quote:Hamburger wil historie schrijven in Boat Race
LONDEN - Sjoerd Hamburger hoopt zaterdag op de Theems historie te schrijven. De Nederlandse roeier kan met de boot van Oxford voor de tweede opeenvolgende keer de legendarische 'Boat Race' winnen. Hamburger heeft als eerste niet-Engelstalige roeier bovendien de eer om als 'captain' in de Acht te zitten.
Hamburger kreeg vorig jaar voor het eerst een plek in de boot van het universiteitsteam van Oxford. De geboren Fries werd na Gerritjan Eggenkamp (2002) de tweede Nederlander die de fameuze roeiwedstrijd over de Theems winnend afsloot. In de geheel vernieuwde Acht van de 'donkerblauwen' geldt de 27-jarige Hamburger als enige veteraan.
Oxford won de laatste twee edities van de roeiklassieker door Londen. In totaal wonnen de 'donkerblauwen' 75 keer, de boot van Cambridge - de 'lichtblauwen' - kwam 79 keer als winnaar over de finish. De editie van 1877 eindigde onbeslist. De omstandigheden op de Theems zijn zaterdagmiddag waarschijnlijk zwaar. De deskundigen verwachten harde windvlagen en ruw water.
De teams worden nu voorgesteld. Wel stoer van Hamburgerquote:Op zaterdag 3 april 2010 15:29 schreef Ambrosius het volgende:
17.30 dus, zeker even kijken, duurt toch niet zo lang.
Open vast het Grand National topic tong. Nog maar een weekjequote:Op zaterdag 3 april 2010 16:45 schreef tong80 het volgende:
[..]
De teams worden nu voorgesteld. Wel stoer van Hamburger
Ze waren ruim favoriet en liggen ruim voor, ik zie Cambridge niet meer terugkomen, jij wel dan?quote:
Welke race ben jij aan het kijken?quote:Op zaterdag 3 april 2010 17:40 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Ze waren ruim favoriet en liggen ruim voor, ik zie Cambridge niet meer terugkomen, jij wel dan?
Ok, ik was iets te snelquote:Op zaterdag 3 april 2010 17:40 schreef zeebeschuit het volgende:
[..]
Jij bent ook snel in je oordeel
C'mon Cambridge boys![]()
Waar kijk jij naar dan ?quote:Op zaterdag 3 april 2010 17:40 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Ze waren ruim favoriet en liggen ruim voor, ik zie Cambridge niet meer terugkomen, jij wel dan?
Ze liggen gelijkquote:Op zaterdag 3 april 2010 17:40 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Oxford stond al op 1.03, die hebben het wel weggegeven iig.quote:Op zaterdag 3 april 2010 17:45 schreef zeebeschuit het volgende:
Cambridge1.08 nu te betfair
Ik lay 'm nu maar voor inzet terug bij loss.
Oxford suckers
Lijkt me wel, of hij is nog een jaar extra ingeschreven om mee te kunnen doen, hebben ze hier in NL ook bij de Varsity bij sommige verenigingen gedaanquote:Op zaterdag 3 april 2010 18:05 schreef Zwansen het volgende:
Is die Hamburger daar dan dus nog officieel student?
Dat is volgens mij tegen de regels.quote:Op zaterdag 3 april 2010 18:12 schreef Rookert het volgende:
[..]
Lijkt me wel, of hij is nog een jaar extra ingeschreven om mee te kunnen doen, hebben ze hier in NL ook bij de Varsity bij sommige verenigingen gedaan
Haha, die zijn wel erg diep gegaan dan. Maar niet geheel ongewoon bij het roeienquote:
Dat schijnt inderdaad zo te zijn.quote:Op zaterdag 3 april 2010 18:17 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Dat is volgens mij tegen de regels.
Alle deelnemers zijn undergraduates en graduates.
Hamburger beweerde zelfs dat ze er bij zijn aanmelding voor de universiteit geen rekening mee zouden houden dat hij geskifft had op de olympische spelen en met zijn WU23 titel op zak toch een mooie aanwinst zou zijn voor de dark blues.quote:Op zaterdag 3 april 2010 20:44 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dat schijnt inderdaad zo te zijn.
Het is niet zo dat Oxford en Cambridge apart roeiers 'recruteren' puur voor deze race.
Dat zou ook meer dan 150 jaar traditie teniet doen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 20:44 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dat schijnt inderdaad zo te zijn.
Het is niet zo dat Oxford en Cambridge apart roeiers 'recruteren' puur voor deze race.
Echt ?quote:Op maandag 5 april 2010 17:36 schreef Ambrosius het volgende:
Sjoerd Hamburger zit vanavond bij P&W, en het gaat natuurlijk over The Boat Race.
http://www.nlroei.nl/displayarticle-2656.htmlquote:Niet de finale op het WK, maar de Boat Race is de meest bekeken roeiwedstrijd van het jaar. Miljoenen kijkers in binnen- en buitenland zitten aan de buis gekluisterd om de strijd tussen beide ‘blue boats’ te volgen. De traditionele wedstrijd tussen de universiteiten van Oxford en Cambridge is aanstaande zaterdag al weer toe aan de 157e editie. Over een afstand van ruim vier Engelse mijlen (iets meer dan zeven kilometer), van Putney naar Mortlake in het westen van Londen, zullen de twee strijd leveren. De bittere rivaliteit zorgt voor mooi spektakel op de altijd turbulente Thames. De vraag is natuurlijk: wie maakt er dit jaar de meeste kans? NLroei biedt een analyse.
De afgelopen editie had de Boat Race een nadrukkelijk Nederlands tintje. Sjoerd Hamburger, in 2009 al roeier in de winnende boot van Oxford, was namelijk de president van de Oxford University Boat Club. De geboren Fries hoopte zijn kunstje van 2009 met de zogenaamde ‘dark blues’ te kunnen herhalen. Helaas pakte de wedstrijd voor Hamburger niet zo goed uit. Oxford was niet bij machte om de wedstrijd in een vroeg stadium te beslissen, en Cambridge maakte daar in het tweede deel van de race gebruik van. Door de winst liepen de ‘light blues’ in het totaalklassement weer uit naar een voorsprong van vijf: 80 overwinningen voor Cambridge tegen 75 voor Oxford. Slechts éénmaal was er sprake van een dead heat, in 1877. Naar verluidt lag het jurylid op de finish destijds te slapen.
Anno 2011 zullen dat soort dingen niet meer voorkomen, maar door de keuze voor het merk boot – traditiegetrouw kiezen beide universiteiten voor Empacher, maar dit jaar opteerde Cambridge voor het Canadese merk Hudson – belooft het hoe dan ook een bijzondere ontmoeting te worden. In het jaar voorafgaand aan de Olympische Spelen is het voor veel roeiers de laatste kans om nog extraatjes mee te pakken. Echte toppers doen dit jaar niet mee. Wel zitten er in zowel Oxford als Cambridge talenten, roeiers die in 2012 nog wel eens mee zouden kunnen doen.
Aan boord van de Cambridge-acht is president Derek Rasmussen de grote man. De Amerikaanse roeier won in 2008 het WK onder 23 in de acht. Van die ploeg opereert alleen Charles Cole, die in zowel vier-zonder als twee-zonder wereldbekerwedstrijden en WK’s roeide, op een nog hoger podium. Rasmussen is één van de terugkerende roeiers van de succesacht die in 2010 wist te winnen. De enige andere roeier die binnen de Cambridge-acht naamsbekendheid geniet is Hardy Cubasch. Deze Australiër mag zich net als Rasmussen wereldkampioen noemen. In 2005 won hij namelijk de wereldtitel in de twee-met. Helaas is wereldkampioen worden in de twee-met niet een bijzonder aansprekende prestatie, hoe prestigieus het nummer ook is. Wat wel zal helpen is Cubasch’ ervaring. Hij verloor in 2009 de Boat Race, en was een jaar later door een noodlottige polsblessure zijn plaats in de ‘blue boat’ kwijt. De Australiër roeide zodoende mee in de reserverace tussen ‘Goldie’ (Cambridge) en ‘Isis’ (Oxford). Een wedstrijd die hij overigens winnend afsloot. Eén van de potentiële talenten is de Canadees Geoff Roth, een oud-ploeggenoot van Olivier Siegelaar in de Varsity-acht van Berkeley. Hij zat vorig jaar net als Rasmussen in de winnende boot, en brengt die ervaring nu met zich mee. Let ook op George Nash, vorig jaar goed voor zilver in de twee-zonder op het WK onder 23.
Oxford mikt voor wat betreft de bemanning op jeugdig talent. Tekenend hiervoor is de doelstelling van Ben Myers, als OUBC-president de opvolger van Sjoerd Hamburger. Zodra de Boat Race voorbij is wil de geboren Welshmen een gooi doen naar de selecties van het WK onder 23 in Amsterdam. Twee andere potentiële toppers zijn Constantin Louloudis en Karl Hudspith, die op posities vijf en zes voor het rauwe vermogen moeten gaan zorgen. Beiden waren afgelopen zomer actief op het WK onder 23 jaar. Louloudis sloeg de Britse vier-zonder voor naar zilver en wordt gezien als een supertalent, Hudspith was de boeg van de acht die op hetzelfde toernooi brons won. Moritz Hafner, die de boegplek aanstaande zaterdag in zal nemen, is met 80 kilo de lichtste van allemaal op stuurman Sam Winter-Levy na. Desalniettemin heeft hij van iedereen de meeste ervaring. De vroeger voor Zwitserland, maar nu voor Duitsland uitkomende roeier was in 2009 actief op het WK in de lichte mannen-acht, maar heeft daarvoor aan een handvol WK’s voor roeiers onder 23 jaar deelgenomen.
Op basis van de selecties lijkt Cambridge een klein streepje voor te hebben. Geen van beide ploegen heeft echter een grote leider, een écht ervaren rot die de ploeg op sleeptouw kan nemen. Wat dat betreft is het moeilijk te beoordelen wie er aan het langste eind gaat trekken. En bovendien: de Boat Race is – nog meer dan de Varsity – een race waar vreemde dingen kunnen gebeuren. De roeiers zijn afhankelijk van de lijn die de stuurlieden kiezen, je kan door een clash met de tegenstander je riem kwijtraken, of als het slecht weer is zou het zomaar kunnen dat je als favoriet geachte boot het tij al dan niet letterlijk ziet keren. Een prachtige roeiwedstrijd wordt het hoe dan ook.
De Boat Race is aanstaande zaterdag live te volgen op Eurosport (vrijwel alleen de race vanaf 17:45 Nederlandse tijd) en de BBC (uitgebreid vanaf 16:00 Nederlandse tijd). Het commentaar op Eurosport wordt gegeven door Coen Eggenkamp en Kirsten van der Kolk.
Start duurt nog een dik uur, voorbeschouwing gaat me toch wat te ver eigenlijk.quote:
nee man dat is de helft van de funquote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:51 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Start duurt nog een dik uur, voorbeschouwing gaat me toch wat te ver eigenlijk.
Nee geen ....quote:Op zaterdag 26 maart 2011 18:02 schreef tong80 het volgende:
Heef iemand van jullie een favoriet ? Dan ben ik daar ook voor.
Is ooit gebeurd. Heb je die beelden wel eens gezien ?quote:
jazekersquote:Op zaterdag 26 maart 2011 18:06 schreef tong80 het volgende:
[..]
Is ooit gebeurd. Heb je die beelden wel eens gezien ?
Dit jaar niet echt.quote:
quote:Op zaterdag 26 maart 2011 18:17 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dit jaar niet echt.
Mijn grote favoriet waar ik al jaren fan van ben gaat winnen.
Ik zei het al eerder. Als je een beetje verstand van roeien hebt steun je Cambridge.
Mijn verwachtingen worden niet teleurgesteld.
quote:Op zaterdag 26 maart 2011 18:02 schreef tong80 het volgende:
Heef iemand van jullie een favoriet ? Dan ben ik daar ook voor.
Zwart? Donkerblauw zal je bedoelen... Ken je klassiekers, het is een race tussen light en dark blue..quote:Op zaterdag 26 maart 2011 18:05 schreef tong80 het volgende:
Zullen we voor Oxford zijn ?
Dat zwarte vind ik mooier.
HUP Oxford !!!!
quote:Roel Haen doet op 7 april mee aan de Boat Race op de Theems tussen de teams van de universiteiten van Cambridge en Oxford.
De 29-jarige Haen, voormalig kopman van Skadi, zit op de slagpositie in de acht van Oxford.
Na Gerritjan Eggenkamp, die in 2002 met Oxford de zege pakte, en Sjoerd Hamburger, die eveneens voor Oxford uitkwam en in 2009 won en een jaar later verloor, is hij de derde Nederlander die meedoet aan de befaamde roeiwedstrijd.
Haen, die in Oxford onderzoek doet naar borstkankerchirurgie, viel voor de Olympische Spelen van Peking 2008 af voor de Holland Acht.
Oxford won de editie van vorig jaar en staat op 76 overwinningen, tegen 80 voor Cambridge. In 1877 kwamen beide ploegen tegelijk over de finish.
quote:[q]Boat Race
De Boat Race tussen Oxford en Cambridge is komende zaterdag aan haar 158e editie toe. Al sinds 1829 strijden de twee prestigieuze Britse universiteiten om de eeuwige roem. Twee achten, bijna zeven kilometer en miljoenen televisiekijkers. En dit jaar één Nederlander: Roel Haen. De oud-roeier van Skadi en meervoudig Varsity-winnaar gaat de donkerblauw gekleurde ploeg van Oxford voorslaan. Haen is slechts de derde Nederlander die meedoet aan de Boat Race, nadat Gerritjan Eggenkamp (2002) en Sjoerd Hamburger (2009 en 2010) hem voorgingen. Maar noch Eggenkamp noch Hamburger zat op de slagpositie. Het wordt daarom hoe dan ook een memorabele wedstrijd voor de Nederlandse roeifans.
Tijdens de officiële weging van de ploegen, ongeveer drie weken geleden, moest Oxford de eerste nederlaag incasseren. De ploeg van Cambridge was liefst zeven kilo zwaarder. En dat zegt meestal veel. Gewicht is tijdens de Boat Race erg belangrijk. Grote zware roeiers kunnen over het algemeen beter met het tij, de wind en de golven van de Theems omgaan dan lichtere atleten. De critici waren er dan ook snel bij om Cambridge een lichte favorietenrol toe te kennen.
Maar de afgelopen weken is de voorkeur enigszins omgeslagen ten faveure van Oxford. De donkerblauwen overtuigden keer op keer in de zogenaamde ‘trial eights’. En Cambridge had het juist moeilijk, veranderde de opstelling een aantal keer en zocht overduidelijk nog naar de succesformule. Oxford daarentegen bleef vasthouden aan de opstelling, met Haen als dirigent op de slagpositie. Wat dat betreft hebben ze een voordeel.
Ook op andere fronten doet Oxford het iets beter. Qua internationale roei-ervaring scoort de ploeg hoog met president Karl Hudspith, Roel Haen en de ervaren Duitser Hanno Wienhausen. Cambridge kan daar helaas alleen wat finaleplekken tijdens WK’s onder 23 jaar tegenover zetten, en één gouden medaille tijdens de Coupe de la Jeunesse. Belangrijker is misschien wel het verschil tussen de twee stuurlieden. Zoe de Toledo (Oxford) heeft meerdere goede prestaties op haar naam staan in het Britse vrouwenroeien en de negentienjarige Ed Bosson komt vers uit het juniorenroeien gerold. Hij mist bovendien de ervaring op de Tideway, iets wat De Toledo, die vorig jaar de tweede boot van Oxford stuurde, wél heeft.
Samenvattend heeft de donkerblauwe ploeg van Roel Haen een streepje voor. Maar scorebordjournalistiek zegt niks. Zaterdag zal moeten blijken of Haen zich in het rijtje met winnaars mag gaan plaatsen. Morgen volgt een uitgebreid interview van NLroei met de slagman van Oxford in Londen, waarin hij meer zal vertellen over de laatste paar dagen naar de race toe.
dan moet ik snel even wegquote:
Om in de stemming te komen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 15:03 schreef sportfreak het volgende:
Voor wie zich in de zeer rijke geschiedenis van de Boat Race wil verdiepen:
[Special] The Boat Race
bijna 75 kilo jaquote:Op zaterdag 7 april 2012 15:14 schreef franklop het volgende:
Hup Oxford dan maar!
Zijn wel stuk lichter zeg
Blijkbaar nietquote:Op zaterdag 7 april 2012 15:22 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Niemand voor Cambridge?![]()
Hup Oxford!
Wie?quote:
Ja, historische gebeurtenis. Maar zoals ik al zei. De race is verpest.quote:Op zaterdag 7 april 2012 15:34 schreef franklop het volgende:
eerste keer dat het word stilgelegd lijkt me? (naast de keren dat ze te dicht op elkaar kwamen zeg maar)
Ook een paar keer nadat er een boot zonk.quote:Op zaterdag 7 april 2012 15:34 schreef franklop het volgende:
eerste keer dat het word stilgelegd lijkt me? (naast de keren dat ze te dicht op elkaar kwamen zeg maar)
Hmmm nee. Ooit ook vanwege het zinken van beide boten toch(?)quote:Op zaterdag 7 april 2012 15:34 schreef franklop het volgende:
weer nieuwe krachten opdoen, vooral oxford, dat toch wel nadeel heeft nu omdat ze lichter zijnquote:
Ze moeten op één lijn liggen, ook veel problemen met de boeggolven van de bootjes die meevaren.quote:
ze verliezen een deel van de roeispaanquote:
quote:De man die in april de traditionele Boat Race in Londen verstoorde, is vrijdag tot zes maanden cel veroordeeld.
De 36-jarige Trenton Oldfield zwom in de Theems in het pad van de roeiers. Volgens de rechter was het niet duidelijk waarvoor Oldfield protesteerde en was zijn actie buiten proporties.
Eind vorige maand was hij al schuldig bevonden aan het veroorzaken van publieke overlast.
Oldfield, die maar ternauwernood niet werd geraakt door de roeiriemen van de boten van Cambridge en Oxford, kwam tot zijn daad uit protest tegen elitisme en voorrechten. Ook zou hij tegen bezuinigingen door de Britse regering zijn geweest.
De 158e Boat Race lag door het incident ongeveer een halfuur stil. Na de hervatting ging Cambridge met de zege aan de haal. Bij Oxford deed de Nederlander Roel Haen mee.
Misschien een verdwaalde ijsbergquote:Op zondag 31 maart 2013 16:50 schreef chufi het volgende:
[..]
Met die zal er waarschijnlijk geen zwemmer tussen de boten opduiken
Er is ook extra beveiliging dit jaar.quote:Op zondag 31 maart 2013 16:50 schreef chufi het volgende:
[..]
Met die kou zal er waarschijnlijk geen zwemmer tussen de boten opduiken
En waarschijnlijk een onderzeeer in de Theemsquote:Op zondag 31 maart 2013 16:59 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Er is ook extra beveiliging dit jaar.
Royal Marines. Daar wil je niet mee fuckenquote:Op zondag 31 maart 2013 16:59 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Er is ook extra beveiliging dit jaar.
Jij ligt nu al een slag achterquote:
Het sneeuwde daar netquote:Op zondag 31 maart 2013 17:37 schreef Karina het volgende:
Ik zit ook te kijken, zal wel berekoud zijn daar zeg.
Idd, dat is gebeurd.quote:Op zondag 31 maart 2013 17:40 schreef wdn het volgende:
Dit is het denk ik. Oxford komt een volle lengte voor in deze bocht.
Klassieke aanvalquote:
Kan hier een reeks van gemaakt worden? We zitten al op 156 en wil het volgend jaar niet missenquote:
Donequote:Op zondag 31 maart 2013 17:51 schreef chufi het volgende:
[..]
Kan hier een reeks van gemaakt worden? We zitten al op 156 en wil het volgend jaar niet missen
Ja maar het duurt ook weer een jaar voordat die race komt en soms is een update tussen door wel welcome, maar als ie dan per ongeluk vol gespammed is... Mis je dat dus weer en ben je het kwijt. Maar bij deze bedanktquote:Op zondag 31 maart 2013 17:52 schreef Karina het volgende:
[..]
DoneMaar duurt nog wel even tot hij vol zit hoor.
Roeien is echt een topsport, je gebruikt echt je hele lichaam ... Petje af voor die mensenquote:Op zondag 31 maart 2013 19:05 schreef tong80 het volgende:
Weinig spanning. Wel geweldige sportmannen en atleten.
Grand National hier op zaterdag. Stuk of 20x groter event. Dus boot race zou dan (bijna) geen aandacht krijgen.quote:Op woensdag 2 april 2014 11:25 schreef Lienekien het volgende:
Iemand enig idee waarom het dit jaar op zondag is ipv op zaterdag? Googelen heeft nog niks opgeleverd.
Ah, dat is het! Dank je.quote:Op woensdag 2 april 2014 11:45 schreef zeebeschuit het volgende:
[..]
Grand National hier op zaterdag. Stuk of 20x groter event. Dus boot race zou dan (bijna) geen aandacht krijgen.
http://www.bbc.co.uk/sport/0/rowing/31708693quote:History will be made on 11 April on the waters of the Thames when the men's and women's Boat Race teams race on the same day for the first time.
It is nearly 90 years since the first women's Cambridge v Oxford University Boat Race and finally they are being allowed to compete on the same tideway course as the men and have equal television coverage and funding from sponsors.
Zal best en geloof ik ook wel.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:38 schreef Lienekien het volgende:
Die vrouwen zijn toch net zo serieus met hun sport bezig als de mannen?
Je meent het.quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:01 schreef baggerbaas het volgende:
Dit zie ik Cambridge niet meer terughalen
oeps.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:19 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Is nu bezig hoor.
Het ging over de vrouwenwedstrijd hierboven.
Moest optijd thuis zijn na het voetballen.quote:
Ik zit klaarquote:
Met die vuile overloper?quote:
Hup Oxfordquote:
Ja dat was echt triestquote:Op zondag 2 april 2017 18:44 schreef heywoodu het volgende:
Iemand die de start van de vrouwen zag? Oxford bleef tien seconden bijna stil liggen
En dat gekut waar Cambridge tegen Oxford aan kwamquote:
Dat was niet gebeurd met een betere start lijkt me. Dan hadden ze ook wat meer uit elkaar gelegen denk ikquote:Op zondag 2 april 2017 18:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En dat gekut waar Cambridge tegen Oxford aan kwam
Ja maar wel een bomquote:Op zondag 2 april 2017 18:59 schreef Dark_Angelus het volgende:
En een keer geen gelul met lui in het water
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |