UK blijft dicht tot 18:00 aldus bericht van eventjes geleden. Situatie verslechterd ook volgens verwachting.quote:Ash Plume Aviation Crisis May Get Relief Thursday
The jet stream will continue to slam the ash plume into Europe through Wednesday, according to AccuWeather.com meteorologists, but relief for the aviation crisis could come Thursday.
The jet stream winds, which extend from 10,000 feet up to 40,000 feet, show no signs of change through Wednesday. Any ash plume that is released from the Eyjafjall volcano in Iceland will continue to threaten northern Europe and the British Isles.
The ash will come in a direct shot from Iceland right into northern Europe at all levels of the jet stream, according AccuWeather.com Senior Meteorologist Henry Margusity.
"It's like a spray can of ash coming from Iceland," Margusity said. "The ash comes out of the volcano nozzle and spreads out into the atmosphere just like a spray can works."
However, according to AccuWeather.com Meteorologist Rob Miller, a big change in the jet stream pattern will occur Thursday as a storm develops in the central Atlantic Ocean.
quote:N ACCORDANCE WITH ICAO VOLCANIC ASH CONTINGENCY PLAN, NO
IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED FOR PENETRATION OF THE FORECAST
CONTAMINATED AREA WI UK AIRSPACE.
.
LONDON FIR/UIR REMAINS ZERO RATE UNTIL 1800 APR 17. SCOTTISH
FIR/UIR IS NOW ALSO ZERO RATE UNTIL 1800 APR 17. SCOTTISH
DOMESTIC FLIGHTS MAY BE AVAILABLE SUBJECT TO INDIVIDUAL
COORDINATION WITH UK FMP. CAUTION CURRENT FORECASTS SHOWS
THAT THE SITUATION IS WORSENING THROUGH THE DAY.
.
FMD BRUSSELS ON BEHALF OF LONDON FMP
Vorige deeltjes in deze reeksquote:SCHIPHOL - DEN HAAG - Het Nederlandse luchtruim blijft in ieder geval tot zaterdag 14.00 uur gesloten. Dat meldde de Inspectie Verkeer en Waterstaat in de nacht van vrijdag op zaterdag.
Het Nederlandse luchtruim is nog niet veilig voor de luchtvaart, omdat de vulkanische as uit IJsland door de huidige weersomstandigheden voorlopig boven het Europese vasteland blijft.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat, de Militaire Luchtvaart Autoriteit, Luchtverkeersleiding Nederland en het KNMI beslisten gezamenlijk het luchtruim tot nader order gesloten te houden.
Het Nederlands luchtruim is al sinds donderdagmiddag 18.00 gesloten. Vliegen door een aswolk is onder meer gevaarlijk omdat de motoren van een toestel kunnen uitvallen.
Gestrande reizigers
De tweede nacht sinds de sluiting van het luchtruim door de vulkaanuitbarsting is op Schiphol rustig verlopen. Ongeveer 1500 gestrande reizigers hebben de nacht doorgebracht op veldbedden op de luchthaven, liet een woordvoerster zaterdagochtend weten.
Schiphol bekijkt momenteel, afhankelijk van wanneer het vliegverkeer wordt hervat, hoe lang het nog wenselijk is mensen achter de douane te laten verblijven.
Europese vluchten
Op de luchthaven bevinden zich zaterdagochtend behoorlijk wat mensen die informeren wanneer ze kunnen vliegen of al wachtend de tijd doorbrengen. Het luchtvaartpersoneel is volop aanwezig om ze te woord te staan. Overal verspreid liggen mensen te slapen.
De Europese vluchten met bestemming Amsterdam met aankomsttijden tot 12.00 uur zullen vertraagd zijn. Alle vluchten vanuit Noord-Amerika van zaterdagochtend zijn geannuleerd.
Intercontinentale vluchten
Over het al dan niet vertrekken van intercontinentale vluchten met bestemming Amsterdam, wordt op z'n laatst vier uur voor de lokale vertrektijd een besluit genomen en dat wordt gepubliceerd op de website.
KLM verzoekt passagiers wiens vlucht niet doorgaat, om niet naar de luchthaven te komen.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) maakte eerder bekend dat het Nederlandse luchtruim minimaal tot zaterdagochtend 06.00 uur dicht blijft.
Tweede nacht
Het is de tweede nacht sinds het luchtruim boven veel Europese landen werd gesloten vanwege de aswolk die de vulkaanuitbarsting in IJsland heeft veroorzaakt.
Schiphol heeft de veldbedden voor de reizigers weer in gereedheid gebracht. De horecazaken doen er alles aan om de gedupeerden te voorzien van eten en drinken.
In de nacht van donderdag op vrijdag brachten ongeveer tweeduizend mensen er de nacht door. De hotels in de omgeving van de luchthaven zitten vrijwel allemaal vol.
Luchtruim
Het Nederlands luchtruim blijft minstens tot zaterdagochtend 06.00 uur gesloten in verband met de aswolk die boven het land hangt van de vulkaanuitbarsting in IJsland.
Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat laten weten na overleg vrijdag met de Militaire Luchtvaart Autoriteit, KNMI en de Luchtverkeersleiding Nederland.
België
Het luchtruim boven België blijft in ieder geval tot zaterdagavond 20.00 uur gesloten. Het vliegverbod is met tien uur verlengd.
Dat heeft een woordvoerder van de Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe bekendgemaakt.
De aswolk hangt nog boven een gebied van Engeland tot Wit-Rusland, aldus de zegsman. Bijkomend probleem is dat er weinig wind is en geen regen. Toch is er ook positief nieuws: de as die de vulkaan nu uitstoot waait naar het noorden en trekt niet richting België.
Engeland
Het Britse luchtruim blijft in ieder geval tot zaterdagavond 19.00 uur (Britse tijd) gesloten. De vliegbeperkingen in Schotland zijn opnieuw ingevoerd. De toestand in Groot-Brittannië zal in de loop van de dag verslechteren, aldus de Britse luchtvaartautoriteiten.
Luchtvaartmaatschappij British Airways liet vrijdagavond weten dat ze al haar vluchten van en naar Londen voor zaterdag heeft geschrapt.
Duitsland
Het Duitse luchtruim blijft nog zeker dicht tot zaterdagmiddag 14.00 uur. Dat heeft een woordvoerster van de Duitse luchtvaartautoriteiten vrijdagavond laat laten weten.
Ook Het luchtruim boven het noorden van Italië zal zaterdag ten minste acht uur lang worden gesloten.
Het vliegverbod gaat om 04.00 uur 's ochtends in en loopt af om 12.00 uur s' middags. Dat hebben de Italiaanse luchtvaartautoriteiten vrijdagavond laat gemeld.
Frankrijk
Hetzelfde geldt voor het luchtruim in het noorden van Frankrijk. Het vliegverbod, onder meer op de luchthavens bij Parijs, geldt in ieder geval tot 12.00 uur 's middags. Dat hebben de Franse luchtvaartautoriteiten vrijdagavond laat gemeld.
Ryaniar
De Ierse prijsvechter Ryanair voert tot maandag 13.00 uur geen vluchten uit van en naar een groot aantal Europese bestemmingen waaronder het Verenigd Koninkrijk, Nederland en het noorden van Duitsland. Dat liet de maatschappij vrijdag weten.
Ryanair neemt het besluit op basis van ''de huidige weersvoorspelling en de voortdurende uitstoot van vulkanisch as in de atmosfeer boven IJsland''.
Passagiers die al een ticket hadden, kunnen omboeken of hun geld terugkrijgen. Ryanair zegt nu het zekere voor het onzekere te nemen en hoopt op deze manier te voorkomen dat passagiers omboeken voor komend weekeinde en dan alsnog teleurgesteld worden.
Het Duitse Lufthansa, de grootste Europese luchtvaartmaatschappij, heeft alle vluchten van en naar Duitse luchthavens tot zaterdag 12.00 uur opgeschort.
NS Hispeed
NS Hispeed zet zaterdag wegens de problemen in de luchtvaart vijf extra lange Thalyssen in van en naar Brussel-Parijs.
De treinen zijn dubbel zo lang en kunnen achthonderd in plaats van vierhonderd passagiers vervoeren. In totaal rijdt de Thalys zaterdag acht keer, aldus een woordvoerster van NS.
Ook worden drie extra Eurostar-treinen (Londen-Brussel) ingezet. Dit is interessant voor Nederlandse vliegtuigpassagiers die in Engeland zijn gestrand.
Touroperators
Touroperators proberen gestrande reizigers verder te vervoeren per bus. Dat heeft vervoersorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vrijdag gemeld.
''Sommige touroperators bieden zowel vlieg- als busreizen aan'', stelde een woordvoerder. ''Voor hen is het redelijk eenvoudig om de tickets om te boeken.''
Het gaat dan vooral om vluchten binnen de Benelux en West-Europa. Hoeveel mensen op deze manier weg kunnen van Schiphol, kon hij nog niet zeggen.
Vrijdagavond bivakkeerden nog tussen de duizend en vijftienhonderd gestrande reizigers op Schiphol.
Zuid-Europa
De KNV kon vrijdagavond nog niet bevestigen dat er ook touringscars zijn ingeschakeld om naar Zuid-Europa te rijden om daar gestrande groepen toeristen en scholieren op te halen.
''Ik denk dat reisorganisaties nog even de ontwikkelingen rond het luchtruim afwachten'', zei de zegsman.
Hij acht de kans echter wel groot dat de komende dagen reizigers met de bus worden opgehaald. ''Zeker als de aswolk naar het zuiden drijft, zodat de luchthavens in Italië of Spanje langer dicht moeten blijven.''
Uuuhhh, bedoel je niet FL140quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:03 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Hij wilt doorklimmen naar FL410 (ruim 12km).
Gewoon een paar keer F5'enquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:10 schreef Silven het volgende:
De webpagina kan niet worden weergegeven.
Met een kwartier vertraging dusquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:12 schreef mickeyD het volgende:
op http://casper.frontier.nl/eham/ is hij nu ook te volgen
Een 737(-800) is een van de meest voorkomende straalvliegtuigen, dus ook daarmee testen lijkt me logisch...quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:12 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Aan de ene kant kleeft er toch wel een risico aan dit "test vluchtje". Ik vraag me af waarom ze het met een 738 doen. Waarom niet met een wat kleiner(goedkoper) toestel?!
De 8 zit bij jou vlak bij de 3 op jouw toetsenbord?quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:12 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Aan de ene kant kleeft er toch wel een risico aan dit "test vluchtje". Ik vraag me af waarom ze het met een 738 doen. Waarom niet met een wat kleiner(goedkoper) toestel?!
738 is de afkorting van 737-800quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:14 schreef APK het volgende:
[..]
De 8 zit bij jou vlak bij de 3 op jouw toetsenbord?
Een 738 = 737-800. Dat doen ze om het type vliegtuig in een kleine tabel o.i.d. weer te geven. Zelfde verhaal met 744 (= 747-400).quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:14 schreef APK het volgende:
[..]
De 8 zit bij jou vlak bij de 3 op jouw toetsenbord?
Ze gingen toch op lagere hoogte testen?quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:15 schreef mickeyD het volgende:
hij vliegt op 11km hoogte nu
Dat boeit geen enkele flikker. Het gaat er meer om hoever de motoren glazuren en hoeveel as er in de filters terecht komt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:14 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Een 737(-800) is een van de meest voorkomende straalvliegtuigen, dus ook daarmee testen lijkt me logisch...
Voor een reguliere vlucht was dat het plan denk ik, maar dit is echt een testvlucht om een dwarsdoorsnede van de lucht te krijgen. Ofzoquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ze gingen toch op lagere hoogte testen?
Klinkt wel logischquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:18 schreef Piles het volgende:
[..]
Voor een reguliere vlucht was dat het plan denk ik, maar dit is echt een testvlucht om een dwarsdoorsnede van de lucht te krijgen. Ofzo
Wat ze na de landing gaan doen, is de motoren nakijken om te zien of er (en zo ja hoeveel) asdeeltjes daarin achter zijn gebleven.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:24 schreef mickeyD het volgende:
ja, alleen is er geen lucht test apparatuur aan t vliegtuig gehangen, dus gaan ze gokken?
of met t raam open vliegen?
t is een beetje freubelen zo natuurlijk..
Ze checken de motoren en filters als hij aan de grond staat.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:24 schreef mickeyD het volgende:
ja, alleen is er geen lucht test apparatuur aan t vliegtuig gehangen, dus gaan ze gokken?
of met t raam open vliegen?
t is een beetje freubelen zo natuurlijk..
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli/quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:26 schreef IHVK het volgende:
Iemand een link naar vulkaan webcams trouwens?
die laadt de hele tijd alleen maarquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:27 schreef ondeugend het volgende:
[..]
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli/
Zou hij dan misschien buiten het bereik van de radar zijn?quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:33 schreef mickeyD het volgende:
oeps.. hij's van de radar verdwenen!
's Nachts kan dat sowieso niet, want vulkanische as wordt niet gedetecteerd op de radar.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:33 schreef conleche het volgende:
Waarom doen ze dat niet allang? Pas hoger stijgen als de wolk niet meer boven ze hangt? Kan me voorstellen dat het over land wat onrustig is, maar vooral voor vluchten naar het westen lijkt me dat prima te doen.
Of zeg ik nu iets heel doms?
Ik zie 'm nog gewoon hoorquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:33 schreef ondeugend het volgende:
Eeehh mijn vliegtuig is van de kaart en hij was vlakbij.
Naja, dan blijft overdag over, da's al meer dan nu.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:34 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
's Nachts kan dat sowieso niet, want vulkanische as wordt niet gedetecteerd op de radar.
Zwolle ongeveer, en neequote:Op zaterdag 17 april 2010 20:33 schreef Silven het volgende:
waar vliegt dat ding, of issie al ergens geland?
Hij is echt weg bij mij. Wel vliegt er nu eentje boven Polen/Ruslandquote:
Omdat lager vliegen veel meer brandstof kost. Als je naar amerika wil vliegen zou je halverwege neerstorten omdat 't op is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:33 schreef conleche het volgende:
Waarom doen ze dat niet allang? Pas hoger stijgen als de wolk niet meer boven ze hangt? Kan me voorstellen dat het over land wat onrustig is, maar vooral voor vluchten naar het westen lijkt me dat prima te doen.
Of zeg ik nu iets heel doms?
Plus dat niemand echt weet hoe hoog die wolk zit, en welke concentraties gevaarlijk zijnquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omdat lager vliegen veel meer brandstof kost. Als je naar amerika wil vliegen zou je halverwege neerstorten omdat 't op is.
Drukte / brakke antenne, want ik zie 'm op een privéradar welquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:39 schreef Lady-Miekie het volgende:
Ik heb nergens beeld op die vliegradars
Dat dus.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:39 schreef Piles het volgende:
[..]
Plus dat niemand echt weet hoe hoog die wolk zit, en welke concentraties gevaarlijk zijn
Maar die wolk is net voorbij Engeland al weg momenteel, of ben ik nu nou gek. Dan kan je daarna toch gaan stijgen? Dan ben je maar een paar 100 km laag.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omdat lager vliegen veel meer brandstof kost. Als je naar amerika wil vliegen zou je halverwege neerstorten omdat 't op is.
Maar er vliegen ook geen toestellen naar Griekenland, Turkije en Egypte bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omdat lager vliegen veel meer brandstof kost. Als je naar amerika wil vliegen zou je halverwege neerstorten omdat 't op is.
Weheh.:')quote:
Het punt is dat heel lastig te voorspellen is hoe die wolk zich gaat gedragen, het as kan bijvoorbeeld ergens veel lager zitten dan ergens anders.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:41 schreef conleche het volgende:
[..]
Maar die wolk is net voorbij Engeland al weg momenteel, of ben ik nu nou gek. Dan kan je daarna toch gaan stijgen? Dan ben je maar een paar 100 km laag.
Die route-informatie klopt niet meer, maar geen idee wat ie dan heen gaatquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:46 schreef RealZeus het volgende:
Op die Radar-virtuel zie ik nu een vliegtuig van Transavia wat onderweg zou zijn van Hurghada, Egypte naar Amsterdam.
Het vliegt nu ten zuiden van Italië
Ik vroeg me hetzelfde afquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:50 schreef Silven het volgende:
Wat zijn die groene puntjes in Breda bi radarvirtuel?
Geheime operatie van Ajax om het speelveld van NAC onklaar te maken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:50 schreef Silven het volgende:
Wat zijn die groene puntjes in Breda bi radarvirtuel?
Tweede Maasvlakte goed te zienquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:44 schreef Isdatzo het volgende:
Mooi satellietbeeld van vanmiddag:
http://mrrs-ma.eo.esa.int(...)991C4_image_0260.jpg
Maar linkje van gemaakt, is 5.5 mb.
Bij UTC moet je 2 uur optellenquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:57 schreef Lady-Miekie het volgende:
Radarvirtuel loopt bij mij precies 2 uur achter
Radarvirtuel werkt met UTC tijd.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:57 schreef Lady-Miekie het volgende:
Radarvirtuel loopt bij mij precies 2 uur achter
Zijn er op het moment 3 (bij filter "arrival airport code" op AMS zetten, en je ziet alles)quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:59 schreef mickeyD het volgende:
ik zie meer transavia's vanuit egypte bij italie
Nope, is vanuit Hvolsvelliquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:56 schreef ondeugend het volgende:
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli/
Webcam is er weer ... wel een heel ander beeld lijkt het.
Andere vulkaan ?
quote:Flight Number : UAL946
Company : United Airlines
ICAO Hex Code : AA6E81
Reg Code : N771UA
Model : Boeing - B772
Departure : LAX - Los Angeles, International - USA
Arrival : AMS - Amsterdam, Schiphol - Netherlands
Dank ik zag het inderdaad.:)quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:02 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Nope, is vanuit Hvolsvelli
http://tinyurl.com/y72vdav
Mooie foto maar lastig te duiden, geen idee wat sediment in het water is, en wat smerigheid in de lucht is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:44 schreef Isdatzo het volgende:
Mooi satellietbeeld van vanmiddag:
http://mrrs-ma.eo.esa.int(...)991C4_image_0260.jpg
Maar linkje van gemaakt, is 5.5 mb.
In de VS vliegt nog een vierde, onderweg van LA naar AMS.quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:00 schreef TheKC het volgende:
[..]
Zijn er op het moment 3 (bij filter "arrival airport code" op AMS zetten, en je ziet alles)
De UA946 vliegt LA - Washington - Amsterdam. Wat je nu ziet op Radarvirtuel is de vlucht die vanuit LA binnenkomt op Washington. De vlucht naar AMS gaat echter niet door.quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:04 schreef TheKC het volgende:
United Airlines heeft ook een vlucht richting Schiphol volgens RadarVirtuel:
[..]
Is wel te zien hoorquote:Op zaterdag 17 april 2010 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mooie foto maar lastig te duiden, geen idee wat sediment in het water is, en wat smerigheid in de lucht is.
quote:Amsterdam Airport Schiphol: latest update 17april 21:00 hours
All flights into and out of Amsterdam Airport Schiphol are cancelled until Sunday 18 April 11.00AM (Amsterdam time).
All Intercontinental flights scheduled to arrive into Amsterdam Airport Schiphol on Sunday April 18th after 11.00AM (Amsterdam time), will be decided latest 4 hours prior to departure time locally.
Please do not go to the airport if your flight is cancelled. As additional information becomes available, we will update this page. We are making every possible effort to assist all affected passengers to continue their journey.
http://www.klm.com/travel(...)ght_update/index.htmquote:Test flight
Saturday KLM has got authorisation of the Inspectie voor Verkeer en Waterstaat to make a test flight in Dutch airspace. If the quality of the atmosphere is satisfactory to fly safe, KLM hopes to get passengers to their destination as soon as possible. This was announced this afternoon by president and CEO of KLM, Peter Hartman at a press conference. The test flight will be carried out at the beginning of the evening. Results are expected later in the evening. Peter Hartman will be on board as an observer.
quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:14 schreef Isdatzo het volgende:
http://www.flickr.com/pho(...)574#photo_4502596738
Deze was nog niet voorbij gekomen dacht ik? Mooie plaatjes.
Zal 'gewoon' de originele vluchtinfo zijn, gok ik.quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:08 schreef Piles het volgende:
Die route informatie klopt niet, er komt nu echt geen vliegtuig naar Schiphol. Het luchtruim is namelijk dicht
Niemand schijnt dat te begrijpen hierquote:Op zaterdag 17 april 2010 21:36 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Zal 'gewoon' de originele vluchtinfo zijn, gok ik.
Zou het dan echt zo moeilijk zijnquote:Op zaterdag 17 april 2010 21:38 schreef Piles het volgende:
[..]
Niemand schijnt dat te begrijpen hier
quote:The server is temporarily unable to service your request due to the site owner reaching his/her bandwidth limit. Please try again later.
Zat net ook al te kijken jaquote:Op zaterdag 17 april 2010 21:40 schreef marcel-o het volgende:
Heeft iemand nog een mirror naar dat "Canon" filmpje?
[..]
Die TRA718 doet wel raar. Het ding was net in Spanje, ging toen richting de Canarische Eilanden en gaat nu weer richting Spanje.quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:35 schreef mickeyD het volgende:
en transavia nummer 4 in de lucht, ook vanaf de canarische eilanden naar amsterdam
Drama! Holland - Amerika lijn weer instellen in Rotterdamquote:Op zaterdag 17 april 2010 21:46 schreef Roel_Jewel het volgende:
Vergeet het vliegen voorlopig maar....
[ afbeelding ]
http://www.eurad.uni-koeln.de/
University of Cologne: New, much bigger cloud, on its way to Europe:
THXquote:Op zaterdag 17 april 2010 21:43 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Zat net ook al te kijken ja. Dat ze 'm toch op youtube gooien...
Al gevonden:
Telegraaf, maar tochquote:KLM wil toch vliegen
AMSTERDAM - Een Boeing 737 van KLM stijgt rond deze tijd op voor een proefvlucht boven Nederland.De KLM wil zo snel mogelijk weer de lucht in nu steeds duidelijker wordt dat vulkaanas uit IJsland geen gevaar oplevert.
,,Het is genoeg geweest. Het heeft nu lang genoeg geduurd, we willen vliegen”, aldus KLM-topman Hartman. ,,Vanmorgen zijn in Duitsland enkele proefvluchten uitgevoerd tussen Munchen en Frankfurt. Er blijkt niets aan de hand”, aldus de KLM-baas.
Volgens Hartman zeggen ook onderzoekers van NASA dat de concentratie stofdeeltjes meevalt en waarschijnlijk geen gevaar oplevert voor de luchtvaart.
,,Tot onze ergernis viel er niet over te praten. We smeken daarom nu bij Eurocontrol in Brussel om weer te mogen vliegen, maar tot dusver krijgen we geen toestemming”, aldus een gefrustreerde Hartman.
Volgens de KLM-baas zal het toest direct na aankomst uitgebreid geïnspecteerd worden. ,,Wanneer er niets aan de hand is kunnen kort daarna vanuit verre bestemmingen ook toestellen met passagiers aan de reis naar Europa gaan beginnen.”
Indien dat het geval is zullen waarschijnlijk morgen ook andere maatschappijen hun dienstregeling van en naar Schiphol weer willen opstarten.
http://www.telegraaf.nl/b(...)vliegen__.html?p=1,1
Klopt. Is alleen de vraag wat gebeurt als de concentratie groter wordt. Zie voorspelling hierboven.quote:Op zaterdag 17 april 2010 22:25 schreef Arcee het volgende:
Wel een goed punt, als het geen gevaar oplevert moet er gewoon gevlogen worden.
Suggestief artikel (Telegraaf he....quote:
quote:Europees luchtruim langer dicht
Het luchtruim in Duitsland, België en Groot-Brittannië blijft nog zeker tot morgenmiddag 14.00 uur gesloten. Tegen die tijd wordt de situatie opnieuw bekeken. De drie vliegvelden van Parijs blijven in elk geval tot maandagmorgen 08.00 uur dicht.
Lufthansa heeft wel 10 vliegtuigen van München naar Frankfurt gevlogen. Ze staan dan klaar als het vliegverkeer kan worden hervat.
Vulkanologen en metereologen hebben op IJsland gezegd dat de vulkaan as blijft uitstoten. Daar zal in de komende dagen, en mogelijk zelfs weken en maanden geen verandering in komen.
Ik vind hem mooiquote:Op zaterdag 17 april 2010 21:43 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Zat net ook al te kijken ja. Dat ze 'm toch op youtube gooien...
Al gevonden:
Ze zullen het vliegverkeer toch geen maanden stilleggenquote:Op zaterdag 17 april 2010 22:55 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://nos.nl/tekst/151385-europees-luchtruim-langer-dicht.html
[..]
De onderkant van zo'n aslaag is slecht te bepalen, al was het maar omdat er constant as naar beneden zakt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:33 schreef conleche het volgende:
Waarom doen ze dat niet allang? Pas hoger stijgen als de wolk niet meer boven ze hangt? Kan me voorstellen dat het over land wat onrustig is, maar vooral voor vluchten naar het westen lijkt me dat prima te doen.
Of zeg ik nu iets heel doms?
Dat kan nog leuk gaan worden, als die pluim gewoon maanden over de Atlantische Oceaan heen en weer blijft waaien.quote:Op zaterdag 17 april 2010 22:57 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ze zullen het vliegverkeer toch geen maanden stilleggen
Als het niet verantwoord is om te vliegen dan valt het personenvervoer in ieder geval grotendeels stil.quote:Op zaterdag 17 april 2010 22:57 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ze zullen het vliegverkeer toch geen maanden stilleggen
quote:This is a radar image from the Icelandic Coast Guard, showing the crater of Eyjafjallajokull volcano from an airplane from right above. This image has caused some reaction due to the freaky skull looking face. No wonder that Hekla, a near by volcano, was called the gate to Hell.
Het zal sowieso geen maanden worden, op een gegeven moment komt er toch een keer verandering in de luchtstromingen. Maar dat zal iig niet de eerstkomende dagen zijn.quote:Op zaterdag 17 april 2010 22:57 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ze zullen het vliegverkeer toch geen maanden stilleggen
Ah okequote:Op zaterdag 17 april 2010 23:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het zal sowieso geen maanden worden, op een gegeven moment komt er toch een keer verandering in de luchtstromingen. Maar dat zal iig niet de eerstkomende dagen zijn.
Morgen zal het waarschijnlijk iets gunstiger zijn dan de afgelopen dagen.
[ afbeelding ]
maar daarna komt er weer aanvoer redelijk direct vanaf ijsland. Over 72u bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
over 120u:
[ afbeelding ]
over 144u:
[ afbeelding ]
Nog een keer: de luchtdruk van 500hpa ligt rond de 5500 meter.
Nog verder dan dat is 't niet betrouwbaar genoeg om te kijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |