig om te kijken of de Euro nog wel levensvatbaar is en of er niet wat anders verzonnen moet worden. Regeren is vooruitzien.
Ik begrijp dat PVV'ers gemiddeld ietsje langzamer zijn met nadenken of dat het liefste helemaal niet doen, maar lees even één keer het hele topic door en je snapt dat het gewoon een dom idee is.quote:Op zondag 2 mei 2010 08:06 schreef Bastard het volgende:
[..]
Exact!
Laten we er inderdaad eens gewoon over nadenken zonder meteen moord en brand te schreeuwen!
Wilders is wel heel slecht in vooruitzien. In het partijprogramma staat nog "Europese samenwerking op economisch en monetair terrein is goed", en nu moet er gekeken worden naar de afschaffing van de euro.quote:Op zondag 2 mei 2010 02:50 schreef Merkie het volgende:
De nuance van Wilders wordt steeds weggelaten in de koppen van nieuwsberichten. Wilders wil overwegen om uit de Euro te stappen, hij wil niet uit de Euro stappen. Een groot verschil. Het lijkt mij vrij verstandig om te kijken of de Euro nog wel levensvatbaar is en of er niet wat anders verzonnen moet worden. Regeren is vooruitzien.
Denk je nou echt dat hij weet wat in zijn eigen partij programma staat...quote:Op zondag 2 mei 2010 09:33 schreef Montov het volgende:
[..]
Wilders is wel heel slecht in vooruitzien. In het partijprogramma staat nog "Europese samenwerking op economisch en monetair terrein is goed", en nu moet er gekeken worden naar de afschaffing van de euro.
Ik reageer op die enkele post omdat ik in het NWS topic op het zelfde onderwerp wat beter uitgewerkt heb wat ik er van denk.quote:Op zondag 2 mei 2010 08:39 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik begrijp dat PVV'ers gemiddeld ietsje langzamer zijn met nadenken of dat het liefste helemaal niet doen, maar lees even één keer het hele topic door en je snapt dat het gewoon een dom idee is.
Er schreeuwt hier ook niemand moord en brand, we noemen gewoon het beestje bij de naam: een dom idee. En dat gebeurt in de meeste posts keurig onderbouwd. Hier langer over nadenken betekent minder nadenken over echte oplossingen.
Tja had je bij het verdedigen van een PVV-idee iets beters verwachtquote:Op zondag 2 mei 2010 09:40 schreef arie_bc het volgende:
gelukkig gaan mensen als Tarak niet in op inhoudelijke argumenten en kunnen alleen dingen roepen vanuit hun onderbuik
in jouw stelling kan die naam gewoon gulden zijn....quote:Op zondag 2 mei 2010 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Terug naar de gulden is natuurlijk onzinnig, je kan niet terug. Maar je zou een nieuwe munt kunnen invoeren. Bij de invoer daarvan ga je natuurlijk uit van pariteit en is de koers 1 op 1.
Veranderd er alleen het symbool voor de munt.
Nieuwe naam verzinnen
Klaar
Ja, maar je gaat niet terug naar de gulden, je voert een nieuwe munt in. Snap je dat verschil?quote:Op zondag 2 mei 2010 09:57 schreef ANTI-ALLES het volgende:
[..]
in jouw stelling kan die naam gewoon gulden zijn....
Griekenland help zichzelf om zeep, alleen leggen ze de rekening daarvoor nu bij de andere eurolanden neer.quote:Op zondag 2 mei 2010 02:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Eigen keuze?
En jij denkt dat het beter was geweest als elk europees land zijn eigen munt had gehad? Het zou me niks verbazen dat er dan al een land om zeep was geholpen
Hoeveel is je dat waard?quote:Op zondag 2 mei 2010 02:52 schreef sandsucker het volgende:
laat die euro ff lekker blijven zeg. iig geen geklooi meer met omwisselen tijdens vakanties.
Problemen van de UK liggen niet aan de Euroquote:
Dan is een logische vraag: Wanneer werd de Duitse Mark zoveel waard? Toen ze werden gekoppeld aan de Gulden? Want wat jij zegt verklaard niet hoe de Duitse Mark zo veel waard was, ondanks dat DU pas net herenigd was, en dat Oost-DU ver achter lag op het gebied van de economie en dat de Oost-Duitse mark een waardeloze munt was, waardoor natuurlijk ook de Duitse Mark moest gaan dalen.quote:Op zondag 2 mei 2010 00:16 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat je maar wat roept, de Duitse Mark was de 2 na sterkste munt ter wereld voor de euro.
Voor hetzelfde geld moet je in Antwerpen 2% meer havenbelasting betalen dan in Rotterdam, en ben je nog steeds beter uit in NL. En waarom gaat de handel in niet-Euro landen met de rest van de EU wel goed?quote:Daarnaast zeg je dat 1% extra kosten door valutakosten geen verschil zal maken voor bedrijven. Ik kan je vertellen dat 1% een gigantisch verschil is. Voor veel producten geld slechts een marge van een paar procent, als er daar 1 van af gaat is dat zeer significant.
Ook slaat je hele betoog dat het voor de euro ook goed ging met de handel nergens op. De situatie was eerst dat buitenlandse bedrijven sowieso valutakosten hadden, naar welk land ze ook wilde exporteren. Nu heel west-europa en meer de euro hebben hoeft er binnen die landen niet meer gewisseld te worden. Stap jij er weer uit dan moeten ze dus voor jou land een extra koerswissel maken.
Nederland is vooral groot als doorvoer haven, daar verdienen we gigantisch aan (Schiphol en Rotterdam haven). Als Nederland er weer uit stapt dan moeten ze dus een extra koerswissel maken.
Dan gaan ze liever voor datzelfde geld naar Antwerpen of Hamburg toe. En weg is de Nederlandse handel.
Denemarken/GB? Hebben ook geen Euro, en daar gaat het ook goed mee.quote:Dan zal jij wel weer komen met ja maar Zwitserland doet het ook goed. Die verdienen voornamelijk aan hun bankgeheim en nog wat traditionele dingen die daar zitten,
Hoe betalen andere landen precies de rekening? Ze hebben leningen gegeven, die worden gewoon terugbetaald.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Griekenland help zichzelf om zeep, alleen leggen ze de rekening daarvoor nu bij de andere eurolanden neer.
En Griekenland is slechts de eerste, Italie, Spanje en Portugal komen ook nog.
Dat zal waarschijnlijk het zelfde gaan als met Icesave: ze zeggen "Linksom of Rechtsom krijgen we het geld terug", maar dan zijn we het geld voorgoed kwijt. Griekenland kan deze lening nooit terugbetalen, dus verwacht er ook niks van.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:09 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Hoe betalen andere landen precies de rekening? Ze hebben leningen gegeven, die worden gewoon terugbetaald.
Daarnaast is het zoals ik hierboven al een heb uitgelegd fataal voor de Nederlandse economie als je eruit stapt.
Omdat jij dat zegt?quote:Op zondag 2 mei 2010 10:09 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Hoe betalen andere landen precies de rekening? Ze hebben leningen gegeven, die worden gewoon terugbetaald.
Fataal voor Nederland is opdraaien voor de tekorten van de zuid europese eurolanden.quote:Daarnaast is het zoals ik hierboven al een heb uitgelegd fataal voor de Nederlandse economie als je eruit stapt.
Je roept maar wat over Duitsland, de mark was al tientalle jaren een van de sterkste munten ter wereld. Die heeft een dipje gehad met de DDR, maar zelfs in die tijd was het nog een oersterke munt. Dus dat was voor de koppeling aan de gulden.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:08 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dan is een logische vraag: Wanneer werd de Duitse Mark zoveel waard? Toen ze werden gekoppeld aan de Gulden? Want wat jij zegt verklaard niet hoe de Duitse Mark zo veel waard was, ondanks dat DU pas net herenigd was, en dat Oost-DU ver achter lag op het gebied van de economie en dat de Oost-Duitse mark een waardeloze munt was, waardoor natuurlijk ook de Duitse Mark moest gaan dalen.
[..]
Voor hetzelfde geld moet je in Antwerpen 2% meer havenbelasting betalen dan in Rotterdam, en ben je nog steeds beter uit in NL. En waarom gaat de handel in niet-Euro landen met de rest van de EU wel goed?
[..]
Denemarken? Hebben ook geen Euro, en daar gaat het ook goed mee.
quote:Op zondag 2 mei 2010 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat jij dat zegt?
Als griekenland geen enorme problemen had rekeningen te betalen, waarom is deze actie dan nodig?
Denk je echt dat griekenland credietwaardig is?
[..]
Fataal voor Nederland is opdraaien voor de tekorten van de zuid europese eurolanden.
Als Nederland voor eeuwig rente vangt is dat nog beter dan dat ze het aflossen. Zolang ze inderdaad maar de rente betalen en niet failliet gaan. Daarnaast word er vanuit de EU ook grote druk gegeven om de zaken financieel op orde te krijgen.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:10 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat zal waarschijnlijk het zelfde gaan als met Icesave: ze zeggen "Linksom of Rechtsom krijgen we het geld terug", maar dan zijn we het geld voorgoed kwijt. Griekenland kan deze lening nooit terugbetalen, dus verwacht er ook niks van.
quote:Op zondag 2 mei 2010 10:14 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Als Nederland voor eeuwig rente vangt is dat nog beter dan dat ze het aflossen. Zolang ze inderdaad maar de rente betalen en niet failliet gaan. Daarnaast word er vanuit de EU ook grote druk gegeven om de zaken financieel op orde te krijgen.
De problemen in Italie, Spanje en Portugal zijn nog veel groter, zeker als ze de babyboomer pensioenen moeten gaan betalen.quote:Hoe draait nederland op voor de tekorten daar buiten het feit dat ze een vrij geringe lening geven?
Dat moet toch al omdat die lui allemaal met 55 al met pensioen zijn gegaanquote:Op zondag 2 mei 2010 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:
De problemen in Italie, Spanje en Portugal zijn nog veel groter, zeker als ze de babyboomer pensioenen moeten gaan betalen.
ONZ is een stukje verderquote:Op zondag 2 mei 2010 10:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat moet toch al omdat die lui allemaal met 55 al met pensioen zijn gegaan
geschokt? Ik snap je eerste zin niet.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
En die wordt dan wel geschokt?
[..]
De problemen in Italie, Spanje en Portugal zijn nog veel groter, zeker als ze de babyboomer pensioenen moeten gaan betalen.
Uit mening wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het gebruik van de Euro niets uitmaakt voor de handel. Dat omdat de voordelen in de moderne praktijk toch kleiner zijn dan de EU-propaganda doet denken en er ook nadelen zijn..Zie bijv het onderzoek van Baldwin; In or Out: Does It Matter? An Evidence-Based Analysis of the Euro's Trade Effects .quote:Op zondag 2 mei 2010 01:54 schreef Mortaxx het volgende:
Nederland heeft jaren economisch geprofiteerd van de euro
Met de Gulden zijn we niet afhankelijk van wat andere landen doen, en dat is een groot goed lijkt me.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:20 schreef Nielsch het volgende:
Vrij naief om te denken dat we met de gulden ineens van alle ellende af zijn. Alle economische systemen ter wereld zijn aan elkaar verbonden. Als het ergens anders fout gaat, zullen we dat hier hoe dan ook merken, of we nou met de euro of de gulden betalen. Het maakt geen fuck uit.
Het gaf meer vrijheid. De Grieken hadden dan nu met devaluatie van de Drachme hun exportpositie kunnen verbeteren en met inflatie pijnlijke binnenlandse bezuinigingen kunnen maskeren..quote:Op zondag 2 mei 2010 10:20 schreef Nielsch het volgende:
Vrij naief om te denken dat we met de gulden ineens van alle ellende af zijn. Alle economische systemen ter wereld zijn aan elkaar verbonden. Als het ergens anders fout gaat, zullen we dat hier hoe dan ook merken, of we nou met de euro of de gulden betalen. Het maakt geen fuck uit.
Dat zijn we met onze zeer open economie toch wel.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:22 schreef Holograph het volgende:
[..]
Met de Gulden zijn we niet afhankelijk van wat andere landen doen, en dat is een groot goed lijkt me.
De voornaamste reden om uit te Euro te stappen zou de zwakheid daarvan zijn. Als je dan de aanname wilt doen dat de nieuwe gulden wel een sterke munt zou zijn, komt het er al snel op neer dat de Eurozone havens (Antwerpen, Hamburg, Bremen e.a.) goedkoper zullen worden.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:08 schreef Holograph het volgende:
Voor hetzelfde geld moet je in Antwerpen 2% meer havenbelasting betalen dan in Rotterdam, en ben je nog steeds beter uit in NL.
Nee? IJsland kwam doordat de banken failliet gingen, wat weer gevolgen had voor de IJslandse kroon. Ik voorzie hier situaties als in GB, Zwitserland en Denemarken: Landen die het prima doen zonder de Euro.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat zijn we met onze zeer open economie toch wel.
Overigens met de gulden hadden we dikke kans gehad op Ijslandse toestanden hier.
Schokken, betalen, ophoesten, dokken, pegels trekken, flappen lappen.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:21 schreef arie_bc het volgende:
[..]
geschokt? Ik snap je eerste zin niet.
En wellicht dat er inderdaad grotere problemen op de stoep staan. Ik zeg ook niet dat de EU perfect is ofzo, het tegendeel ze zouden dit soort zaken veel eerder moeten opmerken en actie voor ondernemen. Maar terug naar de gulden (of andere munt) en weer terug naar isolatie lijkt me geen goede oplossing.
quote:Op zondag 2 mei 2010 10:22 schreef Holograph het volgende:
[..]
Met de Gulden zijn we niet afhankelijk van wat andere landen doen, en dat is een groot goed lijkt me.
Nee?quote:Op zondag 2 mei 2010 10:24 schreef ijdod het volgende:
[..]
De voornaamste reden om uit te Euro te stappen zou de zwakheid daarvan zijn. Als je dan de aanname wilt doen dat de nieuwe gulden wel een sterke munt zou zijn, komt het er al snel op neer dat de Eurozone havens (Antwerpen, Hamburg, Bremen e.a.) goedkoper zullen worden.
Of de gulden is ook zwak, in welk geval er weinig eer te behalen valt aan het uit de euro stappen.
Heb jij een idee wat voor problemen het gaat opleveren als Spanje, Portugal en mogelijk ook Italië het zelfde verloopt als in Griekenland? Dan zijn we pas ver van huis.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:40 schreef Nielsch het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Mocht jouw nieuwe gulden wegzakken ten opzichte van de euro, dan is de import vanuit de EG (51%) amper nog te betalen. Mocht de euro wegzakken ten opzichte van jouw nieuwe gulden, dan zal de export naar bijvoorbeeld Duitsland (25%) enorm kunnen stokken.
Wat ben je toch een extreem naïef persoon, niet normaal meer hee.
Dan heb je nog steeds een groot probleem. Euro of niet. In de jaren 20/30 is duidelijk geworden waar isolationisme tot leidt: verergering van de crisis en zelfs uitbraak van armoede en honger.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:49 schreef Holograph het volgende:
[..]
Heb jij een idee wat voor problemen het gaat opleveren als Spanje, Portugal en mogelijk ook Italië het zelfde verloopt als in Griekenland? Dan zijn we pas ver van huis.
Dus we moeten ons door deze landen maar laten misbruiken en hun rekening betalen.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:52 schreef IHVK het volgende:
[..]
Dan heb je nog steeds een groot probleem. Euro of niet. In de jaren 20/30 is duidelijk geworden waar isolationisme tot leidt: verergering van de crisis en zelfs uitbraak van armoede en honger.
Ja leuk.....quote:Op zondag 2 mei 2010 10:22 schreef Holograph het volgende:
[..]
Nogmaals, dat probleem ga je echt niet uit de weg door op een andere munt over te schakelen. Mijn hemel, mijn neefje van 12 die net een jaar Economie heeft gehad op VWO niveau kan je dat nog vertellen. Sterker nog, door je te isoleren roep je een grotere economische ramp over jezelf af. Verdiep je anders eens in de geschiedenis van de economie.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:49 schreef Holograph het volgende:
[..]
Heb jij een idee wat voor problemen het gaat opleveren als Spanje, Portugal en mogelijk ook Italië het zelfde verloopt als in Griekenland? Dan zijn we pas ver van huis.
En dan wat?quote:Op zondag 2 mei 2010 10:56 schreef ANTI-ALLES het volgende:
[..]
Ja leuk.....
Ik denk dat het bedrijfsleven helemaal niet weer zit te wachten op wisselkoersen en dergelijke als ze handel bedrijven uit andere landen in europa .....dat gaat ze weer een hoop geld kosten...
Bewijst maar weer dat wilders weer populistische taal uitslaat om dat weer aanslaat bij jan met de pet.....
economische gezien is het gewoon een slechte zaak voor het bedrijfsleven om de euro te dumpen.....
quote:Op zondag 2 mei 2010 10:52 schreef IHVK het volgende:
[..]
Dan heb je nog steeds een groot probleem. Euro of niet. In de jaren 20/30 is duidelijk geworden waar isolationisme tot leidt: verergering van de crisis en zelfs uitbraak van armoede en honger.
Maar de problemen in de jaren 20/30 zijn niet te vergelijken met de huidige problemen. In de US hadden ze aandelen gekocht met geleend geld, de aandelen kelderde, de beleggers konden hun leningen niet meer afbetalen, banken gingen failliet en dat sloeg weer door naar Europa, maar in het bijzonder met Duitsland omdat zij nog achterlijk veel geld moesten betalen door het Verdrag van Versailles, en dat de US niet meer bijsprong met het geld omdat ze het zelf zo hard nodig hadden, door deze gigantische problemen kwam Hitler aan de macht (noot: Nadat Hitler aan de macht kwam ging het met Duitsland qua economie bijzonder goed, terwijl hij zich isolationistisch opstelde). Deze problemen hebben we niet hier. Banken gaan niet meer failliet dankzij het too big to fail principe, we hebben op dit moment niet een soort Verdrag van Versailles.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nogmaals, dat probleem ga je echt niet uit de weg door op een andere munt over te schakelen. Mijn hemel, mijn neefje van 12 die net een jaar Economie heeft gehad op VWO niveau kan je dat nog vertellen. Sterker nog, door je te isoleren roep je een grotere economische ramp over jezelf af. Verdiep je anders eens in de geschiedenis van de economie.
Nee.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus we moeten ons door deze landen maar laten misbruiken en hun rekening betalen.
Dan zijn we net zo failliet als Denemarken bedoel je? Oh wacht, lage werkeloosheid, staatsschuld onder de 40%....quote:Op zondag 2 mei 2010 10:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nogmaals, dat probleem ga je echt niet uit de weg door op een andere munt over te schakelen. Mijn hemel, mijn neefje van 12 die net een jaar Economie heeft gehad op VWO niveau kan je dat nog vertellen. Sterker nog, door je te isoleren roep je een grotere economische ramp over jezelf af. Verdiep je anders eens in de geschiedenis van de economie.
net zo strikt als bij de toetreding van de euro en de voorwaarden van de EMU?quote:Op zondag 2 mei 2010 11:00 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nee.
Strikte voorwaarden aan de hulp hangen.
Afgezien van Juliana mag de rest wat mij betreft meteen weer heringevoerd worden.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 20:01 schreef Ringo het volgende:
Precies! En maak Juliana weer onze koningin! En met de komst van het internet is vooral het internationale terrorisme radicaal toegenomen. Stoppen dermee!
Alleen nog gezellige bruine kroegen met kleedjes op tafel.
De ouderwetse kruidenier, die je naam kende en met twee woorden sprak.
Danstenten waar de rock en roll mieters hard uit de boxen klinkt!
Jongens op autoped! Meiden met de hoelahoep!
De terugkeer van de legendarische gastarbeider, met de nadruk op gast (gaat snel weer weg) en arbeider (werkt zich het apelazarus voor een hongerloon).
Fred Emmer die het Journaal presenteert.
De Wiekentkwiz met Fred Oster moet terug.
Geef iedere Henk & Ingrid een Opel Kadett, dat waren tenminste betrouwbare auto's.
Tot zover enkele programmapunten. Terug naar de bewoonde wereld.
Ja leuk verhaal hoor,maar je vertelt niets nieuws. Feit blijft dat als ieder land zijn eigen hachje probeert te redden, dat we dan met zijn allen ten onder gaan.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:59 schreef Holograph het volgende:
[..]
[..]
Maar de problemen in de jaren 20/30 zijn niet te vergelijken met de huidige problemen. In de US hadden ze aandelen gekocht met geleend geld, de aandelen kelderde, de beleggers konden hun leningen niet meer afbetalen, banken
gingen failliet en dat sloeg weer door naar Europa, maar in het bijzonder met Duitsland omdat zij nog achterlijk veel geld moesten betalen door het Verdrag van Versailles, en dat de US niet meer bijsprong met het geld omdat ze het zelf zo hard nodig hadden, door deze gigantische problemen kwam Hitler aan de macht (noot: Nadat Hitler aan de macht kwam ging het met Duitsland qua economie bijzonder goed, terwijl hij zich isolationistisch opstelde). Deze problemen hebben we niet hier. Banken gaan niet meer failliet dankzij het too big to fail principe, we hebben op dit moment niet een soort Verdrag van Versailles.
JA MAAR WIE ZEGT ONS DAT ALS WE AFSTAPPEN VAN DE EURO, EEN NIEUWE NEDERLANDSE MUNT EEN STERKE MUNT ZOU ZIJN DAN....DAAR HEEFT WILDERS NIET OVER NAGEDACHT MET ZIJN BLONDE PEROXIDE KOPPIE.....quote:Op zondag 2 mei 2010 10:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dan wat?
Gewoon zo doorgaan met de leukebroeders uit het zuiden en de euro de weg van de Lire zien gaan, en de pensioenen en spaartegoeden zien smelten?
Komop zeg. In plaats van te kankeren kun je kijken naar de oplossingen.quote:Op zondag 2 mei 2010 11:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
net zo strikt als bij de toetreding van de euro en de voorwaarden van de EMU?
Oh nee, wacht
Hij wil de sukkeltjes bereiken met populistische blabla en daarmee zieltjes (=stemmen) winnen.quote:
Waarschijnlijk wel sterker dan wanneer de Euro valt (is natuurlijk wel het ramp scenario, maar ook als de Euro heel weinig waard wordt zijn we daar beter mee af)quote:Op zondag 2 mei 2010 11:04 schreef ANTI-ALLES het volgende:
[..]
JA MAAR WIE ZEGT ONS DAT ALS WE AFSTAPPEN VAN DE EURO, EEN NIEUWE NEDERLANDSE MUNT EEN STERKE MUNT ZOU ZIJN DAN....DAAR HEEFT WILDERS NIET OVER NAGEDACHT MET ZIJN BLONDE PEROXIDE KOPPIE.....![]()
Nee? Denemarken, Zwitserland en GB (niet-Euro landen) wijzen uit dat het niet zo hoeft te zijn.quote:In de huidige situatie waarin nederland verkeert na de kredietcrisis en de staatsschuld zou de waarde nog minder worden als de euro....vele malen lager.....
dus wat wil wilders nou bereiken>>>>?
quote:Op zondag 2 mei 2010 10:40 schreef Nielsch het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Mocht jouw nieuwe gulden wegzakken ten opzichte van de euro, dan is de import vanuit de EG (51%) amper nog te betalen. Mocht de euro wegzakken ten opzichte van jouw nieuwe gulden, dan zal de export naar bijvoorbeeld Duitsland (25%) enorm kunnen stokken.
Dus je mag alleen maar zeggen dat de Euro een goed idee was, omdat je anders een populist bent?quote:Op zondag 2 mei 2010 11:08 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Hij wil de sukkeltjes bereiken met populistische blabla en daarmee zieltjes (=stemmen) winnen.
Niets dat hij anders niet doet dus.
Helaas trappen sommige zwakzinnigen er nog in ook
Je trekt weer eens enorm foute conclusies.quote:Op zondag 2 mei 2010 11:13 schreef Holograph het volgende:
Dus je mag alleen maar zeggen dat de Euro een goed idee was, omdat je anders een populist bent?
quote:Op zondag 2 mei 2010 09:33 schreef Montov het volgende:
[..]
Wilders is wel heel slecht in vooruitzien. In het partijprogramma staat nog "Europese samenwerking op economisch en monetair terrein is goed", en nu moet er gekeken worden naar de afschaffing van de euro.
Ja, zo ziet het er uit, wilders heeft kritiek op X dus mag je op X geen kritiek hebben anders ben je een populist.quote:Op zondag 2 mei 2010 11:13 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dus je mag alleen maar zeggen dat de Euro een goed idee was, omdat je anders een populist bent?
Mijn god.....een land zonder euro is toch niet per se een isolationistisch land, wat is dat nu voor absurde redenering? Dat zijn twee totaal verschillende zaken.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:52 schreef IHVK het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat de Euro een verschrikkelijk koppijn munt aan het worden is, en dat is het echte issue. Maar ga lekker door te janken over wilders hoor, dan is jouw wereld nog in orde, niet?quote:Op zondag 2 mei 2010 11:22 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je trekt weer eens enorm foute conclusies.
Wilders wil terug naar de gulden, maar noemt geen concrete ideeen over hoe hij zich dat voorstelt. Ook zien we geen berekeningen over wat de consequenties (kunnen) zijn. M.a.w. hij baseert zich op het standpunt "vroeger was alles beter", en dat is nogal triest. Nog triester zijn de mensen die met hem meegaan.
Zodra hij goede argumenten, berekeningen en voorstellen heeft die iets positiefs bijdragen aan Nederland ga ik hem serieus nemen. Tot nu is hij gewoon een populistische kutmongool.
Ik zie van jouw kant eigenlijk, los van klagen, weinig argumenten.quote:Op zondag 2 mei 2010 11:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, zo ziet het er uit, wilders heeft kritiek op X dus mag je op X geen kritiek hebben anders ben je een populist.
Jij loopt niet na te denken met je strenge voorwaarden. Daar wijs ik je even fijntjes op, en zie me daar geen ongelijk hebben. Gelul en beloftes zijn goedkoop.quote:Op zondag 2 mei 2010 11:07 schreef IHVK het volgende:
[..]
Komop zeg. In plaats van te kankeren kun je kijken naar de oplossingen.
Griekenland uit de euro knikkeren want ze hadden nooit lid mogen worden.quote:Het is verkeerd wat ze daar in Griekenland (samenwerkend met Goldman Sachs) hebben gedaan.
Maar Griekenland laten vallen lijkt me geen oplossing. Tenzij
je een groot fan bent van domino day.
Wat is volgens jou de oplossing?
Waar jank ik precies over Wilders? Ik kwam juist op pagina 1 van dit topic met deze post om de discussie NIET die kant op te duwen. Blijkbaar kijk je met enige vooringenomenheid naar mijn Posts. Jammer...quote:Op zondag 2 mei 2010 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat de Euro een verschrikkelijk koppijn munt aan het worden is, en dat is het echte issue. Maar ga lekker door te janken over wilders hoor, dan is jouw wereld nog in orde, niet?
quote:Op zaterdag 1 mei 2010 20:21 schreef IHVK het volgende:
[..]
Op zich is dat pragmatisch bekeken wel een goede vraag.
Er zijn nog geen argumenten aangevoerd. Het is dat ik weinig verstand heb van economie. Maar ik was wel redelijk overtuigd door het stukje in de krant. Iemand meer verstand van economie?
1. Je dacht toch echt niet dat dat geld ooit nog terug gaat komen? Dat wordt over acht jaar kwijtgescholden, als het niet meer zo'n issue is.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:14 schreef arie_bc het volgende:
[..]
[..]
Als Nederland voor eeuwig rente vangt is dat nog beter dan dat ze het aflossen. Zolang ze inderdaad maar de rente betalen en niet failliet gaan. Daarnaast word er vanuit de EU ook grote druk gegeven om de zaken financieel op orde te krijgen.
Hoe draait nederland op voor de tekorten daar buiten het feit dat ze een vrij geringe lening geven?
lol, volgens mij ben jij dat juist, de gulden zal niet wegzakken, waarom zou ze dat doen? De gulden is altijd een keiharde munt geweest. Denemarken gaat ook prima. Wat niet prima gaat zijn tal van landen met de euro met hiuzenhoge begrotingstekorten die binnenkort door een of ander dictaat vanuit de Brusselse dictatuur van een lening moeten worden voorzien. En denken dat dat niet zal gaan gebeuren, dat is pas naief.quote:Op zondag 2 mei 2010 10:40 schreef Nielsch het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Je ontkracht hiermee je eigen standpunt. Als over acht jaar niemand zich druk maakt over een miljardenaanslag op onze rijksbegroting, en we daar nu Griekenland en de Euro mee kunnen redden, wat is dan het probleem?quote:Op zondag 2 mei 2010 11:28 schreef Tarak het volgende:
[..]
1. Je dacht toch echt niet dat dat geld ooit nog terug gaat komen? Dat wordt over acht jaar kwijtgescholden, als het niet meer zo'n issue is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |