abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79465956
We zitten middenin de lijdensweken, oftewel we zijn op weg naar Goede Vrijdag en Pasen. Op Goede Vrijdag denken christenen aan de dood van Jezus aan het kruis en zijn begrafenis. Met Pasen denken we aan de opstanding van Jezus uit de dood. Met Pasen 2008 heeft Koningdavid laten zien dat er een zestal feiten zijn, waardoor je kunt denken dat Jezus werkelijk met lichaam en al uit het graf is opgestaan. Een paar honderd jaar historisch-kritisch onderzoek heeft veel interessante gegevens opgeleverd, maar het geloof in de opstanding van Jezus is nog steeds prima vol te houden (als je de optie open houdt dat God bestaat tenminste...) Het is zelfs zo dat je met allerlei ad hoc redenen moet komen om een andere verklaring voor de feiten te geven.

Dat is echter niet de kant die ik met dit topic op wil. In dit topic wil ik kijken naar bepaalde overtuigingen die er voor de tijd van Jezus waren, en in de tijd erna. Dit doe ik aan de hand van een lezing van N.T. Wright.Hij is een nieuw-testamenticus met veel kennis van zaken (maar zie het ajb niet als een autoriteits-argument).

Messiaanse verwachtingen
In de eeuwen na de Babylonische ballingschap (in de 6e eeuw BC) heeft zich onder de joden een idee ontwikkelt van een messias. Deze messias zou grote dingen gaan betekenen voor de joden. Uit de Hebreeuwse Bijbel werden allerlei ideeen opgedaan over wat deze messias zou gaan doen. De ideeen over deze messias waren gevarieerd. In de bovengenoemde video noemt N.T. Wright een 7-tal punten waarop het christendom anders aankijkt tegen de messias. We gaan ze in het kort bekijken.

1. In het Jodendom verschilde men nogal over een leven na de dood. De Sadduceeërs dachten dat het ophield na de dood. Anderen, bijvoorbeeld Philo van Alexandrie, geloof in een voortbestaan van de ziel na de dood. Op een soort Platonistische manier. Weer anderen, waaronder de Farizeeen, geloofden dat aan het eind der tijden de mens een nieuwe lichaam zou krijgen.

Binnen het christendom is er niet zo'n spectrum aan ideeen. Men gelooft in een opstanding van het lichaam.

2. In het Jodendom was de opstanding een onderwerp van gesprek. Geen centraal element. Bij christenen is dat anders. Daar is het onderwerp van de opstanding het centrale element geworden. Met Paulus woorden: "als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos".

3. De aard van het opstandingslichaam was iets waar men al helemaal geen duidelijke definitie van had. In het christendom is echter duidelijk dat het om een lichaam gaat dat ruimte inneemt, en dat niet langer onderhevig is aan verval. Het is een verheerlijkt lichaam.

4. De Joden die geloofden in de opstanding van het lichaam geloofden dat dit zou gebeuren aan het eind der tijden. Christenen geloven echter in een twee-traps-opstanding. Als eerst staat Jezus op uit de dood. Later zal de rest van de mensheid opstaan.

5. Een nieuw element voor de christenen is dat zij op een bepaalde manier meen moeten helpen aan het vervolmaken van de nieuwe schepping. Jezus is opgestaan uit de dood, dus de eindtijd is begonnen en de christenen voelen de opdracht om daar mee aan het werk te gaan.

6. In het Jodendom stond de opstanding van de Joden gelijk aan het herstel van Israël. Dat is wat men van de messias verwachtte. Voor christenen is dat herstelde Israël helemaal geen punt. Men heeft het over persoonlijke vernieuwing door doop en Geest. Dat is waar verandering optreedt.

7. De Joden verwachtten geen messias die sterft. Voor christenen is dat echter belangrijk. Ze verhalen over de gestorven en herrezen messias.

Als historicus moet je kijken hoe het nou kwam dat de Christenen op deze 7 punten anders (of specifieker) gingen denken over de messias. Voor de christenen zelf is het wel duidelijk. Zij geloven dat Jezus van Nazareth weer was opgestaan uit de dood, nadat hij door Pontius Pilatus aan het kruis ter dood was gebracht. Als dit werkelijk zo zou zijn, dan zou het de genoemd punten heel goed kunnen verklaren. Als historicus die te werk gaat volgens het methodologisch naturalisme is dat geen optie. Hoe zou je er wel mee om kunnen gaan?

Een bekende Joods Niet-Testamenticus (Pinchas Lapide) is tot de overtuiging gekomen dat Jezus werkelijk tot leven is gewekt. Hij schrijft: "When this scared, frightened band of apostles which was just about to throw away everything in order to flee in despair to Galilee; when these peasants, shepherds, and fishermen, who betrayed and denied their master and failed him so miserably, suddenly could be changed overnight into a confident mission society, convinced of salvation and able to work with much more success after Easter than before, then no vision or hallucination is sufficient to explain such a revolutionary transformation".

Toch gelooft hij zelf niet dat Jezus de Messias was. Niet voor de Joden in ieder geval. Volgens hem voldeed Jezus niet aan hetgeen de messias moest doen. Misschien dat Jezus een redder is voor de niet-Joden, maar voor de Joden was hij niet de messias. Andere Joden is Jezus wel degelijk de messias. De eerste christenen waren immers voornamelijk Joden.

Stelling
Stelling (even lekker uitdagend): Alleen als Jezus daadwerkelijk tot leven is gewekt kunnen we een overtuigende verklaring vinden voor het geloof van de vroege christenen in Jezus als de messias. Zij weken op een zevental punten af van wat andere Joden geloofden. Voornamelijk omdat Jezus militair gezien helemaal niet succesvol is geweest om Israel te herstellen, doet zich de vraag voor: Waarom Jezus als de messias betitelen, als er niet zoiets bijzonders als een opstanding is geweest?

Bronnen
De video van NT Wright
Welke verwachtingen hebben de Joden van de messias
Uitgebreide site van een Jood die wel gelooft dat Jezus de messiaanse verwachtingen heeft volbracht
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_79466003
–we zitten niet in KLB–

[ Bericht 76% gewijzigd door Iblis op 22-03-2010 21:28:58 ]
pi_79487550
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_79487938
Hoop vestigen op één persoon die de gehele mensheid dient te redden getuigt van een passieve, nutteloze en irrelevante mindset.

De huidige geopolitieke problemen zijn alleen op te lossen als de massa, het hele volk van de wereld, massaal opstaat.
pi_79490976
Waarom discussiëren over een al dan niet waar gebeurde feit. Jij gelooft, dat kan een ander niet voor je doen. Leef ernaar, zoals Paulus al zo vaak aanhaalt in zijn brieven. Leef uit dankbaarheid, en je zal niet eens meer in discussie willen gaan met anders denkenden.

Alsof 1 mening van 1 man ook maar iets uitmaakt. Zoek eens op google: Jezus is waarlijk opgestaan. Je krijgt miljoenen hits. Zoek eens op Google naar: Jezus is een mythe. Je krijgt ook miljoenen hits.

Doe ermee wat jouw goeddunkt, en val er anderen niet mee lastig.
pi_79507609
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:28 schreef Salvad0R het volgende:
Hoop vestigen op één persoon die de gehele mensheid dient te redden getuigt van een passieve, nutteloze en irrelevante mindset.

De huidige geopolitieke problemen zijn alleen op te lossen als de massa, het hele volk van de wereld, massaal opstaat.
Het geloven in Jezus is ook geen vrijbrief om lui achterover te zitten en te wachten op hem, eerder het tegenovergestelde.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_79550632
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 21:08 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Het geloven in Jezus is ook geen vrijbrief om lui achterover te zitten en te wachten op hem, eerder het tegenovergestelde.
Waar kan ik hem vinden dan?
Zonder gekheid, wat versta jij onder een proactieve houding ten aanzien van Jesus, en hoe kan je daarmee zijn komst bestendigen?

quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:47 schreef Berjan1986 het volgende:
Waarom discussiëren over een al dan niet waar gebeurde feit. Jij gelooft, dat kan een ander niet voor je doen. Leef ernaar, zoals Paulus al zo vaak aanhaalt in zijn brieven. Leef uit dankbaarheid, en je zal niet eens meer in discussie willen gaan met anders denkenden.

Alsof 1 mening van 1 man ook maar iets uitmaakt. Zoek eens op google: Jezus is waarlijk opgestaan. Je krijgt miljoenen hits. Zoek eens op Google naar: Jezus is een mythe. Je krijgt ook miljoenen hits.

Doe ermee wat jouw goeddunkt, en val er anderen niet mee lastig.
Laat ook maar

[ Bericht 30% gewijzigd door Symo op 24-03-2010 22:29:26 ]
pi_79559110
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:24 schreef Symo het volgende:

[..]

Waar kan ik hem vinden dan?
Zonder gekheid, wat versta jij onder een proactieve houding ten aanzien van Jesus, en hoe kan je daarmee zijn komst bestendigen?
Je hebt daar verschillende teksten voor; uitspraken van Christus zelf uit de evangelieën, maar bijvoorbeeld ook de zogenaamde "paranesen", oftewel "aanmaningen", van Paulus. Voorbeelden daarvan zijn uit Romeinen 12,
quote:
Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u. 2 U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.
3 Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden, maar verstandig over uzelf moet denken. Denk overeenkomstig het geloof, dat is de maatstaf die God u heeft gegeven. 4 Zoals ons ene lichaam vele delen heeft en die delen niet allemaal dezelfde functie hebben, 5 zo zijn we samen één lichaam in Christus en zijn we, ieder apart, elkaars lichaamsdelen. 6 We hebben verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is. Wie de gave heeft te profeteren, moet die in overeenstemming met het geloof gebruiken. 7 Wie de gave heeft bijstand te verlenen, moet bijstand verlenen. Wie de gave heeft te onderwijzen, moet onderwijzen. 8 Wie de gave heeft te troosten, moet troosten. Wie iets weggeeft, moet dat zonder bijbedoeling doen. Wie leiding geeft, moet dat doen met volle inzet. Wie barmhartig voor een ander is, moet daarin blijmoedig zijn.
9 Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. 10 Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf. 11 Laat uw enthousiasme niet bekoelen, maar laat u aanvuren door de Geest en dien de Heer. 12 Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk. 13 Bekommer u om de noden van de heiligen en wees gastvrij. 14 Zegen uw vervolgers; zegen hen, vervloek hen niet. 15 Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. 16 Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot bescheidenheid. Ga niet af op uw eigen inzicht. 17 Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. 18 Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. 19 Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’ 20 Maar ‘als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd’. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
een aantal teksten uit de Korinthebrieven, of bijvoorbeeld Kollosenzen 3,
quote:
Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht – hebzucht is afgoderij –, 6 want om deze dingen treft Gods toorn degenen die hem ongehoorzaam zijn. 7 Vroeger hebt u ook die weg gevolgd en zo geleefd, 8 maar nu moet u alles wat slecht is opgeven: woede en drift, vloeken en schelden. 9 Bedrieg elkaar niet, nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt 10 en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt. 11 Dan is er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of onbesnedenen, barbaren, Skythen, slaven of vrijen, maar dan is Christus alles in allen.
12 Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. 14 En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. 15 Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar. 16 Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. 17 Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door hem.
18 Vrouwen, erken het gezag van uw man, zoals past bij uw verbondenheid met de Heer. 19 Mannen, heb uw vrouw lief en wees niet bitter tegen haar. 20 Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dat is de wil van de Heer. 21 Vaders, vit niet op uw kinderen, want dat maakt ze moedeloos. 22 Slaven, gehoorzaam uw aardse meester in alles, niet met uiterlijk vertoon om bij de mensen in de gunst te komen, maar oprecht en met ontzag voor de Heer. 23 Wat u ook doet, doe het van harte, alsof het voor de Heer is en niet voor de mensen, 24 want u weet dat u van de Heer een erfenis als beloning zult ontvangen – uw meester is Christus! 25 Maar iedereen die onrecht doet zal daarvoor boeten, en daarbij wordt geen onderscheid gemaakt.
Sommige aanmaningen zijn specifiek gericht tot bepaalde gemeenten en moeten in hun context gelezen worden. Andere aanmaningen zijn nog steeds erg actueel en kun je zien als zijnde deel van de ethische overtuiging van Paulus.

Wanneer je de woorden van Jezus wilt lezen hierover is de bergrede bijvoorbeeld een erg mooie tekst, Matteüs 5 tot 8.

Het is interessant om te zien dat veel van Paulus' uitspraken, met name die in de Romeinen, toch wel erg dicht bij die van Jezus liggen, terwijl die brieven misschien wel 20 jaar eerder zijn geschreven als de evangelieën.
pi_79559740
om weer even on topic te komen, als Jezus niet was opgestaan uit de dood, zou het geloof in hem als messias inderdaad onzin zijn. maar is er iemand die dit betwijfelt dan? er zijn toch niet echt veel mensen die wel in jezus als messias geloven maar niet geloven dat hij uit de dood is opgestaan?
pi_79579396
Jammer dat we er geen Islam bij halen.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_79579846
quote:
Op maandag 22 maart 2010 21:26 schreef Dwerfion het volgende:
Stelling
Stelling (even lekker uitdagend): Alleen als Jezus daadwerkelijk tot leven is gewekt kunnen we een overtuigende verklaring vinden voor het geloof van de vroege christenen in Jezus als de messias. Zij weken op een zevental punten af van wat andere Joden geloofden. Voornamelijk omdat Jezus militair gezien helemaal niet succesvol is geweest om Israel te herstellen, doet zich de vraag voor: Waarom Jezus als de messias betitelen, als er niet zoiets bijzonders als een opstanding is geweest?
Jezus was bij leven in elk geval niet een figuur van enige significantie. Als hij is opgestaan kan dat moeilijk een verklaring zijn voor het aantal Christenen dat nu op de planeet rondloopt. Dat zijn er heel veel meer dan de toenmalige wereldbevolking.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_79580282
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 18:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jezus was bij leven in elk geval niet een figuur van enige significantie.

[...]
Dat is ook niet al te verwonderlijk:

Johannes 18:36
Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’

pi_79590679
Een mooi tekst Ribbenburg. Ik vind het typisch voor profeten. Zo zou ik graag ook een hadith willen halen van de profeet (Vzmh) die in gedachte in principe hetzelfde is:

“Leef in de wereld alsof je een vreemdeling of een reiziger bent.”
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  donderdag 25 maart 2010 @ 23:53:49 #14
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79592854
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:47 schreef Burakius het volgende:
Een mooi tekst Ribbenburg. Ik vind het typisch voor profeten. Zo zou ik graag ook een hadith willen halen van de profeet (Vzmh) die in gedachte in principe hetzelfde is:

“Leef in de wereld alsof je een vreemdeling of een reiziger bent.”
Hoe sta je als moslim eigenlijk tegenover het feit dat die gedachte vrijwel woordelijk terug te vinden is bij christelijke schrijvers? Kan er sprake zijn van ontlening?
pi_79593081
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 23:53 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Hoe sta je als moslim eigenlijk tegenover het feit dat die gedachte vrijwel woordelijk terug te vinden is bij christelijke schrijvers? Kan er sprake zijn van ontlening?
Vrijwel woordelijk? Burakius meent er iets soortgelijks in te vinden, maar van woordelijke ontlening lijkt me niet bepaald sprake te zijn.
pi_79593202
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 23:53 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Hoe sta je als moslim eigenlijk tegenover het feit dat die gedachte vrijwel woordelijk terug te vinden is bij christelijke schrijvers? Kan er sprake zijn van ontlening?
Volgens de Islam heeft de profeet Isa (jezus) (vzmh) hetzelfde verkondigd wat alle profeten hebben gedaan die door Allah zijn gestuurd. Namelijk de éénheid van Allah leren aan de mensen etc.

Het is dus niet verwonderlijk dat men vaak dezelfde gedachtes niet alleen bij Isa (a.s.), maar ook bij andere profeten zoals hz. Mozes (a.s.) en Hz. Ibrahim (a.s.) kan terugzien.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_79593320
Wellicht interessant voor de liefhebber:



Debat tussen christen dr. William Lane Craig (theoloog, historicus en filosoof) en atheïst dr. Richard Carrier (historicus en filosoof, bekend van o.a. Internet Infidels) over de opstanding van Jezus.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  vrijdag 26 maart 2010 @ 01:29:26 #18
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79594863
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:00 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Vrijwel woordelijk? Burakius meent er iets soortgelijks in te vinden, maar van woordelijke ontlening lijkt me niet bepaald sprake te zijn.
Ik dacht aan Augustinus, sermo 124: "et in hoc mundo tamquam peregrini vivamus" - "en laten wij in deze wereld als vreemdelingen leven".
pi_79597144
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 01:29 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik dacht aan Augustinus, sermo 124: "et in hoc mundo tamquam peregrini vivamus" - "en laten wij in deze wereld als vreemdelingen leven".
Ah, interessant. Misschien moet ik die sermons van hem maar eens gaan lezen.
pi_79597376
De Kerk is het lichaam van christus.
Het feit dat er tegenwoordig een kerk bestaat IS de wederopstanding.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_79638566
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:43 schreef Sattyagraha het volgende:
De Kerk is het lichaam van christus.
Het feit dat er tegenwoordig een kerk bestaat IS de wederopstanding.
Zo kun je er inderdaad ook naar kijken. Niet dat die laatste zin ook maar iets te maken heeft met hoe de eerste christenen er naar kijken, maar indien je niet in wonderen gelooft zou je er inderdaad zo'n draai aan kunnen geven.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_79638613
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:28 schreef Salvad0R het volgende:
Hoop vestigen op één persoon die de gehele mensheid dient te redden getuigt van een passieve, nutteloze en irrelevante mindset.
Heb je punt 5 ook gelezen in de OP?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_79638706
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 18:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jezus was bij leven in elk geval niet een figuur van enige significantie. Als hij is opgestaan kan dat moeilijk een verklaring zijn voor het aantal Christenen dat nu op de planeet rondloopt. Dat zijn er heel veel meer dan de toenmalige wereldbevolking.
We zijn het met elkaar eens dat Jezus in politieke zin geen rol gespeeld heeft tijdens zijn leven. Hij heeft maar een korte tijd daadwerkelijk zijn missie uitgevoerd.

Vervolgens stel je dat de opstanding moeilijk een verklaring kan zijn voor het aantal christenen op deze planeet. Dat snap ik niet helemaal. Wat vind je van het aantal christenen op deze planeet? Hoog? Laag? En wat vind je van de eerste christenen die Jezus de Messias gaan noemen terwijl hij dus niet zo'n belangrijke rol heeft gespeeld in Palestina rond het jaar 30?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_79644849
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 23:53 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Hoe sta je als moslim eigenlijk tegenover het feit dat die gedachte vrijwel woordelijk terug te vinden is bij christelijke schrijvers? Kan er sprake zijn van ontlening?
Jij bent zelf toch ook van Islamitisch komaf?
pi_79645579
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 11:15 schreef Dwerfion het volgende:
Vervolgens stel je dat de opstanding moeilijk een verklaring kan zijn voor het aantal christenen op deze planeet. Dat snap ik niet helemaal.
Het was juist die stelling waar ik op reageerde. Ik zeg niet dat de stelling plausibel is, integendeel.
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 11:15 schreef Dwerfion het volgende:
Wat vind je van het aantal christenen op deze planeet? Hoog? Laag?
Niet verrassend hoog of laag. Wel hoger dan wat mij betreft wenselijk is.
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 11:15 schreef Dwerfion het volgende:
En wat vind je van de eerste christenen die Jezus de Messias gaan noemen terwijl hij dus niet zo'n belangrijke rol heeft gespeeld in Palestina rond het jaar 30?
Niet erg bijzonder. Jezus was (aangenomen dat hij werkelijk heeft bestaan) 1 van de vele profeten die de mensheid heeft gekend. Dat het Christendom zo groot is geworden als het nu is, en de Christenen niet een willekeurige andere profeet volgen, heeft niets te maken met zijn (vermeende!) wederopstanding. Mensen lopen graag achter een profeet aan, en dat het toevallig deze is geworden is niks meer dan historische willekeur.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 27-03-2010 18:58:06 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')