Ja nu kan je onderweg tenminste tegen een paaltje zeikenquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:32 schreef KingOfMars het volgende:
Ik drink me echt al dagen tepletter dus ik hoop daar ondertussen ook wat profijt van te hebben!
Door te hard te lopen (wat veel beginners ook doen) kun je gauw en makkelijk een blessure oplopen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:32 schreef Beetjevaag het volgende:
Had dit eerst in een verkeerd topic geplaatst, hopelijk past het hier beter![]()
Ik ben niet helemaal een startende hardloper, maar ik heb wel een probleempje dat veel startende hardlopers misschien ook hebben.
Ik loop vaak hard met mijn vriend, die veel langer is dan ik en ook veel langere benen heeft. Om hem bij te kunnen houden als hij op een voor hem lekker tempo loopt, moet ik behoorlijk hard lopen, in ieder geval dusdanig hard dat het voor mij niet meer lekker is en ik eigenlijk constant bezig ben hem bij te houden en aan het einde compleet voor pampus lig.
Nu had ik het daar laatst over met mijn collega's en die riepen allemaal dat het SUPERSLECHT is als je continu boven je eigen tempo probeert te lopen, en voor mijn vriend zou het ook slecht zijn om zo langzaam als ik te gaan lopen. Nu ben ik de eerste die roept dat ze gelijk hebben (voor mij is de lol van het hardlopen er een beetje vanaf op deze manier en voor hem op de alternatieve manier waarschijnlijk ook) maar mijn vraag is: waarom is het dan slecht?
Mwah, de meesten kunnen de voortgang ook gewoon in de Wiki bijwerken. Maar ach, ik dacht ik vraag 't effequote:Op vrijdag 16 april 2010 14:34 schreef KingOfMars het volgende:
Ohjee, moet je ook de OP bijhouden als je een topic opent?
quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:33 schreef Erwtje het volgende:
Mylene, kom er maar in.![]()
@Vuurvlieg: ik post in het vorige topic een half PhD-onderzoek om stampende voeten tegen te gaan en wordt straal genegeerd.
Jullie hebben beiden een ander bij jullie passend tempo, als je anders dan in jouw tempo gaat lopen voelt dat gewoon echt niet lekker. Jij gaat je misschien overbelasten in een poging om je aan te passen aan zijn snelheid, hij haalt niet het optimale uit zijn run als hij te langzaam gaat om zich aan jouw tempo aan te passen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:32 schreef Beetjevaag het volgende:
Had dit eerst in een verkeerd topic geplaatst, hopelijk past het hier beter![]()
Ik ben niet helemaal een startende hardloper, maar ik heb wel een probleempje dat veel startende hardlopers misschien ook hebben.
Ik loop vaak hard met mijn vriend, die veel langer is dan ik en ook veel langere benen heeft. Om hem bij te kunnen houden als hij op een voor hem lekker tempo loopt, moet ik behoorlijk hard lopen, in ieder geval dusdanig hard dat het voor mij niet meer lekker is en ik eigenlijk constant bezig ben hem bij te houden en aan het einde compleet voor pampus lig.
Nu had ik het daar laatst over met mijn collega's en die riepen allemaal dat het SUPERSLECHT is als je continu boven je eigen tempo probeert te lopen, en voor mijn vriend zou het ook slecht zijn om zo langzaam als ik te gaan lopen. Nu ben ik de eerste die roept dat ze gelijk hebben (voor mij is de lol van het hardlopen er een beetje vanaf op deze manier en voor hem op de alternatieve manier waarschijnlijk ook) maar mijn vraag is: waarom is het dan slecht?
Hai, dat is idd ongeveer hetzelfde als Evyquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:43 schreef De_Hertog het volgende:
Kennen mensen hier deze podcast? Ik zie dat veel hier Evy gebruiken, is dat hetzelfde idee?
Dat is C25K toch? Lijkt idd enorm op Evy. Maar misschien kan ET de verschillen toelichten (die heeft beide gebruikt dacht ik!).quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:43 schreef De_Hertog het volgende:
Kennen mensen hier deze podcast? Ik zie dat veel hier Evy gebruiken, is dat hetzelfde idee?
Klopt. De podcasts zijn per week/drie lessen, zo te zien heeft Evy een podcast per les. Minder ruimte maar meer herhaling dusquote:
Zover ik weet komt het redelijk overeen alleen de muziek van Ullrey is bruter. Maar het weegt niet op tegen de stem van Evy.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:43 schreef De_Hertog het volgende:
Er staan er een aantal in de OP genoemd. De meesten gebruiken "Start to run" van Evy Gruyaert (gooi maar ff door google anders, mooie vrouwquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:43 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Ik ga volgend jaar niet meer trainen met de jeugd, dat betekent dat ik nog maar 1 dag train. Die andere dag wil ik gaan hardlopen, wat is nou een mooi schema om mee te beginnen?
Ja, maar ik moet ook weer niet te afgeleid raken, natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:48 schreef Erwtje het volgende:
[..]
Zover ik weet komt het redelijk overeen alleen de muziek van Ullrey is bruter. Maar het weegt niet op tegen de stem van Evy.
Volgens mij zit je er niet zover naastquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:39 schreef kieskleurig het volgende:
[..]
Jullie hebben beiden een ander bij jullie passend tempo, als je anders dan in jouw tempo gaat lopen voelt dat gewoon echt niet lekker. Jij gaat je misschien overbelasten in een poging om je aan te passen aan zijn snelheid, hij haalt niet het optimale uit zijn run als hij te langzaam gaat om zich aan jouw tempo aan te passen.
Dat lijkt mij tenminste een vrij logische conclusie, maar ik ben bepaald geen sportdeskundige dus ik kan er ook naast zitten
De c25k volg ik ookquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:43 schreef De_Hertog het volgende:
In principe moet je een tempo aanhouden waarbij jij je goed voelt. En dat tempo ligt nou eenmaal bij iedereen anders...dat heeft nix met quitter te maken!quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:53 schreef Beetjevaag het volgende:
[..]
Volgens mij zit je er niet zover naastDe vraag is nu of het voor mij als meisje van 1.70 wel zin heeft om te gaan trainen zodat ik op een gegeven moment net zo hard loop als een kerel van 1.87, dat is namelijk nu de insteek van onze rondjes hardlopen. Ik wil niet als een quitter overkomen, maar ik kan gewoon niet zo goed beoordelen of wat ik aan het doen ben, haalbaar is.
Het voelt iig niet zo
Graag gedaan.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:42 schreef Beetjevaag het volgende:
Thanks Vuurvliegje![]()
Maar is dat het enige, sneller blessures oplopen? Zoals ik het nu zeg klinkt het alsof ik dat niet zo belangrijk vind, maar het is meer dat mijn collega's zo geschokt waren dat ik dat deed, dat ik dacht dat er nog meer vreselijks uit voort kan komen![]()
Ik vind zelf ook dat ik niet zo hard moet lopenmaar mijn vriend overtuigen is niet heel makkelijk...
Ah ok, er zit dus wel wat verschil tussen in opbouw? C25k is wel goed omschreven overal maar ik kon geen schema vinden van Evy. Ik heb door m'n vorige pogingen al wel iets van ervaring en conditie, dus ik denk dat ik nu ergens in week 2 of 3 instap. Dan haal ik het misschien deze keer een keer welquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:54 schreef kieskleurig het volgende:
[..]
De c25k volg ik ookIk gebruik de podcasts van DJ BeatSmith. Ik was in eerste instantie begonnen met Evy, maar voor mij persoonlijk was het steeds horen dat ik nog zoveel seconden of minuten moest lopen eerder demotiverend dan motiverend. En de muziek was
Nu is het puur muziek met geluidssignaal als er van tempo gewisseld moet worden en ik vind de muziek heerlijk om op te lopen, maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak
Qua opbouw is c25k ook wat rustiger volgens mij, wat zeker voor iemand zonder enige ervaring of conditie wel prettig is.
Begin nou gewoon bij het beginquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:56 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ah ok, er zit dus wel wat verschil tussen in opbouw? C25k is wel goed omschreven overal maar ik kon geen schema vinden van Evy. Ik heb door m'n vorige pogingen al wel iets van ervaring en conditie, dus ik denk dat ik nu ergens in week 2 of 3 instap. Dan haal ik het misschien deze keer een keer wel
quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:32 schreef Beetjevaag het volgende:
Ze kan ook met een hartslagmeter gaan lopen. Die hoeven helemaal niet zo duur te zijn, en geven precies aan wanneer je te snel loopt.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:58 schreef computergirl het volgende:
[..]
zoek eens op internet info over verzuring en anaërobe drempel, ik denk dat ze daarop doelen. Je loopt waarschijnlijk een heel groot gedeelte van je tijd met je maximale hartslag, een ongetraind lichaam is daar niet op gebouwd. Getrainde lichamen ook niet trouwens, al naar gelang je conditie toe neemt gaat je hartslag dalen.
Het is vooral niet leuk, ook als je een betere conditie hebt zal je niet ht zelfde tempo als je vriend kunnen lopen waarschijnlijk.
Mja, dat is natuurlijk ook weer zoquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:57 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Begin nou gewoon bij het begin. Je zult niet de eerste zijn die zichzelf schromelijk overschat!
Dan is het goed.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:38 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
Excusez moi.![]()
Ik heb het even terug gelezen en het is inderdaad wel een interessant artikel.![]()
Het lijkt me alleen wel even moeilijk om zo'n andere techniek aan te leren!
Lukt dit jou zelf wel al?
LOL! Ik kijk ook weleens in de ramen van huizen als ik door een woonwijk heen loop, maar ik vind mezelf er joggend zo raar bij lopen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:00 schreef Erwtje het volgende:
[..]
Dan is het goed.Ik ben zelf net begonnen met hardlopen, dus ben nu aan het lezen en tijdens het lopen probeer ik het gewoon uit en kijk of het iets voor mij is. Als ik de deur uitloop kom ik langs een autodealer met grote ruiten waar ik een paar keer op en neer loop om te kijken of ik het goed doe.
Gelijk een extra stimulans om hier iets mee te doen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:03 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
LOL! Ik kijk ook weleens in de ramen van huizen als ik door een woonwijk heen loop, maar ik vind mezelf er joggend zo raar bij lopen.Ik ga de rest van dat artikel ook even opzoeken; ik ben nieuwsgierig geworden naar de rest.
Evy schema:quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:56 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ah ok, er zit dus wel wat verschil tussen in opbouw? C25k is wel goed omschreven overal maar ik kon geen schema vinden van Evy. Ik heb door m'n vorige pogingen al wel iets van ervaring en conditie, dus ik denk dat ik nu ergens in week 2 of 3 instap. Dan haal ik het misschien deze keer een keer wel
Ah thanks, die ga ik vanavond even opzoeken.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:18 schreef Erwtje het volgende:
[..]
Gelijk een extra stimulans om hier iets mee te doen.De passage heb ik uit het boek "ChiRunning: A revolutionary approach to effortless, Injury-freerunning" van Danny Dreyer. Als PDF-bestand te downloaden via torrents.
Dat laatste had ik zelf ook wel, probeer er nu m'n voordeel mee te doen. Ik kreeg eerder altijd te horen dat ik ren als een figuur uit een FIFA-voetbalgame. Weet niet meer wat daarmee bedoeld werd. Misschien loop ik een beetje hoekig.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:22 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
Ah thanks, die ga ik vanavond even opzoeken.![]()
Ik heb overigens niet het idee dat ik er écht raar bij loop, hoor. Net zoals veel andere mensen zich schamen om gezien te worden, dat heb ik dan weer niet, maar ik vind het wel stom om mezelf te zien rennen.
ik heb op een hardloop site eens tips gevonden hoe je kan trainen met een partner met een ander tempo, maar kan het niet meer vinden.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:34 schreef Beetjevaag het volgende:
Thanks allen!
Computergirl, ik dacht idd al dat ik nooit zijn tempo zal kunnen bijhouden, mannen lopen gewoon harderZal eens die info opzoeken, ik hoop dat ik 'm daarmee kan overtuigen!
Houden zo, dus!quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:34 schreef Beetjevaag het volgende:
Thanks allen!
Computergirl, ik dacht idd al dat ik nooit zijn tempo zal kunnen bijhouden, mannen lopen gewoon harderZal eens die info opzoeken, ik hoop dat ik 'm daarmee kan overtuigen!
@Vuurvliegje, blessures zijn inderdaad sneller opgelopen dan genezend dus dat is sowieso oppassen geblazenIk loop al een aantal jaar hard, maar niet achtereen. Soms heb ik er een half jaartje geen zin meer in en dan opeens weer wel
Gelukkig nog nooit blessures gehad!
Jezelf zien rennen ziet er volgens mij gewoon raar uit, of je het nou goed doet of nietquote:Op vrijdag 16 april 2010 15:22 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
Ah thanks, die ga ik vanavond even opzoeken.![]()
Ik heb overigens niet het idee dat ik er écht raar bij loop, hoor. Net zoals veel andere mensen zich schamen om gezien te worden, dat heb ik dan weer niet, maar ik vind het wel stom om mezelf te zien rennen.
Oeh, dat gebeurde een tijdje geleden nog bij iemand.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:39 schreef Beetjevaag het volgende:
[..]
Jezelf zien rennen ziet er volgens mij gewoon raar uit, of je het nou goed doet of niet![]()
Als ik mezelf op de tredmolen zie uitsloven in de spiegel bij de sportschool denk ik ook wel eens WTF?!
(maar ik kijk nooit lang, ik ben bang dat ik op een kwade dag struikel en gelanceerd word)
Nee, was ik ook niet van plan. Je moet idd gewoon lekker je eigen tempo lopen, dan blijft het voor iedereen leuk. Hij wil altijd graag helemaal kapot zijn na zo'n stuk hardlopen en dat gaat niet als ik erachteraan loop te hijgen als een oud paardquote:Op vrijdag 16 april 2010 15:38 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
Houden zo, dus!![]()
Ik zou trouwens je vriend ook niet over gaan halen om op jouw tempo te gaan lopen, hoor.
Te langzaam lopen loopt ook helemaal niet lekker en hij zal zo ook niet (gauw) vorderen in het behalen van zijn doelen, laat staan achteraf het gevoel hebben dat hij iets nuttigs gedaan heeft.
Ah duidelijk, dank jequote:Op vrijdag 16 april 2010 15:19 schreef kieskleurig het volgende:
[..]
Evy schema:
http://www.vita-atom.be/main/index.php?option=com_content&view=article&id=75:loopschema-start-to-run-0-5km&catid=47:loop-en-trainingsschemas&Itemid=41
C25K schema:
http://running.arnehulstein.nl/schema/
Of ze zien spontaan pixeltjes als jij voorbij komt puffen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:36 schreef Erwtje het volgende:
[..]
Dat laatste had ik zelf ook wel, probeer er nu m'n voordeel mee te doen. Ik kreeg eerder altijd te horen dat ik ren als een figuur uit een FIFA-voetbalgame. Weet niet meer wat daarmee bedoeld werd. Misschien loop ik een beetje hoekig.
Ik heb echt een schema nodig voor de structuur. Enerzijds om mezelf niet voorbij te lopen en na 2 x sporten met een dikke knie thuis te zitten, anderzijds om een doel te hebben om naartoe te werken. De 5km is nu echt mijn doel zeg maarquote:Op vrijdag 16 april 2010 16:08 schreef Beetjevaag het volgende:
Ik heb wel eens met schema's gelopen, maar als ik toch loop om het lopen/sporten doe ik gewoon maar wat (heel kort door de bocht gezegd) ik ren ook niet echt met een doel (10K ofzo), maar gewoon om te sporten.
Vinden jullie dat het beter werkt met een schema? Krijg je er meer discipline door? Of doe je het om andere redenen?
Straks zal je je weer top voelenquote:Op vrijdag 16 april 2010 16:16 schreef Marurk het volgende:
Ik ga nu maar lopen dan, alhoewel ik eigenlijk geen zin heb.
Is bij mij eigenlijk hetzelfde. Ik zou zonder schema ook echt geen flauw benul hebben hoe het aan te pakken. Door de structuur krijg ik automatisch ook de discipline. Ik weet waar ik aan toe ben, ik weet waar ik naartoe werk en dat vind ik erg prettigquote:Op vrijdag 16 april 2010 16:16 schreef GotC het volgende:
Ik heb ook een schema nodig, om ongeveer dezelfde redenen als KingOfMars. Alleen zal ik mezelf niet snel voorbij lopen, maar juist veel eerder stoppen..soort van grenzen verleggen en leren dat ik het wel kan is het voor mij.
5 km is ook mijn doel, wil na Evy een 5km lopen. Zou echt een minimijlpaal in m'n leven zijn..
Ohja, dat denk ik ook. Als je eenmaal regelmatig 10k kunt lopen dan is een schema natuurlijk niet meer nodig. Als je maar weet hoeveel 10k is en afhankelijk van wat je wilt verbeteren (uithoudingsvermogen of snelheid) dit bijhoudt enzo.quote:Op vrijdag 16 april 2010 16:26 schreef Beetjevaag het volgende:
Ja da's natuurlijk wel fijn. Voor de 5K en 10K heb ik ook een schema gebruikt, maar nu ik niet meer train voor een bepaalde afstand of wedstrijd, loop ik een x aantal rondjes park en probeer dat steeds een beetje op te voeren. Voor mij werken rondjes ook heel structurerendAls je maar een ijkpunt hebt, kun je jezelf ook goed leren verbeteren denk ik
Welke supermarkt? Ik ga denk ik morgen even kijken of de Appie hem heeft. Het lijkt mij ook wel leuk om wat leesvoer te hebben op dat gebied.quote:Op vrijdag 16 april 2010 17:34 schreef LieLie het volgende:
Ik heb trouwens net een leuk tijdschrift gekocht bij de supermarkt van Runnersworld: Start to Run.
Staan wel interessante artikelen in, misschien een leuke tip voor hierEcht gericht op beginnen met lopen.
Ik ga ook zondag en ik hoop er ook op.quote:Op zaterdag 17 april 2010 01:30 schreef SolnaStockholm het volgende:
Ik mag zondag weer! 15 minuten lopen, 1 min wandelen en weer 15 minuten lopen. Hoop op een lekker zonnetje, misschien worden we zelfs bruin van het hardlopen!
Haha ja tis ook wel opeens een stuk warmer zo met een zonnetje. Maar ook wel weer lekker.quote:Op zaterdag 17 april 2010 09:14 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
Ik ga ook zondag en ik hoop er ook op.![]()
De vorige keer liep ik in de stralende zon, en ik had er achteraf wel rode wangetjes van gekregen.
Ah leuk! Ik ga zelf meedoen aan de 5 km op de Leidse Marathon op 16 Mei.quote:Op zaterdag 17 april 2010 09:18 schreef SolnaStockholm het volgende:
[..]
Haha ja tis ook wel opeens een stuk warmer zo met een zonnetje. Maar ook wel weer lekker.
Ik zit erover na te denken mee te doen aan die ladiesrun in rotterdam, maar bne nog niet klaar voor 30 min aan 1 stuk (ja over anderhalve week wel).
13 juni. Dus opzich nog tijd zat om voor te bereiden (als tegen de tijd ik besluit me in te schrijven, de inschrijving nog niet gesloten is).quote:Op zaterdag 17 april 2010 09:25 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
Ah leuk! Ik ga zelf meedoen aan de 5 km op de Leidse Marathon op 16 Mei.![]()
Wanneer is die Ladiesrun? Ik zou er als ik jou was pas aan meedoen als je zeker weet dat je er klaar voor bent.
Ik loop nu nog geen 5 km... Ik begin volgende week pas met voor het eerst 10 minuten achter elkaar.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:03 schreef SolnaStockholm het volgende:
[..]
13 juni. Dus opzich nog tijd zat om voor te bereiden (als tegen de tijd ik besluit me in te schrijven, de inschrijving nog niet gesloten is).
Jij loopt dus al 5K? Ben je ook begonnen met de conditie van een pinda?
quote:Op zaterdag 17 april 2010 18:37 schreef LieLie het volgende:
Vuurvliegje: het was bij de Super de Boer. Leuk blad met allerlei info over schoenen, blessures, eten, enzovoorts. Heb hem echt met interesse gelezen.
Het is volgens mij een speciale 'beginnersuitgave' van het blad Runners' World
Hier begin ik trouwens nog even niet aan mijn derde trainingsweek, misschien morgen.
Maar ik moest ook vandaag nog hoesten en had wat steken tussen mijn schouders bij het ademen.
Een mooie verkoudheid te pakken
Ik hoop dat ik niet te veel schade ondervind van die onderbreking, zit nog zo vroeg in het schema.
Ik heb hetzelfde blad gehaald!quote:Op zaterdag 17 april 2010 18:37 schreef LieLie het volgende:
Vuurvliegje: het was bij de Super de Boer. Leuk blad met allerlei info over schoenen, blessures, eten, enzovoorts. Heb hem echt met interesse gelezen.
Het is volgens mij een speciale 'beginnersuitgave' van het blad Runners' World
Hier begin ik trouwens nog even niet aan mijn derde trainingsweek, misschien morgen.
Maar ik moest ook vandaag nog hoesten en had wat steken tussen mijn schouders bij het ademen.
Een mooie verkoudheid te pakken
Ik hoop dat ik niet te veel schade ondervind van die onderbreking, zit nog zo vroeg in het schema.
Ja zeker een wijze les geleerd. Maar ik vind het af en toe nog steeds moeilijk om te bepalen of ik nou moet gaan of niet, als ik oververmoeid ben of hoofdpijn heb of verkouden ben, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:10 schreef LieLie het volgende:
Toch een wijze les geleerd?
Ik denk dat ik morgen gewoon even ga proberen. Het wordt lekker weer, dus ik denk niet dat ik het erger maak dan het is. Het kan alleen wat tegenvallen qua uithoudingsvermogen. Maar al wandel ik 90% van de tijd, heb ik toch weer wat extra beweging gehad
Ik vind het trouwens nog moeilijk voor te stellen dat ik over twee maand of zo weer 30 minuten kan lopen als alles verder goed gaat. Hoewel ik het eerder heb gekund en er geen reden is dat het nu niet weer zou kunnen, kan ik me er toch nog geen voorstelling van maken
Ja, dat is wel apart. Dat lijkt dan zóó ver weg, en als je het schema maar volgt, lukt het toch. Nou hebben ze ook wel nagedacht over die schema's natuurlijkquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:05 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
Ja zeker een wijze les geleerd. Maar ik vind het af en toe nog steeds moeilijk om te bepalen of ik nou moet gaan of niet, als ik oververmoeid ben of hoofdpijn heb of verkouden ben, bijvoorbeeld.![]()
Het lijkt me inderdaad goed om sowieso je beweging te pakken; al is het maar een stevige wandeling. Zo val je in ieder geval niet uit je ritme.![]()
Ik weet nog dat ik op een gegeven moment voor het eerst 4 minuten achter elkaar kon rennen en echt zo verbaast en super blij was, terwijl ik nu 6 minuten achter elkaar ren op een veel sneller tempo zonder daarna moe te zijn. Toch kan ik me nog niet eens voorstellen dat ik volgende week 10 minuten kan rennen en over een maand een half uur kan.
Jij weet tenminste dat het voor jou mogelijk is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:10 schreef LieLie het volgende:
[..]
Ja, dat is wel apart. Dat lijkt dan zóó ver weg, en als je het schema maar volgt, lukt het toch. Nou hebben ze ook wel nagedacht over die schema's natuurlijk
En ik heb gewoon 55 minuten gekund! En liep toen regelmatig 30 min, maar daar moet ik toch echt nog niet weer aan denken!Maar toen dacht ik in het begin ook dat het nooit wat zou worden, dus er is hoop
als je nou een beetje doortraint kan je de marathon ook wel in iets meer dan twee uur afleggen. Scheelt weer tijdquote:Op zaterdag 17 april 2010 21:47 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
En kijk dan naar die marathonlopers, die het wel zo'n 4 uur volhouden!
Echte stoere kerels lopen een marathon zonder enige training, met een kater.quote:Op zondag 18 april 2010 02:35 schreef Repeat het volgende:
Vorige week eens gaan hardlopen. Eerst 3km, toen 5, toen 6,5 en nu al 9. In 4 dagen / 2 weken is dat dus. Wel vermoeiend, maar dat is niet zo gek lijkt meValt me iig niks tegen voor iemand met de conditie van Han Pekel.
Ik mik op een km of 15, dat zal ook wel niet zo lang duren dan.
Heb je wel goede schoenen? Zorg ook ervoor dat je sokken draagt die een beetje stevigheid geven.quote:Op zondag 18 april 2010 15:26 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
Thanks, SuperPoekie!Altijd handig om te weten, dit soort dingetjes. Ik loop nu regelmatig ook onder viaductjes door die ook vrij stijl zijn, en dat ontwijk ik liever als ik mijn laatste minuten loop, dus ik zal er bij de wedstrijd maar rekening mee houden.
![]()
Vandaag ging de training echt niet goed bij mij.Het was de eerste keer dat ik halverwege moest opgeven.
Ik heb geen idee waar het mis is gegaan. Steeds na een minuutje lopen begon ik heel stampend te lopen en lukte het me gewoonweg niet om dat niet te doen, en mijn enkels gingen daar onwijs veel pijn van doen.
Na een paar keer opnieuw proberen moest ik het maar opgeven.
Zit nu weer thuis met pijn aan mijn enkels.
Iemand enig idee waar dit opeens vandaan kom komen? Ik snap er niks van.![]()
Mijn schoenen zouden prima moeten zijn. Ik heb er ook nog niet eerder last gehad, zelfs niet een beetje, het is echt plotseling.quote:Op zondag 18 april 2010 15:28 schreef Marurk het volgende:
[..]
Heb je wel goede schoenen? Zorg ook ervoor dat je sokken draagt die een beetje stevigheid geven.
Wat loop jij hardquote:Op zondag 18 april 2010 15:27 schreef Marurk het volgende:
Vanochtend heerlijk in het zonnetje gelopen.
Afstand: 5.35 km
Tijd (hh:mm:ss): 00:23:45
Gemiddelde snelheid: 04'26''/km (4 minuten en 26 seconden per km)
Calorieën: 371
Durf alleen niet meer te lang buiten te komen, want ik ben al een beetje verbrand.
quote:Op zondag 18 april 2010 15:56 schreef Repeat het volgende:
[..]
Wat loop jij hardMet zo'n tempo ben ik zo stuk. Ik zit iets iets meer dan 6 min
Lijkt me overigens leuk om je bij de start tegen te komen! Mijn startnummer is 2301.quote:Op zondag 18 april 2010 13:36 schreef SuperPoekie het volgende:
Hier ook iemand die weer eens begonnen is met hardlopen. Net een maand geleden weer begonnen. Ik doe het eigenlijk voornamelijk voor conditie en afvallen, het werkt ook wel, maar dan stop ik weer vijf maanden en ben ik weer terug bij af. Misschien ga ik het ooit wel een keer echt een heel jaar volhouden. Al liep ik vorige jaren nog wel eens mee in een loop van 5km hier in de buurt (Hengelo) die dan 4 keer op een zondagochtend werd gehouden, zodat je je eigen tijd kon verbeteren, dit jaar heb ik daar niet aan meegedaan door te weinig training door een verhuizing. Heb vorig jaar en in het verleden twee keer een 8km gelopen bij de Batavierenrace (estafette van Nijmegen naar Enschede) en totaal dus iets van 10 keer een 5km afstand, maar dit jaar doe ik het rustiger aan met een 3.6km (komende zaterdag met de Bata) en de 5km van de Leidse Marathon. Tip voor Vuurvliegje, de finish van de Leiden Marathon (en dus ook de 5km) zit vlak na de brug bij de V&D die heel hoog is als je net 5km hebt gelopen, loop je daar niet op kapot, 25m voor de finish kapot zijn is niet fijn. Twee jaar geleden last van gehad, ik was al vol aan het versnellen om nog onder de 31 minuten te komen, en dan opeens een vrij steile brug (vooral dalen is vervelend) en dan heb je opeens iets van 'noooo, ik kan niet meer' terwijl je de finish kan zien. Misschien zien we elkaar bij de start welIk heb startnummer 968.
Het gaat wel lekker, maar afgelopen week zat ik helemaal van het schema af. Ik train of 's morgens of 's avonds, en dat wil er dan wel eens bij in schieten als ik 's avonds bij mijn vriend eet en daar blijf slapen: zowel 's avonds als 's morgens geen hardloopspullen, dus niet trainen. Als je om de dag traint is dat wel onhandig. Ik doe Evy 0-5km en dat gaat wel prima. Moet geregeld lachen om het 'ik ben zo fier op jou!'. Ik heb 17 en 18 overgeslagen en ga zo les 19 lopen. Ben benieuwd hoe het volgende week zaterdag gaat (nja, vrijdagnacht).
Wat voor mij eigenlijk een groot nadeel is: ik moet me goed tegen de zon beschermen, ik verbrand met het weer zoals vandaag in een half uurtje, 's zomers is dat dus nog maar 10 of 5 minuten. Petje op is niet zo erg (juist wel fijn als het goed warm is omdat je hem nat kan maken en dan verdampt dat eerst zeg maar) maar de zonnebrand (factor 30) is echt klote. Ik ga er zo veel meer van zweten.
Iedereen veel succes met lopen
Top!quote:Op zondag 18 april 2010 16:58 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
Lijkt me overigens leuk om je bij de start tegen te komen! Mijn startnummer is 2301.![]()
Nou, het is mij een raadsel wat er vanochtend is gebeurd, maar... het is opgelost.![]()
Het bleef me niet lekker zitten en ik leek geen last meer van mijn enkels te hebben, dus ik besloot om toch nog even te gaan en de wandelstukken langer te maken, en de loopstukken korter. Even zonder muziek, zodat ik me goed kon concentreren.
Uiteindelijk heb ik gewoon het programma gedaan zoals het bedoeld was en was er opeens niets meer aan de hand.Nou ja.. Ik heb dus een super les 20 gehad, op naar dinsdag!
Dit heb ik ook, al krijg ik het pas na een 10 minuten lopen. Ik klap heel erg met mijn linker voet en als ik er op ga letten merk ik dat ik schuin ga lopen (op de buitenkant van mijn voet ga lopen)quote:Op zondag 18 april 2010 15:26 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
Ik heb geen idee waar het mis is gegaan. Steeds na een minuutje lopen begon ik heel stampend te lopen en lukte het me gewoonweg niet om dat niet te doen, en mijn enkels gingen daar onwijs veel pijn van doen.
Na een paar keer opnieuw proberen moest ik het maar opgeven.
Zit nu weer thuis met pijn aan mijn enkels.
Iemand enig idee waar dit opeens vandaan kom komen? Ik snap er niks van.![]()
WTF, 7 km in een half uur is best wel snel.quote:Op zondag 18 april 2010 22:35 schreef Dribbel_ het volgende:
In twee weken zelf m'n conditie weer een beetje opgebouwd geen schema gebruikt, maar ik rende altijd best redelijk wat dus dat scheelt.
Daarnet 6,2 km gelopen in een half uurtje, wil binnen een week weer op 7km voor een half uur zitten en dan ben ik tevreden
Langs de beter winkel gaan. Daar maken ze een scan van jouw manier van lopen en krijg je een goede schoen aangemeten.quote:Op zondag 18 april 2010 21:57 schreef Crutch het volgende:
Morgen ga ik goede hardloopschoenen halen, iemand nog tips? Zijn er ook goede manieren om je knieën te verstevigen of is dit af te raden?
Ik zou je knieën absoluut niet verstevigen, tenzij het écht niet anders kan. Door ze te verstevigen maak je ze in principe alleen maar zwakker en afhankelijk van de (bv) knieband. Goed je bovenbeenspieren trainen (en niet alleen door hardlopen), zodat ze meer de klappen kunnen opvangen is mij altijd verteld door m'n fysio..quote:Op zondag 18 april 2010 21:57 schreef Crutch het volgende:
Morgen ga ik goede hardloopschoenen halen, iemand nog tips? Zijn er ook goede manieren om je knieën te verstevigen of is dit af te raden?
Thanks, ik zal eens informeren in welke winkels ze dat doen.quote:Op maandag 19 april 2010 00:10 schreef 1517 het volgende:
Langs de beter winkel gaan. Daar maken ze een scan van jouw manier van lopen en krijg je een goede schoen aangemeten.
Op zich heb ik redelijk stevige knieën, maar soms heb ik een keer langdurig verkeerd gezeten en daarmee mijn rechterknie benadeeld. Wanneer ik er dan last van heb zou ik 'm graag willen verstevigen als ik ga rennen. Of is het dan ook niet verstandig?quote:Op maandag 19 april 2010 00:33 schreef GotC het volgende:
Ik zou je knieën absoluut niet verstevigen, tenzij het écht niet anders kan. Door ze te verstevigen maak je ze in principe alleen maar zwakker en afhankelijk van de (bv) knieband. Goed je bovenbeenspieren trainen (en niet alleen door hardlopen), zodat ze meer de klappen kunnen opvangen is mij altijd verteld door m'n fysio..
Tsja, mijn rechterknie is ook slechter (ik kan niet eens 1 a 2 min door mn knieën zitten dankzij rechts), maar m'n fysio was er zwaar op tegen om 'm te verstevigen. Misschien moet je maar even langs een fysio?quote:Op maandag 19 april 2010 10:43 schreef Crutch het volgende:
[..]
Thanks, ik zal eens informeren in welke winkels ze dat doen.
[..]
Op zich heb ik redelijk stevige knieën, maar soms heb ik een keer langdurig verkeerd gezeten en daarmee mijn rechterknie benadeeld. Wanneer ik er dan last van heb zou ik 'm graag willen verstevigen als ik ga rennen. Of is het dan ook niet verstandig?
Ik ben geslaagd dankzij erg goed advies. De verkoper wilde mij ook geen kniebanden adviseren maar wel een schema. Heb nu echt voor een spotprijsje goede schoenen gekocht voor 50 euro (die normaal voor 100 euro op de plank staan).quote:Op maandag 19 april 2010 14:56 schreef GotC het volgende:
[..]
Tsja, mijn rechterknie is ook slechter (ik kan niet eens 1 a 2 min door mn knieën zitten dankzij rechts), maar m'n fysio was er zwaar op tegen om 'm te verstevigen. Misschien moet je maar even langs een fysio?
met verstevigen bedoel je iets van tape erom? Helemaal niet verstandig, zeker niet zonder advies van fysio of sportarts.quote:Op maandag 19 april 2010 10:43 schreef Crutch het volgende:
Op zich heb ik redelijk stevige knieën, maar soms heb ik een keer langdurig verkeerd gezeten en daarmee mijn rechterknie benadeeld. Wanneer ik er dan last van heb zou ik 'm graag willen verstevigen als ik ga rennen. Of is het dan ook niet verstandig?
Primaquote:Op zondag 18 april 2010 16:58 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
Lijkt me overigens leuk om je bij de start tegen te komen! Mijn startnummer is 2301.![]()
quote:Op maandag 19 april 2010 15:31 schreef computergirl het volgende:
[..]
met verstevigen bedoel je iets van tape erom? Helemaal niet verstandig, zeker niet zonder advies van fysio of sportarts.
Daar worden de spieren in je been alleen maar lui van nl. Ga eens advies vragen bij de fysio als je klahten hebt.
Ik zal naar je uitkijken.quote:Op maandag 19 april 2010 17:23 schreef SuperPoekie het volgende:
[..]
PrimaIk zal naar je op zoek gaan daar. Ik heb een mooi roze hardloopshirt en een lichtblauw petje op, naast dat startnummer dus
En mijn naam staat op mijn startnummer.
Ik heb zelf mijn grootste supporters pa ma en vriendje die langs de route gaan staan bij me, dat is ook wel fijn.
Gister hardgelopen, maar ik vond het veel te warm. Ik ga weer met mijn korte broek lopen. Ik ben bang dat ik vrijdagnacht bij de Bata hard ga falen, want t ging niet heel lekker. Kreeg beetje last van mijn (vorig jaar zwaar gekneusde) enkel.... Braaf mijn oefeningen gaan doen maar.
Persoonlijk adem ik nooit echt door mijn neus als ik sport, maar ik weet ook niet of dat normaal is? Heb zelf ook dat ik dan ademhalingsproblemen krijg. Maar ademen door de mond heb ik verder geen last mee.quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:39 schreef FalleNk810i het volgende:
Hardlopen begint een beetje tegen te vallen, merk dat ik steeds meer problemen krijg met mijn ademhaling, kan op een of andere manier niet/bijna niet door mijn neus ademen, krijg dan niet genoeg lucht binnen..
Dus dan maar door mijn mond, nooit probleem geweest, maar nu met wind in mijn gezicht en dan door mijn mond ademen begint ontzettend pijn te doen aan mijn keel, denk dat ik binnenkort maar eens naar de huisarts ga om te kijken of mijn neus wel goed functioneerd.
Ben laatste tijd veel meer aan het fietsen, in de afgelopen 24 uur totaal van 60 km gefietst. Ligt me toch meer dan hardlopen, alleen hardlopen schijnt effectiever te zijn voor je gewicht(afvallen) en conditie?
Ik ga vanavond maar weer 5km hardlopen denk ik, als ik het red dan
Laatste keer beetje een fout gemaakt, normaal doe ik wat abs en bicep trainingen van te voren (onopgemerkt spieren los maken) dacht de laatste keer dus, doe ik wel als na het hardlopen deze keer. na 5 min hardlopen waren mn onderbenen geblokkeerd, kon ik weer rustig terug naar huis lopen :/
Dus tja, zo sta ik er nu ongeveer voor, hoe is jullie eetpatroon doordeweeks?
Volgens mij loop jij met de voorvoetslanding.quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:13 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Persoonlijk adem ik nooit echt door mijn neus als ik sport, maar ik weet ook niet of dat normaal is? Heb zelf ook dat ik dan ademhalingsproblemen krijg. Maar ademen door de mond heb ik verder geen last mee.
Ander vraagje aan de hardlopers hier: ik loop van mezelf redelijk op m'n tenen, dat ben ik zo gewend of dat komt omdat ik een korte achillespees of kuitspieren heb, ik weet het niet, maar ik probeer het tijdens het hardlopen niet te doen. Conditioneel heb ik nergens last van, en m'n knieen houden het ook goed vol, maar ik krijg meestal flink last van m'n kuiten. Ik ren nog niet zo lang - is dit iets wat vanzelf beter wordt (ie. hadden jullie dit de eerste weken ook?) of kan het toch een probleem zijn?
Ik doe deze OP niet meer, sorryquote:Op dinsdag 20 april 2010 15:57 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik was jullie kwijt!
Ik ga zo aan week 2 beginnen, les 1.Was ik eigenlijk vrijdag van plan, maar was toen vergeten dat we een etentje met vrienden hadden - en daar wilde ik toch liever niet bezweet aankomen
. Vandaag dus voor het eerst twee minuten achter elkaar. In de OP kan ik ook naar week 2.
Lijkt me toch dat in de OP niet hoeft worden bijgehouden in welke week iemand is? Dat moet je gewoon even vertellen als je hier iets schrijft.quote:Op dinsdag 20 april 2010 16:39 schreef GotC het volgende:
[..]
Ik doe deze OP niet meer, sorry(Hou me bezig met de SPT versie van hardlopen voor beginners)
Weet niet of iemand anders zich geroepen voelt?
Misschien moet je proberen om rekoefeningen te doen voor je kuiten? Dat doe ik nu ook (weet nog niet of het helpt). Misschien ken je die oefening wel.quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:13 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Persoonlijk adem ik nooit echt door mijn neus als ik sport, maar ik weet ook niet of dat normaal is? Heb zelf ook dat ik dan ademhalingsproblemen krijg. Maar ademen door de mond heb ik verder geen last mee.
Ander vraagje aan de hardlopers hier: ik loop van mezelf redelijk op m'n tenen, dat ben ik zo gewend of dat komt omdat ik een korte achillespees of kuitspieren heb, ik weet het niet, maar ik probeer het tijdens het hardlopen niet te doen. Conditioneel heb ik nergens last van, en m'n knieen houden het ook goed vol, maar ik krijg meestal flink last van m'n kuiten. Ik ren nog niet zo lang - is dit iets wat vanzelf beter wordt (ie. hadden jullie dit de eerste weken ook?) of kan het toch een probleem zijn?
Volgens mij is het de bedoeling dat in de OP gewoon staat welk soort schema of programma iemand volgtquote:Op dinsdag 20 april 2010 17:50 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Oh dat hoeft ook niet dan hoor - ik dacht alleen dat dat hier de gewoonte was, maar ik ben nog een newbie.
Net geweest, ging goed! 4x1 minuut rennen, 2 minuten wandelen, 3x2 minuten rennen, 2 minuten wandelen. Had er niet echt moeite mee, alleen de laatste keer 2 minuten was wel vrij zwaar, maar kon het volhouden. Volgende keer hetzelfde, alleen dan 4x2 minuten rennen.
Dat is misschien wel een goed idee om eens te beginnen inderdaad. Heb al eerder gehoord dat je kuitspieren wel wat te rekken zijn. Thanks!quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:22 schreef LieLie het volgende:
[..]
Misschien moet je proberen om rekoefeningen te doen voor je kuiten? Dat doe ik nu ook (weet nog niet of het helpt). Misschien ken je die oefening wel.
Ik doe het 's morgens en 's avonds, je ene been kruis je over je andere been, zodat je voeten verkeerd om naast elkaar staan. Dan buig je voorover en probeer je met je vingers je tenen aan te raken. Dan voel je je kuitspieren. Ik die 3 x 10-15 seconden per kuit, om en om.
Iemand een suggestie?quote:Op dinsdag 20 april 2010 17:31 schreef De_Hertog het volgende:
Tijdje niet hier geweest, inmiddels wel de eerste twee lessen van week 1 gehad. Gaat prima. Alleen, ik weet al dat ik binnenkort twee weken niet kan rennen. Wat kan ik daarna het beste doen? Een week 'overdoen'?
Nou, tegen die tijd zit ik als alles goed gaat in week 7, ik bedoelde gewoon of ik dan de laatste drie lessen, bijvoorbeeld, over kon doen. Helemaal opnieuw beginnen lijkt me wet te veel, bovendien heb ik dan een paar weken later hetzelfde probleemquote:Op donderdag 22 april 2010 10:32 schreef Flappekz het volgende:
[..]
Ik zou idd de lessen overdoen, gewoon voor het gevoel
Dat snap ik. Zou een weekje teruggaan .... en mocht de eerste les van die vorige week lekker gaan, misschien daarna door naar de derde les van die week (als je er 3 per week doet iig)quote:Op donderdag 22 april 2010 10:34 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Nou, tegen die tijd zit ik als alles goed gaat in week 7, ik bedoelde gewoon of ik dan de laatste drie lessen, bijvoorbeeld, over kon doen. Helemaal opnieuw beginnen lijkt me wet te veel, bovendien heb ik dan een paar weken later hetzelfde probleem
Grappig schemaquote:Op dinsdag 20 april 2010 22:51 schreef Zankai het volgende:
Ik ben vorige week maandag ook eindelijk eens begonnen met hardlopen, had sport tegoedbonnen, dus een paar goede schoenen en een outfit gescoord en was gelijk gemotiveerd om te beginnen.
M'n conditie is altijd al erg slecht geweest, en nu wil ik het eindelijk eens goed gaan opbouwen voor het eerst in m'n leven. Als er wat kilo's afgaan is het ook niet erg, maar ik doe het voor de conditie, dat vind ik het meest motiverend.
Ik wil 3x per week blijven lopen, heb tot nu toe zo opgebouwd. L = lopen, W = wandelen, obviously.
dag 1: 2L - 2W - 2L - 2W - 1L - 3W - 1L - 3W - 1L
dag 2: 2L - 1W - 1,5L - 1,5W - 1,5L - 1,5W - 1,5L - 1,5W - 1,5L
dag 3: 2L - 1W - 2L - 1W - 2L - 1W - 1,5L - 1W - 1,5L
dag 4: 2L - 1W - 2L - 1W - 2L - 1W - 2L - 1W - 2L
Ik denk dat ik het langzaam op blijf bouwen met 1 minuut wandelpauze, ik heb wel een schema bij de hand maar ik bouw het liever op mijn eigen manier op.
Ah, ok. Zoiets dacht ik zelf ook ja. Ik zie wel hoe het tegen die tijd gaat. Bedankt in ieder geval.quote:Op donderdag 22 april 2010 10:35 schreef Flappekz het volgende:
[..]
Dat snap ik. Zou een weekje teruggaan .... en mocht de eerste les van die vorige week lekker gaan, misschien daarna door naar de derde les van die week (als je er 3 per week doet iig)
Dat klinkt zooooooo lekkerquote:Op donderdag 22 april 2010 10:37 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ah, ok. Zoiets dacht ik zelf ook ja. Ik zie wel hoe het tegen die tijd gaat. Bedankt in ieder geval.
Was vandaag weer heerlijk trouwens, wel wat vroeg (om 6 uur) maar wel lekker over een compleet uitgestorven heide gerend en de ochtendmist zien opstijgen van de vennetjes..
Ja, ik vond het nogal moeilijk gaan in het begin, dus ik dacht dat ik beter de minuten die ik niet vol kon houden kon vullen met wandelen, maar inmiddels gaat het beterquote:Op donderdag 22 april 2010 10:36 schreef GotC het volgende:
[..]
Grappig schemaEnige onlogische voor mij is dat je eerst bv 2 minuten lopen, 2 minuten wandelen doet, daarna ineens 1 minuut lopen, 3 min wandelen. 1e paar minuten lopen is gewoon als warming up, en je eindigt je les met bv een 3 min lopen, grenzen verleggen enzo.
Zie de OP met hardloopschema's. Zitten er een paar tussen die speciaal voor beginnende lopers zijn.quote:Op maandag 3 mei 2010 15:25 schreef Jungpionier het volgende:
Alvast bedankt voor advies of links die mij verder helpen!!
Ik heb die schema's al bekeken, maar ik ben dus geen beginnende loper. Ook bij blessure/herstel gekeken maar dat is het ook niet. Verder is veel gericht op afstanden/evenementen/afvallen. Dat wil ik ook niet. Ik wil hardlopen als interval training doen maar ik moet dus opletten dat ik het langsam opbouw, in plaats van weer gewoon gelijk op mijn oude schema lopen en weer blessures krijgen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:45 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Zie de OP met hardloopschema's. Zitten er een paar tussen die speciaal voor beginnende lopers zijn.
Zonder goede basis zul je nooit fatsoenlijk interval training kunnen doen en zul je in blessures blijven vervallen. Maar jij kent je eigen lichaam beter, dus zul je zelf moeten afwegen wat je denkt dat goed is en wat niet goed is.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:09 schreef Jungpionier het volgende:
[..]
Ik heb die schema's al bekeken, maar ik ben dus geen beginnende loper. Ook bij blessure/herstel gekeken maar dat is het ook niet. Verder is veel gericht op afstanden/evenementen/afvallen. Dat wil ik ook niet. Ik wil hardlopen als interval training doen maar ik moet dus opletten dat ik het langsam opbouw, in plaats van weer gewoon gelijk op mijn oude schema lopen en weer blessures krijgen.
Eigenlijk heb ik een PT nodig maar die kan ik niet betalen. Ik zoek wel ergens anders verder. Dankjewel.
Ja daarom wilde ik dus weten of de interval training die ik tijdends mijn vechstport doe een basis vormt of niet. (wij trainen maar 3x2 uur per week dus mischien niet, dat weet ik niet). Maar goed ik heb een paar engelse sites gevonden over interval running (alleemaal ter ondersteuning voor een andere sport dus) en daar zeggen ze dat je toch met gewoon hardlopen moet beginnen dus dat ga ik doen en gewoon in stapjes weer aan mijn oude schema gaan en dan naar een van hun interval schemas. Maar iig bedankt!quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:47 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Zonder goede basis zul je nooit fatsoenlijk interval training kunnen doen en zul je in blessures blijven vervallen. Maar jij kent je eigen lichaam beter, dus zul je zelf moeten afwegen wat je denkt dat goed is en wat niet goed is.
Buikriem? Een hartslagmeter?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:10 schreef Smart_ass het volgende:
Dus ik had zo dat horloge + buikriem bij de lidl gehaald, maar verder nog niet ingesteld. En toen maar lopen. Blijkt die afstandsmeter echt totaal niet te kloppen.Stond dat ik 9 km had gelopen, terwijl ik er eigenlijk 6-6,5 heb gelopen. Toch maar eens goed instellen.
Inderdaad bijna hetzelfdequote:Op donderdag 6 mei 2010 15:21 schreef Smart_ass het volgende:
Ja nou borstriem , buikriem, allemaal hetzelfde.
Als je evy volgt bijvoorbeeld dan is het beter om het volgende te doen. Op deze manier hou je de progressie erin.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:40 schreef de_nachtwacht het volgende:
![]()
Gisteren ben ik ook maar weer eens geweest. Het gaat allemaal erg traag qua opbouw, maar zolang ik maar geen blessures oploop. Ik herhaal de eerste twee weken om zo blessures te vermijden. Dus in week 1 en 2 de eerste week van mijn hardloopschema en in week 3 en 4 de tweede week van mijn schema. Nog 10 weken te gaan in ieder geval. Bijkomend voordeel is dat het allemaal heel makkelijk vol te houden is zo
als je hem om je buik doet zal hij in ieder geval geen hartslag meten.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:07 schreef Smart_ass het volgende:
Ja ik wist niet hoe ik het anders moest noemen. Zo'n soort riem die je dan om je buik moet doen, en die dan in verbinding staat met dat horloge ofzo. En die geeft ook je hartslag aan,
Nou ik volg geen Evy want dat begint veel te snel. Dan moet je in de eerste week geloof ik meteen al een keer 3 minuten hardlopen. Conditioneel is dat prima te doen, maar m'n knieën vinden dat minder fijn. Ik loop met een schema van hardloopschema.nl maar zelfs daarmee kreeg ik nog blessures, al in de derde week van het schemaquote:Op donderdag 6 mei 2010 15:53 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Als je evy volgt bijvoorbeeld dan is het beter om het volgende te doen. Op deze manier hou je de progressie erin.
Week 1 - Week 2 - Week 2 - Week 3 - Week 4 - Week 4 - Week 5 - Week 6 - Week 6 - enz...
Zo zie je maar weer, elk lichaam is andersquote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:52 schreef de_nachtwacht het volgende:
[..]
Nou ik volg geen Evy want dat begint veel te snel. Dan moet je in de eerste week geloof ik meteen al een keer 3 minuten hardlopen. Conditioneel is dat prima te doen, maar m'n knieën vinden dat minder fijn. Ik loop met een schema van hardloopschema.nl maar zelfs daarmee kreeg ik nog blessures, al in de derde week van het schema(ligt niet aan de schoenen). Zoals ik het nu doe is dus op aanraden van de fysio, met een hele trage opbouw in het begin zodat m'n lichaam er goed aan kan wennen.
Maar misschien is wat jij zegt wel iets voor straks als ik die eerste twee weken gehad heb. Ligt er heel erg aan hoe ik me dan voel. Ik heb in ieder nu wel geleerd om heel goed naar m'n lichaam te luisteren.
Gotc, dat ben ik met je eensquote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:08 schreef GotC het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer, elk lichaam is andersIk zou niet eens kunnen hardlopen vanwege m'n knieën, en kon Evy uitstekend aan uiteindelijk! Geen enkele les 2x gedaan, gewoon op een zeer rustig tempo gelopen.. en nu, na 7 weken, loop ik 5 km in 1x, zonder te wandelen. Hoogstens wat stijve knieën, meer niet
.
Dat is zeker waar. Maar ik ben ook rustig begonnen met een schema met hele rustige opbouw, juist omdat ik blessures wilde voorkomen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:42 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Gotc, dat ben ik met je eens
Vaak is het aanpassen van je tempo al voldoende om ervoor te zorgen dat de intensiteit minder is zodat je het kunt volhouden en belangrijker dat je geen blessures oploopt. Helaas hebben velen dat ze door hun eer, of door een stomme kronkel in hun gedachten iets perse moeten kunnen terwijl je er lichamelijk helemaal niet of nog niet geschikt voor bent.
Technoquote:Op zaterdag 8 mei 2010 09:35 schreef Thrilled het volgende:
Hebben jullie muziek die met de beats/maat gelijk staat aan ongeveer 10 km/u hardlopen?
Ja nee dat zal dat horloge wel doen inderdaad.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 09:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
als je hem om je buik doet zal hij in ieder geval geen hartslag meten.
ze bedoelt meer dat de hartslagmeter in je buik geen hartslag kan meten (wat vrij logisch isquote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:39 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ja nee dat zal dat horloge wel doen inderdaad.
Ik doe het nu ook alleen even een maandje om er net iets beter uit te zien aan het begin van juni voor een show.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 16:03 schreef joers1 het volgende:
Daar ben ik ooit mee begonnen, maar drukke baan, het gezin en andere hobby's vergen toch meer af en toe....die 3 keer haal ik meestal niet
Dat begrijp ik ja, maar hoe kan mijn hartslag dan gemeten worden?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:50 schreef Thrilled het volgende:
[..]
ze bedoelt meer dat de hartslagmeter in je buik geen hartslag kan meten (wat vrij logisch is).. je horloge laat alleen maar zien wat de band om je borst meet..
Dus je denkt dat je die band rond je borst voor niks om hebt?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 16:38 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Dat begrijp ik ja, maar hoe kan mijn hartslag dan gemeten worden?Volgens mij door dat horloge hoor, dat kan toch gemeten worden op je pols?
Of begin ik nu gek te worden.
En daarom moet die band dus wel goed ter hoogte zitten van je hart, en niet op je navelquote:Hoe werkt een hartslagmeter ?
Bij de betrouwbare hartslagmeter wordt om de borst een band gedragen waar een lichtgewicht zendertje zit ingebouwd. Deze borstband meet kleine elektrische stroompjes die het hart afgeeft en stuurt dit draadloos naar de ontvanger (polscomputer) die als horloge kan gedragen worden. Van de ontvanger kan digitaal de hartslagfrequentie (hsf) worden afgelezen. Elke paar seconden wordt de hsf opnieuw bepaald.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 16:38 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Dat begrijp ik ja, maar hoe kan mijn hartslag dan gemeten worden?Volgens mij door dat horloge hoor, dat kan toch gemeten worden op je pols?
Of begin ik nu gek te worden.
Tenzij je beste vriendinnen op je navel hangen...quote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:34 schreef Smart_ass het volgende:
Ah oke.Ja maar dat zit ie ook wel hoor. Zo net onder mijn beste vriendinnen. Zal wel goed zijn, ik let eigenlijk nooit zo op m'n hartslag.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 16:03 schreef joers1 het volgende:
Daar ben ik ooit mee begonnen, maar drukke baan, het gezin en andere hobby's vergen toch meer af en toe....die 3 keer haal ik meestal niet
Dit dus.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 16:26 schreef Joene het volgende:
Nou lekker weer om te lopen de laatste dagen
Staat in de OP dacht ik.quote:Op zondag 9 mei 2010 11:08 schreef Scorpie het volgende:
Waar kan je die beginners-MP3 vinden waarmee je een soort hardloopschema op je ipod krijgt?
Ze staan ook gewoon in de nieuwsgroepen. Gewoon even zoeken op Evy in FTD.quote:
Kan best. Gewoon proberen, je merkt het anders vanzelfquote:Op donderdag 13 mei 2010 21:06 schreef stef040 het volgende:
Ik wil binnenkort eigenlijk ook beginnen met hardlopen.
Maar natuurlijk eerst een week of 3 aankijken hoe het bevalt en daarna pas speciale hardloop attributen aanschaffen.
Nou is mijn vraag: Kan ik die 3 weken op mijn nike air max 90's rondrennen of moet ik wel een beetje fatsoenlijke schoenen hebben?
quote:Op maandag 26 april 2010 15:05 schreef Zwansen het volgende:
Wtf, ik lees net dat stretchen helemaal niet nodig is en misschien zelfs wel averecht kan werken voor en na het hardlopen.
Of op start to run.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:46 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Ze staan ook gewoon in de nieuwsgroepen. Gewoon even zoeken op Evy in FTD.
Uhm, wat bedoel je precies?quote:
Cardiotrainerquote:Op zondag 16 mei 2010 20:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Uhm, wat bedoel je precies?
Heeft iemand trouwens nog een idee voor een handige applicatie (Android) voor op mn telefoon waarmee ik alles kan bijhouden? Heb nu Sportypal, maar vraag me af of er nog betere zijn.
Eerste instantie wat rust houden. Ik weet niet in welke mate je dagelijkse bezigheden de pees belasten maar in ieder geval rustig aan doen. Misschien wat herstel loopjes heel af en toe.quote:Op maandag 17 mei 2010 12:13 schreef GeleFiets het volgende:
Hallo! Kom hier ook even buurten! Ben net klaar met Evy 0-5km in combinatie met de start to run clinic van de atletiekclub.
Het ging echt super lekker maar de pijntjes beginnen nu te komen.. Heb last van mijn hiel-voetpees als ik het internet mag geloven.![]()
Iemand hier ervaring mee? Wanneer zou je na zoiets weer kunnen gaan lopen? Iemand ook enig idee wat er tegen te doen is? Wil niet te lang stilzitten, want heb over 2 weken mijn eerste 5 km wedstrijd in Den Haag
Gewoon even langs een goede hardloopspeciaalzaak gaan.. Daar kijken ze naar de stand van je voet /enkel/been tijdens het rennen en passen daar de schoenen op aan. Wel even een investering, maar wel een goede als je wat langer lekker wilt blijven lopen..quote:Op maandag 17 mei 2010 21:04 schreef stef040 het volgende:
Heeft iemand tips qua schoen keuze?
Waar moet ik op letten etc? (net begonnen met hardlopen)
bij voorbaat dank.
Oh dat is wel een hele goede service inderdaad, want vier weken is behoorlijk lang.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:26 schreef GeleFiets het volgende:
Net even bij de hardloopschoenen winkel binnen gestapt, want wilde kijken of ze zooltjes hadden ofzo voor mijn hiel-voet-probleem..
Volgens de verkoper kunnen mijn pijntjes best door mijnschoenen komen die ik er een maand geleden heb gekocht.. Ondanks dat ik de schoenen al 4 weken gebruikt heb kan ik donderdag even een nieuwe loopanalyse laten maken en if necessary andere schoenen mee naar huis nemen,,
Toch wel netjes van ze..
Rustig opbouwen, en erg op je ademhaling letten, niet te lang in 1 keer willen lopen vooralquote:Op dinsdag 15 juni 2010 20:22 schreef turnazz het volgende:
ik heb een probleem, ik kan niet zo lang hardlopen, niet vanwege spierpijn, maar omdat ik mijn ademhaling niet goed kan controleren. hebben jullie nog tips???
probeer het ook eens met een schema. Ik ben nu echt net begonnen. Ademhaling is ook hier een probleem, maar door het met een schema te doen gaat het tot nu toe goed.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 20:22 schreef turnazz het volgende:
ik heb een probleem, ik kan niet zo lang hardlopen, niet vanwege spierpijn, maar omdat ik mijn ademhaling niet goed kan controleren. hebben jullie nog tips???
Drie kilometer in een half uur is nog niet bijzonder veel. Maar wel een begin! Nu moet je proberen voor de vier te gaan. Langzaam uitbouwen.quote:Op donderdag 17 juni 2010 22:58 schreef cocodrillo het volgende:
gister voor de tweede keer gelopen. vorige week ook. maar nu helemaal geen spierpijn? beetje raar.
toch wel 3 kilometer gelopen in een half uurtje en het was zo teringheet, vond het best zwaar...
moet ik nu al langer gaan lopen dan?
yeah i know..quote:Op donderdag 17 juni 2010 23:21 schreef WanEnOonlie het volgende:
[..]
Drie kilometer in een half uur is nog niet bijzonder veel. Maar wel een begin! Nu moet je proberen voor de vier te gaan. Langzaam uitbouwen.
Nee, als je al 5 km kan lopen hoef je Evy natuurlijk niet meer te gebruiken!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 13:37 schreef ASSpirine het volgende:
Ik zie eerlijk gezegd het nut van Evy niet zo in. Ik heb ook niet zo'n geweldige conditie, maar bij mijn eerste keer lopen (vorige week maandag) heb ik het zelf een half uur kunnen volhouden en 4 km kunnen afleggen.
Gisteren 50 min gelopen en 7,1 km afgelegd. De gedachte speelt zelfs om mss ooit mee te doen aan een marathon
Gisteren een aflevering gezien van tomtesterom, marathon des sable
Het nut van Evy, en andere programma's als Start to Run, is niet per se om conditie te krijgen maar ook om de spieren en pezen geleidelijk laten wennen aan de belasting van hardlopen.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 13:37 schreef ASSpirine het volgende:
Ik zie eerlijk gezegd het nut van Evy niet zo in. Ik heb ook niet zo'n geweldige conditie, maar bij mijn eerste keer lopen (vorige week maandag) heb ik het zelf een half uur kunnen volhouden en 4 km kunnen afleggen.
Zelfde hier. Moet ook weer aan de bak gaan met lopen. Misschien morgenavond.quote:Op woensdag 7 juli 2010 14:19 schreef joers1 het volgende:
Door de extreme hitte anderhalf week niet gelopen. Vanavond mn eerste training bij de loopgroep van de atletiekvereniging.
Wil de CityRun in Eindhoven gaan doen in oktober
die is helaas niet doorgegaan omdat ik met koorts in bed lag....pffffquote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:47 schreef chacama het volgende:
Hoe was je looptraining bij de atlethiekgroep?
Volgende week gaat het wel weer koeler worden, hoop ik tenminstequote:Op zaterdag 10 juli 2010 09:56 schreef Scorpie het volgende:
Jep, het was veel te warm, zit ook al een week te wachten op 'beter' weer.
Dinsdag zou het minder worden, misschien dan maar even gaan lopen, of morgenochtend om 5 uurquote:Op zaterdag 10 juli 2010 10:01 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Volgende week gaat het wel weer koeler worden, hoop ik tenminste
5 uur is ook een optiequote:Op zaterdag 10 juli 2010 10:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dinsdag zou het minder worden, misschien dan maar even gaan lopen, of morgenochtend om 5 uur
Nee overdag snikheet en 's avonds stortregenquote:Op zaterdag 10 juli 2010 17:32 schreef karoltje het volgende:
Gatverderrie het is echt GEEN hardloopweer zeg!
Respect voor de -51 kilo trouwens!
No wayquote:Op zaterdag 10 juli 2010 17:37 schreef MrData het volgende:
[..]
Joers1: wat is jouw schema nu ongeveer? Zit je al op de 10km?
beter laat dan nooit:quote:Op zaterdag 10 juli 2010 13:28 schreef joers1 het volgende:
Voor en na 51 kilo gewichtsverlies
[ afbeelding ]
Wat een kanjer !quote:Op zaterdag 10 juli 2010 13:28 schreef joers1 het volgende:
Woensdag is eventueel volgende training, maar dan hebben ze seizoensafsluiting en ik vertrek dan op vakantie. Dus vanaf 7 augustus ben ik pas weer van de partij daar
Maar ik blijf zelf ook trainen met hulp van Evy
Voor en na 51 kilo gewichtsverlies
[ afbeelding ]
Gewoon proberenquote:Op zondag 25 juli 2010 19:12 schreef amaranta het volgende:
Ik heb Evy inmiddels. Ik heb even geluisterd, maar ik schrok
Ik denk namelijk niet dat ik 1 minuut aan een stuk kan rennnen.
Ja, z goed is mijn conditie
vanavond heb ik cursus, en ik wil er echt even de tijd voor uittrekekn, maar morgen gaat het gebeurenquote:Op zondag 25 juli 2010 23:43 schreef GotC het volgende:
[..]
Gewoon proberenIk dacht ook niet dat ik het kon, maar als je het gewoon echt rustig aan doet qua lopen, ga je het redden
Hey Amaranta!quote:Op zondag 25 juli 2010 19:12 schreef amaranta het volgende:
Ik heb Evy inmiddels. Ik heb even geluisterd, maar ik schrok
Ik denk namelijk niet dat ik 1 minuut aan een stuk kan rennnen.
Ja, z goed is mijn conditie
Het viel me echt heel erg mee.quote:
Waarom niet nu alvast stoppen met roken? Want dan kan je naar buiten even rennen als je even gefrustreerd wordt!quote:Op dinsdag 27 juli 2010 14:33 schreef geppie het volgende:
Hallo allemaalgisteren nieuwe hardloopschoenen gekocht en vanavond checken of het klikt met Evy
![]()
Ben benieuwd want ik rook best veel en heb een conditie van een stoeptegelHopelijk ga ik het leuk vinden, afvallen en kan ik tzt stoppen met roken
Ehm...de bekende knop in mijn hoofd moet nog omquote:Op dinsdag 27 juli 2010 14:59 schreef MargrietjeO het volgende:
[..]
Waarom niet nu alvast stoppen met roken? Want dan kan je naar buiten even rennen als je even gefrustreerd wordt!
Ik ben afgelopen weekend gestopt... en spreek uit ervaring. Oh, 1 troost, mijn conditie is ook prut hoor..
Succes!
Als je rochelend en piepend naar adem over straat loopt met Evy op je kop dan heb je vanzelf motivatie om te stoppenquote:Op dinsdag 27 juli 2010 15:02 schreef geppie het volgende:
[..]
Ehm...de bekende knop in mijn hoofd moet nog om
Hahaha join the club geppie!quote:Op dinsdag 27 juli 2010 15:02 schreef geppie het volgende:
[..]
Ehm...de bekende knop in mijn hoofd moet nog om
even serieus, ik heb de conditie van de voegen van de tegel en ik heb Evy 1 'met gemak' gehaald.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 14:33 schreef geppie het volgende:
Hallo allemaalgisteren nieuwe hardloopschoenen gekocht en vanavond checken of het klikt met Evy
![]()
Ben benieuwd want ik rook best veel en heb een conditie van een stoeptegelHopelijk ga ik het leuk vinden, afvallen en kan ik tzt stoppen met roken
Zei het tochquote:Op dinsdag 27 juli 2010 20:36 schreef amaranta het volgende:
[..]
even serieus, ik heb de conditie van de voegen van de tegel en ik heb Evy 1 'met gemak' gehaald.
Als IK het kan dan kan iedereen het. Echt, neem het van me aan.
Haha, geweldig!! Nog een stopper:) Ja roken en hardlopen gaat niet lekker samen he...quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:31 schreef chacama het volgende:
Wat leuk allemaal enthousiaste beginners
Gisterenochtend weer gelopen en het ging prima. Nu wel een snotkop, maar ik wil morgenvroeg toch echt gaan lopen. Nu de knop om is, moet ik gewoon doorzetten. En ook ik rook, maar door dat ik me nu zo beroerd voel, heb ik maar besloten om te stoppen. Dus vanaf vandaag ben ik een ex-roker.
Te stoppen met lopen ja, en weer terug te gaan rokenquote:Op dinsdag 27 juli 2010 15:27 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Als je rochelend en piepend naar adem over straat loopt met Evy op je kop dan heb je vanzelf motivatie om te stoppen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |