quote:Op donderdag 22 april 2010 14:24 schreef Blossom86 het volgende:
Hmm vreemd zeg, kan het niet vinden...
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kindersterfte
quote:60% van alle kindersterfgevallen vindt plaats in de eerste levensmaand. Dat hangt ook nauw samen met de gezondheid van de moeder.
quote:Dochters worden ook vaak genegeerd als het om voeding en gezondheidszorg gaat. Ze krijgen korter borstvoeding. De moeder hoopt dat ze dan weer sneller zwanger wordt. En deze keer van een jongen. Meisjes krijgen ook minder voeding dan jongens. Door slechte voeding hebben veel meisjes bloedarmoede en een vitaminegebrek.
Bron.quote:Een andere belangrijke oorzaak voor kindersterfte is diarree. Kinderen sterven eerder aan diarree dan volwassenen. Dat komt omdat ze sneller uitdrogen. De oorzaken van diarree zijn: ondervoeding (1 op de 3 ondervoede kinderen van de wereld woont in India), gebrek aan schoon drinkwater, overbevolking en slechte hygiëne.
Oh, zo. Ik hoor niet bij de mensen die denken dat gematigd vlees eten ongezond is. Maar deze discussie begon (zoals elke discussie op fok over vlees) hoe ontzettend ongezond vegetariërs wel niet zijn.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die laatste zin zegt dat vegetariers niet ongezonder zijn dan vleeseters toch? Andersom is het dus precies hetzelfde
Dat hangt toch niet aan een vegetarische levenstijl, maar aan of slechte voeding, of slecht water en andere omstandigheden.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Bron.
En dat is dan in India, waar volgens sommigen zoals algemeen bekend is, veel vegetariërs en veganisten al generaties lang ontzettend gezond leven en oud worden.
Ik lees alleen maar dat die kinderen te weinig eten krijgen, slechte hygiene hebben en slecht voedsel.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Bron.
En dat is dan in India, waar volgens sommigen zoals algemeen bekend is, veel vegetariërs en veganisten al generaties lang ontzettend gezond leven en oud worden.
Nou, mijn eerste reactie was op deze post van jou:quote:Op donderdag 22 april 2010 14:31 schreef erodome het volgende:
Dat hangt toch niet aan een vegetarische levenstijl, maar aan of slechte voeding, of slecht water en andere omstandigheden.
Jezus man, hoe ver wil je gaan om een punt te maken, straks zeg je nog dat vegetarisch zijn slecht is omdat er giftige planten zijn.
en daar wil ik dus graag wel een onderbouwing voor zien. Kun jij wel zeggen dat dat "algemene kennis" is, maar de laatste keer dat ik het controleerde was jouw mening niet algemene kennis.quote:Op donderdag 22 april 2010 11:53 schreef erodome het volgende:
Vlees in grote hoeveelheden is bewezen ongezond, vegetariers die op sommige plekken op aarde al vele eeuwen leven doen het erg goed, worden gezond oud, meer als vleeseters iig.
Wil je nog serieuze bronnen, vanavond, of blijf je op deze manier doorpruttelenquote:Op donderdag 22 april 2010 14:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Bron.
correlatie is geen causatie hè.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Bron.
Niet automatisch nee, maar mede door de vegetarische lifestyle (alsof het een keuze is voor de gemiddelde Indiër die alleen een bakkie rijst kan betalenquote:Op donderdag 22 april 2010 14:33 schreef Blossom86 het volgende:
Ik lees alleen maar dat die kinderen te weinig eten krijgen, slechte hygiene hebben en slecht voedsel.
Lijkt me logisch als zo'n kind 1x per dag een handje bedorven rijst krijgt dat niet erg gezond is.
Niet echt overtuigend dat een vegetarische lifestyle dus leidt tot meer kindersterfte.
Mja, als ik ürberhaput weinig of geen bronnen krijg, maar meningen die worden gepresenteerd worden als zijnde "algemene kennis", dan zoek ik zelf verder.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:37 schreef Verbal het volgende:
Wil je nog serieuze bronnen, vanavond, of blijf je op deze manier doorpruttelen
V.
Wat is daar frappant aan?quote:Op donderdag 22 april 2010 14:40 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ook wel frappant dat in dat geval in de Westerse wereld "arme" mensen juist dik worden door overmatige consumptie van vlees in snacks en dergelijken.
M.a.w. je hebt niet het geduld om te wachten tot ik thuis even wat dingen kan opzoeken.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:41 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mja, als ik ürberhaput weinig of geen bronnen krijg, maar meningen die worden gepresenteerd worden als zijnde "algemene kennis", dan zoek ik zelf verder.
Mijns inziens kortgezegd: In "arme landen" gaan mensen dood omdat ze doordat ze weinig geld hebben vegetariër zijn, in "rijke landen" gaan mensen dood omdat ze doordat ze weinig geld hebben geen vegetariër kunnen zijn.quote:
Lees goed wat ik schrijf, het eten van vlees met mate is niet ongezonder dan vegetarisch eten.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:36 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nou, mijn eerste reactie was op deze post van jou:
[..]
en daar wil ik dus graag wel een onderbouwing voor zien. Kun jij wel zeggen dat dat "algemene kennis" is, maar de laatste keer dat ik het controleerde was jouw mening niet algemene kennis.
-edit- jouw vertrekpunt lijkt te zijn dat vegetariërs gezonder zijn dan vleeseters, mijn vertrekpunt is dat vleeseters niet ongezonder hoeven te zijn dan vegetariërs.
Nou, beste Verbal, hangt het werkelijk van mij af of je op Fok! post of niet?quote:Op donderdag 22 april 2010 14:42 schreef Verbal het volgende:
M.a.w. je hebt niet het geduld om te wachten tot ik thuis even wat dingen kan opzoeken.
Zeg het maar, want dan ga ik mijn tijd anders besteden.
V.
Uiteindelijk zijn we het volgens mij ook helemaal met elkaar eens, da's nog het mooie.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:44 schreef erodome het volgende:
Lees goed wat ik schrijf, het eten van vlees met mate is niet ongezonder dan vegetarisch eten.
Het eten van vlees in grote mate is ongezonder dan vegetarisch zijn.
Het eten van geen enkel dierlijk product is ongezonder dan het eten van vlees met mate.
Dit allemaal hangt per persoon af van de levensstijl verder en wat men doet om eventuele tekorten(veganistisch) op te vangen.
Er is een enorm verschil tussen niet aan normale voeding kunnen komen en dood gaan omdat je vegetarisch bent, als je dat niet inziet zijn we verdomde snel klaar.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mijns inziens kortgezegd: In "arme landen" gaan mensen dood omdat ze doordat ze weinig geld hebben vegetariër zijn, in "rijke landen" gaan mensen dood omdat ze doordat ze weinig geld hebben geen vegetariër kunnen zijn.
Maar dat is dan ook gewoon waar, daar waar mensen genoeg voedsel hebben en vegetarisch leven worden ze gezond oud.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:46 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Uiteindelijk zijn we het volgens mij ook helemaal met elkaar eens, da's nog het mooie..
Ik kreeg alleen een beetje de kriebels van jouw stelling dat in sommige delen van de wereld vegetariërs al generaties uitermate gezond leven en oud worden.
Nou ja, als jij zegt "op voedselgebied kom je niets tekort met een vegetarisch dieet." en daar achteraan "Iets wat je niet kan zeggen van het eten van veel vlees," dan is dat natuurlijk niet waar, want ook als je vlees eet kom je op voedselgebied niets tekort.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:48 schreef erodome het volgende:
Maar dat is dan ook gewoon waar, daar waar mensen genoeg voedsel hebben en vegetarisch leven worden ze gezond oud.
Tuurlijk hangt dat met meer dingen samen dan alleen voedsel, maar op voedselgebied kom je niets tekort met een vegetarisch dieet.
Iets wat je niet kan zeggen van het eten van veel vlees, wat hier in het westen de norm is, dat geeft veel problemen, van gezondheid tot misbruik van mens dier en aarde.
Jij wilde een bron en die wil ik voor je zoeken. Als je er toch geen behoefte aan hebt, bespaar ik mij die moeite net zo lief.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nou, beste Verbal, hangt het werkelijk van mij af of je op Fok! post of niet?
Ik heb toch al gezegd dat ik er benieuwd naar ben?quote:Op donderdag 22 april 2010 15:03 schreef Verbal het volgende:
Jij wilde een bron en die wil ik voor je zoeken. Als je er toch geen behoefte aan hebt, bespaar ik mij die moeite net zo lief.
V.
Da's inderdaad ironisch, als je vasthoudt aan het idee dat het vegetarisme en niet het algehele voedseltekort en scala aan andere factoren, daarvoor verantwoordelijk is.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mijns inziens kortgezegd: In "arme landen" gaan mensen dood omdat ze doordat ze weinig geld hebben vegetariër zijn, in "rijke landen" gaan mensen dood omdat ze doordat ze weinig geld hebben geen vegetariër kunnen zijn.
dat zeg ik toch niet? Maar als jij ondertussen -blijkbaar tegen je zin maar toch gretig- op zoek gaat naar 'bronnen' die de discussie vervuilen, vraag ik mij gewoon hardop af of mijn inbreng nog zin heeft.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:04 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ik heb toch al gezegd dat ik er benieuwd naar ben?
Maar van jou mag ik tot die tijd dus niet meer posten in dit topic?
Ja hoor, ben er nog steeds in geïnteresseerd.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:06 schreef Verbal het volgende:
dat zeg ik toch niet? Maar als jij ondertussen -blijkbaar tegen je zin maar toch gretig- op zoek gaat naar 'bronnen' die de discussie vervuilen, vraag ik mij gewoon hardop af of mijn inbreng nog zin heeft.
Maar goed, als het je interesse nog steeds heeft wil ik nog wel even voor je kijken.
V.
Als je alleen maar vlees eet kom je heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel tekort, meer dan wanneer je geen dierlijke producten eet.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:00 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nou ja, als jij zegt "op voedselgebied kom je niets tekort met een vegetarisch dieet." en daar achteraan "Iets wat je niet kan zeggen van het eten van veel vlees," dan is dat natuurlijk niet waar, want ook als je vlees eet kom je op voedselgebied niets tekort.
Ik en je buurvrouw en 90% van Nederland.quote:Op donderdag 22 april 2010 12:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Vraag en aanbod, de consument maakt de vraag en is verantwoordelijk in deze, want onwetendheid is niet meer een smoes waar je je op kan beroepen.
Misbruik van landbouwgronden, misbruik van arme boeren in de wereld, marktwerking waardoor dieren heen en weer gesleept worden over de wereld heen(hier eten we amper vlees van nederlandse bodem), welzijn en milieu, op alle fronten is het kut zo'n beetje als we het over de bio-industrie hebben.
Niet raar, want zo goedkoop kan alleen met misbruik aan alle kanten, dat omdat JIJ goedkoop vlees wil.
Goed gezegd.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:13 schreef Verbal het volgende:
Niettemin snap ik nog steeds niet dat mensen er niet aan willen, dat als je van een dier het ultieme offer vraagt (neemt), namelijk zijn leven, dat je het niet vanzelfsprekend vindt dat dat leven dát ze hebben dan wel fatsoenlijk moet zijn.
Onbegrijpelijk.
V.
Mja, nu vergelijk je in één post iemand die alleen maar vlees eet met een vegetariër. En daarna heb je het weer over iemand die veel vlees eet. En als klapper op de vuurpijl zeg je dat een vegetarisch dieet niet tot tekorten leidt, dat is ook maar hoe je het bekijkt. Je zult toch bijvoorbeeld ijzer binnen moeten krijgen, inderdaad door het eten van spinazie.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:08 schreef erodome het volgende:
Als je alleen maar vlees eet kom je heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel tekort, meer dan wanneer je geen dierlijke producten eet.
Als mensen veel vlees eten, ik neem even het westen als vb, dan wordt er vaak gezegd, het vlees is eten, de rest is versiering.
Er wordt vaak te weinig plantaardig voedsel gegeten(en niet gevarieerd genoeg) en dan kom je wel degelijk tekort, alleen al in vezels, maar ook in andere belangerijke voedingsstoffen.
Dsu het eten van veel vlees leidt erg vaak tot tekorten in het voedingspatroon waar een vegetarisch dieet niet leidt tot tekorten in het voedingspatroon, simpelweg door het feit dat veel vlees eten in de plaats komt van andere voedingsstoffen.
Dat is erg afhankelijk van je definitie van "fatsoenlijk".quote:Op donderdag 22 april 2010 15:13 schreef Verbal het volgende:
Niettemin snap ik nog steeds niet dat mensen er niet aan willen, dat als je van een dier het ultieme offer vraagt (neemt), namelijk zijn leven, dat je het niet vanzelfsprekend vindt dat dat leven dát ze hebben dan wel fatsoenlijk moet zijn.
Onbegrijpelijk.
V.
Vrij ver om eerlijk te zijn, tegenwoordig is het gelukkig een stuk makkelijker om dat soort dingen te kunnen weten en waar dat kan zal ik dat doen(maar dat is mijn ding).quote:Op donderdag 22 april 2010 15:13 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ik en je buurvrouw en 90% van Nederland.![]()
Ik zou zeggen veel success met actie voeren en schuldgevoel aanlullen.
Onwetendheid is een smoes waar ik me nooit achter heb verscholen, ik heb meerdere malen kenbaar gemaakt er gewoonweg niet bij stil te staan. Je kan zo namelijk overal wel bij stil gaan staan.
Hout op je vloer waar komt dat weg? Uit welk gebergte je aanrechtblad is gehakt? Hoeveel vierkante meter regenwoud er is gekapt voor je schutting? Welke op rijst en en water levende uitgemergelde negertje heeft je merkkleding in elkaar gezet? Waar word je makeup op getest? Welke meningloze onderdrukte Chinees heeft je auto in elkaar gezet?
Hoe ver ga je daar mee door.
Om een verandering vanuit het publiek teweeg te brengen heb je een overtuigend aantal mensen nodig die bereid zijn actie te ondernemen, ook wel bekend als draagvlak.quote:Op donderdag 22 april 2010 11:26 schreef Verbal het volgende:
[..]
Kul-argument. Zoals ik al eerder aangaf, volgens die theorie verandert er nooit iets.
Fatalistisch, self-serving gelul.
V.
Dat is de stemming in dit topic atm, soit.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Nou, nou, "demoniseren" is dan ook wel weer érg zwaar.
Geef eens een definitie van fatsoenlijk waarmee 'onverdoofd balletjes afsnijden'* als fatsoenlijk valt te bestempelen.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:17 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dat is erg afhankelijk van je definitie van "fatsoenlijk".
Sterker nog, ik heb vroeger in meerdere kippenslachterijen gewerkt. Ik ben een moordenaar!quote:Op donderdag 22 april 2010 15:32 schreef McKillem het volgende:
Dat is de stemming in dit topic atm, soit.
En ver ligt het er ook niet vanaf. Jij koopt goedkoop vlees dus jij knipt ballen van varkens.
Ik 'demoniseer' mensen die 'gewoon' vlees eten niet. Ik ben alleen wat korter tegen lui die het allemaal geen donder kan schelen en doen alsof ze goed in elkaar zitten.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:25 schreef McKillem het volgende:
En het kan aan mij liggen hoor, maar de mensen demoniseren is een slechte strategie als je wil dat mensen overtuigd raken van je gelijk en achter je gaan staan.
Je stimuleert het met je portemonnee, ja. En keurt het dus goed, want het is jouw geld dat erheen gaat.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:32 schreef McKillem het volgende:
En ver ligt het er ook niet vanaf. Jij koopt goedkoop vlees dus jij knipt ballen van varkens.![]()
Dat is heel mooi maar is dat niet juist het publiek dat je moet overtuigen?quote:Op donderdag 22 april 2010 15:36 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik 'demoniseer' mensen die 'gewoon' vlees eten niet. Ik ben alleen wat korter tegen lui die het allemaal geen donder kan schelen en doen alsof ze goed in elkaar zitten.
V.
Dat zou je dus wel moeten doen. Maar gemakzucht is te prefereren hè. Lekker stompzinnig consumeren en na jou de zondvloed.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:13 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ik en je buurvrouw en 90% van Nederland.![]()
Ik zou zeggen veel success met actie voeren en schuldgevoel aanlullen.
Onwetendheid is een smoes waar ik me nooit achter heb verscholen, ik heb meerdere malen kenbaar gemaakt er gewoonweg niet bij stil te staan. Je kan zo namelijk overal wel bij stil gaan staan.
Hout op je vloer waar komt dat weg? Uit welk gebergte je aanrechtblad is gehakt? Hoeveel vierkante meter regenwoud er is gekapt voor je schutting? Welke op rijst en en water levende uitgemergelde negertje heeft je merkkleding in elkaar gezet? Waar word je makeup op getest? Welke meningloze onderdrukte Chinees heeft je auto in elkaar gezet?
Hoe ver ga je daar mee door.
Bijvoorbeeld van die balletjes afsnijden, volgens sommigen (toegegeven dat dat varkensboeren zijn, maar die hebben wél dagelijks met die beesten te maken), levert het verdoofd castreren stukken meer stress op dan onverdoofd.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:34 schreef Gimmick het volgende:
Geef eens een definitie van fatsoenlijk waarmee 'onverdoofd balletjes afsnijden'* als fatsoenlijk valt te bestempelen.
*- Of volgroeide varkens op minder dan 0,64 vierkante meter,
- volgroeide vleeskippen met 19 stuks op minder dan één vierkante meter,
- snaveltjes afbranden
- varkensberen aftrekken
- etc
Je kunt de discussie wel ridiculiseren, maar dat heb ik nooit gezegd. Mensen die goedkoop vlees kopen faciliteren de slechte omstandigheden waarin dieren worden gehouden. Zij zijn mede verantwoordelijk voor wijze waarop er met dieren wordt omgegaan. Vegetariërs en bewuste vleeseters zijn van die vervelende mensen in de ogen van veel bioindustrievleeseters omdat zij de vanzelfsprekendheid van de bio-industrie wegnemen. Vega's en bewuste eters laten zijn dat je een keuze hebt - en met die keuze komt verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:32 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dat is de stemming in dit topic atm, soit.
En ver ligt het er ook niet vanaf. Jij koopt goedkoop vlees dus jij knipt ballen van varkens.
Mijn persoonlijke invloed is al zo klein dat er helemaal geen hol te bagatelliseren valt.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:45 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je kunt de discussie wel ridiculiseren, maar dat heb ik nooit gezegd. Mensen die goedkoop vlees kopen faciliteren de slechte omstandigheden waarin dieren worden gehouden. Zij zijn mede verantwoordelijk voor wijze waarop er met dieren wordt omgegaan. Vegetariërs en bewuste vleeseters zijn van die vervelende mensen in de ogen van veel bioindustrievleeseters omdat zij de vanzelfsprekendheid van de bio-industrie wegnemen. Vega's en bewuste eters laten zijn dat je een keuze hebt - en met die keuze komt verantwoordelijkheid.
Dat is wat ik zeg en daar sta ik achter. Dat vind je wellicht geen leuke boodschap omdat je misschien toch ook wel ergens iets van schuld en schaamte voelt voor de wijze waarop met dieren wordt omgesprongen. Die vervelende cognitieve dissonantie probeer je weg te nemen door je eigen invloed te bagatelliseren.
De enige reden dat varkens überhaupt gestrest raken is omdat ze in overvolle hokken zitten. De oplossing ligt dan ook voor de hand: grotere hokken, minder dieren.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:42 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld van die balletjes afsnijden, volgens sommigen (toegegeven dat dat varkensboeren zijn, maar die hebben wél dagelijks met die beesten te maken), levert het verdoofd castreren stukken meer stress op dan onverdoofd.
En volgens een kippenexpert in de Keuringsdienst van Waarde zijn de meest blije kippen hetzij legbatterijkippen, hetzij vrije uitloopkippen met haan.
Nou ja, andersom zouden sommige vega's zich ook wel moeten kunnen voorstellen dat sommige vleeseters een andere waarde toekennen aan een dierenleven.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:45 schreef Gimmick het volgende:
Dat is wat ik zeg en daar sta ik achter. Dat vind je wellicht geen leuke boodschap omdat je misschien toch ook wel ergens iets van schuld en schaamte voelt voor de wijze waarop met dieren wordt omgesprongen. Die vervelende cognitieve dissonantie probeer je weg te nemen door je eigen invloed te bagatelliseren.
Kan, hoeft niet. Een legbatterijkip bijvoorbeeld krijgt op tijd haar eten, haar eieren en uitwerpselen worden afgevoerd, ze kan niet gepikt worden, ze wordt niet ziek.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:49 schreef Gimmick het volgende:
De enige reden dat varkens überhaupt gestrest raken is omdat ze in overvolle hokken zitten. De oplossing ligt dan ook voor de hand: grotere hokken, minder dieren.
Dat blijkt doorgaans niet uit de wijze waarop vleeseters omgaan met hun honden en katten. Die geven vleeseters net zo veel zorg en liefde als vegetariërs. Nee, de vleeseter hecht een andere waarde aan de hond dan aan het varken. Die hypocrisie begrijp ik niet.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:50 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nou ja, andersom zouden sommige vega's zich ook wel moeten kunnen voorstellen dat sommige vleeseters een andere waarde toekennen aan een dierenleven.
quote:Op donderdag 22 april 2010 15:55 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat blijkt doorgaans niet uit de wijze waarop vleeseters omgaan met hun honden en katten. Die geven vleeseters net zo veel zorg en liefde als vegetariërs. Nee, de vleeseter hecht een andere waarde aan de hond dan aan het varken. Die hypocrisie begrijp ik niet.
"De vleeseter" bestaat niet, net zomin als "de vegetariër". Ik ken meerdere mensen die geen vlees eten, sommige om morele bezwaren, anderen omdat ze bijvoorbeeld de smaak of textuur van vlees niet lekker vinden.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:55 schreef Gimmick het volgende:
Dat blijkt doorgaans niet uit de wijze waarop vleeseters omgaan met hun honden en katten. Die geven vleeseters net zo veel zorg en liefde als vegetariërs. Nee, de vleeseter hecht een andere waarde aan de hond dan aan het varken. Die hypocrisie begrijp ik niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |