abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81092618
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 16:00 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Hilarisch inderdaad , maar hij had ook wel een punt , tis even hilarisch dat net de CD&V daar een pleidooi voor aan het houden was ...
Op zich wel, maar CD&V haalde dat wel aan zonder rechtstreeks mensen of partijen te viseren, wellicht omdat ze zelf beseften dat ze zich daar in het verleden aan bezondigd hebben. Het is niet omdat ze het zelf ook al hebben gedaan, dat ze niet mogen pleiten voor verandering (gelukkig maar, want dan zou geen enkele partij dat nog mogen ). CD&V deed het nog vrij terughoudend, zonder met het vingertje te wijzen richting anderen, en dan komt bulldozer Dedecker eventjes een ander verwijten wat hij zelf deed. .

En de VRT maakt nu gewag van een "wit konijn" op de CD&V-Senaatslijst, mogelijk Rik Torfs. .
  donderdag 6 mei 2010 @ 16:33:10 #202
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_81092693
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 16:31 schreef Heero87 het volgende:

[..]

En de VRT maakt nu gewag van een "wit konijn" op de CD&V-Senaatslijst, mogelijk Rik Torfs. .
Op zich wel schandalig dat iemand als Vandendriessche , die toch zijn werk de voorbije jaren zéér behoorlijk gedaan heeft en zowat de meest actieve senator van de CD&V was, daar het slachtoffer van wordt en naar een zowat onverkiesbare plaats wordt gestuurd ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_81099852
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:34 schreef Frederic het volgende:
Dit zei Onkelinx onlangs in La Libre:
[..]

Je leest het dus goed: verhinderen van de vervlaamsing van Brussel! Als Vlaamse partijen dan de verfransing van (het eentalige!) Vlaanderen willen verhinderen, zijn het plots extremisten.

Twee maten, twee gewichten. Ik begrijp ècht niet dat er nog Vlamingen zijn die nog met Belgie verder willen. Echt ècht niet!
Wel ironisch dat haar vader een Vlaming was.
Geldt trouwens voor de hele Waalse politiek. De grootste vlamingenhaters hebben een Vlaamse achternaam of Vlaams bloed, zoals Maingain.
pi_81099972
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 19:41 schreef pagadder het volgende:

[..]

Geldt trouwens voor de hele Waalse politiek. De grootste vlamingenhaters hebben een Vlaamse achternaam of Vlaams bloed, zoals Maingain.
En de man van 800.000 stemmen heeft wortels in... jawel. .
  donderdag 6 mei 2010 @ 19:45:16 #205
pi_81099982
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 19:41 schreef pagadder het volgende:

[..]

Alleen is Maingain geen Waal. Net zomin als 'Madame non' trouwens ... De meest radicale Franstalige politici zijn Brusselaars ...
  donderdag 6 mei 2010 @ 19:48:59 #206
pi_81100151
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 19:45 schreef Heero87 het volgende:

[..]

En de man van 800.000 stemmen heeft wortels in... jawel. .
Dat is niet helemaal correct die stelling. Yves Leterme heeft een Franstalige vader , maar dat heeft meer met het feit dat hij in Wervik op de 'schreve' (zoals ze hier zeggen) geboren is en zijn ouders op de grensovergang met Komen woonden , dan met het feit dat hij Waalse roots zou hebben. Voor zover ik weet heeft zijn vader geen enkele Waalse roots eigenlijk en komt hij uit een van de zovele Franstalige families die al jaren in Komen wonen en wiens spreektaal weliswaar Frans is, maar die ook vrij goed het Nederlands machtig zijn. (en waar nooit taalproblemen zijn)

edit , dat blijkt ook uit een interview met vader en moeder Leterme in HUMO van een eindje geleden:

GEORGES « Met Yves praten we nog altijd Frans. Alle kinderen en kleinkinderen in de familie spreken Frans en Nederlands. Als we samen zijn, hoor je hier alles door elkaar. Dat gaat perfect.»

ELIANE « Wij spraken thuis wel Vlaams, maar ik zat op school in Komen. Daar werd Frans gesproken, dus leerde ik ook de twee talen. We zijn getrouwd en verhuisd naar Zillebeke (Ieper, red.).»

GEORGES « Mijn moedertaal is Frans, maar in Komen werd veel Nederlands gesproken door mensen uit de Westhoek die er kwamen wonen: grensarbeiders die met hele bussen vol naar Frankrijk trokken. Om dichter bij hun werk te zijn verhuisden ze naar Komen. Wij namen hun Vlaams vlot over en zij ons Frans. Taal is voor ons nooit een probleem geweest. Ik vraag me af waarom ze er vandaag wél zo'n probleem van maken.»

GEORGES « Mijn vader werd voor de oorlog van 1914 naar een school in Zillebeke gestuurd om Nederlands te leren - thuis vonden ze dat hij tweetalig moest zijn. Veel jonge gasten kennen vandaag alleen nog wat woordjes van op school. La porte, la fenêtre, la maison.»
  donderdag 6 mei 2010 @ 20:08:17 #207
pi_81101097
quote:
Kamer van Volksvertregenwoordigers ontbonden

De Kamer van Volksvertegenwoordigers heeft de lijst met grondwetsartikels goedgekeurd die in aanmerking komen voor wijziging in de volgende legislatuur. Daardoor heeft de volksvergadering zichzelf ontbonden en moeten er binnen de 40 dagen verkiezingen komen. Dat wordt dus 13 juni.

De volksvertegenwoordigers bogen zich nog over de begrotingscontrole, over naturalisaties. Daarna kwam de lijst van de grondwetsartikelen aan bod die na de verkiezingen gewijzigd kunnen worden. Die lijst moet in de volgende regeerperiode een staatshervorming mogelijk maken. De Franstaligen hebben tijdens de zitting herhaald dat ze voor een grote staatshervorming zijn.

Toen de Kamer de lijst het te wijzigen grondwetsartikels goedkeurde, is het parlement automatisch ontbonden. Dat betekent verkiezingen op 13 juni. Onder meer de N-VA had een pak amendementen op die lijst grondwetsartikelen ingediend, zodat de definitieve goedkeuring van die lijst pas vanavond plaatsvond.

Tijdens de debatten leek het alsof de campagne al begonnen is. Vooral het "lijsthoppen" van enkele kopstukken van de verschillende partijen moest het ontgelden. Nochtans heeft zowat elke partij een kopstuk dat nu bovenaan een lijst gaat staan voor de federale verkiezingen, terwijl datzelfde kopstuk vorig jaar kandidaat was bij de Vlaamse verkiezingen.
  maandag 10 mei 2010 @ 15:30:08 #208
pi_81254893
quote:
Partijen hebben 13,3 miljoen voor campagnes

De kiescampagnes moeten nog een beetje op gang komen en dat heeft veel te maken met centen. Met deze onverwachte verkiezingen moeten de partijen plots op zoek naar geld om affiches te drukken, folders, spandoeken etc.

Een kleine rekensom in Gazet van Antwerpen leert dat de Vlaamse partijen samen 13,3 miljoen euro kunnen uitgeven. De kans dat ze effectief zoveel zullen uitgeven, is klein. Bij de kiescampagne in 2007 gaven alle politieke partijen (inclusief de Franstalige partijen dus) samen iets meer dan 8,5 miljoen euro uit.

Maar toch voor de aardigheid even wat cijfertjes. De SP.A heeft het grootste budget ter beschikking, nl. 4,5 miljoen euro. Daarna volgt Open VLD met 3,3 miljoen, CD&V beschikt over 2,7 miljoen, Vlaams Belang en N-VA hebben elk 1 miljoen en Groen! heeft 600.000 euro. Lijst Dedecker heeft het kleinste budget: 200.000 euro. Het budget van PvdA+ is niet bekend, bij de vorige verkiezingen was dat minder dan 5.000 euro.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 12:13:45 #209
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_81290323
De stellingen worden ingenomen: het FDF zet de niet-benoemde Franstalige burgemeesters uit de rand op de kieslijst, de N-VA een pastoor die is afgezet omdat hij weigerde missen in het Frans te houden.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 11 mei 2010 @ 13:47:24 #210
pi_81294247
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 12:13 schreef De_Hertog het volgende:
De stellingen worden ingenomen: het FDF zet de niet-benoemde Franstalige burgemeesters uit de rand op de kieslijst, de N-VA een pastoor die is afgezet omdat hij weigerde missen in het Frans te houden.
Bij Vlaams Belang zien we dan weer géén Van Hecke (nochtans de ex-voorzitter en de chouchou van wijlen de VB oprichter Karel Dillen) en géén Morel op de kieslijsten. Een duidelijk teken dat de partij volledig "overgenomen" is door de clan De Winter ...

Ze gaan naar de verkiezingen met de slogan "Vlamingen 1st"
pi_81295960
Die krappe voorbereidingstijd voor de verkiezingen zorgt toch voor flink wat gesputter binnen de partijen. Overal heb je wel gefrustreerde kandidaten die afhaken, weigeren op de lijst te staan, uit de politiek stappen, ... .
  woensdag 12 mei 2010 @ 09:42:13 #212
pi_81329409
quote:
ACW raadt stem op N-VA af

'Stem voor wie compromissen durft sluiten'
BRUSSEL - Vakbondsleider Luc Cortebeeck geeft voluit ‘tegengas' aan de kiezers die overwegen om op 13juni op radicale Vlaamse partijen te stemmen.
Van onze redacteur

Luc Cortebeeck, de voorzitter van de christelijke vakbond, spreekt vanavond in Gent op de jaarlijkse herdenking van Rerum Novarum, het feest van de christelijke arbeidersbeweging ACW. Vakbondsleider Cortebeeck is een van de absolute kopstukken van het ACW.

In een interview met De Standaard haalt hij uit naar de Vlaamse ‘zweeppartijen' en roept hij de kiezers op om te stemmen voor ‘een partij die verantwoordelijkheid wil opnemen'.

‘De tijd is lang voorbij dat we als ACW oproepen om voor één welbepaalde partij te stemmen. Maar ik wil tegengas geven aan de oproepen om niet te gaan stemmen, ook al heb ik veel begrip voor de reacties van ontgoocheling of verontwaardiging over de val van de regering over BHV. Niet gaan stemmen op 13 juni is geen antwoord. Ik roep dus iedereen op om te kiezen voor een partij die verantwoordelijkheid wil opnemen. En in dit land betekent dat compromissen (durven) sluiten. Of het nu CD&V of Groen of SP.A is. A la limite Open VLD, al delen die ons sociaal gedachtegoed niet.'

Cortebeeck neemt bewust geen andere partijen in dat verantwoord lijstje op. Geen N-VA, dus, geen Vlaams Belang of Lijst Dedecker.

Toch vreest hij voor een radicaal stemgedrag. ‘Juist daarom moeten wij tegengas geven. Vergeet niet dat de versnippering van het politieke landschap door de kiezer in de hand wordt gewerkt. Al die stemmen op een van de Vlaamse zweeppartijen. Op harde roepers die niet in de regering (willen) zitten.'

De vakbondsvoorzitter is enerzijds mild voor de gevallen regering-Leterme – ‘al bij al heeft zij de economische crisis niet zo slecht opgevangen' – maar huivert voor een lange communautaire onderhandelingsronde na de verkiezingen. ‘De nieuwe regering moet snel aan de slag.'
  woensdag 12 mei 2010 @ 12:30:02 #213
pi_81335525
quote:
Lijstnummers verkiezingen zijn bekend

Een onschuldige kinderhand heeft vanmiddag de lijstnummers voor de komende federale verkiezingen getrokken. Het graag gewilde nummer 1 werd aan Vlaams Belang toegewezen.

Dit zijn de lijstnummers voor de federale verkiezingen van 13 juni:

1. Vlaams Belang
2. Vivant
3. Lijst Dedecker
4. Open VLD
5. PS
6. MR
7. FN
8. CDH
9. CD&V
10. SP.A
11. N-VA
12. Ecolo
13. Groen!
  woensdag 12 mei 2010 @ 12:31:22 #214
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_81335575
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 12:30 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]
Vraag me af hoelang het duurt voordat de Franstaligen over bevooroordeling gaan klagen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 12 mei 2010 @ 14:04:36 #215
pi_81339461
Oh, en er komt een nationale betoging voor het behoud van België

Enfin , betoging , een stap door brussel of zoiets melden ze in een soort van Nederlands

"Mejuffrouw, Mijnheer, U zult in bijlage informatie ivm de stap van zondag 16 mei aanstaande in Brussel om 14u vinden. Zoals U allicht weet, is deze stap georganiseerd door burgers van alle sociale en communale afkomsten van ons land om nogmaals ons genoeg aan de politieke wereld te tonen. Wij willen een land met een goede leiding waar de zorgen van de politiek het welzijn van de burgers is, zonder hinder door de gesproken taal!"

http://www.belgischebetoging.be/
http://manifbelge.be/
  woensdag 12 mei 2010 @ 14:08:58 #216
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_81339656
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 14:04 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
zonder hinder door de gesproken taal!
Nee, ze laten zich duidelijk alleen nog hinderen door geschreven taal.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_81348021
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 14:04 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Oh, en er komt een nationale betoging voor het behoud van België

Enfin , betoging , een stap door brussel of zoiets melden ze in een soort van Nederlands

"Mejuffrouw, Mijnheer, U zult in bijlage informatie ivm de stap van zondag 16 mei aanstaande in Brussel om 14u vinden. Zoals U allicht weet, is deze stap georganiseerd door burgers van alle sociale en communale afkomsten van ons land om nogmaals ons genoeg aan de politieke wereld te tonen. Wij willen een land met een goede leiding waar de zorgen van de politiek het welzijn van de burgers is, zonder hinder door de gesproken taal!"

http://www.belgischebetoging.be/
http://manifbelge.be/

Wedden dat het van de BUB komt?
  donderdag 13 mei 2010 @ 19:30:43 #218
pi_81390593
quote:
"Franstaligen in buitenland stemmen vooral in BHV"

do 13/05/2010 - 14:28 Franstalige kiezers in het buitenland misbruiken het kiessysteem om de verkiezingsresultaten in Brussel-Halle-Vilvoorde te beïnvloeden. Dat zegt aftredend N-VA-kamerlid Ben Weyts.

Belgen die in het buitenland wonen, mogen kiezen waar ze hun stem uitbrengen. "Het is opvallend dat vooral de Franstaligen in het buitenland zich verhoudingsgewijs veel meer laten registreren in de kieskring BHV omdat ze op die manier zetels kunnen inpikken van de Vlaamse partijen", zegt Weyts.

"We stellen ook nu weer vast dat via allerlei internetfora wordt opgeroepen om zich in BHV te registreren", aldus nog Weyts.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 10:05:39 #219
pi_81408624
quote:
'Echte' Belgen nu al minderheid in Brussel en straks ook in Antwerpen
Allochtonen nemen steden in

In verschillende grote steden in ons land beginnen langzaam maar zeker méér allochtonen te wonen dan 'échte' autochtone Belgen.

Iets meer dan twintig procent van de Belgen heeft allochtone roots, zo blijkt uit nieuw sociologisch onderzoek. Binnen tien jaar zal dat al dertig procent zijn, maar in verschillende grote steden ligt dat gemiddelde nu al opvallend hoger. Dan springt vooral Brussel in het oog. Een overduidelijke meerderheid - 67,9 procent, van wie een grote groep Marokkanen - is van allochtone origine in onze hoofdstad. Ofwel hebben ze effectief nog niet de Belgische nationaliteit, ofwel gaat het om nieuwe Belgen en hun kinderen, die normaal gezien buiten de vreemdelingenstatistieken vallen maar in de ogen van veel mensen nog altijd 'allochtonen' zijn.

Absolute uitschieters zijn gemeenten zoals Sint-Joost-Ten-Node, Sint-Gillis en Elsene, met respectievelijk 96, 91 en 86 procent allochtonen. Tot nu toe is het een typisch Brusselse evolutie, maar veel steden volgen langzaam maar zeker dezelfde trend. De autochtone Belg, die hier geboren en getogen is en geen enkele link met het buitenland heeft, zal binnen enkele decennia in verschillende steden tot de absolute minderheid behoren. Tot die conclusie komt socioloog Jan Hertogen, die samen met het Centrum voor Sociologisch Onderzoek van de KU Leuven voor het eerst alle officiële cijfers samenbracht en zo een nooit gezien beeld schetst van het aantal allochtonen in ons land, inclusief de nieuwe Belgen en hun nageslacht.

Brussel achterna

In Vlaanderen valt vooral het grote aantal Nederlanders en Marokkanen op. In Wallonië zijn er dan weer veel Italianen. En ze vestigen zich vooral in onze centrumsteden, die stilaan Brussel achternagaan (zie tabel onder). Vandaag is 39,7 procent van de Antwerpenaars van vreemde afkomst. In Mechelen gaat het om 27 procent, in Leuven om 26 procent en in Gent om 25 procent. In Brugge (6 %) en Hasselt (11,5%) bijvoorbeeld is het aantal allochtone inwoners veel beperkter. Maar in een grensgemeente zoals Baarle-Hertog (69 %) of een typische mijngemeente zoals Genk (37,5 %) liggen de cijfers dan weer aan de hoge kant.

Hoe diezelfde steden er binnen dit en tien jaar zullen uitzien? Het aantal Brusselaars van vreemde origine zal toenemen van 67 tot 85 procent in 2020. Dezelfde oefening voor stad Antwerpen komt neer op 50 procent in 2016, en 55 procent in 2020. Als ook in Mechelen de trend van de laatste vijf jaar wordt doorgezet, stijgt het aantal mensen van vreemde afkomst er tot 41 procent in 2020. Gent zal tegen dan 38 procent allochtonen tellen.

Frieten of couscous

Volgens Jan Hertogen is de evolutie niet meer tegen te houden. 'Maar dat moet ook niet', stelt hij. 'We zullen ons er emotioneel moeten overzetten dat de stereotype oude Belg stilaan zal verdwijnen. Zeker in grootsteden zoals Brussel en Antwerpen. Er zijn nu al een pak mensen die Mohammed of Joop heten maar nog amper iets te maken hebben met Marokko of Nederland. Hun ouders of grootouders zijn daar wel van afkomstig, maar zelf zijn ze hier geboren en hebben ze de Belgische nationaliteit. Dat vergeten we dikwijls nog.'

'Dit is de nieuwe werkelijkheid, die we al jarenlang niet onder ogen willen zien. In de plattelandgemeenten merk je er vandaag allemaal nog niet zoveel van, maar vanuit de steden zal de stem van de allochtonen almaar luider gaan klinken.'

Of dat daarom slecht is? Het zal onze cultuur hoe dan ook verrijken, meent Hertogen. 'Meer zelfs: kijk gewoon naar de cijfers en je moet concluderen dat België al lang een arme, uitstervende natie zou geweest zijn zonder al die allochtonen. En voor zij die het ergste vrezen: onze steak-friet zal nooit verdwijnen. We zullen er alleen maar specialiteiten zoals couscous bij krijgen.'
  zondag 16 mei 2010 @ 11:29:27 #220
pi_81482291
quote:
3.445 kandidaten dingen naar gunst kiezer

Alle politieke partijen hebben hun kandidatenlijsten voor de verkiezingen op 13 juni ingediend. Op de 135 lijsten voor de Kamer staan in totaal 2.810 kandidaten, op de 21 Senaatslijsten zijn er dat 635.

De lijsten zijn "voorlopig" afgesloten, wat betekent dat ze nu op onregelmatigheden worden gecontroleerd. De definitieve afsluiting gebeurt op 18 mei.
  maandag 17 mei 2010 @ 12:24:07 #221
pi_81529239
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 17:14 schreef pagadder het volgende:

[..]

Wedden dat het van de BUB komt?
blijkbaar wel ... Al is de BUB zelf blijkbaar (hoe ironisch) ook al gesplitst in de BUB en de Belgische Alliantie ...

Volgens de BUB waren er trouwens gisteren 5000 betogers op 'de stap' ... Volgens elke andere pers hooguit 2000 ...
pi_81807095
ik moet op 13 juni gaan stemmen omdat onze regering in reepjes ligt.

Leterme is een puit !
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  woensdag 26 mei 2010 @ 11:47:36 #223
pi_81913368
Resultaten geheime peilingen (bron: VRT)

N-VA: 26 procent
CD&V: 19,5 procent
SP.a: 16 procent
Open VLD: 12,4 procent
Vlaams Belang: 10,3 procent
Groen!: 7,8 procent
LDD: 5,4 procent
pi_81914236
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 11:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Resultaten geheime peilingen (bron: VRT)

N-VA: 26 procent
CD&V: 19,5 procent
SP.a: 16 procent
Open VLD: 12,4 procent
Vlaams Belang: 10,3 procent
Groen!: 7,8 procent
LDD: 5,4 procent
Als de N-VA de grootste partij van Vlaanderen wordt met zulke cijfers, zal de regeringsformatie nog lachen worden.
  woensdag 26 mei 2010 @ 13:35:43 #225
pi_81917944
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 12:04 schreef pagadder het volgende:

[..]

Als de N-VA de grootste partij van Vlaanderen wordt met zulke cijfers, zal de regeringsformatie nog lachen worden.
Mwah , Ik gok erop dat CD&V , SP.a en Groen! dan samen in een regering met de PS, Ecolo en CDH stappen ...
Ook al is er dan opnieuw een minderheid aan Vlaamse kant ...
  woensdag 26 mei 2010 @ 13:37:49 #226
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_81918033
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 13:35 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Mwah , Ik gok erop dat CD&V , SP.a en Groen! dan samen in een regering met de PS, Ecolo en CDH stappen ...
opnieuw?
dit was vorige keer toch niet zo?
  woensdag 26 mei 2010 @ 13:49:24 #227
pi_81918511
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 13:37 schreef Beregd het volgende:

[..]

opnieuw?
dit was vorige keer toch niet zo?
Ondertussen wel hé ... Na het springen van het kartel met N-VA zijn ze doorgegaan met een minderheid aan Vlaamse zijde ...
  woensdag 26 mei 2010 @ 13:58:49 #228
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_81918919
als dit waar blijkt krijgen vld en vooral vlaams belang toch wel zware klappen.

Al zijn zulke polls vaak erg dubieus.
  woensdag 26 mei 2010 @ 14:03:20 #229
pi_81919120
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 13:58 schreef Beregd het volgende:
als dit waar blijkt krijgen vld en vooral vlaams belang toch wel zware klappen.

Al zijn zulke polls vaak erg dubieus.
Vlaams Belang verrast mij niet , die hebben intern hun gematigde vleugel (Van Hecke en Morel) uitgeschakeld en De Winter heeft de macht terug genomen en kiest voor de keiharde lijn.
Een direct gevolg daarvan is dat hun gematigde kiezers ook gaan lopen , en dat zijn er meer dan ze zelf dachten wellicht. Dat ze naar N-VA lopen is op dit moment een logisch gevolg.

Van de VLD schrik ik ook wel n beetje , maar de N-VA eist ook voor hen momenteel de rol op die ze zelf wilden spelen ...
pi_81919413
Open VLD is natuurlijk de partij die de regering deed vallen, traditoneel kost dat altijd stemmen... Al is 12% wel een heel zwaar dieptepunt.

N-VA moet nu vooral hopen dat hun momentum niet te vroeg is gekomen, zoals bij de LDD in 2009. Die werden tot kort voor de verkiezingen 16-17% toegedicht, maar moesten het uiteindelijk met een stuk minder doen. Clegg had eigenlijk hetzelfde in de Britse verkiezingen: te vroeg gehypet.
Ik vermoed dat N-VA nog lichtjes zal terugvallen, maar zelfs dan is de marge nog groot genoeg om de grote overwinnaar van de verkiezingen te worden natuurlijk.
pi_81959212
quote:

[..]

Dat hangt er natuurlijk vanaf. Dit zijn percentages bekeken over heel Vlaanderen, maar omwille van de provinciale kieskringen kan het aantal zetels natuurlijk net iets meer zijn dan het nationale percentage. Zeker als LDD in bepaalde provincies de kiesdrempel niet haalt (en die kans lijkt op dit moment toch heel reëel), dan gaan die zetels naar de andere partijen.
pi_81960627
De peiling zorgt trouwens voor heel wat wrevel bij N-VA, die de CD&V ervan beschuldigt ze te hebben gelekt.
  donderdag 27 mei 2010 @ 13:14:53 #233
pi_81966969
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 10:15 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Dat hangt er natuurlijk vanaf. Dit zijn percentages bekeken over heel Vlaanderen, maar omwille van de provinciale kieskringen kan het aantal zetels natuurlijk net iets meer zijn dan het nationale percentage. Zeker als LDD in bepaalde provincies de kiesdrempel niet haalt (en die kans lijkt op dit moment toch heel reëel), dan gaan die zetels naar de andere partijen.
Ja natuurlijk , en de kans is bv reëel dat bv LDD in West-Vlaanderen ruim boven de kiesdrempel uitkomt en in andere kieskringen totaal niet bv ...

Maar grotendeels komt de zetelverdeling toch wel n beetje overeen met de procentuele verhouding ...
  vrijdag 28 mei 2010 @ 00:01:59 #234
pi_82003421
quote:
Groot Belgisch debat gaat door maar RTBF haakt af

Het grote Belgische verkiezingsdebat van zondag in "De zevende dag - Special" gaat door zoals gepland op Eén. In tegenstelling tot wat eerder aangekondigd is, zal de RTBF de uitzending niet op antenne brengen.

De RTBF stemde in met de uitzending van het debat - waar ook Vlaams Belang aan deelneemt - maar enkel als de vier Franstalige partijen akkoord zouden gaan. De MR van Didier Reynders weigerde dat, omdat de RTBF bij decreet geen antidemocratische partijen aan bod mag laten komen in zijn uitzendingen.

De Franstalige zender zal komende zondag een debat over het afgevoerde debat uitzenden. Op Eén zal het groot Belgische debat doorgaan zoals gepland.

Alle Vlaamse partijvoorzitters nemen deel aan "De zevende dag - Special" op Eén. De vier Franstalige partijen worden vertegenwoordigd door Didier Reynders (MR), Melchior Wathelet (CDH), Paul Magnette (PS) en Georges Gilkinet (Ecolo). De Franstalige politici zullen enkel deelnemen aan duo-debatten met hun Vlaamse zusterpartijen.

De uitzending gaat van start om 11 uur op Eén en wordt gepresenteerd door Indra Dewitte, Ivan De Vadder en Marc Van de Looverbosch. "De zevende dag - Special" is het startschot van de verkiezingsuitzendingen van de openbare omroep.
Weet je wat ik mij nu afvraag , waar het ergens bepaald staat dat het Vlaams Belang een anti-democratische partij is. Het Vlaams Blok is dan wel veroordeeld voor racisme (en zelfs daar kun je je nog van afvragen of racisme wel anti-democratisch is eigenlijk) , maar puur op papier staat die partij natuurlijk los van het Vlaams Belang ...
pi_82011430
quote:

Dit is ze dan, de nummerplaat waar de regering het maar niet eens over kan worden. Geel met zwart, want een nieuwe studie bewijst dat dit de best leesbare variant is. Staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) gaf de plaat een rood randje 'om tegemoet te komen aan bepaalde gevoeligheden', maar tevergeefs.

Een Belgische nummerplaat met de kleuren van de Vlaamse vlag? Geen wonder dat een ontslagnemende regering in communautaire crisis het niet eens kan worden over het jongste voorstel van de staatssecretaris voor Mobiliteit. Zelfs het rode randje rond de plaat was geen overtuigend compromis. De invoering van een Europese nummerplaat valt bijgevolg niet onder de 'lopende zaken' en het hele plan verhuist naar de volgende regering.

Doelbewust door rood

De kleurencombinatie van de nieuwe plaat is al langer goed voor fikse ruzies in de regering. Met name vicepremier Joëlle Milquet (CDH) hield vol dat de Belg erg gehecht is aan zijn rood-witte plaat. Maar 'omdat we de verkeersveiligheid meer en meer gaan handhaven met camera's, is een duidelijk contrast noodzakelijk', luidt de redenering van Etienne Schouppe (CD&V).

Om die reden bestelde hij in januari op eigen houtje een nieuwe studie. Drie dienstvoertuigen van West-Vlaamse politiekorpsen kregen elk een verschillende plaat naar Europees model: een witte plaat met rode letters, een witte plaat met zwarte letters en een gele plaat met zwarte letters. Politieagenten scheurden met snelheden tot 220 kilometer per uur voorbij flitspalen en mobiele controles, reden doelbewust door het rode licht en herhaalden die misdrijven ook bij nacht. Nadien keken ze op de foto's welke plaat de meest leesbare was en wat bleek? Bij elke test kwam de geel-zwarte plaat er als de onbetwiste winnaar uit.

Vlaamse leeuw

De studie moest het ultieme middel zijn om de Franstalige partijen te overtuigen van het nut van een kleurverandering. 'De gele plaat kreeg ook tijdens de tests al een rood randje, want we willen tegemoet komen aan bepaalde gevoeligheden bij sommige bevolkingsgroepen', zegt de woordvoerder van Schouppe. Maar een associatie met de Vlaamse leeuw of niet, de nieuwe nummerplaat wordt als een hete aardappel naar de volgende regering doorgeschoven.

De regering raakte het er in juli 2009 nochtans wél over eens dat de Europese nummerplaat er mocht komen. Een groter formaat met links een blauw balkje met de twaalf gele sterren van de Europese vlag en de B van België. En in november kreeg Schouppe van de regering de toestemming voor een openbare aanbesteding. Maar net toen deze plaat op de ministerraad moest worden goedgekeurd, viel de regering. En ook een laatste poging van Schouppe om van de nummerplaat een lopende zaak te maken, stuitte op een 'nee'. 'We houden een krachtdadig pleidooi voor de geel-zwarte variant op grond van de kleurspecialisten', zegt de woordvoerder van Schouppe.

De woordvoerder van vicepremier Milquet wilde gisteren geen commentaar kwijt..
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G3G2QPF9F
pi_82011718
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 10:37 schreef pagadder het volgende:

[..]

En welke kleuren heeft de Belgische vlag dan!?
  vrijdag 28 mei 2010 @ 11:38:22 #237
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82013601
als de kleur geel al aanstootgevend is.
pi_82013946
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 11:38 schreef Beregd het volgende:
als de kleur geel al aanstootgevend is.
Nee, het gaat om de kleur zwart. De Vlaamse en Waalse vlag zijn beide geel, maar de Vlaamse heeft een zwarte leeuw (met rode accenten) en de Waalse een rode haan.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2010 11:45:50 ]
pi_82015896
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 11:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, het gaat om de kleur zwart. De Vlaamse en Waalse vlag zijn beide geel, maar de Vlaamse heeft een zwarte leeuw (met rode accenten) en de Waalse een rode haan.
En de Vlaamse Leeuw was oorspronkelijk geel en zwart. Die rode accenten zijn er gekomen onder druk van...
  zaterdag 29 mei 2010 @ 22:38:29 #240
106943 blueangel_
*FS 1982-2008*
pi_82079386
quote:

[..]

Dan verhuis ik naar Timboektoe

Tsjeven, sossen en groenen ... de ultieme horror
+ François Sterchele, 14/03/1982 - 08/05/2008 +
  vrijdag 4 juni 2010 @ 21:12:55 #241
pi_82344817
quote:
VRT-peiling geeft N-VA ruim kwart van de stemmen

Als het vandaag verkiezingen zouden zijn, dan zou de N-VA afgetekend de grootste partij zijn, met 25,2 procent. Dat blijkt uit een peiling van De Standaard en de VRT. CD&V en Vlaams Belang zijn de grote verliezers. Maar ook Open VLD en SP.A slagen er niet in de neerwaartse tendens om te buigen.

De N-VA is volgens de peiling met 25,2 procent de grootste Vlaamse partij en dat betekent zoveel als een politieke aardverschuiving. Bij de verkiezingen van 2007 zat de N-VA nog in een kartel met CD&V, bij de Vlaamse verkiezingen in 2009 haalde ze al een mooie 13 procent en nu verdubbelt ze die score zowaar bijna.

De N-VA laat haar vroegere kartelpartner ver achter zich. De Vlaamse christendemocraten stranden op 19 procent en zijn daarmee een van de grote verliezers van deze peiling.

Open VLD kende in de vorige peiling van april nog een lichte opflakkering, maar stuitert nu weer naar beneden tot 13,9 procent. Tegenover de federale verkiezingen van 2007 betekent dat een verlies van 5,3 procent. De partij wordt op de hielen gezeten door de SP.A, die nog 13,8 procent van de kiezers weet te overtuigen.

Ook Vlaams Belang zit in het kamp van de verliezers. De partij krijgt fikse klappen en komt uit op 11,5 procent, een verlies van niet minder dan 7,8 procent in vergelijking met 2007.

Groen! boekt lichte winst: de partij haalt 8,2 procent, 1,8 procent meer dan in 2007. Lijst Dedecker is de hekkensluiter met 6,6 procent, precies hetzelfde resultaat als de partij in 2007 behaalde.
pi_82357815
N-VA wordt dus incontournable... Tenzij er mirakels gebeuren, betekent dat binnen het jaar terug verkiezingen.
pi_82357996
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 09:34 schreef Heero87 het volgende:
N-VA wordt dus incontournable... Tenzij er mirakels gebeuren, betekent dat binnen het jaar terug verkiezingen.
Ze zullen wel iets verzinnen om de N-VA buiten te houden. Dat zal een coalitie van CD&V, VLD, SP.A en misschien Groen betekenen langs Vlaamse kant om toch maar het land bestuurbaar te houden.
pi_82358346
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 09:50 schreef pagadder het volgende:

[..]

Ze zullen wel iets verzinnen om de N-VA buiten te houden. Dat zal een coalitie van CD&V, VLD, SP.A en misschien Groen betekenen langs Vlaamse kant om toch maar het land bestuurbaar te houden.
Dat zou in theorie misschien kunnen, maar ik denk dat het net zo goed heel moeilijk wordt om bijvoorbeeld Open VLD en SP.a met elkaar te verzoenen, zeker als ze zulke zwakke scores halen. Die zie ik echt niet zomaar in één regering stappen.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 10:22:50 #245
pi_82358523
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 10:13 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Dat zou in theorie misschien kunnen, maar ik denk dat het net zo goed heel moeilijk wordt om bijvoorbeeld Open VLD en SP.a met elkaar te verzoenen, zeker als ze zulke zwakke scores halen. Die zie ik echt niet zomaar in één regering stappen.
Het zal een coalitie worden van CD&V, SP.a, Groen! en langs waalse zijde CdH, PS en Ecolo ... Schrijf maar op
  zaterdag 5 juni 2010 @ 10:31:05 #246
pi_82358694
Regering maakt nog ruzie in laatste weken
De federale regering is dan wel in lopende zaken maar elke vrijdag is er nog ministerraad. En in campagnetijd komt al eens ergernis bovendrijven. Zo verwijt Charles Michel (MR) Buitenlandminister Steven Vanackere (CD&V) dat hij te veel cavalier seul speelt. Vooral in de stemming van de VN-Mensenrechtenraad over de aanval van Israël op een Gazavloot.

Ook over de windnormen van Brussels Airport is er ruzie. Vicepremier Didier Reynders (MR) beschuldigt staatssecretaris Etienne Schouppe ervan dat hij de regering voor een voldongen feit stelt. Schouppe stond toe dat Belgocontrol vliegtuigen van de hoofdbaan mag halen bij 5 knopen. Volgens Reynders is er enkel een akkoord vanaf 7 knopen.
pi_82391480
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 10:22 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Het zal een coalitie worden van CD&V, SP.a, Groen! en langs waalse zijde CdH, PS en Ecolo ... Schrijf maar op
Hmm, met de huidige peilingen lijkt me dat niet echt waarschijnlijk. Niet alleen omdat ze samen maar een goeie 40% zouden halen, maar ook omdat zowel CD&V als SP.a als verliezers uit de verkiezingen zouden komen. En zeker in CD&V kan dan wel eens de iets radicalere vleugel het weer overnemen, onder druk van het resultaat van de N-VA.
Al weet je natuurlijk nooit. Blijkbaar is De Wever er toch ook bang voor, gezien zijn oproep vandaag.

Sowieso zal De Wever straks een keuze moeten maken: houdt hij de radicale lijn van de voorbije jaren aan, om zijn harde kern kiezers en militanten, de echte Vlaams-separatisten, niet tegen zich te krijgen, of probeert hij echt een compromis te zoeken om zo te proberen de brede, nieuwe groep van gematigde kiezers vast te houden?
  zondag 6 juni 2010 @ 16:01:59 #248
pi_82398837
quote:
Op zondag 6 juni 2010 13:15 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Hmm, met de huidige peilingen lijkt me dat niet echt waarschijnlijk. Niet alleen omdat ze samen maar een goeie 40% zouden halen, maar ook omdat zowel CD&V als SP.a als verliezers uit de verkiezingen zouden komen. En zeker in CD&V kan dan wel eens de iets radicalere vleugel het weer overnemen, onder druk van het resultaat van de N-VA.
Al weet je natuurlijk nooit. Blijkbaar is De Wever er toch ook bang voor, gezien zijn oproep vandaag.

Sowieso zal De Wever straks een keuze moeten maken: houdt hij de radicale lijn van de voorbije jaren aan, om zijn harde kern kiezers en militanten, de echte Vlaams-separatisten, niet tegen zich te krijgen, of probeert hij echt een compromis te zoeken om zo te proberen de brede, nieuwe groep van gematigde kiezers vast te houden?
De SP.a komt er als verliezer uit , maar is een oppositiepartij. Dus is het logisch dat ze dan terug naar de macht gaan willen grijpen, aangezien hun oppositiekuur niet werkt.

En de CD&V zal altijd en overal op gelijk welk moment dat ze er de kans toe krijgen in een regering stappen. Dat hebben ze de voorbije 50 jaar altijd al gedaan en zullen ze ook altijd doen. Ook al liepen ze (zoals in de jaren '80 bv) verkiezingsnederlaag na nederlaag op. Het is pas toen Verhofstadt ze zelf niet in zijn regering wilde dat ze er niet inzaten ...
  zondag 6 juni 2010 @ 16:05:05 #249
66825 Reya
Fier Wallon
pi_82398985
quote:
Op zondag 6 juni 2010 16:01 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

De SP.a komt er als verliezer uit , maar is een oppositiepartij. Dus is het logisch dat ze dan terug naar de macht gaan willen grijpen, aangezien hun oppositiekuur niet werkt.

En de CD&V zal altijd en overal op gelijk welk moment dat ze er de kans toe krijgen in een regering stappen. Dat hebben ze de voorbije 50 jaar altijd al gedaan en zullen ze ook altijd doen. Ook al liepen ze (zoals in de jaren '80 bv) verkiezingsnederlaag na nederlaag op. Het is pas toen Verhofstadt ze zelf niet in zijn regering wilde dat ze er niet inzaten ...
Ach, als CD&V in de oppositie belandt huren ze wel weer een zit in die over vijf minuten politieke moed rept, en voila, je krijgt 800.000 stemmen.
pi_82408428
Trouwens ook opvallend: volgens een nieuwe peiling van La Dernière Heure zou de nieuwe Parti Populaire van Modrikamen in Brussel meteen 8,8% halen.

Volgens die peiling wordt CD&V helemaal afgeslacht in Vlaanderen: 16,2%, tegenover 26% voor de N-VA, 16,3 voor de SP.a en 13,8% voor de Open VLD. Het Vlaams Belang haalt nog 15%, Groen slechts 6,8%. Lijst De Decker haalt de kiesdrempel niet met 4,3%.

In Brussel:
MR 22,7%
PS 19,4%
Ecolo 13,9%
cdH 12,1%
PP 8,8%

In Wallonië:
PS 30%
MR 20,2%
Ecolo 18,9%
cdH 16,1%
PP en FN halen de kiesdrempel niet.

Nu goed, de Franstalige peilingen zitten er doorgaans nog vérder naast dan de Vlaamse.
  zondag 6 juni 2010 @ 19:43:53 #251
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_82409195
Het zal me jeuken. Je moet die 25% voor 't NVA nog wel even door twee delen hoor. Die 25% geldt alleen maar voor Noord-België.

Zolang de sossen van Noord-België er maar niet inkomen zal alles verder wel meevallen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 6 juni 2010 @ 23:46:13 #252
pi_82424882
quote:
Clash kopstukken: hard tegen onzacht

In het grote kopstukkendebat op de VRT probeerden de Vlaamse partijen een stukje van hun achterstand op Bart De Wever (N-VA) in te lopen. Zeker tussen Marianne Thyssen (CD&V) en de N-VA-voorzitter ging het hard tegen onzacht.

Een week voor de kiezer naar de stembus trekt, gingen de kopstukken van de Vlaamse partijen met elkaar in discussie. Het debat verliep vooral in duo's.

Toen het debat begon, waren alle ogen meteen op Bart De Wever gericht. Die meteen de vraag kreeg die hem de voorbije dagen het vaakst is gesteld.

Of hij er al naar uitkijkt om kantoor te houden in de Zestien, de ambtswoning van de premier. De Wever geeft daarop steevast het antwoord dat niet het ambt belangrijk is, maar de verwezenlijking van zijn programma.

De N-VA-voorzitter laat zich vooralsnog niet op fouten betrappen. Net als Alexander De Croo trouwens, die weer zijn verhaal van politieke vernieuwing bracht en daar ongetwijfeld mee scoorde.

Nerveuze Thyssen

Wat ook opviel in het debat is de erg nerveuze indruk die CD&V-voorzitster Marianne Thyssen (alweer) maakte, alsof ze nog altijd niet overtuigd is of ze echt het leiderschap over haar eigen partij wil.

Toen ze zei dat Justitie goed werkt, klonk dat een beetje vreemd. Net als haar opmerking dat haar partij niet verdeeld is. Dat werd twee keer onthaald op gelach uit de zaal, vooral van N-VA-aanhangers.

Daar hoort overigens nog een pikant detail bij: volgens CD&V zaten er veel te veel N-VA-sympathisanten in de zaal. Een groot deel van het publiek geraakte de zaal niet binnen en volgens de christendemocraten waren zij daarvan het grootste slachtoffer, ten voordele van de N-VA.

Ex-en tegenover elkaar

Terug naar het debat dan. Een van de mooiere affiches van de rechtstreekse debatten was hoe dan ook die over de staatshervorming tussen Bart De Wever en Marianne Thyssen, de gewezen kartelpartners.

Thyssen zelf zette meteen het verschil in de verf door te onderstrepen dat voor CD&V de sociale zekerheid niet gesplitst wordt. Ze wierp De Wever ook de grootste dubbelzinnigheid van N-VA in het gezicht: is De Wever nu een confederalist of een separatist.

Ze verweet hem ook dat hij in 2008, op het moment van de bankencrisis, uit de regering is gestapt. De Wever maakte daarop gehakt van het palmares van de uittredende regering.

Vriendelijk

Ietwat verrassend was de discussie tussen (de erg vastberaden) Alexander De Croo (Open VLD) en Caroline Gennez (SP.A) een stuk vriendelijker. Nochtans zijn dat de voorzitters van de partij die haasje-over spelen in de peilingen en rechtstreeks strijden om deelname aan een regering met de twee grotere partijen, N-VA en CD&V.

Gennez en De Croo waren het erover eens dat oudere werknemers van een lastenverlaging moeten genieten. Over loonmatiging waren ze het dan weer niet eens. Maar of het allemaal volstond om Bart De Wever naar de kroon te steken?

Die vraag wordt pas op 13 juni beantwoord.
  zondag 6 juni 2010 @ 23:51:08 #253
106943 blueangel_
*FS 1982-2008*
pi_82425077
quote:
Op zondag 6 juni 2010 23:46 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Heerlijk hoe die geit van een Theysen afgemaakt werd én door De Wever, én door het publiek. Zou Vlaanderen dan toch eindelijk eens z'n verstand krijgen? Alhoewel, zolang bejaard Vlaanderen stemgerechtigd is, is dat een ijdele droom denk ik

De Winter won trouwens elk debat dat hij voerde, zelfs tegen een Groene(tje) over een groen thema
pi_82428700
quote:
Op zondag 6 juni 2010 23:51 schreef blueangel_ het volgende:

[..]

Heerlijk hoe die geit van een Theysen afgemaakt werd én door De Wever, én door het publiek. Zou Vlaanderen dan toch eindelijk eens z'n verstand krijgen? Alhoewel, zolang bejaard Vlaanderen stemgerechtigd is, is dat een ijdele droom denk ik

De Winter won trouwens elk debat dat hij voerde, zelfs tegen een Groene(tje) over een groen thema
Blijkbaar zaag er wel een serieuze NV-A delegatie in het publiek, en mocht een groep CD&V'ers en SPa'ers door een overboeking door de VRT niet meer binnen. Dat verklaart natuurlijk het hoongelach in de tribune.

Maar sowieso maakte Thyssen een ongelukkige beurt. Niet zozeer qua inhoud, wel qua stijl. Veel te zenuwachtig en te aarzelend op bepaalde momenten. Wat dat betreft staken De Wever en De Croo er toch bovenuit.
  maandag 7 juni 2010 @ 11:27:26 #255
pi_82434411
quote:
Op maandag 7 juni 2010 07:10 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Blijkbaar zaag er wel een serieuze NV-A delegatie in het publiek, en mocht een groep CD&V'ers en SPa'ers door een overboeking door de VRT niet meer binnen. Dat verklaart natuurlijk het hoongelach in de tribune.

Maar sowieso maakte Thyssen een ongelukkige beurt. Niet zozeer qua inhoud, wel qua stijl. Veel te zenuwachtig en te aarzelend op bepaalde momenten. Wat dat betreft staken De Wever en De Croo er toch bovenuit.
Volgens de uitleg die ik gehoord heb hadden ze niet geboekt en gingen ze er vanuit dat ze sowieso een delegatie in het publiek binnen mochten laten ...
  maandag 7 juni 2010 @ 11:35:53 #256
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82434752
die brief van alexander decroo vanmorgen in de metro

wat een zielig manneke is het toch.
  maandag 7 juni 2010 @ 11:37:02 #257
pi_82434795
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:35 schreef Beregd het volgende:
die brief van alexander decroo vanmorgen in de metro

wat een zielig manneke is het toch.
Dat zit in de familie hé ... kijk naar z"n pa
  maandag 7 juni 2010 @ 11:41:00 #258
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82434965
Ik dacht dat die arrogantie met de jaren gegroeid was bij de oude decroo, maar het zit blijkbaar gewoon in de genen.
  maandag 7 juni 2010 @ 11:50:35 #259
pi_82435334
quote:
Wij kijken naar Nederland, zij kijken niet terug

"Hebben jullie in jullie kranten soms personeelsadvertenties staan met: als je niet stijf, truttig en kleinburgerlijk bent, kom je niet in aanmerking voor een ministerspost?" De Vlaamse minister Freya van den Bossche (SP.A) door de bocht. Ze besprak op verzoek van een journalist van Vrij Nederland de uiterlijke kenmerken van Nederlandse ministers.

Oud-minister Karel de Gucht (Open VLD) noemde de Nederlandse premier Balkenende een mix van Harry Potter en extreme stijfburgerlijkheid", en "een man in wie ik geen spoortje charisma kan ontwaren". Niet echt aardig allemaal, maar de Nederlanders reageerden er nauwelijks op. Ze voelden zich niet geraakt door de zuiderburen. Of noemde de uitspraken een "Belgenmop".

Vlaamse politici kijken naar Nederland, weten vaak wat er gebeurt en hebben er ook een over. De Nederlandse interesse de andere kant op is niet bijster groot. Niet alleen bij politici overigens. Geert Wilders, Pim Fortuyn het zijn bij wijze van spreke bijna BV’ers. Jean Marie Dedecker daarentegen is volslagen onbekend in Nederland. Filip De Winter (foto) is dan weer wel gekend.

Die kennisachterstand is er bij de "gewone" Nederlander, hij is er ook bij politici. In de strijd die officieel geen strijd was om het Europees presidentschap werd de achternaam van Herman van Rompuy bijvoorbeeld door politici regelmatig uitgesproken als Van Rompwie.

De Belgische politiek is niet interessant voor een Nederlander. Elio di Rupo is voor Nederlanders een man met een strikje, zonder naam. Weinigen zullen hem kennen. Bart de Wever is misschien alleen bekend bij Nederlanders die het afgelopen seizoen toevallig naar De Slimste mens keken.

Het is de afgelopen jaren wel voorgekomen dat politieke vrienden over de landsgrenzen campagne voor elkaar voeren. Maar nu Nederland en België in dezelfde week naar de stembus gaan is het niet echt logisch om dat opnieuw te doen. Ze hebben het in eigen land al druk genoeg. Jaren terug sprak Steve Stevaert bijvoorbeeld als voorzitter van SP.A op PvdA congressen. Hij noemde toenmalig PvdA-lijsttrekker Melkert niet kleinburgerlijk, maar saai. En dat kon volgens Stevaert best een goede eigenschap zijn voor een politicus.

Jan Peter Balkenende sprak een aantal jaar geleden op een CD&V-verkiezingsbijeenkomst in Hasselt. Samen met Yves Leterme. De aanwezige christendemocraten zagen dat Leterme er onhandiger bij stond dan Balkenende. Voor de Nederlandse journalisten was het bijzonder om te zien hoe losjes "onze" premier zich gedroeg.

Hij werd op muziek van Frans Bauer ( "Heb je even voor mij") naar voren geroepen en sprak zonder papier de zaal toe. Balkenende sprak ontspannen, zonder al te veel versprekingen, met zijn handen losjes in zijn zakken en zijn colbertje over zijn schouder. Op het eind van de avond zong hij zelfs met de Vlaamse Leeuw mee.

Hier stond niet de man zoals we hem vaak in Nederland zagen. Of zoals Van den Bossche en De Gucht hem bespraken. Hij was geen stijfkoppig sprekend pak. Het was vooral iemand die ‘grapje hier, kwinkslag daar- het beeld van een heel andere Jan Peter Balkenende proberen te vestigen, en dat lukte hem in Hasselt. Zo was een campagnebijeenkomst in België toch nog een beetje handig voor de eigen Nederlandse politiek.
pi_82435570
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:50 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]
Het is inderdaad triest gesteld in Nederland met de kennis van de Belgische politiek. Nu ben ik daar ook geen uitzondering op. Maar als zelfs de NRC.next in hun twee pagina's grote artikel "Woordenboek van de Belgische politiek" zoiets als de alarmbelprocedure geheel niet noemt, dan wordt het natuurlijk nooit wat.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2010 11:58:55 ]
  maandag 7 juni 2010 @ 12:11:28 #261
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_82436188
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is inderdaad triest gesteld in Nederland met de kennis van de Belgische politiek. Nu ben ik daar ook geen uitzondering op. Maar als zelfs de NRC.next in hun twee pagina's grote artikel "Woordenboek van de Belgische politiek" zoiets als de alarmbelprocedure geheel niet noemt, dan wordt het natuurlijk nooit wat.
In de online versie van het woordenboek staat de alarmbelprocedure er wel tussen.
  maandag 7 juni 2010 @ 12:47:26 #262
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82437450
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:57 schreef Igen het volgende:

[..]

die alarmbelprocedure is ook iets wagt nog maar 1 keer is voorgevallen in de hele geschiedenis.

Als je elk detail van de belgische politiek wil uitleggen kom je met één website te kort.
  maandag 7 juni 2010 @ 12:48:56 #263
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82437505
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:50 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]
alsof onze kennis van de Nederlandse politiek zo goed is. De meeste Belgen kennen ook maar de uitwassen (fortuyn, wilders) en eventueel de premier.

En dan nog enkel de uitrerlijkheden, meestal.
pi_82438014
quote:
Op maandag 7 juni 2010 12:47 schreef Beregd het volgende:

[..]

die alarmbelprocedure is ook iets wagt nog maar 1 keer is voorgevallen in de hele geschiedenis.

Als je elk detail van de belgische politiek wil uitleggen kom je met één website te kort.
Nou ja, de alarmbel- en belangenconflictprocedures (of alleen al de dreiging daarvan) zijn toch de hoofdreden dat Leterme's "vijf minuten politieke moed" nou al bijna drie jaar duren?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2010 13:03:59 ]
pi_82439730
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:41 schreef Beregd het volgende:
Ik dacht dat die arrogantie met de jaren gegroeid was bij de oude decroo, maar het zit blijkbaar gewoon in de genen.
Dus De Wever mag zoveel open brieven schrijven als hij wil, maar als een ander het doet is het zielig. .
pi_82439947
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Volgens de uitleg die ik gehoord heb hadden ze niet geboekt en gingen ze er vanuit dat ze sowieso een delegatie in het publiek binnen mochten laten ...
Blijkbaar niet. De VRT heeft zelf aan de partijen gevraagd volk mee te nemen. De NVA'ers zijn blijkbaar als eerste binnen gegaan en hebben heel wat plaats ingenomen, zodat andere partijen minddr plek hadden. Omwille van de live-uitzending was er blijkbaar geen tijd om dat nog recht te zetten. De VRT heeft trouwens ondertussen ook zijn excuses aangeboden.
  maandag 7 juni 2010 @ 13:49:38 #267
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82440005
quote:
Op maandag 7 juni 2010 13:42 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Dus De Wever mag zoveel open brieven schrijven als hij wil, maar als een ander het doet is het zielig. .
ik vind de wever ook maar niets hoor. (hij wil nu het brusselse gewest afschaffen )

Maar het ging mij vooral over de inhoud van die brief van de croo, sloeg werkelijk nergens op.
  maandag 7 juni 2010 @ 15:30:59 #268
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_82445248
quote:
Op maandag 7 juni 2010 13:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Nou ja, de alarmbel- en belangenconflictprocedures (of alleen al de dreiging daarvan) zijn toch de hoofdreden dat Leterme's "vijf minuten politieke moed" nou al bijna drie jaar duren?
Belangenconflict ja, en dat werd ook genoemd, maar die alarmbelprocedure die daadwerkelijk was uitgevoerd was de tweede keer sinds 1970, en volgens mij was dat artikel al verschenen voordat dat gebeurde. Tot de laatste kabinetsval was die term helemaal niet zo belangrijk.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_82448918
quote:
Op maandag 7 juni 2010 13:49 schreef Beregd het volgende:

[..]

ik vind de wever ook maar niets hoor. (hij wil nu het brusselse gewest afschaffen )

Maar het ging mij vooral over de inhoud van die brief van de croo, sloeg werkelijk nergens op.
Ongelooflijk eigenlijk. Die man roept jaren -terecht- dat Vlaanderen meer bevoegdheden moet krijgen en zelf bepaalde beslissingen moet kunnen nemen, maar stelt nu doodleuk dat de Brusselaars dat recht niet hebben.
  maandag 7 juni 2010 @ 16:46:46 #270
106943 blueangel_
*FS 1982-2008*
pi_82449522
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:35 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Ongelooflijk eigenlijk. Die man roept jaren -terecht- dat Vlaanderen meer bevoegdheden moet krijgen en zelf bepaalde beslissingen moet kunnen nemen, maar stelt nu doodleuk dat de Brusselaars dat recht niet hebben.
Dan laten we toch gewoon De Winter zich even uitleven? Dan woont er volgend jaar geen kat meer in dat verdorven gat
  maandag 7 juni 2010 @ 17:33:33 #271
pi_82451957
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:35 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Dus jij vindt het normaal dat er in Brussel één politicus per 6 km² grondgebied is ? Zo'n luxe hebben ze zelfs in het Duitstalig gedeelte niet eens ...

Het is toch duidelijk dat je daar op iets moet besparen ? Als men niet van de 19 burgemeesters afwil , dan moet men maar een ander niveau afschaffen hé ... Parijs is in Frankrijk toch ook geen aparte regio ? Maar een deel van een veel grotere regio ? In Duitsland is Berlijn toch ook geen aparte deelstaat ?
  maandag 7 juni 2010 @ 17:36:34 #272
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_82452116
Mijn voorspelling: De Wever zal een Letermiaanse score halen en erna een Letermeke doen. En tegen de volgende verkiezingen zal het volk een nieuwe oppergod vinden die ze gaan adoreren, zal die ook een Letermiaanse score halen en ook op zijn bek gaan nadien, enz.

It's the economy, stupid! En net dat mis ik. De Wever en co hebben in mijn ogen de meeste Vlamingen blind gemaakt en het op één na belangrijkste (het communautaire) zo centraal gezet dat het allerbelangrijkste (de economische crisis op Europees/wereldniveau) amper nog een issue is. Partijen mogen op dat vlak enorme blunders maken die amper opgemerkt worden door het volk. Dat wordt lachen als die partijen echt aan de macht komen.

Ik sta dan ook pal achter Geert Noels als die in het Afterdebat stelt: "Ik mis een sense of Urgency bij de partijleiders" (zie www.deredactie.be => het afterdebat vanaf 11min55)

Maar ach, allemaal weer achter de Vlaamse vlag
When all things seem to end, the future still remains..
  maandag 7 juni 2010 @ 17:41:48 #273
pi_82452349
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:36 schreef Masanga het volgende:

Maar ach, allemaal weer achter de Vlaamse vlag
Tjah, achter wat moet je gaan staan bij deze verkiezingen ?

Achter de CD&V ? Die al bijna 50 jaar constant in de regering zit en nooit ook maar enige belofte heeft waargemaakt ? Het was bijna schrijnend om te zien hoe Marianne Thyssen nu standpunten inneemt die haaks staan op wat ze vorig jaar en drie jaar terug innamen.

Achter de VLD ? Die met Verhofstadt eigenlijk nog deze crisissen heeft veroorzaakt ? En waar Alexander de Croo zowaar nog hautainer is dan z'n vader ?

Achter de SP.a ? Die nu opeens tegen de verkoop van Elektrabel aan Suez is. Een verkoop die notabene door een SP.a minister gebeurde ? En waar Caroline Gennez met de dag nog minder geloofwaardig overkomt ?

Achter Groen! ? Met een partijleider die in het groot debat zelfs zijn eigen groene standpunten niet eens kon verdedigen tov Filip De Winter ? Is dat de man die het land moet gaan leiden dan ?

Of achter Jean-Marie Dedecker ? Die hoopt nog de kiesdrempel te halen zodat hij bijna safe zit voor z'n pensioen ?

Ik weet het niet hoor ...
pi_82452466
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:33 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

In Duitsland is Berlijn toch ook geen aparte deelstaat ?
Eh, jawel?
  maandag 7 juni 2010 @ 17:47:22 #275
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_82452605
quote:

[..]
Parijs is in Frankrijk toch ook geen aparte regio ? Maar een deel van een veel grotere regio ? In Duitsland is Berlijn toch ook geen aparte deelstaat ?
quote:
Île-de-France is one of the twenty-six administrative regions of France, composed mostly of the Paris metropolitan area. [...] Ninety percent of its territory is covered by the Paris aire urbaine (or "metropolitan area") which extends beyond its borders in places.
quote:
Berlin is the capital city and one of 16 states of Germany.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 7 juni 2010 @ 17:47:35 #276
pi_82452612
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Eh, jawel?
Je hebt gelijk, maar het is natuurlijk nog niet eens de kleinste Duitse deelstaat , en heeft 3x meer inwoners dan Brussel ...
  maandag 7 juni 2010 @ 17:48:05 #277
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_82452637
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:41 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Achter de CD&V ? Die al bijna 50 jaar constant in de regering zit en nooit ook maar enige belofte heeft waargemaakt ? Het was bijna schrijnend om te zien hoe Marianne Thyssen nu standpunten inneemt die haaks staan op wat ze vorig jaar en drie jaar terug innamen.

Achter de VLD ? Die met Verhofstadt eigenlijk nog deze crisissen heeft veroorzaakt ? En waar Alexander de Croo zowaar nog hautainer is dan z'n vader ?

Achter de SP.a ? Die nu opeens tegen de verkoop van Elektrabel aan Suez is. Een verkoop die notabene door een SP.a minister gebeurde ? En waar Caroline Gennez met de dag nog minder geloofwaardig overkomt ?

Achter Groen! ? Met een partijleider die in het groot debat zelfs zijn eigen groene standpunten niet eens kon verdedigen tov Filip De Winter ? Is dat de man die het land moet gaan leiden dan ?

Of achter Jean-Marie Dedecker ? Die hoopt nog de kiesdrempel te halen zodat hij bijna safe zit voor z'n pensioen ?

Als het enige alternatief is te stemmen op een partij die trots 500 000 nieuwe jobs beweerde te zullen creëren en er zo minstens 6,2 miljard euro naast zit, dan stel ik me wel vragen.

Bovendien, maar dat is strikt persoonlijk, vind ik dat de NVA te weinig kopstukken heeft de naam waardig. Tenzij je een BV/journalist die last-minute de overstap maakte gaat meerekenen. Commentaar geven op beleid is iets anders dan zelf het beleid maken lijkt me.
  maandag 7 juni 2010 @ 17:51:01 #278
pi_82452769
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:47 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ile de France heeft een oppervlakte van meer dan 12.012 km² en bestaat uit 1 281 gemeenten ... Dat noem ik niet "Parijs" Het Brussels gewest heeft een oppervlakte van van 161 km² ...
  maandag 7 juni 2010 @ 17:54:43 #279
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_82452938
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:51 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ile de France heeft een oppervlakte van meer dan 12.012 km² en bestaat uit 1 281 gemeenten ... Dat noem ik niet "Parijs" Het Brussels gewest heeft een oppervlakte van van 161 km² ...
Ja, Parijs en Berlijn zijn een stuk groter dan Brussel en het bijbehorende gewest/regio/bondsstaat is (dus) ook een stuk groter. Of dat wil zeggen dat Brussel (dus) ook geen recht heeft op een 'eigen' gewest is een andere vraag. Maar jij zei dat beide steden geen eigen gewest hadden en dat is pertinent onwaar
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 7 juni 2010 @ 18:18:20 #280
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_82453845
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar het is natuurlijk nog niet eens de kleinste Duitse deelstaat , en heeft 3x meer inwoners dan Brussel ...
Klopt, de kleinste Duitse deelstaat is Bremen. Ook een stadstaat, en een slagje kleiner dan Brussel.
pi_82456753
quote:

[..]

Dus jij vindt het normaal dat er in Brussel één politicus per 6 km² grondgebied is ? Zo'n luxe hebben ze zelfs in het Duitstalig gedeelte niet eens ...
Als we zo'n argumenten gaan gebruiken, kunnen we misschien beter afstappen van het federalisme en terug alles naar het federale niveau schuiven. Dan besparen we ook flink op het aantal ministers. Dat is al even ridicuul als het voorstel om het Brusselse Gewest afschaffen.
Brussel heeft een goeie interne staatshervorming nodig, met een interne fusie en efficiëntere structuren.
quote:
Het is toch duidelijk dat je daar op iets moet besparen ? Als men niet van de 19 burgemeesters afwil , dan moet men maar een ander niveau afschaffen hé ... Parijs is in Frankrijk toch ook geen aparte regio ? Maar een deel van een veel grotere regio ? In Duitsland is Berlijn toch ook geen aparte deelstaat ?
Waarom gaan we überhaupt vergelijken met Frankrijk, een niet-federale staat? Brussel is tweetalig, in principe zelfs grotendeels Franstalig, en past demografisch, cultureel en economisch totaal niet in het geografische gebied waarin het ligt (Vlaanderen). Het heeft dus perfect zijn plaats als aparte deelstaat.
En dat Brussel geen deel uit kan maken van een groter geheel, is wel het directe gevolg van de (terechte) weigering van Vlaanderen om Brussel uit te breiden he? .

[ Bericht 6% gewijzigd door Heero87 op 07-06-2010 19:11:42 ]
pi_82457025
quote:

[..]

Of achter De Wever? De man die met een rechts-conservatief programma naar de kiezer ging, maar in een linkse Vlaamse regering met de SP.a stapte? De man die zweerde bij de Lange Wapper - brug, maar schoorvoetend en met een smoesje akkoord ging met de tunnel? De man die staat voor eerlijke politiek, maar die op één jaar tijd in drie verschillende parlementen zit? De man die iemand die niet eens verkozen is en blijkbaar niet eens kan tellen een topfunctie in de Vlaamse regering geeft? De man die schaamteloos zijn Vlaamse ministers als lijsttrekker laat deelnemen aan de verkiezingen? De man die Verhofstadt zijn 200.000 jobs - belofte verweet, maar nu -tijdens de grootste economische crisis ooit- plots 500.000 (!!!) jobs belooft?
  maandag 7 juni 2010 @ 19:41:40 #283
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82459429
quote:

[..]

ik ben het hier dus volledig mee eens, en ook met de reactie van heero. In Vlaanderen is er echt geen geloofwaardige partij meer.

Wat mij ook stoorde aan de NVA is dat in een van hun folders als eerste punt stond, dat ze meer blauw op straat willen. Van zulke dingen krijg ik meteen het vliegend schijt.

Ik stem wsch groen, maar ik geef je gelijk dat van besien maar een belabberde indruk maakte.
  maandag 7 juni 2010 @ 19:42:37 #284
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82459514
quote:
Op maandag 7 juni 2010 19:10 schreef Heero87 het volgende:

De man die met een rechts-conservatief programma naar de kiezer ging, maar in een linkse Vlaamse regering met de SP.a stapte?
alsof spa nog zo links is...
  maandag 7 juni 2010 @ 20:19:29 #285
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82462254
ben nu het debat volledig aan het volgen, gisteren maar flitsen gezien.

Marianne thijssen doet niets anders dan afgeven op paars. Hoeveel jaar zullen ze dat nog volhouden.

edit: en bart de wever speelt het wel erg persoonlijk. snap niet dat hij zich daarmee populair maakt...

[ Bericht 24% gewijzigd door Beregd op 07-06-2010 20:32:37 ]
  dinsdag 8 juni 2010 @ 20:40:28 #287
43584 Beregd
absolutely inch perfect
  woensdag 9 juni 2010 @ 21:07:38 #288
106943 blueangel_
*FS 1982-2008*
  woensdag 9 juni 2010 @ 21:54:13 #289
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82575766
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 21:07 schreef blueangel_ het volgende:

[..]

Leuk, zo'n 3 tegen 1 debat
ja, daar heeft nva echt last van, tegenstand in de media
  woensdag 9 juni 2010 @ 22:02:25 #290
pi_82576501
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 21:54 schreef Beregd het volgende:

[..]

ja, daar heeft nva echt last van, tegenstand in de media
Eigenlijk toch ergens wel. Het feit dat men bv deze week van een standpunt van de N-Va uit hun programma meteen een "eis" van de N-VA maakt ed. Ze komen genoeg aan bod, maar je kunt bezwaarlijk zeggen dat men dat niet bewust doet ...
  woensdag 9 juni 2010 @ 22:06:15 #291
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82576857
die verkiezingsjournalistiek op de vrt trekt dan ook op de ballen.

altijd dezelfde vraag "is dit een breekpunt?" als ze hun mening durven zeggen bvb...
  woensdag 9 juni 2010 @ 22:09:15 #292
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_82577144
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 21:07 schreef blueangel_ het volgende:

[..]

Leuk, zo'n 3 tegen 1 debat
Ik moet bijna huilen uit medelijden..

Vergeet niet hoeveel NVA te danken heeft aan de media. En als de media echt kritisch geweest was, waren die 500 000 beloofde jobs+miljarden euro misrekening van de NVA wel nadrukkelijker aan bod gekomen.

Vandaag beslist wie mijn stem zal krijgen
pi_82577570
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 22:02 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Eigenlijk toch ergens wel. Het feit dat men bv deze week van een standpunt van de N-Va uit hun programma meteen een "eis" van de N-VA maakt ed. Ze komen genoeg aan bod, maar je kunt bezwaarlijk zeggen dat men dat niet bewust doet ...
Dat gebeurt bij alle partijen. En als je zulke uitgesproken standpunten hebt, wordt dat natuurlijk nog wat extra benadrukt. De N-VA heeft echt niet te klagen over de media. De Wever is zelfs groot geworden dankzij een spelprogramma op de VRT...

En Phara gaat inderdaad hard door, maar alleen maar omdat Danny Pieters er niet in slaagde een antwoord te geven op de vraag (en Bart De Wever in Humo ook al niet, die zei in een dubbelinterview met Vandenbroucke dat Pieters wel een antwoord zou geven, omdat hij de "specialist terzake" was).
pi_82646997
Begrijp ik nou goed dat twee partijen, N-VA en Vlaams Belang, die expliciet in hun programma hebben staan dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden samen op 41 % van de stemmen staan in de peilingen? Hoe zit het met de andere partijen, zouden zij bereid zijn een dergelijk streven aan een meerderheid te helpen?
  vrijdag 11 juni 2010 @ 00:40:22 #295
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_82647537
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 00:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
Begrijp ik nou goed dat twee partijen, N-VA en Vlaams Belang, die expliciet in hun programma hebben staan dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden samen op 41 % van de stemmen staan in de peilingen? Hoe zit het met de andere partijen, zouden zij bereid zijn een dergelijk streven aan een meerderheid te helpen?
Op 41% in noordelijk België misschien. Dat moet je dus nog eens gezellig door ongeveer 2 delen en dan valt het allemaal nog wel mee.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_82647544
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 00:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
Lijst Dedecker misschien? Of willen die strikt niet meer en niet minder dan een confederaal model?
pi_82647729
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 00:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
Op 41% in noordelijk België misschien. Dat moet je dus nog eens gezellig door ongeveer 2 delen en dan valt het allemaal nog wel mee.
Ik had die peilingen van Wikipedia. Aha, nog door ongeveer 2 delen dus, maar dat betekent dus in feite dat Vlaanderen nooit eenzijdig de onafhankelijkheid uit kan roepen via de formele weg (dus netjes via stemming in het Belgische equivalent van de Nederlandse Staten-Generaal). Ze zullen daar altijd instemming van de Walen voor nodig hebben.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 08:27:58 #298
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82650970
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 00:40 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

niet echt door 2 hé, maar daar heb je een punt

verder is uit enquetes ook gekend dat het grootste deel van de nva stemmers niet voor een onafhankelijk vlaanderen is. Waarom ze er dan op stemmen, is mij een raadsel, maar wsch omdat dewever zo'n goede retor is. Gisteren is dat maar weer eens gebleken, rik torfs kon er echt geen niets tegen inbrengen.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 09:57:29 #299
pi_82653197
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 08:27 schreef Beregd het volgende:

[..]

niet echt door 2 hé, maar daar heb je een punt

verder is uit enquetes ook gekend dat het grootste deel van de nva stemmers niet voor een onafhankelijk vlaanderen is. Waarom ze er dan op stemmen, is mij een raadsel, maar wsch omdat dewever zo'n goede retor is. Gisteren is dat maar weer eens gebleken, rik torfs kon er echt geen niets tegen inbrengen.
De bangmakerij van Rik Torfs was dan ook ronduit zielig te noemen ...

Maar uit die onderzoeken blijkt trouwens dat die kiezers weliswaar niet uitgesproken voor een onafhankelijk vlaanderen zijn, maar ook niet uitgesproken voor België zijn. De precieze staatsstructuur zal hun eerder worst wezen ...
  vrijdag 11 juni 2010 @ 10:06:36 #300
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82653550
leterme kon toch een stuk beter debatteren dan thyssen of torfs. Regeren dat was helaas wat anders
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')