abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79444698
Een heel lange tijd heeft de PVV van Geert Wilders ontzettend hoog in de peilingen gestaan. Vaak waren ze ook de grootste partij. Dit was vooral terug te zien in de polls van Maurice de Hoax en in mindere mate bij Synnovate.

Goed. Toen de PVV bovenaan stond was er vrijwel geen geklaag over de 'objectiviteit' van de peilingen. Hoogstens over de betrouwbaarheid.

Nu echter de PvdA de grootste is in de peilingen zou Maurice ineens vuistdiep in de PvdA zitten (Geenstijl) en zit er een of andere linkse samenzwering achter (internetfiguren)

Ook op Fok! heb ik deze mening voorbij zien komen en vraag me af of iemand deze mening kan toelichten. Want ik snap er helemaal niks van
  maandag 22 maart 2010 @ 13:19:15 #3
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_79444846
En dan nog... dan zijn de peiling subjectief, dan zijn het nog steeds maar peilingen .

Wat is de waarde van die peilingen? Wordt er een kabinet uit geformeerd? Dan maakt t toch geen fuck uit of PVV nu wel of niet de grootste is, of wat? Uiteindelijk wordt er 1 partij de grootste en als dat niet de hunne is hebben ze er maar mee om te gaan . Wat hebben ze eraan als zometeen PVV op 30 virtuele zetels staat en ze er maar 6 halen? Misschien willen mensen alleen maar een waarschuwing geven door te dreigen op PVV te stemmen en stemmen ze uiteindelijk weer gewoon iets traditioneels.

Kortom, bullshit om je over peilingen druk te maken
pi_79444855
Maurice heeft tijdens de laatste verkiezingen op tv verteld dat hij op de pvda stemt.
pi_79444860
Maurice de Hond kan zoiets natuurlijk manipuleren. Stel dat ie echt een linkse rakker is kan ie gematigd links Nederland overhalen om de PVDA te stemmen zodat er meer stem komt tegen de rechtse partijen. Tegen de tijd dat de verkiezingen eraan komen kan ie het dan doen lijken dat links optimaal heeft geprofiteerd van de heersende rechtse gedachte in Nederland (dus vele stemmen tegen rechts die anders niet gestemd hadden). Nederlanders zijn kudde dieren en als de rest "links" stemt, doen zij het ook maar ..

hehe, een mening van iemand die politiek leek is :-) ..
pi_79445012
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:19 schreef DutchieBre het volgende:
Maurice de Hond kan zoiets natuurlijk manipuleren. Stel dat ie echt een linkse rakker is kan ie gematigd links Nederland overhalen om de PVDA te stemmen zodat er meer stem komt tegen de rechtse partijen. Tegen de tijd dat de verkiezingen eraan komen kan ie het dan doen lijken dat links optimaal heeft geprofiteerd van de heersende rechtse gedachte in Nederland (dus vele stemmen tegen rechts die anders niet gestemd hadden). Nederlanders zijn kudde dieren en als de rest "links" stemt, doen zij het ook maar ..

hehe, een mening van iemand die politiek leek is :-) ..

Pffff. En waar komen de Reptilians in dit verhaal?

Synnovate zat bij de vorige verkiezingen aardig goed in de buurt. En die berekenen een gelijk zetelaantal voor de PvdA.
Ik vind het erg vergezocht. Zegt eerder iets over het scheve wereldbeeld van sommige mensen die aan inet discussies doen.
pi_79445024
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:19 schreef rvdkley het volgende:
Maurice heeft tijdens de laatste verkiezingen op tv verteld dat hij op de pvda stemt.
Ja dus?
  maandag 22 maart 2010 @ 13:24:38 #8
139330 TNA
For the stars that shine
pi_79445037
Ik geloof niets van die samenzweringen. Bij Synovate stijgt de PvdA net zo hard. Of is de directeur daar ook een linkse rakker?
pi_79445224
Dat GeenStijl zit toch ook vuist diep in de PVV (Televaag) ? zoals het vuistdiep in de LPF zat.
pi_79445255
Maurice staat bij geenstijl al langer bekend als een grote hoaxer.
Polls en peilingen zijn altijd al onbetrouwbaar geweest, logischerwijs gezien de selectieve natuur ervan.
Tis leuk en grappig om mee te roepen en te jennen maar serieus moet je ze nooit nemen.
pi_79445257
Maurice de Hond zit er al jaren naast met zijn peilingen. wie kan zich het PVDA debacle ten tijde van Pim Fortuyn nog herinneren? Die had Maurioce niet aan zien komen. Voor de verkeizingen stond PVDA op iets van 35 zetels en tijdens de verkiezingen blijken er daar maar 23 van over te zijn.

Met een peiling valt volgens mij weinig te sturen. De vraag is alleen hoe representatief de gekozen groep is.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_79445292
en verder:

geenstijl serieus nemen
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_79445307
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:24 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ja dus?
Door publiekelijk je voorkeur uit te spreken waardeer ik ergens wel. Maar hij heeft destijds ook toegegeven dat hij een partij iets gunstiger afrond of andersom. Ook om de media te bereiken.
Naar mijn idee ook niets mis mee, maar ik houd er wel rekening mee als ik weer een wekelijkse peiling onder ogen krijg.

Trouwens vergelijk maar eens verschillende peilingen van net voor verkiezingen en de daadwerkelijke uitslag. Dan komt naar mijn idee de peiling van tns nipo elke keer het beste uit de bus.
  maandag 22 maart 2010 @ 13:36:33 #14
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_79445414
politiekebarometer.nl laat dezelfde trend zien als De Hond.
  maandag 22 maart 2010 @ 13:55:08 #15
18159 Dlocks
pi_79446162
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:33 schreef rvdkley het volgende:

[..]

Trouwens vergelijk maar eens verschillende peilingen van net voor verkiezingen en de daadwerkelijke uitslag. Dan komt naar mijn idee de peiling van tns nipo elke keer het beste uit de bus.
TNS-NIPO was bij de verkiezingen in 2006 juist het minst betrouwbaar en Mauriche de Hond het meest betrouwbaar:
quote:
‘Peilingen De Hond dichtst bij realiteit’

De peiling van Maurice de Hond komt het meest overeen met de werkelijke uitslag van Tweede Kamerverkiezingen en TNS-Nipo zat er het verst naast.

Dat meldt de Parlementaire Nieuwsbrief. De Hond zat er in zijn Peil.nl slechts 13 zetels naast. Hij schaalde weliswaar zowel PvdA als de PVV/Wilders 4 zetels te laag in, maar CDA (41), SP (26) en de SGP (2) kregen van hem het juiste aantal Kamerplaatsen. De SP en Wilders, de twee grote winnaars van de verkiezingen, doen het al vanaf september goed in de ramingen van De Hond.

Hoewel Interview/NSS het aantal zetels voor maar liefst zes partijen (CDA, GroenLinks, ChristenUnie, D66, SGP en de Partij voor de Dieren) goed voorspelde, zat het bureau behoorlijk mis bij de PvdA (+5) en PVV/Wilders (-5). Ook berekende het voor de SP 3 zetels minder dan de werkelijke uitslag. In totaal zat Interview/NSS er 16 parlementsplaatsen naast.

De voorspellingen van TNS-Nipo bleken het minst betrouwbaar. Het bureau dat pas enkele weken voor de verkiezingen startte met zijn peiling (veelal in opdracht van RTL Nieuws), zat er maar liefst 18 zetels naast. Dat verschil zat hoofdzakelijk in de SP. De partij van Marijnissen rekende zich in de verwachting van TNS-Nipo rijk met 32 zetels, maar kreeg er uiteindelijk 26. Het bureau zat met 6 en 31 zetels overigens wel het dichtst bij de eindscore van PVV/Wilders (9) en PvdA (32).

Bron: http://www.communicatieon(...)chtst-bij-realiteit/

[ Bericht 0% gewijzigd door Dlocks op 22-03-2010 14:46:26 ]
  maandag 22 maart 2010 @ 13:58:37 #16
139330 TNA
For the stars that shine
pi_79446323
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:55 schreef Dlocks het volgende:

[..]

TNS-NIPO was bij de verkiezingen in 2006 juist het minst betrouwbaar en Mauriche de Hond het meest betrouwbaar:
[..]
http://nl.wikipedia.org/w(...)gen_2006_-_peilingen
  maandag 22 maart 2010 @ 14:15:30 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_79446945
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:14 schreef IHVK het volgende:
Maurice de Hoax

Tja... Toen stopte ik al met lezen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_79447120
quote:
Op maandag 22 maart 2010 14:15 schreef golfer het volgende:

[..]

Tja... Toen stopte ik al met lezen.
Mauwrice de Poes dan?
pi_79447419
Sowieso peilingen. _!
  maandag 22 maart 2010 @ 14:45:50 #20
18159 Dlocks
pi_79448063
quote:
De Hond: 13 zetels naast
Interview/NSS: 16 zetels naast
TNS-Nipo: 18 zetels naast
  maandag 22 maart 2010 @ 20:11:46 #21
291997 Schiphol
Gaarne profiel verwijderen
pi_79461664
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:14 schreef IHVK het volgende:
Een heel lange tijd heeft de PVV van Geert Wilders ontzettend hoog in de peilingen gestaan. Vaak waren ze ook de grootste partij. Dit was vooral terug te zien in de polls van Maurice de Hoax en in mindere mate bij Synnovate.

Goed. Toen de PVV bovenaan stond was er vrijwel geen geklaag over de 'objectiviteit' van de peilingen. Hoogstens over de betrouwbaarheid.

Nu echter de PvdA de grootste is in de peilingen zou Maurice ineens vuistdiep in de PvdA zitten (Geenstijl) en zit er een of andere linkse samenzwering achter (internetfiguren)

Ook op Fok! heb ik deze mening voorbij zien komen en vraag me af of iemand deze mening kan toelichten. Want ik snap er helemaal niks van
De peiling van Maurice de Hond was voornamelijk aan mensen gevraagd die zeker weten wisten dat ze op de PVDA gingen stemmen of anders aan de twijfelaars. Daarom kreeg je destijds een vertekend beeld dat de PVDA ineens de grootste zou worden. Het heeft dus zelf niets met Maurice de Hond (of wel ander onderzoeksbureau dan ook) te maken, maar ze hadden de groep ondervraagden wel breder mogen trekken.

Natuurlijk is de actie van Bos een hele goede geweest en blijkbaar hebben deze mensen een hoge pet op van Cohen. Het is afwachten hoe het verder loopt, maar van op sterven na dood naar de koppositie is wel erg tendentieus. Ik ben van mening dat heel veel mensen wel weten op wie ze gaan stemmen en ze zullen heus niet op het laatste moment van partij veranderen. We zullen zien 9 juni.
Gaarne profiel verwijderen
pi_79464932
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:19 schreef wallofdolls het volgende:
En dan nog... dan zijn de peiling subjectief, dan zijn het nog steeds maar peilingen .

Wat is de waarde van die peilingen? Wordt er een kabinet uit geformeerd? Dan maakt t toch geen fuck uit of PVV nu wel of niet de grootste is, of wat? Uiteindelijk wordt er 1 partij de grootste en als dat niet de hunne is hebben ze er maar mee om te gaan . Wat hebben ze eraan als zometeen PVV op 30 virtuele zetels staat en ze er maar 6 halen? Misschien willen mensen alleen maar een waarschuwing geven door te dreigen op PVV te stemmen en stemmen ze uiteindelijk weer gewoon iets traditioneels.

Kortom, bullshit om je over peilingen druk te maken
Het is zeker niet ondenkbaar dat peilingen stemgedrag beïnvloeden.
The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.
pi_79473550
Peilingen vertrouw ik ook niet zo. Die van de Hond schommelt mij te veel om serieus te nemen. Ik geloof er niks van dat de PvdA nu 15-20 zetels populairder is dan een maand geleden. Lijkt me eerder dat ze tot voor kort te laag peilden en nu te hoog.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 22 maart 2010 @ 23:36:04 #24
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_79473721
quote:
Op maandag 22 maart 2010 23:32 schreef du_ke het volgende:
Peilingen vertrouw ik ook niet zo. Die van de Hond schommelt mij te veel om serieus te nemen. Ik geloof er niks van dat de PvdA nu 15-20 zetels populairder is dan een maand geleden. Lijkt me eerder dat ze tot voor kort te laag peilden en nu te hoog.
Toch kan dat best wel kloppen gezien het Cohen-effect. Slimme strategie van de pvda, uiteraard al maanden geleden uitgedacht. De grootste groep kiezers is simpel en daar moet je je op concentreren.
pi_79473928
quote:
Op maandag 22 maart 2010 23:32 schreef du_ke het volgende:
Ik denk dat je ze ook meer moet interpreteren als trendindicaties.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')