abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 oktober 2011 @ 16:15:17 #1
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_102652193
GL heeft vandaag in haar verkiezingsprogramma het verminderen van het aantal provincies opgenomen. Er zouden nog maximaal zeven provincies mogen zijn en deze zouden samengevoegd moeten worden met de waterschappen. Ik verwacht dat dit ook bij andere partijen best wel eens deel uit kan maken van de plannen. GL maakt tot nu toe nog niks concreets (waarom niet?) en dat zal bij andere partijen ook wel niet het geval zijn (soort van cultuur-historisch NIMBY?!). Wat zijn de realistische mogelijkheden bij een maximum van zeven? Hieronder mijn eerste (gevoelsmatig dus nauwelijks onderbouwd, daar is meer tijd voor nodig...) voorstel, gemaakt met deze kaart.

http://img709.imageshack.us/img709/7728/nlprovincies2b.jpg (copy/paste deze link)

Hier verder dan maar
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 3 oktober 2011 @ 16:16:03 #2
56749 BlaZ
pi_102652228
quote:
Laat Den Haag zichzelf maar opheffen nu de EU binnenkort de hele toko overneemt. Ik ben voor sterkere provincies; maar niet zoals het nu gaat als verregaand on-democratische bestuurs "machines".
Kijk eens naar het Zwitserse model met veel invloedrijkere en veel zelfstandiger Kantons die zelf belasting heffen ed.

Wat hebben inwoners van Groningen, Nijmegen of Maastricht aan miljarden projecten in de randstad? Als je bij Venlo of Maastricht het land binnenkomt sta je nog steeds voor het eerste stoplicht vanaf Napels of Gibraltar.
^O^
pi_102652480
Ik hoorde laatst al iets over een superprovincie van Noord-Holland, Utrecht en Flevoland.

Verder Zeeland, Noord-Brabant en Gelderland klinkt wel goed als 1 provincie.

Overijssel en alles wat daarboven ligt als 1 provincie

En Limburg past prima bij Belgie.

Opgelost!

Edit: Oops Zuid-Holland ontbreekt nog :P
pi_102652543
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 16:23 schreef babipangang het volgende:
Ik hoorde laatst al iets over een superprovincie van Noord-Holland, Utrecht en Flevoland.

Opgelost!

Zo hou je totaal geen rekening met de bevolking. Ik hoef als gelderlander écht niet samen met brabant of zeeland hoor. Totaal geen binding mee. Doe me dan maar overijssel en drenthe of zo!
  maandag 3 oktober 2011 @ 16:36:33 #5
285866 bynnad
Ach, ik ben het maar...
pi_102652946
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 16:23 schreef babipangang het volgende:

Opgelost!

Gooi Limburg dan bij Duitsland :)
De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren - Einstein
  Redactie Frontpage maandag 3 oktober 2011 @ 18:39:06 #6
145738 superworm
is erbij
pi_102657058
Het gaat hier nog steeds -of, weer- hoofdzakelijk over provincies samenvoegen. De ene user wil Limburg aan Duitsland geven, de volgende laat Friesland afdrijven, er worden een heel aantal combi's voorgesteld.

Maar wat van het idee dat o.a. Athlon_2000 en ik idem opperde: een fusie tussen de bestuurslagen 'provincie' en 'gemeente', in geen tighonderd gebiedjes, ook niet maar 12, maar een paar dozijn 'meta-regio's' met een eigen verzorgingsgebied, denk in mijn regio aan Eemland met Amersfoort en Veenendaal als hubs, Utrecht e.o. met de rest van provincie Utrecht, Gelderse Vallei met alles tot en met Ede en Apeldoorn, enzovoorts. Elk gebied een paarhonderdduizend man, met minstens één grote stad. Zo kan bijv. Friesland dan prima één blijven; met 600.000 inwoners zou je Nederland dan in een stuk of 25 gebieden knippen en dúizenden ambtenaren en overheidsgebouwen in één klap onnodig maken.

Voorbeelden wikipedia. Mijns inziens mogen de regio's best groter, maar binding met je bestuursorgaan is vanzelf het belangrijkste. Als Texel nooit bij Den Helder wil, soit. Samen met de rest van de eilanden in een regio dan maar.

Een idee als dit bestaat al langer, maar wellicht schop je met het fuseren van prov. en gem.'s teveel heilige huisjes omver. 'Plusregio's' die al bestaan, maar dan als dérde bestuursorgaan ipv fusie:

Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage maandag 3 oktober 2011 @ 18:51:17 #7
145738 superworm
is erbij
pi_102657490
En er wordt m.i. véél te gemakkelijk een 'superprovincie' besproken. De ene provincie heeft 300.000 inwoners, verschillende andere tig miljoen. Zou je, als je toch gaat herindelen, niet zorgen van gebieden met óngeveer evenveel inwoners, dus zeg acht provincies met twee miljoen man elk?

Aantallen inwoners:
quote:
Groningen 577.081
Fryslân 646.318
Drenthe 490.870
Overijssel 1.130.380
Flevoland 387.698
Gelderland 1.999.135
Utrecht 1.220.324
Noord-Holland 2.668.197
Zuid-Holland 3.502.595
Zeeland 381.477
Noord-Brabant 2.444.435
Limburg 1.122.990
Op basis van gelijkwaardigheid in cijfers zou je dus een deel van Noord-Brabant naar Limburg moeten verhuizen, Zuid-Holland in tweeën knippen, Utrecht+Flevoland 'Midden', Drenthe/Friesland/Overijssel/Groningen 'Noord', Gelderland heeft precies 2 miljoen man, en ook Noord-Holland is dan prima zo, al zou je bijv. het Gooi kunnen indelen in provincie Midden. Dan heb je, met weinig grote veranderingen, in één keer nog acht provincies over. Als je Zuid-Holland zo laat, 7. Zeeland kan bij West-Brabant of Zuid-Zuid-Holland.

[ Bericht 10% gewijzigd door superworm op 03-10-2011 19:09:12 ]
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_102658231
Even een linkje naar het vorige deel Minder provincies, hoe gaan we dat doen?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 3 oktober 2011 @ 19:13:22 #9
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_102658484
Zeeland bij Zuid Holland? Interessant, ik zou Zeeland zonder aarzelen eerder bij Brabant plaatsen. Hoe denken Zeeuwen hier zelf over?
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  Redactie Frontpage maandag 3 oktober 2011 @ 19:33:44 #10
145738 superworm
is erbij
pi_102659459
quote:
7s.gif Op maandag 3 oktober 2011 19:13 schreef 08gnoT. het volgende:
Zeeland bij Zuid Holland? Interessant, ik zou Zeeland zonder aarzelen eerder bij Brabant plaatsen. Hoe denken Zeeuwen hier zelf over?
Zeeuwen zijn, net als Groningers, Friezen, Brabo's en Limburgers, lastig, omdat ze allemaal een diepe verbintenis zeggen te hebben met hun regio/provincie. Ik denk dat de protestante Zeeuwen verder meer op hebben met Rotterdam e.o. dan met Brabant, om de belangrijke reden dat rond Rotterdam overal gereformeerdendorpjes zijn en in Brabant overal katholieken.
op FOK!
op Facebook
op de website
  maandag 3 oktober 2011 @ 19:38:03 #11
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_102659701
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 19:33 schreef superworm het volgende:

[..]

Zeeuwen zijn, net als Groningers, Friezen, Brabo's en Limburgers, lastig, omdat ze allemaal een diepe verbintenis zeggen te hebben met hun regio/provincie. Ik denk dat de protestante Zeeuwen verder meer op hebben met Rotterdam e.o. dan met Brabant, om de belangrijke reden dat rond Rotterdam overal gereformeerdendorpjes zijn en in Brabant overal katholieken.
Dat Zeeuwen gehecht zijn aan hun provincie (van oudscher) wist ik, juist daarom verwachtte ik dat ze niet voor een provincie 'van boven de brug' zouden kiezen. Maar wat je zegt klinkt logisch.

Ik kom zelf uit West Brabant trouwens en zou veel liever Zeeland erbij hebben dan Zuid holland.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  maandag 3 oktober 2011 @ 19:48:40 #12
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_102660337
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 19:38 schreef 08gnoT. het volgende:

[..]

Dat Zeeuwen gehecht zijn aan hun provincie (van oudscher) wist ik, juist daarom verwachtte ik dat ze niet voor een provincie 'van boven de brug' zouden kiezen. Maar wat je zegt klinkt logisch.

Ik kom zelf uit West Brabant trouwens en zou veel liever Zeeland erbij hebben dan Zuid holland.
Ik kom ook uit West Brabant, maar mijn ouders hebben zegmaar Rotterdamse Roots en ik zit dichet bij Rotterdam dan Breda als je begrijpt wat ik bedoel. Zo is het voor iedereen ook weer anders, en het zou me niet verbazen als West-Brabant in deze kwestie zeer verdeeld is.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 3 oktober 2011 @ 22:06:30 #13
56749 BlaZ
pi_102668496
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 19:38 schreef 08gnoT. het volgende:

[..]

Ja liever Zeeland erbij als Zuid Holland maar , maar nog liever geen van beide.
pi_102670785
Provincies moet je niet indelen op gelijk aantal inwoners... dat is een kulargument.

De bedoeling is dat de provincieindeling nuttig is, qua bestuurbaarheid, qua samengesteldheid van het gebied en bevolking etc.
Helemaal stom is om huidige provinciegrenzen als leidraad te gebruiken... dat is historische shit, die nergens meer op slaat.

Zo zou Goeree-Overflakkee beter bij Zeeland horen, daar het dezelfde situatie heeft als de rest van Zeeland.

Rotterdam en Den Haag groeien steeds verder ineen, en dat zal in de toekomst meer worden, een superregio van deze twee steden zou gewenst zijn.

Voorbeeldschets:
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 12:38:22 #15
318242 ussie87
Liever een gulden in de hand,
pi_102683628
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 16:36 schreef bynnad het volgende:

[..]

Gooi Limburg dan bij Duitsland :)
Limburg in ieder geval niet bij België, want die hebben al genoeg problemen :).
Mannen, gelooft niet dat ik een landverrader ben, ik heb oprecht en vroom gehandeld, als een goede patriot, en zo zal ik sterven
pi_102690115
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 22:48 schreef elkravo het volgende:
Provincies moet je niet indelen op gelijk aantal inwoners... dat is een kulargument.

De bedoeling is dat de provincieindeling nuttig is, qua bestuurbaarheid, qua samengesteldheid van het gebied en bevolking etc.
Helemaal stom is om huidige provinciegrenzen als leidraad te gebruiken... dat is historische shit, die nergens meer op slaat.

Zo zou Goeree-Overflakkee beter bij Zeeland horen, daar het dezelfde situatie heeft als de rest van Zeeland.

Rotterdam en Den Haag groeien steeds verder ineen, en dat zal in de toekomst meer worden, een superregio van deze twee steden zou gewenst zijn.

Voorbeeldschets:
[ afbeelding ]

Deze indeling vind ik helemaal zo gek nog niet :)
pi_102729488
Ik denk dat juist de besparing zit in het saneren van de tussenlagen. Oftewel, eerst provincies en daaronder puur de gemeentes zelf.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 17:09:32 #18
331928 3M1N3M
Jouw moeder
pi_102739948
Weetje, (Misschien al langsgekomen hoor!)

Maar hoe zal dit gaan met bijv. voetbalclubs?
Soms is het beter niet te weten wat je toch niet wist .
pi_102741178
quote:
19s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 17:09 schreef 3M1N3M het volgende:
Weetje, (Misschien al langsgekomen hoor!)

Maar hoe zal dit gaan met bijv. voetbalclubs?
Die zijn toch meer gericht op gemeenten of steden dan op provincies?
pi_102741743
Slechte ontwikkeling. Gelukkig steunt de PVV het wetsvoorstel niet. Hoe meer centraliseren, hoe logger, dus liever meer als minder provincies aub.

Kan Duke fijn met een stukje Overijssel een aparte provincie vormen bijvoorbeeld! :)
pi_102741816
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:04 schreef Kingstown het volgende:
Slechte ontwikkeling. Gelukkig steunt de PVV het wetsvoorstel niet. Hoe meer centraliseren, hoe logger, dus liever meer als minder provincies aub.

Kan Duke fijn met een stukje Overijssel een aparte provincie vormen bijvoorbeeld! :)
Welke taken heeft een provincie nog over die echt zo nodig op dat niveau moeten liggen? Opheffen en de taken verdelen tussen rijk (kunnen bepaalde taken best regelen), gemeenten (staan dichter op de burger) en waterschap (depolitiseren en uitvoeringsorgaan op gebied van water, ruimte en milieu maken) lijkt me beter.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 7 oktober 2011 @ 00:40:51 #22
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_102795861
Gelderland kan sowieso opgedeeld worden, ik ken niemand die zich Gelderlander voelt :') onder de Waal kan sowieso naar Brabant.

quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Welke taken heeft een provincie nog over die echt zo nodig op dat niveau moeten liggen? Opheffen en de taken verdelen tussen rijk (kunnen bepaalde taken best regelen), gemeenten (staan dichter op de burger) en waterschap (depolitiseren en uitvoeringsorgaan op gebied van water, ruimte en milieu maken) lijkt me beter.
als ze vervolgens maar niet doorgaan met al die gemeentelijke herindelingen. Daardoor komen gemeentes alleen maar verder van de burger af te staan
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_102837284
Waarom wordt er nu enkel gesproken over Noord-Holland, Utrecht en Flevoland en niet over andere provincies of andere samenstelling? Is hier daadwerkelijk onderzoek naar gedaan en kwam dit eruit als de enige haalbare, reële en voordelige oplossing of is het slechts een nergens op gebaseerde hersenscheet van Donner?
PWBF
pi_102839089
Laat beide limburgen samen gaan als een staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')