Als je aanneemt dat Jezus' volgelingen een paar jaar met Hem zijn opgetrokken en dus waarschijnlijk nogal intensief contact met Hem hebben gehad, dan is het toch ook vrij waarschijnlijk dat die volgelingen een vrij nauwkeurig beeld hadden van Zijn uitspraken?quote:Op maandag 5 april 2010 15:25 schreef Bruismuis het volgende:
Dat het geheugen van mensen destijds zo goed was dat ze ogenblikkelijk ter plekke alles konden onthouden wat Jezus zei en veertig jaar later op schrift konden stellen, betwijfel ik sterk. Sommige moslims leren wellicht de Koran uit hun hoofd, maar daar hebben zij erg lang de tijd voor. Ze kennen bij wijze van spreken de Koran niet ogenblikkelijk uit hun hoofd, nadat ze die hebben horen voorlezen. Je kunt natuurlijk wel stellen dat de mensen destijds een geheugen als een olifant hadden. Maar dat is dan maar een veronderstelling. Ik kan met evenveel recht zeggen dat dat volgens mij niet het geval was.
Nee, dat beweer ik ook niet. Maar je kunt bijvoorbeeld in Handelingen lezen dat Paulus wel contact heeft gehad met Petrus, en die stond in rechtstreeks contact met Jezus. Het is dus niet onaannemelijk om te veronderstellen dat Paulus in bepaalde opzichten toch een redelijk nauwkeurig beeld had van Jezus. Of je moet weer aannemen dat Petrus na een paar jaar de meeste uitspraken en handelingen van Jezus "vergeten" is.quote:Over de datering van de brieven van Paulus bestaat geen zekerheid. Vermoedelijk zijn de meeste rondom het jaar 50 geschreven. Dit bewijst dus niet dat Paulus letterlijk de tekst van Jezus in zijn brieven heeft opgenomen. Dat is maar helemaal de vraag.
Zoals anderen al gezegd hebben: de orale cultuur van toen was vrij sterk ontwikkeld. Bij het vroege christendom is het bovendien vrij aannemelijk dat de mondelinge cultuur vooral draaide om de mensen die konden weten waar ze over praten, de ooggetuigen dus vooral. Uit de geschriften van bijv. vroege kerkvaders (Papias bijv.) kan men leren dat ze veel waarde hechtten aan ooggetuigen en leerlingen van deze ooggetuigen. De mondelinge overlevering was gecontroleerde mondelinge overlevering. Ook Paulus schrijft in een brief dat hij zijn 'overlevering' heeft gecheckt met Jakobus en Petrus o.a..quote:Op maandag 5 april 2010 10:34 schreef Bruismuis het volgende:
Je moet niet vergeten dat de woorden van Jezus volgens de vroegste schattingen pas veertig jaar na zijn dood zijn opgeschreven. Veertig jaar! Zou er op dat moment echt nog iemand geweest zijn die nog wist wat Jezus gezegd heeft?
Waar slaat dat op?quote:Op maandag 5 april 2010 23:48 schreef Burakius het volgende:
Alle Abrahamisten moeten een pickwick avatar hebben!
Ik denk dat het vooral degenen zijn die beweren dat men vroeger een olifantengeheugen had en toespraken na deze eenmaal gehoord te hebben, volledig konden memoreren, hun stellingen moeten onderbouwen. Want dat is namelijk zeer uitzonderlijk. Het lijkt me nog steeds onmogelijk om, zelfs in een orale cultuur, Jezus uitspraken veertig jaar na dato nauwkeurig te boekstaven. Zo goed is het menselijk geheugen niet, en zo goed is het volgens mij ook nooit geweest.quote:Op maandag 5 april 2010 16:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je aanneemt dat Jezus' volgelingen een paar jaar met Hem zijn opgetrokken en dus waarschijnlijk nogal intensief contact met Hem hebben gehad, dan is het toch ook vrij waarschijnlijk dat die volgelingen een vrij nauwkeurig beeld hadden van Zijn uitspraken?
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje flauw dat je je beroept op "ik kan met evenveel recht zeggen...", ik had verwacht dat je het ook daadwerkelijk kunt onderbouwen![]()
[..]
Hij had het dus van horen zeggen. Misschien had Paulus wel een redelijk beeld van Jezus. Maar precies kunnen herhalen wat Jezus heeft gezegd... ? Ik ben niet overtuigd.quote:Nee, dat beweer ik ook niet. Maar je kunt bijvoorbeeld in Handelingen lezen dat Paulus wel contact heeft gehad met Petrus, en die stond in rechtstreeks contact met Jezus. Het is dus niet onaannemelijk om te veronderstellen dat Paulus in bepaalde opzichten toch een redelijk nauwkeurig beeld had van Jezus. Of je moet weer aannemen dat Petrus na een paar jaar de meeste uitspraken en handelingen van Jezus "vergeten" is.
Ik ben er helemaal van overtuigd dat de mondelinge overlevering gecontroleerde overlevering was. Maar de vraag is in hoeverre de mens in staat is tot een gecontroleerde overlevering, zolang er niets op papier staat. Ik denk dat dit, gezien de aard van de menselijk geest, ontzettend tegenvalt. Uit de psychologie weten dat het voor mensen op zich al erg moeilijk is reeds na korte tijd na een waargenomen gebeurtenis met een nauwkeurig ooggetuigenverslag te komen, laat staan nog te weten wat mensen precies gezegd hebben. En uit de psychologie weten we ook hoezeer er fouten in de boodschap insluipen als verslagen van mond tot mond worden doorgegeven. Misschien was men in de tijd zonder kranten iets beter in dit soort vaardigheden, maar de aard van de menselijke geest heeft ook hier zeker zijn tol geëist als het gaat om de nauwkeurigheid van verslagen. En dan zeker wat betreft de uitspraken van Jezus.quote:Op maandag 5 april 2010 21:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zoals anderen al gezegd hebben: de orale cultuur van toen was vrij sterk ontwikkeld. Bij het vroege christendom is het bovendien vrij aannemelijk dat de mondelinge cultuur vooral draaide om de mensen die konden weten waar ze over praten, de ooggetuigen dus vooral. Uit de geschriften van bijv. vroege kerkvaders (Papias bijv.) kan men leren dat ze veel waarde hechtten aan ooggetuigen en leerlingen van deze ooggetuigen. De mondelinge overlevering was gecontroleerde mondelinge overlevering. Ook Paulus schrijft in een brief dat hij zijn 'overlevering' heeft gecheckt met Jakobus en Petrus o.a..
Inderdaad: met name de details verschillen. Dus is er in dat geval al geen sprake meer van een nauwkeurig verslag. En dit geldt al helemaal voor dat wat Jezus gezegd heeft. Mensen zijn nu eenmaal geen wandelende bandrecorders, en zijn dat ook nooit geweest.quote:Het was dus niet zomaar zo dat mensen ongestraft verhalen konden verzinnen en deze in de mondelinge traditie konden laten opnemen. Men mocht het verhaal op eigen wijze vertellen en in sommige gevallen aanpassen aan de leefomgeving, dat is ook precies wat we in de evangeliën terugzien. De kern is overal hetzelfde maar de manier waarop het verhaal verteld wordt, met bijbehorende details, verschilt. Denk bijv. aan hoe Lukas de paralellen van Jezus begrijpelijk maakt voor zijn grotendeels niet-joodse (of diaspora-joodse) publiek door Greco-Romeinse facetten toe te voegen.
Q is een mythe. Veel waarschijnlijker is dat Matteüs en Lucas elkaar intensief gekend hebben en veel met elkaar gesproken hebben over hun evangelie-schepping, maar elk hun eigen versie hebben geschreven. Het passieverhaal bestaat waarschijnlijk al veel langer, omdat het (los van de uitspraken van Jezus) een inwijdingsverhaal is, dat wil zeggen een representatie van het individuatieproces. Het passieverhaal is daarmee zelfs niet eens een bewijs voor het bestaan van Jezus.quote:De evangelieschrijvers baseren zich voor een deel op deze mondelinge overlevering, zoals Lukas bijv. ook in zijn proloog schrijft. Maar realiseer je ook dat de evangelieschrijvers zeer waarschijnlijk ook schriftelijke bronnen hadden! Denk aan Q voor de uitspraken van Jezus of het Passieverhaal dat vermoedelijk al vroeg in de jaren 30 n.c. opgeschreven zou zijn.
Waarom is dat 'veel waarschijnlijker'?quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:42 schreef Bruismuis het volgende:
[..]
Q is een mythe. Veel waarschijnlijker is dat Matteüs en Lucas elkaar intensief gekend hebben en veel met elkaar gesproken hebben over hun evangelie-schepping, maar elk hun eigen versie hebben geschreven.
bronquote:One of the major problems with the legend hypothesis, however, which is almost never addressed by sceptical critics, is that the time between Jesus’s death and the writing of the gospels is just too short for this to happen. This point has been well-explained by A. N. Sherwin-White in his book Roman Society and Roman Law in the New Testament.{2} Professor Sherwin-White is not a theologian; he is a professional historian of times prior to and contemporaneous with Jesus. According to Sherwin-White, the sources for Roman and Greek history are usually biased and removed one or two generations or even centuries from the events they record. Yet, he says, historians reconstruct with confidence the course of Roman and Greek history. For example, the two earliest biographies of Alexander the Great were written by Arrian and Plutarch more than 400 years after Alexander’s death, and yet classical historians still consider them to be trustworthy. The fabulous legends about Alexander the Great did not develop until during the centuries after these two writers. According to Sherwin-White, the writings of Herodotus enable us to determine the rate at which legend accumulates, and the tests show that even two generations is too short a time span to allow legendary tendencies to wipe out the hard core of historical facts. When Professor Sherwin-White turns to the gospels, he states that for the gospels to be legends, the rate of legendary accumulation would have to be "unbelievable." More generations would be needed.
De details verschillen dus is er geen sprake meer van een nauwkeurig verslag? Dat is een vrij a-historisch wetenschappelijke mindset. Details kunnen prima verschillen zonder dat de historische kern van het verhaal wordt aangetast.quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:42 schreef Bruismuis het volgende:
Inderdaad: met name de details verschillen. Dus is er in dat geval al geen sprake meer van een nauwkeurig verslag. En dit geldt al helemaal voor dat wat Jezus gezegd heeft. Mensen zijn nu eenmaal geen wandelende bandrecorders, en zijn dat ook nooit geweest.
Nee, dat lijkt mij heel sterk.quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:42 schreef Bruismuis het volgende:
Q is een mythe.
Waarom is dat waarschijnlijker?quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:42 schreef Bruismuis het volgende:
Veel waarschijnlijker is dat Matteüs en Lucas elkaar intensief gekend hebben en veel met elkaar gesproken hebben over hun evangelie-schepping, maar elk hun eigen versie hebben geschreven.
Uhmmm… wat? Wat bedoel je in dit geval met een inwijdingsverhaal en individualisatieproces? En waarom zou het een bewijs moeten zijn voor het bestaan van Jezus? Dat Jezus bestaan heeft is evident, daar heeft de kruisiging verder niet zo veel mee te maken.quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:42 schreef Bruismuis het volgende:
Het passieverhaal bestaat waarschijnlijk al veel langer, omdat het (los van de uitspraken van Jezus) een inwijdingsverhaal is, dat wil zeggen een representatie van het individuatieproces. Het passieverhaal is daarmee zelfs niet eens een bewijs voor het bestaan van Jezus.
volgens sommigen leeft Elvis ook nog steeds. De verschijningsverhalen hebben alle eigenschappen van opgeschreven dromen, inclusief het plotseling verschijnen en verdwijnen van de overledene.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:30 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De details verschillen dus is er geen sprake meer van een nauwkeurig verslag? Dat is een vrij a-historisch wetenschappelijke mindset. Details kunnen prima verschillen zonder dat de historische kern van het verhaal wordt aangetast.
Juistem, de details verschillen in de verschillende overleveringen die er zijn. Maar de overleveringen zijn volstrekt helder over waar en wanneer hij begraven werd, dat vrouwen het graf als eerste bezochten, dat het graf leeg was en dat Hij was opgestaan.quote:Op woensdag 7 april 2010 16:18 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
volgens sommigen leeft Elvis ook nog steeds. De verschijningsverhalen hebben alle eigenschappen van opgeschreven dromen, inclusief het plotseling verschijnen en verdwijnen van de overledene.
Wanneer bezochten de vrouwen het graf?
Wie waren deze vrouwen?
Waarvoor kwamen ze naar het graf?
Was het graf open toen ze arriveerden?
Wie waren al bij het graf toen ze arriveerden?
Waar zat(en) de boodschapper(s)?
Wat zei(den) de boodschapper(s)?
Vertelden de vrouwen wat ze hadden meegemaakt?
Toen Maria terugkeerde van het graf, wist zij dat Jezus was opgestaan?
Wanneer zag Maria Jezus voor het eerst?
Aan wie verscheen Jezus het eerst, na de vrouwen?
Waar verscheen Jezus voor het eerst aan de discipelen?
Geloofden de discipelen de twee mannen?
Wat gebeurde er tijdens de verschijning?
Bleef Jezus nog lang op aarde?
Het blijft een geloofskwestie. Als iemand materialist en atheist is, vind ik het niet zo gek dat hij of zij niet gelooft in de opstanding. Historisch-wetenschappelijk valt er echter weinig op de opstanding aan te merken. Het lijkt het eerder te ondersteunen.quote:Op woensdag 7 april 2010 18:08 schreef Modus het volgende:
Als 'dat Hij was opgestaan' zo volstrekt helder was was iedereen nu wel christen natuurlijk he.
quote:Op woensdag 7 april 2010 16:18 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
volgens sommigen leeft Elvis ook nog steeds.
Dromen zorgen er niet voor dat graven leeg zijn. Verder zijn het wel vriend en vijand die zulke dromen hebben gekregen. Vervolgens heeft men wel heel wat over voor het geloof in die droom. Maar bovenal neem je de bronnen simpelweg niet serieus. Ze beweren wel degelijk dat het graf leeg was en dat allerlei mensen Jezus hebben gezien. Als je geen interesse hebt in wat er gebeurd is, dan kun je dat natuurlijk ook gewoon zeggen....quote:De verschijningsverhalen hebben alle eigenschappen van opgeschreven dromen, inclusief het plotseling verschijnen en verdwijnen van de overledene.
Leuk lijstje heb je gekopieerd, zeg. En zulke verschillen moeten aanleiding zijn om de hele bronnen weg te gooien?quote:Wanneer bezochten de vrouwen het graf?
Wie waren deze vrouwen?
Waarvoor kwamen ze naar het graf?
Was het graf open toen ze arriveerden?
Wie waren al bij het graf toen ze arriveerden?
Waar zat(en) de boodschapper(s)?
Wat zei(den) de boodschapper(s)?
Vertelden de vrouwen wat ze hadden meegemaakt?
Toen Maria terugkeerde van het graf, wist zij dat Jezus was opgestaan?
Wanneer zag Maria Jezus voor het eerst?
Aan wie verscheen Jezus het eerst, na de vrouwen?
Waar verscheen Jezus voor het eerst aan de discipelen?
Geloofden de discipelen de twee mannen?
Wat gebeurde er tijdens de verschijning?
Bleef Jezus nog lang op aarde?
Wat dacht je van boeddhisten en hindoeisten? die geloven ook niet in de opstanding.quote:Op woensdag 7 april 2010 18:25 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het blijft een geloofskwestie. Als iemand materialist en atheist is, vind ik het niet zo gek dat hij of zij niet gelooft in de opstanding. Historisch-wetenschappelijk valt er echter weinig op de opstanding aan te merken. Het lijkt het eerder te ondersteunen.
maar heb geduld, hij komt spoedig,quote:Op donderdag 8 april 2010 13:05 schreef Burakius het volgende:
Ja man, want alle gelovigen zitten op hun kont te wachten op het grote plein , cumbaya zingend, al duizenden jaren te wachten op de messias.
Tijd is een relatief begrip. Je leven duurt gemiddeld 80 jaar, maar eigenlijk als je er op 80 jarige leeftijd op terugblikt is het maar een paar minuutjes geweest of een paar seconde.quote:Op donderdag 8 april 2010 18:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
maar heb geduld, hij komt spoedig,![]()
al bijna 2000 jaar
De enige verpersoonlijking van een aan het goddelijke grenzende mythische persoon die ik erken is moeder natuur, en die zal inderdaad ooit een einde maken aan de mensheid en aan de wereld.quote:Op donderdag 8 april 2010 18:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
maar heb geduld, hij komt spoedig,![]()
al bijna 2000 jaar
Ik kan me de mensheid wel voorstellen los van moeder natuur... Een kunstmatige aarde (op kleine schaal) moet mogelijk zijn.quote:Op donderdag 8 april 2010 19:01 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
De enige verpersoonlijking van een aan het goddelijke grenzende mythische persoon die ik erken is moeder natuur, en die zal inderdaad ooit een einde maken aan de mensheid en aan de wereld.
Niet uit boosheid, niet uit wrok, maar gewoon omdat dezelfde willekeur die ons bestaan hier mogelijk heeft gemaakt ook een einde aan die mogelijkheid maakt.
Religie is voor bange kleuters.
Ja want moeder natuur is een entiteit die op zichzelf kan nadenken.quote:Op donderdag 8 april 2010 19:01 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
De enige verpersoonlijking van een aan het goddelijke grenzende mythische persoon die ik erken is moeder natuur, en die zal inderdaad ooit een einde maken aan de mensheid en aan de wereld.
Niet uit boosheid, niet uit wrok, maar gewoon omdat dezelfde willekeur die ons bestaan hier mogelijk heeft gemaakt ook een einde aan die mogelijkheid maakt.
Religie is voor bange kleuters.
Is op zich waar, maar bij het Christendom gaat het om de details, in het bijzonder de uitspraken van Jezus. In met name deze zijn twijfelachtig, omdat de mensen destijds immers geen levende bandrecorders waren en, naar wordt aangenomen, het tamelijk lang heeft geduurd tot het evangelieverhaal op schrift werd gezet.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:30 schreef koningdavid het volgende:
De details verschillen dus is er geen sprake meer van een nauwkeurig verslag? Dat is een vrij a-historisch wetenschappelijke mindset. Details kunnen prima verschillen zonder dat de historische kern van het verhaal wordt aangetast.
Q is een mythe, omdat het bestaan ervan nooit is aangetoond. Q wordt alleen maar verondersteld op basis van extrapolatie van overeenkomsten in de evangeliën, in het bijzonder die van Matteüs en Lucas.quote:Nee, dat lijkt mij heel sterk.
Je hebt gelijk. Dit is niet waarschijnlijker. Op zich is een gemeenschappelijke bron waarschijnlijker. Maar de vraag is of die bron werkelijk het leven en sterven van een Jezus beschreef die werkelijk bestaan heeft, of dat het een inwijdingsverhaal was, aangevulde met fictieve uitspraken van een als goddelijk geacht persoon.quote:Waarom is dat waarschijnlijker?
Als het inwijdingsverhaal is, is dat juist het bewijs van het niet bestaan van Jezus. En er zijn sterke aanwijzingen dat het inderdaad een inwijdingsverhaal is. Per slot was en is het onmogelijk dat mensen, in casu Jezus, opstaan uit de dood en het lichaam verdwenen is. Daarvan weet je sowieso dat het een mythe is.quote:Uhmmm… wat? Wat bedoel je in dit geval met een inwijdingsverhaal en individualisatieproces? En waarom zou het een bewijs moeten zijn voor het bestaan van Jezus? Dat Jezus bestaan heeft is evident, daar heeft de kruisiging verder niet zo veel mee te maken.
Ik vrees dat je dan het Christendom niet helemaal goed begrepen hebt. Jezus' uitspraken zijn natuurlijk wel belangrijk, maar verreweg het allerbelangrijkste is Zijn dood en opstanding, en daar zijn de evangelieën het unaniem over eens. En daar ging de oorspronkelijke discussie ook over, geloof ik. Jij hupt nu weer naar precieze uitspraken toe, waarvan het natuurlijk vrij duidelijk is dat die veel meer onderhevig zijn aan veranderingen in orale tradities.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:00 schreef Bruismuis het volgende:
[..]
Is op zich waar, maar bij het Christendom gaat het om de details, in het bijzonder de uitspraken van Jezus.
Ik zou als ik jou was daarop maar niet gaan hopen. Ik denk eerder dat er mensen massaal in de grond zullen verdwijnen of in de maag van gieren zullen verdwijnen. Wat er gaat gebeuren is dat er tekorten gaan ontstaan op voedsel en water gebied. En grondstoffen. Dan gaan er een paar miljoen of miljard mensen dood. En is het probleem op die manier opgelost. De vraag is alleen gezien de verdeling van de welvaart waar die doden gaan vallen.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 13:28 schreef Salvad0R het volgende:
Hoop vestigen op één persoon die de gehele mensheid dient te redden getuigt van een passieve, nutteloze en irrelevante mindset.
De huidige geopolitieke problemen zijn alleen op te lossen als de massa, het hele volk van de wereld, massaal opstaat.
Q is een mythe en tegelijkertijd toch waarschijnlijker?quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:00 schreef Bruismuis het volgende:
[..]
Q is een mythe, omdat het bestaan ervan nooit is aangetoond. Q wordt alleen maar verondersteld op basis van extrapolatie van overeenkomsten in de evangeliën, in het bijzonder die van Matteüs en Lucas.
[..]
Je hebt gelijk. Dit is niet waarschijnlijker. Op zich is een gemeenschappelijke bron waarschijnlijker.
quote:Kortom, mijn stelling is: Jezus heeft nooit echt bestaan. Het evangelieverhaal, zoals wij dat kennen, is een bewerkte versie van een inwijdingsverhaal, dat een symbolische representatie is van de verschillende stappen van het individuatieproces. Met name de zogenaamde uitspraken van Jezus zijn er later aan toegevoegd.
Daarom maakte Jezus ook gebruik van gelijkenissen, deze zijn makkelijker te onthouden. Verder kan je in de overlevering nog meer sporen tegenkomen van 'memorisatietechnieken', zoals bijv. credo's.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:00 schreef Bruismuis het volgende:
[..]
Is op zich waar, maar bij het Christendom gaat het om de details, in het bijzonder de uitspraken van Jezus. In met name deze zijn twijfelachtig, omdat de mensen destijds immers geen levende bandrecorders waren en, naar wordt aangenomen, het tamelijk lang heeft geduurd tot het evangelieverhaal op schrift werd gezet.
Je bedoelt 'hypothese' i.p.v. 'mythe', denk ik. Q is inderdaad nooit fysiek aagetoond, maar het bestaan van Q acht ik wel degelijk aannemelijk.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:00 schreef Bruismuis het volgende:
Q is een mythe, omdat het bestaan ervan nooit is aangetoond. Q wordt alleen maar verondersteld op basis van extrapolatie van overeenkomsten in de evangeliën, in het bijzonder die van Matteüs en Lucas.
Mooi bedacht hoor, maar echt verschrikkelijk vergezocht en totaal ongeloofwaardig. Des te meer omdat het bestaan van Jezus ook bevestigt wordt buiten de zogenaamde ‘inwijdingsverhalen’.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:00 schreef Bruismuis het volgende:
Je hebt gelijk. Dit is niet waarschijnlijker. Op zich is een gemeenschappelijke bron waarschijnlijker. Maar de vraag is of die bron werkelijk het leven en sterven van een Jezus beschreef die werkelijk bestaan heeft, of dat het een inwijdingsverhaal was, aangevulde met fictieve uitspraken van een als goddelijk geacht persoon.
[..]
Als het inwijdingsverhaal is, is dat juist het bewijs van het niet bestaan van Jezus. En er zijn sterke aanwijzingen dat het inderdaad een inwijdingsverhaal is. Per slot was en is het onmogelijk dat mensen, in casu Jezus, opstaan uit de dood en het lichaam verdwenen is. Daarvan weet je sowieso dat het een mythe is.
Een inwijdingsverhaal is een symbolische, representerende beschrijving van het individuatieproces. Het individuatieproces werd beschreven door de psycholoog Carl Jung. Dit laatste houdt in dat een mens een individueel wezen wordt door het (geleidelijk gedurende het leven) herstructureren van de totaliteit van bewuste ik en onbewuste, zodanig dat bewuste ik en onbewuste zozeer integreren dat er een nieuw centrum van de persoonlijkheid gevormd en actief wordt, namelijk het Zelf. Het Zelf krijgt de touwtjes van de persoonlijkheid in handen. Het individuatieproces verloopt in verschillende stadia en het onbewuste getuigt op symbolische wijze van de stappen van dit proces onder meer aan de hand van droomsymboliek. In het evangelieverhaal vinden wel veel individuatiesymboliek.
De stal, of oorspronkelijk de grot, is de baarmoeder: het onbewuste in zijn plastisch-creatieve aspect, de duistere scheppingskracht van het onbewuste, waar onder meer de krachten huizen die behoren tot de diepste gronden van de natuur in ons, en die gesymboliseerd worden door de dieren in de stal.
Het kind is het aarzelende begin van het individuatieproces. Er is een eerste verbinding tussen bewuste ik en onbewuste. Maar er moet nog heel wat gebeuren voor een volledige integratie wordt bereikt, voor de glorieuze wedergeboorte een feit is geworden.
Het leven te midden van de wereldse beslommeringen trekt het bewuste ik telkens weer weg van het contact met het onbewuste en zo dreigt de kindermoord; er loert het gevaar dat het aarzelende begin weer teniet wordt gedaan. En dit op bevel van Herodes, heer van de Aarde.
De vlucht naar Egypte is de redding, het land van de innerlijke mysteriën; totdat de binding met het onbewuste zich meer gevestigd heeft.
In de woestijn is de mens op zichzelf aangewezen, dat wil zeggen: op de inhoud van het onbewuste. Later zal Jezus veertig dagen vasten in de woestijn, zich niet bezighouden met de uiterlijke wereld.
In de kabbala kennen we de barre tocht door de woestijn, van Yesod, de beeldentuin van het onbewuste, naar Tipharet, het centrum van licht en harmonie, het centrum van integratie van bewuste ik en onbewuste.
Wie de woestijn betreedt, verlaat de wereld om zich heen, maar ervaart nog niet het Zelf. Hij ervaart een wirwar van (in dat stadium) chaotische beelden vanuit het onbewuste, zonder dat hij een houvast heeft, noch in de wereld (die hij heeft verlaten), noch in het Zelf (dat hij nog niet ervaart).
In de woestijn ontmoet de mens de Satan, de schaduw, dat wat hij in het verleden heeft verdrongen, in het bijzonder de sterke instinctieve krachten vanuit de natuur, die in het onbewuste huizen. En deze krachten betekenen nu een geweldige verleiding voor de mens. Maar hij zal er toch weerstand aan moeten bieden, wil hij (dat wil zeggen: het bewuste ik) er niet volledig door verslonden worden. De individuatie zou dan op een verkeerd spoor geraken omdat de bruidegom (het bewuste ik) zich door de bruid (het onbewuste) laat vernietigen.
Overgave aan de instinctieve kracht, de libido, houdt de belofte in van een wereld vol glitter en glamour, vol valse schoonheid. Het is de wereld van Eros, die de inwijdeling maar al te gemakkelijk kan wegleiden van het ware doel: de transfiguratie. De draak (het verslindende aspect van het onbewuste) moet overwonnen worden.
Een centrale rol in de christelijke religies spelen uiteraard het paas- en pinksterfeest. Ook hierin vinden we veel inwijdingssymboliek terug.
In het bijzonder denk ik hier aan het kruissymbool. Het kruis waarop de mens uiteengetrokken wordt in vier richtingen. Er is nog geen eenheid, de mens wordt verscheurd door de tegenstellingen in hemzelf. Het individu verkeert in een toestand van onvrijheid, van het oneens zijn met zichzelf -- een pijnlijke situatie waarin hij naar vereniging, verzoening, verlossing, genezing, heelmaking verlangt.
Er is weliswaar een nauw contact met het onbewuste, maar het Zelf is nog niet het organiserend principe dat de tegengestelde krachten in het onbewuste 'tot de orde roept' en met elkaar verzoent.
In de mysteriën wordt de held gehangen (of hangt zichzelf) aan de takken van de moederlijke boom. Hij verenigt zich in de dood met de moeder, waarna de wedergeboorte volgt.
Hij sterft, dat wil zeggen: richt zich volledig tot de innerlijke wereld, de moeder, en verenigt zich met haar, waaruit de wedergeboorte voortkomt van de nieuwe mens als eenheid van bewuste ik en onbewuste, zonder innerlijke tegenstrijdigheden.
Kortom, mijn stelling is: Jezus heeft nooit echt bestaan. Het evangelieverhaal, zoals wij dat kennen, is een bewerkte versie van een inwijdingsverhaal, dat een symbolische representatie is van de verschillende stappen van het individuatieproces. Met name de zogenaamde uitspraken van Jezus zijn er later aan toegevoegd.
Nee, dat laatste slaat historisch gezien totaal nergens op. De opstanding slaat historisch gezien juist wel ergens op, mits je niet metafysisch naturalist bent.quote:Op woensdag 7 april 2010 19:13 schreef Modus het volgende:
Tuurlijk blijft het een geloofskwestie. Dat een evt. opstanding soort van aannemelijk te maken zou zijn, lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Dat het graf op zeker moment weer leeg bleek des te meer. Over het hoe en waarom daarvan kan je discussiëren maar je moet wel erg graag willen dat dat dus een opstanding zou moeten zijn, op het moment dat je voorkeur uit gaat naar in principe de verreweg meest on-voor-de-hand-liggende optie.
Ongeveer even onvoordehandliggend als dat het graf leeggehaald zou zijn door een bende homofiele nijlpaarden.
Dat kan ik niet, in die zin is dus alles mogelijk.quote:Op vrijdag 9 april 2010 12:58 schreef Modus het volgende:
Als je dat niet bent is een bende homofiele nijlpaarden in principe ook mogelijk. Bewijs maar dat het niet kan he.
Dat stelde je ook al op de eerste pagina van dit topic. Toen reageerde ik ook al dat dat helemaal niet is zoals de christenen er naar kijken. Op deze post kwam geen reactie meer. Ik ben nog wel benieuwd naar je reactie.quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:03 schreef Sattyagraha het volgende:
Sjonge jonge, jullie maken iets heel simpels echt onwijs ingewikkeld.
Jezus had een menselijke natuur en een goddelijke wil/rede/geest/ziel
Zijn project in Jeruzalem mislukt, hij wordt aan het kruis genageld, zijn menselijke natuur sterft.
De wederopstanding is dat de apostelen niet uit elkaar vallen, en dat Jezus' goddelijke wil/rede/geest/ziel, om een hindoeïstische term te gebruiken, incarneert in de jonge kerk. Dat is het wonder van de wederopstanding. Jezus regeert door de dood heen bij monde van de kerk.
Dat er tegenwoordig een kerk bestaat is bewijs van de wederopstanding.
Mja, het is Paulus die roet in het eten gooit in deze zaak. Hij heeft het keihard geformuleerd in zijn brieven. En dat is ook de oorzaak van het probleem. Met het op schrift stellen van de historische gebeurtenissen rond jezus hebben de schrijvers en editors keuzes gemaakt die het geloof een (andere) vorm hebben gegeven. Deze verschillende optieken kunnen naast elkaar bestaan.quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:38 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat stelde je ook al op de eerste pagina van dit topic. Toen reageerde ik ook al dat dat helemaal niet is zoals de christenen er naar kijken. Op deze post kwam geen reactie meer. Ik ben nog wel benieuwd naar je reactie.
Kun je es een paar voorbeelden geven?quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:50 schreef Sattyagraha het volgende:
Echter zijn sommige optieken tegenwoordig theologisch onhoudbaar geworden.
Ten opzichte van welke manuscripten?quote:Op vrijdag 9 april 2010 22:20 schreef Burakius het volgende:
Misschien dat daarom de Engelse RVS zoveel verschilt van de andere bijbels. Zijn letterlijk cruciale dingen in geschrapt.
quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:50 schreef Sattyagraha het volgende:
Mja, het is Paulus die roet in het eten gooit in deze zaak. Hij heeft het keihard geformuleerd in zijn brieven. En dat is ook de oorzaak van het probleem. Met het op schrift stellen van de historische gebeurtenissen rond jezus hebben de schrijvers en editors keuzes gemaakt die het geloof een (andere) vorm hebben gegeven. Deze verschillende optieken kunnen naast elkaar bestaan.
Echter zijn sommige optieken tegenwoordig theologisch onhoudbaar geworden.
slavernijquote:
Ah, dus de parenese van Paulusquote:Op zaterdag 10 april 2010 10:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
[..]
slavernij
vrouwenrechten
"gij zult niet doden" is dat niet?quote:Op zaterdag 10 april 2010 11:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ah, dus de parenese van PaulusMaar dat zijn vaak ook geen "in steen gebeitelde wetten" oid, maar aanmaningen die inspelen op de toen geldende situatie en cultuur.
http://www.dbnl.org/tekst(...)53jezu01_01_0034.phpquote:Parenese (parenetisch)
Van het grieks ‘parainesis’ (paraenese, of parenese). Het is een exegetisch begrip, waardoor in bijbelse pericopen dat literair genre wordt aangeduid, waarin sprake is van vermaningen, bemoediging, troost, of oproep tot een bepaald handelen overeenkomstig de eisen van de Gods heerschappij. Parenese betreft dus ethische richtlijnen, die in het nieuwe testament de eigentijdse consequenties van het geloof in Christus voor het menselijk handelen ter sprake brengen. In de parenese wordt daarom ook vaak de in de bijbelse omgeving geldende, niet-bijbelse, voorgegeven ethiek opgenomen en ‘in Christo’ geïntegreerd. Deze laatste normen zijn dus niet per se altijd geldend.
Over welke bijbel heeft u het? Begin ik. "Waarom , er is maar ÉÉN Bijbel! " moppert hij (niet nader te noemen persoon).quote:Op vrijdag 9 april 2010 22:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ten opzichte van welke manuscripten?
De Islam kent toch soortgelijke problemen, aangezien de geleerden het er niet over eens zijn wat de juiste betekenis is van de Huri's?quote:
Is dat een probleem? Is het essentieel? Nee. De geleerden zijn het erovereens dat het huri's zijn. Dat er 5% ongelovigen bestaan die iets anders beweren en die keer op keer ontrkacht moeten worden doet er niet toe. Er zijn multi-interpretebale teksten in de Qur an maar het overgrote deel is feitelijk. Maar de in de Qu'ran zelf had je kunnen lezen dat Allah ook zegt dat dit het geval is met de Qu'ran. Ik ben je de ayet nu verschuldigd. Het heeft een reden waarom sommige ayets open zijn. Hierdoor zijn ze voor elk eeuw van andere betekenis, en hoe des te beter we ons universum we kennen des te verschillend die paar multi-interpretable versen worden. En ze worden steeds mooier.quote:Op zaterdag 10 april 2010 16:40 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
De Islam kent toch soortgelijke problemen, aangezien de geleerden het er niet over eens zijn wat de juiste betekenis is van de Huri's?
En wat vind je ervan dat de Koran in het Nederlands vertaald wordt?
Is Huri dan de benaming van een niet nader gespecificeerd wezen net zoals de Djinn?quote:Op zaterdag 10 april 2010 16:46 schreef Burakius het volgende:
[..]
Is dat een probleem? Is het essentieel? Nee. De geleerden zijn het erovereens dat het huri's zijn. Dat er 5% ongelovigen bestaan die iets anders beweren en die keer op keer ontrkacht moeten worden doet er niet toe.
Nooit gehoord van Kader Abdolah's bewerking?quote:Tevens zijn er geen "soortgelijke problemen" . De Qu'r an van vandaag de dag is hetzelfde als die van 1400+ jaar geleden. Of je die nu in Egypte leest, in Indonesië in Botswana of in Turkije.
Er worden geen teksten uit geschrapt. Zie je het al voor je: Revised Qu'ran Version![]()
Ik beantwoord gewoon je vraag of ik een Revised Qu'ran voor me zie. Die zie jij ook voor je omdat hij gewoon bestaat.quote:Op zaterdag 10 april 2010 17:13 schreef Burakius het volgende:
Kader AbdolahGozer ik schat je wat slimmer in dan dit. Kunnen we het gesprek op niveau houden. Er is maar één versie van de Qu'ran dat weet jij net zo goed als ik. Qader Abdolah is een ongelovige (sukkel). Geen enkele Moslim leest zijn "versie". Sterker nog, als je die van hem zou "geloven" als Qu'ran zijnde dan ben je een afvallige.
In welke Qu'ranvers staat dat?quote:Op zaterdag 10 april 2010 17:30 schreef Burakius het volgende:
Een Moslim mag NIETs, maar dan ook NIETS van de Qu'ran veranderen. In de Qu'ran wordt dan ook expliciet hier over gesproken. Zoiets doen maakt je een afvallige.
Waarom zou "verwekt" of "geboren" wel godslasterlijk zijn en "zoon" niet? Het één brengt automatisch het ander met zich mee. Misschien beschouwden de vertalers daarom "eniggeboren zoon" als een pleonasme. In elk geval heeft het Griekse origineel wel degelijk "eniggeboren" (of beter "verwekt" (monogenès)).quote:Op zaterdag 10 april 2010 16:16 schreef Burakius het volgende:
[..]
2. "Want also lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iedere, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe." Johannes:316
Geen enkele priester die zijn kleren waard is zou het achterwege laten te zeggen: " de enig GEBOREN van de Vader!" , wanneer hij tot een potentieële bekeerling predikt. MAar ditg verzinsel - "GEBOREN" - is nu ongegeneerd geschrapt door de Bijbelherzieners, zonder enig woordje excuus.( http://www.allaboutgod.com/dutch/johannes-3-16.htm ) Ze zijn zo stil als kerkmuizen en willen de aandacht van de lezer niet verstigen op hun heimelijke schrapping. Dit godslasterlijke "VERWEKT" was één van de vele tussenvoegsels in de "Heilige Bijbel".
Zo heb ik er nog meer.
Er is maar één Qu'ran. Dé Qu'ran. Nu mag iedereen een vers eruit halen of iets erin stoppen, maar dan is het niet meer dé Qu'ran. Dan is het een veranderde en dus is het NIET het boek van Allah. Het boek van Allah is dé Qu'ran zoals we die al 1400+ jaar kennen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 17:44 schreef Ribbenburg het volgende:
Kader Abdolah is niet de enige die aan de Koran zit te knoeien: de Tunesische Nederlander Farouk Achour heeft geprobeerd een Kinderkoran te doen verschijnen maar volgens mij is die er vanwege druk uit de Islamitische gemeenschap nooit gekomen.
Misschien moet je de betekenis "zoon" in het Hebreeuws opzoeken en wat het eigenlijk betekent voor die mensen in hun taal. Iedereen is een zoon van God in Hebreeuws optiek wanneer men een dienaar is van God.quote:Op zaterdag 10 april 2010 18:54 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waarom zou "verwekt" of "geboren" wel godslasterlijk zijn en "zoon" niet? Het één brengt automatisch het ander met zich mee. Misschien beschouwden de vertalers daarom "eniggeboren zoon" als een pleonasme. In elk geval heeft het Griekse origineel wel degelijk "eniggeboren" (of beter "verwekt" (monogenès)).
Edit: Ah, dat zal de reden misschien zijn. "Eniggeboren" (uit de moeder) is incorrect, maar "enig verwekt" (door de vader) klinkt te stijf. Dan kun je inderdaad die hele toevoeging wel weglaten.
Kader Abdolah en Farouk Achour hebben nooit beweert dat hun werk van Allah komt. Ze hebben nooit ontkent dat het hun eigen werk is. Zijn ze nu in overtreding?quote:Op zaterdag 10 april 2010 19:30 schreef Burakius het volgende:
[..]
Soeraht Al-Baqarah (2:79)
Wee dan degenen die de Schrift met hun eigen handen schrijven en vervolgens zeggen: "Dit komt van Allah." Om het te verruilen voor iets van geringe waarde. Wee dan hen vanwege wat hun handen geschreven hebben en wee hen vanwege wat zij verrichtten.
[..]
Als ze stellen dat het een vervanging is van de Qu'ran : Jah. (dus ook voor kinderen)quote:Op zaterdag 10 april 2010 19:51 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Kader Abdolah en Farouk Achour hebben nooit beweert dat hun werk van Allah komt. Ze hebben nooit ontkent dat het hun eigen werk is. Zijn ze nu in overtreding?
Ik vind dat Kader Abdolah een fatwa aan zijn broek dient te krijgen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 19:58 schreef Burakius het volgende:
[..]
Als ze stellen dat het een vervanging is van de Qu'ran : Jah. (dus ook voor kinderen)
De uitspraken van Kader zijn me bekend (toevallig)en die zijn zeker blasfemisch.
Farouk ken ik niet.
Daar ga jij of ik niet over.quote:Op zaterdag 10 april 2010 20:17 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Ik vind dat Kader Abdolah een fatwa aan zijn broek dient te krijgen.
Nee, dat is voorbehouden aan moefti's die zich een autoriteit aanmeten. Waarom wordt dat geaccepteerd?quote:
Fatwa's die geaccepteerd worden zijn meestal van Azhar of voor mij als Turk-zijnde van Diyanet. Ik heb niets te maken met een moefti ofzo. En helaas is er geen kalief tegenwoordig hé. Daar hebben bepaalde machten wel voor gezorgd.quote:Op zaterdag 10 april 2010 22:22 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Nee, dat is voorbehouden aan moefti's die zich een autoriteit aanmeten. Waarom wordt dat geaccepteerd?
Nee. Dat is een gebod, geen aanmaning. Snap je het verschil niet?quote:Op zaterdag 10 april 2010 16:08 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
"gij zult niet doden" is dat niet?
Wil je hier een serieus antwoord op?quote:waarom ontbrak:
"gij zult geen krijgsgevangenen verkrachten"
"gij zult geen slaven houden"
in de 10 geboden?
Tja. Je weet dat het Johannesevangelie in het Grieks is geschreven?quote:Op zaterdag 10 april 2010 19:34 schreef Burakius het volgende:
[..]
Misschien moet je de betekenis "zoon" in het Hebreeuws opzoeken en wat het eigenlijk betekent voor die mensen in hun taal. Iedereen is een zoon van God in Hebreeuws optiek wanneer men een dienaar is van God.
Jezus als offer om onze zonden weg te nemen bijvoorbeeld. De Mel Gibson interpretatie van het lijdensverhaal...quote:Op vrijdag 9 april 2010 22:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je es een paar voorbeelden geven?
Je weet dat Johannes en Jezus beide schrift geleerden waren die in hun spreken en schrijven vaak terugverwijzen naar het O.T?quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:33 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Tja. Je weet dat het Johannesevangelie in het Grieks is geschreven?
Nee, maar zoon komt ook in het Hebreeuws/Aramees voor wise guy.quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:33 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Tja. Je weet dat het Johannesevangelie in het Grieks is geschreven?
Graag,sexslavernij lijkt me een redelijk fundamenteel mensenrechtenissue.quote:
quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:58 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Je weet dat Johannes en Jezus beide schrift geleerden waren die in hun spreken en schrijven vaak terugverwijzen naar het O.T?
Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. Natuurlijk is het zo dat de evangelisten naar het OT terugverwijzen om hun boodschap gezag te verlenen. Waar het mij om gaat is dat het evangelie van Johannes, wie de auteur ook is, zelf niet langer in de Joodse traditie staat. Het christelijke idee dat Jezus de zoon van God is heeft hier al postgevat. De 'originele' tekst is al onderdeel van de orthodox-christelijke traditie. Het evangelie laat Johannes de Doper ondubbelzinnig zeggen: houtos estin ho huios tou theou, "hij is de zoon van God" (1:34), en dat is volkomen consistent met de eerder aangehaalde passage. Op filologische gronden is er geen enkele reden om aan te nemen dat er een 'oertekst' van het Johannesevangelie heeft bestaan die in overeenstemming zou zijn geweest met de dogma's van het jodendom of de islam, en dat de specifiek christelijke elementen het resultaat zouden zijn van tekstcorruptie of 'vertaalfoutjes'.quote:Op zondag 11 april 2010 00:00 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee, maar zoon komt ook in het Hebreeuws/Aramees voor wise guy.
Heb je ook al Genesis (19) van vers 30 tot het einde gelezen. Markeer in het rood de woorden en zinnen die de eer dochters verleiden hun vader krijgen.quote:Op zondag 11 april 2010 01:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Graag,sexslavernij lijkt me een redelijk fundamenteel mensenrechtenissue.
Lees nu eens:quote:Op zondag 11 april 2010 02:10 schreef Iblardi het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. Natuurlijk is het zo dat de evangelisten naar het OT terugverwijzen om hun boodschap gezag te verlenen. Waar het mij om gaat is dat het evangelie van Johannes, wie de auteur ook is, zelf niet langer in de Joodse traditie staat. Het christelijke idee dat Jezus de zoon van God is heeft hier al postgevat. De 'originele' tekst is al onderdeel van de orthodox-christelijke traditie. Het evangelie laat Johannes de Doper ondubbelzinnig zeggen: houtos estin ho huios tou theou, "hij is de zoon van God" (1:34), en dat is volkomen consistent met de eerder aangehaalde passage. Op filologische gronden is er geen enkele reden om aan te nemen dat er een 'oertekst' van het Johannesevangelie heeft bestaan die in overeenstemming zou zijn geweest met de dogma's van het jodendom of de islam, en dat de specifiek christelijke elementen het resultaat zouden zijn van tekstcorruptie of 'vertaalfoutjes'.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |