Wow, dat is snel! Je hoeft dus maar 2 weken te wachten voordat je weer op kan. Dat is wel relaxed.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:58 schreef house_is_a_feeling het volgende:
14 April weer examen, helaas maar 1 lesje ervoor.. wordt m anders niet qua geld. Kolereexamens moeten ook zo duur zijn zeg
Bij mij is het ook 225 euro. Ik hoop echt dat ik geen herexamen hoef te doen, want dan kost het al gauw weer 400 euro (incl. lessen). Pff, wat een hoop geld eigenlijk. Je kunt er veel leukere dingen van kopen!quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:17 schreef MelR het volgende:
hoeduur zijn ze bij jou rijschool dan?...bij mij is het 225 euro...terwijl ze bij het CBR zelf maar 93 euro (of in die trant) zijn...heb eigelijk geen idee waarom de rijscholen er nog zoveel geld bovenop gooien?...administratiekosten oid? maar wees blij, jij weet iig al wanneer je weer examen mag doen
Ik heb bijna elke week 3 uur rijles gehad. Het bevalt me wel. Ik merk ook dat de tweede/derde les van de week altijd beter gaat dan de eerste les. Ook merk ik dat ik het begin van elke les slechter rij dan het einde van de lesquote:Op vrijdag 2 april 2010 13:33 schreef TheGloaming het volgende:
Morgenvroeg weer les (de 4de les van 2 uur). Heb van 8 tot 10 les![]()
Ga vanaf nu waarschijnlijk meestal 2x in de week lessen. Dat is in totaal dan 4 uur les in de week. Zijn er andere die er ervaring mee hebben om meerdere keren in de week te lessen? Ben benieuwd of dit voordelig gaat uit pakken. De instructeur zegt in ieder geval dat ik alles snel oppak dus dat is wel mooi
Zo uit m'n hoofd ongeveer ~240. Had er nog een half lesje bijgenomen omdat ik nog een halve les over had, dus 1 les in totaal nog over. De 93e van het CBR dan moet je denken aan uurloon van de examinator + winst? De rijschool moet dan nog de instructeur betalen, je lesauto, diesel etc. Geen onrealistische prijs maar het blijft pijnlijk in de portmonnee.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:17 schreef MelR het volgende:
hoeduur zijn ze bij jou rijschool dan?...bij mij is het 225 euro...terwijl ze bij het CBR zelf maar 93 euro (of in die trant) zijn...heb eigelijk geen idee waarom de rijscholen er nog zoveel geld bovenop gooien?...administratiekosten oid? maar wees blij, jij weet iig al wanneer je weer examen mag doen
quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:31 schreef Lammmetje het volgende:
Wow, dat is snel! Je hoeft dus maar 2 weken te wachten voordat je weer op kan. Dat is wel relaxed.
Ik heb precies hetzelfde gedaan! Ik weet van mezelf dat als ik elke week maar een uurtje doe word ik gek van hoe lang het duurt en het zal nooit echt blijven hangen, daar is het gewoon te kort voor.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:33 schreef TheGloaming het volgende:
Morgenvroeg weer les (de 4de les van 2 uur). Heb van 8 tot 10 les![]()
Ga vanaf nu waarschijnlijk meestal 2x in de week lessen. Dat is in totaal dan 4 uur les in de week. Zijn er andere die er ervaring mee hebben om meerdere keren in de week te lessen? Ben benieuwd of dit voordelig gaat uit pakken. De instructeur zegt in ieder geval dat ik alles snel oppak dus dat is wel mooi
Met het geld gaat het wel hard dan inderdaad:P. Zie dat sommige hier slechts 30 euro voor 1 uur rijles kwijt zijnquote:Op vrijdag 2 april 2010 13:43 schreef Lammmetje het volgende:
[..]
Ik heb bijna elke week 3 uur rijles gehad. Het bevalt me wel. Ik merk ook dat de tweede/derde les van de week altijd beter gaat dan de eerste les. Ook merk ik dat ik het begin van elke les slechter rij dan het einde van de lesHet voordeel is dat je sneller je rijbewijs hebt, maar het nadeel is dat het geld heeeeel snel opgaat.
Als je het geld ervoor hebt, zou ik het gewoon doen!
Nog maar 4 uur rijles (incl. uurtje voor examen) en dan wil ik mijn rijbewijs halen. Ik heb er weer meer vertrouwen in gekregen
Wat moet ik me bij zoiets voorstellen? Voor een opleiding of?quote:
Nee een soort schatting voor hoeveel lessen ik nodig hebquote:Op vrijdag 2 april 2010 16:43 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Wat moet ik me bij zoiets voorstellen? Voor een opleiding of?
Moet je meer betalen voor een herexamen dan? anders kom ik daar nu ook pas weer achter..quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:25 schreef singlemetkids het volgende:
in Haren zit een rijschool waar je voor een examen 140 euro betaald...
Als die dat kan, kan dat overal lijkt me. Je betaald bij hem puur het examen en een les en ca 10 euro extra.
Als ze voor een les 44 euro vragen kunnen ze dus je examen doen voor 140 euro. Met een examen ben je over het algemeen minder tijd kwijt dan met gewoon rijles, mits je rijschool ook de lessen doet in de examenplaats.
vind 100 euro administratie kosten errug veel.. Baalde ook een beetje ervan dat ik 220 euro examen geld moest betalen voor mijn herexamen.
Nietquote:Op vrijdag 2 april 2010 21:48 schreef WhiteJoker het volgende:
Nee examen en herexamen zijn even duur. Voor een B.N.O.R.-examen (Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid = Voormalig staatsexamen) betaal je meer.
Wanneer moet je die doen dan? En wie heeft een bron van de kosten?quote:
Ik heb vorig jaar BNOR-examen gedaan, was gewoon even duur.quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:03 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Wanneer moet je die doen dan? En wie heeft een bron van de kosten?
Het CBR heeft een tarievenlijst op hun website. Voor een CBR-examen betaald je rijschool ¤90,80. Voor een BNOR-examen betaald je rijschool ¤100,45. Je gaat mij niet wijsmaken dat je rijschool dat verschil niet doorberekend of ze moeten überhaupt al een vette winstmarge hebben.quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:03 schreef monsterd. het volgende:
Wanneer moet je die doen dan? En wie heeft een bron van de kosten?
Die van mij berekend het gewoon door aan mij. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat het examen in een andere plaats wordt afgenomen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:21 schreef Merkie het volgende:
Ik heb vorig jaar BNOR-examen gedaan, was gewoon even duur.
quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:29 schreef Biefstuk het volgende:
Paar maandjes verder. Benzine is duuuuuuuuuuuuuuuur
Heb ik zo'n goedkoop autootje, 35 euro belasting per kwartaal dacht ik. Ben ik een klauwen met geld kwijt aan benzine
Oké nu pak ik de auto voor alles en nog wat maar toch
Daarom ga ik ook rijbewijs A halen. Leuker, én goedkoper! Ik doe nu vooral auto omdat het altijd handig is en het eigelijk onmisbaar is.quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:29 schreef Biefstuk het volgende:
Paar maandjes verder. Benzine is duuuuuuuuuuuuuuuur
Heb ik zo'n goedkoop autootje, 35 euro belasting per kwartaal dacht ik. Ben ik een klauwen met geld kwijt aan benzine
Oké nu pak ik de auto voor alles en nog wat maar toch
Kun je wat meer vertellen over zo'n examen? Ben wel benieuwd, voor het geval ik hem over 2x nog niet haal..quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:21 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar BNOR-examen gedaan, was gewoon even duur.
De meeste winst behaald een rijschool op de examens..quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:27 schreef WhiteJoker het volgende:
Huur van de auto, administratiekosten, huur van de instructeur enzovoorts. Het kost een rijschool over het algemeen best veel zo'n examen. Ze moeten natuurlijk ook wel winst blijven maken.
Nog 1,5 uur voordat ik weer mag lessen
quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:45 schreef KleineNeger het volgende:
[..]
Nee een soort schatting voor hoeveel lessen ik nodig heb
Klinkt goed joh!quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:36 schreef jacobras het volgende:
Werd vanochtend om 5 voor 9 wakker gebeld, of ik over 5 minuten kon rijlessen. Ehm, nee, maar over een kwartier wel!
![]()
Heb dus mooi een uur rijles gehad, ging goed. Bij de rotondes let ik nu niet op de snelheidsmeter, maar ga ik gewoon op gevoel erop af(remmen). Ging de eerste keer ietsje te hard, maar ging daarna erg goed.
Had wel een misschakel, mikte op 3 maar kwam in 5. Had het niet door, merkte wel dat de auto anders reageerde dan ik had verwacht. Verder ging het goed, erg leuk nog![]()
Inderdaad, ze mogen mij altijd wakker bellen om te rijlessenquote:Klinkt goed joh! Toch altijd fijn als ze dan aan jou denken en je zon onverwachts uurtje kunt meepikken he!
Wordt bij jou een 3 aangeleerd op rotondes? Bij mij een 2, wat voor mij ook veeeel fijner aanvoelt, veel meer tijd. Maar het is maar hoe het je geleerd wordtquote:Op zaterdag 3 april 2010 10:36 schreef jacobras het volgende:
Werd vanochtend om 5 voor 9 wakker gebeld, of ik over 5 minuten kon rijlessen. Ehm, nee, maar over een kwartier wel!
![]()
Heb dus mooi een uur rijles gehad, ging goed. Bij de rotondes let ik nu niet op de snelheidsmeter, maar ga ik gewoon op gevoel erop af(remmen). Ging de eerste keer ietsje te hard, maar ging daarna erg goed.
Had wel een misschakel, mikte op 3 maar kwam in 5. Had het niet door, merkte wel dat de auto anders reageerde dan ik had verwacht. Verder ging het goed, erg leuk nog![]()
Ik heb soms ook de neiging om rechts niet voor te laten gaanquote:Ging er goed, op 1 ingreep na(liet zonder na te denken een auto van rechts niet voor )
Mja, je moet er gewoon overheen zetten. Ik weet zeker dat er telkens verbetering is (hoe klein ook). Ik ben trouwens vergeten of jij al een afrijdatum hebtquote:Op vrijdag 2 april 2010 17:35 schreef Purdey het volgende:
Mijn rijles ging een beetje mwa mwa vandaag.Niet veel foutjes,maar ook geen waanzinnig enthousiaste instructeur.Oefen veel op de snelweg momenteel,dus dat is sowieso vrij eentonig.Ik heb een beetje het gevoel dat ik niks meer leer,terwijl er toch nog een aantal puntjes van verbetering zijn.Af en toe kan ik wel janken als ik thuis kom
Wat is er mis met om 7.45 gaan lessen? Ik mag volgende week dinsdag, woensdag én vrijdag om 7.30 in de lesauto gaan zitten.quote:Op zaterdag 3 april 2010 14:51 schreef TheGloaming het volgende:
Vanochtend om 8:00 les gehad. Ging echt vrij slecht in het begin. Tweede uur ging beter. Voor het eerst nu naar de "grote stad" (Den Bosch) gereden.
Deeltoets 1 wel goed afgesloten dus nu aan de slag met module 2.
Nu dinsdag weer les van 07:45tot 9:45 en vrijdag van 08:00 tot 10:00.
Ik heb nog geen afrijdatum nee,ik weet ook heulemaal niet of ik na deze acht blokken überhaupt examen mag doen.Althans,het zal vast wel mogen,maar of het ook nut heeft.Ik denk dat ik me af en toe te druk maak om alles.Maar het begint te irriteren.Klinkt misschien stom,maar ik ben gewend dat de dingen gaan zoals ík wil,en hier lijk ik totaal geen grip op te hebben.Soms denk ik dat ik briljant bezig ben,terwijl mijn instructeur dan negen van de tien keer 'Wat doe jij nou?!?quote:Op zondag 4 april 2010 16:22 schreef Lammmetje het volgende:
Mja, je moet er gewoon overheen zetten. Ik weet zeker dat er telkens verbetering is (hoe klein ook). Ik ben trouwens vergeten of jij al een afrijdatum hebten zo ja, mag ik weten wanneer??
Ik mocht zelf beslissen of hij mee ging. Hij gaf zelf aan meestal mee te gaan, zodat hij kan zien wat je evt fout doet. Is handig voor als je zaktquote:Op zondag 4 april 2010 18:39 schreef Purdey het volgende:
Even een ander vraagje aan de al inmiddels afgereden mensen,je mag zelf beslissen of je instructeur meegaat met examen of niet.Wat zijn de voor/tegens? Maakt het extra nerveus? Is het juist vertrouwd?
Ik had een erg goede band met mijn instructeur en ik vond t wel vertrouwd en fijn om af en toe oogcontact te hebben. Daarnaast is t handig dat hij gelijk weet wat t probleem was mocht je zakken..quote:Op zondag 4 april 2010 18:39 schreef Purdey het volgende:
Even een ander vraagje aan de al inmiddels afgereden mensen,je mag zelf beslissen of je instructeur meegaat met examen of niet.Wat zijn de voor/tegens? Maakt het extra nerveus? Is het juist vertrouwd?
Ik heb nog niet afgereden maar ik heb het volgende vernomen van mijn instructrice: ja, je instructeur mag mee, maar er zijn 2 uitzonderingen:quote:Op zondag 4 april 2010 18:39 schreef Purdey het volgende:
Even een ander vraagje aan de al inmiddels afgereden mensen,je mag zelf beslissen of je instructeur meegaat met examen of niet.Wat zijn de voor/tegens? Maakt het extra nerveus? Is het juist vertrouwd?
Oké Jacobus,dát was echt een briljante opmerkingquote:Op zondag 4 april 2010 18:52 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Als ik de verhalen hier soms lees over gezakten dan lijken sommige examinatoren uit een NSB-familie te komen. Dan is het achteraf zijn woord tegen de jouwe, ook al weet hij dat je het goed deed.
Bij mij is het ook echt mijn redding geweestquote:Op zondag 4 april 2010 19:01 schreef Purdey het volgende:
[..]
Oké Jacobus,dát was echt een briljante opmerkingAlhoewel ik wel denk dat ik mijn toekomstige examinator niet aan kijken zonder aan hakenkruizen en kleine snorretjes te denken
![]()
Bedankt voor alle reacties.Het is wel allemaal wat duidelijker qua voor/tegens.Het is wel zo dat je altijd een getuige hebt,en dat het verttrouwd is.Ook ik heb een goede band met mijn instructeur,dus in principe is dat wel fijn.Ook qua afleiding voor de examaminator is dat wel goed inderdaad.Ja,ik denk dat ik mijn instructeur wel meeneemHoe meer zielen,hoe meer vreugd
Haha zo,saved by the instructer dusquote:Op zondag 4 april 2010 19:09 schreef Pannenkoeken het volgende:
[..]
Bij mij is het ook echt mijn redding geweest.
Ik starte op het CBR terrein de auto en wilde weg rijden. Zegt mijn examninator "moet je de lampen niet aanzetten?" (het was in februari en 8.00 uur sochtends ofzo).
Ik denk shithad nog nooit de lampen aangezet. Hoor ik achter me "dat gaat bij deze auto automatisch". Toen heb ik maar instemmend geknikt ofzo
.
![]()
Ik had echt niet geweten wat ik anders had moeten zeggen, zijn indruk was dan vast niet positief geweest.
Had nog nooit nagedacht hoe die lampen aanmoeten ed, vrij dom eigenlijk. Of ik was het gewoon weer vergeten, dat kan ook goed
.
Behalve dan t mistlicht enzo dat wist ik wel.
Toen ik opgehaald werd door mijn instructeur voor het examen zei hij: "je hebt geluk, het regent, dan hoef je niet onder de motorkap te kijken (+ uitleg te geven)". Daar was ik stiekem heel erg blij meequote:Op zondag 4 april 2010 19:14 schreef Purdey het volgende:
[..]
Haha zo,saved by the instructer dusIk heb toevallig van de week met vrij harde regenval de lichten aan mogen zetten.Een waar eureka moment na 62 rijlessen
'Zet de verlichting maar aan' 'Euhh..?!?!' 'Dat ding links naast je,twee schuifjes naar rechts.' 'Dat is het?' 'Ja?' Men,wat was ik blij
Ik heb ook nog niks aan de hellingproef gedaan,en weet nog niks van onder de motorkap,is dat nog nuttig? Ja,instructeur lief gaat mee,hoe dan ook
Dat vraag ik me ook af? Ik dacht half november 2009 dat ik aan een pakket van 30 méér dan genoeg had,maar het valt vies tegen.Ik vind het ook helemaal geen issue eigenlijk.De een leert sneller dan de ander,maar wel jammer dat jij er blijkbaar wel een issue van maakt.quote:
Betalen je ouders?quote:Op zondag 4 april 2010 19:36 schreef Purdey het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af? Ik dacht half november 2009 dat ik aan een pakket van 30 méér dan genoeg had,maar het valt vies tegen.Ik vind het ook helemaal geen issue eigenlijk.De een leert sneller dan de ander,maar wel jammer dat jij er blijkbaar wel een issue van maakt.
Ik denk dat je dat beter niet had kunnen denken. Gewoon proberen het zelf op te lossen (dus vooral veel kijken) en achteraf pas te horen krijgen hoe het ging. Volgens mij heb ik echt geluk met mijn examengebied, want Rotterdam lijkt me echt 100 keer drukker dan hier in Arnhemquote:Op zondag 4 april 2010 18:36 schreef Purdey het volgende:
[..]
Ik heb nog geen afrijdatum nee,ik weet ook heulemaal niet of ik na deze acht blokken überhaupt examen mag doen.Althans,het zal vast wel mogen,maar of het ook nut heeft.Ik denk dat ik me af en toe te druk maak om alles.Maar het begint te irriteren.Klinkt misschien stom,maar ik ben gewend dat de dingen gaan zoals ík wil,en hier lijk ik totaal geen grip op te hebben.Soms denk ik dat ik briljant bezig ben,terwijl mijn instructeur dan negen van de tien keer 'Wat doe jij nou?!?' zegt
Invoegen op de snelwegen ging nu volgens mij wel goed,maar nu ging het parkeren ronduit kut.Ging een andere leerling halen,en instructeur zei 'Keer gelijk de auto maar even,is wel handig!' Heb ik gewoon bijna tien minuten van de volgende leerling afgesnoept omdat het gewoon niet lukteIk denk dat ik van de week eens hardop ga handelen.Zeggen wat ik doe in sommige situaties en waarom ik dat dan doe.Misschien helpt dat.Van de week een hele drukke kruising in het centrum van R'dam waar ik naar links moest.Het was op dat moment zo druk,dat ik dacht 'Ik gooi 'm gewoon naar links,en als het mis gaat,wordt er wel ingegrepen..' Resultaat: Haast een man op een fiets platgereden
Ik had een 'andere' instructeur mee dan mijn 'vaste' en ik vond het niet fijn dat die 'andere' met mij meeging bij m'n TTT. Hij zat verveeld achterin te kijken, onderuit gezakt en ik zag 'm afkeurend in mijn binnenspiegel kijken. Ik kreeg er echt de kriebels van. Ook kraakte hij me af toen ik mijn uitslag kreeg. Ik kon wel janken toenquote:Op zondag 4 april 2010 18:39 schreef Purdey het volgende:
Even een ander vraagje aan de al inmiddels afgereden mensen,je mag zelf beslissen of je instructeur meegaat met examen of niet.Wat zijn de voor/tegens? Maakt het extra nerveus? Is het juist vertrouwd?
Niks mis met zoveel lessen. Een vriendin van me had 80 lessen nodig en kan gewoon goed rijdenquote:
Ik zie wel gewoon hoe het gaat. Als ik zak dan ga ik het gewoon nog een (paar) keer proberen.quote:Op zondag 4 april 2010 19:21 schreef 2na het volgende:
Mijn instructrice ging mee, ze zat achter mij en op plekken waar ik extra moest opletten tikte ze zachtjes in mijn rug. Erg fijn!
Ps Lammetje, mijn ouders hadden er ook geen vertrouwen in!!!
Je vroeg het weliswaar niet aan mij, maar mijn ouders betalen. Ik heb het cadeau gekregen voor m'n 18e & 19e verjaardagquote:
Ik vergeet ze ook weleens aan te zetten. Eigenlijk mag je ze blijkbaar pas aandoen als de motor draait, maar als ik ze niet gelijk aanzet, vergeet ik het 9 van de 10 keerquote:Op zondag 4 april 2010 19:57 schreef FastFox91 het volgende:
Ik doe altijd lichten aan, ook met blauw weer zonnetje. Beter te goed zichtbaar dan niet en je vergeet ze niet aan te zetten als je in een tunnel rijdt of als het donker wordt.
Ehrm, denk eens na, landbouwverkeer gaat nauwelijks harder dan 30 km/h. Het lijkt me logisch dat je bij bord A landbouwverkeer mag inhalen en niet dat landbouwverkeer motorvoertuigen in mogen halen, dat laatste slaat gewoon nergens op.quote:Op maandag 5 april 2010 00:23 schreef jacobras het volgende:
Net even wat oefenexamens gemaakt (Verjo cd), heb een paar vraagjes (klikken op afbeelding = groter formaat):
1. Bord A betekent dat motorvoertuigen elkaar onderling niet mogen inhalen. Er zit een uitzonderingsbord voor landbouwverkeer bij. Maar dat betekent dus toch dat landbouwverkeer in dit geval wél motorvoertuigen mag inhalen, het bord wordt dus uitgezonderd voor landbouwverkeer. Dan klopt het toch niet dat motorvoertuigen hier wel landbouwverkeer mag inhalen?
[ link | afbeelding ]
2. Tja, er staat "U gaat nu invoegen. Mag dat?" Invoegen mag pas echt (en moet meteen) als je richting aangeeft. Dus in dit geval mag je niet meteen invoegen, maar moet je dus eerst richting aangeven. Zal wel aan mij liggen :8
[ link | afbeelding ]
3. Een motor met 2 wielen valt toch gewoon onder motorvoertuigen?
Heb je dan nog nooit in de avonduren les gehad?quote:Op zondag 4 april 2010 19:14 schreef Purdey het volgende:
[..]
Haha zo,saved by the instructer dusIk heb toevallig van de week met vrij harde regenval de lichten aan mogen zetten.Een waar eureka moment na 62 rijlessen
'Zet de verlichting maar aan' 'Euhh..?!?!' 'Dat ding links naast je,twee schuifjes naar rechts.' 'Dat is het?' 'Ja?' Men,wat was ik blij
Ik heb ook nog niks aan de hellingproef gedaan,en weet nog niks van onder de motorkap,is dat nog nuttig? Ja,instructeur lief gaat mee,hoe dan ook
Sowieso het nieuwe rijdenquote:Op maandag 5 april 2010 00:42 schreef Eix het volgende:
[..]
Heb je dan nog nooit in de avonduren les gehad?
En of de hellingproef nuttig is ligt er natuurlijk maar net aan. Zo had ik tijdens de eerste keer dat ik zelfstandig deed schakelen en remmen al direct een hellingproef bij een verkeerslicht. Krijg je in Zuid-Limburg.Mij lijkt dat als je in een gebied rijdt met weinig hellingen dat het dan wel zal meevallen, tenzij de examinator er echt op uit is om een hellingproef te doen.
Overigens, ik les in een diesel en vind het altijd het gemakkelijkst om gewoon met de normale rem (pedaal) de hellingproef te doen. Kwestie van rustig de koppeling laten opkomen en als je merkt dat de auto wil rijden de rem loslaten en rustig gas geven. Let er alleen op dat je niet al direct bij 2000 toeren doorschakelt naar de 2, dat nieuwe rijden is absoluut geen succes heb ik gemerkt op hellingen. Pruttelde ik met 15 km/u berg op terwijl ik het gaspedaal helemaal intrapte.![]()
Mwah ja en nee, als ik 50 rij probeer ik wel consequent door te schakelen naar de 4. De 3e versnelling kan in principe ook wel maar ik schakel dus wel door als het kan.quote:Op maandag 5 april 2010 09:27 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Sowieso het nieuwe rijdenLet je daar verder serieus op?
Dat eerste doe ik ook wel. Niet voor het nieuwe rijden maar puur omdat dat veel rustiger rijdt.quote:Op maandag 5 april 2010 11:59 schreef Eix het volgende:
[..]
Mwah ja en nee, als ik 50 rij probeer ik wel consequent door te schakelen naar de 4. De 3e versnelling kan in principe ook wel maar ik schakel dus wel door als het kan.
In woonwijken daarentegen rij ik meestal gewoon in de 2, af en toe in de 3 maar dan moet ik al lange stukken ~35km/u kunnen rijden zonder zijstraten en dergelijke.
Maar je moet op hellingen dus altijd met een versnelling lager rijden anders hou je met het ' nieuwe rijden' geen vermogen meer over. En daar moet je dus wel even aan denken. Dus bergop met 50 km/u doe je sowieso in de 3...
Overigens doe ik niet heel bewust proberen zuinig te rijden, het gaat eigenlijk wel redelijk vanzelf. Ben er niet de hele les mee bezig ofzo.![]()
Leuk! Heel veel plezier en succesquote:
Wat leuk monsterd! Wat voor auto is het geworden? Bij mij begint het stiekem ook al te kriebelen,alleen ik moet er nog even voor sparenquote:Op maandag 5 april 2010 23:11 schreef monsterd. het volgende:
Heb vandaag alvast een autotje aangeschaft! Brengt iig rust in mijn hoofdHoef ik ook niet meer zo zenuwachtig marktplaats af te struinen.
De eigenaar van het autobedrijf komt hem ook nog langsbrengen, hij had kennissen in mijn woonplaats waar hij om de week naartoe ging en dan neemt hij de auto mee. scheelt mij weer een rit van een uur..![]()
4 mei weer opnieuw op btw.
Ik zou mijn vader achter de computer zetten en hem iets laten uitvoeren wat hij niet kan, om vervolgens te zeggen: 'je voelt de computer niet!'quote:Op dinsdag 6 april 2010 11:39 schreef Kimpossible het volgende:
Pf. Lessen gaan goed, maar gisteren op een afgesloten parkeerterrein met m'n pa aan het inparkeren geweest in m'n éigen autootje. Ding rijdt echt heerlijk maari k moet gewoon wél even wennen aan opel corsa c vs. suzuki grande vitara op het gebied van inparkeren. Mn pa helemaal zuur 'ja je moet je auto voelen' 'je voelt je auto niet' etc. etc.
Zal ik het dan nooit leren?
Is niet schadelijk, maar 40 in zijn 4 rjidt niet lekker. Als je opeens moet uitwijken trekt de auto bijna niet. Je kan beter al je versnellingen gebruiken, ze zitten er niet voor niets.quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:23 schreef Biefstuk het volgende:
Is het trouwens schadelijk om van z'n 2e versnelling in 1x door te gaan naar zijn 4e?
Mijn AX heeft maar 4 versnellingen en met 30 km per uur kan je al in zijn 4 zitten zonder dat de motor gaat protesteren.
In Zwolle de a28 op moest ik vrijwel elke les zowat boven de 100 zitten om mee te stromen met het andere verkeer.quote:Op dinsdag 6 april 2010 12:59 schreef willempjewever het volgende:
[ afbeelding ]
Die uitleg klopt echt niet met de praktijk. Vaak genoeg dat ik met 40 ofzo moet invoegen of zelfs vanaf stilstand omdat er andere knuppels voor je zitten te rotzooien. Met 90 invoegen kan bijna nergens (alleen als je vanaf een andere snelweg komt, maar meestal is dat via een klaverblad en dan haal je max 80).
Ik zit daar altijd in de file?quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:03 schreef house_is_a_feeling het volgende:
In Zwolle de a28 op moest ik vrijwel elke les zowat boven de 100 zitten om mee te stromen met het andere verkeer.
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 6 april 2010 13:24 schreef Chikita het volgende:
Ik heb t gehaald![]()
in een keer nog wel. Ben best een beetje trots op mezelf
Gefeliciteerd!!quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:24 schreef Chikita het volgende:
Ik heb t gehaald![]()
in een keer nog wel. Ben best een beetje trots op mezelf
Lekker boeiend welk tijdstip?quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:08 schreef willempjewever het volgende:
Mijn buurvrouw moet om 08:00 afrijden volgende week (schooldag ook nog eens). Zij denkt dat dat een prima tijd is, maar ik denk echt :x
Wat vinden jullie?
Lol. Alleen met een Nissan Micra haal je die snelheid. Met een beetje auto voeg je overal keurig met 120 in hoor, geen enkel probleem.quote:Op dinsdag 6 april 2010 12:59 schreef willempjewever het volgende:
Met 90 invoegen kan bijna nergens (alleen als je vanaf een andere snelweg komt, maar meestal is dat via een klaverblad en dan haal je max 80).
Het kan uitmaken of je moet afrijden op een tijdstip dat alle scholen net beginnen, of als er bijna niemand op de weg isquote:Lekker boeiend welk tijdstip?
Ik weet niet waar jij woont, maar als je in Rotterdam met 100/120 wilt invoegen zit je tegen je voorligger aan hoorquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:32 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Lol. Alleen met een Nissan Micra haal je die snelheid. Met een beetje auto voeg je overal keurig met 120 in hoor, geen enkel probleem.
Wat voor auto les je?
haha GEFELICITEERD! en je hoeft je niet te schamen dat je trots bent hoorquote:Op dinsdag 6 april 2010 13:24 schreef Chikita het volgende:
Ik heb t gehaald![]()
in een keer nog wel. Ben best een beetje trots op mezelf
In de spits misschien. Ik werk door heel Nederland en kan, buiten de spits, eigenlijk overal wel invoegen met 80/100/120. Geen enkel probleem.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:46 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij woont, maar als je in Rotterdam met 100/120 wilt invoegen zit je tegen je voorligger aan hoor.
Deze:quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:19 schreef Purdey het volgende:
[..]
Wat leuk monsterd! Wat voor auto is het geworden? Bij mij begint het stiekem ook al te kriebelen,alleen ik moet er nog even voor sparenIk zit te denken aan een oude VW polo om mee te beginnen.Die dingen zijn volgens mij best oké,en ze zijn niet zo duur
Ik haalde het niet omdat ik volgens de examinator te snel besliste of ik door kon bij kruispunten. Dus in principe volgens hem ook niet goed keek.. Dat is ook het enige puntje wat op de uitslag staat, het lijkt wel alsof ze me proberen uit te melkenquote:Op dinsdag 6 april 2010 17:24 schreef Chikita het volgende:
Dankje jullie wel allemaalIk loop al de hele dag met een glimlach op mn smoel
Er valt verder weinig over te vertellen, ik moest in harderwijk afrijden en reed richtig ermelo. Ik kreeg volgens mij een erg makkelijke route, had eigenlijk maar een punt waar ik even extra op moest letten en dat was een stopbord. Er rijd daar eigenlijk nooit iemand dus bij mijn vorige les was ik daar doorgereden (wel na netjes gekeken te hebben). Mijn instructeur was mee en ik zag hem daar al angstig kijken maar ik had het onthouden en stopte netjes even. Verder zei de examinator nog dat ik af en toe wat te voorzichtig reed en dat het net niet "zeikerig" werdMaar ik weet van mezelf dat ik better safe then sorry ben dus ja.. Misschien komt dat mettertijd.
@ Purdey: Ik kijk ook niet ver genoeg vooruit, volgens instructeur én examinator, maar ik heb t ook gehaald. Als je het goed oplost is er niets aan de hand. Ik heb trouwens ook veel aan mn TTT gehad. Soms helpt het om net wat andere tips te krijgen van een derde. De TTT werkt ook heel goed tegen zenuwen omdat je al weet wat je te wachten staat, en omdat je (zoals ik had) vrijstelling voor bijzonder verrichtingen kan verdienen kan het je examen een stuk makkelijker maken
Remmen of zeker gas los. En niet te zeer denken aan wat in boek zus of methode zas staat, in geen enkel geval wil je met 80km/u op een rotonde af rijden dus je doet zeker iets in deze situatie.quote:Op dinsdag 6 april 2010 18:34 schreef jacobras het volgende:
Ik kom weer even zeuren over de theorie. Van de gevaarherkenningvragen, ik vulde in "Niets doen". In mijn ANWB theorieboek staat immers dat "Gas loslaten" losstaat van snelheidsvermindering. Volgens VERJO ligt dat anders:
[ link | afbeelding ]
Wat is het nu dan?
Ik moet juist gas geven in een bocht? Ik rem dan eerst helemaal af, ga schakelen en halverwege de bocht moet ik weer optrekken, want de auto trek zichzelf dan zo de bocht om. Ben je lekker snel wegquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:16 schreef Purdey het volgende:
Gefeliciteerd Chikita!
Het ging bij mij vanmiddag redelijk.Alhoewel ik ook gewoon stomme dingen doe,en niet ver genoeg vooruit kijk.Ik heb nu samen met m'n instructeur besloten een TTT te doen,waar ik in eerste instantie op tegen was.En ik dacht hij ook,aangezien hij er nooit over begonWat doe ik fout? Gas geven in de bochten,net een dot gas gegeven in het bezinestation..Puur stom natuurlijk,maar ik doe het wel.Waar hij zich ook over verbaaste was het feit dat ik mezelf heb aangeleerd eerst op te schuiven,en dan pas te kijken of het ook kan.Donderdag langs de rijschool om een datum te prikken voor TTT,en dan maar weer afwachten..
Aaaah, leuk leukquote:Op dinsdag 6 april 2010 18:04 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Deze:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij wordt volgende week ongeveer gebracht!![]()
Opzich is zo'n golfje ook wel leuk ja! De reden dat ik hem eigenlijk nu al heb gekocht is eigenlijk omdat ik zelf ontzettend ongeduldig ben. Kan helemaal niet zo goed tegen ontzettend lang wachten, en ik vind het gewoon een leuk autotje. Loop hem iig niet voorbij op de parkeerplaats
Echt, wat een onzin. Dan had hij blijkbaar niet goed op jou gelet. Ze lopen altijd te zeuren dat je eerder moet kijken en dan doe je dat en is het wéér niet goedquote:Op dinsdag 6 april 2010 18:06 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Ik haalde het niet omdat ik volgens de examinator te snel besliste of ik door kon bij kruispunten. Dus in principe volgens hem ook niet goed keek.. Dat is ook het enige puntje wat op de uitslag staat, het lijkt wel alsof ze me proberen uit te melken
Volgens mij krijg je dit soort gevaarherkenningsvragen niet op je theorie-examen. Ik ben nog nóóit zulke vragen tegengekomen. Ik zou iig ook doen zoals Eix zegt.quote:Op dinsdag 6 april 2010 18:34 schreef jacobras het volgende:
Ik kom weer even zeuren over de theorie. Van de gevaarherkenningvragen, ik vulde in "Niets doen". In mijn ANWB theorieboek staat immers dat "Gas loslaten" losstaat van snelheidsvermindering. Volgens VERJO ligt dat anders:
[ link | afbeelding ]
Wat is het nu dan?
Ja, zover was ik ook welquote:Remmen of zeker gas los. En niet te zeer denken aan wat in boek zus of methode zas staat, in geen enkel geval wil je met 80km/u op een rotonde af rijden dus je doet zeker iets in deze situatie.
Dat weet je toch sowieso al? Stukje rijden en laten zien dat je dat beheerst...quote:Op dinsdag 6 april 2010 18:48 schreef Purdey het volgende:
Ik ben het nu ook wel eens met de TTT,terwijl ik het eerst pure geldklopperij vond.Stiekem nu nog wel een beetje,máár er zijn ook voordelenIk denk dat het best relaxed is dat je vrijstellingen kunt krijgen,en dat je indd al weet wat de bedoeling van het hele examen is.
Pffff. Dat vind ik niet echt tactisch van hemquote:Op dinsdag 6 april 2010 18:48 schreef Purdey het volgende:
Ik zie het allemaal weer wat positiever,alhoewel er ook momenten zijn dat ik haast jankend in de lesauto zit.Ik denk nu steeds 'Ik kan toch niet blijven rijlessen?' Vanmiddag zei ik tegen mn instructeur 'Ik vind mezelf niet echt een slechte chauffeur' Hij zei helemaal niks,en toen na een hele lange,pijnlijke stilte zei hij 'Oké,als jij dat vind,dat is dat goed.Ik haal je niet uit die droom..' Fucker
Niet iedereen haalt vrijstellingquote:Op dinsdag 6 april 2010 19:08 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Dat weet je toch sowieso al? Stukje rijden en laten zien dat je dat beheerst...
Ja en? Als je dus 0 fouten hebt gemaakt, heb je er alsnog niets aan?quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:11 schreef Lammmetje het volgende:
[..]
Pffff. Dat vind ik niet echt tactisch van hemJij zal echt niet slecht zijn in de auto, dat geloof ik gewoon niet. Ik heb echt mongolen op de weg gezien en die hebben wel gewoon hun rijbewijs!
Weet je al wanneer je (ongeveer) je TTT gaat doen?
[..]
Niet iedereen haalt vrijstellingIk ga het gewoon weer op mijn examen doen. Ik heb alle bv's echt honderd keer geoefend en het gaat gewoon goed (tot perfect
).
En als je je TTT meemaakt, weet je wat je kan verwachten. Je kunt wel zeggen dat je gewoon een stukje moet rijden, maar nu weet ik wat je daarmee bedoelt. De tijd vliegt echt voorbij tijdens je TTT(/examen), dus je mag echt geen fouten maken in die korte tijd!
Nee, als je geen fouten maakt, heb je er niks aan. Ik denk ook niet dat mensen hun TTT doen als ze al klaar zijn voor het examen, want dan zijn ze wel dom bezigquote:Op dinsdag 6 april 2010 19:23 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Ja en? Als je dus 0 fouten hebt gemaakt, heb je er alsnog niets aan?
Ik snap niet dat mensen die geldverspilling om de CBRkas te spekken blijven financieren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |