hehe dan kunnen wij weer rustig veder klagen zonder gestoord te wordenquote:Op woensdag 28 april 2010 23:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ach, als ik de klachten zie die hier ter sprake komen raak ik niet snel onder de indruk.
Klagen dat je je pas moet activeren om op saldo te kunnen reizen in de metro, gewoonweg niet waar. Klagen dat het activeren voor de NS zoveel werk is, terwijl het effe langs een automaat lopen en een paar simpele handelingen is, vergelijkbaar met een kaartje kopen. Klagen dat je niet meer van klasse kunt wisselen in de trein, ook onzin. Klagen dat korting krijgen in de daluren te ingewikkeld zou zijn. Klagen dat er geen enkel voordeel zou zijn...
Maar als jij nog echte klachten weet, liefst klachten die NIET opgelost kunnen worden, dan ben ik wel benieuwd. Het gezeur in de marge ben ik wel klaar mee.
Ik zie meerdere voordelen. die heb ik ook al vaak zat genoemd. Het is dan ook erg kinderachtig om nu te doen alsof ik maar 1 voordeel zie.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:01 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij ziet maar 1 voordeel, namelijk digitaal ipv 'dat enorm ouderwetse kaartjessysteem'?
Heb je daar een bron van?quote:Zwartrijden is lang niet zo fors gedaald als de vervoerbedrijven (of jij) ons willen doen geloven.
Voorbeelden van dat gigantisch haperen graag.quote:Dat je geen kaartjes meer hoeft te kopen is inderdaad handig (alleen hapert de uitvoering van dat idee gigantisch vanwege de technische onvriendelijkheden, en dat in het 'digitale tijdperk 2010')
Waarom moet ik toch telkens de voordelen weer opnoemen?quote:En welke andere zaken doel je op?
Ach, feit blijft gewoon dat het systeem te snel en te brak verplicht wordt gesteld. Of een klacht wel of niet opgelost kan worden lijkt me niet relevant, de betalende reiziger is de penis hoe je het ook wend of keert.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ach, als ik de klachten zie die hier ter sprake komen raak ik niet snel onder de indruk.
Klagen dat je je pas moet activeren om op saldo te kunnen reizen in de metro, gewoonweg niet waar. Klagen dat het activeren voor de NS zoveel werk is, terwijl het effe langs een automaat lopen en een paar simpele handelingen is, vergelijkbaar met een kaartje kopen. Klagen dat je niet meer van klasse kunt wisselen in de trein, ook onzin. Klagen dat korting krijgen in de daluren te ingewikkeld zou zijn. Klagen dat er geen enkel voordeel zou zijn...
Maar als jij nog echte klachten weet, liefst klachten die NIET opgelost kunnen worden, dan ben ik wel benieuwd. Het gezeur in de marge ben ik wel klaar mee.
Wij zien meerdere nadelen, het is erg kinderachtig om die af te doen als 'onzinnige kritiek'.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:10 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik zie meerdere voordelen. die heb ik ook al vaak zat genoemd. Het is dan ook erg kinderachtig om nu te doen alsof ik maar 1 voordeel zie.
Heb jij een bron dat dat wel het geval is?quote:[..]
Heb je daar een bron van?
Dat komt omdat jij niet kan/wil geloven dat er echt problemen zijn.quote:[..]
Voorbeelden van dat gigantisch haperen graag.
Ik neem geen genoeg meer met dit soort simpele beweringen zonder onderbouwing.
Ja, die zijn ontzettend dom, echt, allemaal randdebielen, roepen maar wat over de chipkaart zonder dat ding ooit te gebruiken.quote:[..]
Waarom moet ik toch telkens de voordelen weer opnoemen?
Zijn de critici zo ontzettend vergeetachtig of wat?
Het systeem wordt pas verplicht gesteld als het werkt. En dat doet het in Rotterdam en Amsterdam. De enige twee steden waar het verplicht is of op korte termijn gaat worden.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:18 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ach, feit blijft gewoon dat het systeem te snel en te brak verplicht wordt gesteld. Of een klacht wel of niet opgelost kan worden lijkt me niet relevant, de betalende reiziger is de penis hoe je het ook wend of keert.
Check the internet zou ik zeggen, en ga niet alleen af op Fok.
Klagen dat je moet activeren voor reizen in de metro is onzin. Klagen dat een kortingsactie te ingewikkeld zou zijn is onzin. Klagen dat het zoveel extra moete is om het reizen op saldo voor NS te activeren is onzin.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:19 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Wij zien meerdere nadelen, het is erg kinderachtig om die af te doen als 'onzinnige kritiek'.
Wat een ontzettend zwaktebod.quote:Heb jij een bron dat dat wel het geval is?
Je geeft zelf net een overduidelijk voorbeeld dat het jouw helemaal niet om feiten gaat, dat je er alleen maar op uit bent om de OV chipkaart af te kraken.quote:Dat komt omdat jij niet kan/wil geloven dat er echt problemen zijn.
Ik zou het bijna wel gaan denken.quote:Ja, die zijn ontzettend dom, echt, allemaal randdebielen, roepen maar wat over de chipkaart zonder dat ding ooit te gebruiken.
Tsja, beetje afhankelijk van wat je gezeur in de marge noemt natuurlijk. Verder is www.google.nl wel een goede, dan even zoeken op OV Chip Klachten en er komt een hoop rottigheid naar boven. Maar daar heb je mij niet voor nodig, dat kun je zelf ook wel.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:21 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het systeem wordt pas verplicht gesteld als het werkt. En dat doet het in Rotterdam en Amsterdam. De enige twee steden waar het verplicht is of op korte termijn gaat worden.
Geef dan eens wat voorbeelden van klachten buiten Fok!. Ik zie nergens klachten die echt ergens over gaan. Vooral het eerder genoemde gezeur in de marge.
Zoals ik net al zei, ik zie geen echt serieuze, onoplosbare, klachten. Ook niet buiten Fok! Jij zegt ze wel te zien, dan moet het toch geen probleem zijn om hier een paar voorbeelden te geven van wat jij terechte klachten vind.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:28 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Tsja, beetje afhankelijk van wat je gezeur in de marge noemt natuurlijk. Verder is www.google.nl wel een goede, dan even zoeken op OV Chip Klachten en er komt een hoop rottigheid naar boven. Maar daar heb je mij niet voor nodig, dat kun je zelf ook wel.
Dat jij -als voorstander van de ov chip- geen echte, serieuze, onoplosbare klachten ziet kan ik me voorstellen. Maar ik was niet van plan om de afgelopen 27 topics over te gaan doen. Nogmaals, check google. En zie welke problemen reizigers hebben met de ov chip, en de narigheid die het met zich mee brengt.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zoals ik net al zei, ik zie geen echt serieuze, onoplosbare, klachten. Ook niet buiten Fok! Jij zegt ze wel te zien, dan moet het toch geen probleem zijn om hier een paar voorbeelden te geven van wat jij terechte klachten vind.
Je maakt zelf een perfect voorbeeld van de makkelijke kritiek op de OV chipkaart. Wel roepen dat er vanalles mis is, maar geen enkel concreet voorbeeld willen of kunnen geven.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:37 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Dat jij -als voorstander van de ov chip- geen echte, serieuze, onoplosbare klachten ziet kan ik me voorstellen. Maar ik was niet van plan om de afgelopen 27 topics over te gaan doen. Nogmaals, check google. En zie welke problemen reizigers hebben met de ov chip, en de narigheid die het met zich mee brengt.
en vervolgens:quote:Op woensdag 28 april 2010 23:19 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij niet kan/wil geloven dat er echt problemen zijn.
[..]
En dan vervolgens anderen beschuldigen van onredelijk gedrag:quote:Op woensdag 28 april 2010 23:25 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Klagen dat je moet activeren voor reizen in de metro is onzin. Klagen dat een kortingsactie te ingewikkeld zou zijn is onzin. Klagen dat het zoveel extra moete is om het reizen op saldo voor NS te activeren is onzin.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
[..]
quote:Je geeft zelf net een overduidelijk voorbeeld dat het jouw helemaal niet om feiten gaat, dat je er alleen maar op uit bent om de OV chipkaart af te kraken.
Ik lever geen makkelijke kritiek op de ov chip, sterker nog, ik heb (net als jij ws) totaal geen ervaring met de ov chip. Ik verwijs je alleen naar het internet voor klachten van echte reizigers, en daar blijkt dat het systeem geen rozegeur en maneschijn is. En dan kom ik terug op mijn eerdere bewering dat het systeem brak is en te vroeg verplicht gesteld. Maar ik snap wel dat we jou ook niet al te serieus moeten nemen hoor.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Je maakt zelf een perfect voorbeeld van de makkelijke kritiek op de OV chipkaart. Wel roepen dat er vanalles mis is, maar geen enkel concreet voorbeeld willen of kunnen geven.
Je moet toch wel snappen dat ik dergelijke vage kritiek niet serieus kan nemen,
Het is ook geen serieus, onoplosbaar probleem voor mij om naar de Noordpool te lopen. Maar voor een Ov-Chipkaart verwacht ik wel iets soepelers.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zoals ik net al zei, ik zie geen echt serieuze, onoplosbare, klachten.
Ik gaf concrete voorbeelden en toen zei jij (of iemand anders), dat ik enkelt de negatieve kanten wilde zien.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Je maakt zelf een perfect voorbeeld van de makkelijke kritiek op de OV chipkaart. Wel roepen dat er vanalles mis is, maar geen enkel concreet voorbeeld willen of kunnen geven.
Je moet toch wel snappen dat ik dergelijke vage kritiek niet serieus kan nemen,
En dat ik voor een ritje van linea recta nog geen 60 kilometer met de bus van Rotterdam Centraal naar Dirksland voortaan 72 cent meer mag neertellen, een verhoging van 10,3 procent, dat doet er volgens Vancouverfan niet toe, want we mogen niet zeuren. Hét grote voordeel van de ov-chipkaart is volgens hem dat een paar mensen iets minder betalen omdat ze net toevallig een zonegrens net wel overgaan.quote:Op donderdag 29 april 2010 03:18 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
ik vind de ovchip onzin. 1 miljard belastinggeld (als het al niet meer is) en wat krijgt de consument/burger/reziger ervoor terug? goedkopere ritten van een paar cent verschil? Na een jaar zijn de ritten weer op het oude niveau.
quote:Op donderdag 29 april 2010 03:46 schreef Schenkstroop het volgende:
Heel smpel zoveel Bs. rondom de Ovchip en de poortjes
*zwartrijden is nogsteeds mogelijk, gewoon stiekem eerder uitchecken.
maar het wordt wel al moeilijker en daar gaat het om.
*mensen worden nogsteeds agressief nu staan er wachtrijen in de spits niet bij de bij de poortjes.
wachtrijen niet bij de poortjes, wat bedoel je nou?
* mensen komen te laat. ook voor snel overstappen.
kwestie van gewenning en zorgen dat je je pas al vast hebt als je in de buurt bent bij een in/uit check punt
*basis in en uitcheck tarieven bij elke fucking overstap, nogsteeds niet opgelost.
complexe software, maar de bugs worden steeds minder
*Elektronische meuk is altijd te kraken. doet eurlings/overheid/vervoersbedrijven niks mee gewoon doen alsof het veilig is.
de marketing zorgt er wel voor.
de strippenkaart is nog makkelijker te "kraken" en volgens mij gebruik jij ook nog steeds je pinpas wat nog makkelijker te kraken is.
En ze blijven maar doorzetten, doorzetten, doorzetten. hardnekkig doorzetten. Overheid en vervoersbedrijven. En waarom? Ze geloven dat er vast een dag komt dat iedereen het heeft geaccepteerd. omdat het moet. the learned hlplessness.. Ik voorspel nu dat alle agressie, problmen waar oevrheid en NS mee komt om de ovkut aan te rpijken nosgteeds zullen ebstaan.
dat zal wel loslopen
En waarvoor, goedkopere ritten? Lieg niet!
Veiligheid? Bullshit!
Alles conform privacy wetten? Laat me niet lachen!
vooruitgang, 1 betaal systeem voor alle OV
Eén vraag die ik niet weet: kun je ovchips kopen met contant geld?
jep dat kan in rotterdam met alleen munten en in amsterdam ook met papiergeld
Ik zie niks onredelijks aan zeggen dat klagen over een eventuele activitatie van een pas gezeur vind. En jij spant helemaal de kroon wat betreft problemen verzinnen. Jij roept dat de OV bedrijven verkeerde cijfers publiceren over zwartrijden. Maar je hebt daar geen enkele bron voor en vervolgens moet ik maar gaan bewijzen dat de cijfers wel degelijk kloppen.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:43 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
en vervolgens:
[..]
En dan vervolgens anderen beschuldigen van onredelijk gedrag:
[..]
![]()
Ik heb wel degelijk ervaring met de OV chipkaartquote:Op woensdag 28 april 2010 23:50 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik lever geen makkelijke kritiek op de ov chip, sterker nog, ik heb (net als jij ws) totaal geen ervaring met de ov chip.
Een boude stelling als je geen ervaring hebt met de OV chipkaart en alleen maar afgaat op wat mensen op internet zeggen.quote:Ik verwijs je alleen naar het internet voor klachten van echte reizigers, en daar blijkt dat het systeem geen rozegeur en maneschijn is. En dan kom ik terug op mijn eerdere bewering dat het systeem brak is en te vroeg verplicht gesteld.
Want?quote:Maar ik snap wel dat we jou ook niet al te serieus moeten nemen hoor.
50 euro is niet nodig. 20 euro is genoeg. En met automatisch opladen heb je daar geen omkijken naar.quote:Op donderdag 29 april 2010 03:18 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik gaf concrete voorbeelden en toen zei jij (of iemand anders), dat ik enkelt de negatieve kanten wilde zien.
Voor 7.30 kocht ik een strippenkaart en dan was ik klaar. Nu is een ov-chip kopen meer en meer verplicht en dan staat er nog geen reistegoed op.
Ik moet genoeg geld hebben op mijn rekening om er een flinke borg op te flikkeren a 50 gulden
Kun je terugvragen.quote:En als de chipkasten het niet doen of ik vergeet uittecheken ben ik mijn borg kwijt.
Nu moet je ook je pas laten zien aan de chauffeur, controleur of een stempeltje zetten op een strippenkaart. Waarom is dat niet "een trucje doen"?quote:Ik moet er trouwens niet aan denken dat ik elkde dag voor werk* overal waar ik kom netjes als een rat in een maas voor elke deur moet aan en uitloggen.. Ik krijg al migraine als ik aan die repeatative tasks moet denken. Eerst een trucje doen dan pas krijg je eten of mag je doorlopen. En Ik vind stoplichten afentoe al vervelend. Autos hebben altijd doorgaandverkeer dus die stoppen ook niet al is het groen voor mij bij een kruising. En al helemaal niet als het een opatje is in een BMW of Mercedes.
Nooit meer zorgen hoeven te maken over zones, of je wel genoeg strippen hebt, nooit meer teveel betalen voor een klein stukje, minder zwartrijders etc.quote:ik vind de ovchip onzin. 1 miljard belastinggeld als het al niet meer is, en wat krijgt de consument/burger/reiziger terug? goedkopere ritten van een paar cent verschil? Na een jaar zijn de ritten weer op het oude niveau.
Er is niemand die heeft gezegd dat zwartrijden compleet uitgebannen zou worden. Het is wel degelijk moeilijker gemaakt, zeker in de medtro.quote:Op donderdag 29 april 2010 03:46 schreef Schenkstroop het volgende:
Heel smpel zoveel Bs. rondom de Ovchip en de poortjes
*zwartrijden is nogsteeds mogelijk, gewoon stiekem eerder uitchecken.
Kwestie van gewenning.quote:*mensen worden nogsteeds agressief nu staan er wachtrijen in de spits niet bij de bij de poortjes.
Waardoor komen ze te laat?quote:* mensen komen te laat. ook voor snel overstappen.
Waar heb je het over?quote:*basis in en uitcheck tarieven bij elke fucking overstap, nogsteeds niet opgelost.
Ze erkennen het probleem, maar verwachten niet dat er op grote schaal misbruik van gemaakt zal worden. De strippenkaarten waren ook na te maken maar is ook nooit op grote schaal gebeurd.quote:*Elektronische meuk is altijd te kraken. doet eurlings/overheid/vervoersbedrijven niks mee gewoon doen alsof het veilig is.
de marketing zorgt er wel voor.
Het systeem is nu in Rotterdam doorgevoerd. Welke terugkerende agressie zie jij gebeuren?quote:En ze blijven maar doorzetten, doorzetten, doorzetten. hardnekkig doorzetten. Overheid en vervoersbedrijven. En waarom? Ze geloven dat er vast een dag komt dat iedereen het heeft geaccepteerd. omdat het moet. the learned hlplessness.. Ik voorspel nu dat alle agressie, problmen waar oevrheid en NS mee komt om de ovkut aan te rpijken nosgteeds zullen ebstaan.
Als jij dingen ziet die het CBP, niet ziet. Deel het even met ons.quote:En waarvoor, goedkopere ritten? Lieg niet!
Veiligheid? Bullshit!
Alles conform privacy wetten? Laat me niet lachen!
Ja hoor. In bijvoorbeeld de Rotterdamse bussen kun je wegwerpkaartjes kopen.quote:Eén vraag die ik niet weet: kun je ovchips kopen met contant geld?
Heb je nou al gezien dat het onzin was om Saldo op reizen bij de NS te activeren om met de metro te kunnen?quote:Op donderdag 29 april 2010 04:20 schreef Zelva het volgende:
[..]
En dat ik voor een ritje van linea recta nog geen 60 kilometer met de bus van Rotterdam Centraal naar Dirksland voortaan 72 cent meer mag neertellen, een verhoging van 10,3 procent, dat doet er volgens Vancouverfan niet toe, want we mogen niet zeuren. Hét grote voordeel van de ov-chipkaart is volgens hem dat een paar mensen iets minder betalen omdat ze net toevallig een zonegrens net wel overgaan.
Een uniform voordeel is het dus in ieder geval niet, en een uniform voordeel voor de reiziger weet VancouverFan ook gewoon niet op te noemen. Ze bestaan NIET, anders had hij ze al lang en breed vol trots uitgemeten en zou hij niet categorisch weigeren gewoon eens een doodsimpele vraag te beantwoorden.
En laten we wel zijn. De OV-chipkaart, is of Vancouverfan het nou wil of niet, gemiddeld duurder bij ritten langer dan een kilometer of twee, afhankelijk van het tarief. Gewoon een heel simpel rekensommetje, bijvoorbeeld voor Arriva in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee:
De gemiddelde zone in Nederland is 4,5 kilometer. Voor de strippenkaart kost zo'n zone je 1 strip, in 2010 is dat na een paar bovengemiddelde verhogingen 50 cent.
Arriva rekent 0,118 euro per kilometer. Per gemiddelde zone van 4,5 kilometer betaal je met de ov-chipkaart dus geen 50 cent zoals met een strippenkaart, maar 4,5 keer 11,8 cent, is bij elkaar 53,1 cent.. Reizen met de ov-chipkaart bij Arriva in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee is hoe je het ook wendt of keert gemiddeld 6,2 procent duurder. Dat dit klopt blijkt ook wel mijn voorbeeld hierboven. 14 strippen à 50 cent voor 7 euro, wordt met de ov-chipkaart opeens 7 euro 72. En dat is dus nog veel meer dan 6,2 procent.
Ja voor hele korte ritjes is de ov-chipkaart gemiddeld wel goedkoper (bij Arriva maximaal 1800 meter, 78 cent + 18*1,18=99,24 cent), maar voor zulk soort afstanden pak ik toch nooit het openbaar vervoer. Nutteloos dus.
Het is gewoon een goudmijn voor sommige openbaarvervoerbedrijven, wat er ook wordt beweerd. Alleen regio's die een tarief lager dan 11,11 cent per kilometer hanteren maken het gemiddeld goedkoper voor de reiziger, (en dan alleen omdat de strippenkaart extra verhoogd is), maar het gros van Nederland zit daar ver boven. En Amsterdam, Almere, Noord-Holland en Eindhoven blijven echt niet een pak 'em beet 20 procent goedkoper dan de rest van Nederland. Dat gaat de komende jaren ongetwijfeld rap omhoog.
Je rekent nogal positief namelijk dat een bus ook een rechte lijn door een zone neemt en aangezien dat nooit het geval is zal het waarschijnlijk nog eens met 10 a 20% verhoogt moeten worden.quote:Op donderdag 29 april 2010 04:20 schreef Zelva het volgende:
De gemiddelde zone in Nederland is 4,5 kilometer. Voor de strippenkaart kost zo'n zone je 1 strip, in 2010 is dat na een paar bovengemiddelde verhogingen 50 cent.
Arriva rekent 0,118 euro per kilometer. Per gemiddelde zone van 4,5 kilometer betaal je met de ov-chipkaart dus geen 50 cent zoals met een strippenkaart, maar 4,5 keer 11,8 cent, is bij elkaar 53,1 cent.. Reizen met de ov-chipkaart bij Arriva in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee is hoe je het ook wendt of keert gemiddeld 6,2 procent duurder. Dat dit klopt blijkt ook wel mijn voorbeeld hierboven. 14 strippen à 50 cent voor 7 euro, wordt met de ov-chipkaart opeens 7 euro 72. En dat is dus nog veel meer dan 6,2 procent.
kan je rustig stellenquote:Op donderdag 29 april 2010 08:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je rekent nogal positief namelijk dat een bus ook een rechte lijn door een zone neemt en aangezien dat nooit het geval is zal het waarschijnlijk nog eens met 10 a 20% verhoogt moeten worden.
quote:Op woensdag 28 april 2010 22:34 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Jij ziet maar 1 nieuw onderdeel bij de invoering van de OV chipkaart, het reizen per kilometer?
Het zwartrijden wat gedaald is, nooit meer een strippenkaart hoeven te kopen en andere zaken zie je niet of wil je niet zien?
Alsjeblieft, zelfs de politie doet aan zwartrijden:quote:Op donderdag 29 april 2010 06:47 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik zie niks onredelijks aan zeggen dat klagen over een eventuele activitatie van een pas gezeur vind. En jij spant helemaal de kroon wat betreft problemen verzinnen. Jij roept dat de OV bedrijven verkeerde cijfers publiceren over zwartrijden. Maar je hebt daar geen enkele bron voor en vervolgens moet ik maar gaan bewijzen dat de cijfers wel degelijk kloppen.
Leg eens uit, waarom zou ik dergelijkde beweringen serieus moeten nemen?
Kom maar op met je volgende rotsmoes/uitvlucht/vergoeilijking.quote:Agenten rijden zwart
AMSTERDAM - Amsterdamse agenten maken in hun vrije tijd ongeoorloofd gebruik van speciale GVB-politiekaarten waarmee ze gratis met het openbaar vervoer kunnen reizen.
"Het privé gebruiken en gebruik voor woon-werkverkeer van de GVB-politiekaart is niet toegestaan en hier zal dan ook op gecontroleerd worden", waarschuwt Commissaris Cor Gorissen in een intern schrijven. De pas is alleen bedoeld voor agenten die tijdens werktijd het openbaar vervoer willen nemen om sneller ergens ter plaatse te zijn of een dader willen aanhouden.
Het is onduidelijk hoe groot het ongeoorloofde gebruik van de GVB-kaarten is, maar het lijkt om aanzienlijke aantallen te gaan. Alle executieve medewerkers zijn in het bezit van zo'n pas. "Dat praat je over duizenden kaarten", zegt Bert Verdijk, voorzitter van de Amsterdamse Politie Vakorganisatie. "Ik vind het nog heel coulant van Gorissen dat hij de mensen waarschuwt, want dat had hij voor mij niet hoeven doen. Misbruik moet direct worden aangepakt, niet in het minst omdat iedereen weet welke spelregels er hangen aan het gebruik van zo'n kaart. Daarbij wordt nadrukkelijk vermeld dat ze niet privé mogen worden gebruikt."
Het GVB zegt de politiepassen niet te controleren. "Wij hebben met diverse bedrijven grootverbruikerscontracten", zegt woordvoerster Petra Faber. "En wij willen en kunnen natuurlijk niet controleren of het personeel van zo'n bedrijf daar misbruik van maakt."
ik heb zelf ook zo'n pas (contractors pas) om apparatuur te kunnen testen en reis er ook wel eens mee, doe moeilijk zeg....quote:Op donderdag 29 april 2010 11:15 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
[..]
Alsjeblieft, zelfs de politie doet aan zwartrijden:
[..]
Kom maar op met je volgende rotsmoes.
Hoe wou jij ongeoorloofd reizen met het OV anders noemen?quote:Op donderdag 29 april 2010 11:24 schreef Dulk het volgende:
[..]
ik heb zelf ook zo'n pas (contractors pas) om apparatuur te kunnen testen en reis er ook wel eens mee, doe moeilijk zeg....
En hoe zit het met de ritjes die net 3 strippen kosten?quote:Op donderdag 29 april 2010 07:24 schreef DJKoster het volgende:
Die 9292ov site is ook geniaal, alle ritjes die minder dan 98 cent (2 strippen) met de OV Chipkaart kosten zijn op 'loopafstand' ..![]()
Ik hoop, voor de inwoners van mijn stad, dat de tarieven genoemd op de 9292ov website inderdaad zwaar onder voorbehoud zijn..
[ afbeelding ]
OV Chipkaart prijs van een ritje van 6 (willekeurige) punten in Enschede naar het station. Volgens 9292ov 'onder voorbehoud'
Ik zal vanmiddag eens zoeken wat de werkelijke tarieven van Connexxion zijn.
Dat de politie aan zwartrijden doet, wil nog niet zeggen dat de cijfers van het GVB en RET niet kloppen...quote:Op donderdag 29 april 2010 11:15 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
[..]
Alsjeblieft, zelfs de politie doet aan zwartrijden:
[..]
Kom maar op met je volgende rotsmoes/uitvlucht/vergoeilijking.
Overtreding van de arbeids voorwaarden in dit geval.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:25 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Hoe wou jij ongeoorloofd reizen met het OV anders noemen?
Net zoals het GVB ook controleerd of iemand een weekend of week ov kaart heeft, zo moelijki s het toch niet. Die OV bedrijven willen toch winst maken dan moeten ze wel zoveel mogelijk betalende passagiers hebben, en niet van die halfbakken passagiers die van dingen gebruik maken waar ze niet voor bedoeld zijn. De ov baas heeft een contract verleend met de bijkomstigheid dat er alleen maar dienstdoende agenten mee zouden reizen.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:45 schreef VancouverFan het volgende:
Wat verwacht jij dan, dat het GVB gaat controleren of politie agenten wel onder werktijd reizen?
jawel. Wat op een Week of Weekend kaart staat duidelijk of het een week of weekend kaart is.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zoals het GVB ook controleerd of iemand een weekend of week ov kaart heeft, zo moelijki s het toch niet. Die OV bedrijven willen toch winst maken dan moeten ze wel zoveel mogelijk betalende passagiers hebben, en niet van die halfbakken passagiers die van dingen gebruik maken waar ze niet voor bedoeld zijn. De ov baas heeft een contract verleend met de bijkomstigheid dat er alleen maar dienstdoende agenten mee zouden reizen.
Ik mag toch aanemen dat de OV bedrijven een bepaald bedrag berekend hebben op basis van dienstreizen en niet op basis van dienstreizen + prive kilometers erbij.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:58 schreef VancouverFan het volgende:
Die kaart is betaald door de politie. Dus de OV bedrijven krijgen hun geld toch wel. Waar staat dat de OV bedrijven een contract hebben verleend voor alleen maar reizen in diensttijd? Zover ik kan lezen is dat een afspraak binnen de politie zelf.
nou reken er maar niet uit, want het eigen personeel hoeft ook niet in en uit te checken, ook niet als ze prive rijden.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik mag toch aanemen dat de OV bedrijven een bepaald bedrag berekend hebben op basis van dienstreizen en niet op basis van dienstreizen + prive kilometers erbij.
Maar aangezein ook politeiagenten straks natuurlijk ook in en uit moeten gaan checken met die kaarten neem ik aan dat hun eigen administratie wel een makkelijke vergelijking kan gaan maken tussen kaarten en de gebruikers en hun werktijden.
Bij groenlinks waren meer klachten binnengekomen dan bij de ombudsman. Kijk daar eens.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:21 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het systeem wordt pas verplicht gesteld als het werkt. En dat doet het in Rotterdam en Amsterdam. De enige twee steden waar het verplicht is of op korte termijn gaat worden.
Geef dan eens wat voorbeelden van klachten buiten Fok!. Ik zie nergens klachten die echt ergens over gaan. Vooral het eerder genoemde gezeur in de marge.
Vast niet, Twente is met 14 cent per kilometer nog eens schandalig veel duurder dan de RET bijvoorbeeld. Daar betaal je dus 4,5 x 14 cent per gemiddelde zone, 13 cent meer dan met de strippenkaart. Een VERHOGING VAN 26 PROCENT!quote:Op donderdag 29 april 2010 07:24 schreef DJKoster het volgende:
Ik hoop, voor de inwoners van mijn stad, dat de tarieven genoemd op de 9292ov website inderdaad zwaar onder voorbehoud zijn..
Zolang er maar een paar ritjes zijn die net iets goedkoper uitvallen vanwege zonegrenzen, dan moet verplicht de vlag uit en moeten we staan te springen om dit geweldige systeem te ontarmen.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:39 schreef VancouverFan het volgende:
En hoe zit het met de ritjes die net 3 strippen kosten?
Geef gewoon eens wat voorbeelden. Waarom moet ik moeite doen om stellingen van anderen te onderbouwen?quote:Op donderdag 29 april 2010 15:00 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Bij groenlinks waren meer klachten binnengekomen dan bij de ombudsman. Kijk daar eens.
Zover ik kan herleiden uit het artikel hebben die agenten gewoon een 'jaarkaart'. En is binnen de politie de afspraak om het alleen onder diensttijd te gebruiken.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik mag toch aanemen dat de OV bedrijven een bepaald bedrag berekend hebben op basis van dienstreizen en niet op basis van dienstreizen + prive kilometers erbij.
Inderdaad dat zou een voordeel van de OV chipkaart kunnen zijnquote:Maar aangezein ook politeiagenten straks natuurlijk ook in en uit moeten gaan checken met die kaarten neem ik aan dat hun eigen administratie wel een makkelijke vergelijking kan gaan maken tussen kaarten en de gebruikers en hun werktijden.
Tja, dat is natuurlijk prima om te draaien. Zolang er een paar ritjes zijn die iets duurder uitvallen, dan moet verplicht de vlag naar beneden en geklaagd worden dat het zo'n kut systeem is.quote:Op donderdag 29 april 2010 18:44 schreef Zelva het volgende:
[..]
Vast niet, Twente is met 14 cent per kilometer nog eens schandalig veel duurder dan de RET bijvoorbeeld. Daar betaal je dus 4,5 x 14 cent per gemiddelde zone, 13 cent meer dan met de strippenkaart. Een VERHOGING VAN 26 PROCENT!
Kassa!
Maar ach, wat maakt het ook uit.
[..]
Zolang er maar een paar ritjes zijn die net iets goedkoper uitvallen vanwege zonegrenzen, dan moet verplicht de vlag uit en moeten we staan te springen om dit geweldige systeem te ontarmen.
Waarschijnlijk wel. Door inflatie en andere zaken wordt het reizen gewoon duurder. De strippenkaart zal over een paar jaar ook duurder zijn dan nu als die zou blijven bestaan.quote:Op donderdag 29 april 2010 21:40 schreef Schenkstroop het volgende:
Een paar ritten maar? Denk jij dat met een jaar of 2 de prijzen van het OV niet weer gewoon op het oude kaartjes-niveau gan zitten. En wellicht zelfs durder?
Dat is helaas niet ongewoon bij dit soort megaprojecten.quote:Op donderdag 29 april 2010 22:12 schreef Stereotomy het volgende:
Miepen over een paar cent prijsverhoging lijkt me niet constructief voor de OV-Chipkaart discussie. Smerig als dat op een paar ritten gebeurt, maar andere ritten worden weer goedkoper, en geniepige prijsstijgingen zijn er altijd.
Wat er fundamenteel mis is met de uitvoering van de OV-Chipkaart :Grove overschrijding van het budget, samengesteld uit belastinggeld
Kwestie van wennen. En plannen worden wel vaker aangepast.quote:Daardoor halfbakken uitvoering van de plannen, zoals niet poortjes op alle stations, waardoor je mensen bijvoorbeeld makkelijker laat vergeten uit te checken
Niet onoplosbaar. En als je nu een kortingskaart koopt moet je ook wat moeite doen om die te krijgen.quote:De ongelovelijk debiele registratiemethodes waarbij het noodzakelijk is om een product 'fysiek' op je kaart te plaatsen , op aparte sites registraties op te doen wanneer je automatisch opwaarden wilt hebben op je NS-voordeelkaart en onduidelijke, soms redundante informatievoorziening over de status van je bestelling (processen zijn niet gestroomlijnd of geïntegreerd)
Stempel en verkoop automaten gaan nu ook al stuk.quote:De hoge mate van anekdotale defecten aan scanners en poortjes
Ook niet iets wat blijvend is. Net als de reizigers is het ook voor het OV persooneel wennen.quote:Slechte informatievoorziening en training naar het personeel van de OV-vervoersbedrijven toe over de OV-chipkaart
Die landen hadden het voordeel dat ze al een systeem hadden met magneetkaarten en ook al poortjes hadden. Dus daar was men al gewend aan de poortjes en het feit dat ze een kaartje door een lezer moeten halen.quote:Dit zijn fundamentele fouten in de uitvoering van de implementatie van het OV-chipkaart systeem in Nederland. Processen die zo ingrijpend zijn voor normale consumenten (ook bejaarden, laaggeschoolden) horen niet zo complex, of vol uitzonderingen te zijn, maar simple and straightforward, zoals in Singapore, Hong Kong, of de Oyster Card in Londen.
Dat het niveau van service niet gehaald wordt is jouw mening. Als ik hoor hoeveel moeite in Rotterdam en Amsterdam is gestoken in de overgang, mensen op de hoogte houden, helpen bij het chippen, helpen herinneren om uit te checken etc is het zeker niet zo dat de mensen aan hun lot zijn overgelaten.quote:Dat is vergelijkingsmateriaal op welk niveau het gemak en de robuustheid hád moeten zitten in Nederland. Dat het systeem met verschillende vervoerders complexer is, is geen argument: je had de consument als uitgangspunt moeten nemen, en als je dat niveau van service niet kon halen, had je er niet aan moeten beginnen.
Echt waanzinnige goede argumentatie weer waarom ik het allemaal fout heb. Je komt echt zeer overtuigend over zoquote:Op donderdag 29 april 2010 23:15 schreef Stereotomy het volgende:
Dankjewel VF, je hebt je wereldvreemdheid en mensenkennis weer prima tentoongespreid.
Ik hoop bij god dat je in je dagelijkse werk niks hoeft te betekenen voor andere mensen, maar dat je gewoon lekker alleen ergens in een hokje zit te coden achter een computer. Daar kom je het best tot je recht.
Je redeneert als volgt: als het niet onoplosbaar is, is het geen probleem. Nogmaals: hoe wereldvreemd en empathie-deficiënt kun je zijn? Doe die computer eens uit en ga eens naar buiten om met andere mensen om te gaan.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:23 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Echt waanzinnige goede argumentatie weer waarom ik het allemaal fout heb. Je komt echt zeer overtuigend over zo
Mag ik zelf bepalen hoe ik redeneer?quote:Op donderdag 29 april 2010 23:35 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Je redeneert als volgt: als het niet onoplosbaar is, is het geen probleem. Nogmaals: hoe wereldvreemd en empathie-deficiënt kun je zijn?
Volgens mij zijn de processen goed uitgewerkt en is bewust de keuze gemaakt om voor de NS de kaart te laten activeren. Want bij de andere OV bedrijven kun je zo op saldo reizen. Dus het lijkt me dat het een bewuste keuze van de NS is.quote:Het kopen van een kortingskaart is qua proces voor de consument niet te vergelijken met het activeren van een OV-chipkaart en het inschakelen van automatisch opwaarderen, terwijl dit wel zó makkelijk had kunnen zijn als de processen wat beter uitgewerkt waren.
Heb jij cijfers dan van hoeveel poortjes uitvallen?quote:De hoeveelheid waarmee stempelmachines van oudsher kapot gaan, is kwantitatief niet te vergelijken met hoe ontzettend vaak de paaltjes en poortjes niet functioneren, als toonbeeld van hoe de technologie nog niet praktijkrijp is.
quote:Misschien is het ook maar goed dat je niet zo vaak met echte mensen te maken hebt. Hebben ze ook wat minder last van jou.
Wat een baggetalisatie. 1 miljard. 1 miljard. Wat heeft de burger/reiziger/consument er dan voor teruggekregen, die 1 miljard?quote:Op donderdag 29 april 2010 22:12 schreef Stereotomy het volgende:
Miepen over een paar cent prijsverhoging lijkt me niet constructief voor de OV-Chipkaart discussie. Smerig als dat op een paar ritten gebeurt, maar andere ritten worden weer goedkoper, en geniepige prijsstijgingen zijn er altijd
Nee, over een paar cent prijsstijging hier en daar, afgezet tegen een paar cent prijsdaling ergens anders moet je niet miepen. Of quote je nu een verkeerd deel van mijn verhaal?quote:Op donderdag 29 april 2010 23:43 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Wat een baggetalisatie. 1 miljard. 1 miljard. Wat heeft de burger/reiziger/consument er dan voor teruggekregen, die 1 miljard?
Een nieuw gebruiksvriendelijker betaalsysteem om met het OV te reizen.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:43 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Wat een baggetalisatie. 1 miljard. 1 miljard. Wat heeft de burger/reiziger/consument er dan voor teruggekregen, die 1 miljard?
Als je het leuk vindt om andere mensen te zien ploeteren als proefkonijnen in een te snel gebracht doolhof van falende technologieën en processen dan kan ik me geheel in je redenering vinden.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:41 schreef VancouverFan het volgende:
Mijn redenatie is als het probleem niet onoplosbaar is, is het probleem op te lossen.
Shit, Aziaten hebben inderdaad een kleintje.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:52 schreef Schenkstroop het volgende:
mijn broek zakt af
(spreekwoordelijk)
Heh.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:48 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Een nieuw gebruiksvriendelijker betaalsysteem om met het OV te reizen.
Jij bent een vies mannetje met teveel fantasie. ik zei spreekwoordelijk!quote:Op donderdag 29 april 2010 23:52 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Shit, Aziaten hebben inderdaad een kleintje.
Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:51 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Als je het leuk vindt om andere mensen te zien ploeteren als proefkonijnen in een te snel gebracht doolhof van falende technologieën en processen dan kan ik me geheel in je redenering vinden.
Vertel eens, hoe kun je een dergelijk systeem eerst goed testen? Een grote fabriek bouwen met metro's, treinen, bussen, stations en daar reizigers op af sturen?quote:Beter was: niet alles koppig doordrukken, maar alles eerst goed testen voordat je de echte consument ermee opzadelt. Het is onacceptabel hoeveel inschattingsfouten er gemaakt zijn bij de invoering.
In Rotterdam is het vorig jaar doorgevoerd. Binnen een jaar waren de reizigers al zeer tevreden. Dus ik zou niet weten waarom het nog 10 jaar zal duren.quote:Dat alles in 2020 goed werkt heb ik geen boodschap aan: het is de reis die even belangrijk is als het resultaat. Het leven is wat er gebeurt als je bezig bent plannen te maken en je puinzooi op te ruimen.
Sowwyquote:Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Jij bent een vies mannetje met teveel fantasie. ik zei spreekwoordelijk!
Doe het dan gewoon niet. Want waar is het goed voor?quote:Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
[..]
Ik ben het met je eens dat het niet 100% perfect kan werken. Wij verschillen in mening hoe groot de problemen dan wél mogen zijn, en hoe makkelijk alle processen dan wél mogen verlopen.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
[..]
Ja, testen met proefpersonen en realistische omgevingen, communictie met de logistieke verantwoordelijken op stations zijn praktijkvoorbeelden hoe dit soort dingen getest worden.quote:Vertel eens, hoe kun je een dergelijk systeem eerst goed testen? Een grote fabriek bouwen met metro's, treinen, bussen, stations en daar reizigers op af sturen?
Dit is even een belangrijke zin, want dit gaat van een ander concept uit dan dat waar ik kritiek op had bij jou. Als je iets voor consumenten gaat ontwerpen, is het van belang dat het zo fool- vandaal- en idiot-proof mogelijk is. Eens? Wanneer je gaat zeggen: "Oh, het swipen langs een obscuur paaltje is je eigen verantwoordelijkheid" dan heb je misschien op filosofisch niveau wel gelijk, maar dat gaat nooit werken in de praktijk. Ook mee eens?quote:En hoe kun je ervoor zorgen dat reizigers nooit vergeten om uit te checken?
Ik hoop met je mee dat het niet 10 jaar gaat duren. Maar een groot deel van mijn kritiek gaat ook naar de slechte samenwerking van verschillende vervoersbedrijven met elkaar. Zo heb ik voor één enkele chipkaart me moeten registreren op twee verschillende websites om m'n ding te kunnen doen. So much voor integratie en gemak.quote:In Rotterdam is het vorig jaar doorgevoerd. Binnen een jaar waren de reizigers al zeer tevreden. Dus ik zou niet weten waarom het nog 10 jaar zal duren.
Gelukkig dachten mensen als Thomas Bell, Gebroeders Wright en vele anderen niet zo. En gingen ze gewoon door met het volmaken van hun uitvindingen.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:59 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Doe het dan gewoon niet. Want waar is het goed voor?
En nu moet je kaartjes kopen. Als je net te laat aan komt fietsen en je moet nog een kaartje kopen weet je zeker dat je de trein niet gaat halen. Nu hoef je alleen nog maar je pasje langs een lezer te halen.quote:Vb.
De chip systeem zou alles oepeler en sneller laten verlopen op stations. Maar nu staan er alsnog rijen voor de poortjes in de spits.. Met een betaald kaartje kon je snel doorlopen en wellicht een ander trein/bus halen op de econde af. En nu...
Meer veiligheid heb ik niet gebruikt. Hoezo is dat dan toch een leugen?quote:Dus waarom zulke leugens als 'meer veiligheid' en 'soepeler verloop' verkopen aan de mensen. is dat ook echt waar, kan dat ook echt wérken. of is het meer PR bullshit van die lulhannes Eurlings om een NWO speeltje te installeren?
Automatisch opladen an sich is een groot voordeel van de OV-chipkaart, en is mijns inziens ook een valide voordeel.quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:09 schreef VancouverFan het volgende:
En nu moet je kaartjes kopen. Als je net te laat aan komt fietsen en je moet nog een kaartje kopen weet je zeker dat je de trein niet gaat halen. Nu hoef je alleen nog maar je pasje langs een lezer te halen.
Of komt je, als je haast hebt, tot de ontdekking dat je nog maar 1 strip op je kaart hebt. Geen probleem bij de OV chipkaar want je hebt automatisch opladen aan staan. Altijd genoeg saldo.
Dus ook de miljoenen die van ons belastingsgeld (was er niet een crisis?quote:Op donderdag 29 april 2010 23:48 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Nee, over een paar cent prijsstijging hier en daar, afgezet tegen een paar cent prijsdaling ergens anders moet je niet miepen. Of quote je nu een verkeerd deel van mijn verhaal?
Het gaat om het grotere geheel, en de falende implementatie van de gebruikte technologieën en processen.
Nogmaals, le-zen:quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:19 schreef fs180 het volgende:
[..]
Dus ook de miljoenen die van ons belastingsgeld (was er niet een crisis?) worden verspild..
Tijdens de invoering vind ik het acceptabel dat er tot op bepaalde hoogte problemen zijn. Over een paar jaar moet het wel een stuk minder zijn.quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:06 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het niet 100% perfect kan werken. Wij verschillen in mening hoe groot de problemen dan wél mogen zijn, en hoe makkelijk alle processen dan wél mogen verlopen.
Dat testen is ook gebeurd.quote:Hier zullen we het wel niet over eens worden.
[..]
Ja, testen met proefpersonen en realistische omgevingen, communictie met de logistieke verantwoordelijken op stations zijn praktijkvoorbeelden hoe dit soort dingen getest worden.
Ik denk dat dat wel meevalt.quote:Het probleem alleen is dat door de politiek en de top van de chipkaarttoko de technologie en processen te snel zijn doorgevoerd. Deadlines die gesteld werden, moesten gehaald worden zonder dat de logistiek of de technologie er dusdanig klaar voor was dat je het aan de consument kon geven.
Nee.quote:Begrijp je dit punt? Ik heb er vertrouwen in dat ik in 2020 prima kan reizen met RFID / NFC of whatever er in mijn kaart zit of wellicht een chip die geïmplanteerd wordt in m'n arm, maar wat er zich nu afspeelt is echt schaamvol voor de verantwoordelijken van de implementatie en met name de overheid, aangezien die het belastinggeld eraan heeft besteed.
[..]
Dit is even een belangrijke zin, want dit gaat van een ander concept uit dan dat waar ik kritiek op had bij jou. Als je iets voor consumenten gaat ontwerpen, is het van belang dat het zo fool- vandaal- en idiot-proof mogelijk is. Eens? Wanneer je gaat zeggen: "Oh, het swipen langs een obscuur paaltje is je eigen verantwoordelijkheid" dan heb je misschien op filosofisch niveau wel gelijk, maar dat gaat nooit werken in de praktijk. Ook mee eens?
Zoals wat is slecht gemaakt?quote:Terug naar je bovenstaande vraag: idiot-proof poortjes. Dan moet je uitchecken, want anders kom je er niet langs. Consument blij, chipkaarttoko blij. En waar hadden we ook weer het geld niet meer voor, omdat andere dingen slecht zijn geïmplementeerd en dus duurder zijn uitgevallen? Oh ja.
De OV bedrijven horen graag opmerkingen over wat beter kan. Er is ook al aangegeven dat als blijkt dat er extra palen nodig zijn, dat die er dan komen. Het is echt niet zo dat de OV bedrijven de reizigers willen pesten en bewust te weinig palen plaatsen en daar niks aan veranderen.quote:Snap je nu waarom mensen kritiek kunnen hebben op een verstopte uitcheckPAAL, in vergelijking met een uitcheckPOORT die gewoon dichtblijft voor je neus als je niet uitcheckt?
Het is toch al heel wat dat je met 1 kaart zowel in bus en trein kunt reizen. Is al een flinke stap wat betreft integratie.quote:Ik hoop met je mee dat het niet 10 jaar gaat duren. Maar een groot deel van mijn kritiek gaat ook naar de slechte samenwerking van verschillende vervoersbedrijven met elkaar. Zo heb ik voor één enkele chipkaart me moeten registreren op twee verschillende websites om m'n ding te kunnen doen. So much voor integratie en gemak.
Tja, ik denk ook niet dat laag opgeleiden en hoogbejaarden zonder hulp een kortingskaart aan kunnen vragen. Dus ik denk dat die problemen er altijd al waren.quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:14 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Automatisch opladen an sich is een groot voordeel van de OV-chipkaart, en is mijns inziens ook een valide voordeel.
Ik denk echter dat de implementatie van het proces om het te verkrijgen, met name voor bejaarden en laagopgeleiden, te hoog gegrepen is. Natuurlijk kunnen ze er met wat hulp ook uitkomen, maar het had even simpel moeten zijn als een echte strippenkaart kopen die zichzelf volautomatisch weer aanvult.
Eens,quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:25 schreef VancouverFan het volgende:
Tijdens de invoering vind ik het acceptabel dat er tot op bepaalde hoogte problemen zijn. Over een paar jaar moet het wel een stuk minder zijn.
Nogmaals, ik vraag niet om een foutloos systeem. Dat kan niet. Ik vraag wel om een doordacht systeem, en een doordachte implementatie van het systeem. En Toyota is ook keihard gestraft voor hun fouten. Wie straft de overheid of de chipkaarttoko?quote:Maar dan nog is het niet te voorspellen of het op grote schaal werkt. Kijk ook naar Toyota of andere auto ontwikkelaars. Die besteden ook jaren aan het ontwerpen en testen van auto. Maar toch blijkt er regelmatig nog wat fout te zitten.
[..]
Mijn mening is dat het redelijker is te zeggen dat het tegenvalt, wanneer je de huidige positieve en negatieve feedback naast elkaar legt.quote:Ik denk dat dat wel meevalt.
Zie de positieve reacties uit Rotterdam.
Over 4-5 % wil ik het niet eens hebben, maar jij vindt 0,5% redelijk?quote:Nee.
De cijfer tonen aan dat men wel degelijk went aan het in en uit checken. Er zijn fors minder mensen die vergeten uit te checken in Rotterdam.
Oktober 2009 4 a 5 procent http://www.depers.nl/binn(...)-tot-40-miljoen.html
Februari 2010: 0,5 procent per week. http://www.depers.nl/binn(...)over-uitchecken.html
[..]
Zeg jij het maar waar het geld voor de poortjes nu naartoe is gegaan.quote:Zoals wat is slecht gemaakt?
Niemand heeft het hier over bewust pesten. Ik heb het over onbewust incompetent zijn van de overheid en de Chipkniptoko, en dat is wellicht nog erger.quote:De OV bedrijven horen graag opmerkingen over wat beter kan. Er is ook al aangegeven dat als blijkt dat er extra palen nodig zijn, dat die er dan komen. Het is echt niet zo dat de OV bedrijven de reizigers willen pesten en bewust te weinig palen plaatsen en daar niks aan veranderen.
De redundantie van de tweede benodigde registratie toont aan dat de processen niet gestroomlijnd zijn, en dat de implementeerders langs elkaar gewerkt hebben. Dit valt niet te negeren, ook al heb ik nu alles voor mezelf goed kunnen regelen.quote:Het is toch al heel wat dat je met 1 kaart zowel in bus en trein kunt reizen. Is al een flinke stap wat betreft integratie.
Jij beseft dat VF al 8 topics zo bezig is ?????quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:42 schreef Stereotomy het volgende:
Ik weet nog steeds niet of je meer aan het trollen bent, of dat je echt in je hoofd hebt dat het Chipkaartsysteem een groot sprookje is wat feilloos aan het werken is, maar als je één ding van deze discussie moet onthouden, is dat het evengoed om het proces gaat, als het uiteindelijke resultaat. Mensen moeten tijdens de implementatie namelijk óók reizen.
J
Tot nu toe is het veelal gezeur over poortjes die tijdelijk niet werken, prijzen die te hoog zouden zijn. Geen structurele onoplosbare problemen.quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:42 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Eens,
maar je komt met je zonnige opmerkingen wel heel erg over dat die 'bepaalde hoogte' bij jou dusdanig hoog zit, dat andere mensen je volgens hen redelijkerwijs voor gek verklaren.
De media en politieke partijen die over elkaar buitelen om de OV chipkaart te bekritiseren.quote:Nogmaals, ik vraag niet om een foutloos systeem. Dat kan niet. Ik vraag wel om een doordacht systeem, en een doordachte implementatie van het systeem. En Toyota is ook keihard gestraft voor hun fouten. Wie straft de overheid of de chipkaarttoko?
Er zal altijd veel meer negatieve feedback dan positieve feedback zijn. Dus die kun je niet zo naast elkaar leggen.quote:Mijn mening is dat het redelijker is te zeggen dat het tegenvalt, wanneer je de huidige positieve en negatieve feedback naast elkaar legt.
Tuurlijk is het onwenselijk. En dat percentage moet ook naar de 0,01 procent. Het was alleen maar om aan te tonen dat het aantal mensen dat vergeet uit te checken snel minder wordt. Van 4 naar 0,5% in een half jaar.quote:Over 4-5 % wil ik het niet eens hebben, maar jij vindt 0,5% redelijk?Van elke 200 mensen verliest er 1 z'n incheckgeld. En dan is dat nog op een kleinschalig traject als Rotterdam waar de meeste mensen de gebieden als hun broekzak kennen. Hoe moet dit straks met heel Nederland? En het instapgeld van 20 EUR bij de NS? Het artikel dat je quote heeft het er ook al over dat zelfs die situatie meer dan onwenselijk is.
In de bus en tram kun je poortjes niet verplichten....quote:Met verplichte poortjes, zoals dat eerder de bedoeling was, kan en moet dat getal zo ver mogelijk asymptotisch richting de 0%.
Geen idee.quote:Zeg jij het maar waar het geld voor de poortjes nu naartoe is gegaan.
Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat het soepel zou lopen. Als je dat wel had verwacht ben je redelijk naief. Een dergelijke grote operatie waarbij allerlei verschillende bedrijven, de overheid en (voor Nederland)nieuwe techniek zijn betrokken kan echt niet probleemloos gaan.quote:Niemand heeft het hier over bewust pesten. Ik heb het over onbewust incompetent zijn van de overheid en de Chipkniptoko, en dat is wellicht nog erger.Als ze dan ook nog een enorm bord voor hun kop hebben, was het einde echt zoek, maar aan het gezweet van minister Eurlings af te lezen snapt hij ook wel dat de implementatie niet soepel verloopt.
Dat reizen kan ook. Maar de mensen moeten ook wat meer geduld hebben en niet de kont tegen de krib gooien alleen maar omdat ze bang zijn voor vernieuwing of andere zaken.quote:De redundantie van de tweede benodigde registratie toont aan dat de processen niet gestroomlijnd zijn, en dat de implementeerders langs elkaar gewerkt hebben. Dit valt niet te negeren, ook al heb ik nu alles voor mezelf goed kunnen regelen.
Ik weet nog steeds niet of je meer aan het trollen bent, of dat je echt in je hoofd hebt dat het Chipkaartsysteem een groot sprookje is wat feilloos aan het werken is, maar als je één ding van deze discussie moet onthouden, is dat het evengoed om het proces gaat, als het uiteindelijke resultaat. Mensen moeten tijdens de implementatie namelijk óók reizen.
Dat realiseren de OV bedrijven zich ook. Daarom investeren ze miljoenen in hulp en voorlichting om de overgang zo soepel mogelijk te maken en geven ze diegene die vergeten uit te checken ook hun geld terug.quote:Jij bent dusdanig resultaatgericht dat je in feite zegt: 'whatever it takes, zolang je maar bij het eindpunt van een goed werkend systeem kunt arriveren'. Dit kan niet als het om consumenten / mensen gaat. Dan is de periode van verandering óók belangrijk.
Dat is wel heel gechargeerd....quote:Dat is, gechargeerd, hetzelfde als accepteren dat je in een vrachtvliegtuig tussen de varkens moet reizen om in een vijfsterrenhotel op Bali aan te kunnen komen voor je uiteindelijke vakantiedoel.
Dus als de politie in de metro stapt terwijl ze dat niet mogen overtreden ze de arbeidsvoorwaarden, maar als iemand anders dat doet is het zwartrijden?quote:Op donderdag 29 april 2010 13:41 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat de politie aan zwartrijden doet, wil nog niet zeggen dat de cijfers van het GVB en RET niet kloppen...
Of je moet aan kunnen tonen dat de politie dat pas gaan doen is toen de OV chipkaart werd ingevoerd. En technisch gesproken is het geen zwartrijden. De agenten hebben gewoon een kaart waarmee ze kunnen reizen. Dat ze de afspraken binnen de politie zelf niet naleven maakt het geen zwartrijden.
Dus nogmaals, kom eens met bewijzen dat de cijfers over het zwartrijden niet kloppen.
Kijk, nog een nadeel van de chipkaart.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:58 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
jawel. Wat op een Week of Weekend kaart staat duidelijk of het een week of weekend kaart is.
Ik denk niet dat het rooster van die agent op zijn kaart staat...
Dat staat in het bericht, maar allicht dat je moeite hebt om dat te begrijpenquote:Die kaart is betaald door de politie. Dus de OV bedrijven krijgen hun geld toch wel. Waar staat dat de OV bedrijven een contract hebben verleend voor alleen maar reizen in diensttijd? Zover ik kan lezen is dat een afspraak binnen de politie zelf.
Het is zielig om te zien dat een fanatieke voorstander elke gebeurtenis afdoet als 'onzinnig', 'onwaar', 'zeuren' of 'niet erg'. Wat moeten die mensen een verschrikkelijk leven hebben.quote:Het is wel grappig hoe de critic telkens bij 'een probleem' er telkens bovenop duiken. Als een stel hongerige honden wachten om weer te gaan zeuren over iets. Dat ze niet goed weten wat precies het probleem is, maakt niet uit.
Na ongeveer 15 jaar zou je er van uit mogen gaan dat de meest eenvoudige fouten er wel uit zijn, zeker als je ook nog eens proef draait in de praktijk. Niets mee gedaan, blind ingevoerd en door de bedrijven bejubeld als 'een succes'.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
Als je dit als argument opneemt, ben je behoorlijk dom.quote:[..]
Vertel eens, hoe kun je een dergelijk systeem eerst goed testen? Een grote fabriek bouwen met metro's, treinen, bussen, stations en daar reizigers op af sturen?
Door het niet onderdeel te maken van het systeem?quote:En hoe kun je ervoor zorgen dat reizigers nooit vergeten om uit te checken?
Was een kleine groep tevreden (een groep waar ook bejaarden in zaten, die toen nog gratis mochten reizen)quote:[..]
In Rotterdam is het vorig jaar doorgevoerd. Binnen een jaar waren de reizigers al zeer tevreden. Dus ik zou niet weten waarom het nog 10 jaar zal duren.
Wil je het niet snappen of is het te moeilijk voor je?quote:Op vrijdag 30 april 2010 11:03 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus als de politie in de metro stapt terwijl ze dat niet mogen overtreden ze de arbeidsvoorwaarden, maar als iemand anders dat doet is het zwartrijden?
G-e-w-e-l-d-i-g
Het is ook geen zwartrijden, die agenten hebben een geldig kaartje.quote:Als je het bericht leest, staat er trouwens dat de vervoersbedrijven reizigers met zo'n pas niet controleert, dus zwartrijden wordt met dat soort passen niet meegenomen in de statistieken.
Dat het rooster van de politie agent niet op de chipkaart staat is een nadeelquote:Kijk, nog een nadeel van de chipkaart.
Ik niet hoor.quote:Dat staat in het bericht, maar allicht dat je moeite hebt om dat te begrijpen
Om mijn leven hoef je je echt geen zorgen te maken. Ik ben niet al maanden bezig om iets perse af te willen kraken. Ik ga niet naarstig op zoek naar dingen om te zeggen dat de OV chipkaart helemaal kut is.quote:Het is zielig om te zien dat een fanatieke voorstander elke gebeurtenis afdoet als 'onzinnig', 'onwaar', 'zeuren' of 'niet erg'. Wat moeten die mensen een verschrikkelijk leven hebben.
Als het zo'n puinhoop is, hoe kan het dan dat de reizgers in Rotterdam tevreden zijn met de kaart?quote:Op vrijdag 30 april 2010 11:07 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Na ongeveer 15 jaar zou je er van uit mogen gaan dat de meest eenvoudige fouten er wel uit zijn, zeker als je ook nog eens proef draait in de praktijk. Niets mee gedaan, blind ingevoerd en door de bedrijven bejubeld als 'een succes'.
Logisch ook, als aan het licht komt wat voor een puinhoop het is (mogelijk gemaakt door de belastingbetaler...)
Het is een vraag, geen argument.quote:Als je dit als argument opneemt, ben je behoorlijk dom.
Dus moet je dus terug naar het ouderwetse zone systeem met vaste prijzen voor een x aantal km. En dus ook teveel betalen voor een kort stukje.quote:Door het niet onderdeel te maken van het systeem?
Ik heb geen enkel goed argument gezien om te zeggen dat dat onderzoek niet representatief was. Alleen maar mensen die het perse niet eens willen zijn met dat onderzoek.quote:Was een kleine groep tevreden (een groep waar ook bejaarden in zaten, die toen nog gratis mochten reizen)
quote:Op vrijdag 30 april 2010 12:15 schreef VancouverFan het volgende:
Ik heb geen enkel goed argument gezien om te zeggen dat dat onderzoek niet representatief was. Alleen maar mensen die het perse niet eens willen zijn met dat onderzoek.
Gratis reizen met de OV-chipkaart is heel wat anders dan de praktijk van het steeds moeten opladen (continu - excessieve, zo je wilt - kans op problemen) of het aanvragen van automatisch opladen (eenmalig kritiek op de inefficientie en redundantie van bepaalde stappen binnen dat proces).quote:Was een kleine groep tevreden (een groep waar ook bejaarden in zaten, die toen nog gratis mochten reizen)
Er waren niet alleen maar mensen die gratis reizen betrokken bij het onderzoek.quote:Op vrijdag 30 april 2010 12:41 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Hij noemt toch een goed argument:
[..]
Gratis reizen met de OV-chipkaart is heel wat anders dan de praktijk van het steeds moeten opladen (continu - excessieve, zo je wilt - kans op problemen) of het aanvragen van automatisch opladen (eenmalig kritiek op de inefficientie en redundantie van bepaalde stappen binnen dat proces).
Dat komt in de buurtquote:Op vrijdag 30 april 2010 10:25 schreef Stereotomy het volgende:
Yeah
Kortom, als ik het voor mezelf even samenvat::Jij vindt dat de huidige problemen met de invoer van de OV-Chipkaart acceptabel zijn zolang men bezig is eraan te werken. De meesten interpreteren de huidige problemen als excessief en hadden een soepeler invoering gewild. Een enkeleling vindt het schandalig dat op bepaalde trajecten de prijs met enkele centen omhoog is gegaan, en neemt dit mee in de argumenten tegen de 'verplichte' invoering van de chipkaart Sommigen zijn nog niet overtuigd van ueberhaupt het fundamentele nut van een chipkaart tov kaartjes, en zijn bijvoorbeeld bang voor privacy issues.
Zo. Nu koninginnedag vieren. En over de details gaat het al 27 topics lang
Nee, dat moest er nog eens bijkomen.quote:Op vrijdag 30 april 2010 12:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Er waren niet alleen maar mensen die gratis reizen betrokken bij het onderzoek.
Ik vind de privacy ander een groot probleem, waarom moet dit soort informatie op worden geslagen en vooral van de kaart zelf (dat kan ik als particulier dus ook) gelezen worden? Op het moment slaan ze 7 jaar lang alle gegevens op, waar jij incheckt, hoelang je in die bus zat, waar je er uit ging, hoe jij later nog even de tram naar paradiso pakte en met de metro naar huis ging. Dit is een perfecte toevoeging op het overkill aan camera's die overal hangen (en nieteen helpen) en van minuut tot minuut bij kunnen houden die waar langs kwam.quote:]Op vrijdag 30 april 2010 07:06 schreef VancouverFan het volgende:[/b]
[..]
Tot nu toe is het veelal gezeur over poortjes die tijdelijk niet werken, prijzen die te hoog zouden zijn. Geen structurele onoplosbare problemen.
Dat soort dingen halen bij mij die bepaalde hoogte nog echt niet. Zeker niet omdat er niemand heeft gezegd "dit is het systeem, we zijn klaar met ontwikkelen".
[..]
De informatie die wordt opgeslagen is ontdaan van persoons gegevens. Ze zien uiteindelijk dus alleen maar dat een persoon X in de bus heeft gezeten en ze zien ook niet dat diezelfde persoon later de tram naar Paradiso heeft gepakt.quote:Op vrijdag 30 april 2010 13:09 schreef fs180 het volgende:
[..]
Ik vind de privacy ander een groot probleem, waarom moet dit soort informatie op worden geslagen en vooral van de kaart zelf (dat kan ik als particulier dus ook) gelezen worden? Op het moment slaan ze 7 jaar lang alle gegevens op, waar jij incheckt, hoelang je in die bus zat, waar je er uit ging, hoe jij later nog even de tram naar paradiso pakte en met de metro naar huis ging. Dit is een perfecte toevoeging op het overkill aan camera's die overal hangen (en nieteen helpen) en van minuut tot minuut bij kunnen houden die waar langs kwam.
Als ik zie dat onrelevant informatie (voor het OV dus, niet voor mij!) op die kaart af te lezen valt (door iedereen dus) ben ik daar niet geheel tevreden over.
En geloof jij nou echt dat het ov straks goedkoper gaat worden?
Dit klopt niet. Ze kunnen prima chronologisch zien waar welke chipkaart is geweest.quote:Op vrijdag 30 april 2010 13:15 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De informatie die wordt opgeslagen is ontdaan van persoons gegevens. Ze zien uiteindelijk dus alleen maar dat een persoon X in de bus heeft gezeten en ze zien ook niet dat diezelfde persoon later de tram naar Paradiso heeft gepakt.
Troll.quote:Op vrijdag 30 april 2010 13:15 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De informatie die wordt opgeslagen is ontdaan van persoons gegevens. Ze zien uiteindelijk dus alleen maar dat een persoon X in de bus heeft gezeten en ze zien ook niet dat diezelfde persoon later de tram naar Paradiso heeft gepakt.
En op de OV chipkaart staat, digitaal, alleen maar je geboortedatum. Niet eens je naam. Op je pas of rijbewijs staat meer informatie te lezen.
quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:23 schreef Prachtman het volgende:
Naast dat er voor de invoering van het systeem over dingen niet (voldoende) is nagedacht en hierdoor onnodige problemen zijn ontstaan zijn er ook veel problemen ontstaan door de gebruikers zelf.
Mensen willen zich niet verdiepen in een nieuw product en doen maar wat, hierdoor ontstaat verwarring en frustratie terwijl dit met een kleine verdieping in wat je aanschaft al verholpen is.
Voorbeeld: Ophalen van een reisproduct, op de site staan ophaalpunten aangegeven en hier heeft lange tijd ook bijgestaan dat kaartautomaten van de NS niet geschikt zijn om bestellingen op te halen. ( nu wordt alleen nog verwezen naar de tool om ophaalpunten te vinden). En nog staat men massaal bij de NS en gaat daarna zijn/haar eigen onkunde botvieren op de klantenservice en het product in het algemeen.
Het product is nieuw en Nederlanders houden niet van verandering. Dat moet er in geforceerd worden. Ja er zijn problemen, ja men is bezig deze op te lossen, nee niet alle problemen zijn te voorkomen en nee het product is niet het 'perfecte' reismiddel. De OV-chip is, wanneer de kinderziektes verholpen zijn, een waardige vervanging van de papieren reisproducten.
Jij hebt ook je automatisch oploaden bij een NS-kaartautomaat proberen op te halen neem ik aan?quote:
1) Dat ik zelf mijn producten uiteindelijk heb kunnen ophalen en me door hele lange lappen FAQs heb weten te worstelen, betekent nog niet dat mijn bejaarde medemensch of laagopgeleide medemensch dit kan doen. Alleen aan jezelf denken is egoïstisch. Een dergelijk ingrijpend systeem moet méér idiot-proof worden ingevoerd, en mag minder uitzonderingen en kinderziektes bevatten dan dat nu het geval is.quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:23 schreef Prachtman het volgende:
Naast dat er voor de invoering van het systeem over dingen niet (voldoende) is nagedacht en hierdoor onnodige problemen zijn ontstaan zijn er ook veel problemen ontstaan door de gebruikers zelf.
Mensen willen zich niet verdiepen in een nieuw product en doen maar wat, hierdoor ontstaat verwarring en frustratie terwijl dit met een kleine verdieping in wat je aanschaft al verholpen is.
Voorbeeld: Ophalen van een reisproduct, op de site staan ophaalpunten aangegeven en hier heeft lange tijd ook bijgestaan dat kaartautomaten van de NS niet geschikt zijn om bestellingen op te halen. ( nu wordt alleen nog verwezen naar de tool om ophaalpunten te vinden). En nog staat men massaal bij de NS en gaat daarna zijn/haar eigen onkunde botvieren op de klantenservice en het product in het algemeen.
Het product is nieuw en Nederlanders houden niet van verandering. Dat moet er in geforceerd worden. Ja er zijn problemen, ja men is bezig deze op te lossen, nee niet alle problemen zijn te voorkomen en nee het product is niet het 'perfecte' reismiddel. De OV-chip is, wanneer de kinderziektes verholpen zijn, een waardige vervanging van de papieren reisproducten.
Jij vindt het makkelijk werken als je steeds met uitzonderingen binnen een zogenaamd geïntegreerd systeem wordt geconfronteerd?quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:27 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Jij hebt ook je automatisch oploaden bij een NS-kaartautomaat proberen op te halen neem ik aan?
Nee, absoluut niet, helaas is TLS een overkoepelend orgaan van de 5 grootste vervoerders, de NS heeft in dit orgaan een erg grote machtspositie en die hebben ze misbruikt om zoveel mogelijk hun eigen ding te doen los van de andere vervoerders. Dit had nooit mogen gebeuren en de "schuld" voor veel onduidelijkheden met de OV-chipkaart is terug te voeren op de NS en hun houding binnen de organisatie van TLSquote:Op vrijdag 30 april 2010 14:30 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Jij vindt het makkelijk werken als je steeds met uitzonderingen binnen een zogenaamd geïntegreerd systeem wordt geconfronteerd?
Als je adverteert met dat het 'Ov-Chipkaartsysteem één systeem is voor alle vervoerders' en dan vervolgens uitzonderingen en onderscheid gaat maken tussen ophaalpunten voor de consument, dan ben je inconsequent bezig. Weinig empatisch vermogen is dan vereist om je dan voor te stellen dat normale mensen er van in de war raken.
Nou de consumentenorganisaties en Rover hebben genoeg tips aangegeven hoe het beter kan.quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:39 schreef Prachtman het volgende:
De instructies op de site zijn vrij simpel en je wordt er stap voor stap doorheen geleid op de website, dat mensen de tekst om de invulvelden niet lezen is niet mijn probleem, dan vraag je er zelf om. Ook bejaarden een lager opgeleide mensen kunnen lezen, zo moeilijk als jij het aanvragen weergeeft is het niet.
Ik ben het absoluut met je eens dat de extra's voor de kaart nog te complex zijn, de 'mijn OV-chipkaart' account is te complex en het transactieoverzicht zou veel simpeler en intuitiever toegankelijk moeten zijn. De invoering is 100% een puinhoop geweest, een groot drama, met name voor de studenten die als proefkonijn het eerst over moesten. Hierin ben ik het ook met je eens.
Ik vind echter wel dat er naar de toekomst gekeken moet worden om de problemen die er nog zijn op te lossen zodat de OV-chipkaart een goed product wordt om mee te reizen. Achteruit kijken en blijven roepen dat het oude systeem beter was heeft geen zin en hindert alleen maar in de verbetering van het systeem.
Ik kan hierin met je meegaan.quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:42 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet, helaas is TLS een overkoepelend orgaan van de 5 grootste vervoerders, de NS heeft in dit orgaan een erg grote machtspositie en die hebben ze misbruikt om zoveel mogelijk hun eigen ding te doen los van de andere vervoerders. Dit had nooit mogen gebeuren en de "schuld" voor veel onduidelijkheden met de OV-chipkaart is terug te voeren op de NS en hun houding binnen de organisatie van TLS
Men had zo het systeem van Singapore en/of Hong Kong over kunnen nemen. Of Londen inderdaadquote:Op vrijdag 30 april 2010 14:39 schreef Prachtman het volgende:
De instructies op de site zijn vrij simpel en je wordt er stap voor stap doorheen geleid op de website, dat mensen de tekst om de invulvelden niet lezen is niet mijn probleem, dan vraag je er zelf om. Ook bejaarden een lager opgeleide mensen kunnen lezen, zo moeilijk als jij het aanvragen weergeeft is het niet.
Ik ben het absoluut met je eens dat de extra's voor de kaart nog te complex zijn, de 'mijn OV-chipkaart' account is te complex en het transactieoverzicht zou veel simpeler en intuitiever toegankelijk moeten zijn. De invoering is 100% een puinhoop geweest, een groot drama, met name voor de studenten die als proefkonijn het eerst over moesten. Hierin ben ik het ook met je eens.
Ik vind echter wel dat er naar de toekomst gekeken moet worden om de problemen die er nog zijn op te lossen zodat de OV-chipkaart een goed product wordt om mee te reizen. Achteruit kijken en blijven roepen dat het oude systeem beter was heeft geen zin en hindert alleen maar in de verbetering van het systeem.
Zoals ik al zei, op je paspoort of rijbewijs, iets wat je verplicht bij je moet hebben, staat veel meer info.quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:17 schreef fs180 het volgende:
[..]
Troll.
Ten eerste staat er op mijn kaart oa: Mijn foto, volledige naam, adres ,geboortedatum, woonplaats, studie, en nog iets.. Ten tweede, justitie houdt wel precies bij wie waar incheckt, dat bleek na het bericht dat er na werk gekeken of er een verdacht persoon in de amsterdamse metro was gestapt. ALs niemand die info heeft, hoe komen ze er dan aan? Ten derde zijn ze ten alle tijden verplicht medewerking te verlenen aan de politie, als ze iets willen weten krijgen ze het te horen. En nee, feitelijk zie je neit dat ze bij parodiso uitstappen, maar iemand met een beetje inzicht weet WEL waar jij was..
Verder antwoord j heel politiek correct langs mijn vragen heen![]()
Als kwaadwillenden of justitie perse willen weten waar je bent, kunnen ze veel beter je telefoon gegevens nazoeken.quote:Op vrijdag 30 april 2010 13:27 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Ze kunnen prima chronologisch zien waar welke chipkaart is geweest.
Toen ik een pagina aan voorwaardes moest accepteren toen ik automatisch opladen ging aanvragen bij mijn kaart, werd er expliciet genoemd dat alle reisgegevens van mij bijgehouden gaan worden: en dit klopt ook, want ik kan immers een lijst met mijn vorige reizen opvragen op ov-chipkaart.nl.
En als ik het kan, kunnen kwaadwillenden het ook.
In de database is dus wél te achterhalen dat persoon X in de bus heeft gezeten en daarna de tram naar Paradiso heeft gepakt. Wist je dit echt niet?
Als mensen daar huiverig voor zijn kunnen ze anoniem reizen.quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:25 schreef Stereotomy het volgende:
VancouverFan, kun je nu inzien dat een reiziger met een OV-Chipkaart hiermee dus behoorlijk veel informatie over zichzelf in de database heeft staan, en dat mensen hier huiverig voor zijn?
Welke uitzonderingen bedoel je dan allemaal?quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:30 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Jij vindt het makkelijk werken als je steeds met uitzonderingen binnen een zogenaamd geïntegreerd systeem wordt geconfronteerd?
Als je adverteert met dat het 'Ov-Chipkaartsysteem één systeem is voor alle vervoerders' en dan vervolgens uitzonderingen en onderscheid gaat maken tussen ophaalpunten voor de consument, dan ben je inconsequent bezig. Weinig empatisch vermogen is dan vereist om je dan voor te stellen dat normale mensen er van in de war raken.
Ik heb het hier specifiek over wat Prachtman naar voren bracht, over de ophaalpunten. Andere uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: andere instaptarieven per vervoerder, andere kilometerprijzen per vervoerder, momenteel de onmogelijkheid om met een NS abbonement trajectkaart bij Arriva te reizen, etc.quote:Op vrijdag 30 april 2010 15:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Welke uitzonderingen bedoel je dan allemaal?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |