http://www.rijksoverheid.(...)kamers-2009-2010.pdfquote:2.6 Verplichtingen verhuurder
De verhuurder is verplicht om de woonruimte in goede staat van onderhoud aan de huurder in gebruik te geven. Verder moet hij het onderhoud en de noodzakelijke reparaties verrichten en de woonruimte daarmee in goede staat van onderhoud houden. De verhuurder moet de huurder ook het rustig woongenot verschaffen. Zo mag de verhuurder geen veranderingen aan de woonruimte aanbrengen zonder instemming van de huurder. Noodzakelijke reparaties vormen hierop een uitzondering. Het rustig woongenot verschaffen betekent ook dat de privacy van de huurder beschermd wordt: de verhuurder mag de verhuurde kamer niet (gedeeltelijk) zelf in gebruik nemen en hij mag de woonruimte niet zonder toestemming van de huurder binnengaan. Dit is uiteraard anders als de huurder het medegebruik heeft (met de verhuurder en/ of een andere huurder) van b.v. een badkamer.
Dat betekent niet dat de pliesie je zomaar van je bed kan lichten als je de huur niet tijdig betaalt. Het betekent niet eens dat je een onrechtmatige daad begaat.quote:De huurder is verplicht om tijdig de huur te betalen
Maar, na aanmaning, en zoals in dit geval na te zeggen dat je er niet van gediend bent, kun je dat wel bij de rechter afdwingen.quote:Op donderdag 8 april 2010 18:04 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Dat betekent niet dat de pliesie je zomaar van je bed kan lichten als je de huur niet tijdig betaalt. Het betekent niet eens dat je een onrechtmatige daad begaat.
En als TS uit huis gaat, krijgt ze dat kreng er niet eens op. Kan madam de conciërge alsnog binnenkomen als je er niet bent.quote:Op donderdag 8 april 2010 16:05 schreef Fe2O3 het volgende:
Dan is TS thuis en kan Ts hem eraf halen
Ook zonder aanmaning en zonder te vertellen dat je er niet van gediend bent, kun je dat eventueel bij de rechter afdwingen als je dat wilt.quote:Op donderdag 8 april 2010 19:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar, na aanmaning, en zoals in dit geval na te zeggen dat je er niet van gediend bent, kun je dat wel bij de rechter afdwingen.
Nogmaals: bovenstaande punten leveren samen nog geen strafbaar feit op. Daarvoor moet er sprake zijn van binnendringen, óf van een vordering tot verwijdering. Dat je eigenlijk had willen vertellen dat je iets vervelend vindt telt helaas niet.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:02 schreef Omnifacer het volgende:
TS, ik snap niet dat je niet alsnog aangifte doet. Die beheerder kan jou wel paaien met wat inside info, maar feit blijft dat die vrouw:
- wederrechterlijk jouw woning binnen is gekomen
- zich verwaand opstelde toen jij wilde vertellen dat je het vervelend vond.
Het is binnendringen, zie die geciteerde artikelen hier. Dat ze niet wilde luisteren heeft juridisch gezien geen waarde maar het zou voor mij wel stimulans zijn aangite te doen.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:19 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ook zonder aanmaning en zonder te vertellen dat je er niet van gediend bent, kun je dat eventueel bij de rechter afdwingen als je dat wilt.
[..]
Nogmaals: bovenstaande punten leveren samen nog geen strafbaar feit op. Daarvoor moet er sprake zijn van binnendringen, óf van een vordering tot verwijdering. Dat je eigenlijk had willen vertellen dat je iets vervelend vindt telt helaas niet.
Die mededeling kan natuurlijk vormvrij geschieden. Uit het verhaal in de OP is evident dat de al dan niet binnendringer begreep dat ze ongewenst was, maar daar lak aan had.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:19 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ook zonder aanmaning en zonder te vertellen dat je er niet van gediend bent, kun je dat eventueel bij de rechter afdwingen als je dat wilt.
[..]
Nogmaals: bovenstaande punten leveren samen nog geen strafbaar feit op. Daarvoor moet er sprake zijn van binnendringen, óf van een vordering tot verwijdering. Dat je eigenlijk had willen vertellen dat je iets vervelend vindt telt helaas niet.
Welke artikelen?quote:Op donderdag 8 april 2010 21:23 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Het is binnendringen, zie die geciteerde artikelen hier. Dat ze niet wilde luisteren heeft juridisch gezien geen waarde maar het zou voor mij wel stimulans zijn aangite te doen.
En ook al wordt de vrouw niet veroordeeld, dan nog snapt ze dat het TS wel menens is en dat ze een volgende keer er niet zo gemakkelijk van af komt.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:23 schreef Omnifacer het volgende:
Het is binnendringen, zie die geciteerde artikelen hier. Dat ze niet wilde luisteren heeft juridisch gezien geen waarde maar het zou voor mij wel stimulans zijn aangite te doen.
Leuk verzonnen. Het moet een "vordering" zijn. Dat gaat helaas niet met een boze blik.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:24 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Die mededeling kan natuurlijk vormvrij geschieden. Uit het verhaal in de OP is evident dat de al dan niet binnendringer begreep dat ze ongewenst was, maar daar lak aan had.
Wel als het in de huurvoorwaarden staat die de huurder heeft ondertekendquote:Op donderdag 8 april 2010 21:02 schreef Omnifacer het volgende:
TS, ik snap niet dat je niet alsnog aangifte doet. Die beheerder kan jou wel paaien met wat inside info, maar feit blijft dat die vrouw:
- wederrechterlijk jouw woning binnen is gekomen
- zich verwaand opstelde toen jij wilde vertellen dat je het vervelend vond.
Nu komt ze ermee weg, terwijl er misschien wel andere bewoners zijn die soortgelijke ervaringen hebben en er baat bij kunnen hebben dat er nog iemand aangifte doet. Verder MOET die concierge helemaal geen sleutel hebben. Dat kan die beheerder wel als regel hanteren, maar daar is geen enkele wettelijke grondslag voor.
Huisvredebreuk is dus onmogelijk bij een doofstomme?quote:Op donderdag 8 april 2010 21:26 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Leuk verzonnen. Het moet een "vordering" zijn. Dat gaat helaas niet met een boze blik.
Er kan nog zoveel in de huurvoorwaarden staan, als ze onbillijk zijn zijn ze gewoon vernietigbaar.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:36 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wel als het in de huurvoorwaarden staat die de huurder heeft ondertekend
maar het verzoek om de conciërge een vrije toegang in geval van nood te verlenen is niet onredelijk. i.t.t. de eisen die jij nu noemt.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:40 schreef klipper het volgende:
[..]
Er kan nog zoveel in de huurvoorwaarden staan, als ze onbillijk zijn zijn ze gewoon vernietigbaar.
De verhuurder kan wel stellen dat je er alleen van maandag tot vrijdag mag wonen.
Ook al heb je getekend dan nog maakt dat niets uit.
En ja ik heb zelf meegemaakt dat de verhuurder onbillijke voorwaarden had gesteld, zo mocht ik niet samen wonen met iemand van het andere geslacht.
Toen hij er achter kwam dat ik dat wel deed, werd meteen de huur van zijn kant opgezegd.
1 brief later en ik had excuses en een grote bos bloemen en zelfs een huurverlaging als we het er maar bij lieten zitten.
Jawel, en dat sluit mijn (correcte) bewering ook helemaal niet uit als je even logisch nadenkt.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:36 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Huisvredebreuk is dus onmogelijk bij een doofstomme?
Ik kom in vele zorginstellingen, en als de bewoner geen toestemming gegeven heeft, komt er niemand binnen.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:43 schreef Nizno het volgende:
[..]
maar het verzoek om de conciërge een vrije toegang in geval van nood te verlenen is niet onredelijk. i.t.t. de eisen die jij nu noemt.
Ik blijf er bij dat het niet erg is dat de conciërge er bij Nood in kan. Wat er onder nood verstaan wordt valt misschien over te discussiëren echter dit incident valt zeker niet onder nood. Dat is iedereen het nu wel eens geworden.
Je begint dus de onzekerheden en de marges te zien, waarvoor hulde.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:49 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Jawel, en dat sluit mijn (correcte) bewering ook helemaal niet uit als je even logisch nadenkt.
Dat de dove ook niet kan praten voegt overigens helemaal niets toe.
Ten eerste: zo'n huurcontract gaat niet boven het huurrecht, en ten tweede: er was niet eens nood.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:36 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wel als het in de huurvoorwaarden staat die de huurder heeft ondertekend
Dat zal wel niet, met al die bejaarden die ze als medebewoners heeft.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:58 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ts woont in de Landstede studenten huisvesting?
Dat is een onredelijke eis.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:40 schreef klipper het volgende:
[..]
Er kan nog zoveel in de huurvoorwaarden staan, als ze onbillijk zijn zijn ze gewoon vernietigbaar.
De verhuurder kan wel stellen dat je er alleen van maandag tot vrijdag mag wonen.
Ook al heb je getekend dan nog maakt dat niets uit.
En ja ik heb zelf meegemaakt dat de verhuurder onbillijke voorwaarden had gesteld, zo mocht ik niet samen wonen met iemand van het andere geslacht.
Toen hij er achter kwam dat ik dat wel deed, werd meteen de huur van zijn kant opgezegd.
1 brief later en ik had excuses en een grote bos bloemen en zelfs een huurverlaging als we het er maar bij lieten zitten.
Daar hoef ik niet aan te beginnen, want die ken ik al.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:54 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Je begint dus de onzekerheden en de marges te zien, waarvoor hulde.
..klopt nog steeds helaas niet, voor zover je betoogt dat het feitencomplex in de OT een vordering in de zin van 138 Sr oplevert.quote:Die mededeling kan natuurlijk vormvrij geschieden. Uit het verhaal in de OP is evident dat de al dan niet binnendringer begreep dat ze ongewenst was, maar daar lak aan had.
Waarin het huurrecht staat dat de verhuurder geen reserve sleutel mag vragen?quote:Op donderdag 8 april 2010 21:57 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Ten eerste: zo'n huurcontract gaat niet boven het huurrecht, en ten tweede: er was niet eens nood.
Dat is onzin, zoals in het contract staat moet er sprake zijn van een NOODSITUATIE, dit was duidelijk niet het geval.quote:Op donderdag 8 april 2010 22:04 schreef VancouverFan het volgende:
Als de huurder met die voorwaarden akkoord is gegaan, zal een rechter echt niet zo zeggen dat er inderdaad huisvredebreuk is gepleegd als iemand die sleutel heeft gebruikt.
Sorry, maar tegen zoveel naiviteit kan ik niet op. Er staat niet in het huurrecht dat de verhuurder geen reservesleutel mag vragen, maar er staat wel dat niemand -dus ook de verhuurder of een concierge- zonder toestemming niet het gehuurde mag betreden. Er staat in het contract een bepaling over noodgevallen. Hoe die zich juridisch houdt weet ik niet, maar er was hier duidelijk geen sprake van nood. Zowel contractbreuk als wederrechterlijk handelen dus.quote:Op donderdag 8 april 2010 22:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Waarin het huurrecht staat dat de verhuurder geen reserve sleutel mag vragen?
Of het wel of geen nood was, heeft weinig daarmee te maken.
Lees even wat ik zeg. Ik reageer alleen maar op de wens van de verhuurder om een reserve sleutel te geven. Niet of die in dit geval wel of niet terecht is gebruikt.quote:Op donderdag 8 april 2010 22:05 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Dat is onzin, zoals in het contract staat moet er sprake zijn van een NOODSITUATIE, dit was duidelijk niet het geval.
Maar het zonder toestemming betreden van de woning wel, of de verhuurder nou een sleutel heeft of niet.quote:Op donderdag 8 april 2010 22:08 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Lees even wat ik zeg. Ik reageer alleen maar op de wens van de verhuurder om een reserve sleutel te geven. Niet of die in dit geval wel of niet terecht is gebruikt.
Naar mijn mening is de vraag om een reserve sleutel niet onredelijk en ook niet perse onwettig als dat duidelijk in de huurvoorwaarden is opgenomen.
Mijn eerste reactie van deze avond was vooral een reactie op de zin:quote:Op donderdag 8 april 2010 22:07 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Sorry, maar tegen zoveel naiviteit kan ik niet op. Er staat niet in het huurrecht dat de verhuurder geen reservesleutel mag vragen, maar er staat wel dat niemand -dus ook de verhuurder of een concierge- zonder toestemming niet het gehuurde mag betreden. Er staat in het contract een bepaling over noodgevallen. Hoe die zich juridisch houdt weet ik niet, maar er was hier duidelijk geen sprake van nood. Zowel contractbreuk als wederrechterlijk handelen dus.
Niet of het, in dit geval, terecht was dat de conciërge naar binnen ging.quote:Verder MOET die concierge helemaal geen sleutel hebben. Dat kan die beheerder wel als regel hanteren, maar daar is geen enkele wettelijke grondslag voor.
Opinions are like assholes, everybody has one. Het gaat om wat de wet zegt, niet om jou volledig irrelevante mening.quote:Op donderdag 8 april 2010 22:08 schreef VancouverFan het volgende:
Naar mijn mening is de vraag om een reserve sleutel niet onredelijk en ook niet perse onwettig als dat duidelijk in de huurvoorwaarden is opgenomen.
Ah. Zitten we hier bij de rechtbank met allemaal rechters dan. Ik zou toch zweren dat we op een forum zitten waar iedere oetlul zijn mening kan geven over iets. Wat stom van me.quote:Op donderdag 8 april 2010 22:12 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Opinions are like assholes, everybody has one. Het gaat om wat de wet zegt, niet om jou volledig irrelevante mening.
Daarover is iedereen het hopelijk ook al drie pagina's eens.quote:Op donderdag 8 april 2010 22:07 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Sorry, maar tegen zoveel naiviteit kan ik niet op. Er staat niet in het huurrecht dat de verhuurder geen reservesleutel mag vragen, maar er staat wel dat niemand -dus ook de verhuurder of een concierge- zonder toestemming niet het gehuurde mag betreden. Er staat in het contract een bepaling over noodgevallen. Hoe die zich juridisch houdt weet ik niet, maar er was hier duidelijk geen sprake van nood. Zowel contractbreuk als wederrechterlijk handelen dus.
Ik krijg toch de indruk dat die conciërge daar zit namens de verhuurder. Dan heeft de conciërge zich dus aan dezelfde regels te houden als de verhuurder.quote:Op donderdag 8 april 2010 18:04 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Niemand zal betwisten dat een verhuurder die je huis binnengaat, daarmee wanpresteert. Dit is trouwens niet in de verhouding tussen TS en de conciërge van toepassing, omdat TS geen overeenkomst met de conciërge heeft. Maar ook (hopelijk) niemand zal betwisten dat een conciërge die handelt zoals TS stelt, een onrechtmatige daad begaat jegens TS.
Dat hij zich als ingeschakeld hulppersoon aan dezelfde regels moet houden klopt. Ik wilde zeggen dat, wanneer de conciërge dat niet doet, het toch de verhuurder is die dan wanprestreert. Die heeft namelijk een contractuele verhouding met TS, en is in de uitvoering van die overeenkomst aansprakelijk voor de door hem ingeschakelde hulppersonen (6:76 BW). Al kun je erover discussiëren of het in dit geval ook daadwerkelijk wanprestatie oplevert (zie hiervoor HR Geldnet/Kwantum).quote:Op donderdag 8 april 2010 23:15 schreef Light het volgende:
[..]
Ik krijg toch de indruk dat die conciërge daar zit namens de verhuurder. Dan heeft de conciërge zich dus aan dezelfde regels te houden als de verhuurder.
Wat is de schade dan geweest?quote:Op donderdag 8 april 2010 23:27 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Dat hij zich als ingeschakeld hulppersoon aan dezelfde regels moet houden klopt. Ik wilde zeggen dat, wanneer de conciërge dat niet doet, het toch de verhuurder is die dan wanprestreert. Die heeft namelijk een contractuele verhouding met TS, en is in de uitvoering van die overeenkomst aansprakelijk voor de door hem ingeschakelde hulppersonen (6:76 BW). Al kun je erover discussiëren of het in dit geval ook daadwerkelijk wanprestatie oplevert (zie hiervoor HR Geldnet/Kwantum).
Als je de conciërge wilt "pakken" dan zal dat het makkelijkst op grond van een onrechtmatige daad gaan.
Oh jawel hoor. Mijn ex woonde vroegâh in een huurhuis. Toen opeens zijn muur zeiknat bleek en dit steeds erger werd, heeft hij geprobeerd aan te bellen, maar de buurman was een uur eerder haastig uit huis weggelopen en nog niet terug. Vervolgens brandweer gebeld, die komt dan, prio 2 ofzo (geen haast maar ze komen wel). Vervolgens deur opengemaakt, bleek dat er een waterreservoir op zolder was gebroken dat bedoeld was voor meneers wietplantage. Ze komen dus wél voor overstromingen.quote:Op woensdag 7 april 2010 17:42 schreef Lienekien het volgende:
Hallo. Noodgevalletje overstroming.
Daar komt de brandweer niet voor.
Mijn reactie zou geweest zijn: "Tja, als je nu nog niet snapt dat je eigen daden het zover hebben gebracht, dan kan ik er ook niks meer aan doen." *klap* deur dichtquote:Op vrijdag 9 april 2010 11:10 schreef Cat_Tank het volgende:
...
Ze beschuldigde mij op slinkse wijze ervoor gezorgd te hebben dat ze geen uitstel krijgt om een ander huis te zoeken, omdat ik bij de beheerder een klacht over haar heb neergelegd.
Mocht ze dat toch doen:quote:Hoop niet dat ze dan weer op hoge poten langskomt
whehehehehequote:Op vrijdag 9 april 2010 11:10 schreef Cat_Tank het volgende:
Update:
Ik kreeg vanochtend een bezoekje van de conciërge. Dit keer belde ze aan en wachtte tot ik opendeedMevrouw was namelijk vanmorgen gebeld met de mededeling dat ze voor 1 juli weg moet zijn voor de nieuwe conciërge, en dat haar verzoek tot uitstel niet ingewilligd wordt. Ze beschuldigde mij op slinkse wijze ervoor gezorgd te hebben dat ze geen uitstel krijgt om een ander huis te zoeken, omdat ik bij de beheerder een klacht over haar heb neergelegd.
Mijn vriend was dit keer aanwezig, en dat mondde uit in een hilarische scène. Hij werd namelijk heel erg kwaad op haar en heeft haar zoals hij in dit topic heeft meegelezen haar onmiddellijk verzocht het huis te verlaten, anders zou ik alsnog aangifte doen van huisvredebreuk. Ze is toen meteen weggegaan (na heel lang zo:gekeken te hebben
), kwaad was ze wel, waar ik de brutaliteit vandaan haalde enz enz. Pot verwijt ketel anyone?
![]()
De brief over de zoektocht naar een nieuwe conciërge en het afscheid van de huidige komt vandaag of morgen ook binnen, heeft de beheerder me gemaild. Hoop niet dat ze dan weer op hoge poten langskomt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |