Dat is niet egoïstisch. Egoïstisch zou zijn om het te vertellen omdat je dan zelf niet meer de last draagt. Dat is het beste voor jezelf, het meest egoïstische dat je dus kan doen.quote:Op maandag 29 maart 2010 14:40 schreef Krullehoofd het volgende:
De pijn die je zelf hebt door het niet te vertellen zal haar geen pijn doen. Het zal haar meer pijn doen door het te vertellen. Ik wil vreemdgaan echt niet goedpraten, zoals eerder gezegd. Maar op dat moment kies ik voor mijn geluk en haar geluk hangt op dat moment van mijn geluk af. Je mag het egoïstisch noemen, dat dan weer wel.
Oh? Heel eerlijk lijkt het me niet om die beslissing voor haar te nemen omdat je eigen belangen er mee gemoeid zijn. Als de keuze geheel aan haar zou zijn en ze de keuze heeft tussen leven in pijn, maar in eerlijkheid, of leven in een pijnloze oneerlijkheid vraag ik me toch sterk af wat er zwaarder weegt.quote:Op maandag 29 maart 2010 14:40 schreef Krullehoofd het volgende:
De pijn die je zelf hebt door het niet te vertellen zal haar geen pijn doen. Het zal haar meer pijn doen door het te vertellen. Ik wil vreemdgaan echt niet goedpraten, zoals eerder gezegd. Maar op dat moment kies ik voor mijn geluk en haar geluk hangt op dat moment van mijn geluk af. Je mag het egoïstisch noemen, dat dan weer wel.
Nee, want: als de geldschieter in kwestie op zoek is naar een 'liefdevolle relatie' zal hij die niet kunnen vinden bij een Gooische pauper die uit is op zijn geld. Wat er niet in zit haal je er immers ook niet uit.quote:De dubbele moraal viert hoogtij hier. In het luxe leventje verhaal waarin de liefde en het houden van ontbreekt mag je van jou willens en wetens wel iemand dagelijks een rad voor de ogen draaien.
Mwah, niet als je er vanuit gaat dat de confrontatie met de ander meer pijn doet dan het verzwijgen van de waarheid.quote:Op maandag 29 maart 2010 14:58 schreef klaagbaas het volgende:
[..]
Dat is niet egoïstisch. Egoïstisch zou zijn om het te vertellen omdat je dan zelf niet meer de last draagt. Dat is het beste voor jezelf, het meest egoïstische dat je dus kan doen.
Dat is zelfkastijding omdat jij dan met het verzwijgen van een schuldgevoel zit. Dat is dus niet het beste wat je voor jezelf kan doen en dus niet egoïstisch.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:02 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mwah, niet als je er vanuit gaat dat de confrontatie met de ander meer pijn doet dan het verzwijgen van de waarheid.
Daarom is het nog wel egoïstisch. Maar goed, de mens handelt per definitie uit eigenbelang.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:09 schreef klaagbaas het volgende:
Dat is zelfkastijding omdat jij dan met het verzwijgen van een schuldgevoel zit. Dat is dus niet het beste wat je voor jezelf kan doen en dus niet egoïstisch.
Dat is afhankelijk van de pijn die je ervaart. Als je het moreel gezien prima vindt om vreemd te gaan is er geen sprake van zelfkastijding, tenzij je eerlijk bent naar je vriendin toe.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:09 schreef klaagbaas het volgende:
[..]
Dat is zelfkastijding omdat jij dan met het verzwijgen van een schuldgevoel zit. Dat is dus niet het beste wat je voor jezelf kan doen en dus niet egoïstisch.
Want het is uit puur eigenbelang dat je jezelf opzadelt met een schuldgevoel en iets moeten verzwijgen een leven lang. Dat is een teken van jouw belang boven dat van een ander zettenquote:Op maandag 29 maart 2010 15:14 schreef Techno het volgende:
[..]
Daarom is het nog wel egoïstisch. Maar goed, de mens handelt per definitie uit eigenbelang.
