abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79478467
Hallo,
Ik ben van plan een huis te gaan kopen.
Het huis dat ik op het oog heb heeft een vraagprijs van 200.000,-
Ik wil er 180.000,- voor uitgeven.
Inmiddels heb ik 170.000,- geboden, en ik verwacht daar dus een reactie op. Of het wordt niet serieus genomen, of de verkoper komt met een tegenbod. Ik ga er vanuit dat de 170.000,- niet direct aanvaard wordt.
Wat kan ik nu het beste als nieuw bod uitbrengen? Meteen die 180.000,- of iets ertussenin, bv 175.000,-?

Bedankt voor de reacties alvast.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 08:43:42 #2
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_79478560
Verhoog het bod met (ongeveer) het bedrag dat zij willen zakken. Stel: zij doen een tegenbod van 195.000 (dat is behoorlijk) dan zul jij ook substantieel moeten verhogen willen ze je serieus nemen. Je zou dan bijvoorbeeld 174.500 of 175.000 moeten bieden.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_79478606
Idd, nooit gelijk de volle pont bieden... zeker niet in deze tijd waarin veel mensen meer moeite moeten doen om hun huis kwijt te raken!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_79478607
Tvp voor de afloop. Ik zit momenteel met precies hetzelfde probleem. Ben aan het shoppen voor een huis rond de 180k, maar dat bied spelletje is tricky
pi_79478636
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 08:43 schreef wijsneus het volgende:
Verhoog het bod met (ongeveer) het bedrag dat zij willen zakken. Stel: zij doen een tegenbod van 195.000 (dat is behoorlijk) dan zul jij ook substantieel moeten verhogen willen ze je serieus nemen. Je zou dan bijvoorbeeld 174.500 of 175.000 moeten bieden.
Okee, dus mochten ze nou met een tegenbod van 190.000 komen, zou ik wel de 180.000 kunnen bieden?

Ik denk dat een hoger bedrag te duur is voor dat huis, ongeacht of ik meer kan betalen of niet.
Het huis staat overigens zo'n 3 maanden te koop.
pi_79478679
tvp
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
pi_79478685
Je openingsbod is vrij hoog als je op 180k uit wilt komen. Gezien de huidige markt denk ik niet dat je bod niet serieus zal worden genomen, maar meteen geaccepteerd zal het ook niet worden. Aangezien je maar 10k speelruimte hebt zou ik afhankelijk van hun tegenbod niet teveel omhoog gaan.

Wat je ook kan doen is na hun tegenbod nog één bod uitbrengen van 180k en erbij vermelden dat dit écht je laatste bod is en niet hoger kunt gaan. Daarbij loop je alleen wel een groter risico dat jullie er niet uit komen, dus dat moet je wel durven. Hangt er ook vanaf hoe graag je het huis wilt en of 180k echt is wat je er maximaal voor wilt/kunt geven.
pi_79478714
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 08:48 schreef sleutelgat het volgende:

[..]

Okee, dus mochten ze nou met een tegenbod van 190.000 komen, zou ik wel de 180.000 kunnen bieden?

Ik denk dat een hoger bedrag te duur is voor dat huis, ongeacht of ik meer kan betalen of niet.
Dan zou ik nog 175k bieden, je moet er dan nog steeds 10k af zien te snoepen. Als jij dan meteen 180k biedt, zullen zij ongetwijfeld rond de 185k uit willen komen. Meer omhoog gaan kan altijd nog.
pi_79478782
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 08:51 schreef Devz het volgende:
Je openingsbod is vrij hoog als je op 180k uit wilt komen. Gezien de huidige markt denk ik niet dat je bod niet serieus zal worden genomen, maar meteen geaccepteerd zal het ook niet worden. Aangezien je maar 10k speelruimte hebt zou ik afhankelijk van hun tegenbod niet teveel omhoog gaan.

Wat je ook kan doen is na hun tegenbod nog één bod uitbrengen van 180k en erbij vermelden dat dit écht je laatste bod is en niet hoger kunt gaan. Daarbij loop je alleen wel een groter risico dat jullie er niet uit komen, dus dat moet je wel durven. Hangt er ook vanaf hoe graag je het huis wilt en of 180k echt is wat je er maximaal voor wilt/kunt geven.
Als het moet kan ik tot 185k, maar eigenlijk wil ik dat niet.
Ik denk toch maar dat ik iets van 175 ga noemen.. dan wachten we de reactie maar af.
pi_79478784
Het helpt natuurlijk als je erbij vertelt aan de verkoper waarom je zo laag biedt. Niemand vindt het leuk als hij een laag bod krijgt, maar als je het met argumenten weet te brengen zijn mensen sneller geneigd om te onderhandelen.

Moet je zaken vernieuwen omdat deze slecht onderhouden zijn? Heeft jouw huis als enige in de straat een vuilnisophaal plek pal voor je deur? Hebben de buren met vergelijkbare huizen wel hoger verkocht, maar waren die huizen ook daadwerkelijk meer waard vanwege uitbouw/staat van onderhoud? Is de badkamer uit 1950 met fel oranje tegels? Ligt er bij dit huis een olietank in de grond? Dat soort dingen.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 08:56:29 #11
23428 _Michiel_
Ik ben Tuinstoel fan .o/
pi_79478801
Wat zegt je aankoopmakelaar?
Mijn IP-adres is 78.249.196.213. Bij misbruik van dit forum kun je mijn provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
pi_79478814
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 08:55 schreef Wokkel het volgende:
Het helpt natuurlijk als je erbij vertelt aan de verkoper waarom je zo laag biedt. Niemand vindt het leuk als hij een laag bod krijgt, maar als je het met argumenten weet te brengen zijn mensen sneller geneigd om te onderhandelen.

Moet je zaken vernieuwen omdat deze slecht onderhouden zijn? Heeft jouw huis als enige in de straat een vuilnisophaal plek pal voor je deur? Hebben de buren met vergelijkbare huizen wel hoger verkocht, maar waren die huizen ook daadwerkelijk meer waard vanwege uitbouw/staat van onderhoud? Is de badkamer uit 1950 met fel oranje tegels? Ligt er bij dit huis een olietank in de grond?
Dat laatste gelukkig niet, maar er moeten wel wat bepaalde dingetjes hersteld worden. Buren hebben hun huis niet hoger verkocht, sterker nog: buren zeggen dat het huis een stuk minder waard is dan de vraagprijs van 200.000,-
pi_79478824
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 08:56 schreef _Michiel_ het volgende:
Wat zegt je aankoopmakelaar?
Die heb ik niet gebruikt.
pi_79478830
Ik denk niet dat deze mensen gaan reageren. Of hun nood moet natuurlijk erg hoog zijn. Het is namelijk gebruikelijk dat je begint met een bod dat 10% onder de vraagprijs zit. Jij begint met 15% en je wil maximaal 10% minder dan de vraagprijs geven.
Zoals ik al zei, die mensen gaan niet reageren of ze moeten wel erg in financiële nood zitten.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 09:08:55 #15
151157 Wupppie
We gaan niets nieuws doen!
pi_79479042
Zoek de woning eens op via jaap.nl.
daar komt automatisch een bedrag bij wat de woning ongeveer waard is.

30.000 lager bieden is vrij veel lager, zeker als het huis nog maar 3 maand te koop staat.
Staat het huis al leeg?
Al via het kadaster opgevraagd wat de huidige eigenaars betaald hebben?
pi_79479390
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 09:08 schreef Wupppie het volgende:

En als die mensen er nu voor veel geld aan hebben verbouwd? Dan staat daarover niets in het kadaster.
pi_79479508
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 09:08 schreef Wupppie het volgende:
Zoek de woning eens op via jaap.nl.
daar komt automatisch een bedrag bij wat de woning ongeveer waard is.

30.000 lager bieden is vrij veel lager, zeker als het huis nog maar 3 maand te koop staat.
Staat het huis al leeg?
Ik heb de gegevens eens bekeken op jaap.nl :
Gemiddelde koopsom in deze buurt: ¤ 180.174,-
Geschatte WOZ waarde: ¤ 175.000,-
Door NBWO geschatte waarde van dit huis ¤ 150.000,- / ¤ 200.000,- * * *
* * * De hoeveelheid sterren geeft de betrouwbaarheid van de inschatting aan op een schaal van één tot vijf sterren.

Dan zit ik met mijn bod toch niet zo gek volgens mij.

De badkamer is enkele jaren geleden vernieuwd. Verder is het huis op diverse punten gedateerd.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 09:47:06 #18
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_79480014
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 08:48 schreef sleutelgat het volgende:

[..]

Als ze zo extreem zakken zou ik iets langzamer stijgen - net even 2500 euro minder ofzo. Wel laten zien dat je serieus bent, maar niet te hard van stapel lopen. Als ze 190.000 bieden zullen ze mischien nog 1 keer willen zakken.
Siamo Tutti Antifascisti!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 09:55:41 #19
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_79480295
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 09:23 schreef Lange_Lans het volgende:

[..]

En als die mensen er nu voor veel geld aan hebben verbouwd? Dan staat daarover niets in het kadaster.
Dat niet nee, maar dat geeft wel een indicatie hoeveel de huidige bewoners er ongeveer voor willen vangen.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_79480648
Ook al hebben ze er veel aan verbouwd maar het vroeger gekocht voor 50k guldens ofzo is dat een andere situatie als dat ze het 2 jaar terug kochten voor 190k euro's..
pi_79481545
Leuk om te zien hoe iedereen hier de expert uithangt, terwijl ze misschien 1 keer in hun leven een huis gekocht hebben, en dan nog jaren terug in een andere markt. Dikke kans dat je uiteindelijk blij bent met een deal. En bij die deal blijk je uiteindelijk een stuk meer dan de marktwaarde betaald te hebben.

ff serieus, ga langs een aankoopmakelaar ipv stoer lopen onderhandelen waar je geen kaas van gegeten hebt. Kost je 2000 euro die je direct zal terugverdienen. Hij kan je vertellen wat de marktwaarde van de woning is, betere prijs regelen dan jij zelf ooit had kunnen doen en neemt je al t werk en stress uit handen. Ieder zn vak. Of maak je ook je eigen schoenen bv?
Allah u akbar
pi_79481844
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 10:33 schreef oldschoolf00l het volgende:
Leuk om te zien hoe iedereen hier de expert uithangt, terwijl ze misschien 1 keer in hun leven een huis gekocht hebben, en dan nog jaren terug in een andere markt. Dikke kans dat je uiteindelijk blij bent met een deal. En bij die deal blijk je uiteindelijk een stuk meer dan de marktwaarde betaald te hebben.

ff serieus, ga langs een aankoopmakelaar ipv stoer lopen onderhandelen waar je geen kaas van gegeten hebt. Kost je 2000 euro die je direct zal terugverdienen. Hij kan je vertellen wat de marktwaarde van de woning is, betere prijs regelen dan jij zelf ooit had kunnen doen en neemt je al t werk en stress uit handen. Ieder zn vak. Of maak je ook je eigen schoenen bv?
Ligt er maar aan of je die 2000 euro eruit kan halen (dat kan overigens ook veel goedkoper).
Ik kook wel zelf en laat het niet elke avond bereiden door een kok, gebruik geen hovenier voor mijn tuin en rijd in mijn auto ipv dat ik een chauffeur gebruik, die vast beter kan rijden.
je kan redelijk veel zelf, probeer zo veel mogelijk informatie in te winnen, je hebt al met de buren gesproken, vraag alle gegevens op bij het kadaster enz. en bedenk wat het huis voor jou waard is, dat is het belangrijkste...
pi_79482480
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 10:40 schreef keko het volgende:

[..]

Ligt er maar aan of je die 2000 euro eruit kan halen (dat kan overigens ook veel goedkoper).
Ik kook wel zelf en laat het niet elke avond bereiden door een kok, gebruik geen hovenier voor mijn tuin en rijd in mijn auto ipv dat ik een chauffeur gebruik, die vast beter kan rijden.
je kan redelijk veel zelf, probeer zo veel mogelijk informatie in te winnen, je hebt al met de buren gesproken, vraag alle gegevens op bij het kadaster enz. en bedenk wat het huis voor jou waard is, dat is het belangrijkste...
Daar ben ik het mee eens.
De buren (zijn kennissen) vonden dus de vraagprijs erg hoog. Ik vind 180.000 een mooie prijs wat het huis volgens mij wel waard is.
Mijn vraag ging voornamelijk over wat slim is om nu te bieden: gelijk de eindprijs of met stapjes werken. De meeste reacties geven toch aan met stapjes. Dus dat lijkt me dan ook het beste.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:02:35 #24
260000 Cat_Tank
Is not amused
pi_79482734
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 10:56 schreef sleutelgat het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens.
De buren (zijn kennissen) vonden dus de vraagprijs erg hoog. Ik vind 180.000 een mooie prijs wat het huis volgens mij wel waard is.
Mijn vraag ging voornamelijk over wat slim is om nu te bieden: gelijk de eindprijs of met stapjes werken. De meeste reacties geven toch aan met stapjes. Dus dat lijkt me dan ook het beste.
Als ik het gemist heb, sorry, maar heb je al geboden of iets gehoord of...?
SPACE AND TIME ARE NO OBSTACLE TO CAT_TANK
Cat_Tank is strong
pi_79482899
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:02 schreef Cat_Tank het volgende:

[..]

Als ik het gemist heb, sorry, maar heb je al geboden of iets gehoord of...?
Ik heb een openingsbod van 170.000 gedaan (vraagprijs 200.000). Heb nog niks gehoord daarop.
Het gaat er mij om wat ik het beste kan doen om op 180.000 uit te komen.
pi_79482927
Het is simpel, het is een spel en daarvan is het verloop en de uitkomst staan niet bij voorbaat vast.

Het is belangrijk een prijs in je gedachte te hebben (de 180k in dit geval) en je niet gek te laten maken. Als je 180 genoeg vind, betaal je ook geen 182.

Afhankelijk van het spel kan je je eindbod neerleggen op een bepaald moment. Bijvoorbeeld als zij op 185 zitten en jij op 175 dan zou je kunnen zeggen: 180, en that's it. Dan heb je veel kans dat ze komen met 182,5 maar dan moet je niet toegeven. 9 van de 10 keer komen ze nog wel op die 180 uit.
pi_79482966
Overigens, als je niet bekend bent met het spel en je kan er niet zoveel mee. Waarom heb je dan geen aankoopmakelaar genomen? Die regelt dat soort dingen voor je.
pi_79486240
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 10:33 schreef oldschoolf00l het volgende:

Je denk dat het nu nog nu heeft om langs een makelaar te gaan? Hij heeft al een bod gedaan. Net of dat de makelaar nu nog een betere prijs kan regelen dan zijn bod is geweest.
pi_79493818
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 12:41 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Je denk dat het nu nog nu heeft om langs een makelaar te gaan? Hij heeft al een bod gedaan. Net of dat de makelaar nu nog een betere prijs kan regelen dan zijn bod is geweest.
Dat was ik ook inderdaad niet meer van plan. Ook nooit geweest.
Maar wat tips zijn natuurlijk altijd welkom.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:57:59 #30
23428 _Michiel_
Ik ben Tuinstoel fan .o/
pi_79494203
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:50 schreef sleutelgat het volgende:

[..]

Dat was ik ook inderdaad niet meer van plan. Ook nooit geweest.
Maar wat tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Waarom niet dan? Een makelaar heeft veel meer ervaring dan jou, en de fok!kertjes. Hij kan wellicht zo antwoord geven op je vraag.

Een eerste gesprek met een makelaar is vaak vrijblijvend trouwens.
Mijn IP-adres is 78.249.196.213. Bij misbruik van dit forum kun je mijn provider op de hoogte stellen.
pi_79525536
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:57 schreef _Michiel_ het volgende:

[..]

Waarom niet dan? Een makelaar heeft veel meer ervaring dan jou, en de fok!kertjes. Hij kan wellicht zo antwoord geven op je vraag.

Een eerste gesprek met een makelaar is vaak vrijblijvend trouwens.
Kost je duizenden euro's terwijl je het in principe ook zelf zou kunnen (geldt uiteraard niet voor iedereen, maar ik vind een aankoopmakelaar overrated).

Het blijft altijd een spelletje waarin je een beetje moet gokken, met of zonder aankoopmakelaar.
pi_79526883
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 11:49 schreef Devz het volgende:

[..]

Kost je duizenden euro's terwijl je het in principe ook zelf zou kunnen (geldt uiteraard niet voor iedereen, maar ik vind een aankoopmakelaar overrated).

Het blijft altijd een spelletje waarin je een beetje moet gokken, met of zonder aankoopmakelaar.
Dit bedoel ik dus met stoerdoenerij van amateurs. Het is dus geen gokspel. Als verkoper bid ik dat iemand als jij mn huis wil kopen. KASSA
Allah u akbar
pi_79526997
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 11:49 schreef Devz het volgende:

[..]

Bij ons heeft ze duizenden euro's opgeleverd. Het bod dat wij als beginbod wilden doen was volgens haar een prima haalbaar eindbod. En dat lukte + extra's .
pi_79527595
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:26 schreef oldschoolf00l het volgende:

[..]

Dit bedoel ik dus met stoerdoenerij van amateurs. Het is dus geen gokspel. Als verkoper bid ik dat iemand als jij mn huis wil kopen. KASSA
Jammer, ik heb vorig jaar al een huis gekocht. Zonder aankoopmakelaar.
pi_79527704
quote:

[..]

Ik vind dat jij wel erg positief over een aankoopmakelaar bent, of ben je soms een makelaar?

Enig uitzoekwerk en een maximale prijs in je hoofd voor de aanschaf en je komt een eind.

Hoe ziet de situatie er trouwens uit wanneer de koop niet lukt met een aankoopmakelaar? Ben je hem dan ook geld schuldig? of kan hij van te voren zeggen: jullie max is te laag, daar ga ik me niet voor inzetten...
pi_79527804
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:08 schreef Tha_Duck het volgende:

Afhankelijk van het spel kan je je eindbod neerleggen op een bepaald moment. Bijvoorbeeld als zij op 185 zitten en jij op 175 dan zou je kunnen zeggen: 180, en that's it. Dan heb je veel kans dat ze komen met 182,5 maar dan moet je niet toegeven. 9 van de 10 keer komen ze nog wel op die 180 uit.
En die 9 van de 10 keer, waar basseer je dat precies op... Op die dertig huizen de je zelf al hebt gekocht? Of op dat kwantitative onderzoek wat je hebt uitgevoerd?

Ik heb de waarheid ook niet in pacht, maar het zou een beetje sneu zijn als TS zijn huismisloopt op 2,5K omdat hier wordt gezegd dat in 90% van de gevallen de verkopers toch wel zakken.
pi_79528043
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:03 schreef Ravvie het volgende:

[..]

En die 9 van de 10 keer, waar basseer je dat precies op... Op die dertig huizen de je zelf al hebt gekocht? Of op dat kwantitative onderzoek wat je hebt uitgevoerd?

Ik heb de waarheid ook niet in pacht, maar het zou een beetje sneu zijn als TS zijn huismisloopt op 2,5K omdat hier wordt gezegd dat in 90% van de gevallen de verkopers toch wel zakken.
Dan komt er wel weer een ander huis. Je moet je nek niet in de strop steken en zelf aanhalen lijkt me. Een eindbod is een eindbod, fini. Wil je dat niet, dan doe je dus geen eindbod. Ik heb op 3000 euro een huis laten gaan niet zo lang geleden, puur omdat mijn bedrag van 222k gewoon de max was die ik uit wilde geven. En zie nou, ik heb gewoon een ander (beter?) huis ervoor terug gekregen!

Maar het hoort allemaal bij het spel, en de lef die koper en verkoper hebben. En of en hoe je het wil spelen is aan jezelf. Het was maar een voorbeeld.
pi_79528413
quote:
Zeker zelf een oplichter uh ik bedoel makelaar.

Een makelaar probeert vaak helemaal niet de laagste prijs voor je te regelen; hij probeert de deal zo snel mogelijk rond te krijgen, want dan krijgt hij zijn geld. Vaak heeft hij er ook baat bij als het zo duur mogelijk verkocht wordt, want meestal krijgt hij een percentage van de verkoopprijs.
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:22:15 #39
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_79528489
Ik heb het met mijn huidige woning anders aangepakt.

huis stond op de markt voor 240k en hebben maar belachelijk 190k ovb bouwtechnokeuring gedaan.

Bod was akkoord, bouwtechno viel slecht uit, tegenbod gekregen van 180k

woensdag 24 maart 2010 @ 13:26:11 #40
261336 drbrik
zo hel wie un brik
pi_79528622
Als je zelf de onderhandelingen aandurft waarom niet. Ik zou inderdaad voor een tussenbod gaan.
Bij ons heeft het kat en muis spel 2 weken geduurd. Van 169500 terug naar 150000. Ben gewoon bij de verkopende makelaar op de koffie gegaan en eens ff alle gebreken van de woning doorgenomen en daarbij ook de te verwachten kosten doorgenomen. (De biedingen van ons dus meteen goed onderbouwd) en we hebben dus voor een mooie prijs die woning kunnen kopen.

Als je zelf niet zo bouwkundig onderlegd bent en je kunt geen serieuse opmerkingen maken over de staat van het huis en dergelijke is het wel handig iemand in te schakelen die dit wel kan. Dit kan een aankoopmakelaar zijn maar ook een goede bekende of zo.

En gewoon eens een weekendje nadenken over waar je je aan zou kunnen gaan storen in die woning kan ook leuke argumenten opleveren.
Why do hockey-players wear numbers on their shirts? Cause sometimes they can't match the dental records with the bodies
pi_79532066
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:00 schreef keko het volgende:

[..]

Ik vind dat jij wel erg positief over een aankoopmakelaar bent, of ben je soms een makelaar?

Enig uitzoekwerk en een maximale prijs in je hoofd voor de aanschaf en je komt een eind.

Hoe ziet de situatie er trouwens uit wanneer de koop niet lukt met een aankoopmakelaar? Ben je hem dan ook geld schuldig? of kan hij van te voren zeggen: jullie max is te laag, daar ga ik me niet voor inzetten...
Beetje normale aankoopmakelaar werkt onder no cure, no pay. En nee, ben geen (aankoop)makelaar.
Allah u akbar
  woensdag 24 maart 2010 @ 15:03:16 #42
23428 _Michiel_
Ik ben Tuinstoel fan .o/
pi_79532298
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:19 schreef The_End het volgende:
Een makelaar probeert vaak helemaal niet de laagste prijs voor je te regelen; hij probeert de deal zo snel mogelijk rond te krijgen, want dan krijgt hij zijn geld. Vaak heeft hij er ook baat bij als het zo duur mogelijk verkocht wordt, want meestal krijgt hij een percentage van de verkoopprijs.
Nee, uiteraard afhankelijk van wat je afspreekt, krijgt een makelaar meestal een percentage (bijvoorbeeld 10%) van de prijs die hij van de vraagprijs afhaalt.
  woensdag 24 maart 2010 @ 15:13:25 #43
291754 Suzanne-
-- Nil volentibus arduum --
pi_79532666
Die berekeningen via Jaap slaan werkelijk waar nergens op, die zijn gebasseerd op gegevens die niet accuraat zijn. Dus een berekening ergens op los laten, als het beginpunt al nergens op slaat is niet verstandig.

Ik vind persoonlijk juist dat je nogal hoog hebt ingezet, als je op 180.000 wilt uitkomen. Als je inderdaad safe wilt spelen kan je nog met 5000 hoger aan komen zetten, maar wees je ervan bewust dat dit wel met een gedegen uitleg moet, anders zet je vaak de hakken in het zand bij de verkopende partij (als zij 10.000 zakken en jij maar 5000 stijgt geeft dat hen eerder het idee dat je geen interesse hebt, je kan beter uitleggen dat je toch echt verwacht lager uit te komen dan hun tegenvoorstel, dat je nu 5000 stijgt maar niet veel ruimte meer hebt en dat je dan ook stijgt omdat je hoopt dat ze jou nu meer tegemoet zullen komen) iets in die trant. Dit is natuurlijk niet gebasseerd op het pand, de markt verschilt enorm per regio, wat ik hierboven noem is extreem algemeen, per regio (en soms zelfs per dorp) verschilt de aanpak..

En ja ik ben wel makelaar en raad dan ook absoluut een aankopend makelaar aan. Als iemand een auto koopt neemt men wel een bekende mee die er verstand van heeft en als men iets koopt (een pand) met een nog veel grotere waarde gaat men het in zn eentje doen... :S maar oke dat moest ik even kwijt...

[ Bericht 5% gewijzigd door Suzanne- op 24-03-2010 15:54:13 ]
pi_79533407
quote:

[..]

Bullshit. Lekkere reclame voor hem als ie dat zou flikken. Dat lukt em 1 keer en nooit weer. Koper zou dr zelf wel achter komen hoe die genept is en doorlullen aan iedereen die die maar kent.
Kheb vorig jaar een huis gekocht. Alles tot de bodem uitgezocht zover ik kon. Kadaster geraadpleegd, adviseurs, marktwaarden etc. om tot een goede onderhandelingsstrategie te komen. Ik was ook echt blij geweest als ik de prijs had kunnen regelen die ik uiteindelijk in mn hoofd had. Toch uiteindelijk besloten om een aankoopmakelaar in te schakelen. Die inspecteerde het huis en kwam tot een nog lagere prijs. Uiteindelijk ook daarvoor gekocht.

Iedereen moet lekker zelf doen waar die zin in heeft, maar het blijft toch een ding van, ieder zn vak.
Allah u akbar
pi_79558452
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:13 schreef Suzanne- het volgende:
Ik vind persoonlijk juist dat je nogal hoog hebt ingezet, als je op 180.000 wilt uitkomen. Als je inderdaad safe wilt spelen kan je nog met 5000 hoger aan komen zetten, maar wees je ervan bewust dat dit wel met een gedegen uitleg moet, anders zet je vaak de hakken in het zand bij de verkopende partij (als zij 10.000 zakken en jij maar 5000 stijgt geeft dat hen eerder het idee dat je geen interesse hebt, je kan beter uitleggen dat je toch echt verwacht lager uit te komen dan hun tegenvoorstel, dat je nu 5000 stijgt maar niet veel ruimte meer hebt en dat je dan ook stijgt omdat je hoopt dat ze jou nu meer tegemoet zullen komen) iets in die trant. Dit is natuurlijk niet gebasseerd op het pand, de markt verschilt enorm per regio, wat ik hierboven noem is extreem algemeen, per regio (en soms zelfs per dorp) verschilt de aanpak..
Ik vermoed juist dat wanneer ik met een nog lager openingsbod was begonnen, dit bod niet serieus genomen werd en toch weggewuifd/weggewoven/verworpen werd. Dan schiet ik nog niks op.
Ben overigens van mening dat het huis niet méér waard is dan 180.000. Dit baseer ik op basis van de huizen die ik eerder bezocht heb, de aankoopprijs van de bewoner destijds, en de huidige waarde daarop gebaseerd.
quote:
En ja ik ben wel makelaar en raad dan ook absoluut een aankopend makelaar aan. Als iemand een auto koopt neemt men wel een bekende mee die er verstand van heeft en als men iets koopt (een pand) met een nog veel grotere waarde gaat men het in zn eentje doen... :S maar oke dat moest ik even kwijt...
Ach, bij een auto kies ik in eerste instantie voor een betrouwbaar merk (vergelijk ik met het zoeken in een buurt/wijk waar ik graag wil wonen), en bij het proefritje moet ik gewoon een goed gevoel hebben. Dat is bij de bezichtiging ook zo. Daar heb ik dan niet per se een aankoopmakelaar voor nodig, is mijn gevoel.
Ik snap dat jij het hier als makelaar sowieso niet mee eens zal zijn, dat is natuurlijk logisch, maar ik heb niet het gevoel dat een aankoopmakelaar voor mij iets toevoegt.
Ik heb mijn maximum bedrag in mijn hoofd voor dat huis, en wil daar gewoon niet overheen gaan. De verkoper is al iets gezakt, en ik evenveel (of: evenweinig) gestegen, maar ik zal bij 180k aangeven dat dat mijn uiterste grens is.
Als men het daarvoor niet aan mij wil verkopen, dan gaat het over. Dan mogen ze het aan iemand verkopen die er wél teveel voor wil betalen. Of ze blijven er nog een tijd mee zitten waardoor het hen alsnóg geld gaat kosten....
  donderdag 25 maart 2010 @ 09:25:26 #46
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_79559005
Een aankoop makelaar is handig als je je zenuwen tijdens het spelletje niet onder controle kunt houden.

Als je je huis gevonden hebt is het denk ik vrij eenvoudig. Wat KUN je er voor betalen, doe vervolgens je huiswerk en daarna wat WIL je ervoor betalen.

Wees ervan bewust dat het in principe niets meer is dan een verzameling stenen die pas na een aantal jaar sentimentele waarde krijgt voor jou. Voor de verkoper is dat al het geval. De kunst is om zo dicht mogelijk bij die stapel stenen te komen en dat sentimenti laagje eraf te halen. Ook het gegeven dat de verkopers al een ander huis op het oog hebben en daar jou poen voor nodig hebben is niet van belang. Handig misschien om te weten hoe ze ervoor staan maar je eigen grens is je eigen grens...

enneuh... op een duizend laten schieten? Dat de verkeerde benadering... Je moet weten wanneer het de laatste 1000 euro's zijn die er nog bijkomen. want eens....ben je gewoon aan je laatste 1000 toe en dan kan het een euro verschil zijn... je haalt het dus niet, wie laat het dan schieten ? jij of de verkoper?

overigens, als je zelf gaat handelen is er naar mijn idee 1 breekpunt. Kun je weglopen van een huis of niet?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  donderdag 25 maart 2010 @ 09:50:09 #47
260000 Cat_Tank
Is not amused
pi_79559806
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 09:25 schreef klusfoobje het volgende:
Een aankoop makelaar is handig als je je zenuwen tijdens het spelletje niet onder controle kunt houden.
Yep, voor types als ik is zo'n man/vrouw een geschenk uit de hemel. Ik kan echt niet tegen dat wachten en ik kan al helemaal niet tactisch bieden
SPACE AND TIME ARE NO OBSTACLE TO CAT_TANK
Cat_Tank is strong
  donderdag 25 maart 2010 @ 09:58:28 #48
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_79560144
ach, ik had dat ook hoor. Ik had mijn poot stijf moeten houden toen ik de verkoop makelaar had gegeven tot een bepaalde tijd en hij 2 uur later belde.... ik had moeten zeggen; Sorry, bod is verlopen.... Doordat ik toen verder ging liet ik me in de kaarten kijken.

maar ja, ook daar leer je weer van voor de volgende keer.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_79561464
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:13 schreef Suzanne- het volgende:
Die berekeningen via Jaap slaan werkelijk waar nergens op, die zijn gebasseerd op gegevens die niet accuraat zijn. Dus een berekening ergens op los laten, als het beginpunt al nergens op slaat is niet verstandig.
De cijfers van Funda, zijn zo correct waar het aanbod woningen nooit boven de 200 duizend woningen komt, terwijl de cijfers bij Jaap structureel aan het stijgen zijn.

Prijzen geven ook alleen, maar een indicatie. Voor een betere vergelijking zul je zelf vergelijkend warenonderzoek moeten doen……
quote:
[b]Ik vind persoonlijk juist dat je nogal hoog hebt ingezet, als je op 180.000 wilt uitkomen. Als je inderdaad safe wilt spelen kan je nog met 5000 hoger aan komen zetten, maar wees je ervan bewust dat dit wel met een gedegen uitleg moet, anders zet je vaak de hakken in het zand bij de verkopende partij (als zij 10.000 zakken en jij maar 5000 stijgt geeft dat hen eerder het idee dat je geen interesse hebt, je kan beter uitleggen dat je toch echt verwacht lager uit te komen dan hun tegenvoorstel, dat je nu 5000 stijgt maar niet veel ruimte meer hebt en dat je dan ook stijgt omdat je hoopt dat ze jou nu meer tegemoet zullen komen) iets in die trant. Dit is natuurlijk niet gebasseerd op het pand, de markt verschilt enorm per regio, wat ik hierboven noem is extreem algemeen, per regio (en soms zelfs per dorp) verschilt de aanpak..
In deze kopersmarkt, mag je blij zijn als je huis snel kan kwijtraken. Er zijn natuurlijk bepaalde categorieën die wel blijven verkopen maar of dat in deze casus geld valt vanaf hier natuurlijk niet te beoordelen.

Veel verkopende partijen rekenen zich rijk, maar als je ziet wat de laatste prijsontwikkelingen op de onroerend goed veilingen zijn kan de markt nog wel sterker dalen.
quote:
[b]En ja ik ben wel makelaar en raad dan ook absoluut een aankopend makelaar aan. Als iemand een auto koopt neemt men wel een bekende mee die er verstand van heeft en als men iets koopt (een pand) met een nog veel grotere waarde gaat men het in zn eentje doen... :S maar oke dat moest ik even kwijt.....
Hoezo zou ik een aankopend makelaar nodig hebben, voor panden die gewoon publiek op Funda zijn geplaatst? Ik kan zelf toch een constructeur door het huis laten lopen en bepalen wat er allemaal bouwtechnisch allemaal ontbreekt?

Voor grote zakelijke transacties, zoals DHZ doet met andere partijen kan ik voorstellen dat ik een makelaar nodig zou kunnen hebben. Maar voor kleinere onroerend goed aankopen kan een natuurlijk persoon zelf prima bepaalde gegevens opvragen en onderhandelingen starten geen makelaar voor nodig.

En onderhandelen is gewoon goed kijken, wat een marktconforme prijs is en wat wenselijk is om daaraan uit te geven.

Paar vragen die jezelf kunt stellen zijn:

• Wat is de reden dat de verkopende partij het huis in de verkoop heeft?
• Hoelang staat het pand te koop en hoeveel is daarvan gefinancierd met vreemd vermogen?
• Probeer in contact te komen met de eigenaar van het pand en soms kan er onderhands een mooie deal worden gemaakt. Al speelt dit vaker bij grotere transacties dat om 1 huisje om de hoek en nu zit die verkopende makelaar er ook al tussen
• Wat is de aankoopprijs van de huidige eigenaar van het pand?

Als de verkopende partij financieel omhoog zit, moet je daar maximaal gebruik van maken en het onderste uit de kan proberen te halen, dan kan je panden soms aankopen tegen zeer mooie prijzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vincentkemper op 25-03-2010 10:40:51 ]
pi_79561602
quote:

[..]

Je haalt aankoop- & verkoopmakelaar door elkaar volgens mij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')