abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 maart 2010 @ 21:53:53 #1
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_79655359
Hier gaan we verder waar we in deel 2 gebleven waren .

Openingspost van deel 2:
quote:
Op maandag 22 maart 2010 10:41 schreef Amos_ het volgende:
'The secret', de onzin - discussieer ! (deel 1)

Hier verder dus.

Wat opvalt is het schijnbare geloof dat enkel positief denken een dusdanig systeem in werking zet dat ALLES mogelijk is.

Kun je dat in het extreme doortrekken? Jazeker. Oftewel iemand die niet meer kan lopen door verlamming zou door The Secret weer kunnen lopen? Want zulke gouden bergen worden in mijn ogen met dit systeem wel beloofd.

Kijk, als je door The Secret ineens overal geld vandaan haalt, waarom zou dan je verlamming ook niet te genezen zijn.

Er is niks mis met positief denken, maar denken dat alleen positief denken de poort naar geluk opent is op zijn minst naief te noemen. Er komt meer bij kijken. Positief denken is 1, maar ernaar handelen is 2.

Het zou mooi zijn als hier zowel voor als tegenstanders met punten/stellingen komen die hun zaak kracht bij zetten.

Om in stijl af te sluiten.... Succes

Ik heb een vraag aan Plus1:

Jij vindt dat alles wat je in je leven overkomt, je eigen keuze is. Zoals bijvoorbeeld dat een baby met AIDS ervoor kiest om geboren te worden met AIDS. Zeg je dit soort dingen ook i.r.l. tegen mensen? Ik stel deze vraag niet als aanval, maar:

• Ten eerste omdat ik me kan voorstellen dat er een groot taboe heerst op het aanhangen van geloven zoals 'The Secret'.
  • Ten tweede omdat een gehandicapte vriend van mij (gehandicapt en met verschillende chronische ziektes geboren) i.r.l. een keer meegemaakt heeft dat iemand hem kwam vertellen dat het helemaal zijn eigen keuze is dat hij gehandicapt is en die ziektes heeft. Gelukkig is die vriend van mij iemand die vrij luchtig met zijn handicap en ziektes omgaat, maar ik vroeg me af of mensen als Plus1 zich wel realiseren dat je met zo'n uitspraak iemand verschrikkelijk kunt kwetsen?
  • Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
    Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
      zondag 28 maart 2010 @ 00:09:38 #2
    175455 Summers
    President-Elect FREEDOM
    pi_79658970
    Als je gekwetst bent dat mensen in een ziel geloven of dat alles met een reden gebeurd die out of the box ligt, dan moet je niet op fok komen lijkt mij .
    THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
    pi_79659194
    Ach allemaal praatjes van mensen die het makkelijk hebben in een leven waarin niks tegenzit

succes ermee makkers!
      zondag 28 maart 2010 @ 00:20:10 #4
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79659276
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 00:09 schreef Summers het volgende:
    Als je gekwetst bent dat mensen in een ziel geloven of dat alles met een reden gebeurd die out of the box ligt, dan moet je niet op fok komen lijkt mij .
    Van mij mag men geloven wat hij/zij wil, maar als je met zulke botte beledigingen komt (kind heeft AIDS door keuze, je vriend kreeg kanker omdat hij dat wenste e.d.) en vervolgens op andere gebieden wel rechtvaardiging eist, kan dat voor derden hard aankomen, hoe dan ook! Geloven mag, maar op basis van datzelfde geloof mensen kleineren, terroriseren en afzeiken niet.

De mensen die in het WTC crashten zijn ook heilig ervan overtuigd van een afterlife. Dat betekend niet dat je mensen tegen de borst kan stoten met je ideologie (die nergens op gebaseerd is, anders was er wel een consensus over) of in het geval WTC mensen de dood injagen.
    Michielos topics zijn als het eten van oesters.
      zondag 28 maart 2010 @ 00:26:05 #5
    175455 Summers
    President-Elect FREEDOM
    pi_79659416
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 00:17 schreef Flammie het volgende:
    Ach allemaal praatjes van mensen die het makkelijk hebben in een leven waarin niks tegenzit

succes ermee makkers!
    Want je kent iedereen persoonlijk en wat er allemaal in hun leven heeft afgespeeld ,
    en je begrijpt tot nu toe alles wat iedereen zegt zonder het zelf in te vullen ,
    knap hoor
      zondag 28 maart 2010 @ 00:26:31 #6
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79659426
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 00:26 schreef Summers het volgende:

[..]

Want je kent iedereen persoonlijk en wat er allemaal in hun leven heeft afgespeeld ,
    en je begrijpt tot nu toe alles wat iedereen zegt zonder het zelf in te vullen ,
    knap hoor
    ach, je vraagt hier zelf om. Dit is je keuze
      † In Memoriam † zondag 28 maart 2010 @ 00:27:35 #7
    230491 Zith
    pls tip
    pi_79659454
    Waarom zou je hierover discussieren
    I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
    pi_79659469
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 00:27 schreef Zith het volgende:
    Waarom zou je hierover discussieren
    Omdat ik een vriend heb die kanker heeft +zijn ouders verloren heeft aan deze ziekte en ik het misselijkmakend vind dat hier mensen komen met een VMBO diploma op zijn hoogst, het IQ van een stoeptegel die even komen zeggen dat het zijn eigen schuld en keuze is. Daarom.
      zondag 28 maart 2010 @ 00:30:00 #9
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79659506
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 00:28 schreef Flammie het volgende:

[..]

Omdat ik een vriend heb die kanker heeft +zijn ouders verloren heeft aan deze ziekte en ik het misselijkmakend vind dat hier mensen komen met een VMBO diploma op zijn hoogst, het IQ van een stoeptegel die even komen zeggen dat het zijn eigen schuld en keuze is. Daarom.
    Die jongen heeft in een vorig leven deze ouders gekozen en heeft zodoende ook gekozen voor een leven vol ellende, depressiviteit, rouwverwerking en kanker..

serieus dat is wat men zegt hier, ik verzin dit niet

Entiteiten kiezen er ook voor om zo geboren te worden:

schei toch uit
    pi_79659565
    Mensen hier hebben het makkelijk. Nooit geen ellende meegemaakt en als er dan mensen zijn die steun en hulp nodig hebben kunnen ze in de stront zakken. Omdat een huishoudswijf een boekje "the secret" egschreven heeft.

veel plezier nogmaals maar ik doe hier niet meer mee. lage figuren

Op naar een nieuwe meer boeiende thread

[ Bericht 8% gewijzigd door Flammie op 28-03-2010 01:04:38 ]
      zondag 28 maart 2010 @ 04:38:54 #11
    175455 Summers
    President-Elect FREEDOM
    pi_79662142
    Nietus , je bent gek !

Alleen in the box bestaat en wie meer ziet dan dat vierkant
    en niet in grenzen denkt
    heeft het IQ van een ( vierkante ) stoeptegel
    en gebruikt zijn hersenen niet en is nog gevaarlijk ook
      zondag 28 maart 2010 @ 08:00:53 #12
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_79662778
    Ah lekker, we gaan het riculiseren door de extremen erbij te pakken.. "toe dan verklaar eens waarom er gehandicpate zijn, waarom er geen wereldvrede is, waarom er 9 miljoen joden vergast zijn en waarom dat er baby's met aids geboden worden? Kun je niet he.. zie je nu.. the secret (of het systeem) werkt dus niet"

The truth was in here.
    pi_79663150
    Ik vind The Secret sowieso flauwekul omdat het zich heel erg richt op materiele zaken, oh oh wat spiritueel. Net zo min dat ik geloof in die positiviteitsgoeroe's die beweren dat je alles kan bereiken wat je wilt, als je er maar hard genoeg voor werkt. Dikke onzin. Natuurlijk geloof ik wel dat je beter positief in het leven kan staan dan negatief.

En wat het uitkiezen van eigen problemen betreft. Dat zou waar kunnen zijn maar hou dat geloof dan lekker voor jezelf want je kunt het gewoon niet maken om dat tegen mensen te zeggen.
    Gaap Goals rulezzz!
      zondag 28 maart 2010 @ 11:20:19 #14
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79664630
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 09:10 schreef M_Schtoppel het volgende:
    Ik vind The Secret sowieso flauwekul omdat het zich heel erg richt op materiele zaken, oh oh wat spiritueel. Net zo min dat ik geloof in die positiviteitsgoeroe's die beweren dat je alles kan bereiken wat je wilt, als je er maar hard genoeg voor werkt. Dikke onzin. Natuurlijk geloof ik wel dat je beter positief in het leven kan staan dan negatief.

En wat het uitkiezen van eigen problemen betreft. Dat zou waar kunnen zijn maar hou dat geloof dan lekker voor jezelf want je kunt het gewoon niet maken om dat tegen mensen te zeggen.
    Gvd.. Schtoppel.. Dat wij het ooit eens met elkaar eens kunnen zijn ... what the...
      zondag 28 maart 2010 @ 11:22:52 #15
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79664681
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 08:00 schreef Bastard het volgende:
    Ah lekker, we gaan het riculiseren door de extremen erbij te pakken.. "toe dan verklaar eens waarom er gehandicpate zijn, waarom er geen wereldvrede is, waarom er 9 miljoen joden vergast zijn en waarom dat er baby's met aids geboden worden? Kun je niet he.. zie je nu.. the secret (of het systeem) werkt dus niet"

Nou het heet toch echt de "wet van de aantrekkingskracht".. De WET... Wetten caren niet voor extremen omdat een wet niet menselijk denkt. De WET van de zwaartekracht bv. Als ik een appel de lucht in gooi, valt deze naar beneden. De wet cared hierbij niet voor extremen. Dat ik bv. eerst een dansje erbij doe, maakt de wet niks uit. Dat de appel 2m hoger gegooid wordt, maakt de wet ook niet uit.

Als het dus geen wet is, en enkel bestaat zoals mensen het graag willen zien (dus als het enkel werkt wanneer het uitkomt), kan het dus ook geen wet genoemd worden. Hoe zullen we het dan noemen? "het vermoeden dat men iets kan aantrekken, behalve als het te extreem is en ons eigenlijk niet uitkomt?"
    Extremen moeten hierbij zeker in ogenschouw genomen worden. Hieraan kun je zien hoe ver zo een wet er eigenlijk naast zit (ik begrijp al niet waarom het een wet genoemd wordt). Een wet kan niet omgebogen worden naargelang het mensen uitkomt (en waarbij iedereen dus wat anders zegt), enkel wanneer bepaalde condities veranderen, zal een wet zich anders kunnen gedragen (bv. een bal in de ruimte gooien, maar dan spreek je al niet meer van zwaartekracht, want die is daar niet).

[ Bericht 7% gewijzigd door Michielos op 28-03-2010 11:39:10 ]
      zondag 28 maart 2010 @ 12:14:40 #16
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79665781
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 08:00 schreef Bastard het volgende:

Ridiculiseren? Extremen erbij pakken? Plus1 had het er zelf over dat baby's met AIDS geboren worden met AIDS omdat ze dat zelf willen.
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 13:49 schreef Plus1 het volgende:
    Die baby heeft voordat ie hier kwam gekozen voor een leven met AIDS.
    En ik vraag helemaal niet van Plus1 of hij wil verklaren waarom er gehandicapten zijn. Dit voorval:
    quote:
    Op zaterdag 27 maart 2010 21:53 schreef JoepiePoepie het volgende:
  • Ten tweede omdat een gehandicapte vriend van mij (gehandicapt en met verschillende chronische ziektes geboren) i.r.l. een keer meegemaakt heeft dat iemand hem kwam vertellen dat het helemaal zijn eigen keuze is dat hij gehandicapt is en die ziektes heeft. Gelukkig is die vriend van mij iemand die vrij luchtig met zijn handicap en ziektes omgaat, maar ik vroeg me af of mensen als Plus1 zich wel realiseren dat je met zo'n uitspraak iemand verschrikkelijk kunt kwetsen?
  • heeft zich voorgedaan bij niet zomaar een vage kennis, maar bij een echt heel ontzettend goede vriend van mij. Ik wil gewoon weten of mensen die dat soort dingen zeggen zich realiseren dat ze mensen hiermee kunnen kwetsen.
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 00:09 schreef Summers het volgende:

Ik ben niet gekwetst, meer verwonderd eigenlijk. Bovendien had ik het over een voorval i.r.l. en niet op FOK.

[ Bericht 2% gewijzigd door JoepiePoepie op 28-03-2010 12:43:01 ]
    Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
      zondag 28 maart 2010 @ 13:46:12 #17
    175455 Summers
    President-Elect FREEDOM
    pi_79668253
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 11:22 schreef Michielos het volgende:

[..]

Nou het heet toch echt de "wet van de aantrekkingskracht".. De WET... Wetten caren niet voor extremen omdat een wet niet menselijk denkt.
    Precies en een ziel dus ook niet .
      zondag 28 maart 2010 @ 13:50:23 #18
    175455 Summers
    President-Elect FREEDOM
    pi_79668349
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 12:14 schreef JoepiePoepie het volgende:

heeft zich voorgedaan bij niet zomaar een vage kennis, maar bij een echt heel ontzettend goede vriend van mij. Ik wil gewoon weten of mensen die dat soort dingen zeggen zich realiseren dat ze mensen hiermee kunnen kwetsen.
    [..]

Ik ben niet gekwetst, meer verwonderd eigenlijk. Bovendien had ik het over een voorval i.r.l. en niet op FOK.
    Ik geloof er niks van eerlijk gezegt .
      zondag 28 maart 2010 @ 13:56:31 #19
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79668538
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 13:46 schreef Summers het volgende:

[..]

Precies en een ziel dus ook niet .
    Een ziel is geen wet, Summers....

En je zegt precies, m.a.w. je bent het eens met wat ik schrijf?
      zondag 28 maart 2010 @ 14:04:51 #20
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79668790
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 13:50 schreef Summers het volgende:
    Ik geloof er niks van eerlijk gezegt .
    Wat geloof je niet? Dat een goede vriend van mij dit overkomen is of dat ik niet gekwetst ben?

In het geval je het niet gelooft dat een goede vriend van mij dit overkomen is, kan ik je vertellen dat hij wel meer gekke dingen m.b.t. z'n handicap meemaakt waar ik ook bij ben !

Bepaalde lichaamsdelen van hem zijn vastgegroeid (nee, niet dat lichaamsdeel ) door een ziekte en er zijn echt mensen die presteren het om te zeggen dat als hij maar goed oefent en z'n best doet, dat het dan allemaal weer loskomt .

Ik snap trouwens niet waarom je het niet zou geloven. Je ziet toch ook dat er op FOK ook mensen zijn die zeggen dat alles wat je overkomt je eigen keuze is. Daar gaat dit topic en The Secret juist over . Nou, waarom zouden die mensen er dan niet zijn i.r.l.?

Bovendien is het totaal niet relevant of mevrouw Summers het wel of niet gelooft . Als je het per se niet wilt geloven, dan mag je het voor mijn part zien als een hypothese. Ik haalde dat (in jouw ogen hypothetische) voorbeeld aan omdat ik wil weten of Plus1 ook i.r.l. dingen tegen mensen zegt in de trant van:
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 13:49 schreef Plus1 het volgende:
    Die baby heeft voordat ie hier kwam gekozen voor een leven met AIDS.
    En zo ja, of hij zich realiseert dat hij met dat soort opmerkingen mensen ontzettend kan kwetsen.

[ Bericht 9% gewijzigd door JoepiePoepie op 28-03-2010 14:36:26 ]
    pi_79680011
    Kan die foto niet achter een spoiler ?
    Have fun...
      zondag 28 maart 2010 @ 20:20:45 #22
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79680628
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 20:08 schreef Handschoen het volgende:
    Kan die foto niet achter een spoiler ?
    Waarom dat? Hij heeft daar zelf voor gekozen
      zondag 28 maart 2010 @ 20:52:09 #23
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_79682255
    Het is heel simpel en ik blijf erop terugkomen, het ligt aan je perspectief, welke nou goed is of fout maakt niet uit vanuit de mening gezien. Als je het universum bekijkt vanuit de gedachte dat het bewustzijn zelf, de essentie dus, een onsterfelijke energie is met een onthechte belangstelling voor het leven an sich en elke gebeurtenis ziet als een ervaring, niet meer en niet minder dan is een aidsbaby of een persoon die zijn hele leven lang lijdt door omstandigheden minder dramatisch.

Dit neemt totaal niet weg dat we lijden maar moeten laten gaan en er niets tegen moeten doen, aidsbabies, kanker, hongerend Afrika, oorlogen, verkrachtingen en al die andere zaken hebben ook een potentieel bij zich voor anderen om goed te doen, arts te worden voor aidsbabies, kanker te onderzoeken en te verslaan, hongerende negertjes helpen en weet ik het allemaal niet meer.

Als je een leven bekijkt vanaf de gedachte/veronderstelling dat het leven begint bij de bevruchting/geboorte en eindigt bij het overlijden van een persoon is het een heel ander verhaal.

Dus in het kort, ellende in de wereld is naast dat het ellendig is ook een kans voor anderen om goed te doen, voor de personen zelf om er iets uit te halen en voor de ziel is elk moment hoe kut ook een leermoment, negatief is negatief en positief is positief, ik kan mij iig niet voorstellen dat de meest basale misdaden en vrijheidsberovingen op een bepaald esoterisch vlak opeens niet meer geldt. Het leven is geen illusie, ellende is geen illusie, ziektes en kutlevens zijn geen eigen schuld maar eventueel wel een eigen keuze maar dan uit altruistische overwegingen genomen in plaats van egoïstische, enkel voor de eigen ervaring (immers het bewustzijn is eeuwig) of de mogelijkheid voor anderen om goed te doen.

Voor iemand die met bloed zweet en tranen een doel bereikt is zoiets als 'the secret' een belediging, voor iemand die doodziek en ellendig is die te horen krijgt dat het zijn eigen keuze is zal het moeilijk te slikken zijn en diegene heeft er ook niet bewust voor gekozen, wat zou er voor leermoment zijn als je vanaf je geboorte al weet dat jouw ellende je eigen keus is geweest? Dan krijg je helemaal niet de moeilijkheden van iemand die dat niet weet en zichzelf maar afvraagt waarom hem dit overkomt.

The secret concentreerd zich op het positieve maar het negatieve is ook een werkende kracht, vraag binnen je kennissenkring maar eens naar iemand wereldbeeld en probeer te achterhalen hoe cyinisch men is.
    Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
    Vrijheid
    pi_79688799
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 20:20 schreef Michielos het volgende:

[..]

Waarom dat? Hij heeft daar zelf voor gekozen
    Maar dan hoef ik het niet elke keer te zien als ik deze pagina open...
    Have fun...
    pi_79697993
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 20:52 schreef jogy het volgende:
    < uitgebreid en uitgewerkt betoog>
    Het 'leuke' is dat elke stroming in het paranormale (of dat nou religie is of iets anders) in de kern iets anders zegt.
    Dus hoe weten mensen nou zeker dat 'the secret' het ware systeem is, terwijl een geloof bijvoorbeeld zegt dat je als mens helemaal geen keus hebt hoe je leven verloopt?

Knowledge is power, use it wisely.
    TRU-Bandstemmenontcijferaar 2010
      maandag 29 maart 2010 @ 10:46:46 #26
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79699103
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 09:52 schreef Amos_ het volgende:

[..]

Het 'leuke' is dat elke stroming in het paranormale (of dat nou religie is of iets anders) in de kern iets anders zegt.
    Dus hoe weten mensen nou zeker dat 'the secret' het ware systeem is, terwijl een geloof bijvoorbeeld zegt dat je als mens helemaal geen keus hebt hoe je leven verloopt?

Inderdaad, er is geenszins een consensus over. De een vindt dat alles al voorbestemd is, de ander niet.
    pi_79699137
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 10:46 schreef Michielos het volgende:

[..]

Inderdaad, er is geenszins een consensus over. De een vindt dat alles al voorbestemd is, de ander niet.
    En dan heb je ook nog groepen die zeggen dat je ALLES zelf in de hand hebt.
    Een mooi voorbeeld 'dicht bij huis' is bijvoorbeeld Spellmeista die zelf aangeeft met zijn krachten zaken op allerlei niveau's te kunnen beinvloeden. Ergo, niets staat vast
      maandag 29 maart 2010 @ 10:50:33 #28
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_79699190
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 09:52 schreef Amos_ het volgende:

[..]

Religies hebben het grotendeels over het belijden van je geloof, die stromingen gaan ervan uit dat je zelf geen macht hebt, dat je je niet bezig moet houden met paganistische of heidense praktijken en dat het allemaal demonische krachten zijn aan die 'andere kant' en dat je eerst langs God moet gaan voor je toestemming krijgt voor een wens in de vorm van een gebed. Alles wat je overkomt is de keuze van God en Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk en een mens is inherent zondig, moet Jezus aanbidden als de verlosser en heeft begeleiding nodig voor elke stap van de weg in zijn/haar leven.

In de meeste stromingen van de vrije(re) esoterie is dit niet bepaald het geval, daar ben je in de meeste gevallen stuurman van je eigen leven, kan je, met genoeg oefening en intentie contact maken met je gehele zelf ( hogere zelf, ziel whatever) en het in één lijn brengen met je levensvisie. Het nadeel van taal is dan ook de babylonische spraakverwarringen die het opwerpt tussen mensen, zelfs in de eigen taal. Een frequentie binnen de esoterische gemeenschap heeft een andere betekenis dan binnen de wetenschappelijke, hetzelfde geld voor dimensie en nog een paar zaken. The Secret heet ook wel law of attraction of karma (in gewijzigde vorm) of wat dan ook. Meestal als je dieper doorvraagt is men het wel eens over heel veel zaken alleen zijn de benamingen en is de methodiek anders. Aan de grondslag ligt overigens wel intentie, concentratie en doorzettingsvermogen, dat is de enige deelsleutel die er te vinden is en meteen ook de belangrijkste.
    Vrijheid
    pi_79699244
    Beperk je echter niet tot het Christendom, maar kijk een naar het Boeddhisme en haar reincarnatie. Weet niet in hoeverre jij daar kennis in hebt maar als mijn geheugen mij niet in de steek laat wordt daarin gesteld dat al je acties invloed hebben op je volgende leven en het soort wezen waarin je reincarneert, tot het punt dat je als mens komt (het hoogst haalbare) en vandaaruit het Nirvana bereikt.

Oftewel, er is geen gulden middenweg te bekennen, het zijn altijd alleen maar extremen.
      maandag 29 maart 2010 @ 10:59:20 #30
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_79699386
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 10:52 schreef Amos_ het volgende:
    Beperk je echter niet tot het Christendom, maar kijk een naar het Boeddhisme en haar reincarnatie. Weet niet in hoeverre jij daar kennis in hebt maar als mijn geheugen mij niet in de steek laat wordt daarin gesteld dat al je acties invloed hebben op je volgende leven en het soort wezen waarin je reincarneert, tot het punt dat je als mens komt (het hoogst haalbare) en vandaaruit het Nirvana bereikt.

Oftewel, er is geen gulden middenweg te bekennen, het zijn altijd alleen maar extremen.
    Boeddhisme is wat mij betreft dan ook één van de 'betere' levenswijzes, het is volgens mij ook geen Godsdienst in de strakste mening van het woord want het gelooft niet in een God of Goden of vind het niet boeiend. Echter is het een redelijke uitzondering binnen de religieuze gemeenschap, het overgrote deel heeft wel een 'managementlaag' (God/Goden) waar men doorheen moet.
    Vrijheid
    pi_79699489
    Klopt, het is eerder een levenswijze dan een 'religie' al bedrijven mensen religie vaak als een levenswijze. Hmmm

Het heden is gewoon een beetje de Neo-Verlichting. Mensen denken weer uit het kader van vastgelegede religies en leggen de focus op verbetering/invloed vanuit jezelf.

Het is welhaast humanistisch denken, gecentreerd op het ego.
      maandag 29 maart 2010 @ 11:17:50 #32
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_79699769
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 11:04 schreef Amos_ het volgende:
    Klopt, het is eerder een levenswijze dan een 'religie' al bedrijven mensen religie vaak als een levenswijze. Hmmm

Het heden is gewoon een beetje de Neo-Verlichting. Mensen denken weer uit het kader van vastgelegede religies en leggen de focus op verbetering/invloed vanuit jezelf.

Het is welhaast humanistisch denken, gecentreerd op het ego.
    Boeddhisme is in ieder geval gericht op het nihileren van het ego en binnen de esoterie kan je daar ook heen gaan maar inderdaad zitten er aardig wat valkuilen in (the secret bijvoorbeeld is gericht op eigen gewin) waardoor je dus voor je ego werkt en niet voor een algeheel welzijn. Maar ach, zoals eerder gezegd; er zijn meerdere wegen naar Rome, komt wel goed. Binnen het humanisme zijn er ook een paar vertakkingen die niet werken voor het ego maar voor een samenwerkende menselijke maatschappij in het algemeen, dat is alleen maar te prijzen.
    Vrijheid
    pi_79699819
    Dat is allemaal afhankelijk van welke bril je op hebt. Daarom noemt men mij wel eens een klootzak, maar er zijn maar echt 1 of 2 mensen die ik kan bedenken voor wie ik alles op alles zou zetten ter bevordering van hun persoonlijke situatie. Voor de rest ben ik niet meer zo barmhartig
      maandag 29 maart 2010 @ 11:21:47 #34
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79699881
    Sowieso is boedhisme veel meeromvattend dan de 2 basisdingen die iedereen wel weet of uit een spiritueel boekje hebben gehaald. Sterker nog, ik denk dat de meeste mensen geeneens weten wat boedhisme werkelijk is (heeft echt duizend+ regels en is gericht op een oosterse cultuur, niet op een westerse).
    pi_79699905
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 11:21 schreef Michielos het volgende:
    Sowieso is boedhisme veel meeromvattend dan de 2 basisdingen die iedereen wel weet of uit een spiritueel boekje hebben gehaald. Sterker nog, ik denk dat de meeste mensen geeneens weten wat boedhisme werkelijk is (heeft echt duizend+ regels en is gericht op een oosterse cultuur, niet op een westerse).
    Er is onder andere een aftakking binnen het boedhisme met monniken die zo ver gaan in hun respect naar het leven dat ze bij het lopen niet eens op insecten mogen/willen staan. Weet niet meer hoe die aftakking heet.
      maandag 29 maart 2010 @ 11:25:33 #36
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79699966
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 10:46 schreef Michielos het volgende:
    Sterker nog, ook al zeggen mensen hetzelfde geloof aan te hangen, dan nog zegt de een:

"Ik denk dat dit zus werkt."

en de ander:

"Nee, volgens mij werkt het zo."

Omdat dus ook binnen hetzelfde geloof allemaal onzekerheden zijn hoe een bepaald iets 'werkt' vraag ik me altijd af wat de feitelijke waarde is van zo'n geloof.
      maandag 29 maart 2010 @ 11:27:21 #37
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79700012
    Dat is het hem juist. Er is geen enkele feitelijke of objectieve waarde in geloof. Het is wat het is: "ik geloof" oftewel "ik neem iets aan op basis van een leap of faith i.p.v. iets aannemen op basis van feitelijkheden"
      maandag 29 maart 2010 @ 11:38:20 #38
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79700363
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 11:27 schreef Michielos het volgende:
    Dat is het hem juist. Er is geen enkele feitelijke of objectieve waarde in geloof. Het is wat het is: "ik geloof" oftewel "ik neem iets aan op basis van een leap of faith i.p.v. iets aannemen op basis van feitelijkheden"
    Inderdaad. Neem geloof Y met een X-aantal aanhangers. Iemand schrijft een boekje of een artikel op internet met een gedachtenspinsel over een aspect van geloof Y en zoveel procent van die X-aantal aanhangers vergeten dat het slechts een gedachtenspinsel en nemen het voor waar aan:

"Het staat er toch en zoveel anderen geloven het toch ook!"

Ongetest en zonder bewijzen heb je daar toch helemaal niks aan?
    pi_79700452
    Ze voeden elkaar vooral En hun bias voedt hun ook natuurlijk Leuk maar ik kan er niks mee
    pi_79700470
    Nou het probleem dat ik heb met The Secret is dat het valse verwachtingen schept. Je kunt gewoon domweg niet alles beinvloeden. Op kleine schaal wel hoor, hoe je je "voelt" straalt veel uit en kan andere opties openen maar dat heeft domweg met nonverbale communicatie te maken. Het is niet alsof je een lijntje uitgooit naar een parallele dimensie om zo iets te regelen.
      maandag 29 maart 2010 @ 11:41:53 #41
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_79700502
    Het heeft zijn voordelen en nadelen wat dat betreft. Het vervelende aan het gemis van een consensus binnen religies (en natuurlijk de esoterie) is dat er altijd gekissebis blijft en als je kijkt naar het verleden en hedendag zie je zelfs oorlogen woedden die gevoedt worden door een religieus verschil van inzicht ( iig wordt het als reden gegeven door de mensen die in controle zijn) aan de andere kant ben ik heel gelukkig met de optie dat iedereen voor zichzelf proefondervindelijk kan ondervinden wat werkt en wat niet. Lees je suf, neem alles mee en kijk wat werkt.
    Vrijheid
      maandag 29 maart 2010 @ 12:57:52 #42
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79703098
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 11:41 schreef jogy het volgende:
    aan de andere kant ben ik heel gelukkig met de optie dat iedereen voor zichzelf proefondervindelijk kan ondervinden wat werkt en wat niet.
    En dat is juist het grote probleem, want dat gebeurt dus niet:

En als de non-believers het toch willen gaan testen d.m.v. proefjes, roepen de believers:

"Dat soort dingen vallen niet te testen"

Om weer terug te komen op The Secret: Ik hoop dat Plus1 hier nog komt reageren om antwoord te geven op de vraag in de openingspost. Andere mensen die er hetzelfde over denken als Plus1 mogen uiteraard ook antwoord erop geven :
    quote:
    Op zaterdag 27 maart 2010 21:53 schreef JoepiePoepie het volgende:
    Ik heb een vraag aan Plus1:

Jij vindt dat alles wat je in je leven overkomt, je eigen keuze is. Zoals bijvoorbeeld dat een baby met AIDS ervoor kiest om geboren te worden met AIDS. Zeg je dit soort dingen ook i.r.l. tegen mensen? Ik stel deze vraag niet als aanval, maar:

• Ten eerste omdat ik me kan voorstellen dat er een groot taboe heerst op het aanhangen van geloven zoals 'The Secret'.
  • Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
      maandag 29 maart 2010 @ 13:35:35 #43
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_79704317
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 12:57 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Het meest cruciale in mjin vorige post was dus 'voor zichzelf' Jij weet niet welke criteria ik gebruik in mijn leven, je maakt de aanname dat mensen die wel waarde hechten aan zaken zoals 'the secret' niet of verminderd kritisch na kunnen denken en het dus fout hebben, zit ik in de buurt?
    quote:
    En als de non-believers het toch willen gaan testen d.m.v. proefjes, roepen de believers:

Sommigen zeggen dat, anderen zeggen dat je het zelf moet testen en weer anderen weten voor zichzelf dat het werkt en zijn niet zo gebrand op bewijs, aangezien ze voor zichzelf al weten dat het werkt. Lekker belangrijk dat iemand anders langs de zijlijn om bewijs loopt te vragen.

Je moet zelf het besef hebben dat het mogelijk is voor je er iets mee kan, doodoener van de eeuw maar niet minder waar. Het is niet als zwaartekracht, het is verschillend voor elk persoon ( zwakker of sterker en positief of negatief), doe je niets aan.

Iedereen kent toch wel een persoon in zijn of haar vrienden en of kennissenkring die alle pech van de wereld maar blijft aantrekken zonder dat diegene er actief iets voor doet of laat? Ook een deel van wat we hier 'the secret' noemen, enkel de schaduwzijde. Het universum is niet geneigd naar (wat wij) positief of negatief (noemen) maar volkomen neutraal, net als een tractor. Je kan heel mooi een veld omploegen met een tractor voor het planten van groente maar je kan een tractor ook gebruiken om in te rijden op een groepje kinderen. Geef je dan de tractor de schuld of de bestuurder?
    Vrijheid
    pi_79704348
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 12:57 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Om weer terug te komen op The Secret: Ik hoop dat Plus1 hier nog komt reageren om antwoord te geven op de vraag in de openingspost. Andere mensen die er hetzelfde over denken als Plus1 mogen uiteraard ook antwoord erop geven :
    [..]

Ik was hem ff kwijt

Zeg ik dit soort dingen ook in real life tegen mensen? Ik zie niet in wat voor waarde mijn antwoord voor deze discussie heeft, maar: ja, waarom niet? Als je goed hebt gelezen zul je merken dat ik niets heb gezegd om mensen bewust te beledigen, noch te kleineren. Ik bekijk dit soort zaken slechts vanuit een ander perspectief, zoals Jogy ook al tig keren heeft aangekaart.

Het valt me op dat sommigen in deze discussie niet in staat zijn om de discussie los te zien van bepaalde gebeurtenissen in hun leven. Voor hen nogmaals: niets van wat ik gezegd heb is bedoelt om je te kwetsen.
    Nare ziektes, overlijden, pijn, woede...het is allemaal kut en ik hoop dat iedereen er snel van af komt.

Toch blijf ik bij wat ik heb gezegd:
    Wanneer je er zoals ik van uit gaat dat we allemaal over een Bewustzijn beschikken, wat voor eeuwig bestaat, dan zet dat al onze ellende hier in een heel ander Licht. Dan zijn het slechts tijdelijke ervaringen, die we zelf gekozen hebben, om tot een bepaald inzicht te komen over Wie en Wat we Zijn. Zonder die inzichten is het niet mogelijk om te groeien en daardoor zijn het zeer waardevolle ervaringen. Dit zegt echter niets over hoe vervelend of pijnlijk die ervaring kan zijn. Voor mij sluit het een het ander niet uit. Een bevallling is ook een wonderlijke en bijzondere ervaring - reken maar dat vrouwen tegelijkertijd vergaan van de pijn.
    I'm an individual, yeah, but I'm part of a movement...My movement told me be a consumer and I consumed it....They told me to just do it, I listened to what that swoosh said....Look at what that swoosh did...
      maandag 29 maart 2010 @ 13:55:08 #45
    69415 Buschetta
    Jouw IP toevallig ?
    pi_79705005
    quote:

# Ten eerste omdat ik me kan voorstellen dat er een groot taboe heerst op het aanhangen van geloven zoals 'The Secret'.
    # Ten tweede omdat een gehandicapte vriend van mij (gehandicapt en met verschillende chronische ziektes geboren) i.r.l. een keer meegemaakt heeft dat iemand hem kwam vertellen dat het helemaal zijn eigen keuze is dat hij gehandicapt is en die ziektes heeft. Gelukkig is die vriend van mij iemand die vrij luchtig met zijn handicap en ziektes omgaat, maar ik vroeg me af of mensen als Plus1 zich wel realiseren dat je met zo'n uitspraak iemand verschrikkelijk kunt kwetsen?
    Waarom zou ik mijn energie in mensen steken die zich nooit kunnen realiseren waar ik het over heb als ik het op hun eigen bestaan betrek. Beledigingen bestaan in mijn realiteit geeneens. Wetende dat het overgrote deel van de mensheid zwak is en dus wel beledigingen kent is iets wat ik in ogenschouw neem met mijn contacten met hen.
      maandag 29 maart 2010 @ 13:55:20 #46
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79705013
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 13:35 schreef jogy het volgende:
    Het meest cruciale in mjin vorige post was dus 'voor zichzelf' Jij weet niet welke criteria ik gebruik in mijn leven, je maakt de aanname dat mensen die wel waarde hechten aan zaken zoals 'the secret' niet of verminderd kritisch na kunnen denken en het dus fout hebben, zit ik in de buurt?
    Nee, die aanname maak ik niet per definitie. Bij sommigen wel. Bij jou juist weer niet.
    quote:
    Iedereen kent toch wel een persoon in zijn of haar vrienden en of kennissenkring die alle pech van de wereld maar blijft aantrekken zonder dat diegene er actief iets voor doet of laat?
    Nee, ik ken zo iemand eigenlijk niet . Althans niet zonder dat diegene er actief iets voor doet of laat.
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 13:36 schreef Plus1 het volgende:
    Zeg ik dit soort dingen ook in real life tegen mensen? Ik zie niet in wat voor waarde mijn antwoord voor deze discussie heeft, maar: ja, waarom niet? Als je goed hebt gelezen zul je merken dat ik niets heb gezegd om mensen bewust te beledigen, noch te kleineren. Ik bekijk dit soort zaken slechts vanuit een ander perspectief, zoals Jogy ook al tig keren heeft aangekaart.
    Dus jij vindt er niets mis mee dat die persoon dat zei tegen die gehandicapte vriend van mij? Zoals ik al schreef is hij iemand die vrij luchtig met zijn handicap en ziektes omgaat. Maar als dat niet het geval zou zijn, kwets je zo iemand daar heel erg mee! En dan kun jij zeggen dat je mensen niet bewust beledigt, maar je doet het wel! Ook al bekijk jij het vanuit een ander perspectief, dan wil dat nog niet zeggen dat die andere persoon er net zo over denkt.

Bovendien denk ik niet dat jogy dit soort dingen onnadenkend i.r.l. zegt tegen mensen.

Als jij bijvoorbeeld kanker krijgt, ga jij dan werkelijk zo luchtig denken van:

"Ach, binnenkort ben ik toch dood en begint voor mij dus het eeuwige leven, dus die ondraaglijke pijn en lijdensweg doet me niks."
      Moderator maandag 29 maart 2010 @ 14:02:15 #47
    249559 crew  Lavenderr
    pi_79705261
    Misschien zaten er in de metro in Rusland ook wel mensen die geloofden in the Secret. Hun plannen zijn nu doorkruist door mensen die een andere ideologie aanhingen en daarom een heel stel onschuldige mensen meenamen de dood in.
    Ideologieën? Ik weet het niet
      maandag 29 maart 2010 @ 14:02:25 #48
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79705267
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 13:55 schreef Buschetta het volgende:
    Waarom zou ik mijn energie in mensen steken die zich nooit kunnen realiseren waar ik het over heb als ik het op hun eigen bestaan betrek. Beledigingen bestaan in mijn realiteit geeneens. Wetende dat het overgrote deel van de mensheid zwak is en dus wel beledigingen kent is iets wat ik in ogenschouw neem met mijn contacten met hen.
    Iemand met een erge ziekte vind jij zwak? Zwak in de zin van hij is ziek en dat maakt hem zwak? Of zwak in de zin van wat een zwak persoon zeg dat hij zich beledigd voelt als ik zeg dat hij die ziekte zelf gewild heeft?
    pi_79705295
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 13:55 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Nee, die aanname maak ik niet per definitie. Bij sommigen wel. Bij jou juist weer niet.
    [..]

Nee, ik ken zo iemand eigenlijk niet . Althans niet zonder dat diegene er actief iets voor doet of laat.
    [..]

Dus jij vindt er niets mis mee dat die persoon dat zei tegen die gehandicapte vriend van mij? Zoals ik al schreef is hij iemand die vrij luchtig met zijn handicap en ziektes omgaat. Maar als dat niet het geval zou zijn, kwets je zo iemand daar heel erg mee! En dan kun jij zeggen dat je mensen niet bewust beledigt, maar je doet het wel! Ook al bekijk jij het vanuit een ander perspectief, dan wil dat nog niet zeggen dat die andere persoon er net zo over denkt.

Bovendien denk ik niet dat jogy dit soort dingen onnadenkend i.r.l. zegt tegen mensen.

"Ach, binnenkort ben ik toch dood en begint voor mij dus het eeuwige leven, dus die ondraaglijke pijn en lijdensweg doet me niks."

Bij alles - wat je ook zegt, bestaat de kans dat je iemand beledigt. Je beledigt voelen is een keuze, je kiest daar zelf voor. Niet eens op hoog esoterisch niveau, je gekwetst voelen doe je gewoon hier op aarde! Dat die ander er niet zo over denkt als ik, maakt het dus dat ik hem beledig?
    I'm an individual, yeah, but I'm part of a movement...My movement told me be a consumer and I consumed it....They told me to just do it, I listened to what that swoosh said....Look at what that swoosh did...
    pi_79705385
    Je kiest daar niet zelf voor? Volgens de secret kies je voor alles wel zelf
      maandag 29 maart 2010 @ 14:07:58 #51
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79705505
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 14:03 schreef Plus1 het volgende:
    Bij alles - wat je ook zegt, bestaat de kans dat je iemand beledigt.
    Maar bij sommige dingen die je zegt weet je het vrijwel zeker.
    quote:
    Je beledigt voelen is een keuze, je kiest daar zelf voor. Niet eens op hoog esoterisch niveau, je gekwetst voelen doe je gewoon hier op aarde! Dat die ander er niet zo over denkt als ik, maakt het dus dat ik hem beledig?
    Oh my ...

Nee, ik ben niet beledigd, maar heel erg verwonderd...

O.k. *PIEP*, ander onderwerp:

In het vorige topic vroeg ik je ook wat een hoger bewustzijn precies inhoudt. Jij schreef onder andere dat je dat kon krijgen door het lezen van boekjes zoals bijvoorbeeld die van Eckhart Tolle. En vind jij dat jij een hoger bewustzijn hebt dan ik, omdat ik de geloven uit die boekjes niet aanhang en jij wel?

Ik vraag dit omdat jij het deed voorkomen dat het je een beter mens maakt als je een hoger bewustzijn hebt.
      maandag 29 maart 2010 @ 14:13:59 #52
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79705737

"it always works, it works everytime, it works with every person" .. dat zegt ie dus letterlijk..
    dus het is een wet... althans
      Moderator maandag 29 maart 2010 @ 14:20:27 #53
    249559 crew  Lavenderr
    pi_79705972
    quote:

[..]

Bij alles - wat je ook zegt, bestaat de kans dat je iemand beledigt. Je beledigt voelen is een keuze, je kiest daar zelf voor. Niet eens op hoog esoterisch niveau, je gekwetst voelen doe je gewoon hier op aarde! Dat die ander er niet zo over denkt als ik, maakt het dus dat ik hem beledig?
    Dus alles is volgens jou een keuze? Zelfs als je beledigd wordt moet je bij jezelf denken: oh, ik wil dit. Kom op zeg. Dat kun je toch niet menen?
    Nog maar eens die mensen vanmorgen in de metro, hebben die er zelf voor gekozen om opgeblazen te worden?
      maandag 29 maart 2010 @ 14:21:16 #54
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79705992
    "ze hadden de keuze om niet in de metro te stappen"

Als dat het antwoord gaat worden, geef ik iig mijn hoop in de mensheid op
      maandag 29 maart 2010 @ 14:22:38 #55
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79706037
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 13:36 schreef Plus1 het volgende:
    Zeg ik dit soort dingen ook in real life tegen mensen? Ik zie niet in wat voor waarde mijn antwoord voor deze discussie heeft, maar: ja, waarom niet? Als je goed hebt gelezen zul je merken dat ik niets heb gezegd om mensen bewust te beledigen, noch te kleineren. I
    Trouwens, nog even een keer extra gequote voor Summers. Zij geloofde namelijk niet dat er mensen zijn die dat soort dingen i.r.l. zeggen. Nou zie hier dus .
    pi_79706061
    In die filmpjes... zie je echt ALLL die misopvattingen die ik hier ook wel eens lees. Interessant..
      maandag 29 maart 2010 @ 14:25:34 #57
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79706142
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 14:13 schreef Michielos het volgende:
    "it always works, it works everytime, it works with every person" .. dat zegt ie dus letterlijk..
    dus het is een wet... althans
    Ik heb nu niet de mogelijkheid om filmpjes te kijken, maar is dat diezelfde man uit die leuke pareidolie-filmpjes die jij een keer geplaatst hebt?

maandag 29 maart 2010 @ 14:26:18 #58
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_79706169
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 14:23 schreef Flammie het volgende:
    In die filmpjes... zie je echt ALLL die misopvattingen die ik hier ook wel eens lees. Interessant..
    Ik vraag mij altijd af wie hier mis opvat.
    The truth was in here.
      maandag 29 maart 2010 @ 14:27:46 #59
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79706216
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 14:25 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Ik heb nu niet de mogelijkheid om filmpjes te kijken, maar is dat diezelfde man uit die leuke pareidolie-filmpjes die jij een keer geplaatst hebt?

Ja
    pi_79706239
    Dat komt omdat je het antwoord niet weet. Dan vraag je het je af idd
    Dat kan.
      maandag 29 maart 2010 @ 14:30:22 #61
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79706309
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 14:27 schreef Michielos het volgende:
    Ja
    Oh leuk, dan ga ik vanavond kijken .
    pi_79706357
    Hij is een beetje irritant imo maar hij weet in ieder geval waar hij het over heeft. Waterdicht en geen steek tussen te krijgen
    pi_79706441
    De laatste zin is ook erg mooi imo.
      maandag 29 maart 2010 @ 14:36:48 #64
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79706547
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 14:31 schreef Flammie het volgende:
    Hij is een beetje irritant imo maar hij weet in ieder geval waar hij het over heeft. Waterdicht en geen steek tussen te krijgen
    Dat irritante maakt hem juist leuk .
      maandag 29 maart 2010 @ 14:53:16 #65
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_79707153
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 14:07 schreef JoepiePoepie het volgende:
    In het vorige topic vroeg ik je ook wat een hoger bewustzijn precies inhoudt. Jij schreef onder andere dat je dat kon krijgen door het lezen van boekjes zoals bijvoorbeeld die van Eckhart Tolle. En vind jij dat jij een hoger bewustzijn hebt dan ik, omdat ik de geloven uit die boekjes niet aanhang en jij wel?

Ik vraag dit omdat jij het deed voorkomen dat het je een beter mens maakt als je een hoger bewustzijn hebt.
    Ik krijg op zich ook een beetje jeuk van het hele 'Hogere Bewustzijn' gedoe, net als Hogere Machten en al dat soort gezever. Wijsheid haal je niet uit boekjes en een Hoger Bewustzijn al helemaal niet. Eventueel wat hulpmiddelen om in contact te komen met de rest van jezelf en daar op een bewuster niveau mee te communiceren en meer bewuste interactie te ontwikkelen met de eventuele werkingen van het universum. Maar je kan 1000 spirituele zelfhelp boeken lezen en nog steeds de essentie niet snappen of vanuit jezelf al weten hoe iets werkt, een bepaalde visie/idee hebben over de werking van jouw gedachten op de rest van je persoon/omgeving/de wereld. Het is op zich één van de valkuilen voor mensen om woorden als Hoger te gebruiken aangezien het ook impliceert dat er dan een Lager is, best een gevaarlijk voetstuk.
    Vrijheid
    pi_79710860
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 14:53 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik krijg op zich ook een beetje jeuk van het hele 'Hogere Bewustzijn' gedoe, net als Hogere Machten en al dat soort gezever. Wijsheid haal je niet uit boekjes en een Hoger Bewustzijn al helemaal niet. Eventueel wat hulpmiddelen om in contact te komen met de rest van jezelf en daar op een bewuster niveau mee te communiceren en meer bewuste interactie te ontwikkelen met de eventuele werkingen van het universum. Maar je kan 1000 spirituele zelfhelp boeken lezen en nog steeds de essentie niet snappen of vanuit jezelf al weten hoe iets werkt, een bepaalde visie/idee hebben over de werking van jouw gedachten op de rest van je persoon/omgeving/de wereld. Het is op zich één van de valkuilen voor mensen om woorden als Hoger te gebruiken aangezien het ook impliceert dat er dan een Lager is, best een gevaarlijk voetstuk.
    Dat hangt er weer vanaf: Hoger is gewoon Hoger en dat is niet per definitie beter. Hoger zou Hoger niet kunnen zijn zónder Lager, dus wat dat betreft zijn ze imo van dezelfde waarde. Dat wij mensen Hoger meteen als 'beter' beschouwen, zegt meer over ons niveau denk ik.

Natuurlijk kun je een Hoger Bewustzijn niet uit boeken halen en nee, ik denk niet dat ik een Hoger Bewustzijn heb dan wie dan ook. Ik denk wel dat er een behoorlijk verschil in perspectief is, maar meer niet. Dit andere perspectief maakt mij in mijn ogen geenzins beter dan een ander.
    pi_79710937
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 14:20 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dus alles is volgens jou een keuze? Zelfs als je beledigd wordt moet je bij jezelf denken: oh, ik wil dit. Kom op zeg. Dat kun je toch niet menen?
    Nog maar eens die mensen vanmorgen in de metro, hebben die er zelf voor gekozen om opgeblazen te worden?
    Nee, hoe je op een situatie reageert is een eigen keuze. Je kunt altijd kiezen of je je laat raken door iets, of dat je erboven staat.

Die mensen in de metro? Zie m'n vorige antwoorden.
    pi_79711032
    quote:

[..]

Maar bij sommige dingen die je zegt weet je het vrijwel zeker.
    [..]

Oh my ...

Nee, ik ben niet beledigd, maar heel erg verwonderd...

Nog even over het beledigen:

Wie heb ik nu eigenlijk geraakt met mijn woorden? Alle baby's met AIDS en diens moeders op aarde? En jouw gehandicapte vriend? Als ik jou zo hoor, heeft hij het er helemaal niet zo moeilijk mee, vraag hem eens of hij zich geraakt voelde door mijn opmerkingen...

Volgens mij ben jij de enige die zich 'verwonderde' over mijn opmerkingen. Ik vraag me af waarom, aangezien jij geen baby met AIDS of gehandicapt bent...
    pi_79711119
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 14:53 schreef jogy het volgende:

[..]

Dat "Hoger" staat wmb gelijk aan "Goden" die boven ons staan. En dat is gelijk de reden waarom ik geen enkel geloof aanhang, ook niet dat van de Secret, als je dat al als een stroming zou zien.

Zelfs in geloofskwesties zou je dus "moeten" streven naar iets anders, iets beters dan wat je al bent. Hoe frustrerend is dat. Of verantwoording afleggen aan iemand die je opwacht en je gaat vertellen wat je allemaal goed en fout hebt gedaan. Ik denk dat we er gewoon "zijn" en that's it. Een "erna" is er niet en een "ervoor" ook niet, je kan daar immers nu niet naar toe. We leven in het nu en maken keuzes in het nu. Dat je door positief denken anders tegen dingen aankijkt en misschien daarom voelt dat je succesvol bent op welk vlak dan ook.........dat geloof ik wel. En daar hadden ze het in The Secret bij moeten laten. Het is een compleet doorgeslagen boek, waarschijnlijk geschreven onder het mom van positief denken wat al zo oud als de mensheid is.

En verantwoording leg je aan jezelf af, aan niemand anders.
    3x links is ook rechts
    When a yawn turns beautiful: https://www.youtube.com/watch?v=GZlJo4Bvzt4
      maandag 29 maart 2010 @ 16:31:08 #70
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79711146
    Plus1, ik ben ook erg benieuwd naar je reactie hierop:
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 13:55 schreef JoepiePoepie het volgende:

En wat versta jij dan onder een hoger en lager bewustzijn?
      maandag 29 maart 2010 @ 16:34:11 #71
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79711297
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 16:28 schreef Plus1 het volgende:
    Nog even over het beledigen:

Wie heb ik nu eigenlijk geraakt met mijn woorden? Alle baby's met AIDS en diens moeders op aarde? En jouw gehandicapte vriend? Als ik jou zo hoor, heeft hij het er helemaal niet zo moeilijk mee, vraag hem eens of hij zich geraakt voelde door mijn opmerkingen...
    Je snapt de vraag niet. Ik vraag me af of je je realiseert dat je mensen er heel erg mee kunt kwetsen. Dat die vriend van mij luchtig met zijn handicap omgaat, wil nog niet zeggen dat alle mensen dat doen. Bovendien gelooft hij helemaal niet in The Secret en dat soort dingen, dus hij vond het wel een ontzettend belachelijke opmerking. En ik ook overigens. Je mag van mij geloven wat je wilt, maar dat houdt toch niet in dat je automatisch alle vorm van empathie en sociale omgang kwijtraakt
    quote:
    Volgens mij ben jij de enige die zich 'verwonderde' over mijn opmerkingen. Ik vraag me af waarom, aangezien jij geen baby met AIDS of gehandicapt bent...
    Ik de enige? ! Lees jij de reacties in dit en het vorige topic wel goed?

[ Bericht 6% gewijzigd door JoepiePoepie op 29-03-2010 16:43:08 ]
    pi_79711336
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 16:24 schreef Plus1 het volgende:

[..]

Dat hangt er weer vanaf: Hoger is gewoon Hoger en dat is niet per definitie beter. Hoger zou Hoger niet kunnen zijn zónder Lager, dus wat dat betreft zijn ze imo van dezelfde waarde. Dat wij mensen Hoger meteen als 'beter' beschouwen, zegt meer over ons niveau denk ik.

Natuurlijk kun je een Hoger Bewustzijn niet uit boeken halen en nee, ik denk niet dat ik een Hoger Bewustzijn heb dan wie dan ook. Ik denk wel dat er een behoorlijk verschil in perspectief is, maar meer niet. Dit andere perspectief maakt mij in mijn ogen geenzins beter dan een ander.
    Noem het dan een ander bewustzijn, wel zo duidelijk toch?
    3x links is ook rechts
    When a yawn turns beautiful: https://www.youtube.com/watch?v=GZlJo4Bvzt4
    pi_79711421
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 16:31 schreef JoepiePoepie het volgende:
    Plus1, ik ben ook erg benieuwd naar je reactie hierop:
    [..]

En wat versta [u]jij/u] dan onder een hoger en lager bewustzijn?
    Mocht ik ooit kanker krijgen, dan ga ik er wel anders mee om dan jij denk ik ja. Natuurlijk begint het met flink balen van het feit dat ik pijn ga krijgen en een kortere levensduur hier op aarde heb, vervolgens ga ik nog meer balen van het feit dat ik m'n kids waarschijnlijk niet zie opgroeien.

Maar, na enige tijd zal er zeker berusting en acceptatie komen en uiteindelijk zal ik inderdaad rust vinden in het feit dat ik weet dat de ziekte relatief kort is (in vergelijking met een eeuwig Bewustzijn) en dat ik m'n Geliefden zeker terug ga zien.

Iemand met een Lager Bewustzijn stelt veel vragen en is vaak agressief. Iemand met een Hoger Bewustzijn stelt minder vragen en nog minder vaak agressief. Dat zijn wel punten waarop je ze kunt onderscheiden/herkennen. Ook heeft iemand met een HB minder slaap nodig zeggen ze

For the record: ik stel veel vragen (niet hier, aan anderen) en ben nog regelmatig echt goed kwaad, dus ik zie mezelf niet als iemand met een HB.

Iemand met een nóg Hoger Bewustzijn is uitiendelijk in staat om The Secret bewust en per direct toe te passen, om maar weer even terug te komen op het onderwerp
    pi_79711467
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 16:34 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Je snapt de vraag niet. Ik vraag me af of je je realiseert dat je mensen er heel erg mee kunt kwetsen. Dat die vriend van mij luchtig met zijn handicap omgaat, wil nog niet zeggen dat alle mensen dat doen.
    [..]

Ik de enige? ! Lees jij de reacties in dit en het vorige topic wel goed?
    Natuurlijk kan ik er een hoop mensen mee kwetsen, maar de oplettende lezer ziet dat dit nooit mijn bedoeling was. Jij bent de enige die er zo op door blijft gaan...
    pi_79711502
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 16:35 schreef Parlay het volgende:

[..]

Noem het dan een ander bewustzijn, wel zo duidelijk toch?
    In principe wel, maar sommigen zullen dan vragen wat je met 'ander' bedoelde en dan kom je toch terug op Hoger en Lager.
      maandag 29 maart 2010 @ 16:41:57 #76
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79711671
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 16:37 schreef Plus1 het volgende:
    Natuurlijk kan ik er een hoop mensen mee kwetsen, maar de oplettende lezer ziet dat dit nooit mijn bedoeling was. Jij bent de enige die er zo op door blijft gaan...
    Dan heb je echt de reacties in de topics niet goed gelezen. Een hoop mensen vielen over de opmerking over de baby's met AIDS. Ik haalde dat hier aan, omdat ik i.r.l. vrij direct te maken heb gehad met een opmerking in dezelfde trant (en zelfs wel meer van dat soort opmerkingen...). Ik vroeg of jij je het realiseert dat je daar mensen ontzettend mee kunt kwetsen. Ik kreeg daar aanvankelijk geen antwoord op van jou, dus vroeg ik door .
    pi_79711742
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 16:41 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Dan heb je echt de reacties in de topics niet goed gelezen. Een hoop mensen vielen over de opmerking over de baby's met AIDS. Ik haalde dat hier aan, omdat ik i.r.l. vrij direct te maken heb gehad met een opmerking in dezelfde trant. Ik vroeg of jij je het realiseert dat je daar mensen ontzettend mee kunt kwetsen. Ik kreeg daar aanvankelijk geen antwoord op van jou, dus vroeg ik door .
    Ok, nu wel toch? Vraag aan jou: als je vanuit mijn perspectief meekijkt, is mijn opmerking dan zo kwetsend?
    Eeuwig leven + baby's met AIDS/kanker whatever.
      maandag 29 maart 2010 @ 16:45:47 #78
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79711839
    Nou ja, laat ik het dan zo zeggen:

Die vriend van mij heeft zo'n hoog bewustzijn dat hij dacht van die opmerking (en andere opmerkingen over zijn handicap en ziektes) dat hij denkt van:

"Laat maar, die domme mensen weten niet beter."

pi_79711899
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 16:45 schreef JoepiePoepie het volgende:
    Nou ja, laat ik het dan zo zeggen:

Die vriend van mij heeft zo'n hoog bewustzijn dat hij dacht van die opmerking (en andere opmerkingen over zijn handicap en ziektes) dat hij denkt van:

"Laat maar, die domme mensen weten niet beter."

Goede reactie, zo is hij in staat er op een positieve manier mee om te gaan.
    Nu nog antwoord op mijn tweede vraag?
      maandag 29 maart 2010 @ 16:55:56 #80
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79712315
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 16:43 schreef Plus1 het volgende:
    Ok, nu wel toch? Vraag aan jou: als je vanuit mijn perspectief meekijkt, is mijn opmerking dan zo kwetsend?
    Ja, is kwetsend. Mijn bewustzijn is te hoog om alle vorm van empathie en sociale omgang kwijt te raken. Mensen die denken ze zomaar dat soort opmerkingen kunnen roepen hebben een erg laag bewustzijn.
      maandag 29 maart 2010 @ 17:05:02 #81
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79712676
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 16:43 schreef Plus1 het volgende:

[..]

Wat denk je zelf. Iedereen met ook maar een greintje ethisch en empathisch inzicht, of met een kloppend hart, zou zoiets kwetsend vinden. Er zijn zaken die je gewoon niet doet, ook al kijk je vanuit je eigen perspectief.

Als in: "wat maakt het uit dat we kinderen verkrachten en martelen. Bekijk het vanuit mijn perspectief (wat dat perspectief dan ook moge zijn) en je ziet dat het echt niet zo erg is hoor".
    Dat is het punt ook. Iedereen heeft wel een visie of een perspectief op iets. Dat maakt iets niet minder kwetsend, enkel meer debiel en stompzinnig dat zoiets gezegd moet worden.
      maandag 29 maart 2010 @ 17:20:32 #82
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79713298
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 16:37 schreef Plus1 het volgende:
    Dit is trouwens helemaal niet waar ! Jij was degene die er weer over begon. Na het antwoord had ik dat onderwerp letterlijk afgesloten met:
    quote:
    Maar waarschijnlijk ligt het aan jouw lage bewustzijn dat je dat niet doorhad Plus1, dus ik neem het je niet kwalijk .

[ Bericht 2% gewijzigd door JoepiePoepie op 29-03-2010 17:46:05 ]
    pi_79714458
    Ok, jammer dat het zo moet gaan. Jullie winnen, ik heb een Lager Bewustzijn en The Secret is onzin.
    En ik heb bewust mensen pijn willen doen met m'n opmerkingen...

Dit topic was potentieel leuk geweest though...
    pi_79714491
    Een pedofiel kijkt ook vanuit zijn eigen perspectief. Dat maakt het nog niet juist.

Het is dan wellicht niet de bedoeling om die kinderen pijn te doen maar hij doet het toch.
      maandag 29 maart 2010 @ 17:58:59 #85
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79714584
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 17:55 schreef Plus1 het volgende:
    Ok, jammer dat het zo moet gaan. Jullie winnen, ik heb een Lager Bewustzijn en The Secret is onzin.

Ga nu niet de schijnheil uithangen (of het slachtoffer spelen). Je weet zelf ook wel wat zinnen zoals jij die uitspreekt teweeg kunnen brengen bij anderen. Ik zou me eerder schamen als ik zoiets uit mijn mond zou krijgen tegenover kankerpatienten e.d., ongeacht vanuit welk perspectief ik 't bekeek (het ene perspectief is het andere niet).

"Jammer dat het zo moet gaan"... come on man.. je zegt notabene dat kinderen die AIDS hebben, hier zelf voor gekozen hebben....
    Jammer dat het zo moet gaan... Hoe kan niemand daar nu geen aanstoot aan nemen , ongeacht wat het perspectief is.

Of om in jouw woorden te spreken: Je hebt hiervoor gekozen...

[ Bericht 10% gewijzigd door Michielos op 29-03-2010 18:07:02 ]
      maandag 29 maart 2010 @ 18:01:02 #86
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79714667
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 17:55 schreef Plus1 het volgende:

Dit is toch precies hoe jij het topic gewild hebt? Of heeft The Secret dit keer niet helemaal goed gewerkt bij jou?

Ik vind dit topic wel leuk en interessant, dus blijkbaar is mijn wil sterker .

Overigens heb ik niet beweerd dat je mensen bewust kwetst. Misschien bestaan er inderdaad wel mensen zonder empathie. Geen idee, ik ben niet van alle psychologische fenomenen op de hoogte .
      maandag 29 maart 2010 @ 18:02:09 #87
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79714702
    Ja, er zijn inderdaad mensen met weinig empathie. Psychopaten in extreme mate, en mensen met lagere emotionele intelligentie in mindere mate.

[ Bericht 1% gewijzigd door Michielos op 29-03-2010 18:07:26 ]
      maandag 29 maart 2010 @ 18:12:34 #88
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_79715075
    Jullie zijn kinderachtig bezig mensen, joepiepoepie en michielos dus. Beetje pesterig aan het doen zegmaar. Even een beetje afstand bewaren en weer overnieuw beginnen. Jullie worden niet aangevallen op jullie standpunten maar andersom kunnen jullie niet dezelfde manieren opbrengen.
    Vrijheid
      maandag 29 maart 2010 @ 18:15:54 #89
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79715185
    Ik word niet aangevallen op mijn standpunten, dat klopt. Maar goed, dit vind ik gewoon de schijnheil uithangen (Plus1 dus). Wanneer beseft wordt dat men het niet met hem eens is (wat zoals ik zei, iedereen met een greintje empathie het hopelijk niet is), maar zielig gaan doen en met verwijten gaan strooien in de hoop sympathie te krijgen. Zoals ik aankaartte: Ongeacht je perspectief, zoiets zeg je simpelweg niet (niet tegen de persoon zelf bovenal).

Kinderen die met AIDS ter wereld komen, hebben hier zelf voor gekozen.. ik haal hem nog maar eens aan...

Mijns inziens had hetgeen ik schreef weinig met pesten te maken, maar goed ik zal me dan wel weer schikken

Ik had je reactie overigens via PM voorspeld.
      maandag 29 maart 2010 @ 18:18:56 #90
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79715268
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 18:15 schreef Michielos het volgende:
    Ik word niet aangevallen op mijn standpunten, dat klopt. Maar goed, dit vind ik gewoon de schijnheil uithangen (Plus1 dus). Wanneer beseft wordt dat men het niet met hem eens is (wat zoals ik zei, iedereen met een greintje empathie het hopelijk niet is), maar zielig gaan doen en met verwijten gaan strooien in de hoop sympathie te krijgen. Zoals ik aankaartte: Ongeacht je perspectief, zoiets zeg je simpelweg niet (niet tegen de persoon zelf bovenal).

Kinderen die met AIDS ter wereld komen, hebben hier zelf voor gekozen.. ik haal hem nog maar eens aan...

Mijns inziens had hetgeen ik schreef weinig met pesten te maken, maar goed ik zal me dan wel weer schikken
    Ik ben het hier helemaal mee eens .
    quote:
    Ik had je reactie overigens via PM voorspeld.
    En dit is waar .
    pi_79715308
    Ik vind er niks kinderachtigs aan. De enige reactie die ik kinderachtig vind is die van Plus1. Wanneer er geen weerwoord meer is dik in de slachtofferrol kruipen. (terwijl het volgens eigen theorieeen je het toch echt zelf over je heenroept)

Nogmaals; niemand zegt dat ie bewust mensen kwetst maar mensen voelen zich desondanks toch gekwetst. Er zijn gewoon dingen die je niet kan maken of kan zeggen en dit is zoiets. Nogmaals: een pedo doet ook niet bewust kinderen pijn maar de kinderen hebben toch aardig wat pijn. Dat dit niet zo is vanuit zijn standpunt gezien maakt het niet meteen juist of minder pijnlijk.

Het is dan ook altijd goed om meer aan je medemensen te denken.
      maandag 29 maart 2010 @ 18:22:40 #92
    259209 JoepiePoepie
    groetjes van opa en oma
    pi_79715398
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 18:20 schreef Flammie het volgende:
    Ik vind er niks kinderachtigs aan. De enige reactie die ik kinderachtig vind is die van Plus1. Wanneer er geen weerwoord meer is dik in de slachtofferrol kruipen.
    Inderdaad, en eerst ging hij nog tegen mij schermen met:
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 16:28 schreef Plus1 het volgende:
    Volgens mij ben jij de enige die zich 'verwonderde' over mijn opmerkingen.
    En toen hij eindelijk doorkreeg dat ik niet de enige was, vond hij het ineens niet meer leuk hier.

Maar goed, laat ik deze wijsheid dan nog maar even quoten:
    quote:

[ Bericht 15% gewijzigd door JoepiePoepie op 29-03-2010 18:33:17 ]
      maandag 29 maart 2010 @ 18:40:06 #93
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_79715948
    Hier op FOK! kunnen we hopelijk wel eerlijk met elkaar discussiëren zonder dus elkaar aan te vallen op dit soort zaken, ik zal niet snel iemand vertellen dat zijn/haar ziekte door diegene zelf komt en het een keuze is geweest. Eventueel zou ik proberen die persoon te helpen door tips te geven die stiekem uit mijn overtuigingen komen, op een zodanige manier dat er niemand gekwetst wordt en als men dan nieuwsgierig wordt kan ik er misschien nog over beginnen ook, als het gevraagd wordt. Wederom op een subtiele manier uiteraard.

Of de babies nou wel of niet op een esoterisch niveau gekozen hebben om geboren te worden in die situatie doet niets af aan het feit dat ze er zijn en elke aidsbaby er één te veel is. Deze wereld zoals die is geeft ruimte aan aidsbabies, kankerpatienten, oorlogs-slachtoffers en nog meer ellende, en ja, dat is collectief onze eigen keus ook op een menselijk niveau anders waren we nu niet in deze situatie geweest. Simpel zat. En mocht de bewuste onsterfelijke energie ervoor kiezen om enkel leuke levens te leiden was er niets te leren/ervaren/beseffen geweest.
    Vrijheid
    pi_79716146
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 18:40 schreef jogy het volgende:
    Hier op FOK! kunnen we hopelijk wel eerlijk met elkaar discussiëren zonder dus elkaar aan te vallen op dit soort zaken, ik zal niet snel iemand vertellen dat zijn/haar ziekte door diegene zelf komt en het een keuze is geweest. Eventueel zou ik proberen die persoon te helpen door tips te geven die stiekem uit mijn overtuigingen komen, op een zodanige manier dat er niemand gekwetst wordt en als men dan nieuwsgierig wordt kan ik er misschien nog over beginnen ook, als het gevraagd wordt. Wederom op een subtiele manier uiteraard.

Of de babies nou wel of niet op een esoterisch niveau gekozen hebben om geboren te worden in die situatie doet niets af aan het feit dat ze er zijn en elke aidsbaby er één te veel is. Deze wereld zoals die is geeft ruimte aan aidsbabies, kankerpatienten, oorlogs-slachtoffers en nog meer ellende, en ja, dat is collectief onze eigen keus ook op een menselijk niveau anders waren we nu niet in deze situatie geweest. Simpel zat. En mocht de bewuste onsterfelijke energie ervoor kiezen om enkel leuke levens te leiden was er niets te leren/ervaren/beseffen geweest.
    Want? Je kunt niks leren uit leuke ervaringen? Vind het allemaal erg kort door de bocht om heel eerlijk te zijn
    pi_79716299
    Toch nog even een 'weerwoord':

Ik voel me niet beledigd, maar ik zie dat de discussie nergens heen gaat op deze manier. Jullie blijven steken op de AIDS-baby's, maar niemand heeft nog antwoord gegeven op mijn vraag:

Wat als je een eeuwig Bewustzijn hebt? Is die 50 jaar ellende hier dan zo erg dat ik er helemaal niets over mag zeggen? Of is die 50 jaar in verhouding geen reet, vergeleken met de Eeuwigheid?

En nog een vraag: wie beledig ik eigenlijk als ik zeg dat AIDS-baby's zelf die keuze hebben gemaakt? De baby's? De moeders? Wat is de belediging eigenlijk? Ik zeg niet: 'eigen schuld, dikke bult', ik zeg: er is geen schuld en er is geen bult. Alles is relatief als je het vanuit mijn perspectief bekijkt.
    pi_79716413
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 18:49 schreef Plus1 het volgende:

Ik voel me niet beledigd, maar ik zie dat de discussie nergens heen gaat op deze manier. Jullie blijven steken op de AIDS-baby's, maar niemand heeft nog antwoord gegeven op mijn vraag:

Wat als je een eeuwig Bewustzijn hebt? Is die 50 jaar ellende hier dan zo erg dat ik er helemaal niets over mag zeggen? Of is die 50 jaar in verhouding geen reet, vergeleken met de Eeuwigheid?

En nog een vraag: wie beledig ik eigenlijk als ik zeg dat AIDS-baby's zelf die keuze hebben gemaakt? De baby's? De moeders? Wat is de belediging eigenlijk? Ik zeg niet: 'eigen schuld, dikke bult', ik zeg: er is geen schuld en er is geen bult. Alles is relatief als je het vanuit mijn perspectief bekijkt.
    Beslis dat maar zelf wanneer je zelf ellende hebt. Beetje makkelijk om vanuit je ivoren torentje te willen beslissen hoe andere zich maar moeten voelen omdat 50 jaar op 2399825908295 geen reet voorstelt volgens een of andere onbewezen verzinsel/theorie. Weet je.. 1 miljoen stelt ook geen reet voor op 2389578239859275892389572387582375828. Als ik 1 miljoen jaar gemarteld word elke dag in en elke dag uit dan ervaar ik dat als pijnlijk en niet leuk. period.

Wat als Wat als? het is allemaal erg leuk verzonnen en het is een leuke gedachtengang maar het hoeft niet te ver doorgetrokken te worden. Vooral als er mensen zijn die wel wat meer meegemaakt hebben als een gecrashte pc
      maandag 29 maart 2010 @ 18:53:22 #97
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_79716462
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 18:49 schreef Plus1 het volgende:

Ik blijf daar op steken omdat ik het een dusdanig verwerpelijke en ongefundeerde zin vind dat ik er zelfs een beetje plaatsvervangende schaamte van gekregen heb, no offense.
    quote:
    Als, als en als. Wat als je geen eeuwig bewustzijn hebt? Er valt gewoon niks over te zeggen omdat er geen greintje bewijs voor is. Tot die tijd kun je het gewoon niet maken om dit soort beledigende zinnen te zeggen tegenover kind en ouder alike. En ja.. deze zinnen zijn kwetsend en beledigend. En denk er ook aan dat niet iedereen hetzelfde perspectief hanteert als jou.
    quote:
    De belediging is dat je stelt dat een mens zelf voor iets kiest, waar die mens totaal geen macht over had. Als je al zegt dat iemand kanker aan zichzelf te danken heeft, kwets je iemand hier wel degelijk mee. Mensen zijn niet 24/7 met kanker bezig en vaker dan niet zijn er andere factoren dan enkel denken die de oorzaak voor iets zijn. Het leven is complexer dan een "ik denk en het gebeurd spelletje".
    pi_79716589
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 18:20 schreef Flammie het volgende:

Nogmaals; niemand zegt dat ie bewust mensen kwetst maar mensen voelen zich desondanks toch gekwetst. Er zijn gewoon dingen die je niet kan maken of kan zeggen en dit is zoiets. Nogmaals: een pedo doet ook niet bewust kinderen pijn maar de kinderen hebben toch aardig wat pijn. Dat dit niet zo is vanuit zijn standpunt gezien maakt het niet meteen juist of minder pijnlijk.

Het is dan ook altijd goed om meer aan je medemensen te denken.
    Alles wat je hierboven zegt is waar, maar let even op dat wat vetgedruk staat. Mensen voelen zich hoe dan ook altijd wel gekwetst Dat is de keuze van die mensen. Ze laten zich kwetsen, maw hun emoties zijn hen de baas ipv andersom.

Jullie reactie lijkt heel veel op die van sommige moslims: als ik hier nu zou zeggen dat ik de Islam een ouderwets geloof vind, met gedateerde normen en waarden, dan krijg ik zo heel Moslimlamabad op m'n dak.
    Want ik mag niets zeggen over moslims of de Islam, want dan zou ik ze beledigen. Kom op man, probeer verder te denken en reageren dan je eerste, primaire reactie.
      maandag 29 maart 2010 @ 18:58:18 #99
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_79716652
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 18:45 schreef Flammie het volgende:

[..]

Want? Je kunt niks leren uit leuke ervaringen? Vind het allemaal erg kort door de bocht om heel eerlijk te zijn
    Zonder tegenstrijdigheden in je leven leer je een stuk minder vind ik persoonlijk. En als het dus enkel om ervaren gaat en daar het goede of slechte vanaf haalt ervaar je in een wereld waar alleen maar leuke dingen gebeuren maar de helft van het gehele scala aan emoties.

Komen we nog één keertje terug naar bijvoorbeeld aidsbabies, als ik zeg daar kiest het babietje zelf voor, bedoel ik het ook niet uit het oogpunt 'eigen schuld dikke bult' maar eerder uit de mening van dankbaarheid naar die baby toe, het offert zichzelf op (naja, het is een onsterfelijk bewustzijn dus het kan de tijd wel sparen ) om dit te doen voor de ervaring van de rest van de wereld zodat wij een kans hebben om de wereldproblematiek op eigen kracht (zonder messias maar met eigen bloed, zweet, tranen en liefde ) op te lossen. Want ja, dat kunnen wij met zijn allen maar we willen het niet genoeg om het voor elkaar te krijgen. Dat het mogelijk is zie je bijvoorbeeld al aan een Gandhi die door te zijn wie hij was een heel land heeft bevrijdt aan de Engelse onderdrukking, ok de aftermath was bloedig en naar maar hij was in zijn eentje, stel je eens voor als er miljoenen Gandhi's opstaan, wat voor een effect zou dat hebben, dan kunnen we eventueel een keer in een wereld leven waar maar de helft te ervaren valt. Maar dan verdient en op eigen kracht.
    Vrijheid
    pi_79716773
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 18:53 schreef Michielos het volgende:

[..]

Ik blijf daar op steken omdat ik het een dusdanig verwerpelijke en ongefundeerde zin vind dat ik er zelfs een beetje plaatsvervangende schaamte van gekregen heb, no offense.
    [..]

Als, als en als. Wat als je geen eeuwig bewustzijn hebt? Er valt gewoon niks over te zeggen omdat er geen greintje bewijs voor is. Tot die tijd kun je het gewoon niet maken om dit soort beledigende zinnen te zeggen tegenover kind en ouder alike. En ja.. deze zinnen zijn kwetsend en beledigend. En denk er ook aan dat niet iedereen hetzelfde perspectief hanteert als jou.
    [..]

De belediging is dat je stelt dat een mens zelf voor iets kiest, waar die mens totaal geen macht over had. Als je al zegt dat iemand kanker aan zichzelf te danken heeft, kwets je iemand hier wel degelijk mee. Mensen zijn niet 24/7 met kanker bezig en vaker dan niet zijn er andere factoren dan enkel denken die de oorzaak voor iets zijn. Het leven is complexer dan een "ik denk en het gebeurd spelletje".
    Welk bewijs heb je dat mijn gedachtegang niet waar is dan? Je gaat hier alleen maar van uit, omdat je dat zo geleerd is. Heb je bewijs dat dit het enige leven is dan? "Ja, maar de mensen die dood zijn, die zie ik toch niet meer" Als dat je enige bewijs is, dan verschil je niet veel van de mensen die dachten dat de aarde plat was. Zij konden ook niet voorbij de horizon kijken namelijk.

Ga eens mee in m'n stelling en geef dan antwoord. Want jouw stelling is ook gebaseerd op een 'wat als'. Nl: 'Wat als dit alles is'. Niemand kan bewijzen dat dit ook zo is. Weinig verschil met mijn stelling wat dat betreft.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')