Ja, inderdaad. Het is puur egoisme omdat je een (eventuele) relatiebreuk wil voorkomen.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:21 schreef klaagbaas het volgende:
Want het is uit puur eigenbelang dat je jezelf opzadelt met een schuldgevoel en iets moeten verzwijgen een leven lang. Dat is een teken van jouw belang boven dat van een ander zetten
Eh, ja?quote:Op maandag 29 maart 2010 15:21 schreef klaagbaas het volgende:
[..]
Want het is uit puur eigenbelang dat je jezelf opzadelt met een schuldgevoel en iets moeten verzwijgen een leven lang. Dat is een teken van jouw belang boven dat van een ander zetten
Ja maar we hebben het over mensen die zich niet aan dat moraal pretenderen te willen houden.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van de pijn die je ervaart. Als je het moreel gezien prima vindt om vreemd te gaan is er geen sprake van zelfkastijding, tenzij je eerlijk bent naar je vriendin toe.
Ik neem die beslissing niet voor haar, maar voor mijzelf. Ik neem de beslissing om gelukkig te zijn met haar. En het gevolg daarvan is dat zij dan ook gelukkig is met mij. Het is van mij veel oneerlijker om haar dan met een dilemma op te moeten zadelen die haar veel pijn gaat geven. Nogmaals ik praat vreemdgaan niet goed.quote:Op maandag 29 maart 2010 14:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Oh? Heel eerlijk lijkt het me niet om die beslissing voor haar te nemen omdat je eigen belangen er mee gemoeid zijn. Als de keuze geheel aan haar zou zijn en ze de keuze heeft tussen leven in pijn, maar in eerlijkheid, of leven in een pijnloze oneerlijkheid vraag ik me toch sterk af wat er zwaarder weegt.
Nogmaals als zij het niet weet dan is er ook geen pijn. Veldslagen worden op het slagveld gevoerd ten tijde van oorlog.quote:Plus: pijn mag dan op korte termijn kut zijn, op de lange termijn werkt het heilzaam. Zonder veldslagen te voeren wordt er immers ook niets overwonnen.![]()
[..]
In jouw theorie mag hij/zij wel doen alsof omdat het toch niet aan de oppervlakte speelt. Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.quote:Nee, want: als de geldschieter in kwestie op zoek is naar een 'liefdevolle relatie' zal hij die niet kunnen vinden bij een Gooische pauper die uit is op zijn geld. Wat er niet in zit haal je er immers ook niet uit.
Ja je relatiebreuk voorkom je dan wel, voor nuquote:Op maandag 29 maart 2010 15:24 schreef Techno het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. Het is puur egoisme omdat je een (eventuele) relatiebreuk wil voorkomen.
Wat boeit dat schuldgevoel? Het blijft een handeling uit eigenbelang.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:27 schreef klaagbaas het volgende:
Ja je relatiebreuk voorkom je dan wel, voor nu. Maar jij zit nog steeds met een schuldgevoel, dat je daarmee zit is dus verre van egoïstisch.
Omdat dat schuldgevoel een uiting is van je moraal. daarom boeit het.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:30 schreef Techno het volgende:
[..]
Wat boeit dat schuldgevoel? Het blijft een handeling uit eigenbelang.
Volgens jou idealen ja, is het gek dat deze niet door iedereen gedeeld worden?quote:Op maandag 29 maart 2010 15:27 schreef Krullehoofd het volgende:
Ik neem die beslissing niet voor haar, maar voor mijzelf. Ik neem de beslissing om gelukkig te zijn met haar. En het gevolg daarvan is dat zij dan ook gelukkig is met mij. Het is van mij veel oneerlijker om haar dan met een dilemma op te moeten zadelen die haar veel pijn gaat geven. Nogmaals ik praat vreemdgaan niet goed.
Nee, want je voorkomt een relatiebreuk en hebt alles in zekere zin nog onder controle, egoïsme dus.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:27 schreef klaagbaas het volgende:
[..]
Ja je relatiebreuk voorkom je dan wel, voor nu. Maar jij zit nog steeds met een schuldgevoel, dat je daarmee zit is dus verre van egoïstisch.
Niet alleen van jouw moraal, ook die van je vriendin. Als je vriendin het geen enkel probleem zou vinden, zou er dan nog sprake zijn van een schuldgevoel?quote:Op maandag 29 maart 2010 15:31 schreef klaagbaas het volgende:
[..]
Omdat dat schuldgevoel een uiting is van je moraal. daarom boeit het.
Dat weet je pas als je het opbiechtquote:Op maandag 29 maart 2010 15:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Niet alleen van jouw moraal, ook die van je vriendin. Als je vriendin het geen enkel probleem zou vinden, zou er dan nog sprake zijn van een schuldgevoel?
Ook ik heb al gezegd in een eerdere post dat ik vreemdgaan niet goed vind. Ik wil het dan ook absoluut niet goed praten. Afspraak of geen afspraak, ik vind vreemdgaan niet goed.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:02 schreef Fes1-2 het volgende:
Mensen... Ik moet gelijk weer denken aan een vorige discussie met Taurus in dat hoax topic... Ga maar niet in op krullenhoofd want je overtuigd hem toch niet. Wel heb ik één vraag aan krullenhoofd.
Vind je niet dat je er op z'n minst een afspraak met je vriendin over moet maken? Iets in de trant van bij een one night stand vertellen we elkaar niks en wanneer er gevoelens bij komen kijken moeten we het elkaar sowieso vertellen, of deze gevoelens uit de weg gaan. Ik vind wel dat je dat in ieder geval moet zeggen als dat jou mening is.
Als ik namelijk een relatie met iemand aan ga en we hebben het over vreemdgaan dan is mijn standpunt vreemdgaan = exit, en als mijn vriendin dan aangeeft het hier volkomen mee eens te zijn maar achter mijn rug om wel met andere mensen sex heeft... Dat kan er gewoon niet in bij mij. Ik zal zelf nooit vreemdgaan, de verliefdheid zoals die in het begin van een relatie is kan weg ebben (en later ook weer eens terugkomen!) maar dat houden van dat blijft. Dat is bij mij in een relatie permanent aanwezig, gaat dat houden van weg dan krijg ik wel weer de behoefte om met andere vrouwen sex te hebben. Eerder dan dat totaal niet. Daarom heb ik liever dat het me gelijk verteld wordt, want ik wil niet in een relatie zitten met iemand die volgens mijn idealen niet net zoveel van mij houdt als ik van haar.
Ja de stress van het in controle houden heb je nog ja...dat zou je jezelf niet aandoen als pure egoïst. Geen egoïsme dus.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, want je voorkomt een relatiebreuk en hebt alles in zekere zin nog onder controle, egoïsme dus.
Volgens mij ben jij een kloon van taurus.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:27 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Ik neem die beslissing niet voor haar, maar voor mijzelf. Ik neem de beslissing om gelukkig te zijn met haar. En het gevolg daarvan is dat zij dan ook gelukkig is met mij. Het is van mij veel oneerlijker om haar dan met een dilemma op te moeten zadelen die haar veel pijn gaat geven. Nogmaals ik praat vreemdgaan niet goed.
[..]
Nogmaals als zij het niet weet dan is er ook geen pijn. Veldslagen worden op het slagveld gevoerd ten tijde van oorlog.
[..]
In jouw theorie mag hij/zij wel doen alsof omdat het toch niet aan de oppervlakte speelt. Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.
Zeg dan niet dat het beter is om het niet te vertellen, als je mijn verhaal goed gelezen hebt.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:39 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Ook ik heb al gezegd in een eerdere post dat ik vreemdgaan niet goed vind. Ik wil het dan ook absoluut niet goed praten. Afspraak of geen afspraak, ik vind vreemdgaan niet goed.
Als je de situatie onder controle hebt is dat natuurlijk een stuk makkelijker dan het kiezen voor eerlijkheid waarbij je de controle loslaat en onzeker (angstig) bent voor/van de uitkomst. Wel egoïsme dus.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:40 schreef klaagbaas het volgende:
[..]
Ja de stress van het in controle houden heb je nog ja...dat zou je jezelf niet aandoen als pure egoïst. Geen egoïsme dus.
Egoistisch is alles echt verwoesten door een stomme fout. Een fout kun je herstellen en daar leer je van. Iedereen maakt fouten. Indien het niet nodig is om te vertellen en je weet dat je door wilt gaan met je partner zou ik ook niets vertellen. Waarom zou je de wereld van je partner om zee willen helpen als er dan toch niets veranderd. Leer van je fouten, en als je je schuldig voelt dan zul je misschien ook meer je best doen voor haar.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, want je voorkomt een relatiebreuk en hebt alles in zekere zin nog onder controle, egoïsme dus.
Of niet, natuurlijk.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:49 schreef Nietgek het volgende:
[..]
Egoistisch is alles echt verwoesten door een stomme fout.
Wie zegt dat er niets verandert?quote:Een fout kun je herstellen en daar leer je van. Iedereen maakt fouten. Indien het niet nodig is om te vertellen en je weet dat je door wilt gaan met je partner zou ik ook niets vertellen. Waarom zou je de wereld van je partner om zee willen helpen als er dan toch niets veranderd.
quote:Leer van je fouten, en als je je schuldig voelt dan zul je misschien ook meer je best doen voor haar.
Ja want egoïsme is alleen maar kiezen voor het makkelijke, ook als dat niet in je eigenbelang isquote:Op maandag 29 maart 2010 15:49 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je de situatie onder controle hebt is dat natuurlijk een stuk makkelijker dan het kiezen voor eerlijkheid waarbij je de controle loslaat en onzeker (angstig) bent voor/van de uitkomst. Wel egoïsme dus.
Nee, juist andersom. Je weet dan wat je bijna kwijt was. Zie het als een wake up call. Je weet als je het nogmaals verkloot je alles echt kwijt bent.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:53 schreef Xa1pt het volgende:
Als je je schuldig voelt kan dat bijna alleen maar negatieve gevolgen voor je relatie in petto hebben. Want afstand, enzo.
Ik heb jouw verhaal goed gelezen. Maar jij de mijne niet. Ik praat vreemdgaan niet goed. Zoals ik eerder heb gezegd in een post, je moet een keuze maken, wil je verder met je partner dan zou opbiechten geen goede keuze zijn, wil je een breuk forceren dan is opbiechten wel een goede keuze. Zoals het hier geformuleerd wordt, in het geval van verder gaan met je partner, zou ik ervoor kiezen om het niet te zeggen. Ik kies voor mijn eigen geluk en dat is dan die relatie met mijn huidige vriendin.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:43 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Zeg dan niet dat het beter is om het niet te vertellen, als je mijn verhaal goed gelezen hebt.
Zullen we de definitie van egoïsme concretiseren ?quote:Op maandag 29 maart 2010 15:49 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je de situatie onder controle hebt is dat natuurlijk een stuk makkelijker dan het kiezen voor eerlijkheid waarbij je de controle loslaat en onzeker (angstig) bent voor/van de uitkomst. Wel egoïsme dus.
Bullshit, dat is helemaal niet de keuze.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:59 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Ik heb jouw verhaal goed gelezen. Maar jij de mijne niet. Ik praat vreemdgaan niet goed. Zoals ik eerder heb gezegd in een post, je moet een keuze maken, wil je verder met je partner dan zou opbiechten geen goede keuze zijn, wil je een breuk forceren dan is opbiechten wel een goede keuze. Zoals het hier geformuleerd wordt, in het geval van verder gaan met je partner, zou ik ervoor kiezen om het niet te zeggen. Ik kies voor mijn eigen geluk en dat is dan die relatie met mijn huidige vriendin.
In dit scenario is het vreemdgaan een feit. Iets dat dus al gebeurd is. Beslissingen voor dit gebeuren zijn mijns inziens buiten beschouwing. Gedane zaken nemen geen keer zoals je weet.quote:Op maandag 29 maart 2010 16:02 schreef Hoogstaande het volgende:
[..]
Bullshit, dat is helemaal niet de keuze.
De keuze is: Wil ik verder met mijn man?
Ja: Ik ga niet vreemd.
Nee: Ik ga wel vreemd.
Alles wat daarna gebeurd is het proberen goed te praten van een foute keuze, niks meer en niks minder!
Wat was je bijna kwijt? Zolang je je bek houdt ben je helemaal niets 'bijna kwijt'.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:58 schreef Nietgek het volgende:
[..]
Nee, juist andersom. Je weet dan wat je bijna kwijt was.
quote:Zie het als een wake up call. Je weet als je het nogmaals verkloot je alles echt kwijt bent.
Als je goed leest haak ik daar ook juist op in.quote:Op maandag 29 maart 2010 16:09 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
In dit scenario is het vreemdgaan een feit. Iets dat dus al gebeurd is. Beslissingen voor dit gebeuren zijn mijns inziens buiten beschouwing. Gedane zaken nemen geen keer zoals je weet.
En dus is de angst voor de onzekerheid en de controle in eigen handen willen houden egoïstisch.quote:Op maandag 29 maart 2010 16:02 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Zullen we de definitie van egoïsme concretiseren ?
Egoïsme is de opvatting of levenshouding waarbij de handelwijze van een persoon enkel gericht is op het eigen belang/welzijn.
Bevalt goed zeker, die slachtofferrol?quote:Op maandag 29 maart 2010 16:11 schreef AndersdanJOu het volgende:
Ik keur het vreemdgaan echt niet goed,maar het kan je helaas overkomen.
Nogmaals in dat scenario zal ik echt niet minder van haar houden of om haar geven als dat zo zou zijn. In jouw bewoordingen zou de relatie ook voor het vreemdgaan al een toneelstuk zijn.quote:Op maandag 29 maart 2010 16:13 schreef Hoogstaande het volgende:
[..]
Als je goed leest haak ik daar ook juist op in.
Jij geeft aan: Als je verder met je partner wil moet je het niet opbiechten. Ik zeg: Als je verder met je partner wil moet je niet vreemdgaan. Die keuze is dus al gemaakt, en is daarna dus niet meer van toepassing.
Als je dan nog wel verder wil met je man, is dat enkel slechts een toneelstuk, omdat je in feite er al voor gekozen hebt om dat niet te doen.
Ja ik heb je verhaal wel goed gelezen, en jij zou het je partner niet vertellen. Ik kan me echter niet voorstellen dat ik met iemand anders intiem kan zijn en tegelijkertijd nog net zo zielsveel van mijn partner kan houden als daarvoor. Ik hoef geen relatie met iemand die hier anders over denkt. Indien mijn partner dus vreemd gaat zal ik nooit kunnen geloven dat zij hetzelfde in de relatie steekt als ik, en net zoveel van mij houdt als ik van haar. Ze gebruikt me dan, en is egoïstisch. Als ze lef heeft vertelt ze aan mij wat ze gedaan heeft. De kans dat je er zelf achter komt is namelijk vrij groot, en er zelf achter komen doet nog veel meer pijn.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:59 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Ik heb jouw verhaal goed gelezen. Maar jij de mijne niet. Ik praat vreemdgaan niet goed. Zoals ik eerder heb gezegd in een post, je moet een keuze maken, wil je verder met je partner dan zou opbiechten geen goede keuze zijn, wil je een breuk forceren dan is opbiechten wel een goede keuze. Zoals het hier geformuleerd wordt, in het geval van verder gaan met je partner, zou ik ervoor kiezen om het niet te zeggen. Ik kies voor mijn eigen geluk en dat is dan die relatie met mijn huidige vriendin.
Vreemdgaan overkomt je niet ...quote:Op maandag 29 maart 2010 16:11 schreef AndersdanJOu het volgende:
Ik keur het vreemdgaan echt niet goed,maar het kan je helaas overkomen.
Ja, want het doel is dat ik gelukkig ben. En het gelukkig zijn bereik ik door middel van controle houden op de situatie. Wanneer je dit gaat delen met een ander, of dit nu je partner is of een buitenstaander, zorgt voor het kwijtraken van de controle.quote:Op maandag 29 maart 2010 16:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En dus is de angst voor de onzekerheid en de controle in eigen handen willen houden egoïstisch.
Ja want angst is goed voor het eigenbelangquote:Op maandag 29 maart 2010 16:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En dus is de angst voor de onzekerheid en de controle in eigen handen willen houden egoïstisch.
Denk dat er maar weinig mensen, psychopaten en autisten daarbuiten gelaten, gelukkig kunnen zijn met een leven waarin ze al wetende iemand een heel leven lang voorliegenquote:Op maandag 29 maart 2010 16:29 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Ja, want het doel is dat ik gelukkig ben. En het gelukkig zijn bereik ik door middel van controle houden op de situatie. Wanneer je dit gaat delen met een ander, of dit nu je partner is of een buitenstaander, zorgt voor het kwijtraken van de controle.
Dat ligt eraan, wil ik door met mijn partner of niet ? Wil ik door dan hou ik zielsveel van haar en echt niet minder dan voor het vreemdgaan mocht dat gebeuren. En omdat ik zoveel van haar hou wil ik haar geen pijn doen en door het haar te vertellen ga ik haar pijn doen. Ja, het is egoïstisch, dat geef ik toe. Die kans is alleen groot als je het niet kunt wegstoppen.quote:Op maandag 29 maart 2010 16:25 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Ja ik heb je verhaal wel goed gelezen, en jij zou het je partner niet vertellen. Ik kan me echter niet voorstellen dat ik met iemand anders intiem kan zijn en tegelijkertijd nog net zo zielsveel van mijn partner kan houden als daarvoor. Ik hoef geen relatie met iemand die hier anders over denkt. Indien mijn partner dus vreemd gaat zal ik nooit kunnen geloven dat zij hetzelfde in de relatie steekt als ik, en net zoveel van mij houdt als ik van haar. Ze gebruikt me dan, en is egoïstisch. Als ze lef heeft vertelt ze aan mij wat ze gedaan heeft. De kans dat je er zelf achter komt is namelijk vrij groot, en er zelf achter komen doet nog veel meer pijn.
Edit: Prima dat jij hier anders over denkt. Ik denk niet dat je een relatie met iemand kan hebben als je op dit punt verschilt, verder keur ik het niet af als je hier maar eerlijk over bent.
Die angst voor de onzekere uitkomst sluit je dus uit door niets te vertellen...quote:Op maandag 29 maart 2010 16:40 schreef klaagbaas het volgende:
[..]
Ja want angst is goed voor het eigenbelang
ja en daardoor gaat die angst en de kennis dat je iets verkeerd hebt gedaan zomaar wegquote:Op maandag 29 maart 2010 16:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Die angst voor de onzekere uitkomst sluit je dus uit door niets te vertellen...
De angst wel, ja. Dat je niets met die kennis doet is puur uit egoïsme.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:01 schreef klaagbaas het volgende:
[..]
ja en daardoor gaat die angst en de kennis dat je iets verkeerd hebt gedaan zomaar weg
dat kan je alleen als egoïsme zien als je niet van jezelf houdt en dus denkt dat een relatie waarin men elkaar bedriegt normaal is.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De angst wel, ja. Dat je niets met die kennis doet is puur uit egoïsme.
Ik vraag me dan af, vertel je het wel dat je er zo over denkt? Of begin je al met 'liegen' als je uberhaupt met je partner over vreemdgaan praat? Nogmaals: ik vind het prima, maar vertel in zo'n gesprek dan ook de waarheid. En dat betwijfel ik.quote:Op maandag 29 maart 2010 16:54 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Dat ligt eraan, wil ik door met mijn partner of niet ? Wil ik door dan hou ik zielsveel van haar en echt niet minder dan voor het vreemdgaan mocht dat gebeuren. En omdat ik zoveel van haar hou wil ik haar geen pijn doen en door het haar te vertellen ga ik haar pijn doen. Ja, het is egoïstisch, dat geef ik toe. Die kans is alleen groot als je het niet kunt wegstoppen.
Of je op dit punt met iemand overeenkomt dat weet je nooit. En de besluiten die jij morgen neemt, die weet je vandaag ook nog niet.
My point exactly.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:11 schreef klaagbaas het volgende:
[..]
dat kan je alleen als egoïsme zien als je niet van jezelf houdt en dus denkt dat een relatie waarin men elkaar bedriegt normaal is.
quote:Op maandag 29 maart 2010 17:10 schreef Xs2Shanna het volgende:
En die gevoelens zijn er allemaal na 1 zoen?
Ik denk dat het dus niet bij alleen 1 zoen is gebleven...quote:Die andere man is al die tijd uit beeld geweest. Echter na een paar maanden kreeg ik via email weer contact met hem, waarvan de inhoud steeds intiemer/sexueler werd. Ik moest het voor mij gevoel nog afmaken, dus geheime afspraken volgden hierop
Dat laatste vind ik niet echt constructief. Het veroorzaakt een hoop onrust en onzekerheid bij je partner, terwijl het vrij normaal is dat je je soms tot anderen aangetrokken voelt. Wat je ermee doet is vraag twee, maar de oorzaak ervan ligt lang niet altijd in je eigen relatie. Ik zou daar dan ook pas het gesprek over aangaan op het moment dat je duidelijk een probleem in je relatie hebt en niet direct aannemen dat dat het geval is als je je eens aangetrokken voelt tot een ander.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:26 schreef Fes1-2 het volgende:
En dat je dat nooit weet, dat klopt. Ik dacht dat mijn ex er hetzelfde over dacht, maar blijkbaar niet. Je kunt er bij mij in ieder geval van op aan dat ik het of uitmaak, of eerst met mijn partner praat over wat er mis gaat in de relatie, als ik gevoelens voor iemand anders begin te krijgen.
Ik dacht dat dat meer ging om geheim smsen, mailen etc..quote:Op maandag 29 maart 2010 17:32 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat het dus niet bij alleen 1 zoen is gebleven...
als je daarom een zwaar gesprek met je man met hebben en daarvoor nog andere acties moet doorstaan... dan is een zoen wel erg zwaar bestraft door d'r man... daarom denk ik toch wel dat er meer gebeurd is dan dat.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:34 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat meer ging om geheim smsen, mailen etc..
Ik zeg wat ik hier ook zeg. Vreemdgaan vind ik niet goed.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:26 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af, vertel je het wel dat je er zo over denkt? Of begin je al met 'liegen' als je uberhaupt met je partner over vreemdgaan praat? Nogmaals: ik vind het prima, maar vertel in zo'n gesprek dan ook de waarheid. En dat betwijfel ik.
Dan denken we daar anders over, en dat respecteer ik. Wat mij betreft, mocht ik gevoelens voor een andere dame krijgen is dat iets voor mij en ga ik daar de oorzaken echt niet voor zoeken in mijn huidige relatie.quote:En dat je dat nooit weet, dat klopt. Ik dacht dat mijn ex er hetzelfde over dacht, maar blijkbaar niet. Je kunt er bij mij in ieder geval van op aan dat ik het of uitmaak, of eerst met mijn partner praat over wat er mis gaat in de relatie, als ik gevoelens voor iemand anders begin te krijgen.
Je liegt dus niet maar je verteld niet alles.. Tja.... Dat zou ik heroverwegen als ik jou was.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:50 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Ik zeg wat ik hier ook zeg. Vreemdgaan vind ik niet goed.
[..]
Dan denken we daar anders over, en dat respecteer ik. Wat mij betreft, mocht ik gevoelens voor een andere dame krijgen is dat iets voor mij en ga ik daar de oorzaken echt niet voor zoeken in mijn huidige relatie.
zucht dom wijf ....quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:25 schreef zonaanbidster het volgende:
Tja, ik zal waarschijnlijk veel berichten over moraal e.d. krijgen een groot gelijk. Ik vind het zelf ook ontzettend erg.
Ik ben nu 14 jaar getrouwd met een lieve man met wie ik twee kinderen heb. Vorig jaar ben ik vreemdgegaan (zoen) met een voor mij bekende man. De reden voor mij was dat ik nieuwsgierig was geworden naar hoe het zou zijn om te zoenen met een andere man. Ik heb toen ook duidelijk aangegeven dat het eenmalig was en niets te betekenen had. Doorslag voor mij is mijn gouden regel "ik wil als ik later 80 ben geen spijt hebben van dingen die ik niet gedaan heb, liever spijt omdat ik het gedaan heb".
Helaas ben ik voorbij gegaan aan mijn schuldgevoelens naar mijn man toe en ben toen met de billen bloot gegaan. Ik heb een scheiding voorgesteld omdat ik bang ben dat ik meer wil en hem zal kwetsen. Na een time out hebben we besloten om verder te gaan om de simpele reden dat we van elkaar houden.
Die andere man is al die tijd uit beeld geweest. Echter na een paar maanden kreeg ik via email weer contact met hem, waarvan de inhoud steeds intiemer/sexueler werd. Ik moest het voor mij gevoel nog afmaken, dus geheime afspraken volgden hierop.
Mijn man heeft op een gegeven moment, deze man aangesproken en gewezen op het feit dat ik getrouwd was. Groot gelijk natuurlijk, klaar! Mijn minnaar zat hier niet op te wachten en heeft toen onze relatie verbroken. Ik was opgelucht, vrij en trots op mijn man maar ook verdrietig en eenzaam.
Nu weer een paar maanden verder krijg ik toch weer berichtjes waarin hij me verteld dat hij me mist en nog steeds wilt. We praten niet over wat er is gebeurt, want hij weet dat ik voor mijn man kies. Ik kan hem niet loslaten. Kan ik verliefd/lustig zijn op die ene man maar houden van mijn man en daar ook voor kiezen? Valt dit onder persoonlijke groei/ontwikkeling binnen een relatie. Ik wil loslaten maar het beestje in mij verlangt zo zeer naar deze andere man. Aan de andere kant is het vreemde dat ik juist meer liefde voor mijn eigen man voel. Heeft iemand ook deze ervaring en hoe heb je het los kunnen laten?
-edit- OP weer teruggezet omdat topic anders onoverzichtelijk wordt
Whoopsy/MLI, ben jij het?quote:Op donderdag 8 april 2010 09:38 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
ps; Ben btw nieuw hier, goede binnenkomer toch?
Vreemdgaan, van een man of vrouw maakt niet uit. ben het met beide niet eens. Dat je buiten de deur wilt eten. tja.. lage actie. Beeindig dan eerst je niet goed lopende relatie (tenzij je hebt afgesproken met je partner dat het niet uit maakt) en zet daarna pas de bloemetjes buiten.quote:Op donderdag 8 april 2010 09:38 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
Jesus!! Wat een enorme roedel moraalridders (niet ieder1)zitten hier.
En het woord 'moraalridders' heeft nog een te positieve bijklank voor het soort bekrompen lowminded gajes wat hier rondkruipt.
Allereerst even ter verduidelijking: ik vind niemand lowminded die het niet met de TS eens is.
Ik weet natuurlijk ook dat niet iedereen dezelfde mening heeft of hoeft na te streven.
Maar de 'je bent een moeder dus jij zit fout en dus een hoer'-uitspraken: How sick en middeleeuws zeg!
Een moeder zorgt voor, heeft lief, schaaft bij etc.
Is ze daar nu mee gestopt omdat ze verliefd/ nieuwsgierig is geworden?? Dacht het niet.
Zolang ze de kids er niet mee lastig valt vind ik dit 'kunnen'. En dan heb ik het niet over de vrouw die alleen voor de lust buiten de deur zoekt.
Waarom denkt menig mens dat als je moeder bent je alleen nog maar moedergevoelens mag hebben en daarnaast papa moet pleasen. Ze is nog steeds ook gewoon vrouw hoor. En dan heb ik het niet eens zozeer over iemand anders leuk kunnen vinden, maar ook ontplooing etc.
Zonaanbidster komt hoe dan ook te kort. Waarschijnlijk op emotioneel gebied/waardering etc.
Zolang je twijfelt vind ik wel dat je met de minnaar zou moeten breken. En eventueel 'tijdelijk' ook van je partner. Even vanaf de zijlijn beslissen wat je gaat doen.
Wil je dan alsnog naar je partner dan zeg hem wat er gebeurd is en ga met zijn 2en in relatie-therapie.
Alletwee aanhouden werkt 1:verwarrend en 2:dit kan je echt niet maken tegenover je kids/partner.
En bahbah als een vent vreemdgaat dan hoor je toch ook niet; 'jij bent een vader dus jij zit fout en dus een hoer!!'. Mannencultuur alomEn een vent gaat vaak voor lust!
ps; Ben btw nieuw hier, goede binnenkomer toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |