abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79967075
Volgens mij gaat het om het verminderen van de bestuurslagen, niet om Nederland geografisch op zijn kop te zetten. Gewoon afschaffen de provincies. De burgemeesters van de de steden, bestieren dan gezamelijk de provincie en zijn aanspreekpunt voor de landelijke overheid. Zo is er een laag weg is een provincie toch nog goed te besturen.
pi_79967822
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:32 schreef harf het volgende:
Volgens mij gaat het om het verminderen van de bestuurslagen, niet om Nederland geografisch op zijn kop te zetten. Gewoon afschaffen de provincies. De burgemeesters van de de steden, bestieren dan gezamelijk de provincie en zijn aanspreekpunt voor de landelijke overheid. Zo is er een laag weg is een provincie toch nog goed te besturen.
Dus voor provinciebesluiten gaan 80 gemeenteraden zich eerst even beraden? Ik denk dat de bestuursvorming nog stroperiger zal worden dan het nu al is.
  donderdag 8 april 2010 @ 13:55:22 #213
297168 Kikopuz
I like goats
pi_80081862
quote:
Door: Novum, Vernieuwd: 8-4-2010
Noorderlingen willen één provincie

(Novum) - Meer dan de helft van de inwoners van Drenthe, Groningen en Friesland is voor het samenvoegen van de drie noordelijke provincies. Dat blijkt uit een enquête van Maurice de Hond in opdracht van VNO-NCW Noord. Van de ondervraagden is 53 procent voor samenvoeging en 36 procent tegen.

Uit de peiling zou verder blijken dat de bevolking beseft dat de culturele verschillen binnen de grote provincie zullen blijven bestaan. Twee op de drie mensen denken dat iedere regio zijn eigen cultuur houdt.

Volgens ondernemersorganisatie VNO-NCW Noord is één krachtige provincie beter in staat de regio te versterken, nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en meer invloed uit te oefenen in Europa. Bestuurders kunnen zich volgens directeur Lambert Zwiers niet meer verstoppen achter het feit dat de bevolking er niets voor voelt.

VNO-NCW Noord pleitte al eerder voor samenvoeging van de noordelijke provincies, maar het idee werd nog niet omarmd. Die nieuwe provincie zou verder moeten gaan onder de naam Friesland. De hoofdstad zou Groningen moeten worden.
Drenthe + Groningen = okay
+ Friesland =

Edit: Zijn ze trouwens gek geworden. "Die nieuwe provincie zou verder moeten gaan onder de naam Friesland." Mooi niet hè!
Ik stel voor: Noordonië
  Redactie Frontpage donderdag 8 april 2010 @ 15:05:40 #214
145738 superworm
is erbij
pi_80084642
quote:
Op maandag 5 april 2010 15:02 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Dus voor provinciebesluiten gaan 80 gemeenteraden zich eerst even beraden? Ik denk dat de bestuursvorming nog stroperiger zal worden dan het nu al is.
Wellicht kunnen we voor lessen over hoe het wel kan naar het buitenland kijken? Wat we zoeken is vermindering van het aantal bestuurslagen, ofwel het minder stroperig maken van regionaal/plaatselijk <--> landelijk bestuur. De VS zou een voorbeeld kunnen zijn; hoewel staten weer in counties (je zou ze naar Nederland omgevormd, gemeentes kunnen noemen) zijn opgedeeld, heeft een county volgens mij behalve bij verkiezingen en op bestuurlijk niveau (bijv. ziekenhuizen en scholen) geen meerwaarde of eigen zeggenschap, en wordt het meeste door de federale overheid of de staat zelf geregeld. In Nederland is dus de vraag, lijkt me, hoe je eigenlijk zonder dat mensen er erg in hebben, het gemeentelijke niveau buitenspel zet of morpht in ofwel 'superprovincies', hetgeen bij de inwoners van Schubbekutteveen natuurlijk slecht valt, of ze in regionale 'sub-provincies' indeelt

Een andere optie is helemaal niet echt herindelen, maar van de huidige bestuursvormen gebruik maken om uiteindelijk te krijgen wat je wil. Hierbij zou je bijvoorbeeld het COROP-idee (gemeentes samenvoegen per regionale functie/reikwijdte/etc) voor gemeentes kunnen laten gelden - uiteindelijk toegroeien naar minder dan 100, liefst minder dan 50, gemeentes, en daarnaast de voorstellen zoals ze worden gedaan m.b.t. het samenvoegen van bijvoorbeeld Brabant en Limburg, de Randstad, het Oosten en de drie noordelijke provincies, overnemen. Dan heb je als in Duitsland een paar 'bondsstaten/provincies', 4 tot 6, en 50-100 gemeenten daaronder, ofwel bijvoorbeeld een maximum van 10 per provincie.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage donderdag 8 april 2010 @ 15:13:35 #215
145738 superworm
is erbij
pi_80084971
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:55 schreef Kikopuz het volgende:

[..]

Drenthe + Groningen = okay
+ Friesland =

Edit: Zijn ze trouwens gek geworden. "Die nieuwe provincie zou verder moeten gaan onder de naam Friesland." Mooi niet hè!
Ik stel voor: Noordonië
Wat ben ik op dit soort momenten blij met mijn 'Groote Historische Schoolatlas' uit 1921. Wat we nu de Provincie Groningen noemen, heette honderden jaren - vanaf de tachtigjarige oorlog tot in de 19e eeuw - 'Ommelanden' of 'Stad en ommeland' of 'Departement Stad en Landen'. Je zou 'Ommeland', oud-Nederlands, prima kunnen gebruiken als naam voor de superprovincie.

Friesland heette overigens altijd al Friesland, Drenthe heette ooit "Landschap Drenthe" dus dat valt al helemaal af. De Bataafse Republiek, in 1798, deed het als volgt:

Later werden Groningen en Friesland weer onafhankelijk, maar werden Drenthe en Overijssel samen 'Departement Overijssel'.

En in Koninkrijk Holland (1807) heetten Zuid- en Noord-Holland respectievelijk 'Maasland' en 'Amstelland'.

Maar toen Nederland uiteindelijk helemaal opgeslokt werd in het Grote Franse Rijk, werden de oude provinciegrenzen en -namen verreweg het meest gemutileerd:

[ Bericht 19% gewijzigd door superworm op 08-04-2010 15:19:56 ]
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_80107611
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 23:21 schreef FF het volgende:
Gezien de gemeentefusies gaat dit allemaal al vanzelf. Het duurt misschien iets langer.

Gemeente fuseren en worden groter.
Gemeenten worden net zo groot als de (stads)regio's. Gemeenten worden hernoemd naar stadsregio en de oude gemeenten worden deelgemeenten.

Gemeenten groeien nog verder tot ze zo groot zijn als provincies. Provincie wordt hernoemd naar Gemeente, Gemeente wordt hernoemd naar deelgemeente, deelgemeente wordt hernoemd naar wijk.

Na tig jaar bedenkt men dat dit systeem erg bekend voorkomt en alles wordt weer hernoemd en we hebben weer 1000+ gemeenten.
De fouten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2010 23:52:10 ]
pi_80107718
Die indeling naar de grote stroomgebieden heeft wel wat. Is ook handig met de integratie van de waterschappen in die landsdelen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_80108012
quote:
Op donderdag 8 april 2010 23:53 schreef du_ke het volgende:
Die indeling naar de grote stroomgebieden heeft wel wat. Is ook handig met de integratie van de waterschappen in die landsdelen.
In het kader van het watermanagement ligt daar een mooie taak voor de kroonprins.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-04-2010 00:01:28 ]
pi_80108072
wie brabant met limburg wil voegen verdient een nekschot. Trouwens zijn er ideen om west brabant met zuid-zuid holland met zeeland te voegen hoor!
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_80108096
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 00:00 schreef sig000 het volgende:

[..]

In het kader van het watermanagement ligt daar een mooie taak voor de kroonprins.
Dat sowieso! En het schrappen van Limburg is ook een groot voordeel
pi_80108265
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 00:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat sowieso! En het schrappen van Limburg is ook een groot voordeel
De Maas komt daar binnen dus daar nog even over nadenken.
  vrijdag 9 april 2010 @ 00:09:02 #222
240137 Segia
Why so serious?
pi_80108335

Met West heb je lekker de randstad bij elkaar, globaal hetzelfde soort problemen dus ook globaal dezelfde aanpak. Maatwerk gaat via de gemeente. Oh, en ook het deel van Gelderland erbij dat eigenlijk uberhaupt al bij Utrecht had moeten horen.

En als je met al dat rivaliteitsgezeik rekening gaat houden kom je al helemaal nergens, er janken altijd wel mensen. Gewoon Friesland en Groningen bij elkaar, en Brabant en Limburg. Graag ook aandacht voor de extreem goed doordachte benamingen.
pi_80108699
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 00:07 schreef sig000 het volgende:

[..]

De Maas komt daar binnen dus daar nog even over nadenken.
Oh maar het deel waar die voor problemen zorgt ben je dan kwijt.
pi_80108808
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 00:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Oh maar het deel waar die voor problemen zorgt ben je dan kwijt.
Dat is zeker een punt in de overwegingen om het te ruilen met Belgie of Duitsland voor een gunstiger gelegen gebied.
pi_80108894
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 00:09 schreef Segia het volgende:
[ afbeelding ]

Met West heb je lekker de randstad bij elkaar, globaal hetzelfde soort problemen dus ook globaal dezelfde aanpak. Maatwerk gaat via de gemeente. Oh, en ook het deel van Gelderland erbij dat eigenlijk uberhaupt al bij Utrecht had moeten horen.

En als je met al dat rivaliteitsgezeik rekening gaat houden kom je al helemaal nergens, er janken altijd wel mensen. Gewoon Friesland en Groningen bij elkaar, en Brabant en Limburg. Graag ook aandacht voor de extreem goed doordachte benamingen.
Ik vind dit op provinciaal niveau als dat blijft een zeer goede optie.
pi_80110593
Nou, ik vind het wel te eenvoudig om de provincie Utrecht in haar geheel bij West te trekken.
De hoger gelegen delen kunnen beter bij Oost getrokken worden.
Die blijven ook droog als de zeespiegel stijgt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80110800
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 01:57 schreef Kees22 het volgende:
Nou, ik vind het wel te eenvoudig om de provincie Utrecht in haar geheel bij West te trekken.
Dat is zoiets wat zich in de toekomst vanzelf zal regelen.
pi_80111827
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 01:57 schreef Kees22 het volgende:
Ach gewoon alle provincies opheffen is het beste
pi_80134381
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:53 schreef Renesite het volgende:
HOOOO HOOOO!

Friesland in Groningen bij elkaar? Over my dead body! Velen zij met mij!

Ik ga acuut verhuizen!
Wellicht wat laat, maar inderdaad; ik baken mijn grond af met een gracht en laat er alligators in zwemmen. Dit als preventief-defensief middel wanneer die groene stengels van een Groningers myn moaie Fryslân massaal emigreren vanuit Groningen.
Google is your friend, abuse your friends
  vrijdag 9 april 2010 @ 19:40:17 #230
104871 remlof
Europees federalist
pi_80134980
quote:
Op maandag 22 maart 2010 21:49 schreef superworm het volgende:
[ afbeelding ]

5 regio's. Klaar. Ik heb voor het gemak de ontgonnen Markermeer ook alvast even ingetekend.
Zoiets, maar dan niet aan de bestaande provinciegrenzen komen, dus:

Noord-Holland, hoofdstad Haarlem (of Almere, maar dat is veel duurder om te verwezenlijken)
Zuid-Holland, hoofdstad Den Haag
Friesland, hoofdstad Groningen
Gelderland, hoofdstad Arnhem
Noord-Brabant, hoofdstad Den Bosch (Eindhoven zou centraler zijn, maar kost ook meer geld)

Zo, dat ruimt lekker op en scheelt bakken met geld.
  vrijdag 9 april 2010 @ 23:03:42 #231
297168 Kikopuz
I like goats
pi_80144445
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:40 schreef remlof het volgende:

[ afbeelding ]
[..]
[..]

Alles behalve Friesland
pi_80206978
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Noord-Holland, hoofdstad Haarlem (of Almere, maar dat is veel duurder om te verwezenlijken)
Noord-Brabant, hoofdstad Den Bosch (Eindhoven zou centraler zijn, maar kost ook meer geld)

De indeling is op zich logisch, maar de namen erbij gaan nergens over. Je kan dat gebied niet "Friesland" noemen, dat is ahistorisch. Beter: Noord-Randstad, Zuid-Randstad, Noord-Nederland, Oost-Nederland en Zuid-Nederland.
  maandag 12 april 2010 @ 10:58:54 #233
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_80218185
quote:

[..]

[ afbeelding ]

je kan natuurlijk als namen ook de provincienamen mixen.

Dus bijvoorbeeld:

Holtrecht-flevoland
Zeeholland
Friesningthe
Gelderijssel
Limbrabant
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  maandag 12 april 2010 @ 11:02:19 #234
104871 remlof
Europees federalist
pi_80218316
quote:
Op maandag 12 april 2010 10:58 schreef najazeg het volgende:

[..]

je kan natuurlijk als namen ook de provincienamen mixen.

Dus bijvoorbeeld:

Holtrecht-flevoland
Zeeholland
Friesningthe
Gelderijssel
Limbrabant
Ja, maar ik wou ook bezuinigen op het briefpapier enzo
pi_80249362
Uitgaan van de COROP-indeling lijkt me handiger.
http://nl.wikipedia.org/wiki/COROP
Waarbij die indeling dan niet de provinciegrenzen moet volgen!

Gewoon: de Randstad samenvoegen en afzinken.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80250084
Ik vind eigenlijk dat we de centrale regering in Den Haag wel op kunnen heffen (waarom hoor je dat geluid nou nooit in Den Haag als men weer eens over de lagere bestuurslagen van de overheid begint). Die taken gaan dan naar provincie en gemeenten, zo kan er in het beleid beter gedifferentieerd worden naar plaats, wat weer beter aansluit bij de wensen van de lokale bevolking. Dan kunnen Drenthe en Groningen bijvoorbeeld eindelijk eens echt van hun aardgas profiteren in plaats van dat het in de Randstad over de balk wordt gesmeten.
pi_80250703
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 00:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind eigenlijk dat we de centrale regering in Den Haag wel op kunnen heffen (waarom hoor je dat geluid nou nooit in Den Haag als men weer eens over de lagere bestuurslagen van de overheid begint). Die taken gaan dan naar provincie en gemeenten, zo kan er in het beleid beter gedifferentieerd worden naar plaats, wat weer beter aansluit bij de wensen van de lokale bevolking. Dan kunnen Drenthe en Groningen bijvoorbeeld eindelijk eens echt van hun aardgas profiteren in plaats van dat het in de Randstad over de balk wordt gesmeten.
"dat het in de Randstad over de balk wordt gesmeten"

Dat lompe boerengedrag is echt onzin. Alsof alleen de Randstad bepaalt wat er gebeurt, ook inwoners uit Noord-Nederland zitten in parlement en regering.
  dinsdag 13 april 2010 @ 01:04:57 #238
181126 MouzurX
Misschien?
pi_80250758
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Doe zeeland dan bij noord brabant. Hebben we meer connectie mee dan met de randstad.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  dinsdag 13 april 2010 @ 01:06:13 #239
104871 remlof
Europees federalist
pi_80250778
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 01:04 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Doe zeeland dan bij noord brabant. Hebben we meer connectie mee dan met de randstad.
Brabanders hebben geen verstand van zout water.
pi_80250910
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 01:06 schreef remlof het volgende:

[..]

Brabanders hebben geen verstand van zout water.
En Hollanders hebben nergens verstand van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')