Bron NOSquote:De 106-jarige zanger en acteur Johan Heesters heeft een schikking getroffen met de Duitse historicus Volker Kühn. Die beweert dat Heesters in 1941 in het concentratiekamp Dachau optrad voor SS'ers. Heesters ontkent dat hij ooit in een concentratiekamp heeft opgetreden.
In 2008 daagde Heesters Kühn al voor de rechter en eiste hij een rectificatie. Die zaak verloor hij. De rechter vond dat er wel aanwijzingen waren voor een optreden in Dachau, maar dat dat na 60 jaar niet meer te bewijzen is.
Kühn hoeft niet te rectificiteren maar zal Heesters niet meer beschuldigen. Heesters moet de proceskosten betalen.
Zal ik een Max Tailleur topic openen ?quote:Op donderdag 22 april 2010 22:30 schreef Metalfrost het volgende:
Tong80, jouw soort humor is te oud om begrepen te worden door de gemiddelde FOK!-ker.
quote:Op donderdag 22 april 2010 22:47 schreef tong80 het volgende:
[..]
Zal ik een Max Tailleur topic openen ?
quote:Op donderdag 22 april 2010 23:11 schreef teamlead het volgende:
[..]
sam en moosmoppen
opa had een Max Tailleur-boekje op de plee liggen
Ken je de eindscene van DR. Strangelove ?quote:
Ja natuurlijk ken ik de eindscene van Kubricks beste filmquote:Op donderdag 22 april 2010 23:41 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ken je de eindscene van DR. Strangelove ?
Marilyn Monroe ging in Vietnam de mannen een hart onder de riem stekenquote:Op donderdag 22 april 2010 23:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja natuurlijk ken ik de eindscene van Kubricks beste film
Maar Well meet again is altijd Vera Lynn, dus wilde ik wat anders hier
Een vd grootste landverraders ever.quote:Op donderdag 22 april 2010 22:29 schreef teamlead het volgende:mooi.. en nu met rust laten die man. Eén van de grootste Nederlandse zangers ever..
Ken je de film For the Boys met Bette Midler?quote:Op donderdag 22 april 2010 23:44 schreef tong80 het volgende:
[..]
Marilyn Monroe ging in Vietnam de mannen een hart onder de riem steken
OMFGquote:Op donderdag 22 april 2010 23:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Een vd grootste landverraders ever.
Och wat een held was die jakhals van DWDD, een demente oude man er in laten tuinen.quote:Omfg en dan vol blijven houden, die Heesters, wat voor geweldige vent Hitler wel niet was.
Hij zei het uiteindelijk wel, wat die vrouw of dochter of wat dan ook probeerde te voorkomen, maar hij zei het wel.quote:Op vrijdag 23 april 2010 00:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
OMFG
Hij zong operette, wat een landverraad.
De hele Nederlandse Industrie draaide voor de nazi's hun oorlogsmateriaal in elkaar, maar iemand die operette zong is de grootste landverrader.
Niet de Bunkerbouwers, niet de oorlogsindustrie, niet de ambtenaren en politieagenten die de Jodenvervolging faciliteerden en mogelijk maakten, nee, een sukkel die operette zong
[..]
Och wat een held was die jakhals van DWDD, een demente oude man er in laten tuinen.
euh.. hoe was hij een landverrader? Door zijn vak te blijven uitoefenen?quote:Op donderdag 22 april 2010 23:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Een vd grootste landverraders ever.
Omfg en dan vol blijven houden, die Heesters, wat voor geweldige vent Hitler wel niet was.
Coco Shanel neukte met een Nazi-officier en het was niet vanwege liefde. Was zij niet degene die zei dat haar hart Frans was maar haar flamoes internationaal. Sommige mensen zullen er alles aan doen om hun eigen hachje te redden of te profiteren van de meest midadige situaties. Zal je Paul de Leeuw ooit als ondersteuning van het moreel zien optreden in een gevangenis, denk ik niet zal ook raar zijn, zal je Jan Smit ooit zien optreden voor de Taliban, kan je daar iets bij voorstellen, deze Heesters heeft doelbewust opgetreden in een concentratiekamp. Hij wist wat daar gebeurde en kon het zien. Hij heeft ontmoetingen gehad met de meest hooggeplaatste Duitsers, en hij deed het puur voor eigenbelang,quote:Op vrijdag 23 april 2010 00:04 schreef teamlead het volgende:
[..]
euh.. hoe was hij een landverrader? Door zijn vak te blijven uitoefenen?
In Nederland zijn meer Joden gedeporteerd dan waar ook in Europa, op Polen na... in Nederland werden Joden die terugkeerden uit de concentratiekampen uitgekotst.... en jij verwijt een zanger die bleef zingen landverraad??
Bovendien: uit meerdere bronnen blijkt dat Hitler prive een heel aardige en charmante man was. Dat Heesters dat ook vindt, betekent nog niet dat hij een nazi was.
De man is dement als een golden retriever en een sensatie journalist wil goedkoop scoren.quote:Op vrijdag 23 april 2010 00:08 schreef DeParo het volgende:
[..]
En ten tweede, ook al was Hitler tegen iemand de aardigste persoon die hij ooit had ontmoet, en je weet wat hij heeft gedaan, dan wanneer je je fouten inziet, dan zal je het niet zo brengen als Heesters deed.
Niet de grootste landverrader, ik reageerde op iemand die stelde dat hij de grootste of beste zanger ever was, daarom dat woordje.quote:Op vrijdag 23 april 2010 00:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De man is dement als een golden retriever en een sensatie journalist wil goedkoop scoren.
Face it, Heesters was en is een een klein marginaal figuur, en jij bent een sukkel door hem een grote landverrader te noemen.
Het was de nederlandse politie die de joden kwam halen, het was Philips die Radar appartuur bouwde, het waren ambtenaren van de burgerlijke stand die de jodenvervolging grif administreerden, de meubelfabrieken in winterswijk maakten geweerkolven, etc etc etc
Maar voor jou is een operettezanger de grootste landverrader
newsflash: dat doet 99% van de wereldbevolking. Of dacht je dat heel Nederland in het verzet zat en onderduikers in de kelder of achter een boekenkast had zitten? Nee hoor: het grootste deel van de Nederlanders deed alsof er niets aan de hand was en gingen gewoon rustig verder met hun leven. Hooguit af en toe een onderduiker verradend voor wat extra voedselbonnenquote:Op vrijdag 23 april 2010 00:08 schreef DeParo het volgende:
[..]
Coco Shanel neukte met een Nazi-officier en het was niet vanwege liefde. Was zij niet degene die zei dat haar hart Frans was maar haar flamoes internationaal. Sommige mensen zullen er alles aan doen om hun eigen hachje te redden of te profiteren van de meest midadige situaties.
wat een idiote vergelijkingquote:Zal je Paul de Leeuw ooit als ondersteuning van het moreel zien optreden in een gevangenis, denk ik niet zal ook raar zijn,
Als de Taliban ooit half Europa regeren en het juiste tarief betalen, garandeer ik je dat Jan Smit met zijn grootste glimlach gaat staan zingen. En waarom zou hij ook niet... ?quote:zal je Jan Smit ooit zien optreden voor de Taliban, kan je daar iets bij voorstellen,
ja und?quote:deze Heesters heeft doelbewust opgetreden in een concentratiekamp.
nieuwsflash: nee, dat kon hij NIET weten. Het "wir haben es nicht gewusst" was voor de meeste Duitsers de zuivere waarheid. De omvang van de holocaust werd voor het grote publiek pas ná de oorlog duidelijkquote:Hij wist wat daar gebeurde en kon het zien.
en dan was hij "gewoon" vermoord. Ga nou even niet de internetheld uithangen, maar verplaats je even in de tijd...quote:Hij heeft ontmoetingen gehad met de meest hooggeplaatste Duitsers, en hij deed het puur voor eigenbelang,
en ja, hij had gewoon kunnen zeggen, nee ik wil niet voor jullie optreden.
Lastig he.. accepteren dat zélfs Hitler een mens was, met goede en slechte kanten... Hilter was niet alleen een volstrekt gestoorde dictator.. hij was ook een vriend van mensen, een echtgenoot/partner, een werkgever, een charismatisch politicus. En als Heesters de mens Hitler ervaren heeft als een aardige man... wie ben jij dan om op basis van overwinnaarspropaganda uit geschiedenisboekjes anders te oordelen?quote:En ten tweede, ook al was Hitler tegen iemand de aardigste persoon die hij ooit had ontmoet, en je weet wat hij heeft gedaan, dan wanneer je je fouten inziet, dan zal je het niet zo brengen als Heesters deed.
héb je eindelijk iemand gevonden die integreert in de samenleving waar hij woont, is het weer niet goedquote:Op vrijdag 23 april 2010 00:20 schreef TC03 het volgende:
Waarom praat deze Nederlander Duits? Inderdaad een landverrader.
Ja, dat zeg ik ook, betekent niet dat deze Heesters niet zo erg was. Er waren zoveel verraders, laffaards, en profiteurs en hij was er eentje van. Maar dat zoveel mensen slecht waren. Betekent niet dat het ok is.quote:Op vrijdag 23 april 2010 00:22 schreef teamlead het volgende:
[..]
newsflash: dat doet 99% van de wereldbevolking. Of dacht je dat heel Nederland in het verzet zat en onderduikers in de kelder of achter een boekenkast had zitten? Nee hoor: het grootste deel van de Nederlanders deed alsof er niets aan de hand was en gingen gewoon rustig verder met hun leven. Hooguit af en toe een onderduiker verradend voor wat extra voedselbonnen
[..]
In een Nazi-kamp, of verblijfplaats vind je genoeg misdadigers, en in een gevangenis ook.quote:wat een idiote vergelijking
[..]
Wil je hier ook nog serieus antwoord op.quote:Als de Taliban ooit half Europa regeren en het juiste tarief betalen, garandeer ik je dat Jan Smit met zijn grootste glimlach gaat staan zingen. En waarom zou hij ook niet... ?
[..]
Ben je niet ermee bekend wat daar allemaal is gebeurd.quote:ja und?
[..]
De leugen regeert dus doorquote:nieuwsflash: nee, dat kon hij NIET weten. Het "wir haben es nicht gewusst" was voor de meeste Duitsers de zuivere waarheid. De omvang van de holocaust werd voor het grote publiek pas ná de oorlog duidelijk
[..]
Oh, jij wil geen liedje zingen, pang jij moet dood. Zo werkte het niet m'n beste, kijk eens naar de Deense koning, die ging zelfs met een davidster de straat op ter ondersteuning van de Deense Joodse mensen.quote:en dan was hij "gewoon" vermoord. Ga nou even niet de internetheld uithangen, maar verplaats je even in de tijd...
[..]
Dat m'n beste, is bagataliseren van de geschiedenis, als je nu gaat zeggen, ja maar Hitler had ook goede kanten, dan haal je de complete essentie weg van deze periode, daar draait het niet om, dat is niet aan hem.quote:Lastig he.. accepteren dat zélfs Hitler een mens was, met goede en slechte kanten... Hilter was niet alleen een volstrekt gestoorde dictator.. hij was ook een vriend van mensen, een echtgenoot/partner, een werkgever, een charismatisch politicus. En als Heesters de mens Hitler ervaren heeft als een aardige man... wie ben jij dan om op basis van overwinnaarspropaganda uit geschiedenisboekjes anders te oordelen?
Maar o.a. mijn familieleden die afgevoerd zijn die zullen nooit meer terugkomen laat staan de vele nakomelingen die we hadden geacht. En als Johannes Heesters dat niet interesseert dan zegt dat genoeg om hemquote:and finaly: tis ondertussen 65 jaar geleden.. get over it
lekker makkelijk oordelen achteraf... en vooral geen rekening houden met mensen die gewoon maar 1 doel hebben: overleven...quote:Op vrijdag 23 april 2010 00:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik ook, betekent niet dat deze Heesters niet zo erg was. Er waren zoveel verraders, laffaards, en profiteurs en hij was er eentje van. Maar dat zoveel mensen slecht waren. Betekent niet dat het ok is.
[..]
quote:In een Nazi-kamp, of verblijfplaats vind je genoeg misdadigers, en in een gevangenis ook.
Het verschil is dat in een concentratiekamp de onschuldigen zijn veroordeeld.
[..]
ik ben erg benieuwd wat daar nu raar aan is. Moet Jan Smit of Jopie Heesters maar stoppen met werken omdat iemand met moreel verwerpelijke opvattingen ze dreigt in te hurenquote:Wil je hier ook nog serieus antwoord op.
Dus wat zou jij ervan vinden als nu, Jan Smit, op zou gaan treden in een Talibankamp na uitnodiging.
Dat zou jij dus helemaal niet erg vinden.
Kennen we jou instelling ook weer omfg beetje raar.
noem eens 1 (serieuze) historicus die beweert dat bij de massa in Duitsland bekend was dat a) concentratiekampen bestonden en b) welke gruwelijke misdaden daar gepleegd werden? 1 maar.,..quote:Ben je niet ermee bekend wat daar allemaal is gebeurd.
Of moet je dat nog uitgelegd worden, ik dacht dat je wel voorbij groep 8 was, daar weet je dat denk ik wel.
[..]
De leugen regeert dus door![]()
, ich habe es nicht gewuscht is de grootste leugen van de 20e eeuw, en de meeste historici zullen dat ook niet meer ontkennen.
[..]
Hoi! Der Fuhrer wil dat jij komt zingen. Je wilt niet? Oh, geeft niet.. de Deense koning laten we ook met rustquote:Oh, jij wil geen liedje zingen, pang jij moet dood. Zo werkte het niet m'n beste, kijk eens naar de Deense koning, die ging zelfs met een davidster de straat op ter ondersteuning van de Deense Joodse mensen.
Daar zijn o.a. door zijn inspanningen relatief weinig Joodse mensen vermoord of afgevoerd.
En is hij vermoord.
[..]
de essentie van de geschiedenis is juist objectiviteit. Dat Hitler vreselijke misdaden pleegde, betekent niet dat hij niet ook een menselijke kant had. En ja: dat maakt die episode uit de Europese geschiedenis alleen maar pijnlijker, maar Hitler objectificeren en doen alsof hij vooral alleen maar slecht was. getuigt van een ongelofelijk gebrek aan respect voor zijn tijdgenotenquote:Dat m'n beste, is bagataliseren van de geschiedenis, als je nu gaat zeggen, ja maar Hitler had ook goede kanten, dan haal je de complete essentie weg van deze periode, daar draait het niet om, dat is niet aan hem.
[..]
waar haal je nu weer vandaan dat het Heesters niet zou interesseren? Dát was niet wat hij zeiquote:Maar o.a. mijn familieleden die afgevoerd zijn die zullen nooit meer terugkomen laat staan de vele nakomelingen die we hadden geacht. En als Johannes Heesters dat niet interesseert dan zegt dat genoeg om hem
te veroordelen.
Wat een dappere man. Zegt gewoon eerlijk wat hij van Hitler vond in de persoonlijke omgang, en niet wat 'het volk' wil horen. Laat al die 'verzetsstrijders in vredestijd' maar zeuren.quote:Op vrijdag 23 april 2010 00:20 schreef TC03 het volgende:
Waarom praat deze Nederlander Duits? Inderdaad een landverrader.
quote:Op vrijdag 23 april 2010 00:39 schreef teamlead het volgende:
[..]
lekker makkelijk oordelen achteraf... en vooral geen rekening houden met mensen die gewoon maar 1 doel hebben: overleven...
[..]
quote:ja.. want in een gevangenis zitten geen onschuldigen? (lucia de berk ofzo.....).
[..]
Uh, nee, maar ze hoeven er ook niet voor op te treden aangezien dat simpelweg verraad is.quote:ik ben erg benieuwd wat daar nu raar aan is. Moet Jan Smit of Jopie Heesters maar stoppen met werken omdat iemand met moreel verwerpelijke opvattingen ze dreigt in te huren![]()
[..]
[..]
Uh, allemaal en ik wil je best een hele rits van Duitse historici opnoemen om het nog betrouwbaarder te maken en het dus vanuit het perspectief van de verliezer te laten zien, Duitsers die wel wisten dat ze fout zaten, simpel, beste criticus ik studeer Geschiedenis dus ik weet waar ik over praat.quote:noem eens 1 (serieuze) historicus die beweert dat bij de massa in Duitsland bekend was dat a) concentratiekampen bestonden en b) welke gruwelijke misdaden daar gepleegd werden? 1 maar.,..
[..]
Haha, ja ik heb een vertekend beeld, nou zolang Joopie Heesters geen partizan was, geen communist, niet van Joodse afkomst was, geen zigeuner, geen homoseksueel, niet gehandicapt, en geen verzetsstrijders dan hoefde hij ook vrij weinig te vrezen als hij zou weigeren, misschien in de cel, heel misschien.quote:Hoi! Der Fuhrer wil dat jij komt zingen. Je wilt niet? Oh, geeft niet.. de Deense koning laten we ook met rust
Nee "mijn beste"... jij hebt een zwaar vertekend beeld van het dagelijks leven in die periode..
[..]
Haha, hoe kan je nu objectief zijn tegenover de Tweede Wereldoorlog, dat kan je ook niet zijn of je hebt A) een heel raar gevoel van wat wel of niet goed is of B) je probeert objectiviteit te creeeren in een bijna onmogelijke situatie waardoor je het nog heel moeilijk objectiviteit kan noemen. Ooit van de Sonderweg gehoord, of de Gesellschafschule, denk ik niet he, ontzettend invloedrijk op dit gebied, en jij mag mij uitleggen, nadat je uitgezocht hebt wat de bovenstaande begrippen inhouden hoe jij dit geen respect vindt voor de tijdgenoten omfg.quote:de essentie van de geschiedenis is juist objectiviteit. Dat Hitler vreselijke misdaden pleegde, betekent niet dat hij niet ook een menselijke kant had. En ja: dat maakt die episode uit de Europese geschiedenis alleen maar pijnlijker, maar Hitler objectificeren en doen alsof hij vooral alleen maar slecht was. getuigt van een ongelofelijk gebrek aan respect voor zijn tijdgenoten
[..]
Dan zou hij ook niet zo over Hitler praten.quote:waar haal je nu weer vandaan dat het Heesters niet zou interesseren? Dát was niet wat hij zei
Ik ook.quote:Op vrijdag 23 april 2010 00:23 schreef DrDentz het volgende:
Oei, bij die TT dacht ik hij da dood was
Is in WO2 bij Seyss Inquart nooit de WC verstopt geweest. De betreffende loodgieter ook maar als verrader gaan vervolgen? Is bij Mussert nooit de stroom uitgevallen? De electricien is ook direct een Nazi?quote:Op vrijdag 23 april 2010 00:03 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hij zei het uiteindelijk wel, wat die vrouw of dochter of wat dan ook probeerde te voorkomen, maar hij zei het wel.
Hij trad op voor oorlogsmisdadigers, hij wist het en profiteerde ervan, dat maakt hem niets minder dan al die andere profiteurs.
Ik geloof ook niet dat ik geweigerd zou hebben wanneer ik werd gedwongenquote:Hij distantieerde zich toen niet expliciet van het naziregime, maar hij was geen partijlid. Adolf Hitler bezocht in de jaren 30 meerdere malen uitvoeringen van Heesters. In 1938 bood Heesters in Nederland nog onderdak aan een uit Duitsland gevluchte joodse theatergroep en door de nazi's werd Heesters zelfs enige tijd verboden om op te treden omdat hij in Nederland samen met joden op het toneel had gestaan.
Dat is appels met peren vergelijken, bv dokters, zij moeten iedereen reddenquote:Op zaterdag 24 april 2010 07:57 schreef Knip het volgende:
[..]
Is in WO2 bij Seyss Inquart nooit de WC verstopt geweest. De betreffende loodgieter ook maar als verrader gaan vervolgen? Is bij Mussert nooit de stroom uitgevallen? De electricien is ook direct een Nazi?
Dus jij denkt dat Heesters daar met knikkende knieeen heeft gestaan zo bang dat hij doodgeschoten werd.quote:Heesters oefende gewoon zijn beroep uit. Dat hij voor de Nazi's heeft opgetreden kan je niet vergelijken met Jan Smit die optreedt voor de Taliban. Jan Smit heeft, geloof ik, nog meer keuze. Stel je voor dat jij door de Nazi's was opgedragen om voor hen je beroep uit te oefenen. Zou jij weigeren? De Nazi's waren aan de macht en de Taliban is meer een guerilla. Vergelijk het eerder met Jan Smit treedt op voor de Nederlandse millitairen, of misschien artiesten die optreden in landen met foute regimes.
Een Joods persoon stond tegen de loop van een geweer aan te kijken of de ingang van een gaskamer.quote:Op zaterdag 24 april 2010 09:48 schreef paddy het volgende:
Wanneer een jood de opdracht kreeg om in het concentratiekamp te spelen deed hij dat ook, dus waarom een nazi?
[..]
Ik geloof ook niet dat ik geweigerd zou hebben wanneer ik werd gedwongen
Het is wel altijd makkelijk om achteraf politiek correct te zijn.quote:Op zaterdag 24 april 2010 14:29 schreef DeParo het volgende:
Een Joods persoon stond tegen de loop van een geweer aan te kijken of de ingang van een gaskamer.
Joopie Heesters stond aan te kijken tegen een grote zak met geld en tegen de kop van zijn held Adolf Hitler.
Dat hij zich niet distantieerde van het Nazi-regime maakt het alleen maar twijfelachtiger.
En hem meer en meer een landverrader net zoals een NSB'er, dat zegt voldoende, dunkt me.
Ten eerste ontken ik nergens dat Nederland een van de meest laffe landen was in WOII, sterker nog, dat beaam ik. Ten tweede, Heesters was een profiteur, hij was fout in de oorlog, hij distantieerde zich niet van het Nazi-regime, dat heeft hij nooit gedaan, en van de situatie probeerde hij z'n slaatje uit te slaan, hij was fout, simpel, als je dat ontkent, dan ben je laf, het vergt juist moed, om er voor uit te komen.quote:Op zaterdag 24 april 2010 16:23 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het is wel altijd makkelijk om achteraf politiek correct te zijn.
Vrijwel alle Nederlanders hebben met de Duitsers geheuld, of hebben op z'n minst geen enkel verzet gepleegd. Daarom zit de "affaire 40 45" zo diep geworteld in ons collectief schuldbewustzijn.
Om achteraf tegen een man van 106 te zeggen dat ie "fout" was in de oorlog, terwijl hij geen misdaden gepleegd heeft is erg laf
Ik zeg ook niet dat hij een moordenaar was.quote:Op zaterdag 24 april 2010 16:52 schreef Ericr het volgende:
Alsof hij persoonlijk de mensen de gaskamer induwde. Die kerel was fout maar zingen voor de vijand is toch wel iets anders dan meewerken aan een moordmachine.
En wat is het stoer van jou om dat zo ferm te stellen, van een man die al ouder dan een eeuw is en nog steeds overeind staat als een kerel.quote:Op zaterdag 24 april 2010 16:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat hij een moordenaar was.
Ik zeg alleen dat hij laf was, een profiteur, en fout.
Nou, nou, als Hitler langer had geleefd dan 100 jaar had ik dan ook respect moeten hebben voor hem.quote:Op zaterdag 24 april 2010 17:42 schreef Ringo het volgende:
[..]
En wat is het stoer van jou om dat zo ferm te stellen, van een man die al ouder dan een eeuw is en nog steeds overeind staat als een kerel.
Beetje respect, graag.
Ga je deze naïeve jodelaar nu met Hitler vergelijken? Jij bent echt goed de weg kwijt.quote:Op zaterdag 24 april 2010 17:45 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nou, nou, als Hitler langer had geleefd dan 100 jaar had ik dan ook respect moeten hebben voor hem.
Ken je geschiedenis, je gedraagt je als iemand zonder enig historisch besef, treurig.
Oh? Ik dacht dat je hem direct een toppositie bij de overheid zou aanbieden omdat ie correct kan spellenquote:Op zaterdag 24 april 2010 17:46 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ga je deze naïeve jodelaar nu met Hitler vergelijken? Jij bent echt goed de weg kwijt.
Daarvoor zou ik hem eerst op 15-daagse leiderschapscursus sturen.quote:Op zaterdag 24 april 2010 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh? Ik dacht dat je hem direct een toppositie bij de overheid zou aanbieden omdat ie correct kan spellen
Beantwoord de vraag nu maar, maar dat doe je niet want je weet dat jouw eerste stelling gewoon absurd is, het heeft niets met leeftijd te maken maar alleen met (wan-)daden.quote:Op zaterdag 24 april 2010 17:46 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ga je deze naïeve jodelaar nu met Hitler vergelijken? Jij bent echt goed de weg kwijt.
Welke wandaden? De man heeft een potje operette voor de nazi's gezongen. Big deal.quote:Op zaterdag 24 april 2010 17:58 schreef DeParo het volgende:
[..]
Beantwoord de vraag nu maar, maar dat doe je niet want je weet dat jouw eerste stelling gewoon absurd is, het heeft niets met leeftijd te maken maar alleen met (wan-)daden.
Voor wie heeft hij gezongen, herhaal dat eens, zeg ook eens waar hij zong, zeg ook eens voor welke ideologie hij zich niet distantieerde, zeg ook eens waar hij vandaan kwam, wat daar is gebeurd.quote:Op zaterdag 24 april 2010 18:05 schreef Ringo het volgende:
[..]
Welke wandaden? De man heeft een potje operette voor de nazi's gezongen. Big deal.
jij hebt echt wat therapie nodigquote:Op zaterdag 24 april 2010 18:14 schreef DeParo het volgende:
[..]
Voor wie heeft hij gezongen, herhaal dat eens, zeg ook eens waar hij zong, zeg ook eens voor welke ideologie hij zich niet distantieerde, zeg ook eens waar hij vandaan kwam, wat daar is gebeurd.
Het was niet dat hij zogenaamd gedwongen 1 optreden heeft gegeven, het waren er wel meer,
en dan hebben we het nog alleen over de muziek.
Jaaaa, ik ben degene die therapie nodig heeft,quote:Op zaterdag 24 april 2010 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
jij hebt echt wat therapie nodig
je hebt in ieder geval geschiedenisles nodigquote:Op zaterdag 24 april 2010 18:17 schreef DeParo het volgende:
[..]
Jaaaa, ik ben degene die therapie nodig heeft,
sla eens een geschiedenisboek open voordat je uberhaupt op dit soort onderwerpen ingaat.
dat heb ik en daarom kan ik je zeggen dat je reactie op Johan Heesters bespottelijk is en niet in wat voor verhouding dan ook staat.quote:Op zaterdag 24 april 2010 18:17 schreef DeParo het volgende:
[..]
Jaaaa, ik ben degene die therapie nodig heeft,
sla eens een geschiedenisboek open voordat je uberhaupt op dit soort onderwerpen ingaat.
JIj begint over de eed van Hippocrates. Die is hier niet van toepassing, omdat het hier over muzikanten en technici gaat. Maar nu je er toch over begint kan ik me de vraag stellen of ik als fysiotherapeut mij ten dienste zou stellen van de Nazi's. Moeilijke vraag, omdat een fysiotherapeut ervoor moet zorgen dat iemand zijn beroep weer kan uitoefenen en met kampbeulen zou ik daar wel ernstige morele bezwaren tegen hebben. Aan de andere kant weet ik niet of ik de kloten zou hebben om te zeggen "Nein, ich arbeite nicht für Nazischweine!" Misschien zou ik vanuit mijn vak nog proberen om achter informatie te komen die nuttig is voor het verzet. Daar breek ik wel mijn eed mee, maar onder zulke omstandigheden gelden wat mij betreft andere regels.quote:Op zaterdag 24 april 2010 14:28 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat is appels met peren vergelijken, bv dokters, zij moeten iedereen redden
ongeacht wie, de eed van Hippocrates dus je vergelijking gaat hier totaal niet op hm.
Bovendien, voor wc's en elektriciteit, hadden de Duitsers veelal hun eigen Duitse of NSB slaafjes ja
dus daar zullen veel Nederlanders niet zoveel van gemerkt hebben.
[..]
Dus jij denkt dat Heesters daar met knikkende knieeen heeft gestaan zo bang dat hij doodgeschoten werd.
Hij deed het omdat het goed verdiende, Hermann Goring deed z'n werk omdat hij er ook goed van kon profiteren, niet eens omdat hij zo'n anti-semiet was, zie bv zijn broer. Je hebt heel veel profiteurs en die konden net zo erg zijn ja. Als een Duitse zanger zou optreden voor de Duitse soldaten dan heb ik daar meer begrip voor ja, het blijft verkeerd qua steun en dergelijke, maar voor je eigen natie of coalitie dat doen is toch net dat beetje anders. Als jij dat niet ziet dan ben je ook goed blind.
Heesters deed het puur voor eigenbelang en alleen maar om er filnk wat uit te kunnen slaan.
Stel hem dus niet op als slachtoffer, hij moet zich schamen, dat hij dat heeft gedaan zeker in Dachau.
Hij zei 2 maanden geleden nog dat Hitler ook goede ideeën had.quote:Op zaterdag 24 april 2010 18:23 schreef fratsman het volgende:
Oh god, begint die Heesters heisa weer.Die man is 106! Laat die man met rust. Mensen die hier nog zo hard over moeten schreeuwen, proberen de lafheid van hun (over)grootouders in de 2e wereldoorlog te verbloemen.
Bron?quote:Op zaterdag 24 april 2010 21:15 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hij zei 2 maanden geleden nog dat Hitler ook goede ideeën had.
Hij werd geïnterviewd in een TV-programma. Weet niet welk programma. Maar het fragment werd getoond in DWDD. Zijn vrouw sprak hem na zijn opmerking vermanend toe.quote:
Niet van jou in ieder geval.quote:Op zaterdag 24 april 2010 18:19 schreef teamlead het volgende:
[..]
je hebt in ieder geval geschiedenisles nodig
Mijn grootvader die eerst vocht voor de Nederlandse verdediging,quote:Op zaterdag 24 april 2010 18:23 schreef fratsman het volgende:
Oh god, begint die Heesters heisa weer.Die man is 106! Laat die man met rust. Mensen die hier nog zo hard over moeten schreeuwen, proberen de lafheid van hun (over)grootouders in de 2e wereldoorlog te verbloemen.
Als je de eed hebt gezworen zou ik er alle begrip voor hebben als je dat zou doen, zelfs al was het Hitler, tsja.quote:Op zaterdag 24 april 2010 19:28 schreef Knip het volgende:
[..]
JIj begint over de eed van Hippocrates. Die is hier niet van toepassing, omdat het hier over muzikanten en technici gaat. Maar nu je er toch over begint kan ik me de vraag stellen of ik als fysiotherapeut mij ten dienste zou stellen van de Nazi's. Moeilijke vraag, omdat een fysiotherapeut ervoor moet zorgen dat iemand zijn beroep weer kan uitoefenen en met kampbeulen zou ik daar wel ernstige morele bezwaren tegen hebben. Aan de andere kant weet ik niet of ik de kloten zou hebben om te zeggen "Nein, ich arbeite nicht für Nazischweine!" Misschien zou ik vanuit mijn vak nog proberen om achter informatie te komen die nuttig is voor het verzet. Daar breek ik wel mijn eed mee, maar onder zulke omstandigheden gelden wat mij betreft andere regels.
Kom op, blijf nu toch niet volhouden dat Heesters slechts probeerde te overleven, dat is niet Hippocrates maar Hypocrietquote:Verder denk ik dat iedereen in een dergelijk situatie bezig is met overleven. De kans dat je zelf in een kamp kwam als je openlijk je afkeer toonde van de Nazi's was groot. Bovendien moest je zorgen dat er brood op de plank kwam. Zingen voor een stel imbecielen is wel een van de minst erge dingen die je kan kon doen.
Als ik mijn werk voor de Nazi's moest doen, ja, dat zou ik niet doen. In mijn geval zou doorwerken niet eens een optie zijn geweest vrees ik maar dat is weer een heel ander verhaal.quote:Wat is jouw vak eigenlijk? Zou jij openlijk ageren tegen de Nazi's als jij de opdracht kreeg om je werk te doen voor de vijand?
Dat maakt hem dus niet minder dan een NSB'er en die hebben we ook terecht veroordeeld, niet perse voor een rechtbank, maar op z'n minst mentaal. Maar hij trad op voor de hoogste Nazi's en misdadigers,quote:Op zaterdag 24 april 2010 21:23 schreef Ericr het volgende:
Opportunisme is nog geen landverraad, maar klaarblijkelijk zien sommigen dat anders. Een Tinus Osendarp was ook een actief Nazi en is daarvoor ook terecht veroordeeld maar een artiest kan je er toch niet op aankijken dat hij optrad voor de bezetter. Dat hij misschien ook nog sympathie had voor die Duitsers is zijn zaak.
Weer zo'n volwassen opmerkingen, met zo'n volwassen argumentatie,quote:Op zaterdag 24 april 2010 21:36 schreef Ringo het volgende:
In Duitsland is de man een ware Volksheld. Misschien is dat vooral de reden van het calimerogehuil hiero.
ahhhhh.. staat het je niet aan dat je geen gelijk krijgt knullie?quote:
Zeg, kom eens onder die steen vandaan.quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:07 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hij werd geïnterviewd in een TV-programma. Weet niet welk programma. Maar het fragment werd getoond in DWDD. Zijn vrouw sprak hem na zijn opmerking vermanend toe.
Uitlokte, lol, echt veel moeite hoefde hij er niet voorquote:Op zaterdag 24 april 2010 22:30 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zeg, kom eens onder die steen vandaan.Dat is al een hele tijd geleden, het was Jakhals Erik die hem de uitspraak ontlokte dat Hitler in de omgang "ein guter Kerl" was. Dat fragment staat nota bene in dit topic.
Nee, het staat me niet aan dat je mijn woorden als je eigen woorden gaat gebruiken,quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:29 schreef teamlead het volgende:
[..]
ahhhhh.. staat het je niet aan dat je geen gelijk krijgt knullie?
Ik snap best dat het moeilijk is om te begrijpen, maar de geschiedenis is nou eenmaal niet zo simplistisch zwart/wit als jij graag zou willen.
In de Amerikaanse staten Utah en Oklahoma kan hij daarvoor inderdaad kiezen.quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:40 schreef Ericr het volgende:
Denk dat we hem dan maar alsnog moeten fusilleren op de Waalsdorpervlakte, de schelm.
Dat wordt mijn graftekst.quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:30 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zeg, kom eens onder die steen vandaan.
quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:37 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nee, het staat me niet aan dat je mijn woorden als je eigen woorden gaat gebruiken,
dat maakt je er dus niet bepaald origineler op.
Ik dacht dat je wel kon lezen, blijkbaar is die ontwikkeling ook niet zo vlot gegaan,quote:
We nemen het stokje over van degene die er wel bij waren.quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:46 schreef DrDentz het volgende:
Hitler kan toch een goede kerel zijn geweest in de persoonlijke omgang met Heesters? Sowieso vind ik dat mensen die de oorlog niet mee hebben gemaakt niet moeten oordelen over het handelen van Heesters. Dat is allemaal veel te makkelijk achteraf.
"Was het nou eigenlijk een aardige kerel, die Hitler?" Hoe suggestief kan je zijn richting een vent van 104?quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:34 schreef DeParo het volgende:
[..]
Uitlokte, lol, echt veel moeite hoefde hij er niet voor
te doen.
A, get a life, zeg je, nou, ik weet niet wat dat voor jou inhoudt, elke dag terras, je geen fuck van de halve wereld aantrekken, of de geschiedenis, alleen maar zuipen, feestjes, klagen over je saaie baantje, en sterven op een dag zonder dat iemand je een generatie later nog voor de geest zou kunnen halen, tenzij ze misschien hun stamboom ophalen, dan focus ik me voor jou wel op wat er echt is gebeurd, gebeurt, en zal gaan gebeuren.quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Deparo, get a life ipv te zwelgen in je derdehands oorlogstrauma
Hij was nog aardig bij de pinken, hij treedt nog op, hij wist dus heel goed wat hij heeft gezegd, en probeerde het nog wel te corrigeren, toen dat poppetje ofzo van hem hem probeerde te waarschuwen.quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:58 schreef Ringo het volgende:
[..]
"Was het nou eigenlijk een aardige kerel, die Hitler?" Hoe suggestief kan je zijn richting een vent van 104?
Je focussen op de toekomstquote:Op zaterdag 24 april 2010 22:58 schreef DeParo het volgende:
[..]
A, get a life, zeg je, nou, ik weet niet wat dat voor jou inhoudt, elke dag terras, je geen fuck van de halve wereld aantrekken, of de geschiedenis, alleen maar zuipen, feestjes, klagen over je saaie baantje, en sterven op een dag zonder dat iemand je een generatie later nog voor de geest zou kunnen halen, tenzij ze misschien hun stamboom ophalen, dan focus ik me voor jou wel op wat er echt is gebeurd, gebeurt, en zal gaan gebeuren.
Het is des te erger dat de misdaden door een mens zijn gepleegd.quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:59 schreef DrDentz het volgende:
Men wil Hitler liever zien als een beest, een duivel. Maar Heesters heeft de man persoonlijk meegemaakt en weet dat hij ook gewoon 'een mens' was. Tegenwoordig lijkt het of we het niet aankunnen dat die gruweldaden door een mens gepleegd zijn, en niet door een duivel zonder enige menselijke trekjes.
Ohja, want we hebben voor de zekerheid ook maar alle Duitse kinderen opgehangen,quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:59 schreef Ericr het volgende:
Jammer dat de laatste aanklager van het Neurenbergtribunaal deze week is overleden anders had Jopie nog even terecht kunnen staan daar.
Saddam scheen trouwens ook best een aardige kerel te zijn geweest tegenover kinderen. Zullen we die kinderen ook maar vast stenigen voordat ze over 80 jaar een verkeerde uitspraak doen?
Waarom zou het niet mogelijk zijn dat Hitler, in bepaalde gevallen, in de omgang 'ein guter Kerl' was?quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:30 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zeg, kom eens onder die steen vandaan.Dat is al een hele tijd geleden, het was Jakhals Erik die hem de uitspraak ontlokte dat Hitler in de omgang "ein guter Kerl" was. Dat fragment staat nota bene in dit topic.
Hoe kan je je focussen op de toekomst als je niet weet wat er nu gebeurt en in het verleden is gebeurd, zucht, reageer gewoon aub niet als je totaal niets weet van dit leed of van de situatie,quote:
volgens DeParo omdat je dan de ernst van de oorlog niet snaptquote:Op zaterdag 24 april 2010 23:03 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Waarom zou het niet mogelijk zijn dat Hitler, in bepaalde gevallen, in de omgang 'ein guter Kerl' was?
Jij denkt echt dat Jopie even de geschiedenis kan herschrijven en Hitler kan neerzetten als aardige kerel? Dat is toch gewoon zijn mening over Hitler, de meesten zullen Hitler toch echt wel blijven zien als een monster. Op wat negationisten, anti-semieten of neo Nazi's na dan. Maar goed dat is vaak veel van hetzelfde op dat gebied.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:00 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hij was nog aardig bij de pinken, hij treedt nog op, hij wist dus heel goed wat hij heeft gezegd, en probeerde het nog wel te corrigeren, toen dat poppetje ofzo van hem hem probeerde te waarschuwen.
Sommige dingen zeg je niet, en zeker niet over dat soort personen, of moeten we allemaal over een paar jaar denken dat Hitler eigenlijk een vreselijk aardige vent was die niets aan de misdadige ideeen in z'n hoofd kon doen laat staan door wie ze werden uitgevoerd, ik dacht het niet he, zo simpel is het allemaal niet.
Dat is nog geen reden er in te gaan lopen zwelgen zoals jij dat doet.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:04 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hoe kan je je focussen op de toekomst als je niet weet wat er nu gebeurt en in het verleden is gebeurd, zucht, reageer gewoon aub niet als je totaal niets weet van dit leed of van de situatie,
ja je zal vast wel weten dat de Duitsers een oorlog hebben gevoerd, mensen hebben uitgemoord, en uiteindelijk hebben verloren, maar wat weet jij nu van diepgang, wat weet jij nu van de echte oorlogssituatie.
ach.. ik paste het even aan het niveau van jou argumentatie aan.. JIJ weigert te accepteren dat Hitler een mens was en dus ook gewoon zijn aardige kanten zal hebben gehad.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:06 schreef DeParo het volgende:
[..]
Een gouden faalhaas, nou nou, je niveau stijgt echt met de minuut.
Dus als het inhoudelijk te lastig voor je wordt dan ga je maar met zogenaamd grappige plaatjes strooien.
Het was geen aardige vent, ondanks wat zijn ahum vrienden zeiden, is natuurlijk al erg genoeg dat je een vriend bent van Hitler maar goed. Hoe kan iemand die zo doelbewust hele volkeren probeert uit te roeien, hoe kan zo iemand, nu aardig zijn, dat kan gewoon niet, ook al is ie het honder keer tegen z'n vrienden, de persoon Hitler is het niet, en ja, iedereen die anders beweert doet de complete ernst af.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:03 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Waarom zou het niet mogelijk zijn dat Hitler, in bepaalde gevallen, in de omgang 'ein guter Kerl' was?
Deze man heeft een fout gemaakt in de oorlog, nouja fouten, en daar weigert hij tot de dag van vandaag op terug te komen blijkbaar. Dat zijn de lafste ja, en ik hoop dat de komende generaties niet dom en te slecht onderwezen zijn om Hitler niet meer te kunnen onderscheiden van bv een andere middeleeuwse koning die oorlog voerde, alleen maar omdat hij aardig was volgens bepaalde mensen in de dagelijkse omgang.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:05 schreef Ericr het volgende:
[..]
Jij denkt echt dat Jopie even de geschiedenis kan herschrijven en Hitler kan neerzetten als aardige kerel? Dat is toch gewoon zijn mening over Hitler, de meesten zullen Hitler toch echt wel blijven zien als een monster. Op wat negationisten, anti-semieten of neo Nazi's na dan. Maar goed dat is vaak veel van hetzelfde op dat gebied.
Dat kan heel goed, komt vaker voor, dat is nu net het charisma van echte leiders. De interviewer wist dat ook, vandaar de suggestieve vraagstelling.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:03 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En jij wel dan? Nu zal je genetisch gezien wel een band hebben met slachtoffers van de holocaust maar zelf heb je toch ook niks meegemaakt? Wat weet je dan van een oorlog behalve van horen zeggen?quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:04 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hoe kan je je focussen op de toekomst als je niet weet wat er nu gebeurt en in het verleden is gebeurd, zucht, reageer gewoon aub niet als je totaal niets weet van dit leed of van de situatie,
ja je zal vast wel weten dat de Duitsers een oorlog hebben gevoerd, mensen hebben uitgemoord, en uiteindelijk hebben verloren, maar wat weet jij nu van diepgang, wat weet jij nu van de echte oorlogssituatie.
Je past je nog wel aan aan mijn argumentatie.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:09 schreef teamlead het volgende:
[..]
ach.. ik paste het even aan het niveau van jou argumentatie aan.. JIJ weigert te accepteren dat Hitler een mens was en dus ook gewoon zijn aardige kanten zal hebben gehad.
ik wacht overigens nog steeds op 1 serieuze historicus die beweert dat de Duitse massa op de hoogte was van de aard en omvang van de holocaust..
Maar nee: jij blijft janken over iemand die 60 jaar geleden in een kazerne naast een kamp heeft opgetreden. Boefuckinghoe..
Denk je dat er iets zal veranderen als Heesters zegt, sorry jongens, ik zat fout en ik heb er spijt van.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is nog geen reden er in te gaan lopen zwelgen zoals jij dat doet.
wat is dat nou voor idiote redenatie? Waar haal jij toch het volstrekt debiele zwart/wit denken vandaan?quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:10 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het was geen aardige vent, ondanks wat zijn ahum vrienden zeiden, is natuurlijk al erg genoeg dat je een vriend bent van Hitler maar goed. Hoe kan iemand die zo doelbewust hele volkeren probeert uit te roeien, hoe kan zo iemand, nu aardig zijn, dat kan gewoon niet, ook al is ie het honder keer tegen z'n vrienden, de persoon Hitler is het niet, en ja, iedereen die anders beweert doet de complete ernst af.
Dat kan je dus inderdaad stellen, bij deze dus, neemt niet weg dat Heesters een langere geschiedenis van wandaden achter zich heeft, maar ik denk dat je toch weinig historici zal horen zeggen, dat het een aardige kerel wasquote:Op zaterdag 24 april 2010 23:10 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat kan heel goed, komt vaker voor, dat is nu net het charisma van echte leiders. De interviewer wist dat ook, vandaar de suggestieve vraagstelling.
En ja, DeParo, sommige dingen kun je wél zeggen, ook over Hitler. Als die de indruk wekte een aardige kerel te zijn in het onnozele onderonsje dat je ooit met hem had, dan is dat zo. Hooguit kan je iemand die met zo'n observatie op de proppen komt, naïviteit verwijten. Bij dezen.
Heel veel, je zal me niet horen zeggen alles, maar ja ik weet er heel veel van af,quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:11 schreef Ericr het volgende:
[..]
En jij wel dan? Nu zal je genetisch gezien wel een band hebben met slachtoffers van de holocaust maar zelf heb je toch ook niks meegemaakt? Wat weet je dan van een oorlog behalve van horen zeggen?
Iedere oorlog is overigens smerig, dat is nou eenmaal inherent aan het begrip oorlog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |