How it works:quote:Deeltjesversneller breekt energierecord
Tijdens de derde poging slaagden ze erin twee bundels met protonen, de bouwstenen van atomen, op elkaar te laten botsen, terwijl die allebei een kracht hadden van 3,5 tera-elektronenvolt.
Dat is de eenheid die natuurkundigen gebruiken voor dit soort experimenten.
Dinsdagmorgen deden zich nog enkele technische problemen voor met de 27 kilometer lange en cirkelvormige Large Hadron Collider (LHC), waardoor de uitvoering van de proef enkele uren vertraging opliep.
De wetenschappers in het controlecentrum van CERN in het Zwitserse Genève juichten en klapten, toen de botsing had plaatsgevonden.
''Dit is een belangrijke doorbraak'', aldus Oliver Buchmüller, een van de betrokkenen bij het experiment. ''We gaan waar niemand nog is geweest. We hebben een nieuw gebied blootgelegd voor de natuurkunde.''
De proeven die sinds dinsdag worden uitgevoerd, gelden als omstreden. Tegenstanders vrezen dat de wetenschappers zwarte gaten kunnen creëren, die de ondergang van de wereld kunnen inluiden. CERN-deskundigen stellen dat de experimenten onschadelijk zijn.
© ANP
quote:13:04 Nature does it all the time with cosmic rays (and with higher energy) but this is the first time this is done in Laboratory!!
13:02 First time in the history!!!!!!!!!!!! World record!!!!!!!!
1 minutes ago via web
Reply Retweet Experiment have seen collisions!!!!!!!!!!!
12:59 Now stabilizing the beams
2 minutes ago via web
Reply Retweet Collapsed!!
12:57 Final sequence for collapsing is starting!
less than 20 seconds ago via web
Reply Retweet Beams will be collapsed soon! Then a new stabilization will be needed before experiments will be able to observe the first collisions.
1 minutes ago via web
12:50 Operators are stabilizing the beams... yes, we'll attempt to collide them soon!
12:42 3,5 TeV at the #LHC... Adjusting the beams now.
12:41 The ramp is successfully completed! Beams are now accelerated to 3.5 TeV, the highest energy! Preparing for collisions now!!
(En daar gaat het vandaag om)
12:38 3.5 TeV bereikt volgens display Flat Top.
(plaatje gewijzigd)
12:30 3 TeV at the #LHC. Almost 3,5 TeV...
7 minutes ago via web
Reply Retweet Physicists hold their breath in the control room of the #LHC
15 minutes ago via web
12:12 Half of today's energy at the #LHC: 1,75 TeV! All lights are green!
(moet nu helaas even lunchen )
12:01 Boven 1 Tev nu
11:55 Ramping up now!
(OK, daar gaan we dan. Op uw display zie link kunt u het aantal Tera elektronvolts nu zien stijgen. Wel af en toe refreshen natuurlijk)
11:49 Beams look really good this time. Preparing for energy ramp!
(plaatje gewijzigd)
11:38 Beams are in again! Now, cross your fingers! We want to go for collisions here
(tja, daar gaan we dan, lol. wel eerst ff goed calibreren graag zie Atlas onderdeel LHC op uw status display = onderste bolletje)
11:29 Unfortunately beam 2 was no good...we had to dump it...going for new injection
(calibratieprobleempjes)
11:17 Beams are in!
Aldus een wetenschapper @CERNquote:To form a black hole you would need to compress the number of protons that would make up about three times the population of Geneva into the space of a billionth of a millionth of a millimeter.
We are here to do real physics.
het vergroten van onze kennis over het universumquote:Op woensdag 31 maart 2010 18:16 schreef FP128 het volgende:
Misschien een rare vraag te midden van al deze knappe koppen
Wat wil men nu uiteindelijk bereiken met al dit werk?
uiteindelijk welquote:Ik bedoel ermee
wordt het uiteindelijk in de toekomst in de praktijk toegepast
ligt er aan wat ze zullen vindenquote:en zo ja, waarvoor?
Het wordt al toegepast, onder andere in computers en de laserquote:Op woensdag 31 maart 2010 18:16 schreef FP128 het volgende:
Wat wil men nu uiteindelijk bereiken met al dit werk? Ik bedoel ermee
wordt het uiteindelijk in de toekomst in de praktijk toegepast en zo ja,
waarvoor?
Dat is vaak moeilijk te zeggen, omdat het erg theoretisch is. "Iets bereiken" of "begrip kweken" is overigens niet hetzelfde als "concreet kunnen toepassen" zoals in een tostirooster oid.quote:Op woensdag 31 maart 2010 18:16 schreef FP128 het volgende:
Wat wil men nu uiteindelijk bereiken met al dit werk? Ik bedoel ermee
wordt het uiteindelijk in de toekomst in de praktijk toegepast en zo ja,
waarvoor?
Dus die jaren zitten hem vooral in het analyseren van de data?quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:45 schreef Haushofer het volgende:
Dat gaat jaren durenHet kan best zijn dat het Higgsdeeltje al binnen een bepaalde nauwkeurigheid gevonden is bij de Tevatron, maar dat de data nog geanalyseerd wordt
Ja, dat is wat je veel vaker hoort inderdaad. Tsja, lastig om te zeggen, ben geen fenomenoloog, maar het zou natuurlijk wel nogal suf zijn als het standaardmodel, met het Higgsmechanisme, tot een energie ver boven de beschikbare energieën, volledig met experimenten overeen komt. Het is veel spannender als er onverwachte zaken opduikenquote:Op woensdag 31 maart 2010 22:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
Haushofer, lijkt het jou, als natuurkundige, nou leuker als het Higgs-deeltje gevonden wordt dan als het niet gevonden wordt? Een vriend van mij die ook natuurkunde heeft gestudeerd en daar ook nog in promoveert hoopt eigenlijk dat het Higgs-deeltje niet gevonden wordt, dat is een stuk spannender.
quote:Op dinsdag 30 maart 2010 15:14 schreef donzine het volgende:
Op dinsdag 30 maart 2010 14:49 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
hehe! Eindelijk!
nog geen reultaten?
quote:# Experiments have already recorded thousands of events! We had more than 1 hour of stable and colliding beams
32 minutes ago via web
Ja ja.quote:Op donderdag 1 april 2010 22:18 schreef Montelly het volgende:
"Only 12 hours after the start of operation of the Large Hardon Collider at an unprecedentedly high energy level, a discovery had been made. Today, in its press release, CERN disclosed the observation of a new class — paleoparticles. 'It's awful,' explains Alain Grand, still shocked by the discovery. 'It left horrible tracks inside the detector that made the physicists on duty at the time feel quite sick.' No wonder. The particle consists of two strange quarks and one top quark but no beauty or charm quark. The physicists have nicknamed it the 'neutrinosaurus.' This marks a first success of the — finally — started experiment."
Bron
Tsja, je moet ze wel hun lolletje gunnen natuurlijkquote:Op donderdag 1 april 2010 22:18 schreef Montelly het volgende:
"Only 12 hours after the start of operation of the Large Hardon Collider at an unprecedentedly high energy level, a discovery had been made. Today, in its press release, CERN disclosed the observation of a new class — paleoparticles. 'It's awful,' explains Alain Grand, still shocked by the discovery. 'It left horrible tracks inside the detector that made the physicists on duty at the time feel quite sick.' No wonder. The particle consists of two strange quarks and one top quark but no beauty or charm quark. The physicists have nicknamed it the 'neutrinosaurus.' This marks a first success of the — finally — started experiment."
Bron
30-03-2010quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:06 schreef Diabox het volgende:
Waar heb je dit gelezen?
Hoogachtend,
Diabox
Het zit honderd meter diep dus ik denk van niet.quote:Op zaterdag 3 april 2010 23:02 schreef Bankfurt het volgende:
Is dit LHC experiment niet ongezond voor omwonenden van Geneve ?
Ik denk aan radioactieve straling en elektro-magnetische vervuiling ?
Zoals er nu geanalyseerd wordt misschien, maar tussen nu en dan zal dat natuurlijk ook steeds sneller gaan.quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:53 schreef LordDragon het volgende:
ik heb ergens gelezen dat het wel tien jaar kan duren voor men alle data geanalyseerd heft![]()
MVG, LD.
Ik neem aan dat ze daar toch wel al mee rekening hebben gehouden?quote:Op donderdag 8 april 2010 22:21 schreef donzine het volgende:
[..]
Zoals er nu geanalyseerd wordt misschien, maar tussen nu en dan zal dat natuurlijk ook steeds sneller gaan.
quote:US experiment hints at 'multiple God particles'
There may be multiple versions of the elusive "God particle" - or Higgs boson - according to a new study.
interessantquote:Op woensdag 16 juni 2010 15:37 schreef ender_xenocide het volgende:
Na het bovenstaande gelezen te hebben rijst bij mij als leek zijnde het volgende:
Aangezien er meer materie dan anti materie vrijkomt bij een botsing, wordt er dus eigenlijk uit niets iets gecreeerd? Of is de energie van de materie na de botsing minder dan ervoor omdat er dan ook anti materie is ontstaan? En is dit eventueel de sleutel tot vrije energie?
Bij een botsing wordt er aan verscheidene behoudswetten voldaan, waaronder behoud van energie. Geen vrije energie, dusquote:Op woensdag 16 juni 2010 15:37 schreef ender_xenocide het volgende:
Na het bovenstaande gelezen te hebben rijst bij mij als leek zijnde het volgende:
Aangezien er meer materie dan anti materie vrijkomt bij een botsing, wordt er dus eigenlijk uit niets iets gecreeerd? Of is de energie van de materie na de botsing minder dan ervoor omdat er dan ook anti materie is ontstaan? En is dit eventueel de sleutel tot vrije energie?
Nee, want dan moet je er daar ook een berg omheen bouwen in de ruimte. Dat ding zit in de rotsen van Zwitserland omdat daar bijna geen kosmische straling doorheen komt. Dat zorgt namelijk voor een zooitje onzin uitslagen in je experimenten, doordat dit ook resultaat van zelfde botsingen kan zijn. Dus ze hebben er voor gekozen dat ding diep weg te stoppen om straling van buiten te blokkeren en straling die gemaakt wordt met botsingen op te sluiten.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 09:57 schreef Maanvis het volgende:
is het niet makkelijker om de volgende LHC gewoon in space te bouwen?
om alle waarden te weten zou je ook de waarde moeten weten van de deeltjes waarmee je de ander deeltjes meet.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 09:13 schreef bigore het volgende:
Ik vraag me af of er ook een "kleinste" particle bestaat. Of moet ik het zien als een geheel van samenwerkende particles die alles bepalen?
Stel dat je alle waarden zou weten van elk deeltje dat er bestaat, houdt dat dan in dat je in theorie vanaf dat moment van alles kan voorspellen?
Wat versta je onder "klein"?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 09:13 schreef bigore het volgende:
Ik vraag me af of er ook een "kleinste" particle bestaat. Of moet ik het zien als een geheel van samenwerkende particles die alles bepalen?
"Van alles", maar of het "alles" kan voorspellen weet je nietquote:Stel dat je alle waarden zou weten van elk deeltje dat er bestaat, houdt dat dan in dat je in theorie vanaf dat moment van alles kan voorspellen?
Als je dat zou willen zou je moeten voorspellen wat je gaat voorspellen om de invloed te weten van je voorspelling en kom je in een soort oneindige loop terecht.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 09:13 schreef bigore het volgende:
Stel dat je alle waarden zou weten van elk deeltje dat er bestaat, houdt dat dan in dat je in theorie vanaf dat moment van alles kan voorspellen?
quote:
helaas is het huidige begrip van de wetenschap dat het onmogelijk is om de plaats én de snelheid van een deeltje tegelijk te meten. dat maakt toekomstvoorspellen dus helaas onmogelijkquote:Op vrijdag 25 juni 2010 09:13 schreef bigore het volgende:
En er is een Computer groter dan het Universum nodig om alle gegeven in op te kunnen slaanquote:Op vrijdag 5 november 2010 01:34 schreef Asphias het volgende:
[..]
helaas is het huidige begrip van de wetenschap dat het onmogelijk is om de plaats én de snelheid van een deeltje tegelijk te meten. dat maakt toekomstvoorspellen dus helaas onmogelijk
daarnaast heb je nog quantum effecten, wat voor zover we weten écht random is. zie het dubbel-spleet experiment, wij kunnen niet voorspellen, ookal weten we de begincondities helemaal, waar het deeltje uit zal komen. het lijkt er dus op dat zelfs áls je alle waarden van elk deeltje zou weten, je dan nóg niet kan voorspellen wat er in de toekomst gebeurd.
Cool!quote:Op maandag 8 november 2010 08:29 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
07-11-2010
Grootste deeltjesversneller haalt nieuw hitterecord
[ afbeelding ]
© epa
De grootste deeltjesversneller ter wereld, de Large Hadrton Collider (LHC) nabij Genève, heeft een nieuw hitterecord gevestigd.
Met botsende atoomkernen van lood produceerden de fysici aan het Europees centrum voor onderzoek naar elementaire deeltjes (Cern) subatomaire, 10 miljard graden hete micro-vuurballen.
Miljoen maal heter
Dat is een miljoen maal heter dan de temperatuur in het centrum van onze zon. Het gaat dan ook om "de hoogste temperaturen en de grootste densiteiten die ooit in een experiment zijn bereikt", aldus David Evans van de Universiteit van Birmingham. Met deze "mini-oerknal" hopen de vorsers inzicht te krijgen in de eerste microseconden van het universum. (belga/ep)
(HLN)
dat weten we over een paar jaar als de data geanalyseerd isquote:Op dinsdag 9 november 2010 11:44 schreef Maanvis het volgende:
Is het nou een wedstrijdje wie maakt de hoogste temperatuur, of is er nog daadwerkelijk iets ontdekt?
In dit verband wel interessant:quote:Op donderdag 18 november 2010 18:39 schreef Maanvis het volgende:
Wat ik mis in dit verhaal is hoe lang het anti-hydrogeen atoompje dan bestaan heeft. Dat lijkt me wel interessant om te weten, zeker ook aangezien ik het bernini mysterie vorig jaar gelezen heb
.
? Is dit serieus?quote:Op vrijdag 26 november 2010 12:45 schreef semexo het volgende:
Lijkt me zinloos wat ze doen, want imo is er geen kleinste deeltje gezien alles in feite slechts trilling is.
Idd boute uitspraak, lijkt mij ook.quote:Op vrijdag 26 november 2010 12:45 schreef semexo het volgende:
Lijkt me zinloos wat ze doen, want imo is er geen kleinste deeltje gezien alles in feite slechts trilling is.
Yup, samenzweringstheorien maken het leven interessant.quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:23 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Idd boute uitspraak, lijkt mij ook.
Het hele project lijkt zo te zien trouwens mislukt:
http://www.cerntruth.com/?p=211
We hebben een Nobelprijswinnaar !!!!!!!!quote:Op vrijdag 26 november 2010 12:45 schreef semexo het volgende:
Iets in de prullenbak laten verdwijnen zullen ze niet meer zo snel doen na de Cosmological Constant.quote:Op maandag 3 januari 2011 09:17 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind het wel een melodramatisch stukje, eigenlijk, vooral als "Het einde van de natuurkunde" erbij wordt gesleept.
Ook dat het standaardmodel de prullenbak in kan als er geen Higgsdeeltje wordt gevonden is wat overdreven; er zijn verscheidene alternatieven voor spontane symmetriebreking (oftewel het "Higgsmechanisme") ontwikkeld.
Gezien de grote voorspellende kracht van het standaardmodel zou het ook nogal bizar zijn om het "de prullenbak in te gooien". Dat doe je niet zomaar met een theorie die zoveel dingen zowel kwalitatief als kwantitatief (12 decimalen achter de komma oid) kan voorspellen.
Typisch sensatiestukje, als je het mij vraagt
Net zo lang totdat alle 101500 verschillende theorieën uitgesloten zijnquote:Op zaterdag 15 januari 2011 09:05 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het is alleen voor de snaartheoreten te hopen dat dit soort negatieve resultaten zich niet net zo lang blijven ophopen tot er geen enkele versie meer is die in de praktijk kan werken.
(Kennislink)
Nee, want je verkrijgt wel steeds meer informatie door die snelheden op te voeren. Maar het gaat inderdaad steeds moeizamer; een deeltje versnellen van 0,9990c naar 0,9991c kost veel meer energie dan een deeltje versnellen van 0,90c naar 0,91cquote:Op zaterdag 15 januari 2011 11:48 schreef b4kl4p het volgende:
Even een reactie van buiten hoor, ben geen natuurkundige.
Maar men wil steeds dichter naar de snelheid van het licht, maar de echte lichtsnelheid is (naar ik heb vernomen) uitgesloten. Wat is de toegevoegde waarde dan van die extra snelheid en is het onderzoek niet compleet nutteloos zonder de ware snelheid van het licht?
En ook nog eens voor 2012, ambitieus hoor.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 11:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Net zo lang totdat alle 101500 verschillende theorieën uitgesloten zijn![]()
het gaat niet om de snelheid van het licht, maar om de energie die de deeltjes hebben op het moment dat ze botsen. simpel gezegd, men wilt exotische deeltjes creëren, en het kost erg veel energie om zo'n deeltje te maken. hoe harder je twee protonen tegen elkaar botst, hoe meer energie er bij die botsing vrij komt en hoe meer kans je hebt dat er een exotisch deeltje wordt gemaakt.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 11:48 schreef b4kl4p het volgende:
Even een reactie van buiten hoor, ben geen natuurkundige.
Maar men wil steeds dichter naar de snelheid van het licht, maar de echte lichtsnelheid is (naar ik heb vernomen) uitgesloten. Wat is de toegevoegde waarde dan van die extra snelheid en is het onderzoek niet compleet nutteloos zonder de ware snelheid van het licht?
Boek bijna uit, maar het is een absolute aanrader. Niet alleen wordt de technologie van de LHC erg helder uiteen gezet, maar ook de theorie van het standaardmodel waar de LHC uitspraken over moet gaan doen. Een beetje voorkennis is misschien wel handig, maar als je al wat kennis van het standaardmodel hebt (niet strikt nodig!) is dit echt een ontzettend leuk boek om te lezenquote:Op zaterdag 2 april 2011 18:02 schreef Haushofer het volgende:
Vandaag A Zeptospace Odyssey gekocht, ben erg benieuwd. Ben niet zo thuis in die fenomenologie, en dit wordt toch één van de grote pijlers in de fundamentele natuurkunde de komende jaren
I'll echo that!quote:Op maandag 18 april 2011 09:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Boek bijna uit, maar het is een absolute aanrader. Niet alleen wordt de technologie van de LHC erg helder uiteen gezet, maar ook de theorie van het standaardmodel waar de LHC uitspraken over moet gaan doen. Een beetje voorkennis is misschien wel handig, maar als je al wat kennis van het standaardmodel hebt (niet strikt nodig!) is dit echt een ontzettend leuk boek om te lezen
Antimaterie is al kunstmatig gemaakt. De algemeen aangenomen theorie gaat dat er na de oerknal voor elke miljard deeltjes antimaterie een miljard en één deeltjes materie zouden zijn geweest. en na 3 seconden was alle antimaterie vernietigd, en bleef er alleen nog materie over. Maar zelf in onze zon word elke seconde waarschijnlijk 14 ton antimaterie aangemaakt.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 08:43 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
23-04-2010
LHC stap dichter bij antimaterie
Onderzoekers ontdekken een 'bottom quark'
Wetenschappers van het CERN hebben voor het eerst een elementair deeltje in de zoektocht naar antimaterie kunnen waarnemen. In de grote deeltjesversneller (LHC) slaagden ze erin een ‘bottom’ of ook wel ‘beauty quark’ te registreren.
Sinds de start van de LHC-experimenten hielden de wetenschappers een lijstje bij van elementaire deeltjes die ze hoopten te ontdekken. Nu ze eindelijk fysiek bewijs hebben gevonden van de zogenaamde bottom quark, kan er voor het eerst een naam van die lijst geschrapt worden.
Antimaterie
Quarks vormen de bouwstenen voor hadronen. Dat zijn elementaire deeltjes waarvan de meest bekende en stabiele varianten protonen en neutronen zijn. Samen vormen de zes typen quarks (up, down, charm, strange, top en bottom) een fundamenteel onderdeel van materie.
Het ontdekken van zulke elementaire deeltjes is een belangrijke stap in het onderzoek naar antimaterie. Dat is kort gesteld het tegenovergestelde van alles wat wij in ons universum als reëel ervaren.
Voor een positief geladen proton zou bijvoorbeeld een negatief geladen antiproton moeten bestaan. Komen de twee in contact, dan worden ze volledig vernietigd en vormt hun energie een andere (anti)materie.
Niet op Aarde
Op Aarde komt antimaterie van nature niet voor. Dat komt omdat het meteen in contact zou komen met zijn materievariant en zo vernietigd zou worden. Er wordt vaak gespeculeerd dat er ergens een soort anti-heelal bestaat dat het tegenovergestelde van ons, op materie gebaseerde, universum vormt.
Met de LHC-experimenten proberen wetenschappers nu te achterhalen waar al die ontbrekende antimaterie naartoe is gegaan.
(zdnet.be)
Ik geloof wel in die onwaarneembare structuur. Zodoende geloof ik ook dat we nooit uitgevraagd zullen zijn. De zoektocht levert echter wel juweeltjes op die ons in staat stellen verder te zoeken.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:26 schreef nero7 het volgende:
En het is niet zo dat er nog een universum naast ons bestaat, dat uit anti-deeltjes bestaat?
Alleen zien wij deze universa niet, omdat het licht ons niet heeft bereikt, omdat deze simpelweg te ver bij ons vandaan zijn.
Hoezo zou het niet kunnen, dat er een universumstelsel bestaat, net als een sterrenstelsel, maar dat de sterren universa voorstellen? Tsja, alleen die zien we niet.
Net als dat de deeltjes 2x zo zwaar worden, door de energie die ze kregen toegediend bij het versnellen, eigenlijk hetzelfde is als dat ze 2x sneller dan lichtsnelheid reisden?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:49 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik geloof wel in die onwaarneembare structuur. Zodoende geloof ik ook dat we nooit uitgevraagd zullen zijn. De zoektocht levert echter wel juweeltjes op die ons in staat stellen verder te zoeken.Wellicht komen we er ooit achter.
Ik geloof namelijk niet dat licht het snelste in ons universum is maar daarvoor moeten we nog een tijdje door blijven zoeken.
Zo hebben de media het genoemd hoorquote:Op vrijdag 29 juli 2011 14:38 schreef Robus het volgende:
Zucht... Het "God-deeltje". Ze weten ook alles te kapen he die lui.
quote:Op vrijdag 29 juli 2011 14:38 schreef Robus het volgende:
Zucht... Het "God-deeltje". Ze weten ook alles te kapen he die lui.
quote:The hunt for the God particle
[...]
The first thing you learn when you ask scientists about the God particle is that it's bad form to call it that. The particle was named a few years back by Nobel Prize-winning physicist Leon Lederman, who has a knack for turning a phrase. Naturally the moniker took root among journalists, who know a good name for a particle when they hear one (it beats the heck out of the muon or the Z-boson).
The preferred name for the God particle among physicists is the Higgs boson, or the Higgs particle, or simply the Higgs, in honor of the University of Edinburgh physicist Peter Higgs, who proposed its existence more than 40 years ago. Most physicists believe that there must be a Higgs field that pervades all space; the Higgs particle would be the carrier of the field and would interact with other particles, sort of the way a Jedi knight in Star Wars is the carrier of the "force." The Higgs is a crucial part of the standard model of particle physics—but no one's ever found it.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch(...)ergebruikers-in.htmlquote:Deeltjesversneller roept hulp computergebruikers in
Laatste update: 11 augustus 2011 15:26 info .AMSTERDAM – De deeltjesversneller in Genève komt rekenkracht tekort. Computergebruikers kunnen nu helpen door hun eigen machines berekeningen uit laten voeren.
Een paar softwarepakketten installeren is genoeg om met de Large Hadron Collider mee te kunnen denken. De computer begint dan botsingen van deeltjes te simuleren als hij niet actief voor andere zaken gebruikt wordt. De resultaten van die LHC@Home 2.0-tests stuurt hij naar het hoofdkwartier in Zwitserland.
De ‘burgerdata’ kan van pas komen bij wetenschappelijk onderzoek. De Geneefse deeltjesversneller laat protonen (atoomdeeltjes) met bijna de snelheid van het licht op elkaar botsen. Dat levert nieuwe deeltjes op. Die kunnen ons misschien meer leren over het ontstaan van het heelal.
Thuiscomputers kunnen ook helpen te zoeken naar het Higgs-boson, het deeltje waaraan alle andere deeltjes hun massa zouden ontlenen.
Buitenaards leven
Wetenschappers laten vaker computers van consumenten meerekenen. Een bekend voorbeeld is SETI@Home, dat al jaren zoekt naar sporen van buitenaards leven. Daarvoor maakt het gebruik van BOINC. Dat computerplatform kan worden gebruikt voor talloze ‘meerekenprojecten’, van klimaatonderzoek tot de wetenschappelijke strijd tegen malaria.
Het project dat deze week is begonnen lijkt op een initiatief uit 2004. Daarbij gaan thuiscomputers aan de slag met protonen, ook ten behoeve van de Zwitserse deeltjesversneller. LHC@Home 2.0 onderscheidt zich van zijn voorganger door het belang van zijn berekeningen.
“Door de toegenomen rekenkracht van computers kunnen vrijwilligers nu zoeken naar fundamentele deeltjes”, vertelt de CERN in een persbericht. “Zo kunnen ze nieuwe inzichten verschaffen in het ontstaan van ons universum.”
Gezien mijn eerdere ervaringen met VirtualBox en andere virtualizatie software gaat dit hem niet worden...quote:Op donderdag 11 augustus 2011 15:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/wetensch(...)ergebruikers-in.html
Meedoen? ga naar http://lhcathome.web.cern.ch/LHCathome/Physics/
Dit houdt me er ook een beetje vanaf ja. Met SETI deed ik altijd graag mee, maar dit vind ik teveel gedoe.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 16:04 schreef TagForce het volgende:
[..]
Gezien mijn eerdere ervaringen met VirtualBox en andere virtualizatie software gaat dit hem niet worden...
Jammer dat het geen standaard client op je PC is zoals bij Seti@Home of die andere Distributed Computing Projects. Had graag meegedaan met mijn idle cycles.
Het standaardmodel is dan "compleet" ( "bewezen" zou ik het niet noemen). Echter, het standaardmodel is een "effectieve theorie". Dat wil zeggen dat we verwachten dat bij veel hogere energieën er een nieuwe theorie nodig is. Net zoals b.v. Newtoniaanse fysica "effectief" is; bij lage energieën en lage snelheden voldoet Newton prima, maar bij hogere energieën heb je Einstein nodig.quote:Op vrijdag 2 september 2011 02:26 schreef tech4u het volgende:
Wat ik me nou afvraag (waaarschijnlijk domme vraag): Stel ze vinden het higgs deeltje, is dan het standaardmodel bewezen, en hebben we dan een model dat alles verklaard?
Het zegt erg weinig over snaartheorie; we weten niet hoe je precies met snaartheorie het standaardmodel moet verklarenquote:En wat zegt dat dan over snaartheorie, is die dan ontkracht?
Ik denk niet dat wetenschap binnen 1 jaar van een ontdekking naar een theorie gaat. Eerst zullen ze vele onderzoeken plegen en dit zal worden gereviewd worden, waarna er allemaal nieuwe onderzoeken uitrollen.quote:Op zaterdag 24 september 2011 20:55 schreef nero7 het volgende:
En op hoeveel vermogen zaten ze? Wellicht betekent dat hele 2012 een nieuw begrip voor natuurwetten dat definitief is.
quote:CERN PUBLIC SEMINAR
Tuesday, December 13, 2011 from 14:00 to 16:00 (Europe/Zurich) at CERN ( Main Auditorium )
Please note that this event will be available live via the Webcast Service.
Tuesday, December 13, 2011
o 14:00 - 14:40 Update on the Standard Model Higgs searches in ATLAS 40'
Speaker: Fabiola Gianotti (CERN)
o 14:40 - 15:20 Update on the Standard Model Higgs searches in CMS 40'
Speaker: Guido Tonelli (Universita di Pisa and INFN Sezione di Pisa - CERN)
o 15:20 - 16:00 Joint question session 40'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |