abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 maart 2010 @ 12:36:27 #101
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_79400789
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 17:55 schreef KoningsJawel het volgende:

[..]

Het lijkt me verstandiger om een aantal kerncentrales te plaatsen, 100% veilig met de huidige technologie, nauwelijks afval (1 vat per jaar per centrale). En totale onafhankelijkheid. Daar bij komt dat het goedkoper is dan windmolenparken die naast de relatief dure investering zelf ook relatief duur zijn in onderhoud
Jammer genoeg draaien kerncentrales niet op lucht maar op uranium, aangezien wij in Europa geen uraniumerts mijnen hebben, hebben wij daarom ook geen totale onafhankelijkheid met kerncentrales.
pi_79401312
Het belasten van de rijken klinkt heel redelijk, alleen feitelijk schiet je er weinig mee op. Er zijn in verhouding weinig rijken tov rond modaal. Hierdoor zal het opgehaalde bedrag nooit heel veel worden.

Halcon ik denk dat je in het verkeerde land woont. Ik begrijp je wens tot die veranderingen wel, maar deze zijn zo ver ten opzichte van de huidige situatie, dat je dit in nog geen 20 jaar hebt verwezenlijkt. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de markt werkelijk de verzekeringen transparant kan brengen, die nu bestaan in het sociale vangnet. Kijk bijvoorbeeld naar de woekerpolissen. Je zal bovendien situaties krijgen dat een aantal beroepsgroepen met zwaar werk worden uitgesloten voor verzekeringen, omdat deze mensen meer kans hebben arbeidsongeschikt te worden.

Van mij mag best de kaasschaaf er nog een paar keer overheen, maar het gehele sociale stelsel omgooien ben ik geen voorstander van.

Ook studiefinanciering afschaffen of als een volledige lening maken heeft niet de gewenste gevolgen in mijn ogen. Mensen die gestudeerd hebben, hebben een grotere kans productief bij te dragen. Zij kunnen de rest van hun leven nog genoeg belasting betalen om het terug te betalen. Wel moet je wat doen aan eeuwige studenten en een aantal imo zinloze studierichtingen.
pi_79402834
JSF niet doen
Uitkeringen niet indexeren (wat effectief verlaging betekent)
Kinderbijslag niet indexeren (wat effectief verlaging betekent)
Het leger halveren
Ontwikkelingsgeld verminderen
Gratis schoolboeken afschaffen
Televisiezenders verminderen, sowieso 'culturele' gelden verminderen

Daarnaast kan je nog 100 maatregelen bedenken voor de hoge inkomens. Iets aan de HRA doen is op dit moment in de crisis veel te risicovol, dat zal een 10stappenplan worden.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_79407818
Men moet besparen zoals men dat doet in een bedrijf, en wat doen die als het slecht gaat. Kosten snoeien, niet-kern activiteiten afschaffen (ik noem maar publieke omroep, ontwikkelsingssamenwerking, HRA...). Er valt echt veel te besparen.
pi_79409782
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 01:03 schreef Five_Horizons het volgende:
Voor de volledigheid even een staatje met inkomsten/uitgaven (gepland) in 2010:

[ afbeelding ]
Mooi plaatje,

Mij lijkt het het beste om het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid af te schaffen. Zijn de grootste kostenposten nietwaar? En defaulten op alle schulden, scheelt ook weer 22 miljard. Voordelen zijn: mensen zijn niet meer afhankelijk van het ministerie van sociale zaken, kwaliteit gezondheidszorg wordt veel beter voor een fractie van de prijs. En defaulten op schulden maakt niet uit want we nemen een wet aan die het regeringen verbied om ooit nog schulden te maken.
pi_79411266
quote:
Op zondag 21 maart 2010 13:34 schreef PietjePuk007 het volgende:
JSF niet doen
Het leger halveren

Daarnaast kan je nog 100 maatregelen bedenken voor de hoge inkomens. Iets aan de HRA doen is op dit moment in de crisis veel te risicovol, dat zal een 10stappenplan worden.
Sowieso vind ik dat er veel kan bespaard worden op defensie, er is geen onmiddellijk gevaar voor het land en en veel NAVO-missies zijn vrij nutteloos.

Maar gratis schoolboeken afschaffen vind ik dan weer een slechte zaak, dan heb je geen toekomstvisie. In scholing moeten we juist investeren.

Bij de televisiezenders heb je wel een punt, kijk naar Vlaanderen waar ze één publieke omroep hebben (met twee kanalen), maar verder geen aparte 'zenders' zoals de VARA, de Tros, de EO,... Dat kan allemaal net zo goed samen in één omroep.
  zondag 21 maart 2010 @ 17:43:34 #107
58560 Oksel
Gezellig.
pi_79411448
Legaliseer drugs.. XTC en weed. Ga dat professioneel wereldwijd verkopen als overheid zijnde..
pi_79412839
quote:
Op zondag 21 maart 2010 16:54 schreef arjanus het volgende:

[..]

Mooi plaatje,

Mij lijkt het het beste om het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid af te schaffen. Zijn de grootste kostenposten nietwaar? En defaulten op alle schulden, scheelt ook weer 22 miljard. Voordelen zijn: mensen zijn niet meer afhankelijk van het ministerie van sociale zaken,
En al de pensioenen dan
  zondag 21 maart 2010 @ 18:43:02 #109
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79413652
misschien moeten we eens ophouden met de wieg tot graf verzorging en inmiddels algemene verwachting.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_79460095
Kunnen we alle suggesties niet in de topicstart zetten?
pi_79462803
quote:
Op maandag 22 maart 2010 19:43 schreef ahnuld het volgende:
Of in een poll.
  maandag 22 maart 2010 @ 20:35:03 #112
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79462990
groenlinks gaat het doen met hun begroting. we kijken het nog even meewarig aan. helemaal omdat ze met hun begroting een vrijkaart zien om mee te doen met de regering...
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 22 maart 2010 @ 22:05:05 #113
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_79468495
^^ en wat is er mis mee om met een begroting in het verkiezingsprogramma mee te willen dingen naar regeringsdeelname?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_79469296
quote:
Op maandag 22 maart 2010 19:43 schreef ahnuld het volgende:
Zal ik straks even doen

Een poll lijkt me niet echt logisch, omdat er voor die 30 (of 25) miljard meer zaken zijn die aangepakt moeten worden, lijkt me.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 22 maart 2010 @ 23:09:30 #115
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79472291
Zelf werk ik bij de overheid en wij moeten ook 20% besparen, en dat is veel. Heel veel. Je kunt je nauwelijks voorstellen wat voor maatregelen nodig zijn om zo'n besparing te realiseren. Dat is geen schaven, dat is geen snijden, dat is hakken. Op volle kracht.
The End Times are wild
pi_79473901
quote:
Op maandag 22 maart 2010 23:09 schreef LXIV het volgende:
Zelf werk ik bij de overheid en wij moeten ook 20% besparen, en dat is veel. Heel veel. Je kunt je nauwelijks voorstellen wat voor maatregelen nodig zijn om zo'n besparing te realiseren. Dat is geen schaven, dat is geen snijden, dat is hakken. Op volle kracht.
Op welke manier wordt dat ingezet dan? Externen? Toeleveranciers?
  maandag 22 maart 2010 @ 23:47:10 #117
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_79474226
^^ dat is schaven...

Hakken betekent...
- 1/5e van de strijdkrachten opheffen (2 squadrons F-16's weg, 4 fregatten verkopen o.i.d.)
- de komende 20 jaar geen (spoor)wegen meer verbreden / aanleggen / onderhouden
- ieder schoolgaand kind 1000 euro lesgeld laten betalen door ouders
- eigen bijdrage in de zorg naar zo'n 1000 euro per jaar
- HRA drastisch inperken (afschaffen)
- AOW nu laten in gaan bij een arbeidsverleden van 45 jaar (met een max. van 70 jarige leeftijd)
- Rijkswaterstaat privatiseren (vgl. ProRail)
- waterschapsheffing afhankelijk maken van risico op overstroming
- ^^ idem voor zorgverzekering e.d.
- kinderopvangtoeslag afschaffen
- buitenlands beleid versoberen (lees: geen ontwikkelingssamenwerking, consulaire hulp e.d. meer)
- en nog meer, maar ik ga eerst even slapen
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_79474698
quote:
Op maandag 22 maart 2010 23:47 schreef Goverman het volgende:
^^ dat is schaven...

Hakken betekent...
- 1/5e van de strijdkrachten opheffen (2 squadrons F-16's weg, 4 fregatten verkopen o.i.d.)
- de komende 20 jaar geen (spoor)wegen meer verbreden / aanleggen / onderhouden
- ieder schoolgaand kind 1000 euro lesgeld laten betalen door ouders
- eigen bijdrage in de zorg naar zo'n 1000 euro per jaar
- HRA drastisch inperken (afschaffen)
- AOW nu laten in gaan bij een arbeidsverleden van 45 jaar (met een max. van 70 jarige leeftijd)
- Rijkswaterstaat privatiseren (vgl. ProRail)
- waterschapsheffing afhankelijk maken van risico op overstroming
- ^^ idem voor zorgverzekering e.d.
- kinderopvangtoeslag afschaffen
- buitenlands beleid versoberen (lees: geen ontwikkelingssamenwerking, consulaire hulp e.d. meer)
- en nog meer, maar ik ga eerst even slapen
Ik heb het dan ook over de afdeling waar hij werkt.
pi_79474941
quote:
Op zondag 21 maart 2010 12:50 schreef snabbi het volgende:
Het belasten van de rijken klinkt heel redelijk, alleen feitelijk schiet je er weinig mee op. Er zijn in verhouding weinig rijken tov rond modaal. Hierdoor zal het opgehaalde bedrag nooit heel veel worden.
Het is inderdaad een zinloos plan maar het komt telkens weer naar boven drijven.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_79475107
quote:
JSF niet doen
levert niet veel op.
quote:
Wat bij deflatie ?
quote:
Het leger halveren
Kan ca. 10 mld jaarlijks besparen, idd.
quote:
onzin, dit is peanuts.
quote:
te klein bedrag.
quote:
30 miljard jaarlijks is ERRUGGG veel geld.

Er zijn 2 sectoren die hard moeten worden gesaneerd

1) Onderwijs
2) De Gezondheidszorg

Deze 2 sectoren hebben de afgelopen 15 jaar bewezen totaal niet met geld te kunnen omgaan.
pi_79475242
30 miljard is inderdaad een gigantisch bedrag. Om te beginnen moet elk beleidsterrein gedwongen worden om minimaal 20% in te leveren.

Daarnaast ontkom je dan ook nog niet aan lastenverzwaringen. We gaan dit met z'n allen flink voelen
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79475276
Na het zuur het zoet toch?
pi_79475303
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:19 schreef tjoptjop het volgende:
Balkenbrij smaakt erg bitter.
pi_79475305
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:19 schreef tjoptjop het volgende:
Over een jaar of 10 .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79475842
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:20 schreef du_ke het volgende:

[..]

Over een jaar of 10 .
Vrij naief van je
pi_79479276
quote:
Nee, die moeten blijven. Waar wel ingegrepen moet worden, zijn de belachelijke schoolboeken prijzen zoals die door de uitgevers worden gevraagd. Ook het uitbrengen van nieuwe edities met slechts kleine wijzigingen moet worden verboden.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 09:31:19 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79479590
quote:
Op maandag 22 maart 2010 23:39 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Op welke manier wordt dat ingezet dan? Externen? Toeleveranciers?
Dat is allemaal onvoldoende. Er zijn ook veel vaste kosten waarop eigenlijk niet te besparen valt. Hier gaat het om het opheffen van hele onderdelen.
The End Times are wild
pi_79481779
•Gedeeltelijke afschaffing hypotheekrente aftrek.

•Afschaffing huursubsidie.

•De gebruiker betaald voor de zorg. Mensen die veel gebruik maken van de zorg moeten extra betalen.

•Stopzetting subsidies van allerlei intergratie / culturele projecten.

•Bezuinigingen van het leger.

•Stimuleren van het prostitutiebeleid binnen Nederland, zorgen voor meer internationale toeristen.

•Stimuleren softdrugsbeleid dat er meer toeristen komen naar Nederland om gebruik te maken van deze Drug.

•Stimuleren van Roken & drank, hierdoor gaan mensen eerder dood. Dit betekent dus lagere pensioenkosten.

•Stimuleren, dat hoger opgeleide & succesvolle personen in de samenleving meer kinderen krijgen. Dit fiscaal stimuleren, hierdoor kunnen meer mensen de lasten gaan dragen.

•Mensen die gebruik maken van allerlei sociale voorzieningen (sociale huurwoningen, huursubsidie, uitkeringen etc). Keihard laten werken voor deze uitkering. Denk hierbij dus verplicht naar Afghanistan als testers voor mijnvelden, werken met chemisch materieel en testen van medicijnen. Dit gaat over mensen die niet willen werken. Mensen die geen baan kunnen vinden zullen bij boeren op het land moeten werken, om te zorgen voor eigen productie van voedsel en anders dienen voor het leger.

•Partijen die op een grijze / criminele manier zijn rijk geworden totaal kaalplukken en mocht dit niet werken. Levenslang laten werken in een werkkamp.

•De effectiviteit bekijken van mensen, wat zij aan deze samenleving hebben toegevoegd. Mensen die de samenleving alleen maar geld hebben gekost, kunnen ook gebruik maken van minder voorzieningen dan mensen die de samenleving veel geld hebben opgeleverd.

•De overheid dient zich ook puur alleen bezig te houden met infrastructuur, veiligheid, educatie en onderwijs en zorg. Dus op de uitgaven kan ook wel 20 procent bezuinigd worden.

•Zorgen voor een grote toestroming van hoogopgeleide mensen uit andere landen. Kansarme mensen uit ontwikkelingslanden kunnen wij niet gebruiken, leveren te weinig op.

•Verplichte uithuwelijking Marokkaanse vrouwen met van herkomst Nederlandse jongeman. Hierdoor zal de toenemende macht van de Islam sterk worden ingeperkt. Er is wel een mits, mocht de vrouw in kwestie of ouders van zeer succesvol en vermogend zijn kunnen zij dit eventueel afkopen (levert weer geld op).

Alleen zal dit volgens de grondwet en allerlei Europese wet en regelgeving wel niet mogen .

[ Bericht 2% gewijzigd door Vincentkemper op 23-03-2010 10:44:37 ]
pi_79486834
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 09:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is allemaal onvoldoende. Er zijn ook veel vaste kosten waarop eigenlijk niet te besparen valt. Hier gaat het om het opheffen van hele onderdelen.
Al die ROC-scholen opheffen.

De klassen zijn leeg, dus het remdement is daar 0. Bespaart miljarden.
pi_79491933
-HRA beperken. (alles boven de 250.000 komt te vervallen, mensen die nu "eigenlijk" het huis waar ze nu in wonen niet kunnen betalen, krijgen voorrang in het aanschaffen van bv een nieuwbouw huis)
-Tijdelijke (5 Jr) stop van ontwikkelingsgelden.
-Tijdelijke (5 Jr) stop van Immigratie en een evaluatie in dezelfde periode over wat er beter kan./ veranderd moet worden.
-Strengere regelgeving mbv uitkeringen
-Minimaal 10 jaar Nederlands staatburger
-Minimaal 10 jaar gewerkt in Nederland.
-Geen uitkeringen het land uit.
-Bij gezinshereniging zie punten hierboven.
-Bij import bruiden zie punten hierboven. (zowel voor man als vrouw)
-Ouderen (AOW) met eigen vermogen boven de 500.000 geen recht meer op opgebouwd pensioen (tenzei men een extra pensioen heeft)
-Multinationals zwaarder belasten indien ze gebruik maken van de "stichting" truc
-Premie zorgverzekering inkomensafhankelijk maken (procentueel) & afschaffen zorgtoeslag
-Investeren in goedkoper produceren van zonnepanelen en eventueel een staatsbedrijf hiervoor oprichten
-Goedkope zonnepanelen (zie hierboven) exporteren en ipv windmolens in gaan zetten. (zonne-energie parken bouwen)
-Wegenbelasting herinvoeren bij electrische auto's (ze maken ook gebruik van de weg)
-Herindicaties per provincie over de te ontvangen gelden. Alles wat over blijft moet terug, en niet zoals nu dat men kunstmatig veel blijft uitgeven zodat ze het jaar erna evenveel krijgen)
-Van 12 provincies naar 3: Zuid Holland / Noord Holland / Oost Holland (zie tevens punt hierboven)
-Investeren in tweede randstad in het Oosten / Noorden.
- Aantal ministeries terugbrengen naar 7 (bv Defensie en Justitie samen)
-Wonen Wijken en Integratie afschaffen. (nutteloos, is provinciaal / stedelijk niveau)

en zo kan ik nog veel meer verzinnen
cool
pi_79494628
Defensie en Justitie samen .

En wegenbelasting invoeren voor elektrische auto's, terwijl Nederland zich verplicht heeft tot een forse reducering van uitstoot in 2020.

En multinationals zullen zich dan vestigen in UK, of wat. Dat levert nog meer verlies op.

Mindblower, volgens mij heb je geen flauw benul waarover je lult..
pi_79499188
bij elektrische auto's wordt al geen BPM gerekend. waarom dan er nog eens wegenbelasting vanaf? over 50 jaar is praktisch alles wat rondrijd elektrisch..hoe wil je die gelden dan binnen halen?
cool
pi_79502297
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 09:18 schreef jaco het volgende:

[..]

Nee, die moeten blijven. Waar wel ingegrepen moet worden, zijn de belachelijke schoolboeken prijzen zoals die door de uitgevers worden gevraagd. Ook het uitbrengen van nieuwe edities met slechts kleine wijzigingen moet worden verboden.
In welke zin bespaar je daarmee geld?
pi_79509746
@mindblower
Sorry maar rondom het energieverhaal enige correcties.
- Wind-energie op land is op dit moment goedkoper dan fossiele brandstoffen (maar vooral moeilijk om locaties te vinden waar ze geplaatst kunnen worden).
- Windenergie op zee is ongeveer 3 keer zo duur als dezelfde hoeveelheid energie op land. Het verlies zit voornamelijk in de afstand die moet worden afgelegd naar de kust en de hogere kosten voor bereikbaarheid.
- Zonne-energie is nog veel duurder (afhankelijk van het rendement van de cel die je gebruikt) is het per kw/h 2 tot 10 keer duurder dan fossiele brandstoffen (en dus nog een grotere factor tov wind). Het is niet voor niets dat partijen als groenlinks alleen over zon praten met projecten in spanje.
De rendementen die je in veel cijfers terug ziet komen zijn vertekend door de subisidies die door de overheid erop gegeven wordt.
Kortom zeker geen zonne-energieprojecten ondersteunen. Wel de technologische ontwikkeling hiervan (en daarna ergens anders laten toepassen).

Daarnaast lijkt het me vreemd om iemands pensioen af te pakken. Daar heb je zelf voor gespaard. De AOW naar draagkracht oke, das een politieke keuze.

Immigratie lijkt me meer een oplossing voor de vergrijzing.
pi_79509836
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:12 schreef Halcon het volgende:
In welke zin bespaar je daarmee geld?
Schoolboeken worden nu door de overheid betaald. Het strenger selecteren van welk boek je neemt en wanneer dit vervangen moet worden, zal wel tot een verlaging van de uitgegeven gelden aan boeken leiden. Helaas moet dit alleen via europese aanbestedingsregels verlopen.
pi_79518486
Zoals je het beschrijft (zonne energie) geef ik je een punt. Je geeft zelf ook aan dat men in de ontwikkeling moet investeren, dit vind ik ook. Daar zonnepanelen continue werken en niet afhankelijk zijn de wind.
quote:
Daarnaast lijkt het me vreemd om iemands pensioen af te pakken. Daar heb je zelf voor gespaard. De AOW naar draagkracht oke, das een politieke keuze.
Ik weet niet of je het afpakken kan noemen. De mensen die 500.000+ aan vermogen hebben strijken doordat ze een laag inkomen (WAO) hebben belasting voordelen op.

Hier zou wel een oplossing voor moeten komen, daar de staat ze alleen maar meer helpt hiermee.
Eventueel zou je dan kunnen zeggen dat men over de WAO die ze ontvangen een speciaal tarief van 60% belasting moeten betalen ipv het lage tariefje nu.
cool
pi_79518521
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:06 schreef ASdy het volgende:
Defensie en Justitie samen .

Mindblower, volgens mij heb je geen flauw benul waarover je lult..
Dit is een voorbeeld. (Slecht geslapen gisteren ofzo?)

En multinationals zullen zich dan vestigen in UK, of wat. Dat levert nog meer verlies op.
Waarom moet Nederland hierin anders zijn dan andere landen? In een UK zullen ze nooit een "stichtingsvorm" kunnen aannemen
cool
pi_79519195
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 21:48 schreef snabbi het volgende:
Immigratie lijkt me meer een oplossing voor de vergrijzing.
Of een systeem dat mensen beloond worden om kinderen te maken ?
cool
pi_79526876
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 17:54 schreef Mindblower2k4 het volgende:
bij elektrische auto's wordt al geen BPM gerekend. waarom dan er nog eens wegenbelasting vanaf? over 50 jaar is praktisch alles wat rondrijd elektrisch..hoe wil je die gelden dan binnen halen?
Je snapt het niet. Als Nederland zich niet aan de normstellingen voor uitstoot in 2020 houdt.. moet Nederland dikke boete betalen.. en dat kost meer dan het geld dat je met elektrische wagens binnenhaalt. En bovendien rijden er daarvan amper wat rond in Nederland.

Verder kun je je post ook niet onderbouwen. Om te bezuinigen, moet je toch wel weten waar je mee bezig bent. Dat gaat hier dus niet op.
pi_79527708
Dat is juist het mooie, heel weinig mensen kunnen iets onderbouwen, daar we niet allemaal onderzoeks- instituten zijn/hebben. Wie ben jij om jou mening door te drukken? Daar het iets is waar jij overtuigd van bent.

Het is de bedoeling dat 1 op de 20 auto's of hybride of Elektrisch is in het jaar 2030.
Vanaf dit jaar wordt ook verwacht dat 1 op de 2 verkochte auto's elektrisch/hybride is.

(2008:) 7.391.903 auto's in Nederland. laten we een nullijn aanhouden.. (betreft groei 2008--->2030)
gemiddeld 33 euro wegenbelasting P/M:

Is 2.927.193.588 euro's. Neem hier de helft van wat jij weg wilt gooien..
Dit scheelt je ruim 1.4 Miljard op jaarbasis ! (7 miljard op 5 jaar)

Houd hierbij rekening met het stijgende aantal auto's in Nederland en je komt op nog een hoger getal uit.
(stijging autogebruik per jaar is ongeveer 1-3%, laten we 2% nemen voor het gemak) en je komt op ruimt 10 Miljard per 5 jaar uit..
cool
pi_79528843
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 08:04 schreef Mindblower2k4 het volgende:

Waarom moet Nederland hierin anders zijn dan andere landen? In een UK zullen ze nooit een "stichtingsvorm" kunnen aannemen
Noem eens en voorbeeldje van zo'n multinational stichting?

Ik ken het eigenlijk alleen als een houderconstructie voor wat preferente aandelen (als defensie voor vijandige overnames). Dat heeft voor de rest volgens mij geen fiscale gevolgen.
pi_79530331
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:31 schreef tjoptjop het volgende:

Noem eens en voorbeeldje van zo'n multinational stichting?
De halve wereld koopt bijvoorbeeld zijn meubeltjes bij de Nederlandse Stichting "Ikea".
pi_79531233
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 14:09 schreef dvr het volgende:

[..]

De halve wereld koopt bijvoorbeeld zijn meubeltjes bij de Nederlandse Stichting "Ikea".
Ah op die fiets, zelfde wat die artiesten als de Stones en U2 hebben eigenlijk.
Maar wat is het probleem daarmee? Is dat niet gewoon puur efficientie mbt belastingverdragen? Want omzet die in Duitsland gemaakt wordt bijv. wordt daar gewoon belast. Dat dat vervolgens hier bij de stichting verrekend wordt is niets meer dan logisch.

Of mis ik iets?
pi_79532488
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 14:34 schreef tjoptjop het volgende:

Ah op die fiets, zelfde wat die artiesten als de Stones en U2 hebben eigenlijk.
Maar wat is het probleem daarmee?
Ik weet ook niet wat zijn bezwaar precies was, ik noemde alleen een voorbeeld. Er zijn diverse buitenlandse multinationals formeel in Nederland gevestigd, al dan niet als stichting met daaronder of daarnaast een boom aan vennootschappen. Meestal om fiscale redenen, maar soms ook als beschermingsconstructie (die in feite ook alleen maar nodig is om fiscale redenen, maar goed). Hoe dan ook, dat soort administratieve zetels zal bij zwaardere belasting snel verdwijnen, hervormingen op dat gebied worden daarom ook internationaal aangepakt.
pi_79533147
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:08 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik weet ook niet wat zijn bezwaar precies was, ik noemde alleen een voorbeeld. Er zijn diverse buitenlandse multinationals formeel in Nederland gevestigd, al dan niet als stichting met daaronder of daarnaast een boom aan vennootschappen. Meestal om fiscale redenen, maar soms ook als beschermingsconstructie (die in feite ook alleen maar nodig is om fiscale redenen, maar goed). Hoe dan ook, dat soort administratieve zetels zal bij zwaardere belasting snel verdwijnen, hervormingen op dat gebied worden daarom ook internationaal aangepakt.
Maar die fiscale redenen liggen mee in de richting van alle verdragen die wij hier in NL met andere landen hebben.

Ik heb zelf het idee dat de linksen zien van "oh Shell maakt 40 miljard winst, dat is dus mooi 10 miljard belasting" (even fictief getal, weet niet hoeveel vennootschapsbelasting is). En vervolgens schuimbekken als ze zien dat Shell een veel kleiner bedrag betaalt dan die 10 miljard.
pi_79580727
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 21:50 schreef snabbi het volgende:

[..]

Schoolboeken worden nu door de overheid betaald. Het strenger selecteren van welk boek je neemt en wanneer dit vervangen moet worden, zal wel tot een verlaging van de uitgegeven gelden aan boeken leiden. Helaas moet dit alleen via europese aanbestedingsregels verlopen.
Dan is de oplossing dus gewoon dat de overheid niet meer opdraait voor schoolboeken. Als iemand naar school gaat, dan moet diegene zelf maar zijn/haar schoolboeken betalen. Dat zorgt er ook voor dat marktwerking meer zijn werk kan doen dan wanneer de overheid alles voldoet.
pi_79585614
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:13 schreef Halcon het volgende:
Dan is de oplossing dus gewoon dat de overheid niet meer opdraait voor schoolboeken. Als iemand naar school gaat, dan moet diegene zelf maar zijn/haar schoolboeken betalen. Dat zorgt er ook voor dat marktwerking meer zijn werk kan doen dan wanneer de overheid alles voldoet.
Schoolboeken worden voorgeschreven door de school en de leraar, die zelf het boek gratis krijgen van de uitgever. De school of leraar heeft daarom geen belang bij een efficient geprijsd boek. Van marktwerking is dus geen sprake; wel van gedwongen winkelnering.

Op de middelbare school worden introducties van vakken gedoceerd. De lesstof verandert niet zo snel als dat de uitgevers suggeren met hun constante updates van nieuwe edities. De overheid zou een deal kunnen sluiten met 2 of 3 uitgevers om een standaardboek te maken voor een redelijke prijs.
pi_79660533
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 21:00 schreef jaco het volgende:

[..]

Schoolboeken worden voorgeschreven door de school en de leraar, die zelf het boek gratis krijgen van de uitgever. De school of leraar heeft daarom geen belang bij een efficient geprijsd boek. Van marktwerking is dus geen sprake; wel van gedwongen winkelnering.

Op de middelbare school worden introducties van vakken gedoceerd. De lesstof verandert niet zo snel als dat de uitgevers suggeren met hun constante updates van nieuwe edities. De overheid zou een deal kunnen sluiten met 2 of 3 uitgevers om een standaardboek te maken voor een redelijke prijs.

Dit onderwerp is een kleine scheet op de begroting.

Ik ben het wel over eens dat Onderwijs (met de Zorg) hard moet worden aangepakt.

te beginnen 15 miljard op Onderwijs bezuinigen !
pi_79840988
quote:
Dion Bartels, de gevallen advocaat, verkoopt tegenwoordig banken. Geen ING, Fortis of Barclays, nee het gaat om echte banken. Om op te zitten. “Ik kan goed verkopen”, zo verklaarde Bartels zijn nieuwe job. Van praatjes wisten we dat al, en nu zijn het dus sofa’s geworden.

Natuurlijk gaan we vandaag horen dat het een 1 april grap is. Maar stel dat het serieus was. Dan kunnen we de man natuurlijk vierkant uitlachen om zijn carrièreswitch, maar feitelijk zou hij op een voetstuk moeten worden geplaatst. De topadvocaat raakt zijn baan kwijt, houdt niet in een Pavlov-reactie zijn hand op bij het uitkeringsloket maar gaat aan het werk. Menig werkeloze zou zeggen: maar dat is beneden mijn niveau. Ik snap nooit over welk niveau ze het dan hebben. Volgens mij is werkeloos zijn het laagste niveau dat je kunt bereiken. Onlangs ageerden twee beroepswerkelozen in Arnhem en Amsterdam bij de rechter tegen een korting op hun uitkering. Ze moesten schoffelen en in een broeikas werken, en omdat ze dat onder hun niveau vonden noemden ze het dwangarbeid. De vakbond steunde ze hierin, waarmee ze en passant de overige medewerkers van de kassen en de plantsoendienst beledigde.

Naast de 29 miljard aan bezuinigingen die vandaag worden gepresenteerd zou de grootste verrijking van ons land zijn als we aan deze idioterie genadeloos een eind maken. De inactiviteit is de grootste vijand van onze toekomst. Daar liggen pas echte megabesparingen. Zolang scholen schreeuwen om conciërges, bejaarden niet gewassen worden en de straten vol liggen met gore troep, is het raar dat we überhaupt uitkeringen verstrekken. Bij mij voor de deur leggen ze momenteel een nieuwe stoep aan: één van de jongens, je ziet het zo, is niet helemaal normaal. Maar hij werkt het hardst van allemaal en straalt één en al geluk uit. Dan vraag je je af wie ooit de wajong heeft bedacht.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Criminelen moet je niet in een nutteloze gevangenis zetten, maar met een enkelband om de A4 laten aanleggen. De volgevreten babyboomgeneratie die dit jaar met pensioen gaat zouden we hooguit een half aow-tje moeten geven. De rest kan deze vitale generatie verdienen met sociale dienstplicht, een paar uur per dag. Noem het maar dwangarbeid: er zouden in deze bezuinigingsronde zo hebben we afgesproken geen taboes gelden. En niet aankomen met “ze hebben hun bijdrage geleverd” want het gros zit al tien jaar in de vut.

Dion Bartels verkoopt dus voortaan driezitsbanken. Wouter Bos, inmiddels ook uitkeringstrekker, zit nog steeds met een riant wachtgeld thuis. Terwijl hij vandaag nog bij BNR aan de slag mag als presentator, van een gezinsprogramma. Helemaal zijn niveau. Geen 1-aprilgrap Wouter, je kunt me bellen. En vraag maar aan Bas of het dwangarbeid is.
Bron: BNR
pi_79841019
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 21:00 schreef jaco het volgende:

[..]

Een ambtenaar heeft geen belang bij prijsefficiency. Als de overheid toch wel gaat betalen, hebben uitgevers ook geen belang bij prijsefficiency.
pi_79842465
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Een ambtenaar heeft geen belang bij prijsefficiency. Als de overheid toch wel gaat betalen, hebben uitgevers ook geen belang bij prijsefficiency.
Daarom verloopt het ook via een europese aanbesteding. Het idee erachter (al vind ik het zelf onvoldoende werken) is dat de eisen van het pakket aan boeken volledig worden beschreven en dat het goedkoopste pakket wordt aangekocht. De efficiency bestaat hier dan ook uit "als je maar precies je eisen van een boek kan beschrijven, dan wordt de goedkoopste variant die daar aan voldoet aangeschaft".
pi_79849358
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:07 schreef Halcon het volgende:

[..]

Bron: BNR
Goed stuk en wat mij betreft 'spot on' ..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')