Naast de huidige kerncentrales bijvoorbeeld, of aan de grens met belgie/duitsland.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:57 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waar wil je ze neer zetten? Nederland is al dichtbevolkt en geen dorp die zo'n ding in de buurt wil.
Maar ben het volledig met je eens dat het economisch gezien verstandig is dat ze er komen
Nou OK, beetje creatiever dan: Wat is er mis mee om bijvoorbeeld een carpoolplaats die nu (allemaal?) onbewaakt zijn 18uur (of indien noodzakelijk 24 uur) per dag te laten bewaken? Mag je als uitkeringsgerechtigde zelf kiezen: 8 uur overdag, of 6 uur lang s'avonds of bv 4 uur lang s'nachts. Heb je redelijk wat mensen nodig om dat te bewerkstelligen, maar die zijn er immers toch genoeg.quote:
Dat is weer tegenstrijdig met je net zei, dat wordt immers toch al d.m.v. een bestaande baan gedaan?quote:Het staat die mensen die zich er aan ergeren natuurlijk vrij om even een plantsoentje te schoffelen.
Jammer dat het niet te transporteren is, anders de antillen volbouwenquote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:04 schreef KoningsJawel het volgende:
[..]
Naast de huidige kerncentrales bijvoorbeeld, of aan de grens met belgie/duitsland.
Ok, en wie gaat controleren of die persoon daar inderdaad aanwezig is? En wat zijn dan de criteria waaraan hij moet voldoen? Wat voor bevoegdheden krijgt hij? En wat te denken van de faciliteiten die je daar dan weer neer moet zetten (of wil je zo'n iemand 8u per dag zonder toilet en water daar neerzetten) en wie betaalt die faciliteiten dan weer?quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou OK, beetje creatiever dan: Wat is er mis mee om bijvoorbeeld een carpoolplaats die nu (allemaal?) onbewaakt zijn 18uur (of indien noodzakelijk 24 uur) per dag te laten bewaken? Mag je als uitkeringsgerechtigde zelf kiezen: 8 uur overdag, of 6 uur lang s'avonds of bv 4 uur lang s'nachts. Heb je redelijk wat mensen nodig om dat te bewerkstelligen, maar die zijn er immers toch genoeg.
Niemand houdt mij tegen als ik zelf het plantsoentje hier voor de deur schoffel. De plantsoendienst van de gemeente blijft gewoon eens in de zoveel tijd komen. Laat je het doen door uitkeringstrekkers dan is die plantsoendienst heel snel ontbonden.quote:Dat is weer tegenstrijdig met je net zei, dat wordt immers toch al d.m.v. een bestaande baan gedaan?
Het is maar een snel voorbeeld he. Een kant en klare uitwerking duurt wat langer. Maar ook daar zou je wat mensen aan kunnen laten meedenken die nu thuiszitten...quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:10 schreef tjoptjop het volgende:
wie gaat controleren of die persoon daar inderdaad aanwezig is? En wat zijn dan de criteria waaraan hij moet voldoen? Wat voor bevoegdheden krijgt hij? En wat te denken van de faciliteiten die je daar dan weer neer moet zetten (of wil je zo'n iemand 8u per dag zonder toilet en water daar neerzetten) en wie betaalt die faciliteiten dan weer?
Wettelijk gezien mag het niet eens.quote:Niemand houdt mij tegen als ik zelf het plantsoentje hier voor de deur schoffel.
Of je geeft juist die mensen van de plantsoendienst per persoon 3 man extra mee. Kan diezelfde persoon zijn baan houden en veel meer werk verzetten.quote:De plantsoendienst van de gemeente blijft gewoon eens in de zoveel tijd komen. Laat je het doen door uitkeringstrekkers dan is die plantsoendienst heel snel ontbonden.
Dat herken ik dan weer welquote:Maar goed, ik erger me niet zo snel ergens aan, zal dus ook niet zo snel de schoffel ter hand pakken![]()
Mijn punt is voornamelijk dat het niets oplevert maar wel veel geld kost. Daarom ook de wedervragen bij dat voorbeeld. En dat dat voorbeeld irrelevant is snap ik wel. Maar er moeten mensen en middelen ingezet worden om dit te gaan regelen en het enige voordeel is dat het een soort bezigheidstherapie is voor uitkeringstrekkers. En voor baantjes die wel nuttig zijn (zoals jouw eerdere voorbeelden) is het valse concurrentie met werknemers die nu minimaal het minimumloon krijgen. Als je als werkgever iemand zoekt voor wat simpele klusjes en je kunt kiezen uit Pietje voor minimumloon of via het UWV Klaasje voor bijv. ¤1 dan is de keuze snel gemaakt. Dat vervolgens een maand later Pietje op de plaats van Klaasje staat wordt vaak vergetenquote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het is maar een snel voorbeeld he. Een kant en klare uitwerking duurt wat langer. Maar ook daar zou je wat mensen aan kunnen laten meedenken die nu thuiszitten...
[..]
Of je geeft juist die mensen van de plantsoendienst per persoon 3 man extra mee. Kan diezelfde persoon zijn baan houden en veel meer werk verzetten.
[..]
Dat herken ik dan weer wel
Ik begrijp wel hoe jij het bedoelt, maar ik bedoel niet de overheid als soort uitzendbureau. Gewoon als overheid dus banen creëren en invullen die er nu nog niet zijn omdat het puur bedrijfsmatig niet rendabel te krijgen is. (Daarom het voorbeeld voor de bewaking van een carpoolplaats, dat gebeurt nu ook niet omdat dat niet op te brengen is als de gebruikers van zo'n carpoolplaats dat zouden moeten betalen.)quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:38 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Als je als werkgever iemand zoekt voor wat simpele klusjes en je kunt kiezen uit Pietje voor minimumloon of via het UWV Klaasje voor bijv. ¤1 dan is de keuze snel gemaakt. Dat vervolgens een maand later Pietje op de plaats van Klaasje staat wordt vaak vergeten
Ok stel we gaan van jouw assumptie uit dat er geen broodroof is. Dan nog moet er een compleet apparaat achter staan die het gaat organiseren, faciliteiten regelen, controleren, administreren etc. etc. Dat gaat dus gewoon flink geld kosten. En om nu nog meer geld te gaan besteden aan overhead lijkt me niet wenselijkquote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik begrijp wel hoe jij het bedoelt, maar ik bedoel niet de overheid als soort uitzendbureau. Gewoon als overheid dus banen creëren en invullen die er nu nog niet zijn omdat het puur bedrijfsmatig niet rendabel te krijgen is. (Daarom het voorbeeld voor de bewaking van een carpoolplaats, dat gebeurt nu ook niet omdat dat niet op te brengen is als de gebruikers van zo'n carpoolplaats dat zouden moeten betalen.)
Dus ook de stukken groen die nu niet bijgehouden worden (of veel te weinig), afvalscheiding die normaliter de moeite niet waard is gezien de kosten, extra hulp in de zorg die nu niet mogelijk is (bv met de oudjes of minder validen lekker uitgebreid aan de wandel gaan enz. enz.)
Ik bedoel natuurlijk niet het brood uit de mond stelen van de normale werknemers. Maar gewoon de dingen die nu niet gedaan worden maar die als ze wel gedaan zouden worden toch voor iedereen positief zijn.
Dat zegt hij niet! Hij zegt dat de totale fiscale behandeling van woningen zoveel kost:quote:Op zaterdag 20 maart 2010 12:47 schreef Five_Horizons het volgende:
Die Jacobs stelt dat de HRA 15 miljard kost. Dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat 'ie gewoon populistisch loopt te blaten en elementaire zaken uit de economie gewoon negeert.
Een deel daarvan kun je uitbesteden aan dezelfde groep (controleren en administreren bv) en aangezien het dan voor een grote groep niet meer prettig is om een uitkering te hebben (werken moet je toch al, kun je net zo goed een echte baan zoeken dat levert meer op) en het voor een andere groep dan erg lastig wordt om overdag er zwart bij te werken (wat weer ten goede komt aan de bonafide bedrijven en dus indirect ten goede aan de begroting) denk ik dat je daar al een flinke besparing t.o.v. het huidige aantal uitkeringen kan bewerkstelligen en bovendien heb je als bonus ook nog de meerwaarde van het resultaat van de extra arbeid.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:10 schreef tjoptjop het volgende:
Ok stel we gaan van jouw assumptie uit dat er geen broodroof is. Dan nog moet er een compleet apparaat achter staan die het gaat organiseren, faciliteiten regelen, controleren, administreren etc. etc. Dat gaat dus gewoon flink geld kosten. En om nu nog meer geld te gaan besteden aan overhead lijkt me niet wenselijk
Overigens hebben we dat soort banen vroeger al gehad, de Melkertbanen. Die zijn niet voor niets afgeschaft.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Een deel daarvan kun je uitbesteden aan dezelfde groep (controleren en administreren bv) en aangezien het dan voor een grote groep niet meer prettig is om een uitkering te hebben (werken moet je toch al, kun je net zo goed een echte baan zoeken dat levert meer op) en het voor een andere groep dan erg lastig wordt om overdag er zwart bij te werken (wat weer ten goede komt aan de bonafide bedrijven en dus indirect ten goede aan de begroting) denk ik dat je daar al een flinke besparing t.o.v. het huidige aantal uitkeringen kan bewerkstelligen en bovendien heb je als bonus ook nog de meerwaarde van het resultaat van de extra arbeid.
Zoals het nu gaat gaat het immers ook nergens over. Zelfs in mijn eigen familie (nu is die wel erg groot) ken ik er die nog nimmer een dag gewerkt hebben. In mijn schoonfamilie is het zelfs nog een graadje erger.
Nou en? Ik denk dat dit voor iedereen het geval is hoor? Ik ken ook mensen uit de famiie die niet of nooit gewerkt hebben. Nou die hebben het financieel echt niet heel sterk hoor.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zoals het nu gaat gaat het immers ook nergens over. Zelfs in mijn eigen familie (nu is die wel erg groot) ken ik er die nog nimmer een dag gewerkt hebben. In mijn schoonfamilie is het zelfs nog een graadje erger.
Dat vind ik toch weer net even anders. Dan heb je dus de keuze tussen een uitkering of 120% van het minimum loon. (Terwijl een W W uitkering al veel meer kan zijn dan 120% van het minimumloon)quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:22 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Overigens hebben we dat soort banen vroeger al gehad, de Melkertbanen. Die zijn niet voor niets afgeschaft.
Je moet ergens beginnen nietwaar? Op dit moment is het financiële verschil tussen een uitkering of aan het werk gaan (iig aan de onderkant van de markt) gewoonweg te klein. De uitkeringen nog verder korten kan niet meer, dus dan maar op een andere manier aantrekkelijker maken om aan het werk te gaan.quote:Ik ben het met je eens dat het anders moet, maar ik ben van mening dat dit niet de weg is die we in moeten slaan.
Financieel niet sterk nee. Maar slecht nu ook weer niet. (Bij mij zit er zelfs nog een kraker tussen.) Waarom moet de rest van NL zijn inkomen opbrengen? (Let wel: ik heb het niet over een paar maanden he, hij is nu 48 en heeft werkelijk nog nooit een dag gewerkt. Hij is wel gezond uiteraard.)quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Nou en? Ik denk dat dit voor iedereen het geval is hoor? Ik ken ook mensen uit de famiie die niet of nooit gewerkt hebben. Nou die hebben het financieel echt niet heel sterk hoor.
Ja, nog meer belasten die rijken. Zitten ze straks allemaal in het buitenland.quote:Ik belast de rijkere liever wat meer dan de onderste laag aan het werk proberen te krijgen.
Kijk, nu komen we ergens. Het moet inderdaad aantrekkelijk zijn om te gaan werken.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je moet ergens beginnen nietwaar? Op dit moment is het financiële verschil tussen een uitkering of aan het werk gaan (iig aan de onderkant van de markt) gewoonweg te klein. De uitkeringen nog verder korten kan niet meer, dus dan maar op een andere manier aantrekkelijker maken om aan het werk te gaan.
Ja maar dan nog. Als jij kunt kiezen tussen niet werken of per maand ¤ 300,- meer voor 160 uur werken, denk je ook 'liever niet, laat mij maar lekker thuiszitten'. Maar als je toch al moet werken voor je uitkering zul je veel sneller geneigd zijn om een baan aan te nemen die ¤ 300,- meer opbrengt. (Of ben ik wereldvreemdquote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:36 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Kijk, nu komen we ergens. Het moet inderdaad aantrekkelijk zijn om te gaan werken.
Voornamelijk de extra potjes die een uitkering zo hoog maakt (potje voor sport, potje voor wasmachines, potje voor pc's etc. etc. etc.) zijn funest voor het moraal om een baan te zoeken. Laat ze daar maar eens naar gaan kijken hetzij uitkleden hetzij beschikbaar maken voor werkenden (maar dat kost natuurlijk wel weer extra)
Dus iemand die hard werkt moet meer belasting gaan betalen, zodat iemand die te lam is om te werken het financieel wat beter gaat krijgen? Daar ben ik het absoluut niet mee eens.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Nou en? Ik denk dat dit voor iedereen het geval is hoor? Ik ken ook mensen uit de famiie die niet of nooit gewerkt hebben. Nou die hebben het financieel echt niet heel sterk hoor.
Ik belast de rijkere liever wat meer dan de onderste laag aan het werk proberen te krijgen.
Jammer genoeg draaien kerncentrales niet op lucht maar op uranium, aangezien wij in Europa geen uraniumerts mijnen hebben, hebben wij daarom ook geen totale onafhankelijkheid met kerncentrales.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:55 schreef KoningsJawel het volgende:
[..]
Het lijkt me verstandiger om een aantal kerncentrales te plaatsen, 100% veilig met de huidige technologie, nauwelijks afval (1 vat per jaar per centrale). En totale onafhankelijkheid. Daar bij komt dat het goedkoper is dan windmolenparken die naast de relatief dure investering zelf ook relatief duur zijn in onderhoud
Mooi plaatje,quote:Op zaterdag 20 maart 2010 01:03 schreef Five_Horizons het volgende:
Voor de volledigheid even een staatje met inkomsten/uitgaven (gepland) in 2010:
[ afbeelding ]
Sowieso vind ik dat er veel kan bespaard worden op defensie, er is geen onmiddellijk gevaar voor het land en en veel NAVO-missies zijn vrij nutteloos.quote:Op zondag 21 maart 2010 13:34 schreef PietjePuk007 het volgende:
JSF niet doen
Uitkeringen niet indexeren (wat effectief verlaging betekent)
Kinderbijslag niet indexeren (wat effectief verlaging betekent)
Het leger halveren
Ontwikkelingsgeld verminderen
Gratis schoolboeken afschaffen
Televisiezenders verminderen, sowieso 'culturele' gelden verminderen
Daarnaast kan je nog 100 maatregelen bedenken voor de hoge inkomens. Iets aan de HRA doen is op dit moment in de crisis veel te risicovol, dat zal een 10stappenplan worden.
En al de pensioenen danquote:Op zondag 21 maart 2010 16:54 schreef arjanus het volgende:
[..]
Mooi plaatje,
Mij lijkt het het beste om het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid af te schaffen. Zijn de grootste kostenposten nietwaar? En defaulten op alle schulden, scheelt ook weer 22 miljard. Voordelen zijn: mensen zijn niet meer afhankelijk van het ministerie van sociale zaken,
Of in een poll.quote:Op maandag 22 maart 2010 19:43 schreef ahnuld het volgende:
Kunnen we alle suggesties niet in de topicstart zetten?
Zal ik straks even doenquote:Op maandag 22 maart 2010 19:43 schreef ahnuld het volgende:
Kunnen we alle suggesties niet in de topicstart zetten?
Op welke manier wordt dat ingezet dan? Externen? Toeleveranciers?quote:Op maandag 22 maart 2010 23:09 schreef LXIV het volgende:
Zelf werk ik bij de overheid en wij moeten ook 20% besparen, en dat is veel. Heel veel. Je kunt je nauwelijks voorstellen wat voor maatregelen nodig zijn om zo'n besparing te realiseren. Dat is geen schaven, dat is geen snijden, dat is hakken. Op volle kracht.
Ik heb het dan ook over de afdeling waar hij werkt.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:47 schreef Goverman het volgende:
^^ dat is schaven...
Hakken betekent...
- 1/5e van de strijdkrachten opheffen (2 squadrons F-16's weg, 4 fregatten verkopen o.i.d.)
- de komende 20 jaar geen (spoor)wegen meer verbreden / aanleggen / onderhouden
- ieder schoolgaand kind 1000 euro lesgeld laten betalen door ouders
- eigen bijdrage in de zorg naar zo'n 1000 euro per jaar
- HRA drastisch inperken (afschaffen)
- AOW nu laten in gaan bij een arbeidsverleden van 45 jaar (met een max. van 70 jarige leeftijd)
- Rijkswaterstaat privatiseren (vgl. ProRail)
- waterschapsheffing afhankelijk maken van risico op overstroming
- ^^ idem voor zorgverzekering e.d.
- kinderopvangtoeslag afschaffen
- buitenlands beleid versoberen (lees: geen ontwikkelingssamenwerking, consulaire hulp e.d. meer)
- en nog meer, maar ik ga eerst even slapen
Het is inderdaad een zinloos plan maar het komt telkens weer naar boven drijven.quote:Op zondag 21 maart 2010 12:50 schreef snabbi het volgende:
Het belasten van de rijken klinkt heel redelijk, alleen feitelijk schiet je er weinig mee op. Er zijn in verhouding weinig rijken tov rond modaal. Hierdoor zal het opgehaalde bedrag nooit heel veel worden.
levert niet veel op.quote:
Wat bij deflatie ?quote:Uitkeringen niet indexeren (wat effectief verlaging betekent)
Kinderbijslag niet indexeren (wat effectief verlaging betekent)
Kan ca. 10 mld jaarlijks besparen, idd.quote:Het leger halveren
Ontwikkelingsgeld verminderen
onzin, dit is peanuts.quote:Gratis schoolboeken afschaffen
te klein bedrag.quote:Televisiezenders verminderen, sowieso 'culturele' gelden verminderen
30 miljard jaarlijks is ERRUGGG veel geld.quote:Daarnaast kan je nog 100 maatregelen bedenken voor de hoge inkomens. Iets aan de HRA doen is op dit moment in de crisis veel te risicovol, dat zal een 10stappenplan worden.
Nee, die moeten blijven. Waar wel ingegrepen moet worden, zijn de belachelijke schoolboeken prijzen zoals die door de uitgevers worden gevraagd. Ook het uitbrengen van nieuwe edities met slechts kleine wijzigingen moet worden verboden.quote:
Dat is allemaal onvoldoende. Er zijn ook veel vaste kosten waarop eigenlijk niet te besparen valt. Hier gaat het om het opheffen van hele onderdelen.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:39 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Op welke manier wordt dat ingezet dan? Externen? Toeleveranciers?
Al die ROC-scholen opheffen.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is allemaal onvoldoende. Er zijn ook veel vaste kosten waarop eigenlijk niet te besparen valt. Hier gaat het om het opheffen van hele onderdelen.
In welke zin bespaar je daarmee geld?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:18 schreef jaco het volgende:
[..]
Nee, die moeten blijven. Waar wel ingegrepen moet worden, zijn de belachelijke schoolboeken prijzen zoals die door de uitgevers worden gevraagd. Ook het uitbrengen van nieuwe edities met slechts kleine wijzigingen moet worden verboden.
Schoolboeken worden nu door de overheid betaald. Het strenger selecteren van welk boek je neemt en wanneer dit vervangen moet worden, zal wel tot een verlaging van de uitgegeven gelden aan boeken leiden. Helaas moet dit alleen via europese aanbestedingsregels verlopen.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 19:12 schreef Halcon het volgende:
In welke zin bespaar je daarmee geld?
Ik weet niet of je het afpakken kan noemen. De mensen die 500.000+ aan vermogen hebben strijken doordat ze een laag inkomen (WAO) hebben belasting voordelen op.quote:Daarnaast lijkt het me vreemd om iemands pensioen af te pakken. Daar heb je zelf voor gespaard. De AOW naar draagkracht oke, das een politieke keuze.
Dit is een voorbeeld. (Slecht geslapen gisteren ofzo?)quote:Op dinsdag 23 maart 2010 16:06 schreef ASdy het volgende:
Defensie en Justitie samen.
Mindblower, volgens mij heb je geen flauw benul waarover je lult..
Of een systeem dat mensen beloond worden om kinderen te maken ?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:48 schreef snabbi het volgende:
Immigratie lijkt me meer een oplossing voor de vergrijzing.
Je snapt het niet. Als Nederland zich niet aan de normstellingen voor uitstoot in 2020 houdt.. moet Nederland dikke boete betalen.. en dat kost meer dan het geld dat je met elektrische wagens binnenhaalt. En bovendien rijden er daarvan amper wat rond in Nederland.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:54 schreef Mindblower2k4 het volgende:
bij elektrische auto's wordt al geen BPM gerekend. waarom dan er nog eens wegenbelasting vanaf? over 50 jaar is praktisch alles wat rondrijd elektrisch..hoe wil je die gelden dan binnen halen?
Noem eens en voorbeeldje van zo'n multinational stichting?quote:Op woensdag 24 maart 2010 08:04 schreef Mindblower2k4 het volgende:
En multinationals zullen zich dan vestigen in UK, of wat. Dat levert nog meer verlies op.
Waarom moet Nederland hierin anders zijn dan andere landen? In een UK zullen ze nooit een "stichtingsvorm" kunnen aannemen
De halve wereld koopt bijvoorbeeld zijn meubeltjes bij de Nederlandse Stichting "Ikea".quote:Op woensdag 24 maart 2010 13:31 schreef tjoptjop het volgende:
Noem eens en voorbeeldje van zo'n multinational stichting?
Ah op die fiets, zelfde wat die artiesten als de Stones en U2 hebben eigenlijk.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:09 schreef dvr het volgende:
[..]
De halve wereld koopt bijvoorbeeld zijn meubeltjes bij de Nederlandse Stichting "Ikea".
Ik weet ook niet wat zijn bezwaar precies was, ik noemde alleen een voorbeeld. Er zijn diverse buitenlandse multinationals formeel in Nederland gevestigd, al dan niet als stichting met daaronder of daarnaast een boom aan vennootschappen. Meestal om fiscale redenen, maar soms ook als beschermingsconstructie (die in feite ook alleen maar nodig is om fiscale redenen, maar goed). Hoe dan ook, dat soort administratieve zetels zal bij zwaardere belasting snel verdwijnen, hervormingen op dat gebied worden daarom ook internationaal aangepakt.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:34 schreef tjoptjop het volgende:
Ah op die fiets, zelfde wat die artiesten als de Stones en U2 hebben eigenlijk.
Maar wat is het probleem daarmee?
Maar die fiscale redenen liggen mee in de richting van alle verdragen die wij hier in NL met andere landen hebben.quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:08 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik weet ook niet wat zijn bezwaar precies was, ik noemde alleen een voorbeeld. Er zijn diverse buitenlandse multinationals formeel in Nederland gevestigd, al dan niet als stichting met daaronder of daarnaast een boom aan vennootschappen. Meestal om fiscale redenen, maar soms ook als beschermingsconstructie (die in feite ook alleen maar nodig is om fiscale redenen, maar goed). Hoe dan ook, dat soort administratieve zetels zal bij zwaardere belasting snel verdwijnen, hervormingen op dat gebied worden daarom ook internationaal aangepakt.
Dan is de oplossing dus gewoon dat de overheid niet meer opdraait voor schoolboeken. Als iemand naar school gaat, dan moet diegene zelf maar zijn/haar schoolboeken betalen. Dat zorgt er ook voor dat marktwerking meer zijn werk kan doen dan wanneer de overheid alles voldoet.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:50 schreef snabbi het volgende:
[..]
Schoolboeken worden nu door de overheid betaald. Het strenger selecteren van welk boek je neemt en wanneer dit vervangen moet worden, zal wel tot een verlaging van de uitgegeven gelden aan boeken leiden. Helaas moet dit alleen via europese aanbestedingsregels verlopen.
Schoolboeken worden voorgeschreven door de school en de leraar, die zelf het boek gratis krijgen van de uitgever. De school of leraar heeft daarom geen belang bij een efficient geprijsd boek. Van marktwerking is dus geen sprake; wel van gedwongen winkelnering.quote:Op donderdag 25 maart 2010 19:13 schreef Halcon het volgende:
Dan is de oplossing dus gewoon dat de overheid niet meer opdraait voor schoolboeken. Als iemand naar school gaat, dan moet diegene zelf maar zijn/haar schoolboeken betalen. Dat zorgt er ook voor dat marktwerking meer zijn werk kan doen dan wanneer de overheid alles voldoet.
quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:00 schreef jaco het volgende:
[..]
Schoolboeken worden voorgeschreven door de school en de leraar, die zelf het boek gratis krijgen van de uitgever. De school of leraar heeft daarom geen belang bij een efficient geprijsd boek. Van marktwerking is dus geen sprake; wel van gedwongen winkelnering.
Op de middelbare school worden introducties van vakken gedoceerd. De lesstof verandert niet zo snel als dat de uitgevers suggeren met hun constante updates van nieuwe edities. De overheid zou een deal kunnen sluiten met 2 of 3 uitgevers om een standaardboek te maken voor een redelijke prijs.
Bron: BNRquote:Dion Bartels, de gevallen advocaat, verkoopt tegenwoordig banken. Geen ING, Fortis of Barclays, nee het gaat om echte banken. Om op te zitten. “Ik kan goed verkopen”, zo verklaarde Bartels zijn nieuwe job. Van praatjes wisten we dat al, en nu zijn het dus sofa’s geworden.
Natuurlijk gaan we vandaag horen dat het een 1 april grap is. Maar stel dat het serieus was. Dan kunnen we de man natuurlijk vierkant uitlachen om zijn carrièreswitch, maar feitelijk zou hij op een voetstuk moeten worden geplaatst. De topadvocaat raakt zijn baan kwijt, houdt niet in een Pavlov-reactie zijn hand op bij het uitkeringsloket maar gaat aan het werk. Menig werkeloze zou zeggen: maar dat is beneden mijn niveau. Ik snap nooit over welk niveau ze het dan hebben. Volgens mij is werkeloos zijn het laagste niveau dat je kunt bereiken. Onlangs ageerden twee beroepswerkelozen in Arnhem en Amsterdam bij de rechter tegen een korting op hun uitkering. Ze moesten schoffelen en in een broeikas werken, en omdat ze dat onder hun niveau vonden noemden ze het dwangarbeid. De vakbond steunde ze hierin, waarmee ze en passant de overige medewerkers van de kassen en de plantsoendienst beledigde.
Naast de 29 miljard aan bezuinigingen die vandaag worden gepresenteerd zou de grootste verrijking van ons land zijn als we aan deze idioterie genadeloos een eind maken. De inactiviteit is de grootste vijand van onze toekomst. Daar liggen pas echte megabesparingen. Zolang scholen schreeuwen om conciërges, bejaarden niet gewassen worden en de straten vol liggen met gore troep, is het raar dat we überhaupt uitkeringen verstrekken. Bij mij voor de deur leggen ze momenteel een nieuwe stoep aan: één van de jongens, je ziet het zo, is niet helemaal normaal. Maar hij werkt het hardst van allemaal en straalt één en al geluk uit. Dan vraag je je af wie ooit de wajong heeft bedacht.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Criminelen moet je niet in een nutteloze gevangenis zetten, maar met een enkelband om de A4 laten aanleggen. De volgevreten babyboomgeneratie die dit jaar met pensioen gaat zouden we hooguit een half aow-tje moeten geven. De rest kan deze vitale generatie verdienen met sociale dienstplicht, een paar uur per dag. Noem het maar dwangarbeid: er zouden in deze bezuinigingsronde zo hebben we afgesproken geen taboes gelden. En niet aankomen met “ze hebben hun bijdrage geleverd” want het gros zit al tien jaar in de vut.
Dion Bartels verkoopt dus voortaan driezitsbanken. Wouter Bos, inmiddels ook uitkeringstrekker, zit nog steeds met een riant wachtgeld thuis. Terwijl hij vandaag nog bij BNR aan de slag mag als presentator, van een gezinsprogramma. Helemaal zijn niveau. Geen 1-aprilgrap Wouter, je kunt me bellen. En vraag maar aan Bas of het dwangarbeid is.
Een ambtenaar heeft geen belang bij prijsefficiency. Als de overheid toch wel gaat betalen, hebben uitgevers ook geen belang bij prijsefficiency.quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:00 schreef jaco het volgende:
[..]
Schoolboeken worden voorgeschreven door de school en de leraar, die zelf het boek gratis krijgen van de uitgever. De school of leraar heeft daarom geen belang bij een efficient geprijsd boek. Van marktwerking is dus geen sprake; wel van gedwongen winkelnering.
Op de middelbare school worden introducties van vakken gedoceerd. De lesstof verandert niet zo snel als dat de uitgevers suggeren met hun constante updates van nieuwe edities. De overheid zou een deal kunnen sluiten met 2 of 3 uitgevers om een standaardboek te maken voor een redelijke prijs.
Daarom verloopt het ook via een europese aanbesteding. Het idee erachter (al vind ik het zelf onvoldoende werken) is dat de eisen van het pakket aan boeken volledig worden beschreven en dat het goedkoopste pakket wordt aangekocht. De efficiency bestaat hier dan ook uit "als je maar precies je eisen van een boek kan beschrijven, dan wordt de goedkoopste variant die daar aan voldoet aangeschaft".quote:Op donderdag 1 april 2010 19:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een ambtenaar heeft geen belang bij prijsefficiency. Als de overheid toch wel gaat betalen, hebben uitgevers ook geen belang bij prijsefficiency.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |