abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80631985
Deel #2 is dicht, dus op naar deel #3 met de titel: De relatie met Jezus Christus.
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 12:58 schreef Modus het volgende:

[..]

Je gaat helemaal niet in op het feit dat er zoveel stromingen zijn die allemaal op hun beurt zeggen 'dat er onbelangrijke details zijn' maar dat zijn dan telkens precies de details die voor die splitsingen hebben gezorgd. En jij hebt natuurlijk exact de juiste stroming te pakken maar dat zegt Marietje het gereformeerde rokkenmeisje ook over die van haar.
[..]
Volgens mij was ik duidelijk: ik volg geen stroming. Mijn vriendin is Rooms-Katholiek en het enige dat ik belangrijk vind, is dat ze Jezus Christus alle eer geeft en Hem accepteert als haar/onze verlosser. Dat doet ze, en dat vind ik het enige belangrijke. De rest zijn details en die zijn niet belangrijk om in de Hemel te kunnen komen, alleen het geloof in Jezus Christus kan daarvoor zorgen.
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:00 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe je om je heen kunt kijken naar de mensen en de wereld, en dan concluderen dat er een God is die rechtvaardig is. Of er een god is weet ik niet, maar als ie er is, is ie beslist niet rechtvaardig. Onmogelijk om dat te concluderen, voor een mens die met een open blik de wereld bekijkt.
De mens kan niet concluderen wat rechtvaardig is, enkel God kan dat. Overigens vind ik het nogal denigrerend te impliceren dat ik geen open blik heb, omdat ik geloof in een rechtvaardige God.
pi_80632032
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:37 schreef Dolichologofobie het volgende:
Deel #2 is dicht, dus op naar deel #3 met de titel: De relatie met Jezus Christus.
[..]

Volgens mij was ik duidelijk: ik volg geen stroming. Mijn vriendin is Rooms-Katholiek en het enige dat ik belangrijk vind, is dat ze Jezus Christus alle eer geeft en Hem accepteert als haar/onze verlosser. Dat doet ze, en dat vind ik het enige belangrijke. De rest zijn details en die zijn niet belangrijk om in de Hemel te kunnen komen, alleen het geloof in Jezus Christus kan daarvoor zorgen.
[..]

De mens kan niet concluderen wat rechtvaardig is, enkel God kan dat. Overigens vind ik het nogal denigrerend te impliceren dat ik geen open blik heb.
Makkelijk antwoord hoor.
Ik doe niet meer aan een signature
pi_80632046
Ik gun jou je geloof, maar waarom is het zo belangrijk voor je dat je partner hetzelfde gelooft eigenlijk?
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_80632051
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:39 schreef Lakai het volgende:

[..]

Makkelijk antwoord hoor.
Heel scherp hoor....
quote:
Ik gun jou je geloof, maar waarom is het zo belangrijk voor je dat je partner hetzelfde gelooft eigenlijk?
Mijn partner geloofde als sterk voordat ik haar had ontmoet, ik heb haar dus niet laten geloven. Zij gelooft in de Bijbel en praktiseert dit via het Katholieke geloof. Maar het Katholieke geloof kent her en der dwaalleren, waardoor Jezus Christus niet meer het belangrijkste is. Terwijl de Bijbel ons verteld dat Jezus Christus de enige weg is. Daar discussiëren we weleens over en we hebben beide de conclusie dat dat klopt en daar leven wij dan naar. Uiteraard verschillen wij veel in details, maar dat acht ik niet belangri
jk zolang zij in Christus Jezus is.

Overigens: als m'n vriendin Atheïstisch was geweest, dan zou ik haar uiteraard ook met het geloof bekendmaken. Als christen geloof je namelijk heilig in de vergeving van Jezus Christus en die gun je iedereen. Maar ik zou haar niets opleggen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Dolichologofobie op 23-04-2010 13:45:31 ]
  vrijdag 23 april 2010 @ 13:41:01 #5
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_80632092
Ik vond de vorige titel beter.

Mag ik je vragen of je een seksuele relatie met je vriendin hebt, Dolichologofobie?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_80632222
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:40 schreef Dolichologofobie het volgende:

[..]

Heel scherp hoor....
Tja ik vind dat gewoon gaar van het geloof.

Alles wat God doet wordt als goed verklaard, en als er iets naars gebeurt dan zal het wel zo bedoeld zijn. Of zullen mensen het fout interpreteren, en dient het een hoger doel waar wij niks vanaf weten.
Ik doe niet meer aan een signature
pi_80632320
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:40 schreef Dolichologofobie het volgende:

[..]

Heel scherp hoor....
[..]

Mijn partner geloofde als sterk voordat ik haar had ontmoet, ik heb haar dus niet laten geloven. Zij gelooft in de Bijbel en praktiseert dit via het Katholieke geloof. Maar het Katholieke geloof kent her en der dwaalleren, waardoor Jezus Christus niet meer het belangrijkste is. Terwijl de Bijbel ons verteld dat Jezus Christus de enige weg is. Daar discussiëren we weleens over en we hebben beide de conclusie dat dat klopt en daar leven wij dan naar. Uiteraard verschillen wij veel in details, maar dat acht ik niet belangrijk zolang zij in Christus Jezus is.
Maar moet je dat wel zo letterlijk nemen? Gaat het om JC of om waar hij voor staat? Is hij niet een symbool voor onvoorwaardelijke liefde en goed zijn voor andere mensen? En wat als je wel in die waarden gelooft maar niet religieus bent?
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 23 april 2010 @ 13:49:06 #8
862 Arcee
Look closer
pi_80632380
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 12:09 schreef Dolichologofobie het volgende:
Vraag die mensen waar het geloof om gaat en een percentage zal de naam Jezus Christus niet eens noemen.
quote:
De rest zijn details en die zijn niet belangrijk om in de Hemel te kunnen komen, alleen het geloof in Jezus Christus kan daarvoor zorgen.
Wat wil je nu precies zeggen hiermee?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 23 april 2010 @ 13:50:09 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_80632418
Jezus Christus was gewoon een normaal mens en is later in boeken symbool gaan staan in (fantasie) verhalen. Dat blijkt alleen al uit het feit dat er tientallen verschillende soorten Jezus Christussen in boeken zijn gevonden door de millenia heen.
Dat je de waarden van het geloof aanhangt begrijp ik. De letterlijke liefde voor JC snap ik niet. Bovendien is de katholieke kerk een historisch drama met praktisch alleen maar slechte ontwikkelingen. Waarom zou je dat dan aanhangen..
  vrijdag 23 april 2010 @ 13:55:09 #10
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_80632615
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:50 schreef Kreator het volgende:
Jezus Christus was gewoon een normaal mens en is later in boeken symbool gaan staan in (fantasie) verhalen.
Bovendien: zelfs als je in de bijbel kijkt is er wel wat af te dingen op die hele Jezus.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  vrijdag 23 april 2010 @ 13:55:53 #11
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_80632641
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:41 schreef Copycat het volgende:
Ik vond de vorige titel beter.

Mag ik je vragen of je een seksuele relatie met je vriendin hebt, Dolichologofobie?
Lijkt me niet, want dat mag niet volgens de Bijbel
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 23 april 2010 @ 13:56:23 #12
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_80632657
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:55 schreef Telecaster het volgende:
Bovendien: zelfs als je in de bijbel kijkt is er wel wat af te dingen op die hele Jezus.
quote:
Genuine moral end ethical behaviour don't need any motivational promises of rewards, or inhumane sadistic threats of eternal torture.
Dat somt het voor mij helemaal op.
  vrijdag 23 april 2010 @ 13:57:07 #13
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_80632684
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:55 schreef SEMTEX het volgende:
Daarom ben ik daar benieuwd naar. Hoe ga je daar dan mee om als Christen? Los in de leer of strak in de broek?
pi_80632807
quote:
Jezus Christus was gewoon een normaal mens en is later in boeken symbool gaan staan in (fantasie) verhalen. Dat blijkt alleen al uit het feit dat er tientallen verschillende soorten Jezus Christussen in boeken zijn gevonden door de millenia heen.
Jezus was of is niet iemand, mensen hebben het van oorsprong, in heel veel geloven gewoon over de zon. De zon ging onder, was 3 dagen weg en kwam toen eindelijk weer boven op een of ander punt van de wereld. Dit wordt verward met een werkelijk mens dat bestaan zou hebben genaamd Jezus Christus die na 3 dagen herrees uit de dood.
Leuk feitje erbij is dat de zon over een aantal eeuwen zo groot is gegroeid dat leven op aarde onmogelijk zou zijn dus kortom, Jezus bedankt..
  vrijdag 23 april 2010 @ 14:00:49 #15
242879 Onnoman
The On And Only
pi_80632814
Ik ben zelf ook katholiek.. maar ik ben best mild erin.. ik vind namelijk niet dat ik bijvoorbeeld elke week naar de kerk zou moeten gaan als plicht of als erkenning..
Geloof houdt mij wel in balans, mijn manier van denken en alles in het geheel zien maakt het leven mijns inzien stukken aangenamer.
Al moet ik wel zeggen, wanneer ik weer eens in een kerk geweest ben voelt dat wel goed.
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  vrijdag 23 april 2010 @ 14:01:46 #16
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_80632850
quote:

[..]
Och, van de bijbel mag je ook je haar niet knippen of je scheren - dat staat immers zwart op wit in Leviticus - maar toch zie ik weinig Christenuniemensen die eruitzien als Captain Caveman.

Er mag, kortom, wel meer niet.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 23 april 2010 @ 14:10:34 #17
862 Arcee
Look closer
pi_80633165
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:56 schreef Copycat het volgende:
Dat somt het voor mij helemaal op.
Inderdaad, net als dit:

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_80633174
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:47 schreef Ripley het volgende:

[..]

Maar moet je dat wel zo letterlijk nemen? Gaat het om JC of om waar hij voor staat? Is hij niet een symbool voor onvoorwaardelijke liefde en goed zijn voor andere mensen? En wat als je wel in die waarden gelooft maar niet religieus bent?
De boodschap van de Bijbel is dat Jezus Christus staat voor verlossing; Hij heeft ons genade gebracht.

Het is uiteraard een mooi begin, om in de waarden van Jezus Christus te geloven. Maar de Bijbel is wel duidelijk over het gegeven [de kern] dat een persoon Jezus Christus nodig heeft om vergeving te krijgen.

Ik maak overigens zelf sowieso een verschil tussen religieus zijn én gelovig. Ik zie mezelf als een gelovig persoon, niet religieus. Ik hang namelijk geen religie aan, maar ik geloof wel in Jezus Christus en in het Woord van God.
quote:
Dat je de waarden van het geloof aanhangt begrijp ik. De letterlijke liefde voor JC snap ik niet. Bovendien is de katholieke kerk een historisch drama met praktisch alleen maar slechte ontwikkelingen. Waarom zou je dat dan aanhangen..
Ik hang het Katholieke geloof niet aan.

Overigens is hetgeen jij zegt jouw mening, geen feit.
quote:

[..]

Het mag inderdaad niet voor het huwelijk. Maar ook meneer-fobie is mens en het vleesch won het weleens van den geest.
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:57 schreef Copycat het volgende:

[..]

Daarom ben ik daar benieuwd naar. Hoe ga je daar dan mee om als Christen? Los in de leer of strak in de broek?
Heel simpel: niet doen. Maar ook christenen zijn mensen [met op hol geslagen hormonen] en het kan voorkomen dat je elkaar dusdanig aan het 'verleiden' bent [onbewust], dat het vleesch het van de geest wint.

Het scheelt overigens wel dat mijn vriendin momenteel in Spanje studeert.
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 14:00 schreef Onnoman het volgende:
Ik ben zelf ook katholiek.. maar ik ben best mild erin.. ik vind namelijk niet dat ik bijvoorbeeld elke week naar de kerk zou moeten gaan als plicht of als erkenning..
Geloof houdt mij wel in balans, mijn manier van denken en alles in het geheel zien maakt het leven mijns inzien stukken aangenamer.
Al moet ik wel zeggen, wanneer ik weer eens in een kerk geweest ben voelt dat wel goed.
Ik ga uit mezelf nooit naar de kerk. Ik ga enkel met m'n vriendin mee, omdat ze dat fijn vindt.

Naar de kerk gaan is ten slotte geen voorwaarde om de genade van Jezus Christus te mogen ontvangen.

Ben overigens wel naar veel verschillende kerken geweest, om te kijken hoe en wat.
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 14:01 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Och, van de bijbel mag je ook je haar niet knippen of je scheren - dat staat immers zwart op wit in Leviticus - maar toch zie ik weinig Christenuniemensen die eruitzien als Captain Caveman.

Er mag, kortom, wel meer niet.
*mompelt iets over Oude en Nieuwe Testament, genade, verlossing, Jezus Christus, volbrenging van de wet*

Maar dat verschil willen 'critici' nooit maken.
  vrijdag 23 april 2010 @ 14:12:11 #19
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_80633233
quote:
[..]

[..]

De mens kan niet concluderen wat rechtvaardig is, enkel God kan dat. Overigens vind ik het nogal denigrerend te impliceren dat ik geen open blik heb, omdat ik geloof in een rechtvaardige God.
Die rechtvaardige God van jou verschilt in niets van andere goden. Ondermeer zijn bloeddorst. Lees het OT. Honderdduizenden mensen werden afgeslacht omdat het de Heer behaagde. En slechts door het bloed (daar zijn we weer) van zijn zoon is zijn woede getemperd en kunnen "wij" gered worden.

David, de man naar Gods hart (!) in ! Kronieken 20: Hij liet de inwoners buiten de stad brengen en met steenzagen in stukken zagen en met ijzeren houwelen doorklieven. Hetzelfde deed David met alle andere steden van Ammon.

Diezelfde David zegt later in een psalm: bevrijd mij heer van de ongelovigen met hun wreedheden.

Nee, dit hoor je niet in de kerk. Hier lezen christenen liever overheen of het wordt weggewuifd.

Woede is trouwens een typisch menselijke (dierlijke) eigenschap. Het is te bespottelijk voor woorden om te denken dat een God, die zo machtig is dat hij alles kan en weet, door zoiets primitiefs als woede geregeerd wordt.

Het is ook merkwaardig dat hij geslijmd moet worden met gezang en geprijs. Streelt dat zijn ego (ook een zeer primitieve drift)? Nochtans is voor christenen het hoogst haalbare de hemel, waar ze voortdurend God loven en prijzen.
  vrijdag 23 april 2010 @ 14:14:13 #20
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_80633307
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 14:10 schreef Dolichologofobie het volgende:
Het mag inderdaad niet voor het huwelijk. Maar ook meneer-fobie is mens en het vleesch won het weleens van den geest.
Dus dan ben je willens en wetens ingegaan tegen de leer die je aanhangt? Door iets dat zo heilig is al voor het huwelijk te bezoedelen.
  vrijdag 23 april 2010 @ 14:15:48 #21
242879 Onnoman
The On And Only
pi_80633365
quote:
Ik ga uit mezelf nooit naar de kerk. Ik ga enkel met m'n vriendin mee, omdat ze dat fijn vindt.

Naar de kerk gaan is ten slotte geen voorwaarde om de genade van Jezus Christus te mogen ontvangen.

Ben overigens wel naar veel verschillende kerken geweest, om te kijken hoe en wat.
ik zoek niet naar genade.. dat vind ik onzin.. alsof wij mensen slaven zijn ofzo
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  Official ESF Kreviewer vrijdag 23 april 2010 @ 14:17:37 #22
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_80633432
quote:
Overigens is hetgeen jij zegt jouw mening, geen feit.
Alles wat de bijbel zegt is een mening, geen feit.
Alles wat JC zei was zijn mening, geen feit.

Zo kun je alles rechtlullen wat krom is. FEIT is dat JC gewoon symboliek is voor tientallen geloven, maar dat mensen het te serieus nemen.
  vrijdag 23 april 2010 @ 14:19:26 #23
242879 Onnoman
The On And Only
pi_80633504
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 14:17 schreef Kreator het volgende:

[..]

Alles wat de bijbel zegt is een mening, geen feit.
Alles wat JC zei was zijn mening, geen feit.

Zo kun je alles rechtlullen wat krom is. FEIT is dat JC gewoon symboliek is voor tientallen geloven, maar dat mensen het te serieus nemen.
defineer een feit
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  vrijdag 23 april 2010 @ 14:24:47 #24
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_80633708
quote:
Heel simpel: niet doen. Maar ook christenen zijn mensen [met op hol geslagen hormonen] en het kan voorkomen dat je elkaar dusdanig aan het 'verleiden' bent [onbewust], dat het vleesch het van de geest wint.

Het scheelt overigens wel dat mijn vriendin momenteel in Spanje studeert.
Dus je gaat zo heel hooghartig dat boek een beetje zitten nabauwen, en Het Woord verkondigen als de waarheid aan wie het maar horen wil, en vertellen dat de Vreselijke Vleselijkheden alleen tijdens het huwelijk mogen worden geconsummeerd want zo heeft God het bedoeld, maar als je gewoon geil bent dan kun je alsnog lekker je gang gaan want dan heb je dat vermaledijde Zwakke Vlees om je achter te verstoppen.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
  vrijdag 23 april 2010 @ 14:32:02 #25
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_80633995
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 14:24 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

Dus je gaat zo heel hooghartig dat boek een beetje zitten nabauwen, en Het Woord verkondigen als de waarheid aan wie het maar horen wil, en vertellen dat de Vreselijke Vleselijkheden alleen tijdens het huwelijk mogen worden geconsummeerd want zo heeft God het bedoeld, maar als je gewoon geil bent dan kun je alsnog lekker je gang gaan want dan heb je dat vermaledijde Zwakke Vlees om je achter te verstoppen.
Precies! Dat deed David ook en we weten allemaal dat David "de man naar Gods hart"was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')