Een nieuw gebruiksvriendelijker betaalsysteem om met het OV te reizen.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:43 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Wat een baggetalisatie. 1 miljard. 1 miljard. Wat heeft de burger/reiziger/consument er dan voor teruggekregen, die 1 miljard?
Als je het leuk vindt om andere mensen te zien ploeteren als proefkonijnen in een te snel gebracht doolhof van falende technologieën en processen dan kan ik me geheel in je redenering vinden.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:41 schreef VancouverFan het volgende:
Mijn redenatie is als het probleem niet onoplosbaar is, is het probleem op te lossen.
Shit, Aziaten hebben inderdaad een kleintje.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:52 schreef Schenkstroop het volgende:
mijn broek zakt af
(spreekwoordelijk)
Heh.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:48 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Een nieuw gebruiksvriendelijker betaalsysteem om met het OV te reizen.
Jij bent een vies mannetje met teveel fantasie. ik zei spreekwoordelijk!quote:Op donderdag 29 april 2010 23:52 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Shit, Aziaten hebben inderdaad een kleintje.
Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:51 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Als je het leuk vindt om andere mensen te zien ploeteren als proefkonijnen in een te snel gebracht doolhof van falende technologieën en processen dan kan ik me geheel in je redenering vinden.
Vertel eens, hoe kun je een dergelijk systeem eerst goed testen? Een grote fabriek bouwen met metro's, treinen, bussen, stations en daar reizigers op af sturen?quote:Beter was: niet alles koppig doordrukken, maar alles eerst goed testen voordat je de echte consument ermee opzadelt. Het is onacceptabel hoeveel inschattingsfouten er gemaakt zijn bij de invoering.
In Rotterdam is het vorig jaar doorgevoerd. Binnen een jaar waren de reizigers al zeer tevreden. Dus ik zou niet weten waarom het nog 10 jaar zal duren.quote:Dat alles in 2020 goed werkt heb ik geen boodschap aan: het is de reis die even belangrijk is als het resultaat. Het leven is wat er gebeurt als je bezig bent plannen te maken en je puinzooi op te ruimen.
Sowwyquote:Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Jij bent een vies mannetje met teveel fantasie. ik zei spreekwoordelijk!
Doe het dan gewoon niet. Want waar is het goed voor?quote:Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
[..]
Ik ben het met je eens dat het niet 100% perfect kan werken. Wij verschillen in mening hoe groot de problemen dan wél mogen zijn, en hoe makkelijk alle processen dan wél mogen verlopen.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
[..]
Ja, testen met proefpersonen en realistische omgevingen, communictie met de logistieke verantwoordelijken op stations zijn praktijkvoorbeelden hoe dit soort dingen getest worden.quote:Vertel eens, hoe kun je een dergelijk systeem eerst goed testen? Een grote fabriek bouwen met metro's, treinen, bussen, stations en daar reizigers op af sturen?
Dit is even een belangrijke zin, want dit gaat van een ander concept uit dan dat waar ik kritiek op had bij jou. Als je iets voor consumenten gaat ontwerpen, is het van belang dat het zo fool- vandaal- en idiot-proof mogelijk is. Eens? Wanneer je gaat zeggen: "Oh, het swipen langs een obscuur paaltje is je eigen verantwoordelijkheid" dan heb je misschien op filosofisch niveau wel gelijk, maar dat gaat nooit werken in de praktijk. Ook mee eens?quote:En hoe kun je ervoor zorgen dat reizigers nooit vergeten om uit te checken?
Ik hoop met je mee dat het niet 10 jaar gaat duren. Maar een groot deel van mijn kritiek gaat ook naar de slechte samenwerking van verschillende vervoersbedrijven met elkaar. Zo heb ik voor één enkele chipkaart me moeten registreren op twee verschillende websites om m'n ding te kunnen doen. So much voor integratie en gemak.quote:In Rotterdam is het vorig jaar doorgevoerd. Binnen een jaar waren de reizigers al zeer tevreden. Dus ik zou niet weten waarom het nog 10 jaar zal duren.
Gelukkig dachten mensen als Thomas Bell, Gebroeders Wright en vele anderen niet zo. En gingen ze gewoon door met het volmaken van hun uitvindingen.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:59 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Doe het dan gewoon niet. Want waar is het goed voor?
En nu moet je kaartjes kopen. Als je net te laat aan komt fietsen en je moet nog een kaartje kopen weet je zeker dat je de trein niet gaat halen. Nu hoef je alleen nog maar je pasje langs een lezer te halen.quote:Vb.
De chip systeem zou alles oepeler en sneller laten verlopen op stations. Maar nu staan er alsnog rijen voor de poortjes in de spits.. Met een betaald kaartje kon je snel doorlopen en wellicht een ander trein/bus halen op de econde af. En nu...
Meer veiligheid heb ik niet gebruikt. Hoezo is dat dan toch een leugen?quote:Dus waarom zulke leugens als 'meer veiligheid' en 'soepeler verloop' verkopen aan de mensen. is dat ook echt waar, kan dat ook echt wérken. of is het meer PR bullshit van die lulhannes Eurlings om een NWO speeltje te installeren?
Automatisch opladen an sich is een groot voordeel van de OV-chipkaart, en is mijns inziens ook een valide voordeel.quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:09 schreef VancouverFan het volgende:
En nu moet je kaartjes kopen. Als je net te laat aan komt fietsen en je moet nog een kaartje kopen weet je zeker dat je de trein niet gaat halen. Nu hoef je alleen nog maar je pasje langs een lezer te halen.
Of komt je, als je haast hebt, tot de ontdekking dat je nog maar 1 strip op je kaart hebt. Geen probleem bij de OV chipkaar want je hebt automatisch opladen aan staan. Altijd genoeg saldo.
Dus ook de miljoenen die van ons belastingsgeld (was er niet een crisis?quote:Op donderdag 29 april 2010 23:48 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Nee, over een paar cent prijsstijging hier en daar, afgezet tegen een paar cent prijsdaling ergens anders moet je niet miepen. Of quote je nu een verkeerd deel van mijn verhaal?
Het gaat om het grotere geheel, en de falende implementatie van de gebruikte technologieën en processen.
Nogmaals, le-zen:quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:19 schreef fs180 het volgende:
[..]
Dus ook de miljoenen die van ons belastingsgeld (was er niet een crisis?) worden verspild..
Tijdens de invoering vind ik het acceptabel dat er tot op bepaalde hoogte problemen zijn. Over een paar jaar moet het wel een stuk minder zijn.quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:06 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het niet 100% perfect kan werken. Wij verschillen in mening hoe groot de problemen dan wél mogen zijn, en hoe makkelijk alle processen dan wél mogen verlopen.
Dat testen is ook gebeurd.quote:Hier zullen we het wel niet over eens worden.
[..]
Ja, testen met proefpersonen en realistische omgevingen, communictie met de logistieke verantwoordelijken op stations zijn praktijkvoorbeelden hoe dit soort dingen getest worden.
Ik denk dat dat wel meevalt.quote:Het probleem alleen is dat door de politiek en de top van de chipkaarttoko de technologie en processen te snel zijn doorgevoerd. Deadlines die gesteld werden, moesten gehaald worden zonder dat de logistiek of de technologie er dusdanig klaar voor was dat je het aan de consument kon geven.
Nee.quote:Begrijp je dit punt? Ik heb er vertrouwen in dat ik in 2020 prima kan reizen met RFID / NFC of whatever er in mijn kaart zit of wellicht een chip die geïmplanteerd wordt in m'n arm, maar wat er zich nu afspeelt is echt schaamvol voor de verantwoordelijken van de implementatie en met name de overheid, aangezien die het belastinggeld eraan heeft besteed.
[..]
Dit is even een belangrijke zin, want dit gaat van een ander concept uit dan dat waar ik kritiek op had bij jou. Als je iets voor consumenten gaat ontwerpen, is het van belang dat het zo fool- vandaal- en idiot-proof mogelijk is. Eens? Wanneer je gaat zeggen: "Oh, het swipen langs een obscuur paaltje is je eigen verantwoordelijkheid" dan heb je misschien op filosofisch niveau wel gelijk, maar dat gaat nooit werken in de praktijk. Ook mee eens?
Zoals wat is slecht gemaakt?quote:Terug naar je bovenstaande vraag: idiot-proof poortjes. Dan moet je uitchecken, want anders kom je er niet langs. Consument blij, chipkaarttoko blij. En waar hadden we ook weer het geld niet meer voor, omdat andere dingen slecht zijn geïmplementeerd en dus duurder zijn uitgevallen? Oh ja.
De OV bedrijven horen graag opmerkingen over wat beter kan. Er is ook al aangegeven dat als blijkt dat er extra palen nodig zijn, dat die er dan komen. Het is echt niet zo dat de OV bedrijven de reizigers willen pesten en bewust te weinig palen plaatsen en daar niks aan veranderen.quote:Snap je nu waarom mensen kritiek kunnen hebben op een verstopte uitcheckPAAL, in vergelijking met een uitcheckPOORT die gewoon dichtblijft voor je neus als je niet uitcheckt?
Het is toch al heel wat dat je met 1 kaart zowel in bus en trein kunt reizen. Is al een flinke stap wat betreft integratie.quote:Ik hoop met je mee dat het niet 10 jaar gaat duren. Maar een groot deel van mijn kritiek gaat ook naar de slechte samenwerking van verschillende vervoersbedrijven met elkaar. Zo heb ik voor één enkele chipkaart me moeten registreren op twee verschillende websites om m'n ding te kunnen doen. So much voor integratie en gemak.
Tja, ik denk ook niet dat laag opgeleiden en hoogbejaarden zonder hulp een kortingskaart aan kunnen vragen. Dus ik denk dat die problemen er altijd al waren.quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:14 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Automatisch opladen an sich is een groot voordeel van de OV-chipkaart, en is mijns inziens ook een valide voordeel.
Ik denk echter dat de implementatie van het proces om het te verkrijgen, met name voor bejaarden en laagopgeleiden, te hoog gegrepen is. Natuurlijk kunnen ze er met wat hulp ook uitkomen, maar het had even simpel moeten zijn als een echte strippenkaart kopen die zichzelf volautomatisch weer aanvult.
Eens,quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:25 schreef VancouverFan het volgende:
Tijdens de invoering vind ik het acceptabel dat er tot op bepaalde hoogte problemen zijn. Over een paar jaar moet het wel een stuk minder zijn.
Nogmaals, ik vraag niet om een foutloos systeem. Dat kan niet. Ik vraag wel om een doordacht systeem, en een doordachte implementatie van het systeem. En Toyota is ook keihard gestraft voor hun fouten. Wie straft de overheid of de chipkaarttoko?quote:Maar dan nog is het niet te voorspellen of het op grote schaal werkt. Kijk ook naar Toyota of andere auto ontwikkelaars. Die besteden ook jaren aan het ontwerpen en testen van auto. Maar toch blijkt er regelmatig nog wat fout te zitten.
[..]
Mijn mening is dat het redelijker is te zeggen dat het tegenvalt, wanneer je de huidige positieve en negatieve feedback naast elkaar legt.quote:Ik denk dat dat wel meevalt.
Zie de positieve reacties uit Rotterdam.
Over 4-5 % wil ik het niet eens hebben, maar jij vindt 0,5% redelijk?quote:Nee.
De cijfer tonen aan dat men wel degelijk went aan het in en uit checken. Er zijn fors minder mensen die vergeten uit te checken in Rotterdam.
Oktober 2009 4 a 5 procent http://www.depers.nl/binn(...)-tot-40-miljoen.html
Februari 2010: 0,5 procent per week. http://www.depers.nl/binn(...)over-uitchecken.html
[..]
Zeg jij het maar waar het geld voor de poortjes nu naartoe is gegaan.quote:Zoals wat is slecht gemaakt?
Niemand heeft het hier over bewust pesten. Ik heb het over onbewust incompetent zijn van de overheid en de Chipkniptoko, en dat is wellicht nog erger.quote:De OV bedrijven horen graag opmerkingen over wat beter kan. Er is ook al aangegeven dat als blijkt dat er extra palen nodig zijn, dat die er dan komen. Het is echt niet zo dat de OV bedrijven de reizigers willen pesten en bewust te weinig palen plaatsen en daar niks aan veranderen.
De redundantie van de tweede benodigde registratie toont aan dat de processen niet gestroomlijnd zijn, en dat de implementeerders langs elkaar gewerkt hebben. Dit valt niet te negeren, ook al heb ik nu alles voor mezelf goed kunnen regelen.quote:Het is toch al heel wat dat je met 1 kaart zowel in bus en trein kunt reizen. Is al een flinke stap wat betreft integratie.
Jij beseft dat VF al 8 topics zo bezig is ?????quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:42 schreef Stereotomy het volgende:
Ik weet nog steeds niet of je meer aan het trollen bent, of dat je echt in je hoofd hebt dat het Chipkaartsysteem een groot sprookje is wat feilloos aan het werken is, maar als je één ding van deze discussie moet onthouden, is dat het evengoed om het proces gaat, als het uiteindelijke resultaat. Mensen moeten tijdens de implementatie namelijk óók reizen.
J
Tot nu toe is het veelal gezeur over poortjes die tijdelijk niet werken, prijzen die te hoog zouden zijn. Geen structurele onoplosbare problemen.quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:42 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Eens,
maar je komt met je zonnige opmerkingen wel heel erg over dat die 'bepaalde hoogte' bij jou dusdanig hoog zit, dat andere mensen je volgens hen redelijkerwijs voor gek verklaren.
De media en politieke partijen die over elkaar buitelen om de OV chipkaart te bekritiseren.quote:Nogmaals, ik vraag niet om een foutloos systeem. Dat kan niet. Ik vraag wel om een doordacht systeem, en een doordachte implementatie van het systeem. En Toyota is ook keihard gestraft voor hun fouten. Wie straft de overheid of de chipkaarttoko?
Er zal altijd veel meer negatieve feedback dan positieve feedback zijn. Dus die kun je niet zo naast elkaar leggen.quote:Mijn mening is dat het redelijker is te zeggen dat het tegenvalt, wanneer je de huidige positieve en negatieve feedback naast elkaar legt.
Tuurlijk is het onwenselijk. En dat percentage moet ook naar de 0,01 procent. Het was alleen maar om aan te tonen dat het aantal mensen dat vergeet uit te checken snel minder wordt. Van 4 naar 0,5% in een half jaar.quote:Over 4-5 % wil ik het niet eens hebben, maar jij vindt 0,5% redelijk?Van elke 200 mensen verliest er 1 z'n incheckgeld. En dan is dat nog op een kleinschalig traject als Rotterdam waar de meeste mensen de gebieden als hun broekzak kennen. Hoe moet dit straks met heel Nederland? En het instapgeld van 20 EUR bij de NS? Het artikel dat je quote heeft het er ook al over dat zelfs die situatie meer dan onwenselijk is.
In de bus en tram kun je poortjes niet verplichten....quote:Met verplichte poortjes, zoals dat eerder de bedoeling was, kan en moet dat getal zo ver mogelijk asymptotisch richting de 0%.
Geen idee.quote:Zeg jij het maar waar het geld voor de poortjes nu naartoe is gegaan.
Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat het soepel zou lopen. Als je dat wel had verwacht ben je redelijk naief. Een dergelijke grote operatie waarbij allerlei verschillende bedrijven, de overheid en (voor Nederland)nieuwe techniek zijn betrokken kan echt niet probleemloos gaan.quote:Niemand heeft het hier over bewust pesten. Ik heb het over onbewust incompetent zijn van de overheid en de Chipkniptoko, en dat is wellicht nog erger.Als ze dan ook nog een enorm bord voor hun kop hebben, was het einde echt zoek, maar aan het gezweet van minister Eurlings af te lezen snapt hij ook wel dat de implementatie niet soepel verloopt.
Dat reizen kan ook. Maar de mensen moeten ook wat meer geduld hebben en niet de kont tegen de krib gooien alleen maar omdat ze bang zijn voor vernieuwing of andere zaken.quote:De redundantie van de tweede benodigde registratie toont aan dat de processen niet gestroomlijnd zijn, en dat de implementeerders langs elkaar gewerkt hebben. Dit valt niet te negeren, ook al heb ik nu alles voor mezelf goed kunnen regelen.
Ik weet nog steeds niet of je meer aan het trollen bent, of dat je echt in je hoofd hebt dat het Chipkaartsysteem een groot sprookje is wat feilloos aan het werken is, maar als je één ding van deze discussie moet onthouden, is dat het evengoed om het proces gaat, als het uiteindelijke resultaat. Mensen moeten tijdens de implementatie namelijk óók reizen.
Dat realiseren de OV bedrijven zich ook. Daarom investeren ze miljoenen in hulp en voorlichting om de overgang zo soepel mogelijk te maken en geven ze diegene die vergeten uit te checken ook hun geld terug.quote:Jij bent dusdanig resultaatgericht dat je in feite zegt: 'whatever it takes, zolang je maar bij het eindpunt van een goed werkend systeem kunt arriveren'. Dit kan niet als het om consumenten / mensen gaat. Dan is de periode van verandering óók belangrijk.
Dat is wel heel gechargeerd....quote:Dat is, gechargeerd, hetzelfde als accepteren dat je in een vrachtvliegtuig tussen de varkens moet reizen om in een vijfsterrenhotel op Bali aan te kunnen komen voor je uiteindelijke vakantiedoel.
Dus als de politie in de metro stapt terwijl ze dat niet mogen overtreden ze de arbeidsvoorwaarden, maar als iemand anders dat doet is het zwartrijden?quote:Op donderdag 29 april 2010 13:41 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat de politie aan zwartrijden doet, wil nog niet zeggen dat de cijfers van het GVB en RET niet kloppen...
Of je moet aan kunnen tonen dat de politie dat pas gaan doen is toen de OV chipkaart werd ingevoerd. En technisch gesproken is het geen zwartrijden. De agenten hebben gewoon een kaart waarmee ze kunnen reizen. Dat ze de afspraken binnen de politie zelf niet naleven maakt het geen zwartrijden.
Dus nogmaals, kom eens met bewijzen dat de cijfers over het zwartrijden niet kloppen.
Kijk, nog een nadeel van de chipkaart.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:58 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
jawel. Wat op een Week of Weekend kaart staat duidelijk of het een week of weekend kaart is.
Ik denk niet dat het rooster van die agent op zijn kaart staat...
Dat staat in het bericht, maar allicht dat je moeite hebt om dat te begrijpenquote:Die kaart is betaald door de politie. Dus de OV bedrijven krijgen hun geld toch wel. Waar staat dat de OV bedrijven een contract hebben verleend voor alleen maar reizen in diensttijd? Zover ik kan lezen is dat een afspraak binnen de politie zelf.
Het is zielig om te zien dat een fanatieke voorstander elke gebeurtenis afdoet als 'onzinnig', 'onwaar', 'zeuren' of 'niet erg'. Wat moeten die mensen een verschrikkelijk leven hebben.quote:Het is wel grappig hoe de critic telkens bij 'een probleem' er telkens bovenop duiken. Als een stel hongerige honden wachten om weer te gaan zeuren over iets. Dat ze niet goed weten wat precies het probleem is, maakt niet uit.
Na ongeveer 15 jaar zou je er van uit mogen gaan dat de meest eenvoudige fouten er wel uit zijn, zeker als je ook nog eens proef draait in de praktijk. Niets mee gedaan, blind ingevoerd en door de bedrijven bejubeld als 'een succes'.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
Als je dit als argument opneemt, ben je behoorlijk dom.quote:[..]
Vertel eens, hoe kun je een dergelijk systeem eerst goed testen? Een grote fabriek bouwen met metro's, treinen, bussen, stations en daar reizigers op af sturen?
Door het niet onderdeel te maken van het systeem?quote:En hoe kun je ervoor zorgen dat reizigers nooit vergeten om uit te checken?
Was een kleine groep tevreden (een groep waar ook bejaarden in zaten, die toen nog gratis mochten reizen)quote:[..]
In Rotterdam is het vorig jaar doorgevoerd. Binnen een jaar waren de reizigers al zeer tevreden. Dus ik zou niet weten waarom het nog 10 jaar zal duren.
Wil je het niet snappen of is het te moeilijk voor je?quote:Op vrijdag 30 april 2010 11:03 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus als de politie in de metro stapt terwijl ze dat niet mogen overtreden ze de arbeidsvoorwaarden, maar als iemand anders dat doet is het zwartrijden?
G-e-w-e-l-d-i-g
Het is ook geen zwartrijden, die agenten hebben een geldig kaartje.quote:Als je het bericht leest, staat er trouwens dat de vervoersbedrijven reizigers met zo'n pas niet controleert, dus zwartrijden wordt met dat soort passen niet meegenomen in de statistieken.
Dat het rooster van de politie agent niet op de chipkaart staat is een nadeelquote:Kijk, nog een nadeel van de chipkaart.
Ik niet hoor.quote:Dat staat in het bericht, maar allicht dat je moeite hebt om dat te begrijpen
Om mijn leven hoef je je echt geen zorgen te maken. Ik ben niet al maanden bezig om iets perse af te willen kraken. Ik ga niet naarstig op zoek naar dingen om te zeggen dat de OV chipkaart helemaal kut is.quote:Het is zielig om te zien dat een fanatieke voorstander elke gebeurtenis afdoet als 'onzinnig', 'onwaar', 'zeuren' of 'niet erg'. Wat moeten die mensen een verschrikkelijk leven hebben.
Als het zo'n puinhoop is, hoe kan het dan dat de reizgers in Rotterdam tevreden zijn met de kaart?quote:Op vrijdag 30 april 2010 11:07 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Na ongeveer 15 jaar zou je er van uit mogen gaan dat de meest eenvoudige fouten er wel uit zijn, zeker als je ook nog eens proef draait in de praktijk. Niets mee gedaan, blind ingevoerd en door de bedrijven bejubeld als 'een succes'.
Logisch ook, als aan het licht komt wat voor een puinhoop het is (mogelijk gemaakt door de belastingbetaler...)
Het is een vraag, geen argument.quote:Als je dit als argument opneemt, ben je behoorlijk dom.
Dus moet je dus terug naar het ouderwetse zone systeem met vaste prijzen voor een x aantal km. En dus ook teveel betalen voor een kort stukje.quote:Door het niet onderdeel te maken van het systeem?
Ik heb geen enkel goed argument gezien om te zeggen dat dat onderzoek niet representatief was. Alleen maar mensen die het perse niet eens willen zijn met dat onderzoek.quote:Was een kleine groep tevreden (een groep waar ook bejaarden in zaten, die toen nog gratis mochten reizen)
quote:Op vrijdag 30 april 2010 12:15 schreef VancouverFan het volgende:
Ik heb geen enkel goed argument gezien om te zeggen dat dat onderzoek niet representatief was. Alleen maar mensen die het perse niet eens willen zijn met dat onderzoek.
Gratis reizen met de OV-chipkaart is heel wat anders dan de praktijk van het steeds moeten opladen (continu - excessieve, zo je wilt - kans op problemen) of het aanvragen van automatisch opladen (eenmalig kritiek op de inefficientie en redundantie van bepaalde stappen binnen dat proces).quote:Was een kleine groep tevreden (een groep waar ook bejaarden in zaten, die toen nog gratis mochten reizen)
Er waren niet alleen maar mensen die gratis reizen betrokken bij het onderzoek.quote:Op vrijdag 30 april 2010 12:41 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Hij noemt toch een goed argument:
[..]
Gratis reizen met de OV-chipkaart is heel wat anders dan de praktijk van het steeds moeten opladen (continu - excessieve, zo je wilt - kans op problemen) of het aanvragen van automatisch opladen (eenmalig kritiek op de inefficientie en redundantie van bepaalde stappen binnen dat proces).
Dat komt in de buurtquote:Op vrijdag 30 april 2010 10:25 schreef Stereotomy het volgende:
Yeah
Kortom, als ik het voor mezelf even samenvat::Jij vindt dat de huidige problemen met de invoer van de OV-Chipkaart acceptabel zijn zolang men bezig is eraan te werken. De meesten interpreteren de huidige problemen als excessief en hadden een soepeler invoering gewild. Een enkeleling vindt het schandalig dat op bepaalde trajecten de prijs met enkele centen omhoog is gegaan, en neemt dit mee in de argumenten tegen de 'verplichte' invoering van de chipkaart Sommigen zijn nog niet overtuigd van ueberhaupt het fundamentele nut van een chipkaart tov kaartjes, en zijn bijvoorbeeld bang voor privacy issues.
Zo. Nu koninginnedag vieren. En over de details gaat het al 27 topics lang
Nee, dat moest er nog eens bijkomen.quote:Op vrijdag 30 april 2010 12:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Er waren niet alleen maar mensen die gratis reizen betrokken bij het onderzoek.
Ik vind de privacy ander een groot probleem, waarom moet dit soort informatie op worden geslagen en vooral van de kaart zelf (dat kan ik als particulier dus ook) gelezen worden? Op het moment slaan ze 7 jaar lang alle gegevens op, waar jij incheckt, hoelang je in die bus zat, waar je er uit ging, hoe jij later nog even de tram naar paradiso pakte en met de metro naar huis ging. Dit is een perfecte toevoeging op het overkill aan camera's die overal hangen (en nieteen helpen) en van minuut tot minuut bij kunnen houden die waar langs kwam.quote:]Op vrijdag 30 april 2010 07:06 schreef VancouverFan het volgende:[/b]
[..]
Tot nu toe is het veelal gezeur over poortjes die tijdelijk niet werken, prijzen die te hoog zouden zijn. Geen structurele onoplosbare problemen.
Dat soort dingen halen bij mij die bepaalde hoogte nog echt niet. Zeker niet omdat er niemand heeft gezegd "dit is het systeem, we zijn klaar met ontwikkelen".
[..]
De informatie die wordt opgeslagen is ontdaan van persoons gegevens. Ze zien uiteindelijk dus alleen maar dat een persoon X in de bus heeft gezeten en ze zien ook niet dat diezelfde persoon later de tram naar Paradiso heeft gepakt.quote:Op vrijdag 30 april 2010 13:09 schreef fs180 het volgende:
[..]
Ik vind de privacy ander een groot probleem, waarom moet dit soort informatie op worden geslagen en vooral van de kaart zelf (dat kan ik als particulier dus ook) gelezen worden? Op het moment slaan ze 7 jaar lang alle gegevens op, waar jij incheckt, hoelang je in die bus zat, waar je er uit ging, hoe jij later nog even de tram naar paradiso pakte en met de metro naar huis ging. Dit is een perfecte toevoeging op het overkill aan camera's die overal hangen (en nieteen helpen) en van minuut tot minuut bij kunnen houden die waar langs kwam.
Als ik zie dat onrelevant informatie (voor het OV dus, niet voor mij!) op die kaart af te lezen valt (door iedereen dus) ben ik daar niet geheel tevreden over.
En geloof jij nou echt dat het ov straks goedkoper gaat worden?
Dit klopt niet. Ze kunnen prima chronologisch zien waar welke chipkaart is geweest.quote:Op vrijdag 30 april 2010 13:15 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De informatie die wordt opgeslagen is ontdaan van persoons gegevens. Ze zien uiteindelijk dus alleen maar dat een persoon X in de bus heeft gezeten en ze zien ook niet dat diezelfde persoon later de tram naar Paradiso heeft gepakt.
Troll.quote:Op vrijdag 30 april 2010 13:15 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De informatie die wordt opgeslagen is ontdaan van persoons gegevens. Ze zien uiteindelijk dus alleen maar dat een persoon X in de bus heeft gezeten en ze zien ook niet dat diezelfde persoon later de tram naar Paradiso heeft gepakt.
En op de OV chipkaart staat, digitaal, alleen maar je geboortedatum. Niet eens je naam. Op je pas of rijbewijs staat meer informatie te lezen.
quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:23 schreef Prachtman het volgende:
Naast dat er voor de invoering van het systeem over dingen niet (voldoende) is nagedacht en hierdoor onnodige problemen zijn ontstaan zijn er ook veel problemen ontstaan door de gebruikers zelf.
Mensen willen zich niet verdiepen in een nieuw product en doen maar wat, hierdoor ontstaat verwarring en frustratie terwijl dit met een kleine verdieping in wat je aanschaft al verholpen is.
Voorbeeld: Ophalen van een reisproduct, op de site staan ophaalpunten aangegeven en hier heeft lange tijd ook bijgestaan dat kaartautomaten van de NS niet geschikt zijn om bestellingen op te halen. ( nu wordt alleen nog verwezen naar de tool om ophaalpunten te vinden). En nog staat men massaal bij de NS en gaat daarna zijn/haar eigen onkunde botvieren op de klantenservice en het product in het algemeen.
Het product is nieuw en Nederlanders houden niet van verandering. Dat moet er in geforceerd worden. Ja er zijn problemen, ja men is bezig deze op te lossen, nee niet alle problemen zijn te voorkomen en nee het product is niet het 'perfecte' reismiddel. De OV-chip is, wanneer de kinderziektes verholpen zijn, een waardige vervanging van de papieren reisproducten.
Jij hebt ook je automatisch oploaden bij een NS-kaartautomaat proberen op te halen neem ik aan?quote:
1) Dat ik zelf mijn producten uiteindelijk heb kunnen ophalen en me door hele lange lappen FAQs heb weten te worstelen, betekent nog niet dat mijn bejaarde medemensch of laagopgeleide medemensch dit kan doen. Alleen aan jezelf denken is egoïstisch. Een dergelijk ingrijpend systeem moet méér idiot-proof worden ingevoerd, en mag minder uitzonderingen en kinderziektes bevatten dan dat nu het geval is.quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:23 schreef Prachtman het volgende:
Naast dat er voor de invoering van het systeem over dingen niet (voldoende) is nagedacht en hierdoor onnodige problemen zijn ontstaan zijn er ook veel problemen ontstaan door de gebruikers zelf.
Mensen willen zich niet verdiepen in een nieuw product en doen maar wat, hierdoor ontstaat verwarring en frustratie terwijl dit met een kleine verdieping in wat je aanschaft al verholpen is.
Voorbeeld: Ophalen van een reisproduct, op de site staan ophaalpunten aangegeven en hier heeft lange tijd ook bijgestaan dat kaartautomaten van de NS niet geschikt zijn om bestellingen op te halen. ( nu wordt alleen nog verwezen naar de tool om ophaalpunten te vinden). En nog staat men massaal bij de NS en gaat daarna zijn/haar eigen onkunde botvieren op de klantenservice en het product in het algemeen.
Het product is nieuw en Nederlanders houden niet van verandering. Dat moet er in geforceerd worden. Ja er zijn problemen, ja men is bezig deze op te lossen, nee niet alle problemen zijn te voorkomen en nee het product is niet het 'perfecte' reismiddel. De OV-chip is, wanneer de kinderziektes verholpen zijn, een waardige vervanging van de papieren reisproducten.
Jij vindt het makkelijk werken als je steeds met uitzonderingen binnen een zogenaamd geïntegreerd systeem wordt geconfronteerd?quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:27 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Jij hebt ook je automatisch oploaden bij een NS-kaartautomaat proberen op te halen neem ik aan?
Nee, absoluut niet, helaas is TLS een overkoepelend orgaan van de 5 grootste vervoerders, de NS heeft in dit orgaan een erg grote machtspositie en die hebben ze misbruikt om zoveel mogelijk hun eigen ding te doen los van de andere vervoerders. Dit had nooit mogen gebeuren en de "schuld" voor veel onduidelijkheden met de OV-chipkaart is terug te voeren op de NS en hun houding binnen de organisatie van TLSquote:Op vrijdag 30 april 2010 14:30 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Jij vindt het makkelijk werken als je steeds met uitzonderingen binnen een zogenaamd geïntegreerd systeem wordt geconfronteerd?
Als je adverteert met dat het 'Ov-Chipkaartsysteem één systeem is voor alle vervoerders' en dan vervolgens uitzonderingen en onderscheid gaat maken tussen ophaalpunten voor de consument, dan ben je inconsequent bezig. Weinig empatisch vermogen is dan vereist om je dan voor te stellen dat normale mensen er van in de war raken.
Nou de consumentenorganisaties en Rover hebben genoeg tips aangegeven hoe het beter kan.quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:39 schreef Prachtman het volgende:
De instructies op de site zijn vrij simpel en je wordt er stap voor stap doorheen geleid op de website, dat mensen de tekst om de invulvelden niet lezen is niet mijn probleem, dan vraag je er zelf om. Ook bejaarden een lager opgeleide mensen kunnen lezen, zo moeilijk als jij het aanvragen weergeeft is het niet.
Ik ben het absoluut met je eens dat de extra's voor de kaart nog te complex zijn, de 'mijn OV-chipkaart' account is te complex en het transactieoverzicht zou veel simpeler en intuitiever toegankelijk moeten zijn. De invoering is 100% een puinhoop geweest, een groot drama, met name voor de studenten die als proefkonijn het eerst over moesten. Hierin ben ik het ook met je eens.
Ik vind echter wel dat er naar de toekomst gekeken moet worden om de problemen die er nog zijn op te lossen zodat de OV-chipkaart een goed product wordt om mee te reizen. Achteruit kijken en blijven roepen dat het oude systeem beter was heeft geen zin en hindert alleen maar in de verbetering van het systeem.
Ik kan hierin met je meegaan.quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:42 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet, helaas is TLS een overkoepelend orgaan van de 5 grootste vervoerders, de NS heeft in dit orgaan een erg grote machtspositie en die hebben ze misbruikt om zoveel mogelijk hun eigen ding te doen los van de andere vervoerders. Dit had nooit mogen gebeuren en de "schuld" voor veel onduidelijkheden met de OV-chipkaart is terug te voeren op de NS en hun houding binnen de organisatie van TLS
Men had zo het systeem van Singapore en/of Hong Kong over kunnen nemen. Of Londen inderdaadquote:Op vrijdag 30 april 2010 14:39 schreef Prachtman het volgende:
De instructies op de site zijn vrij simpel en je wordt er stap voor stap doorheen geleid op de website, dat mensen de tekst om de invulvelden niet lezen is niet mijn probleem, dan vraag je er zelf om. Ook bejaarden een lager opgeleide mensen kunnen lezen, zo moeilijk als jij het aanvragen weergeeft is het niet.
Ik ben het absoluut met je eens dat de extra's voor de kaart nog te complex zijn, de 'mijn OV-chipkaart' account is te complex en het transactieoverzicht zou veel simpeler en intuitiever toegankelijk moeten zijn. De invoering is 100% een puinhoop geweest, een groot drama, met name voor de studenten die als proefkonijn het eerst over moesten. Hierin ben ik het ook met je eens.
Ik vind echter wel dat er naar de toekomst gekeken moet worden om de problemen die er nog zijn op te lossen zodat de OV-chipkaart een goed product wordt om mee te reizen. Achteruit kijken en blijven roepen dat het oude systeem beter was heeft geen zin en hindert alleen maar in de verbetering van het systeem.
Zoals ik al zei, op je paspoort of rijbewijs, iets wat je verplicht bij je moet hebben, staat veel meer info.quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:17 schreef fs180 het volgende:
[..]
Troll.
Ten eerste staat er op mijn kaart oa: Mijn foto, volledige naam, adres ,geboortedatum, woonplaats, studie, en nog iets.. Ten tweede, justitie houdt wel precies bij wie waar incheckt, dat bleek na het bericht dat er na werk gekeken of er een verdacht persoon in de amsterdamse metro was gestapt. ALs niemand die info heeft, hoe komen ze er dan aan? Ten derde zijn ze ten alle tijden verplicht medewerking te verlenen aan de politie, als ze iets willen weten krijgen ze het te horen. En nee, feitelijk zie je neit dat ze bij parodiso uitstappen, maar iemand met een beetje inzicht weet WEL waar jij was..
Verder antwoord j heel politiek correct langs mijn vragen heen![]()
Als kwaadwillenden of justitie perse willen weten waar je bent, kunnen ze veel beter je telefoon gegevens nazoeken.quote:Op vrijdag 30 april 2010 13:27 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Ze kunnen prima chronologisch zien waar welke chipkaart is geweest.
Toen ik een pagina aan voorwaardes moest accepteren toen ik automatisch opladen ging aanvragen bij mijn kaart, werd er expliciet genoemd dat alle reisgegevens van mij bijgehouden gaan worden: en dit klopt ook, want ik kan immers een lijst met mijn vorige reizen opvragen op ov-chipkaart.nl.
En als ik het kan, kunnen kwaadwillenden het ook.
In de database is dus wél te achterhalen dat persoon X in de bus heeft gezeten en daarna de tram naar Paradiso heeft gepakt. Wist je dit echt niet?
Als mensen daar huiverig voor zijn kunnen ze anoniem reizen.quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:25 schreef Stereotomy het volgende:
VancouverFan, kun je nu inzien dat een reiziger met een OV-Chipkaart hiermee dus behoorlijk veel informatie over zichzelf in de database heeft staan, en dat mensen hier huiverig voor zijn?
Welke uitzonderingen bedoel je dan allemaal?quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:30 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Jij vindt het makkelijk werken als je steeds met uitzonderingen binnen een zogenaamd geïntegreerd systeem wordt geconfronteerd?
Als je adverteert met dat het 'Ov-Chipkaartsysteem één systeem is voor alle vervoerders' en dan vervolgens uitzonderingen en onderscheid gaat maken tussen ophaalpunten voor de consument, dan ben je inconsequent bezig. Weinig empatisch vermogen is dan vereist om je dan voor te stellen dat normale mensen er van in de war raken.
Ik heb het hier specifiek over wat Prachtman naar voren bracht, over de ophaalpunten. Andere uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: andere instaptarieven per vervoerder, andere kilometerprijzen per vervoerder, momenteel de onmogelijkheid om met een NS abbonement trajectkaart bij Arriva te reizen, etc.quote:Op vrijdag 30 april 2010 15:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Welke uitzonderingen bedoel je dan allemaal?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |