abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80861338
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:43 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Wat een baggetalisatie. 1 miljard. 1 miljard. Wat heeft de burger/reiziger/consument er dan voor teruggekregen, die 1 miljard?
Een nieuw gebruiksvriendelijker betaalsysteem om met het OV te reizen.
Leaf
  donderdag 29 april 2010 @ 23:51:39 #152
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80861397
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:41 schreef VancouverFan het volgende:

Mijn redenatie is als het probleem niet onoplosbaar is, is het probleem op te lossen.
Als je het leuk vindt om andere mensen te zien ploeteren als proefkonijnen in een te snel gebracht doolhof van falende technologieën en processen dan kan ik me geheel in je redenering vinden.

Beter was: niet alles koppig doordrukken, maar alles eerst goed testen voordat je de echte consument ermee opzadelt. Het is onacceptabel hoeveel inschattingsfouten er gemaakt zijn bij de invoering.

Dat alles in 2020 goed werkt heb ik geen boodschap aan: het is de reis die even belangrijk is als het resultaat. Het leven is wat er gebeurt als je bezig bent plannen te maken en je puinzooi op te ruimen.
Confidence through competence
  donderdag 29 april 2010 @ 23:52:02 #153
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80861403
mijn broek zakt af

(spreekwoordelijk)
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  donderdag 29 april 2010 @ 23:52:54 #154
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80861422
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:52 schreef Schenkstroop het volgende:
mijn broek zakt af

(spreekwoordelijk)
Shit, Aziaten hebben inderdaad een kleintje.
Confidence through competence
  donderdag 29 april 2010 @ 23:53:28 #155
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80861440
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:48 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Een nieuw gebruiksvriendelijker betaalsysteem om met het OV te reizen.
Heh.

En voordat je weer met je bord gaat zwaaien: ik heb kritiek op de implementatie van het systeem. Ik ben fan van met zo min mogelijke handelingen het OV gebruiken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Stereotomy op 29-04-2010 23:58:33 ]
Confidence through competence
  donderdag 29 april 2010 @ 23:58:08 #156
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80861542
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:52 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Shit, Aziaten hebben inderdaad een kleintje.
Jij bent een vies mannetje met teveel fantasie. ik zei spreekwoordelijk!
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_80861544
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:51 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Als je het leuk vindt om andere mensen te zien ploeteren als proefkonijnen in een te snel gebracht doolhof van falende technologieën en processen dan kan ik me geheel in je redenering vinden.
Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
quote:
Beter was: niet alles koppig doordrukken, maar alles eerst goed testen voordat je de echte consument ermee opzadelt. Het is onacceptabel hoeveel inschattingsfouten er gemaakt zijn bij de invoering.
Vertel eens, hoe kun je een dergelijk systeem eerst goed testen? Een grote fabriek bouwen met metro's, treinen, bussen, stations en daar reizigers op af sturen?

En hoe kun je ervoor zorgen dat reizigers nooit vergeten om uit te checken?
quote:
Dat alles in 2020 goed werkt heb ik geen boodschap aan: het is de reis die even belangrijk is als het resultaat. Het leven is wat er gebeurt als je bezig bent plannen te maken en je puinzooi op te ruimen.
In Rotterdam is het vorig jaar doorgevoerd. Binnen een jaar waren de reizigers al zeer tevreden. Dus ik zou niet weten waarom het nog 10 jaar zal duren.
Leaf
  donderdag 29 april 2010 @ 23:59:10 #158
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80861562
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Jij bent een vies mannetje met teveel fantasie. ik zei spreekwoordelijk!
Sowwy
Confidence through competence
  donderdag 29 april 2010 @ 23:59:50 #159
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80861576
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
[..]

Doe het dan gewoon niet. Want waar is het goed voor?

Vb.
De chip systeem zou alles oepeler en sneller laten verlopen op stations. Maar nu staan er alsnog rijen voor de poortjes in de spits.. Met een betaald kaartje kon je snel doorlopen en wellicht een ander trein/bus halen op de econde af. En nu...

Dus waarom zulke leugens als 'meer veiligheid' en 'soepeler verloop' verkopen aan de mensen. is dat ook echt waar, kan dat ook echt wérken. of is het meer PR bullshit van die lulhannes Eurlings om een NWO speeltje te installeren?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:06:55 #160
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80861768
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
[..]
Ik ben het met je eens dat het niet 100% perfect kan werken. Wij verschillen in mening hoe groot de problemen dan wél mogen zijn, en hoe makkelijk alle processen dan wél mogen verlopen.

Hier zullen we het wel niet over eens worden.
quote:
Vertel eens, hoe kun je een dergelijk systeem eerst goed testen? Een grote fabriek bouwen met metro's, treinen, bussen, stations en daar reizigers op af sturen?
Ja, testen met proefpersonen en realistische omgevingen, communictie met de logistieke verantwoordelijken op stations zijn praktijkvoorbeelden hoe dit soort dingen getest worden.

Het probleem alleen is dat door de politiek en de top van de chipkaarttoko de technologie en processen te snel zijn doorgevoerd. Deadlines die gesteld werden, moesten gehaald worden zonder dat de logistiek of de technologie er dusdanig klaar voor was dat je het aan de consument kon geven.

Begrijp je dit punt? Ik heb er vertrouwen in dat ik in 2020 prima kan reizen met RFID / NFC of whatever er in mijn kaart zit of wellicht een chip die geïmplanteerd wordt in m'n arm, maar wat er zich nu afspeelt is echt schaamvol voor de verantwoordelijken van de implementatie en met name de overheid, aangezien die het belastinggeld eraan heeft besteed.
quote:
En hoe kun je ervoor zorgen dat reizigers nooit vergeten om uit te checken?
Dit is even een belangrijke zin, want dit gaat van een ander concept uit dan dat waar ik kritiek op had bij jou. Als je iets voor consumenten gaat ontwerpen, is het van belang dat het zo fool- vandaal- en idiot-proof mogelijk is. Eens? Wanneer je gaat zeggen: "Oh, het swipen langs een obscuur paaltje is je eigen verantwoordelijkheid" dan heb je misschien op filosofisch niveau wel gelijk, maar dat gaat nooit werken in de praktijk. Ook mee eens?

Terug naar je bovenstaande vraag: idiot-proof poortjes. Dan moet je uitchecken, want anders kom je er niet langs. Consument blij, chipkaarttoko blij. En waar hadden we ook weer het geld niet meer voor, omdat andere dingen slecht zijn geïmplementeerd en dus duurder zijn uitgevallen? Oh ja.

Snap je nu waarom mensen kritiek kunnen hebben op een verstopte uitcheckPAAL, in vergelijking met een uitcheckPOORT die gewoon dichtblijft voor je neus als je niet uitcheckt?
quote:
In Rotterdam is het vorig jaar doorgevoerd. Binnen een jaar waren de reizigers al zeer tevreden. Dus ik zou niet weten waarom het nog 10 jaar zal duren.
Ik hoop met je mee dat het niet 10 jaar gaat duren. Maar een groot deel van mijn kritiek gaat ook naar de slechte samenwerking van verschillende vervoersbedrijven met elkaar. Zo heb ik voor één enkele chipkaart me moeten registreren op twee verschillende websites om m'n ding te kunnen doen. So much voor integratie en gemak.

En nee, het was niet onoplosbaar. Maar het aanbieden van een OV-Chipkaart gaat niet om onoplosbaarheid: het gaat om integratie, efficientie en het vermijden van redundantie.
Confidence through competence
pi_80861842
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:59 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Doe het dan gewoon niet. Want waar is het goed voor?
Gelukkig dachten mensen als Thomas Bell, Gebroeders Wright en vele anderen niet zo. En gingen ze gewoon door met het volmaken van hun uitvindingen.
quote:
Vb.
De chip systeem zou alles oepeler en sneller laten verlopen op stations. Maar nu staan er alsnog rijen voor de poortjes in de spits.. Met een betaald kaartje kon je snel doorlopen en wellicht een ander trein/bus halen op de econde af. En nu...
En nu moet je kaartjes kopen. Als je net te laat aan komt fietsen en je moet nog een kaartje kopen weet je zeker dat je de trein niet gaat halen. Nu hoef je alleen nog maar je pasje langs een lezer te halen.
Of komt je, als je haast hebt, tot de ontdekking dat je nog maar 1 strip op je kaart hebt. Geen probleem bij de OV chipkaar want je hebt automatisch opladen aan staan. Altijd genoeg saldo.

quote:
Dus waarom zulke leugens als 'meer veiligheid' en 'soepeler verloop' verkopen aan de mensen. is dat ook echt waar, kan dat ook echt wérken. of is het meer PR bullshit van die lulhannes Eurlings om een NWO speeltje te installeren?
Meer veiligheid heb ik niet gebruikt. Hoezo is dat dan toch een leugen?

Of het echt kan werken, ik denk het wel. Het heeft alleen zijn tijd nodig om overal geïnstalleerd te worden en mensen, reizigers en OV personeel, aan te laten wennen.
Leaf
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:14:51 #162
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80861984
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:09 schreef VancouverFan het volgende:

En nu moet je kaartjes kopen. Als je net te laat aan komt fietsen en je moet nog een kaartje kopen weet je zeker dat je de trein niet gaat halen. Nu hoef je alleen nog maar je pasje langs een lezer te halen.
Of komt je, als je haast hebt, tot de ontdekking dat je nog maar 1 strip op je kaart hebt. Geen probleem bij de OV chipkaar want je hebt automatisch opladen aan staan. Altijd genoeg saldo.
Automatisch opladen an sich is een groot voordeel van de OV-chipkaart, en is mijns inziens ook een valide voordeel.

Ik denk echter dat de implementatie van het proces om het te verkrijgen, met name voor bejaarden en laagopgeleiden, te hoog gegrepen is. Natuurlijk kunnen ze er met wat hulp ook uitkomen, maar het had even simpel moeten zijn als een echte strippenkaart kopen die zichzelf volautomatisch weer aanvult.
Confidence through competence
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:19:47 #163
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_80862104
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:48 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Nee, over een paar cent prijsstijging hier en daar, afgezet tegen een paar cent prijsdaling ergens anders moet je niet miepen. Of quote je nu een verkeerd deel van mijn verhaal?

Het gaat om het grotere geheel, en de falende implementatie van de gebruikte technologieën en processen.
Dus ook de miljoenen die van ons belastingsgeld (was er niet een crisis? ) worden verspild..
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:21:10 #164
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80862132
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:19 schreef fs180 het volgende:

[..]

Dus ook de miljoenen die van ons belastingsgeld (was er niet een crisis? ) worden verspild..
Nogmaals, le-zen:

De verspilling zit hem niet in de prijsstijgingen van een paar cent op enkele trajecten.

De verspilling van onze miljoenen belastinggeld zit hem in de falende implementatie van de gebruikte technologieën en processen.
Confidence through competence
pi_80862223
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:06 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat het niet 100% perfect kan werken. Wij verschillen in mening hoe groot de problemen dan wél mogen zijn, en hoe makkelijk alle processen dan wél mogen verlopen.
Tijdens de invoering vind ik het acceptabel dat er tot op bepaalde hoogte problemen zijn. Over een paar jaar moet het wel een stuk minder zijn.
quote:
Hier zullen we het wel niet over eens worden.
[..]

Ja, testen met proefpersonen en realistische omgevingen, communictie met de logistieke verantwoordelijken op stations zijn praktijkvoorbeelden hoe dit soort dingen getest worden.
Dat testen is ook gebeurd.
Rotterdam was het testgebied voor Nederland. En de Hoekse lijn voor de NS http://www.railpedia.nl/display/test/OV-chipkaart

Maar dan nog is het niet te voorspellen of het op grote schaal werkt. Kijk ook naar Toyota of andere auto ontwikkelaars. Die besteden ook jaren aan het ontwerpen en testen van auto. Maar toch blijkt er regelmatig nog wat fout te zitten.
quote:
Het probleem alleen is dat door de politiek en de top van de chipkaarttoko de technologie en processen te snel zijn doorgevoerd. Deadlines die gesteld werden, moesten gehaald worden zonder dat de logistiek of de technologie er dusdanig klaar voor was dat je het aan de consument kon geven.
Ik denk dat dat wel meevalt.
Zie de positieve reacties uit Rotterdam.
quote:
Begrijp je dit punt? Ik heb er vertrouwen in dat ik in 2020 prima kan reizen met RFID / NFC of whatever er in mijn kaart zit of wellicht een chip die geïmplanteerd wordt in m'n arm, maar wat er zich nu afspeelt is echt schaamvol voor de verantwoordelijken van de implementatie en met name de overheid, aangezien die het belastinggeld eraan heeft besteed.
[..]

Dit is even een belangrijke zin, want dit gaat van een ander concept uit dan dat waar ik kritiek op had bij jou. Als je iets voor consumenten gaat ontwerpen, is het van belang dat het zo fool- vandaal- en idiot-proof mogelijk is. Eens? Wanneer je gaat zeggen: "Oh, het swipen langs een obscuur paaltje is je eigen verantwoordelijkheid" dan heb je misschien op filosofisch niveau wel gelijk, maar dat gaat nooit werken in de praktijk. Ook mee eens?
Nee.
De cijfer tonen aan dat men wel degelijk went aan het in en uit checken. Er zijn fors minder mensen die vergeten uit te checken in Rotterdam.

Oktober 2009 4 a 5 procent http://www.depers.nl/binn(...)-tot-40-miljoen.html
Februari 2010: 0,5 procent per week. http://www.depers.nl/binn(...)over-uitchecken.html
quote:
Terug naar je bovenstaande vraag: idiot-proof poortjes. Dan moet je uitchecken, want anders kom je er niet langs. Consument blij, chipkaarttoko blij. En waar hadden we ook weer het geld niet meer voor, omdat andere dingen slecht zijn geïmplementeerd en dus duurder zijn uitgevallen? Oh ja.
Zoals wat is slecht gemaakt?
quote:
Snap je nu waarom mensen kritiek kunnen hebben op een verstopte uitcheckPAAL, in vergelijking met een uitcheckPOORT die gewoon dichtblijft voor je neus als je niet uitcheckt?
De OV bedrijven horen graag opmerkingen over wat beter kan. Er is ook al aangegeven dat als blijkt dat er extra palen nodig zijn, dat die er dan komen. Het is echt niet zo dat de OV bedrijven de reizigers willen pesten en bewust te weinig palen plaatsen en daar niks aan veranderen.
quote:
Ik hoop met je mee dat het niet 10 jaar gaat duren. Maar een groot deel van mijn kritiek gaat ook naar de slechte samenwerking van verschillende vervoersbedrijven met elkaar. Zo heb ik voor één enkele chipkaart me moeten registreren op twee verschillende websites om m'n ding te kunnen doen. So much voor integratie en gemak.
Het is toch al heel wat dat je met 1 kaart zowel in bus en trein kunt reizen. Is al een flinke stap wat betreft integratie.
Leaf
pi_80862302
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:14 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Automatisch opladen an sich is een groot voordeel van de OV-chipkaart, en is mijns inziens ook een valide voordeel.

Ik denk echter dat de implementatie van het proces om het te verkrijgen, met name voor bejaarden en laagopgeleiden, te hoog gegrepen is. Natuurlijk kunnen ze er met wat hulp ook uitkomen, maar het had even simpel moeten zijn als een echte strippenkaart kopen die zichzelf volautomatisch weer aanvult.
Tja, ik denk ook niet dat laag opgeleiden en hoogbejaarden zonder hulp een kortingskaart aan kunnen vragen. Dus ik denk dat die problemen er altijd al waren.
Leaf
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:42:39 #167
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80862609
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:25 schreef VancouverFan het volgende:

Tijdens de invoering vind ik het acceptabel dat er tot op bepaalde hoogte problemen zijn. Over een paar jaar moet het wel een stuk minder zijn.
Eens,

maar je komt met je zonnige opmerkingen wel heel erg over dat die 'bepaalde hoogte' bij jou dusdanig hoog zit, dat andere mensen je volgens hen redelijkerwijs voor gek verklaren.
quote:
Maar dan nog is het niet te voorspellen of het op grote schaal werkt. Kijk ook naar Toyota of andere auto ontwikkelaars. Die besteden ook jaren aan het ontwerpen en testen van auto. Maar toch blijkt er regelmatig nog wat fout te zitten.
[..]
Nogmaals, ik vraag niet om een foutloos systeem. Dat kan niet. Ik vraag wel om een doordacht systeem, en een doordachte implementatie van het systeem. En Toyota is ook keihard gestraft voor hun fouten. Wie straft de overheid of de chipkaarttoko?
quote:
Ik denk dat dat wel meevalt.
Zie de positieve reacties uit Rotterdam.
Mijn mening is dat het redelijker is te zeggen dat het tegenvalt, wanneer je de huidige positieve en negatieve feedback naast elkaar legt.
quote:
Nee.
De cijfer tonen aan dat men wel degelijk went aan het in en uit checken. Er zijn fors minder mensen die vergeten uit te checken in Rotterdam.

Oktober 2009 4 a 5 procent http://www.depers.nl/binn(...)-tot-40-miljoen.html
Februari 2010: 0,5 procent per week. http://www.depers.nl/binn(...)over-uitchecken.html
[..]
Over 4-5 % wil ik het niet eens hebben, maar jij vindt 0,5% redelijk? Van elke 200 mensen verliest er 1 z'n incheckgeld. En dan is dat nog op een kleinschalig traject als Rotterdam waar de meeste mensen de gebieden als hun broekzak kennen. Hoe moet dit straks met heel Nederland? En het instapgeld van 20 EUR bij de NS? Het artikel dat je quote heeft het er ook al over dat zelfs die situatie meer dan onwenselijk is.

Met verplichte poortjes, zoals dat eerder de bedoeling was, kan en moet dat getal zo ver mogelijk asymptotisch richting de 0%.
quote:
Zoals wat is slecht gemaakt?
Zeg jij het maar waar het geld voor de poortjes nu naartoe is gegaan.
quote:
De OV bedrijven horen graag opmerkingen over wat beter kan. Er is ook al aangegeven dat als blijkt dat er extra palen nodig zijn, dat die er dan komen. Het is echt niet zo dat de OV bedrijven de reizigers willen pesten en bewust te weinig palen plaatsen en daar niks aan veranderen.
Niemand heeft het hier over bewust pesten. Ik heb het over onbewust incompetent zijn van de overheid en de Chipkniptoko, en dat is wellicht nog erger. Als ze dan ook nog een enorm bord voor hun kop hebben, was het einde echt zoek, maar aan het gezweet van minister Eurlings af te lezen snapt hij ook wel dat de implementatie niet soepel verloopt.
quote:
Het is toch al heel wat dat je met 1 kaart zowel in bus en trein kunt reizen. Is al een flinke stap wat betreft integratie.
De redundantie van de tweede benodigde registratie toont aan dat de processen niet gestroomlijnd zijn, en dat de implementeerders langs elkaar gewerkt hebben. Dit valt niet te negeren, ook al heb ik nu alles voor mezelf goed kunnen regelen.

Ik weet nog steeds niet of je meer aan het trollen bent, of dat je echt in je hoofd hebt dat het Chipkaartsysteem een groot sprookje is wat feilloos aan het werken is, maar als je één ding van deze discussie moet onthouden, is dat het evengoed om het proces gaat, als het uiteindelijke resultaat. Mensen moeten tijdens de implementatie namelijk óók reizen.

Jij bent dusdanig resultaatgericht dat je in feite zegt: 'whatever it takes, zolang je maar bij het eindpunt van een goed werkend systeem kunt arriveren'. Dit kan niet als het om consumenten / mensen gaat. Dan is de periode van verandering óók belangrijk.

Dat is, gechargeerd, hetzelfde als accepteren dat je in een vrachtvliegtuig tussen de varkens moet reizen om in een vijfsterrenhotel op Bali aan te kunnen komen voor je uiteindelijke vakantiedoel.
Confidence through competence
  vrijdag 30 april 2010 @ 03:30:12 #168
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80864712
-maakt ook niet uit-

[ Bericht 20% gewijzigd door Schenkstroop op 30-04-2010 04:06:45 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_80865095
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:42 schreef Stereotomy het volgende:


Ik weet nog steeds niet of je meer aan het trollen bent, of dat je echt in je hoofd hebt dat het Chipkaartsysteem een groot sprookje is wat feilloos aan het werken is, maar als je één ding van deze discussie moet onthouden, is dat het evengoed om het proces gaat, als het uiteindelijke resultaat. Mensen moeten tijdens de implementatie namelijk óók reizen.

J
Jij beseft dat VF al 8 topics zo bezig is ?????

Iedereen die kritiek heb is gek volgens hem, zeurt, zeikt of verkoopt onzin
pi_80865132
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:42 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Eens,

maar je komt met je zonnige opmerkingen wel heel erg over dat die 'bepaalde hoogte' bij jou dusdanig hoog zit, dat andere mensen je volgens hen redelijkerwijs voor gek verklaren.
Tot nu toe is het veelal gezeur over poortjes die tijdelijk niet werken, prijzen die te hoog zouden zijn. Geen structurele onoplosbare problemen.
Dat soort dingen halen bij mij die bepaalde hoogte nog echt niet. Zeker niet omdat er niemand heeft gezegd "dit is het systeem, we zijn klaar met ontwikkelen".
quote:
Nogmaals, ik vraag niet om een foutloos systeem. Dat kan niet. Ik vraag wel om een doordacht systeem, en een doordachte implementatie van het systeem. En Toyota is ook keihard gestraft voor hun fouten. Wie straft de overheid of de chipkaarttoko?
De media en politieke partijen die over elkaar buitelen om de OV chipkaart te bekritiseren.

Wordt duidelijk dat men het geboortejaar van de kaart af kan lezen, wordt er gedaan alsof alle prive gegevens gehackt kunnen worden
quote:
Mijn mening is dat het redelijker is te zeggen dat het tegenvalt, wanneer je de huidige positieve en negatieve feedback naast elkaar legt.
Er zal altijd veel meer negatieve feedback dan positieve feedback zijn. Dus die kun je niet zo naast elkaar leggen.
quote:
Over 4-5 % wil ik het niet eens hebben, maar jij vindt 0,5% redelijk? Van elke 200 mensen verliest er 1 z'n incheckgeld. En dan is dat nog op een kleinschalig traject als Rotterdam waar de meeste mensen de gebieden als hun broekzak kennen. Hoe moet dit straks met heel Nederland? En het instapgeld van 20 EUR bij de NS? Het artikel dat je quote heeft het er ook al over dat zelfs die situatie meer dan onwenselijk is.
Tuurlijk is het onwenselijk. En dat percentage moet ook naar de 0,01 procent. Het was alleen maar om aan te tonen dat het aantal mensen dat vergeet uit te checken snel minder wordt. Van 4 naar 0,5% in een half jaar.
quote:
Met verplichte poortjes, zoals dat eerder de bedoeling was, kan en moet dat getal zo ver mogelijk asymptotisch richting de 0%.
In de bus en tram kun je poortjes niet verplichten....
quote:
Zeg jij het maar waar het geld voor de poortjes nu naartoe is gegaan.
Geen idee.
quote:
Niemand heeft het hier over bewust pesten. Ik heb het over onbewust incompetent zijn van de overheid en de Chipkniptoko, en dat is wellicht nog erger. Als ze dan ook nog een enorm bord voor hun kop hebben, was het einde echt zoek, maar aan het gezweet van minister Eurlings af te lezen snapt hij ook wel dat de implementatie niet soepel verloopt.
Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat het soepel zou lopen. Als je dat wel had verwacht ben je redelijk naief. Een dergelijke grote operatie waarbij allerlei verschillende bedrijven, de overheid en (voor Nederland)nieuwe techniek zijn betrokken kan echt niet probleemloos gaan.
quote:
De redundantie van de tweede benodigde registratie toont aan dat de processen niet gestroomlijnd zijn, en dat de implementeerders langs elkaar gewerkt hebben. Dit valt niet te negeren, ook al heb ik nu alles voor mezelf goed kunnen regelen.

Ik weet nog steeds niet of je meer aan het trollen bent, of dat je echt in je hoofd hebt dat het Chipkaartsysteem een groot sprookje is wat feilloos aan het werken is, maar als je één ding van deze discussie moet onthouden, is dat het evengoed om het proces gaat, als het uiteindelijke resultaat. Mensen moeten tijdens de implementatie namelijk óók reizen.
Dat reizen kan ook. Maar de mensen moeten ook wat meer geduld hebben en niet de kont tegen de krib gooien alleen maar omdat ze bang zijn voor vernieuwing of andere zaken.
Ik heb nergens gezegd dat het 'sprookje' feilloos werkt.
quote:
Jij bent dusdanig resultaatgericht dat je in feite zegt: 'whatever it takes, zolang je maar bij het eindpunt van een goed werkend systeem kunt arriveren'. Dit kan niet als het om consumenten / mensen gaat. Dan is de periode van verandering óók belangrijk.
Dat realiseren de OV bedrijven zich ook. Daarom investeren ze miljoenen in hulp en voorlichting om de overgang zo soepel mogelijk te maken en geven ze diegene die vergeten uit te checken ook hun geld terug.

quote:
Dat is, gechargeerd, hetzelfde als accepteren dat je in een vrachtvliegtuig tussen de varkens moet reizen om in een vijfsterrenhotel op Bali aan te kunnen komen voor je uiteindelijke vakantiedoel.
Dat is wel heel gechargeerd....
Leaf
  vrijdag 30 april 2010 @ 10:25:31 #171
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80866743
Yeah

Kortom, als ik het voor mezelf even samenvat::

  • Jij vindt dat de huidige problemen met de invoer van de OV-Chipkaart acceptabel zijn zolang men bezig is eraan te werken.
  • De meesten interpreteren de huidige problemen als excessief en hadden een soepeler invoering gewild.
  • Een enkeleling vindt het schandalig dat op bepaalde trajecten de prijs met enkele centen omhoog is gegaan, en neemt dit mee in de argumenten tegen de 'verplichte' invoering van de chipkaart
  • Sommigen zijn nog niet overtuigd van ueberhaupt het fundamentele nut van een chipkaart tov kaartjes, en zijn bijvoorbeeld bang voor privacy issues.

    Zo. Nu koninginnedag vieren. En over de details gaat het al 27 topics lang
  • Confidence through competence
      vrijdag 30 april 2010 @ 11:03:06 #172
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_80867671
    quote:
    Op donderdag 29 april 2010 13:41 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    Dat de politie aan zwartrijden doet, wil nog niet zeggen dat de cijfers van het GVB en RET niet kloppen...

    Of je moet aan kunnen tonen dat de politie dat pas gaan doen is toen de OV chipkaart werd ingevoerd. En technisch gesproken is het geen zwartrijden. De agenten hebben gewoon een kaart waarmee ze kunnen reizen. Dat ze de afspraken binnen de politie zelf niet naleven maakt het geen zwartrijden.

    Dus nogmaals, kom eens met bewijzen dat de cijfers over het zwartrijden niet kloppen.
    Dus als de politie in de metro stapt terwijl ze dat niet mogen overtreden ze de arbeidsvoorwaarden, maar als iemand anders dat doet is het zwartrijden?

    G-e-w-e-l-d-i-g

    Als je het bericht leest, staat er trouwens dat de vervoersbedrijven reizigers met zo'n pas niet controleert, dus zwartrijden wordt met dat soort passen niet meegenomen in de statistieken.
    quote:
    Op donderdag 29 april 2010 13:58 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    jawel. Wat op een Week of Weekend kaart staat duidelijk of het een week of weekend kaart is.
    Ik denk niet dat het rooster van die agent op zijn kaart staat...
    Kijk, nog een nadeel van de chipkaart.
    quote:
    Die kaart is betaald door de politie. Dus de OV bedrijven krijgen hun geld toch wel. Waar staat dat de OV bedrijven een contract hebben verleend voor alleen maar reizen in diensttijd? Zover ik kan lezen is dat een afspraak binnen de politie zelf.
    Dat staat in het bericht, maar allicht dat je moeite hebt om dat te begrijpen
    quote:
    Het is wel grappig hoe de critic telkens bij 'een probleem' er telkens bovenop duiken. Als een stel hongerige honden wachten om weer te gaan zeuren over iets. Dat ze niet goed weten wat precies het probleem is, maakt niet uit.
    Het is zielig om te zien dat een fanatieke voorstander elke gebeurtenis afdoet als 'onzinnig', 'onwaar', 'zeuren' of 'niet erg'. Wat moeten die mensen een verschrikkelijk leven hebben.
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
      vrijdag 30 april 2010 @ 11:07:53 #173
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_80867822
    quote:
    Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
    Na ongeveer 15 jaar zou je er van uit mogen gaan dat de meest eenvoudige fouten er wel uit zijn, zeker als je ook nog eens proef draait in de praktijk. Niets mee gedaan, blind ingevoerd en door de bedrijven bejubeld als 'een succes'.
    Logisch ook, als aan het licht komt wat voor een puinhoop het is (mogelijk gemaakt door de belastingbetaler...)
    quote:
    [..]

    Vertel eens, hoe kun je een dergelijk systeem eerst goed testen? Een grote fabriek bouwen met metro's, treinen, bussen, stations en daar reizigers op af sturen?
    Als je dit als argument opneemt, ben je behoorlijk dom.
    quote:
    En hoe kun je ervoor zorgen dat reizigers nooit vergeten om uit te checken?
    Door het niet onderdeel te maken van het systeem?
    quote:
    [..]

    In Rotterdam is het vorig jaar doorgevoerd. Binnen een jaar waren de reizigers al zeer tevreden. Dus ik zou niet weten waarom het nog 10 jaar zal duren.
    Was een kleine groep tevreden (een groep waar ook bejaarden in zaten, die toen nog gratis mochten reizen)
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_80870048
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 11:03 schreef Stupendous76 het volgende:

    [..]

    Dus als de politie in de metro stapt terwijl ze dat niet mogen overtreden ze de arbeidsvoorwaarden, maar als iemand anders dat doet is het zwartrijden?

    G-e-w-e-l-d-i-g
    Wil je het niet snappen of is het te moeilijk voor je?

    Zwartrijden = zonder geldig kaartje in het OV stappen.

    De politie agenten hebben gewoon een geldig kaartje wat het OV bedrijf bertreft.

    Alleen interne politie afspraken, waar de OV bedrijven totaal geen boodschap aan hebben, hebben daar andere afspraken over. Namelijk dat de agenten die OV kaart alleen onder dienst tijd gebruiken.
    quote:
    Als je het bericht leest, staat er trouwens dat de vervoersbedrijven reizigers met zo'n pas niet controleert, dus zwartrijden wordt met dat soort passen niet meegenomen in de statistieken.
    Het is ook geen zwartrijden, die agenten hebben een geldig kaartje.
    quote:
    Kijk, nog een nadeel van de chipkaart.
    Dat het rooster van de politie agent niet op de chipkaart staat is een nadeel
    Komop zeg....
    quote:
    Dat staat in het bericht, maar allicht dat je moeite hebt om dat te begrijpen
    Ik niet hoor.
    quote:
    Het is zielig om te zien dat een fanatieke voorstander elke gebeurtenis afdoet als 'onzinnig', 'onwaar', 'zeuren' of 'niet erg'. Wat moeten die mensen een verschrikkelijk leven hebben.
    Om mijn leven hoef je je echt geen zorgen te maken. Ik ben niet al maanden bezig om iets perse af te willen kraken. Ik ga niet naarstig op zoek naar dingen om te zeggen dat de OV chipkaart helemaal kut is.
    Leaf
    pi_80870157
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 11:07 schreef Stupendous76 het volgende:

    [..]

    Na ongeveer 15 jaar zou je er van uit mogen gaan dat de meest eenvoudige fouten er wel uit zijn, zeker als je ook nog eens proef draait in de praktijk. Niets mee gedaan, blind ingevoerd en door de bedrijven bejubeld als 'een succes'.
    Logisch ook, als aan het licht komt wat voor een puinhoop het is (mogelijk gemaakt door de belastingbetaler...)
    Als het zo'n puinhoop is, hoe kan het dan dat de reizgers in Rotterdam tevreden zijn met de kaart?
    quote:
    Als je dit als argument opneemt, ben je behoorlijk dom.
    Het is een vraag, geen argument.
    quote:
    Door het niet onderdeel te maken van het systeem?
    Dus moet je dus terug naar het ouderwetse zone systeem met vaste prijzen voor een x aantal km. En dus ook teveel betalen voor een kort stukje.
    quote:
    Was een kleine groep tevreden (een groep waar ook bejaarden in zaten, die toen nog gratis mochten reizen)
    Ik heb geen enkel goed argument gezien om te zeggen dat dat onderzoek niet representatief was. Alleen maar mensen die het perse niet eens willen zijn met dat onderzoek.
    Leaf
      vrijdag 30 april 2010 @ 12:41:38 #176
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80870871
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 12:15 schreef VancouverFan het volgende:

    Ik heb geen enkel goed argument gezien om te zeggen dat dat onderzoek niet representatief was. Alleen maar mensen die het perse niet eens willen zijn met dat onderzoek.


    Hij noemt toch een goed argument:
    quote:
    Was een kleine groep tevreden (een groep waar ook bejaarden in zaten, die toen nog gratis mochten reizen)
    Gratis reizen met de OV-chipkaart is heel wat anders dan de praktijk van het steeds moeten opladen (continu - excessieve, zo je wilt - kans op problemen) of het aanvragen van automatisch opladen (eenmalig kritiek op de inefficientie en redundantie van bepaalde stappen binnen dat proces).
    Confidence through competence
    pi_80871008
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 12:41 schreef Stereotomy het volgende:

    [..]



    Hij noemt toch een goed argument:
    [..]

    Gratis reizen met de OV-chipkaart is heel wat anders dan de praktijk van het steeds moeten opladen (continu - excessieve, zo je wilt - kans op problemen) of het aanvragen van automatisch opladen (eenmalig kritiek op de inefficientie en redundantie van bepaalde stappen binnen dat proces).
    Er waren niet alleen maar mensen die gratis reizen betrokken bij het onderzoek.
    Leaf
    pi_80871027
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 10:25 schreef Stereotomy het volgende:
    Yeah

    Kortom, als ik het voor mezelf even samenvat::

  • Jij vindt dat de huidige problemen met de invoer van de OV-Chipkaart acceptabel zijn zolang men bezig is eraan te werken.
  • De meesten interpreteren de huidige problemen als excessief en hadden een soepeler invoering gewild.
  • Een enkeleling vindt het schandalig dat op bepaalde trajecten de prijs met enkele centen omhoog is gegaan, en neemt dit mee in de argumenten tegen de 'verplichte' invoering van de chipkaart
  • Sommigen zijn nog niet overtuigd van ueberhaupt het fundamentele nut van een chipkaart tov kaartjes, en zijn bijvoorbeeld bang voor privacy issues.

    Zo. Nu koninginnedag vieren. En over de details gaat het al 27 topics lang
  • Dat komt in de buurt
    Leaf
      vrijdag 30 april 2010 @ 12:53:27 #179
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80871181
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 12:46 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    Er waren niet alleen maar mensen die gratis reizen betrokken bij het onderzoek.
    Nee, dat moest er nog eens bijkomen.
    Confidence through competence
      vrijdag 30 april 2010 @ 13:09:46 #180
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_80871644
    quote:
    ]Op vrijdag 30 april 2010 07:06 schreef VancouverFan het volgende:[/b]

    [..]

    Tot nu toe is het veelal gezeur over poortjes die tijdelijk niet werken, prijzen die te hoog zouden zijn. Geen structurele onoplosbare problemen.
    Dat soort dingen halen bij mij die bepaalde hoogte nog echt niet. Zeker niet omdat er niemand heeft gezegd "dit is het systeem, we zijn klaar met ontwikkelen".
    [..]
    Ik vind de privacy ander een groot probleem, waarom moet dit soort informatie op worden geslagen en vooral van de kaart zelf (dat kan ik als particulier dus ook) gelezen worden? Op het moment slaan ze 7 jaar lang alle gegevens op, waar jij incheckt, hoelang je in die bus zat, waar je er uit ging, hoe jij later nog even de tram naar paradiso pakte en met de metro naar huis ging. Dit is een perfecte toevoeging op het overkill aan camera's die overal hangen (en nieteen helpen) en van minuut tot minuut bij kunnen houden die waar langs kwam.
    Als ik zie dat onrelevant informatie (voor het OV dus, niet voor mij!) op die kaart af te lezen valt (door iedereen dus ) ben ik daar niet geheel tevreden over.
    En geloof jij nou echt dat het ov straks goedkoper gaat worden?
    pi_80871805
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 13:09 schreef fs180 het volgende:

    [..]

    Ik vind de privacy ander een groot probleem, waarom moet dit soort informatie op worden geslagen en vooral van de kaart zelf (dat kan ik als particulier dus ook) gelezen worden? Op het moment slaan ze 7 jaar lang alle gegevens op, waar jij incheckt, hoelang je in die bus zat, waar je er uit ging, hoe jij later nog even de tram naar paradiso pakte en met de metro naar huis ging. Dit is een perfecte toevoeging op het overkill aan camera's die overal hangen (en nieteen helpen) en van minuut tot minuut bij kunnen houden die waar langs kwam.
    Als ik zie dat onrelevant informatie (voor het OV dus, niet voor mij!) op die kaart af te lezen valt (door iedereen dus ) ben ik daar niet geheel tevreden over.
    En geloof jij nou echt dat het ov straks goedkoper gaat worden?
    De informatie die wordt opgeslagen is ontdaan van persoons gegevens. Ze zien uiteindelijk dus alleen maar dat een persoon X in de bus heeft gezeten en ze zien ook niet dat diezelfde persoon later de tram naar Paradiso heeft gepakt.
    En op de OV chipkaart staat, digitaal, alleen maar je geboortedatum. Niet eens je naam. Op je pas of rijbewijs staat meer informatie te lezen.
    Leaf
      vrijdag 30 april 2010 @ 13:27:48 #182
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80872153
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 13:15 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    De informatie die wordt opgeslagen is ontdaan van persoons gegevens. Ze zien uiteindelijk dus alleen maar dat een persoon X in de bus heeft gezeten en ze zien ook niet dat diezelfde persoon later de tram naar Paradiso heeft gepakt.
    Dit klopt niet. Ze kunnen prima chronologisch zien waar welke chipkaart is geweest.

    Toen ik een pagina aan voorwaardes moest accepteren toen ik automatisch opladen ging aanvragen bij mijn kaart, werd er expliciet genoemd dat alle reisgegevens van mij bijgehouden gaan worden: en dit klopt ook, want ik kan immers een lijst met mijn vorige reizen opvragen op ov-chipkaart.nl.

    En als ik het kan, kunnen kwaadwillenden het ook.

    In de database is dus wél te achterhalen dat persoon X in de bus heeft gezeten en daarna de tram naar Paradiso heeft gepakt. Wist je dit echt niet?
    Confidence through competence
      vrijdag 30 april 2010 @ 14:17:56 #183
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_80873308
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 13:15 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    De informatie die wordt opgeslagen is ontdaan van persoons gegevens. Ze zien uiteindelijk dus alleen maar dat een persoon X in de bus heeft gezeten en ze zien ook niet dat diezelfde persoon later de tram naar Paradiso heeft gepakt.
    En op de OV chipkaart staat, digitaal, alleen maar je geboortedatum. Niet eens je naam. Op je pas of rijbewijs staat meer informatie te lezen.
    Troll.

    Ten eerste staat er op mijn kaart oa: Mijn foto, volledige naam, adres ,geboortedatum, woonplaats, studie, en nog iets.. Ten tweede, justitie houdt wel precies bij wie waar incheckt, dat bleek na het bericht dat er na werk gekeken of er een verdacht persoon in de amsterdamse metro was gestapt. ALs niemand die info heeft, hoe komen ze er dan aan? Ten derde zijn ze ten alle tijden verplicht medewerking te verlenen aan de politie, als ze iets willen weten krijgen ze het te horen. En nee, feitelijk zie je neit dat ze bij parodiso uitstappen, maar iemand met een beetje inzicht weet WEL waar jij was..

    Verder antwoord j heel politiek correct langs mijn vragen heen
    pi_80873439
    Naast dat er voor de invoering van het systeem over dingen niet (voldoende) is nagedacht en hierdoor onnodige problemen zijn ontstaan zijn er ook veel problemen ontstaan door de gebruikers zelf.

    Mensen willen zich niet verdiepen in een nieuw product en doen maar wat, hierdoor ontstaat verwarring en frustratie terwijl dit met een kleine verdieping in wat je aanschaft al verholpen is.

    Voorbeeld: Ophalen van een reisproduct, op de site staan ophaalpunten aangegeven en hier heeft lange tijd ook bijgestaan dat kaartautomaten van de NS niet geschikt zijn om bestellingen op te halen. ( nu wordt alleen nog verwezen naar de tool om ophaalpunten te vinden). En nog staat men massaal bij de NS en gaat daarna zijn/haar eigen onkunde botvieren op de klantenservice en het product in het algemeen.

    Het product is nieuw en Nederlanders houden niet van verandering. Dat moet er in geforceerd worden. Ja er zijn problemen, ja men is bezig deze op te lossen, nee niet alle problemen zijn te voorkomen en nee het product is niet het 'perfecte' reismiddel. De OV-chip is, wanneer de kinderziektes verholpen zijn, een waardige vervanging van de papieren reisproducten.
      vrijdag 30 april 2010 @ 14:24:43 #185
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_80873464
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:23 schreef Prachtman het volgende:
    Naast dat er voor de invoering van het systeem over dingen niet (voldoende) is nagedacht en hierdoor onnodige problemen zijn ontstaan zijn er ook veel problemen ontstaan door de gebruikers zelf.

    Mensen willen zich niet verdiepen in een nieuw product en doen maar wat, hierdoor ontstaat verwarring en frustratie terwijl dit met een kleine verdieping in wat je aanschaft al verholpen is.

    Voorbeeld: Ophalen van een reisproduct, op de site staan ophaalpunten aangegeven en hier heeft lange tijd ook bijgestaan dat kaartautomaten van de NS niet geschikt zijn om bestellingen op te halen. ( nu wordt alleen nog verwezen naar de tool om ophaalpunten te vinden). En nog staat men massaal bij de NS en gaat daarna zijn/haar eigen onkunde botvieren op de klantenservice en het product in het algemeen.

    Het product is nieuw en Nederlanders houden niet van verandering. Dat moet er in geforceerd worden. Ja er zijn problemen, ja men is bezig deze op te lossen, nee niet alle problemen zijn te voorkomen en nee het product is niet het 'perfecte' reismiddel. De OV-chip is, wanneer de kinderziektes verholpen zijn, een waardige vervanging van de papieren reisproducten.
      vrijdag 30 april 2010 @ 14:25:01 #186
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80873471
    VancouverFan, kun je nu inzien dat een reiziger met een OV-Chipkaart hiermee dus behoorlijk veel informatie over zichzelf in de database heeft staan, en dat mensen hier huiverig voor zijn?
    Confidence through competence
    pi_80873540
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:24 schreef fs180 het volgende:

    [..]

    Jij hebt ook je automatisch oploaden bij een NS-kaartautomaat proberen op te halen neem ik aan?
      vrijdag 30 april 2010 @ 14:29:20 #188
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80873576
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:23 schreef Prachtman het volgende:
    Naast dat er voor de invoering van het systeem over dingen niet (voldoende) is nagedacht en hierdoor onnodige problemen zijn ontstaan zijn er ook veel problemen ontstaan door de gebruikers zelf.

    Mensen willen zich niet verdiepen in een nieuw product en doen maar wat, hierdoor ontstaat verwarring en frustratie terwijl dit met een kleine verdieping in wat je aanschaft al verholpen is.

    Voorbeeld: Ophalen van een reisproduct, op de site staan ophaalpunten aangegeven en hier heeft lange tijd ook bijgestaan dat kaartautomaten van de NS niet geschikt zijn om bestellingen op te halen. ( nu wordt alleen nog verwezen naar de tool om ophaalpunten te vinden). En nog staat men massaal bij de NS en gaat daarna zijn/haar eigen onkunde botvieren op de klantenservice en het product in het algemeen.

    Het product is nieuw en Nederlanders houden niet van verandering. Dat moet er in geforceerd worden. Ja er zijn problemen, ja men is bezig deze op te lossen, nee niet alle problemen zijn te voorkomen en nee het product is niet het 'perfecte' reismiddel. De OV-chip is, wanneer de kinderziektes verholpen zijn, een waardige vervanging van de papieren reisproducten.
    1) Dat ik zelf mijn producten uiteindelijk heb kunnen ophalen en me door hele lange lappen FAQs heb weten te worstelen, betekent nog niet dat mijn bejaarde medemensch of laagopgeleide medemensch dit kan doen. Alleen aan jezelf denken is egoïstisch. Een dergelijk ingrijpend systeem moet méér idiot-proof worden ingevoerd, en mag minder uitzonderingen en kinderziektes bevatten dan dat nu het geval is.

    Men heeft onrijpe technologie door politieke druk en deadlines met elkaar te vroeg ingevoerd, ondanks het gradueel faseren.

    2) Nu praat je net als VancouverFan over 'uiteindelijk' dat het een goed product wordt. Het leven is wat bezig is wanneer je plannen aan het maken bent: met minder incompetentie en betere voorbereiding was de acceptatie van de OV-chipkaart veel groter geweest, dan de weerzin die veel mensen nu voor dit product hebben.
    Confidence through competence
      vrijdag 30 april 2010 @ 14:30:17 #189
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80873591
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:27 schreef Prachtman het volgende:

    [..]

    Jij hebt ook je automatisch oploaden bij een NS-kaartautomaat proberen op te halen neem ik aan?
    Jij vindt het makkelijk werken als je steeds met uitzonderingen binnen een zogenaamd geïntegreerd systeem wordt geconfronteerd?

    Als je adverteert met dat het 'Ov-Chipkaartsysteem één systeem is voor alle vervoerders' en dan vervolgens uitzonderingen en onderscheid gaat maken tussen ophaalpunten voor de consument, dan ben je inconsequent bezig. Weinig empatisch vermogen is dan vereist om je dan voor te stellen dat normale mensen er van in de war raken.
    Confidence through competence
    pi_80873774
    De instructies op de site zijn vrij simpel en je wordt er stap voor stap doorheen geleid op de website, dat mensen de tekst om de invulvelden niet lezen is niet mijn probleem, dan vraag je er zelf om. Ook bejaarden een lager opgeleide mensen kunnen lezen, zo moeilijk als jij het aanvragen weergeeft is het niet.

    Ik ben het absoluut met je eens dat de extra's voor de kaart nog te complex zijn, de 'mijn OV-chipkaart' account is te complex en het transactieoverzicht zou veel simpeler en intuitiever toegankelijk moeten zijn. De invoering is 100% een puinhoop geweest, een groot drama, met name voor de studenten die als proefkonijn het eerst over moesten. Hierin ben ik het ook met je eens.

    Ik vind echter wel dat er naar de toekomst gekeken moet worden om de problemen die er nog zijn op te lossen zodat de OV-chipkaart een goed product wordt om mee te reizen. Achteruit kijken en blijven roepen dat het oude systeem beter was heeft geen zin en hindert alleen maar in de verbetering van het systeem.
    pi_80873841
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:30 schreef Stereotomy het volgende:

    [..]

    Jij vindt het makkelijk werken als je steeds met uitzonderingen binnen een zogenaamd geïntegreerd systeem wordt geconfronteerd?

    Als je adverteert met dat het 'Ov-Chipkaartsysteem één systeem is voor alle vervoerders' en dan vervolgens uitzonderingen en onderscheid gaat maken tussen ophaalpunten voor de consument, dan ben je inconsequent bezig. Weinig empatisch vermogen is dan vereist om je dan voor te stellen dat normale mensen er van in de war raken.
    Nee, absoluut niet, helaas is TLS een overkoepelend orgaan van de 5 grootste vervoerders, de NS heeft in dit orgaan een erg grote machtspositie en die hebben ze misbruikt om zoveel mogelijk hun eigen ding te doen los van de andere vervoerders. Dit had nooit mogen gebeuren en de "schuld" voor veel onduidelijkheden met de OV-chipkaart is terug te voeren op de NS en hun houding binnen de organisatie van TLS
    pi_80873843
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:39 schreef Prachtman het volgende:
    De instructies op de site zijn vrij simpel en je wordt er stap voor stap doorheen geleid op de website, dat mensen de tekst om de invulvelden niet lezen is niet mijn probleem, dan vraag je er zelf om. Ook bejaarden een lager opgeleide mensen kunnen lezen, zo moeilijk als jij het aanvragen weergeeft is het niet.

    Ik ben het absoluut met je eens dat de extra's voor de kaart nog te complex zijn, de 'mijn OV-chipkaart' account is te complex en het transactieoverzicht zou veel simpeler en intuitiever toegankelijk moeten zijn. De invoering is 100% een puinhoop geweest, een groot drama, met name voor de studenten die als proefkonijn het eerst over moesten. Hierin ben ik het ook met je eens.

    Ik vind echter wel dat er naar de toekomst gekeken moet worden om de problemen die er nog zijn op te lossen zodat de OV-chipkaart een goed product wordt om mee te reizen. Achteruit kijken en blijven roepen dat het oude systeem beter was heeft geen zin en hindert alleen maar in de verbetering van het systeem.
    Nou de consumentenorganisaties en Rover hebben genoeg tips aangegeven hoe het beter kan.
    Dat de vervoerders er weinig tot niets mee doen is hun schuld niet.

    En waarom er in de eerste plaats niet voor 1 uniform systeem is gekozen is natuurlijk al een misser van jewelste. Daardoor is er al een verwarring gecreerd die je had kunnen voorkomen maar waar je nu mee opgescheept blijft zitten
      vrijdag 30 april 2010 @ 14:50:18 #193
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80874018
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:42 schreef Prachtman het volgende:

    [..]

    Nee, absoluut niet, helaas is TLS een overkoepelend orgaan van de 5 grootste vervoerders, de NS heeft in dit orgaan een erg grote machtspositie en die hebben ze misbruikt om zoveel mogelijk hun eigen ding te doen los van de andere vervoerders. Dit had nooit mogen gebeuren en de "schuld" voor veel onduidelijkheden met de OV-chipkaart is terug te voeren op de NS en hun houding binnen de organisatie van TLS
    Ik kan hierin met je meegaan.

    Helaas is het altijd zo dat de grootste pestkop in een 'gelijkwaardige' klas altijd net een toontje hoger zingt dan de kleintjes. Kijk maar naar Duitsland en Frankrijk in de EU of Amerika in de NAVO.

    Maar dit soort uitzonderingen die de NS voor zichzelf inkerft, komt de consequentheid van de OV-Chipkaart niet ten goede, en leidt alleen maar tot meer verwarring en daardoor klachten, *ondanks* dat mensen inderdaad eerst al die FAQs goed moeten doorlezen. Maargoed, als er om elke hoek een uitzondering staat....

    Overigens ben ik erg enthousiast over het Oyster Card systeem van Londen, wat ik een tijdje gebruikt heb. Ik ben dus in principe niet tegen een OV-chipkaart. Ik vind de implementatie alleen zo slecht uitgevoerd...
    Confidence through competence
    pi_80874063
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:39 schreef Prachtman het volgende:
    De instructies op de site zijn vrij simpel en je wordt er stap voor stap doorheen geleid op de website, dat mensen de tekst om de invulvelden niet lezen is niet mijn probleem, dan vraag je er zelf om. Ook bejaarden een lager opgeleide mensen kunnen lezen, zo moeilijk als jij het aanvragen weergeeft is het niet.

    Ik ben het absoluut met je eens dat de extra's voor de kaart nog te complex zijn, de 'mijn OV-chipkaart' account is te complex en het transactieoverzicht zou veel simpeler en intuitiever toegankelijk moeten zijn. De invoering is 100% een puinhoop geweest, een groot drama, met name voor de studenten die als proefkonijn het eerst over moesten. Hierin ben ik het ook met je eens.

    Ik vind echter wel dat er naar de toekomst gekeken moet worden om de problemen die er nog zijn op te lossen zodat de OV-chipkaart een goed product wordt om mee te reizen. Achteruit kijken en blijven roepen dat het oude systeem beter was heeft geen zin en hindert alleen maar in de verbetering van het systeem.
    Men had zo het systeem van Singapore en/of Hong Kong over kunnen nemen. Of Londen inderdaad
    So simpel, dat zijn goede systemen

    En weet je, daar gebruiken de meeste mensen de chipkaart, NIET omdat ze gedwongen worden maar omdat ze zelf daarvoor KUNNEN kiezen, want je kan daar ook nog een kaartje kopen
    pi_80874187
    maar een voorbeeld van de onkunde bij de vervoerders

    De RET-woordvoerder stelt dat de eis dat iedere passagier over een eigen kaart moet beschikken een beslissing is van de wetgever. Dat is onkunde of een leugen. Die eis komt van de vervoerders, waarin de RET, vooral rond de chipkaart, een hoofdrol speelt.
    pi_80875067
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:17 schreef fs180 het volgende:

    [..]

    Troll.

    Ten eerste staat er op mijn kaart oa: Mijn foto, volledige naam, adres ,geboortedatum, woonplaats, studie, en nog iets.. Ten tweede, justitie houdt wel precies bij wie waar incheckt, dat bleek na het bericht dat er na werk gekeken of er een verdacht persoon in de amsterdamse metro was gestapt. ALs niemand die info heeft, hoe komen ze er dan aan? Ten derde zijn ze ten alle tijden verplicht medewerking te verlenen aan de politie, als ze iets willen weten krijgen ze het te horen. En nee, feitelijk zie je neit dat ze bij parodiso uitstappen, maar iemand met een beetje inzicht weet WEL waar jij was..

    Verder antwoord j heel politiek correct langs mijn vragen heen
    Zoals ik al zei, op je paspoort of rijbewijs, iets wat je verplicht bij je moet hebben, staat veel meer info.

    Want je adres staat NIET op de OV chipkaart. Je woonplaats staat NIET op de ov chipkaart. Je studie staat NIET op je OV chipkaart. Dus dat is gewoon niet waar. Onkunde of een pure leugen. Jij mag het zeggen.

    Justitie heeft tot nu toe 1 keer geprobeerd om informatie los te krijgen van TSL. Daar is een hele rechtzaak over geweest en daarna zijn er ook afspraken gemaakt met het centraal bureau persoonsbescherming.
    En die afspraken houden in dat de gegevens, zonder persoonsgegevens worden opgeslagen.
    Leaf
    pi_80875129
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 13:27 schreef Stereotomy het volgende:

    [..]

    Dit klopt niet. Ze kunnen prima chronologisch zien waar welke chipkaart is geweest.

    Toen ik een pagina aan voorwaardes moest accepteren toen ik automatisch opladen ging aanvragen bij mijn kaart, werd er expliciet genoemd dat alle reisgegevens van mij bijgehouden gaan worden: en dit klopt ook, want ik kan immers een lijst met mijn vorige reizen opvragen op ov-chipkaart.nl.

    En als ik het kan, kunnen kwaadwillenden het ook.

    In de database is dus wél te achterhalen dat persoon X in de bus heeft gezeten en daarna de tram naar Paradiso heeft gepakt. Wist je dit echt niet?
    Als kwaadwillenden of justitie perse willen weten waar je bent, kunnen ze veel beter je telefoon gegevens nazoeken.
    Sterker nog, dat gebeurd als. Als je in de buurt bent geweest van een misdaad, is er de kans dat je een SMS krijg of je wilt gaan getuigen.

    Justitie krijgt echt niet zomaar die gegevens te zien, daarvoor moeten ze naar de rechter. Net zoals de rechter ook moet toestaan dat telefoon gegevens worden vrij gegeven.
    Die gegevens worden tijdelijk bewaard vanwege belasting wetten. De gegevens die in het grote archief van 7 jaar gaan, worden ontdaan van persoonsgegeven.
    Leaf
    pi_80875160
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:25 schreef Stereotomy het volgende:
    VancouverFan, kun je nu inzien dat een reiziger met een OV-Chipkaart hiermee dus behoorlijk veel informatie over zichzelf in de database heeft staan, en dat mensen hier huiverig voor zijn?
    Als mensen daar huiverig voor zijn kunnen ze anoniem reizen.
    Leaf
    pi_80875192
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:30 schreef Stereotomy het volgende:

    [..]

    Jij vindt het makkelijk werken als je steeds met uitzonderingen binnen een zogenaamd geïntegreerd systeem wordt geconfronteerd?

    Als je adverteert met dat het 'Ov-Chipkaartsysteem één systeem is voor alle vervoerders' en dan vervolgens uitzonderingen en onderscheid gaat maken tussen ophaalpunten voor de consument, dan ben je inconsequent bezig. Weinig empatisch vermogen is dan vereist om je dan voor te stellen dat normale mensen er van in de war raken.
    Welke uitzonderingen bedoel je dan allemaal?

    Tot nu toe is de enige uitzondering dat je één keer je kaart moet activeren bij de NS. Voor de rest maakt het geen zak uit of je saldo oplaad bij de NS en besteed bij het GVB en vice versa.
    Leaf
      vrijdag 30 april 2010 @ 16:03:49 #200
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80875550
    Daar verval je weer in je oude drogmatra (een ad hominem / tu quoque, om precies te zijn): 'Er leiden meer wegen naar Rome en dingen zijn niet onoplosbaar'. Sorry, maar we hebben het hier wel over specifiek DEZE weg naar Rome, en dat dit de zoveelste mogelijke aantasting van privacy is.

    Ik doe onderzoek in een ziekenhuis, en hoewel ik geen belang bij elektronische patienten dossiers heb, kan ik er wél bij met enige moeite. En als ik het kan, kunnen anderen het ook. Analoog hieraan staat de toegankelijkheid van je gegevens bij de chipkaarttoko: de mogelijkheden zijn er, met een beetje wil is het voor een insider benaderbaar.
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 15:46 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    Welke uitzonderingen bedoel je dan allemaal?
    Ik heb het hier specifiek over wat Prachtman naar voren bracht, over de ophaalpunten. Andere uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: andere instaptarieven per vervoerder, andere kilometerprijzen per vervoerder, momenteel de onmogelijkheid om met een NS abbonement trajectkaart bij Arriva te reizen, etc.

    Dit alles wekt wrevel op bij de consument die nu eenmaal simpel is. Niet iedereen heeft een PhD achter de naam staan, en je moet het systeem zo idiot-proof mogelijk maken. Grote spelers als de NS maken hier misbruik van door zichzelf voor te trekken binnen het systeem.

    Nogmaals: we leven in het nu. Een periode van transitie is óók een periode waarin mensen moeten reizen. Leuk dat het in 2020 vlekkeloos zal gaan. Ik heb kritiek over de belabberde wijze van invoering van het systeem, en die berg boter op hun hoofd van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de vervoersbedrijven en de chipkaarttoko.
    Confidence through competence
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')