abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79031556
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat is gewoonweg onmogelijk. In theorie misschien, maar dat zou betekenen dat het geld voorheen echt over de balk is gesmeten. Het lijkt me niet realistisch om er 30% kostenbesparing uit te persen zonder dat dat ten koste gaat van noodzakelijke kosten en investeringen.
Mwah, die 30% lukt je soms nog, zeker met tijdelijk maatregelen. Ik maak dit zelf veel mee in mijn werk, zodoende. Maar het is altijd pijnlijk en het helpt als er voorheen al iets teveel "vet" in het bedrijf zat, dan snij je wat makkelijker natuurlijk. Verder heb je in de huidige crisis veel hulp van de overheid gezien, wat betreft werktijdverkortingen, etc... Dat scheelt behoorlijk, maar is maar tijdelijk.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_79031590
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:15 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Precies, vooral omdat veel bedrijven langlopende verplichtingen hebben is direct op de rem staan meestal uitgesloten. Tenzij je heel veel geld wilt uitgeven aan het afkopen van contracten.
Dan run je je bedrijf niet zo handig. Als je inkomsten in de korte termijn sterk kunnen dalen, maar je kosten liggen voor de lange termijn vast, moet je jezelf afvragen of je wel in die business wil blijven natuurlijk.
pi_79031853
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:12 schreef Halcon het volgende:

Dat is gewoonweg onmogelijk. In theorie misschien, maar dat zou betekenen dat het geld voorheen echt over de balk is gesmeten. Het lijkt me niet realistisch om er 30% kostenbesparing uit te persen zonder dat dat ten koste gaat van noodzakelijke kosten en investeringen.
Je zou in theorie 30% van je personeel kunnen ontslaan, maar voor productiemiddelen gaat dit meestal niet op. Er zijn ook genoeg producten die enkel economisch rendabel zijn om te produceren als er voldoende aantallen afgezet kunnen worden, veelal zijn dit ook producten waar weinig winst op zit. Apple mag dan misschien wel veel geld verdienen aan zijn Icrap lijn van producten, de fabrikanten van de afzonderlijke onderdelen maken maar kleine winstjes per onderdeeltje. Zij moeten echter wel gigantische investeringen doen in de productiemiddelen voor de fabricage van deze onderdelen en deze lijnen moeten 24/7 op volle capaciteit draaien om hun geld op te leveren. Dat is een dilemma voor de fabrikant omdat de afnemers dit ook weten en de prijs onder druk zetten als de vraag afneemt, de verliezen zijn dus dubbelop. Minder afzet in aantallen tegen een lagere prijs.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_79032584
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:22 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je zou in theorie 30% van je personeel kunnen ontslaan, maar voor productiemiddelen gaat dit meestal niet op. Er zijn ook genoeg producten die enkel economisch rendabel zijn om te produceren als er voldoende aantallen afgezet kunnen worden, veelal zijn dit ook producten waar weinig winst op zit. Apple mag dan misschien wel veel geld verdienen aan zijn Icrap lijn van producten, de fabrikanten van de afzonderlijke onderdelen maken maar kleine winstjes per onderdeeltje. Zij moeten echter wel gigantische investeringen doen in de productiemiddelen voor de fabricage van deze onderdelen en deze lijnen moeten 24/7 op volle capaciteit draaien om hun geld op te leveren. Dat is een dilemma voor de fabrikant omdat de afnemers dit ook weten en de prijs onder druk zetten als de vraag afneemt, de verliezen zijn dus dubbelop. Minder afzet in aantallen tegen een lagere prijs.
Dat kan en dat gebeurt ook weleens, maar dan moet je bij een stijgende productie weer flink opschalen of had je een hele hoop overcapaciteit. Het ontslaan van veel personeel, leidt tot lagere productie, lagere afzet en dan gaat jouw verhaal op. Een slecht jaar betekent inderdaad niet dat je je hele bedrijf meteen moet ontmantelen en afbouwen.
pi_79032741
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:16 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dan run je je bedrijf niet zo handig. Als je inkomsten in de korte termijn sterk kunnen dalen, maar je kosten liggen voor de lange termijn vast, moet je jezelf afvragen of je wel in die business wil blijven natuurlijk.
Het ligt er maar net aan in welke business je zit. als je duurste productiemiddel wat bureau's en PC's zijn is 30% kostenbesparing meestal een kwestie van 30% van je personeel ontslaan. Uiteraard zit je dan nog wel met een iets te groot kantoorpand
I'll sing you a lullaby.
pi_79033076
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:37 schreef Halcon het volgende:

Dat kan en dat gebeurt ook weleens, maar dan moet je bij een stijgende productie weer flink opschalen of had je een hele hoop overcapaciteit. Het ontslaan van veel personeel, leidt tot lagere productie, lagere afzet en dan gaat jouw verhaal op. Een slecht jaar betekent inderdaad niet dat je je hele bedrijf meteen moet ontmantelen en afbouwen.
Als de malaise aanhoud zal men uiteindelijk wel overgaan tot ontmanteling van productielijnen. Wat kan leiden tot grote verliezen en de terughoudendheid om weer opnieuw te investeren als de vraag toeneemt. Grotere vraag en minder aanbod, wat resulteert in een betere prijs voor de fabrikant
I'll sing you a lullaby.
pi_79033171
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Als de malaise aanhoud zal men uiteindelijk wel overgaan tot ontmanteling van productielijnen. Wat kan leiden tot grote verliezen en de terughoudendheid om weer opnieuw te investeren als de vraag toeneemt. Grotere vraag en minder aanbod, wat resulteert in een betere prijs voor de fabrikant
hmmzzzz, waar lijkt dat laatste toch op......
pi_79033443
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

hmmzzzz, waar lijkt dat laatste toch op......
Hmmm.... nee... geen idee
I'll sing you a lullaby.
pi_79033563
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dan ontkom je er niet aan, maar als je meteen gaat ontmantelen dan doet dat waarschijnlijk meer kwaad dan goed voor de continuiteit van je bedrijfsvoering.
pi_79033875
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:59 schreef Halcon het volgende:

Dan ontkom je er niet aan, maar als je meteen gaat ontmantelen dan doet dat waarschijnlijk meer kwaad dan goed voor de continuiteit van je bedrijfsvoering.
Mee eens, beter is het als het mogelijk is een productielijn stop te zetten. Je kan dan besparen op grondstoffen, energie en eventueel personele kosten.
I'll sing you a lullaby.
pi_79033950
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 21:05 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Mee eens, beter is het als het mogelijk is een productielijn stop te zetten. Je kan dan besparen op grondstoffen, energie en eventueel personele kosten.
Als die productielijn niets brengt dan is dat beter inderdaad. Maar dan zou het ook al beter zijn geweest om die productielijn eerder stop te zetten. Een gezond bedrijf met een goede leiding heeft daar geen crisis voor nodig.
pi_79034757
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:01 schreef Halcon het volgende:

[..]

30% kosten besparen... Als je zoveel geld over de balk zou smijten, dan zou je het begin van de kredietcrisis niet eens gehaald hebben. 30% kosten besparen is echt persen. Los daarvan klopt het rekentechnisch niet, maar heb geen zin je dat uit te leggen.

Als het aantal verkopen behoorlijk daalt en de prijs van de verkopen behoorlijk daalt, dan doe je het gewoonweg niet best, ook al verkoop je in absolute zin een behoorlijk aantal producten.
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:03 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Conclusie: jij kunt niet rekenen. Als ik even aan mag nemen dat je voorheen al winst maakte, is dit gewoon kul natuurlijk. Als je omzet van 100 naar 70 (-30%) gaat, en je kosten van 60 naar 42 (-30%) - Dan is je winst dus van 40 naar 28 gegaan, oftewel ook gewoon 30% omlaag. Om net zoveel winst te blijven maken, had je dus eigenlijk de kosten met 50% omlaag moeten brengen - dat lukt weinig mensen.
Sorry, 1 woordje vergeten, wat vrij veel verschil maakte. Lees even mijn tekst opnieuw nu. Als je je bedrijf goed runned, kan je WEL 30% kosten besparen. Over een periode van 1 jaar kan in mijn bedrijf alleszins de kosten met 30% omlaag! Ik noem maar een maatregel, maar als de opzet zo hard daalt, kan er al personeel uit, bij een modern bedrijf heeft heus niet iedereen een vaste betrekking, in mijn geval ook minder grondstoffen aan te kopen. Dan ben ik al makkelijk over de 20% kosten die dalen.

Maar ach, de discussie is toch enigzins wat terug op gang gekomen
pi_79035299
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 21:23 schreef Emu het volgende:

Sorry, 1 woordje vergeten, wat vrij veel verschil maakte. Lees even mijn tekst opnieuw nu. Als je je bedrijf goed runned, kan je WEL 30% kosten besparen.
Ik vind niet dat je dit zo universeel kunt stellen, in bedrijven waar personele kosten de overhand hebben is het misschien wel haalbaar, zeker met flexibele contracten. Evenmin kan je ook niet stellen dat als je een bedrijf goed runt je nooit 30% HOEFT te besparen
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 11 maart 2010 @ 21:43:10 #94
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_79035850
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 19:49 schreef Halcon het volgende:

[..]

30% minder verkopen is niet goed. Een bedrijf dat aangeeft: "Het gaat goed, we hebben weliswaar 30% minder verkocht, maar nog steeds een behoorlijk aantal verkopen" wordt weggehoond door shareholders en stakeholders.

Ja, omdat share en stakeholders uit zijn op winst, vaak korte termijn. Dit in tegenstellign tot een woningeigenaar. Die vergelijking gaat dus niet op. Er wordt nog steeds behoorlijk meer verkocht dan dat men doet voorkomen, 1/3 minder valt reuze mee in mijn beleving.

NHG omhoog is een kunstmatige maatregelen van de overheid. Zegt verder niets over goed of slecht, maar is gewoon een maatregel van de overheid.

Het is een maatregel die de woningmarkt wel meer goed doet dan kwaad dus is goed, kunstmatig of niet.

Dat de rente laag is komt voornamelijk doordat er veel belastingcenten in zijn gepompt. De prijs van geld gaat echt wel weer stijgen.

Waarom de rente nu laag is is niet relevant en ik geloof niet dat jij nu kan voorspellen dat de rente gaat stijgen, zoja dan moet je als de donder daar op in gaan spelen. Feit is dat de rente nu laag is en dat is goed voor de woningmarkt.
Ik vroeg om feiten die aangeven dat het slecht gaat, niet om pogingen om positieve feiten onderuit te halen.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  donderdag 11 maart 2010 @ 21:44:01 #95
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_79035905
quote:

[..]

30% kosten besparen... Als je zoveel geld over de balk zou smijten, dan zou je het begin van de kredietcrisis niet eens gehaald hebben. 30% kosten besparen is echt persen. Los daarvan klopt het rekentechnisch niet, maar heb geen zin je dat uit te leggen.

Als het aantal verkopen behoorlijk daalt en de prijs van de verkopen behoorlijk daalt, dan doe je het gewoonweg niet best, ook al verkoop je in absolute zin een behoorlijk aantal producten.
Jaarcijfers van Ahold gezien?
and made it rain upward
  donderdag 11 maart 2010 @ 21:44:52 #96
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_79035950
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:03 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Conclusie: jij kunt niet rekenen. Als ik even aan mag nemen dat je voorheen al winst maakte, is dit gewoon kul natuurlijk. Als je omzet van 100 naar 70 (-30%) gaat, en je kosten van 60 naar 42 (-30%) - Dan is je winst dus van 40 naar 28 gegaan, oftewel ook gewoon 30% omlaag. Om net zoveel winst te blijven maken, had je dus eigenlijk de kosten met 50% omlaag moeten brengen - dat lukt weinig mensen.
Maak je nog wel steeds winst!!
and made it rain upward
  donderdag 11 maart 2010 @ 22:20:00 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79037906
Het enige lichtpunt voor de makelaars is dat de zwakke broeders spoedig zullen omvallen, waardoor er meer koek is te verdelen voor de overblijvers. Dat is ook niet erg, dat is juist gezond voor de markt.

Vergis je overigens niet in het "kosten reduceren" met 30%. Dat is praktisch onmogelijk voor een makelaar. Het grootste deel van zijn kosten (pand, wagenpark, leningen) is gewoon vast. Om 30% te besparen moet je misschien wel 60% op je variabele kosten besparen (want het pand verkopen lukt nu ook niet). Dat is extreem veel, want de portefeuille aan huizen neemt nauwelijks af.
Het enige echte bespaarpunt is eventueel minder personeel in dienst omdat er minder bezichtigingen zijn.

Het is geen staalfabriek die bij een afnemende vraag van 30% gewoon 30% minder ruw staal en energie inkoopt, wat zijn grootste kostenposten zijn.
The End Times are wild
  donderdag 11 maart 2010 @ 22:20:38 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79037944
Trouwens: of die makelaars nu wel of geen winst maken is niet relevant voor de prijzen op de huizenmarkt.
The End Times are wild
  donderdag 11 maart 2010 @ 22:31:00 #99
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_79038596
Het ging ook niet over makelaars die 30% meer of minder winst maken. Ik zei dat de er 30% minder woningen verkocht worden, dat houdt in de 70% van de transacties nog plaatsvind (tegen gemiddeld zo'n 10% lager dan en jaar geleden). Ik vindt dat behoorlijk meevallen als je kijkt naar de reacties van vele.

Dat is absoluut nog geen gestagneerde markt...
and made it rain upward
  donderdag 11 maart 2010 @ 22:34:14 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79038780
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 22:31 schreef Sjabba het volgende:
Het ging ook niet over makelaars die 30% meer of minder winst maken. Ik zei dat de er 30% minder woningen verkocht worden, dat houdt in de 70% van de transacties nog plaatsvind (tegen gemiddeld zo'n 10% lager dan en jaar geleden). Ik vindt dat behoorlijk meevallen als je kijkt naar de reacties van vele.

Nee. Stagnatie is bijna stilstand. Daarom is het gejammer "mijn huis is onverkoopbaar" ook zo'n onzin. 70% van de woningen wordt blijkbaar wél gewoon verkocht! Jouw huis is te hoog geprijsd, en dat doe je zelf zou ik dan zeggen.
The End Times are wild
pi_79045173
quote:

[..]

Hangt af van je inkoopprijs en vaste kosten

Kort-door-de-bocht-posting
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_79045224
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 22:31 schreef Sjabba het volgende:

Het is een stabilserende markt
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_79045520
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 02:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Ik zat net wat op Funda te bladeren, op zoek naar leedvermaak, en het viel me op dat nieuw woningaanbod alweer wat duurder in de markt lijkt te worden gezet..

Hoogmoed komt voor de val
pi_79045978
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 03:47 schreef dvr het volgende:

Hoogmoed komt voor de val
Een collega was helemaal enthousiast omdat er van het weekend 'kijkers' komen, de laatste keer was een half jaar geleden. Kijken, kijken, niet kopen
Ik durf amper na de afloop te vragen
I'll sing you a lullaby.
pi_79046644
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 06:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een collega was helemaal enthousiast omdat er van het weekend 'kijkers' komen, de laatste keer was een half jaar geleden. Kijken, kijken, niet kopen
Ik durf amper na de afloop te vragen
Doen, ben benieuwd
  vrijdag 12 maart 2010 @ 08:45:27 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79047205
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 02:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Wat koopt een makelaar dan in? En welke kosten zijn voor hem werkelijk variabel?
The End Times are wild
  vrijdag 12 maart 2010 @ 09:04:15 #107
295316 Henkstee
werken fijn, niets doen beter
pi_79047622
tvp
pi_79047692
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:41 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het ligt er maar net aan in welke business je zit. als je duurste productiemiddel wat bureau's en PC's zijn is 30% kostenbesparing meestal een kwestie van 30% van je personeel ontslaan. Uiteraard zit je dan nog wel met een iets te groot kantoorpand
Zucht. Dat is dus exact wat ik zeg.
pi_79047762
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 21:23 schreef Emu het volgende:

[..]

[..]

Sorry, 1 woordje vergeten, wat vrij veel verschil maakte. Lees even mijn tekst opnieuw nu. Als je je bedrijf goed runned, kan je WEL 30% kosten besparen. Over een periode van 1 jaar kan in mijn bedrijf alleszins de kosten met 30% omlaag! Ik noem maar een maatregel, maar als de opzet zo hard daalt, kan er al personeel uit, bij een modern bedrijf heeft heus niet iedereen een vaste betrekking, in mijn geval ook minder grondstoffen aan te kopen. Dan ben ik al makkelijk over de 20% kosten die dalen.

Maar ach, de discussie is toch enigzins wat terug op gang gekomen
Je begrijpt me niet, zelf niet na de wijziging. Je kunt best 30% snijden, dat heb ik dit jaar ook gedaan bij 2 bedrijven, het is mijn baan.

Mijn punt is dat jij beweert dat bij 30% minder omzet en 30% minder kosten, de winst stijgt. Dat kan natuurlijk niet. De winst (in absolute zin) daalt en blijft gelijk in relatieve zin. Maar stijgen doet ie niet...
pi_79047782
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 21:44 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Maak je nog wel steeds winst!!
Spuit elf

Ik zeg ook nergens dat je verlies maakt, of wel?
pi_79067243
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 08:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat koopt een makelaar dan in? En welke kosten zijn voor hem werkelijk variabel?
Het ging niet om een makelaar
  zondag 14 maart 2010 @ 11:57:55 #112
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_79121259
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 02:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Waar heb je het over en hoe kom je aan die wijsheid?

Volgens de laatste CBS cijfers over de woningmarkt, is het enige wat stabiel is de daling van de prijzen.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_79121552
quote:
Op zondag 14 maart 2010 11:57 schreef droom_econoom8 het volgende:

Volgens de laatste CBS cijfers over de woningmarkt, is het enige wat stabiel is de daling van de prijzen.
Elk 'minder slecht' bericht word als positief ervaren toch
I'll sing you a lullaby.
pi_79122031
tja je moet toch positief blijven in deze tijden Als je denkt met 10-0 te gaan verliezen en je verliest met 5-0 dan ging het 'goed'
pi_79122458
quote:
Op zondag 14 maart 2010 12:25 schreef inXs het volgende:
tja je moet toch positief blijven in deze tijden Als je denkt met 10-0 te gaan verliezen en je verliest met 5-0 dan ging het 'goed'

I'll sing you a lullaby.
pi_79122867
quote:
Dat vind ik nou een beetje overdreven. Om al die mensen die al 10 jaar lopen te hopen op een crash die maar niet komt zo af te serveren....
pi_79122941
tvp
we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode
pi_79124000
quote:
Op zondag 14 maart 2010 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dat vind ik nou een beetje overdreven. Om al die mensen die al 10 jaar lopen te hopen op een crash die maar niet komt zo af te serveren....
Ken jij mensen die al 10 jaar hopen dat er een crash komt? Beter zou het zijn als prijzen ieder jaar zouden stijgen dan is elk moment de juiste om in te stappen toch? Iets zegt mij dat aan dit soort logica niet kan kloppen, bomen groeien niet tot aan de hemel en gebraden kippen landen niet op je bord . Een correctie lijkt mij eerder een natuurlijk gebeuren, ik wil het vergelijken met leven op een breuklijn. Je weet dat er een aardbeving aan zit te komen, de vraag is echter wanneer en hoe zwaar. Zelfs als na de beving je huis nog staat is het maar de vraag of je daarmee blij moet wezen, wie weet is de rest van de buurt wel verandert in een ruïne en word je constant belaagd door plunderende buren. Als iedereen verstandig zou zijn geweest en zijn huis aardbeving bestendig had gemaakt zou de wereld er na een beving heel anders uit kunnen zien. We leven in ieder geval in een interessante tijd
I'll sing you a lullaby.
pi_79124446
quote:
Op zondag 14 maart 2010 13:24 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ken jij mensen die al 10 jaar hopen dat er een crash komt? Beter zou het zijn als prijzen ieder jaar zouden stijgen dan is elk moment de juiste om in te stappen toch? Iets zegt mij dat aan dit soort logica niet kan kloppen, bomen groeien niet tot aan de hemel en gebraden kippen landen niet op je bord . Een correctie lijkt mij eerder een natuurlijk gebeuren, ik wil het vergelijken met leven op een breuklijn. Je weet dat er een aardbeving aan zit te komen, de vraag is echter wanneer en hoe zwaar. Zelfs als na de beving je huis nog staat is het maar de vraag of je daarmee blij moet wezen, wie weet is de rest van de buurt wel verandert in een ruïne en word je constant belaagd door plunderende buren. Als iedereen verstandig zou zijn geweest en zijn huis aardbeving bestendig had gemaakt zou de wereld er na een beving heel anders uit kunnen zien. We leven in ieder geval in een interessante tijd
Nou, om te zeggen dat ik je ken is wellicht zwaar overdreven, maar ik vermoed dat jij al met een frons op je hoofdje geboren bent

Nederland heeft overigens niet echt een geweldige historie van breuklijnen

Ach, de huizenmarkt is net de Echternach processie. Het is maar net waarop je wenst te focussen: de goede of de slechte jaren (waarbij ik 2009 en 2010 nog geeneens als slechte jaren zou willen betitelen, in historisch perspectief is de daling in deze jaren kinderspel, nietwaar?).

Kortom probeer eens wat te relativeren en van wat afstand te bekijken
En dan is deze post inderdaad erg grappig:
quote:
Als ik met 100 - 0 voorsta gun ik de tegenstander best 5 doelpunten hoor
Maar ik ben helemaal met je eens dat het geen garantie is dat de afstand altijd 95 doelpunten blijft. Alleen denk ik niet dat je gaat winnen met die instelling. Wat overigens helemaal niet erg is als je enorm van het spelletje geniet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 14-03-2010 13:47:10 ]
pi_79124830
quote:
Op zondag 14 maart 2010 13:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Maar ik ben helemaal met je eens dat het geen garantie is dat de afstand altijd 95 doelpunten blijft. Alleen denk ik niet dat je gaat winnen met die instelling. Wat overigens helemaal niet erg is als je enorm van het spelletje geniet.
Je moet wel van het spel houden want verliezen doen we uiteindelijk allemaal
I'll sing you a lullaby.
  zondag 14 maart 2010 @ 13:55:47 #121
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_79124888
quote:
Op zondag 14 maart 2010 13:24 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Kunnen we niet per referendum bepalen of de prijzen omhoog of omlaag gaan?

Ik denk dat stabilisatie niet reëel is, zolang de overdrachtsbelasting bestaat.

Voorheen werden de Kosten Koper gecompenseerd door de stijgende prijzen. Nu ga je bij het kopen van een huis dusdanig veel achteruit, dat mensen dat normaal gesproken niet kunnen ophoesten. Dus wanneer de markt "stabiel" is, wordt dit evenwicht meteen ruw verstoord doordat mensen niet meer instappen.

Een beetje eensgezinswoning in de beschaafde delen van ons land kost zo'n 250 000 euro. Om een woning van 250 000 euro te kopen ben je aan Kosten Koper zo'n 25 000 euro kwijt. Als je dat in 5 jaar wil terug verdienen, betaal je alleen al aan Kosten Koper 5 jaar lang zo'n 500 euro per jaar. Dit bovenop je gebruikelijke woonlasten!

Overdrachtsbelasting heeft de woningmarkt verslaafd gemaakt aan stijgende prijzen. En nu die stijgende prijzen er niet meer zijn, volgt een langdurige kater. Tenzij iemand de geldhonger van de regering op een andere manier stilt.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_79124988
quote:
Op zondag 14 maart 2010 13:53 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je moet wel van het spel houden want verliezen doen we uiteindelijk allemaal
agossie....

*aait xenobinol over het bolletje, en biedt het een Werthers Echte aan*
pi_79125035
quote:
Op zondag 14 maart 2010 13:55 schreef droom_econoom8 het volgende:

Een beetje eensgezinswoning in de beschaafde delen van ons land kost zo'n 250 000 euro.
Ik woon in een beschaafde buurt (althans dat vind ik ) en daar kost een 'gemiddelde' twee onder 1 kap met garage ongeveer 200k.
I'll sing you a lullaby.
pi_79125097
quote:
Op zondag 14 maart 2010 13:55 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Kunnen we niet per referendum bepalen of de prijzen omhoog of omlaag gaan?
Dat is er, en dat heet markt En dat wil nog echt bewegen.
quote:
Ik denk dat stabilisatie niet reëel is, zolang de overdrachtsbelasting bestaat.

Voorheen werden de Kosten Koper gecompenseerd door de stijgende prijzen. Nu ga je bij het kopen van een huis dusdanig veel achteruit, dat mensen dat normaal gesproken niet kunnen ophoesten. Dus wanneer de markt "stabiel" is, wordt dit evenwicht meteen ruw verstoord doordat mensen niet meer instappen.

Een beetje eensgezinswoning in de beschaafde delen van ons land kost zo'n 250 000 euro. Om een woning van 250 000 euro te kopen ben je aan Kosten Koper zo'n 25 000 euro kwijt. Als je dat in 5 jaar wil terug verdienen, betaal je alleen al aan Kosten Koper 5 jaar lang zo'n 500 euro per jaar. Dit bovenop je gebruikelijke woonlasten!

Overdrachtsbelasting heeft de woningmarkt verslaafd gemaakt aan stijgende prijzen. En nu die stijgende prijzen er niet meer zijn, volgt een langdurige kater. Tenzij iemand de geldhonger van de regering op een andere manier stilt.
6% + circa 1% aan notariskosten is geen 10%.
Hoho, Dino, maar afsluitkosten hypotheek dan? Die lul je echt nagenoeg weg, en bovendien moet je die dan ook wel netto maken.

En je bedoelt denk ik 5000 euro per jaar ipv 500 euro. Als je om de vijf jaar denkt te verhuizen is kopen denk ik sowieso niet zo handig.

Maar overdrachtsbelasting is wel een suffe belasting. Beperkt de mobilitiet, en ik zie de rechtvaardiging bepaald niet.

PS: in Belgie (althans Vlanderen) is het registratierecht overigens maar liefst 10% (en 5% voor klein beschrijf, dwz woningen met een laag kadastraal inkomen). Nog veel hoger dus. Is hun kater dan ook navenant hoger?
nog een PS trouwens: In Belgie mag je dan weer wel bij opvolgende verwerving van een eigen woning onder omstandigheden betaald registratierecht op de verkochte woning wel weer in mindering brengen op registratierecht op de nieuwe woning.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 14-03-2010 14:08:26 ]
  zondag 14 maart 2010 @ 14:25:18 #125
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_79125983
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik woon in een beschaafde buurt (althans dat vind ik ) en daar kost een 'gemiddelde' twee onder 1 kap met garage ongeveer 200k.
Buiten de Randstad gaan de prijzen sowieso achteruit, dus dan betaal je niet alleen de Kosten Koper, maar verliest ook waarde.

Andere goedkope woningen, de zogenaamde "starterswoningen" zijn helemaal doodlopende wegen in je wooncarriere omdat je met die slecht-verkoopbare woningen moeilijk kunt doorgroeien. Tenzij ze straks geschikt zijn als seniorenwoningen.... maar dat is meestal niet het geval.
pi_79126099
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 02:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als je in vaste kosten met 30% kunt snijden, dan heb je daarvoor iets niet goed gedaan of je bent flink bezig met ontmantelen en dan ga je op kleinere voet door of sluit je op termijn.
pi_79126252
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

PS: in Belgie (althans Vlanderen) is het registratierecht overigens maar liefst 10% (en 5% voor klein beschrijf, dwz woningen met een laag kadastraal inkomen). Nog veel hoger dus. Is hun kater dan ook navenant hoger?
nog een PS trouwens: In Belgie mag je dan weer wel bij opvolgende verwerving van een eigen woning onder omstandigheden betaald registratierecht op de verkochte woning wel weer in mindering brengen op registratierecht op de nieuwe woning.
De meeste woningen in Belgie kunnen onder klein beschrijf getransporteerd worden. Je moet dan wel aan een x-aantal voorwaarden voldoen, maar dat is op zich niet zo'n probleem. In Belgie leen je deze kosten over het algemeen ook niet bovenop je hypothecaire geldlening, maar betaal je deze uit eigen middelen.
  zondag 14 maart 2010 @ 14:33:44 #128
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_79126345
quote:

...
6% + circa 1% aan notariskosten is geen 10%.
Hoho, Dino, maar afsluitkosten hypotheek dan? Die lul je echt nagenoeg weg, en bovendien moet je die dan ook wel netto maken.
De overdrachtsbelasting is inderdaad 6%. De rest van wat je beweert, klopt niet. Je verwijst naar het verschil tussen vraagprijs en marktprijs. Dat zegt niks.

De totale Kosten Koper zijn groter, meestal ergens tussen de 8 à 10 procent.

Mijn natte vinger berekening van 500 euro per maand schept eerder een te gunstig beeld, aangezien ik de rente niet heb meegerekend voor een bedrag (waar feitelijk geen volledige hypothekaire zekerheid tegenover staat).
quote:
En je bedoelt denk ik 5000 euro per jaar ipv 500 euro. Als je om de vijf jaar denkt te verhuizen is kopen denk ik sowieso niet zo handig.
Je kunt natuurlijk langer over terugbetalen doen. Maar er is ook nog zoiets als rente.
quote:
Maar overdrachtsbelasting is wel een suffe belasting. Beperkt de mobilitiet, en ik zie de rechtvaardiging bepaald niet.
Hear, hear.
  zondag 14 maart 2010 @ 14:34:24 #129
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_79126369
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:31 schreef Halcon het volgende:

[..]

De meeste woningen in Belgie kunnen onder klein beschrijf getransporteerd worden. Je moet dan wel aan een x-aantal voorwaarden voldoen, maar dat is op zich niet zo'n probleem. In Belgie leen je deze kosten over het algemeen ook niet bovenop je hypothecaire geldlening, maar betaal je deze uit eigen middelen.
Je kunt de Belgische situatie ook niet geheel vergelijken met de Nederlandse. Maar ook daar dalen de prijzen.
pi_79127005
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:31 schreef Halcon het volgende:

[..]

alleen ouwe embras heeft toch een K.I. wat daar laag genoeg voor is? Met dank aan het feit dat sommige K.I.'s al meer dan dertig jaar niet meer herijkt zijn.
pi_79127216
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

alleen ouwe embras heeft toch een K.I. wat daar laag genoeg voor is? Met dank aan het feit dat sommige K.I.'s al meer dan dertig jaar niet meer herijkt zijn.
Dat valt wel mee. Het K.I. laat best wel wat ruimte over om het lager te krijgen en vaak is een K.I. inderdaad al jaren niet meer herijkt. De grens ligt op EUR 745,00 en als het al een tijdje niet meer herijkt is en er destijds wat kosten voor onderhoud in mee zijn genomen, dan zijn er best wel wat aardige huizen die binnen dat bedrag kunnen vallen.

Meer info: http://www.geld-en-fiscaliteit.be/2006/08/kadastraal-inkomen.html
  zondag 14 maart 2010 @ 15:32:32 #132
295573 hb7525
mooi weer vandaag
pi_79128609
Ik verwacht de komende jaren wel een fors hogere rente in het eurogebied
pi_79128667
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:32 schreef hb7525 het volgende:
Ik verwacht de komende jaren wel een fors hogere rente in het eurogebied
Heb je nog een open deur om in te trappen?
pi_79129124
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:33 schreef Halcon het volgende:

[..]

Heb je nog een open deur om in te trappen?
Nadat de rente weer op vrij hoge waardes staat verwacht ik weer een crisis
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_79129444
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:44 schreef sitting_elfling het volgende:

Nadat de rente weer op vrij hoge waardes staat verwacht ik weer een crisis
Lijkt mij een open deur
I'll sing you a lullaby.
pi_79129614
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:53 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Lijkt mij een open deur
Mja, daar vroeg Halcon toch ook om?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_79129812
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:58 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja, daar vroeg Halcon toch ook om?
Dat klopt inderdaad.
pi_79129834
Open huis? Waar?
pi_79130079
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Open huis? Waar?
Goed dat je er over begint, morgen even bij mijn collega checken of zijn paleisje goed bezocht is dit weekend.
Ik heb wel begrepen dat zijn vrouw hele goede appeltaart kan bakken, dus daar zal het in ieder geval niet aan liggen
I'll sing you a lullaby.
pi_79130133
quote:
Open huis? Waar?

27 maart a.s. van 11.00 uur tot 14.00 uur.
pi_79130297
quote:
Open huis? Waar?
Detroit! Keus zat en geen irritante verkopers die je iets proberen aan te smeren. Wel nadeel dat je waarschijnlijk geen buren zult hebben. En grote kans hebt dat enige elektra en water niet zullen werken.
pi_79130449
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:15 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Detroit! Keus zat en geen irritante verkopers die je iets proberen aan te smeren. Wel nadeel dat je waarschijnlijk geen buren zult hebben. En grote kans hebt dat enige elektra en water niet zullen werken.
geen buren vind ik wel een goed idee eigenlijk En ach, elektra en water werkt niet in een groot deel van de wereld. Dat we dat in Nederland allemaal zo vanzelfsprekend vinden....

Van de week weer meegemaakt met Indiaase collega's. Where can I find bottles of drinking water. Nee, je kunt hier gewoon uit de kraan drinken. Grote verbazing. Sociale zekerheid? Grote verbazing. Gezondheidszorg. Mega grote verbazing. Nee, Nederland is echt kut.
pi_79130480
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

geen buren vind ik wel een goed idee eigenlijk En ach, elektra en water werkt niet in een groot deel van de wereld. Dat we dat in Nederland allemaal zo vanzelfsprekend vinden....

Van de week weer meegemaakt met Indiaase collega's. Where can I find bottles of drinking water. Nee, je kunt hier gewoon uit de kraan drinken. Grote verbazing. Sociale zekerheid? Grote verbazing. Gezondheidszorg. Mega grote verbazing. Nee, Nederland is echt kut.
Nederland is kut als je je eigen boontjes kunt doppen. Nederland is geweldig als je dat niet kunt.
pi_79130586
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Daar heb je wel een goed punt. Ik vertrouw het eigen drinkwater hier in Londen ook niet, en drink daarom ook alleen maar bottled water
pi_79130601
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:20 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nederland is kut als je je eigen boontjes kunt doppen. Nederland is geweldig als je dat niet kunt.
ik kan m'n eigen boontjes uitstekend doppen, zowel letterlijk als figuurlijik overigens, maar als ik een tijdje in het buitenland woon ervaar ik dat ik dingen die we hier voor heel vanzelfsprekend vinden weer erg waardeer en dat een hoop van die dingen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn....
pi_79130995
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

ik kan m'n eigen boontjes uitstekend doppen, zowel letterlijk als figuurlijik overigens, maar als ik een tijdje in het buitenland woon ervaar ik dat ik dingen die we hier voor heel vanzelfsprekend vinden weer erg waardeer en dat een hoop van die dingen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn....
Ik waardeer onze 'verzorgingsstaat' ook behoorlijk en durf zelfs te stellen dat ik er trots op ben dat niemand in dit land hoeft te creperen. Waar ik me wel aan stoor is het gebrek aan waardering voor de hardwerkende burger die dit alles mogelijk maakt. Overheden zouden veel beter verantwoording moeten afleggen aan hun burgers over wat er met de betaalde belastingen gebeurt. Beter toezicht op mensen die steun ontvangen (er zitten een hoop klaplopers bij), zodat er meer geld beschikbaar komt voor mensen die er echt recht op hebben. Minder verspilling met een betere focus op wat burgers nodig hebben i.p.v. datgene waarvan politici denken dat het wel nuttig is of hen goed uitkomt etc... Wie betaald heeft het recht om te klagen
I'll sing you a lullaby.
pi_79131121
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Uiteindelijk zijn het allemaal sigaren uit eigen doos. Als je 'n beetje verdient, dan betaal je meer voor anderen, dan dat anderen voor jou betalen en heb je er dus geen voordeel van.

Als je in het buitenland gewoon bottled water koopt, heb je lekkerder water dan het Nederlandse kraanwater. Ik zie het probleem niet zo. Water uit de kraan is bedoeld om je te wassen, de afwas te doen, de handwas te doen en je mond te spoelen na het poetsen van je tanden. Als ik water wil drinken, dan koop ik wel bottled water of ik nu in Nederland zit of in het buitenland.
pi_79131250
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:25 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Buiten de Randstad gaan de prijzen sowieso achteruit, dus dan betaal je niet alleen de Kosten Koper, maar verliest ook waarde.

Andere goedkope woningen, de zogenaamde "starterswoningen" zijn helemaal doodlopende wegen in je wooncarriere omdat je met die slecht-verkoopbare woningen moeilijk kunt doorgroeien. Tenzij ze straks geschikt zijn als seniorenwoningen.... maar dat is meestal niet het geval.
als je bereid bent te investeren kan je altijd doorgroeien. Er blijven altijd starters bestaan die jouw woning willen betrekken, zodat je verder kunt. Men moet het huis gewoon als een investering gaan zien, zoals een auto. De waarde kan dalen... En het kost je geld, huurhuizen kosten geld, koophuizen ook. Als dat je instelling is, dan komt het vanzelf weer goed.

En zoals eerder gemeld, de sociale zekerheid is in dit land erg goed geregeld. Een tijd in het buitenland doet je beseffen dat het hier prima toeven is. Alleen het weer is soms wat vervelend
  zondag 14 maart 2010 @ 16:43:51 #149
295573 hb7525
mooi weer vandaag
pi_79131617
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:15 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

kwestie van nieuw plumming, daar komen we wel overheen
pi_79131905
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Bij ons heb je daar een caravan op de camping voor
pi_79132114
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:28 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als je in vaste kosten met 30% kunt snijden, dan heb je daarvoor iets niet goed gedaan of je bent flink bezig met ontmantelen en dan ga je op kleinere voet door of sluit je op termijn.
Als je verhouding vaste kosten omzet klopt zul je 30% omlaag moeten.

Als je goedkoper inkoopt gaat je winstgevendheid er op vooruit

Dat kan een 6e klasser nog wel uitrekenen
pi_79132145
quote:
Op zondag 14 maart 2010 11:57 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Onderbouwing !!!!
pi_79132196
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Mijn hemel, een camping in je buurt. Zo'n ordinair ontsierend element zouden wij in onze woonomgeving nooit toelaten.
pi_79132287
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als je verhouding vaste kosten omzet klopt zul je 30% omlaag moeten.

Als je goedkoper inkoopt gaat je winstgevendheid er op vooruit

Dat kan een 6e klasser nog wel uitrekenen
Diezelfde 6e klasser kan ook bedenken dat vaste kosten vaste kosten zijn, dat 30% snijden in de vaste kosten waarschijnlijk capaciteitsverlies gaat betekenen en dat goedkoper inkopen niet per definitie beter inkopen betekent en dat als je concurrenten dat ook doen waarschijnlijk de prijs van het eindproduct daalt.
pi_79132357
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:56 schreef dvr het volgende:

[..]

Mijn hemel, een camping in je buurt. Zo'n ordinair ontsierend element zouden wij in onze woonomgeving nooit toelaten.
De poets of plukkende Pool moet ook ergens wonen
pi_79132375
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:56 schreef dvr het volgende:

[..]

Heb jij veel te vertellen dan over het bestemmingsplan van de grond binnen een cirkel van 25 kilometer rondom jouw huis?
pi_79132429
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Diezelfde 6e klasser kan ook bedenken dat vaste kosten vaste kosten zijn, dat 30% snijden in de vaste kosten waarschijnlijk capaciteitsverlies gaat betekenen en dat goedkoper inkopen niet per definitie beter inkopen betekent en dat als je concurrenten dat ook doen waarschijnlijk de prijs van het eindproduct daalt.
Capaciteitsverlies vang je op door de lagere vraag

Snijden in personeel is veel moeilijker dan werven van personeel dus capaciteit heb je zo weer opgebouwd
pi_79132759
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Capaciteitsverlies vang je op door de lagere vraag

Snijden in personeel is veel moeilijker dan werven van personeel dus capaciteit heb je zo weer opgebouwd
Hangt er vanaf waar die 30% daling door is veroorzaakt en wat de markt gaat doen. Er zijn meer factoren die kunnen zorgen voor een forse daling van de omzet. Je zult bij het krimpen van een markt ook moeten kijken wat naar wat de omzetdaling excl. de marktkrimp zou zijn geweest. Je moet cijfers zuiver maken voor je er iets zinnigs over kunt zeggen.

30% van het personeel overboord kieperen betekent dat er voorheen een hele hoop mensen uit hun neus zaten te vreten, je een enorme technologische vooruitgang hebt geboekt of dat je daarna als bedrijf de productie flink in gaat krimpen.
pi_79135190
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Stelletje masochisten
I'll sing you a lullaby.
pi_79135928
quote: