Daar is niks moelijks aan, maar ik vind het iets voor de "mannetjes met de roze brillen" om dit meteen als iets heel positiefs uit te leggen, terwijl het cijfertje an sich gewoon heel weinig zegt zonder verdere info. Hoe je het ook wendt of keert, bij berichten over het aantrekken van de huizenmarkt denken mensen toch vooral aan de (over)waarde van hun eigen huis. Maar zoals ik probeer uit te leggen zou men daarin weleens bedrogen uit kunnen komen.quote:Op donderdag 8 april 2010 11:59 schreef capricia het volgende:
[..]
![]()
We bespreken hier de huizenmarkt, niet de waarde van mijn woning...![]()
Ik ben blij dat de markten in zijn geheel herstel vertonen, komende uit de crisis.
[..]
Idd, het zegt wat over de transacties die plaatsgevonden hebben...en dat zijn er dus bijna 15% meer.
Wat is daar nou moeilijk aan om te begrijpen?
Bedankt voor de tip, ben er namelijk wel erg benieuwd naar!quote:De prijs/m2 staat trouwens ook genoemd in het rapport van de NVM, wat ik vanochtend gelezen heb. Maar daar zul je zelf even op moeten googlen.
Een baksteen kost een aannemer 5 eurocent, jij als koper betaald er 20 euro voorquote:Op donderdag 8 april 2010 10:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En nu met een financiële onderbouwing?
Want met onderbuikgevoelens kan ik niet zo heel veel.
Welkom bij de clubquote:Op donderdag 8 april 2010 10:28 schreef goudenregen het volgende:
Je zult altijd een categorie eigenheimers houden (een categorie waar ik overigens zelf ook toe behoor) die relatief weinig geven om de kwaliteit van hun woning en voor wie het hele huisje-boompje-beestje-adagium geen enkele waarde heeft.
Vooral het feit dat het een pyramidespel is weerhoud mij ervan om een woning te kopen.quote:Ik heb zelf nooit begrepen waarom mensen per se een huis willen kopen, waarom neefjes en nichtjes alles uit de kast halen om toch maar vooral dat doel te bereiken. Ik zou een eigen huis alleen maar ervaren als een blok aan m'n been, een loden last, die me ernstig zou beperken in m'n bewegingsvrijheid en in de mogelijkheid om m'n geld daar te investeren waar ik nog echt kansen zie, in plaats van in het door en voor babyboomers aan de gang gehouden piramidespel van de Nederlandse huizenmarkt.
Het bezit van een woning vind ik op zich niet zo burgerlijk, de status en alle 'positieve' claims die mensen er aan hangen wel.quote:Dit gezegd hebbende denk ik dat het bezit van een eigen huis altijd een streven zal blijven voor mensen die een wat burgerlijke instelling hebben, laten we zeggen voor 95% van de bevolking.
De laatste lichting stumpers die denken: "nu is het moment om in te stappen"quote:Op donderdag 8 april 2010 10:47 schreef capricia het volgende:
Niet alleen zijn de huizen in het 4e kwartaal duurder geworden dan het jaar daarvoor, ook het aantal transacties is met bijna 15% gestegen.
Dat vind ik veel.
QFTquote:Op donderdag 8 april 2010 11:15 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
Ah, je leest de Glossy. Achter iedere hypotheek schuilt vrouwelijke nesteldrang. Ik herhaal: achter iedere hypotheek schuilt vrouwelijke nesteldrang.
Hopelijk gaan ze zich dan eens als een echte liberale partij profilerenquote:Op donderdag 8 april 2010 12:00 schreef capricia het volgende:
Maar het partij program van bijv. de VVD laat nog een paar dagen op zich wachten.
15% van niet veel blijft niet veelquote:Op donderdag 8 april 2010 10:47 schreef capricia het volgende:
Niet alleen zijn de huizen in het 4e kwartaal duurder geworden dan het jaar daarvoor, ook het aantal transacties is met bijna 15% gestegen.
Dat vind ik veel.
Man, wat kan jij soms toch van die extreme onzin uitkramen. Natuurlijk is het niet goed dat die mensen een tophypotheek hebben genomen. Maar je kan nu toch wel echt niet gaan verwachten dat mensen hun huis gaan moeten verkopen, omdat de overheid ineens maar even beslist om de regels die voor HRA gelden eenzijdig en bijna per direct te gaan wijzigen. De overheid dient iets te zijn dat betrouwd kan worden, iets wat je zekerheid kan bieden.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als al die leenkampioenen plotseling omvallen als de HRA word afgeschaft dan zijn ze tot boven hun draagkracht gefinancierd. Dat noem ik onverantwoord, de HRA is een belastingskorting, overheden zijn in slechte economische tijden op zoek naar geld, dus dan komen de kortingen en subsidies onder vuur. Men praat zelfs al weer over belastingverhoging.
Ik probeer het nog maar een keer, aangezien de helft van de posts uit onderbuikgevoelens lijkt te bestaan, zonder na te denken over welke consequentie dan ook: wat levert het afschaffen van de HRA netto op?quote:Op donderdag 8 april 2010 12:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een baksteen kost een aannemer 5 eurocent, jij als koper betaald er 20 euro voor![]()
Maar goed dat je om een onderbouwing vraagt, de meeste huizenprijzen zijn gebaseerd op onderbuik gevoel. Heb je wel goed je research gedaan toen je een huis ging kopen? Of vind je dat alleen noodzakelijk als de geliefde HRA in het geding komt
Maar het is een stijging en geen daling!quote:Op donderdag 8 april 2010 13:44 schreef mierenfokker het volgende:
[..]
15% van niet veel blijft niet veel
Nou persoonlijk niet. Wat mij betreft kan de hele huizenmarkt indonderen met meer dan 50%. Ik heb namelijk geen koophuis, maar ben wel op zoek. En met mijn bovenmodaal salaris (= boven de 40.000 euro per jaar) voor iemand onder de 30 jaar kan ik geen eens een fatsoenlijk rijtjeshuis kopen in mijn eentje. Dat zegt genoeg vind ik.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar het is een stijging en geen daling!![]()
Ben je nou niet blij?
Dit is toch echt ongelofelijk hequote:De NVM heeft becijferd dat euro 170 mrd aan vermogen verdampt, als de huizenprijzen met 10% dalen. "Vermogen dat niet meer kan worden aangewend voor consumentenbestedingen of als pensioenaanvullingen", wijst de NVM-voorzitter op de koopkrachteffecten.
Ja ik heb het gezien op de site van de NVM. Het verschilt een beetje per regio, maar het valt me alleszins mee! Of tegen.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:18 schreef capricia het volgende:
Op een rijtje:
Aantal transacties
2009-1 2010-1
19480 22352 stijging van 14,7%
Transactieprijs
2009-1 2010-1
219 232 stijging van 1,7%
Per m2
2009-1 2010-1
2014 2070 stijging van 0,7%
De prijs per vierkante meter loop in ieder geval niet terug.
Wat een onzin, met 40K per jaar kun je 160-200K lenen, ik ga er van uit dat je al iets aan eigen geld hebt en dus geen tophypotheek nodig hebt. Gaan we even in het dure amsterdam kijken: http://www.funda.nl/koop/(...)ageljongenstraat-44/quote:Op donderdag 8 april 2010 14:18 schreef mierenfokker het volgende:
[..]
Nou persoonlijk niet. Wat mij betreft kan de hele huizenmarkt indonderen met meer dan 50%. Ik heb namelijk geen koophuis, maar ben wel op zoek. En met mijn bovenmodaal salaris (= boven de 40.000 euro per jaar) voor iemand onder de 30 jaar kan ik geen eens een fatsoenlijk rijtjeshuis kopen in mijn eentje. Dat zegt genoeg vind ik.
Maar voor de economie en de markt ansich is het wel goed om weer positieve berichten te hebben
80 m2, sorry hoorquote:Op donderdag 8 april 2010 14:28 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Wat een onzin, met 40K per jaar kun je 160-200K lenen, ik ga er van uit dat je al iets aan eigen geld hebt en dus geen tophypotheek nodig hebt. Gaan we even in het dure amsterdam kijken: http://www.funda.nl/koop/(...)ageljongenstraat-44/
Of een rijtjeshuis zoals de wens was:
http://www.funda.nl/koop/(...)8-weegbreestraat-36/
Zeer beperkt aantal transacties? Het waren er 22.000.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:24 schreef pberends het volgende:
http://www.fd.nl/artikel/(...)itiek-maakt-kopschuw
[..]
Bovendien is de 'prijs' (waar men het vermogen uit ontleend) gebaseerd op een zeer beperk aantal transacties van het totaal aantal woningen. Wie zegt dat alle huizen 232.000 euro waard zijn als ze morgen verkocht worden?
Wie heeft het over je huis moeten verkopen? Ja... misschien die leenkampioenen die over de top zijn gegaan, so what.... ik zie het probleem niet eigenlijk. Of is NL toch voor 50% subprimequote:Op donderdag 8 april 2010 13:52 schreef Emu het volgende:
[..]
Man, wat kan jij soms toch van die extreme onzin uitkramen. Natuurlijk is het niet goed dat die mensen een tophypotheek hebben genomen. Maar je kan nu toch wel echt niet gaan verwachten dat mensen hun huis gaan moeten verkopen, omdat de overheid ineens maar even beslist om de regels die voor HRA gelden eenzijdig en bijna per direct te gaan wijzigen. De overheid dient iets te zijn dat betrouwd kan worden, iets wat je zekerheid kan bieden.
Of denk jij dat bedrijven misschien nog veel zouden investeren bij een onbetrouwbare overheid? Net als particulieren consumenten... als jij een auto koopt en dat is een diesel, dan ga je er ook van uit, dat de overheid de op die moment geldende regels niet gaat veranderen. HRA dient zeker fors te worden verminderd, en van mij mag het zelfs afgeschaft worden, maar men kan dit ook perfect uitfaseren op bijvoorbeeld 10 jaar, zodat dit geen sociaal bloedbad veroorzaakt, want dat kost maatschappij is het algemeen nog heel wat meer geld.
Het is idd geen droomhuis maar er is weldegelijk iets te koop voor die prijs. Als je in 'de provincie' gaat kijken zijn er nog veel meer mogelijkheden.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:36 schreef goudenregen het volgende:
En moet je die keuken zien, het is een uitgefaseerd woningbouwkrot. Mocro eruit, alleenstaande veelverdiener erin. Daar pas ik echt voor.
En dan ook nog eens erfpacht...
Je bent knettergek als je voor dat hok 172k neertelt, wat een lelijk huis.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:28 schreef lutser.com het volgende:
Of een rijtjeshuis zoals de wens was:
http://www.funda.nl/koop/(...)8-weegbreestraat-36/
GMTAquote:Op donderdag 8 april 2010 14:36 schreef goudenregen het volgende:
En moet je die keuken zien, het is een uitgefaseerd woningbouwkrot. Mocro eruit, alleenstaande veelverdiener erin. Daar pas ik echt voor.
En dan ook nog eens erfpacht...
Je kan voor 10k ook een krot van een auto kopen, dat is geen enkel probleem, het is echter wel een zeer domme daad natuurlijk. Maar als het om huizen gaat zijn de meeste schapen volkomen geïndoctrineerd. Wij wonen in een welvarend land, maar onze huizenmarkt is een en al armoede.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:40 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Het is idd geen droomhuis maar er is weldegelijk iets te koop voor die prijs. Als je in 'de provincie' gaat kijken zijn er nog veel meer mogelijkheden.
Er werd gesteld dat er voor een alleenverdiener met 40K per jaar niets te koop is en dat is gewoon niet waar. Dat iemand een dergelijk huis niet wil kopen is begrijpelijk maar een heel ander probleem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |