...En daarom is koffie in nederlandse cafe's verschikkelijk.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:38 schreef Spanky78 het volgende:
Overigens staat er in de TT dat je met een volautomaat niet veel zelf kan kiezen, maarehm, ik kan met mijn apparaat dalijk zowel maling, als koffiehoeveelheid als waterhoeveelheid en temperatuur kiezen. Dus ik kan wel wat tips gebruiken.
Als student ben ik een tijdje barman geweest en heb ik veel koffie geschonken, maar we deden eigenlijk altijd hetzelfde, alleen aanstampen was de truc daar, de koffieboon en maling was een gegeven.
quote:Op zondag 16 mei 2010 18:13 schreef zquing het volgende:
ik ben aan 't denken om mn Rancilio Miss Audrey en Rocky weg te doen. Miss Audry is optisch niet in geweldige staat, maar doet 't zeker nog goed(pas geleden motor schoongemaakt, pompt weer alsof hij nieuw is). De rocky heeft misschien 3 kilo gemalen op de burrs
dus als iemand interesse heeft
[ link | afbeelding ]
versturen is prima. Ik vind het alleen zonde om 20 euro te betalen vor koffie die iik niet lekker vind.. dus daarom liever bij winkels. Kun je meestal wel een bakkie proeven...quote:Op zondag 16 mei 2010 21:11 schreef Zith het volgende:
[..]
...En daarom is koffie in nederlandse cafe's verschikkelijk.Voor goede bonen zou de branders zelf eens proberen (in dit topic staat een lijst), vaak veel betere koffie voor dezelfde prijs. Sommigen zitten in de randstad als het belangrijk is dat je het zelf komt halen, anders versturen
Vond het juist wel leukquote:Op zondag 16 mei 2010 16:50 schreef Fixers het volgende:
Vandaag op de "beleef koffie" beurs geweest. Dat viel knap tegen. In nog geen twee uur ben je rond. Gelukkig kaarten gekregen en niet hoeven betalen voor entree. De rooibosespresso was wel grappig, maar echt wereldschokkende dingen heb ik er niet gezien.
Schattigquote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:30 schreef Zith het volgende:
Vandaag 2 illy cappuccino kopjes gekocht, maar vind ze toch eigenlijk te groot (150ml), ik snap dat dat de normale hoeveelheid is, maar ik drink normaal in mijn 75/90ml kopjes (die je aan het begin van het topic ziet).. Misschien maar de illy lungo kopjes erbij kopen dan (120ml), want ik vind illy kopjes erg fijn om uit te drinken
Niet mijn pic.
[ afbeelding ]
liefst als set, want aan een apperaat alleen heb ik niet zo veel, maar hij is in nog zeer goede staat, doe een mooi bodquote:Op zondag 16 mei 2010 21:34 schreef knuppelhout het volgende:
Ik had/ heb wel interesse in de rocky... Wat wil je ervoor hebben?
[..]
Welk apparaat weet ik niet. maar ik vind fatsoenlijke filterkoffie de guatemala koffie van perla.quote:Op donderdag 20 mei 2010 11:22 schreef zassss het volgende:
Ik zit met een klein probleem, ik heb een Rancilio Silvia én Mazzer Mini. Prima combi, heerlijk koffie!
Alleen als er bezoek komt wil ik filterkoffie zetten. Mijn vorige simpele Tefal apparaat heb ik weggemikt, koffie was lauw en smakeloos. Nu wil ik een nieuw filterapparaat kopen, liefst esthetisch ook op niveau.
Heeft iemand tips? En ook welke koffie jullie daarin gebruiken?
Het was wel een kleintje, dat was het enige bezwaar (echt nèt aan 2 kopjes als ze niet te groot zijn), maar volgens mij kun je daar heel behoorlijke krijgen voor niet al te veel. Ik zou ook niet de allergoedkoopste nemen van een Blokker/Xenos etc. want dat is eigenlijk gewoon geld weggooien omdat je dan toch snel een betere wil.quote:Op donderdag 27 mei 2010 06:33 schreef Zith het volgende:
En goed? weinig koffie die langs de zijkante erlangs komen, stevig, etc
Oefenen, doe je dat prive en kom je al stuiterend je weekend uit.quote:Op maandag 31 mei 2010 06:53 schreef Zith het volgende:
oefenen![]()
Nu lukken ongeveer 60% van mn probeersels...
Fout gestoomd melk is de schuld van 75% van mn foute kopjes
Op m'n werk gebruik ik eentje van de HEMA van een euro of 10. Werkt best prima, alleen moet het dekseltje precies recht zitten, anders ga je knoeien bij het inschenken.quote:Op donderdag 27 mei 2010 00:12 schreef Zith het volgende:
Iemand een idee waar ik een 1) goede cafetière kan vinden, 2) die niet al te veel kost? Kaldi-Bodum spul geloof ik nooit zo in, voor midner geld moet je ook wel kwaliteit kunnen vinden toch? Hebben blokker/hema goede producten?
Kom een keer proberenquote:
Je bent al een keer langs geweestquote:
Twee per dag een bak...quote:Op donderdag 3 juni 2010 21:19 schreef Thorical het volgende:
[..]
Oefenen, doe je dat prive en kom je al stuiterend je weekend uit.
Of heb je een ( bij) baan waar je heel veel espresso's en cappuccino's kan maken?
Ik dacht dat je barista was of zoquote:Op donderdag 3 juni 2010 21:36 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Je bent al een keer langs geweest
Dit gaat de goede richting uit Maar? Maar waar is de handleiding?quote:Op vrijdag 4 juni 2010 22:08 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
deze?
http://www.nemox.com/pdf/caffe/LuxPlus.pdf
ohhhh, waarom ben ik nou nooit bij dit soort mazzelveilingen?quote:Op donderdag 3 juni 2010 12:40 schreef Zith het volgende:
vandaag bij een executieveiling ging een vibiemme 2group en een mazzer super jolly, beide in zeer goede staat (het chroom glansde iig erg goed) voor 300 EUR weg in 1 bod
![]()
Je wilt graag een twee-groeps vibiemme van +- 85 KG?quote:Op zaterdag 5 juni 2010 12:38 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
ohhhh, waarom ben ik nou nooit bij dit soort mazzelveilingen?
Hetzelfde als bij popcorn blijkbaarquote:Op zondag 6 juni 2010 13:18 schreef stavromulabeta het volgende:
Dat je in een popcornbrander koffie kunt branden, dat wist ik. Dat je in een koffiebrander ook popcorn zou kunnen maken, dat kan ik me ook nog voorstellen.
Maar een koffieboon die gemuteerd is tot popcorn? Heeft iemand enig idee wat hier gebeurd is?
[ afbeelding ]
Die first crack die is inderdaad goed te horen, maar ik heb nog niet eerder gehad dat er een popcorn-achtig geval uitrolt. Hij is wel ruimschoots voor de tweede crack ontstaan, dus de eerste crack zou best kunnen.quote:Op zondag 6 juni 2010 14:40 schreef devzero het volgende:
Als de bonen te snel heet worden, dan verbranden ze aan de buitenkant (overigens net als popcorn). Met bonen heb je altijd wel een "pop" effects (de first crack), maar nooit zo sterk omdat koffie bonen maar iets van 10% vocht bevatten. Misschien dat verkeerde opslag dat vocht gehalte heeft veranderd?
@stavromulabeta weet je zeker dat er geen mais korrel verdwaalt was in je brander? popcorn neemt meestal 2 tot 3x zoveel volume in als de orignele graan korrel en maar de 'popkofffie' in jouw foto is amper groter dan de geroaste bonen.
Zo doe ik dat, voordat ik maal de boiler zo opnieuw laten warmen, en terwijl ik maal/stamp is het al klaar en naar mijn idee op het goede temp. anders flush ik hem nog 1 of 2 sec.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:37 schreef Bigs het volgende:
Ik moet dus gaan temperature surfen. Maar wat is nu een goeie manier om dit te doen? Gewoon water laten doorlopen totdat het boiler lampje aan en weer uit gaat en vanaf daar timen?
Het is even een kwestie van een beetje proberen in het begin, als je het eenmaal vaker hebt gedaan weet je precies hoelang je water moet tappen om weer op de juiste temperatuur te komen.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:37 schreef Bigs het volgende:
I Ik moet dus gaan temperature surfen. Maar wat is nu een goeie manier om dit te doen? Gewoon water laten doorlopen totdat het boiler lampje aan en weer uit gaat en vanaf daar timen?
Ik vind hem op een of andere manier op een Quick-Mill lijken.quote:Op maandag 21 juni 2010 17:55 schreef djkoelkast het volgende:
[ afbeelding ]
Vanmiddag binnengehad![]()
Alleen zit bij mij de stoomknop aan de zijkant en die tamper er niet op (gelukkig maar, wat een lelijk dingDie zie je hier: http://coffeegeek.com/images/35247/200x200/lelitpl041.jpg ).
Hopelijk eindelijk een beetje behoorlijke koffie nu
Welke is het precies?quote:Op maandag 21 juni 2010 17:55 schreef djkoelkast het volgende:
[ afbeelding ]
Vanmiddag binnengehad![]()
Alleen zit bij mij de stoomknop aan de zijkant en die tamper er niet op (gelukkig maar, wat een lelijk dingDie zie je hier: http://coffeegeek.com/images/35247/200x200/lelitpl041.jpg ).
Hopelijk eindelijk een beetje behoorlijke koffie nu
Gewoon even uit interesse hoor, maar wat maakt dat je deze machine kiest ipv een Rancilio Silvia? Waarom is dit de beste die je in deze prijsklasse kunt vinden?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 00:38 schreef djkoelkast het volgende:
De PL041EM, zijn niet veel plaatjes van, maar natuurlijk wel op de site zelf (niet aan gedacht):
Ik ga wel sparen voor een èchte machine, maar dat laat het budget momenteel niet toe, dus naar mijn idee was dit het beste wat ik in deze prijsklasse kon vinden. Evengoed belachelijk, ik heb gewoon voor bijna 1000 euro aan koffieapparatuur (brander, maler, espressomachine) staan voor 2-3 bakjes per dag, maar die zijn dan ook wel heel erg goed en ik heb er flink voor gespaard, dus dan mag het wel![]()
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 10:05 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Gewoon even uit interesse hoor, maar wat maakt dat je deze machine kiest ipv een Rancilio Silvia? Waarom is dit de beste die je in deze prijsklasse kunt vinden?
Mooi ding trouwens, staat me qua design wel aan.
Bedankt voor je reactie!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:45 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
De Silvia is > 500 euro (528 zie ik hem voor)
De LeLit is < 400 euro (388 heb ik betaald)
Dat is een behoorlijk verschil (140 euro!) en daarom heb ik deze gekozen en ben nu al zeer tevreden met het resultaat. In die prijsklasse (+/- 350 euro) kon ik geen betere machine vinden, want die gaggia of saeco dingen met 'pressurised portafilter' vind ik maar niks. Dit was dus het enige apparaat dat aan al mijn wensen voldeed
Als het om het design gaat kun je ook kijken naar de Ascaso Dream die nog wel eens met de X1 verward wordt:quote:Op dinsdag 22 juni 2010 13:40 schreef Dunckie het volgende:
Als het trouwens alleen om uiterlijk ging: Francis&Francis X1 Ground
Kwijl....
Weet iemand hoe degelijk dit ding is vergeleken met de Silvia en de Lelit?
Ik weet dat de zetgroep van de Silvia beter is, maar levert dit echt groot resultaatverschil op?
Zelf maken, dan.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 21:46 schreef Thorical het volgende:
(Jammer dat er geen bodemloze filterhouder voor te krijgen is)
Leuk! Gefeliciteerd met de upgrade. De koffie zal nog wel beter worden na verloop van tijd lijkt me.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 21:46 schreef Thorical het volgende:
Ik wil ff melden dat ik een treetje hoger ben gekomen qua espresso gebeuren.
Eerst had ik een Gaggia evolution machine en een Solis maler.
Nu een Nemox de luxe maler en een Quickmill 820. Ik wil er alleen nog een zware filterhouder op.
(Jammer dat er geen bodemloze filterhouder voor te krijgen is)
Maar is mijn espresso nou lekkerder?
Dat viel best wel tegen zeker in het begin toen ik aan het klooien was met de maalstand.
Ik heb doorlooptijden van zeker 1 1/2 minuut gehad en een vieze smaak.
Maar nu komt er weer een acceptabele espresso uit mijn machientje.
Alleen heb ik nu een heel andere crema, veel fijner en ook wel wat minder.
Ik heb mijn selectie nu teruggebracht tot drie:quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:41 schreef Bigs het volgende:
[..]
Als het om het design gaat kun je ook kijken naar de Ascaso Dream die nog wel eens met de X1 verward wordt:
[ afbeelding ]
Ik vind hem zelf wat mooier dan de X1 (mooiere materialen) en bovendien heeft de Dream een bronzen boiler, driewegmagneetklep, overdrukventiel en een 'professionele' stoomtip (niet op de afbeelding). Voordeel van de X1 is wel weer dat hij een auto filling boiler heeft, wat voor de onervaren gebruiker niet onprettig is.
Nadelen van deze machine t.o.v. de Silvia: 57mm filter ipv 58mm en de zetgroep van de Silvia is nog wel een stukje beter.
En dat is de bodem er onderuit dremelen?quote:Op woensdag 23 juni 2010 09:07 schreef infp2009 het volgende:
[..]Jammer dat er geen bodemloze filterhouder voor te krijgen is
Zelf maken, dan.
en betaalbaar als je 2e hands okee vindt. 180 piek, geen geld! en ik geniet er elke dag van.quote:
Wacht je wel lang genoeg voordat je die bonen gebruikt?quote:Op woensdag 23 juni 2010 22:45 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik heb altijd verse bonen, ik brand per 250g en 2 dagen voor dat op is brand ik nieuwe
quote:Op donderdag 24 juni 2010 00:09 schreef Zith het volgende:
[..]
Wacht je wel lang genoeg voordat je die bonen gebruikt?
wat is het verschil dan (ben een beginnerquote:Op vrijdag 25 juni 2010 08:29 schreef infp2009 het volgende:
Als je schuim wilt, vast wel. Als je opgeschuimde melk wilt niet.
quote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:45 schreef Sandous het volgende:
[..]
wat is het verschil dan (ben een beginner)
quote:Op vrijdag 25 juni 2010 21:28 schreef Dunckie het volgende:
http://www.koffiediscount(...)dition-art-13788.htm
Morgen
bij de mediamarkt 222, kent iemand het ding en is het iets?
Verwacht dat die twee machines niet veel zullen verschillen.quote:Op woensdag 23 juni 2010 17:43 schreef blup het volgende:
*meldt*
Staat hier nou een Saeco Odea Grio Plus, in tegenstellingen wat de TT beweert kan je hier wel malinggrote, hoeveelheid water, hoeveelheid maling instellen... En door al die instellingen lukt t me nog steeds niet om een ECHT lekker bakkie te krijgen..
quote:Op woensdag 30 juni 2010 09:13 schreef Zith het volgende:
Is het oneven branding GENE-eigen or ligt het aan de boon? (of heb je hem te vol gedaan?)
Lag denk ik voroal aan mijn scherm, zit nu achter een andere computer en het lijkt oppeens veel minderquote:Op woensdag 30 juni 2010 10:41 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Het zal de boon zijn in combinatie met volume. Ik brand altijd 250g ongebrand en deze bonen hadden echt veel meer volume dan andere, dus ik had misschien wat minder er in moeten doen. Ook lijkt het veel dramatischer op de foto dan het is hoor
quote:Op woensdag 30 juni 2010 11:46 schreef Zith het volgende:
[..]
Lag denk ik voroal aan mijn scherm, zit nu achter een andere computer en het lijkt oppeens veel minder
http://www.missethoreca.n(...)isClausOverleden.htmquote:Louis Claus is overleden. De eigenaar van het bekende Nijmeegse café De Blonde Pater is na een lang ziekbed maandag 12 juli overleden. Louis Claus was vooral bekend vanwege zijn niet af te stoppen passie voor koffie. Claus leverde als mentor diverse Nederlandse koffiekampioenen af.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |