inderdaadquote:Op dinsdag 23 maart 2010 12:08 schreef fathank het volgende:
Een afkorting die niet bestaat gebruiken in je TT en dan zeiken over de professionaliteit en de kwaliteit van de verslaggeving van de Nederlandse zenders.
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 16:37 schreef henrydg het volgende:
[..]
inderdaad
http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&hs=e4l&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&q=ivg+met&btnG=Zoeken&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
_!!
Dat kan alleen op fok!![]()
En allemaal domme forumkoeien als ik de eerste 2 pagina's zo bekijk.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:11 schreef Igen het volgende:
Wel de goeie zoekopdracht doen hè, namelijk met aanhalingstekentjes:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22ivg+met%22
13.500 hits. En die zijn niet allemaal van Fok!.
Wat niets afdoet aan het feit, dat het om domme forumkoeien gaat, dus ook hier.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:09 schreef Igen het volgende:
Dat wel ja. Maar we zitten hier zelf ook op een forum, dus dat geeft niet.
En waarom geeft het niet? Omdat je tegenwoordig niet meer normaal Nederlands hoeft te schrijven?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:09 schreef Igen het volgende:
Dat wel ja. Maar we zitten hier zelf ook op een forum, dus dat geeft niet.
Omdat taal, in tegenstelling tot spelling, leeft. Woorden verdwijnen, andere woorden komen ervoor terug. Hier zijn we een keer ooggetuige van dit fenomeen: het ontstaan van de afkorting 'ivg'.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:19 schreef fathank het volgende:
[..]
En waarom geeft het niet? Omdat je tegenwoordig niet meer normaal Nederlands hoeft te schrijven?
Een zelfverzonnen afkorting is iets anders dan een nieuw woord wat ontstaat.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Omdat taal, in tegenstelling tot spelling, leeft. Woorden verdwijnen, andere woorden komen ervoor terug. Hier zijn we een keer ooggetuige van dit fenomeen: het ontstaan van de afkorting 'ivg'.
Als er al reden is tot mierenneuken, dan zou het erover moeten gaan of het 'ivg', 'ivg.' of 'i.v.g.' is.
Nee. Of wat dacht jij hoe die ontstaan? Van Dale tovert ze uit een hoge hoed? De ooievaar brengt ze? Een commissie bij de Taalunie met te veel tijd zuigt ze uit de duim?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:31 schreef fathank het volgende:
[..]
Een zelfverzonnen afkorting is iets anders dan een nieuw woord wat ontstaat.
QFTquote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:31 schreef fathank het volgende:
[..]
Een zelfverzonnen afkorting is iets anders dan een nieuw woord wat dat ontstaat.
zkwawav, mwhdb? ditwjasns?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. Of wat dacht jij hoe die ontstaan? Van Dale tovert ze uit een hoge hoed? De ooievaar brengt ze? Een commissie bij de Taalunie met te veel tijd zuigt ze uit de duim?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:37 schreef Dastan het volgende:
[..]
zkwawav, mwhdb? ditwjasns?*zucht* Als er op Google 13.500 hits voor deze afkorting zijn, dan is het niet een 'verzonnen' afkorting die niemand begrijpt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zijn gewoon domme mensen.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:39 schreef Igen het volgende:
[..]
*zucht* Als er op Google 13.500 hits voor deze afkorting zijn, dan is het niet een 'verzonnen' afkorting die niemand begrijpt.
Er zijn ook 178 duizend resultaten voor "ik wordt", mag dat dan ook? Google is geen graadmeter voor goede spelling.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:39 schreef Igen het volgende:
[..]
*zucht* Als er op Google 13.500 hits voor deze afkorting zijn, dan is het niet een 'verzonnen' afkorting die niemand begrijpt.
En dit dus ook.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:44 schreef Dastan het volgende:
[..]
Er zijn ook 178 duizend resultaten voor "ik wordt", mag dat dan ook? Google is geen graadmeter voor goede spelling.
Dat is geen nieuw woord maar een spelfout. Geen taal maar spelling. Geen appel maar een peer.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:44 schreef Dastan het volgende:
[..]
Er zijn ook 178 duizend resultaten voor "ik wordt", mag dat dan ook? Google is geen graadmeter voor goede spelling.
Het was alleen om aan te tonen dat Google niet bepaalt of jouw manier van spellen of gebruiken van taal de juiste is.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 19:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is geen nieuw woord maar een spelfout. Geen taal maar spelling. Geen appel maar een peer.
En omdat ik het een paar posts hierboven ook al heb gezegd maar het blijkbaar niet wil doordringen:
Taal is geen spelling. Spelling is geen taal.
Nee, dat laatste toont het dus NIET aan.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 20:26 schreef Dastan het volgende:
[..]
Het was alleen om aan te tonen dat Google niet bepaalt of jouw manier van spellen of gebruiken van taal de juiste is.
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 12:08 schreef fathank het volgende:
Een afkorting die niet bestaat gebruiken in je TT en dan zeiken over de professionaliteit en de kwaliteit van de verslaggeving van de Nederlandse zenders.
CNN International heeft ook veel meer die rustige, overzichtelijke Europese stijl.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 20:52 schreef TC03 het volgende:
Onterechte klacht. Die flitsende 3D newsleaders zijn juist amateuristisch. Nederlandse/Europese leaders zijn juist mooi rustig en stijlvol, over het algemeen.
Jawel, Google laat zien wat de meerderheid doet. Of iets juist is - en dat geldt OOK voor jouw afkorting - hangt niet af van de meerderheid.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 20:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat laatste toont het dus NIET aan.
Bij Amerikaanse zenders heb ik altijd het gevoel dat ze net Word art hebben ontdekt.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:38 schreef BlackFrancis het volgende:
Die Amerikaanse glitter & glamour is gewoon kitsch. En die sensatiedrift is ook walgelijk![]()
(Ik vind de Belgische vormgeving stiekem mooi, ingetogen, strak en modern)
Nee oen, bij taal gaat het juist bij uitstek erom wat het volk daadwerkelijk doet. Als op een gegeven moment 15 miljoen Nederlanders 'hun hep' zeggen dan is dat daarmee automatisch correct Nederlands geworden, hoe hard Van Dale, Renkema of wie dan ook lopen te schreeuwen dat het eigenlijk fout is. Want taal is per definitie geen dictatuur.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:33 schreef Dastan het volgende:
[..]
Jawel, Google laat zien wat de meerderheid doet. Of iets juist is - en dat geldt OOK voor jouw afkorting - hangt niet af van de meerderheid.
Nog slechtere troll dan advancedpowerquote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee oen, bij taal gaat het juist bij uitstek erom wat het volk daadwerkelijk doet. Als op een gegeven moment 15 miljoen Nederlanders 'hun hep' zeggen dan is dat daarmee automatisch correct Nederlands geworden, hoe hard Van Dale, Renkema of wie dan ook lopen te schreeuwen dat het eigenlijk fout is. Want taal is per definitie geen dictatuur.
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:40 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Bij Amerikaanse zenders heb ik altijd het gevoel dat ze net Word art hebben ontdekt.
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee oen, bij taal gaat het juist bij uitstek erom wat het volk daadwerkelijk doet. Als op een gegeven moment 15 miljoen Nederlanders 'hun hep' zeggen dan is dat daarmee automatisch correct Nederlands geworden, hoe hard Van Dale, Renkema of wie dan ook lopen te schreeuwen dat het eigenlijk fout is. Want taal is per definitie geen dictatuur.
Bron: Taaladviesquote:Wie bepaalt wat standaardtaal is?
Wie het bovenstaande leest, zou kunnen denken dat de standaardtaal een bewust geconstrueerde taal is, die men voor het gemak gemaakt heeft om een taal te hebben die in het hele taalgebied bruikbaar is. Dat is niet het geval. De standaardtaal is geen geconstrueerde taal, maar een levende taalvariëteit, die vanzelf tot stand komt door een samenspel van maatschappelijke factoren en die gesproken en geschreven wordt door mensen met een zeker prestige in de samenleving. Die groep mensen wordt de spraakmakende gemeente genoemd.
Die spraakmakende gemeente is dus niet een meerderheid van de bevolking, maar een niet duidelijk af te bakenen groep gezaghebbende schrijvers en sprekers die in de publieke, sociaal-culturele sector een belangrijke rol spelen. Denk daarbij aan journalisten, schrijvers, leerkrachten, radio- en televisiepresentatoren, acteurs, politici. Het taalgebruik van die toonaangevende groep taalgebruikers wordt door anderen meestal onbewust, maar ook wel bewust als norm geaccepteerd. Dat taalgebruik krijgt op die manier de status van standaardtaal. Voorbeelden van het gebruik van de standaardtaal zijn makkelijk te vinden. Je hoeft ervoor maar een krant open te slaan of naar het radio- of televisiejournaal te luisteren.
Ik vind de vlaamse woordspelingen altijd zo mooiquote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:38 schreef BlackFrancis het volgende:
Die Amerikaanse glitter & glamour is gewoon kitsch. En die sensatiedrift is ook walgelijk![]()
(Ik vind de Belgische vormgeving stiekem mooi, ingetogen, strak en modern)
Alle taaladviezen van Taaladvies zijn (blijkbaar) gebaseerd op de veronderstelling dat die "spraakmakende groep" beter Nederlands spreekt dan de gewone man. Toegeven dat Standaardnederlands door de meerderheid wordt bepaald zou dus betekenen dat al hun adviezen hun waarde verliezen.quote:
Idem die tokkies die het presenteren in hun geruite overhemdje en halve gare blote shirts zijn ook een aanfluiting zegquote:Op maandag 22 maart 2010 16:53 schreef rubje het volgende:
Zit je eens te kijken naar Amerikaanse nieuwsprogramma's zie je onderstaand.
Zet je dat af tegen wat wij elke dag op de buis krijgen dan is het net of wij
ons bedienen met windows 3.11 materiaal. Zo amateurisch en polderachtig
in elkaar gezet dat je het gevoel hebt dat je niks kan verwachten waar de
Amerikanen het brengen alsof jij iets kan verwachten.
NL nieuws: Polderformaat en weinig boeiend.
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Als op een gegeven moment 15 miljoen Nederlanders 'hun hep' zeggen dan is dat daarmee automatisch correct Nederlands geworden (...)
Jij bent ook zo iemand die vindt dat een of andere zelfbenoemde autoriteit wel eventjes mag uitmaken wat goed of fout is?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:13 schreef Dastan het volgende:
[..]
!
Natuurlijk sluit ik me verder aan bij Taaladvies.
Ik vind dat de mensen die daadwerkelijk verstand hebben van taal een grotere invloed mogen hebben op de standaardtaal dan een stel tokkies uit een achterbuurt, ja.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij bent ook zo iemand die vindt dat een of andere zelfbenoemde elite wel eventjes mag uitmaken wat goed of fout is?
Gelukkig is die elite onze taal wel machtig en gaat hun begrip iets verder van het jouwe, dus jazekerquote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij bent ook zo iemand die vindt dat een of andere zelfbenoemde autoriteit wel eventjes mag uitmaken wat goed of fout is?
Die "spraakmakende groep" zijn niet per definitie de mensen die het meest verstand van taal hebben hè. Want bijvoorbeeld taalwetenschappers of neerlandici horen er niet bij. De "spraakmakende" groep is dus ook maar gewoon een groep taalgebruikers. Zij zijn alleen maar "spraakmakend" omdat (en zo lang als) de gewone man deze groep zo ziet, zo lang de gewone man tegen het taalgebruik van deze groep opkijkt.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:15 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ik vind dat de mensen die daadwerkelijk verstand hebben van taal een grotere invloed mogen hebben op de standaardtaal dan een stel tokkies uit een achterbuurt, ja.
Ik vind dat Taaladvies of Taalunie of wie het ook is, meer recht heeft om iets over de Nederlandse taal te bepalen dan jij ( en natuurlijk de rest van tokkievolk ).quote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij bent ook zo iemand die vindt dat een of andere zelfbenoemde autoriteit wel eventjes mag uitmaken wat goed of fout is?
Ik zie anders bijna nooit iemand ivg met gebruiken.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Die "spraakmakende groep" zijn niet per definitie de mensen die het meest verstand van taal hebben hè. Want bijvoorbeeld taalwetenschappers of neerlandici horen er niet bij. De "spraakmakende" groep is dus ook maar gewoon een groep taalgebruikers. Zij zijn alleen maar "spraakmakend" omdat (en zo lang als) de gewone man deze groep zo ziet, zo lang de gewone man tegen het taalgebruik van deze groep opkijkt.
Als dus de gewone man in grote getale de afkorting 'ivg' wel gebruikt, maar de "spraakmakende groep" niet, dan is die "spraakmakende groep" dus blijkbaar toch niet zo spraakmakend.
Je past je taalgebruik aan de doelgroep aan ja. Idealiter gaat dat twee kanten op: in een CV schrijf je geen 'ivg' en op Superdudes zet je niet 'idealiter' neer. Maar in de praktijk is het natuurlijk vaak eenrichtingsverkeer.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:32 schreef henrydg het volgende:
[..]
Ik zie anders bijna nooit iemand ivg met gebruiken.
En als jij een CV of zo moet maken, ga je dan ook je zelfverzonnen afkortingen gebruiken om maar Taaladvies te boycotten?
O ja, ik had even niet verder dan de vetgedrukte letters gelezen. Mijn fout.quote:En de spraakmakende groep zijn o.a. : journalisten, schrijvers, leerkrachten, radio- en televisiepresentatoren, acteurs, politici.
Als die allemaal ivg met gaan gebruiken en iedereen ziet dat ( in de krant, op het nieuws ) dan gaat de rest van het volk het ook gebruiken en dan verandert Taaladvies het ook.
Als het tokkievolk ivg met gaat gebruiken, gebeurt er vrij weinig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |