Afgelopen november een editie van Linux Magazine gekocht, meteen verslaafd geraakt door de Qt Framework.quote:Op zondag 7 maart 2010 11:56 schreef LucasHulshof het volgende:
Een erg goede en gratis IDE, voor zowel windows/linux, gericht op het ontwikkelen van software met het QT framework (o.a. google earth maakt hier gebruik van)
QTCreator
Het QT Framework verlost je van het broddelwerk genaamd "windows api" en is compleet object georienteerd. Een aanrader voor iedereen die serieus portable software wil schrijven.
en deze natuurlijk ook:quote:Op woensdag 12 mei 2010 11:26 schreef thabit het volgende:
Dit is trouwens ook wel een goed boek om de basisbeginselen van C++ te leren: http://mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | #include <iostream> using namespace std; template <class T> T GetMax (T a, T b) { T result; result = (a>b)? a : b; return (result); } int main () { int i=5, j=6, k; long l=10, m=5, n; k=GetMax<int>(i,j); n=GetMax<long>(l,m); cout << k << endl; cout << n << endl; return 0; } |
ik snap het, hoewel het wat onlogisch overkomt om de grootte van een variabele af te laten hangen van de processor.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 12:21 schreef progje het volgende:
een int een long zijn verschillende types.
Een long is een "long-int"
of er daadwerkelijk verschil in de lengte zit, is afhankelijk van je processor...
Dus
een short is 2 bytes
een long is 4 bytes
en een int is 2 of 4 bytes afhankelijk van je processor.
ik heb het programmeren geleerd in qbasicquote:Op dinsdag 25 mei 2010 12:21 schreef thabit het volgende:
Op 16-bitssystemen (mogelijk van voor jouw tijd) was een int 16 bit en een long 32 bit.
Is ook raar.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:38 schreef minibeer het volgende:
[..]
ik snap het, hoewel het wat onlogisch overkomt om de grootte van een variabele af te laten hangen van de processor.
raar maar waar...quote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:38 schreef minibeer het volgende:
[..]
ik snap het, hoewel het wat onlogisch overkomt om de grootte van een variabele af te laten hangen van de processor.
quote:Also, when using SDL, you must have your main() function declared like it is above. You can't use void main() or anything like that.
Ik heb thuis een C++-programmeerboek liggen die datatypes van kleinere groottes heeft. Betreft int en long.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 21:06 schreef netolk het volgende:
[..]
raar maar waar...
PS.
Hier de groten van alle data typen
Je kan natuurlijk ook de sizeof(agrument) gebruiken om te zien hoe groot iets is.. uitkomst is overigens wel in bytes
Dan is dat waarschijnlijk een oud boek...quote:Op zondag 30 mei 2010 03:27 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik heb thuis een C++-programmeerboek liggen die datatypes van kleinere groottes heeft. Betreft int en long.
Het gaat om 'Sams Teach Yourself C++ in One Hour a Day'.quote:Op zondag 30 mei 2010 10:24 schreef netolk het volgende:
[..]
Dan is dat waarschijnlijk een oud boek...
sizeof is de grootte die jouw computer er van maakt
dat is dus alleen bij nieuwe systemen zo,quote:Op zondag 30 mei 2010 14:36 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Het gaat om 'Sams Teach Yourself C++ in One Hour a Day'.
Een pijnlijke fout is dat de auteurs van dat boek vermelden dat de long int en de int van dezelfde lengte zijn.
Van een SDL tutorial.quote:
ja nieuwe systemen hebben dat zo en daarom staat dat er waarschijnlijk aangezien (bijna) niemand die oude systemen nog gebruikt en er zeker geen programma's meer voor gemaakt wordenquote:Op zondag 30 mei 2010 15:03 schreef minibeer het volgende:
[..]
dat is dus alleen bij nieuwe systemen zo,
maar hier staat ook dat de int en de long int even groot zijn:
http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/variables/
gewoon int nemen dan zit je altijd goedquote:Op zondag 30 mei 2010 15:06 schreef minibeer het volgende:
[..]
Van een SDL tutorial.
Ik vroeg eerst waarom mensen eigenlijk men een main functie die een int was begonnen, maar dat is dus ook voor dit soort zaken
Oh, oké.quote:Op zondag 30 mei 2010 15:03 schreef minibeer het volgende:
[..]
dat is dus alleen bij nieuwe systemen zo,
maar hier staat ook dat de int en de long int even groot zijn:
http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/variables/
Mode 13 is iets van 20 jaar geleden. Tegenwoordig heb je geen palette meer van 256 kleurenquote:Op zondag 30 mei 2010 16:02 schreef minibeer het volgende:
klopt het dat het niet mogelijk is om mode 13 graphics in visual c++ te doen? Dat zou niet werken omdat dat een 32-bits compiler is ofzo (verder snap ik hier de ballen van). Het zou wel kunnen in SDL, maar ik zou liever eerst om te oefenen mijn programmatjes uit qbasic naar c++ 'vertalen'. En dan kijken hoe snel ze zijn natuurlijk...
Maar dit zit er dus niet in?
Met qbasic kan je wel gewoon screen 13 graphics en alles doenquote:Op zondag 30 mei 2010 16:10 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Mode 13 is iets van 20 jaar geleden. Tegenwoordig heb je geen palette meer van 256 kleurenHet heeft niets met de taal te maken, maar meer met het feit dat al die systemen uit het DOS-tijdperk stammen en niet meer 1-2-3 beschikbaar zijn.
Ik kan je aanraden om toch SDL te gebruiken, maar misschien eerst C++ goed onder de knie krijgen.
Ik kom ook uit een QBasic achtergrond, en het is wel even wennen.quote:Op zondag 30 mei 2010 16:21 schreef minibeer het volgende:
[..]
Met qbasic kan je wel gewoon screen 13 graphics en alles doen(tot en met XP werkt dat prima). Beetje jammer, want ik vind graphics wel een van de leukere dingen om te doen, en om nou met SDL te beginnen terwijl ik c++ nog niet echt goed ken... maarja.
dankje!quote:Op zondag 30 mei 2010 16:42 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Ik kom ook uit een QBasic achtergrond, en het is wel even wennen.
Als je echt wilt, kan je heel snel een applicatie uit de grond stampen in win32 met een scherm en een tekencanvas (zonder extra libs te hoeven downloaden)
// maken en registeren van een window:
RegisterWindowEx()
CreateWindowEx ()
ShowWindow()
// functie die je moet maken waarin je events afhandeld
WindowProc()
// maken van een tekencanvas
CreateDIBSection()
GetDC()
SelectObject()
// kopieren van het tekencanvas naar de oppervlakte van je windowBitBlt()
BitBlt()
// Afhandelen van window-events:
GetMessage()
en dan de events:
WM_PAINT (herschrijven van je window)
beetje muis-events afvangen:
WM_MOUSEMOVE
WM_LBUTTONDOWN
Het is even googlen maar dan heb je in een dag wel een werkend framework waar je redelijk snel op kan tekenen. Het is alleen allemaal event driven, dus als je wilt animeren zul je iets met CreateTimer() moeten doen of met GetTickCount() de tijd in ms opvragen en dat in het GetMessage() loopje zelf doen.
Als je een oude C++ compiler pakt kan je wss wel oude DOS-executables maken. Geen idee hoe je dat precies kan regelen maar er zijn compilers voor. Dan blijf je helaas wel hangen in een verouderd systeem en dat is wss gewoon zonde van je tijd.quote:Op zondag 30 mei 2010 17:03 schreef minibeer het volgende:
[..]
ok, ziet er wel ok uit, wordt dit gebruikt voor simpele grafieken binnen windows programma's enzo (zeg maar met de windows.h lib)?
Ik zal er eens naar kijke
maar het lijkt me niet zo makkelijk als screen 13 in qbasic
echt jammer dat er geen optie is voor 16-bit compilen (of is dit onzin wat ik nu zeg:P)
Ja ik wil het sowieso wel bij 1 compiler (per taal) houden, anders vind ik het zo'n gedoe. (Om dan bijvoorbeeld sdl bij beide aan de praat te krijgen)quote:Op zondag 30 mei 2010 17:17 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Als je een oude C++ compiler pakt kan je wss wel oude DOS-executables maken. Geen idee hoe je dat precies kan regelen maar er zijn compilers voor. Dan blijf je helaas wel hangen in een verouderd systeem en dat is wss gewoon zonde van je tijd.
ok thanks manquote:Op zondag 6 juni 2010 15:11 schreef Cruise.Elroy het volgende:
je hebt nu een losse CPP file. Je moet er even een project (solution) omheen draaien.
New project maken met de wizard, doe je gewoon C++ appliclication (met console evt) en dan "empty solution". Dan de inhoud van dat bestand in je main.cpp zetten, of dat bestand importeren in je project.
1 2 3 4 5 6 | 'raytrace.exe': Loaded 'C:\Windows\System32\ntdll.dll' 'raytrace.exe': Loaded 'C:\Windows\System32\kernel32.dll' 'raytrace.exe': Loaded 'C:\Windows\winsxs\x86_microsoft.vc90.debugcrt_1fc8b3b9a1e18e3b_9.0.30729.1_none_bb1f6aa1308c35eb\msvcp90d.dll' 'raytrace.exe': Loaded 'C:\Windows\winsxs\x86_microsoft.vc90.debugcrt_1fc8b3b9a1e18e3b_9.0.30729.1_none_bb1f6aa1308c35eb\msvcr90d.dll' The program '[8152] raytrace.exe: Native' has exited with code -1 (0xffffffff). |
Dit, lijkt me.quote:Op zondag 6 juni 2010 16:41 schreef netolk het volgende:
Wat ben je aan het maken minibeer?
die code ziet er interessant uit
dankje nu hoef ik zelf niet te kijkenquote:Op zondag 6 juni 2010 16:45 schreef minibeer het volgende:
niet van mij hoor zo ver ben ik nog niet
gewoon een voorbeeld van raytracen, van het internet geplukt
in qbasic heb ik nog wel eens een raytracer ding gemaakt
Je zal toch meer moeten posten dan een lege log als je verwacht dat we je kunnen helpen.quote:Op zondag 6 juni 2010 16:39 schreef minibeer het volgende:
[..]
ok thanks manik wist dat het zoiets moest zijn
(ik krijg hem nu alleen nog niet aan de praat:
[ code verwijderd ]
)
ja sorry ik heb nog niet echt de betekenis van die log doorquote:Op zondag 6 juni 2010 18:00 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Je zal toch meer moeten posten dan een lege log als je verwacht dat we je kunnen helpen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | #include <iostream> int main(){ std::ifstream Read("lol.jpg"); if(Read.is_open()){ int i = 0; while(!Read.eof()){ char temp = Read.get(); i++; } Read.close(); std::cout << "i = " << i <<'\n'; } return 0; } |
get() leest 1 byte en char is 1 byte.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 19:18 schreef Trollface. het volgende:
Binaire data lees je toch niet met chars.
Ik had daar ook naar gekeken er staat een EM (end of medium) maar ik had dus een test bestandje gemaakt met halverwege zo'n EM maar daar las hij wel gewoon netjes tot het einde van het bestand..quote:Op zaterdag 26 juni 2010 19:51 schreef moeftie het volgende:
Zou het kunnen zijn dat op byte positie 275 het EOF teken staat? Waardoor de boel stopt.
@Trollface: Binaire data kun je in een char lezen, als je er verder toch niks mee doet.
Hehe, best wel stom had ik moeten weten XD maar het werkt dus bedankt thabitquote:Op zaterdag 26 juni 2010 20:33 schreef thabit het volgende:
Het probleem is denk ik dat de constructor van ifstream het bestand standaard als tekstbestand opent. Probeer dus
std::ifstream Read("lol.jpg", std::ios_base::binary);
Op http://lesmateriaal.saxion.nl/gej/oopr/index.html , http://lesmateriaal.saxion.nl/gej/cpba1/index.html & http://lesmateriaal.saxion.nl/gej/cpro2/index.html staat ook wel wat. Ligt er maar net aan wat je nodig hebt.quote:Op woensdag 30 juni 2010 05:20 schreef xienixs het volgende:
Ben ondertussen de cplusplus tutorial aan het doornemen maar vroeg me af of er online boeken/documentatie beschikbaar is met opdrachten.
En of jullie misschien tutorials weten in de richting van bioinformatica?
Dit alles doe ik in Xcode en moet zeggen dat tot nu toe alles nog vlekkeloos werkt
Eh die staat hier: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms683171(v=VS.85).aspxquote:The cursor position determines where characters written by the WriteFile or WriteConsole function, or echoed by the ReadFile or ReadConsole function, are displayed. To determine the current position of the cursor, use the GetConsoleScreenBufferInfo function.
ik krijg bij het compileren een fout melding:quote:Op zondag 4 juli 2010 16:56 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Beetje googlen en je hebt het zo gevonden:
Op MSDN, zoeken naar SetConsoleCursorPosition:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms686025(VS.85).aspx
En dan halverwege de tekst:
[..]
Eh die staat hier: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms683171(v=VS.85).aspx
1 |
1 2 3 4 5 | GetConsoleScreenBufferInfo(GetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE),myInfo); COORD myCoord = myInfo.dwCursorPosition; myCoord.X -=3; SetConsoleCursorPosition(GetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE),myCoord); |
Het is niet zo duidelijk, maar kijk goed naar het type en de naam van de tweede parameter:quote:BOOL WINAPI GetConsoleScreenBufferInfo(
__in HANDLE hConsoleOutput,
__out PCONSOLE_SCREEN_BUFFER_INFO lpConsoleScreenBufferInfo
);
1 2 3 4 5 | GetConsoleScreenBufferInfo(GetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE),&myInfo); COORD myCoord = myInfo.dwCursorPosition; myCoord.X -=3; SetConsoleCursorPosition(GetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE),myCoord); |
Hèhè,quote:Op maandag 5 juli 2010 08:22 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Ik zie het al, jij maakt een pointer aan die je niet initialiseert en die geef je mee aan de functie. Die pointer moet wijzen naar een struct waar Get....() zijn info in kan zetten. De "juiste" code is dus:
[ code verwijderd ]
Ik heb van myInfo een struct gemaakt ipv een pointer en deze reference ik naar een pointer met de -& opearator in de functieaanroep. (in mijn vorige post schreef ik myCoord, maar ik bedoelde natuurlijk myInfo)
De error die je kreeg sloeg op de regel waar je dus met een . operator pointer probeerde te benaderen in regel 3.
Dit is best wel basic stuff, misschien moet je je even inlezen in pointers, stack variabelen etc.
Omdat??quote:
Je compiler is gewoon hard-coded om PE-headers te compileren, inclusief ondersteuning voor platform-specifieke communicatie met de HAL. Volgens mij declareer je in de PE-header ook de communicatiekanalen naar je OS mbh functie-tabellen enzo, die via de exe-loader worden ingevuld.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:30 schreef TeringHenkie het volgende:
Wat ik me altijd heb afgevraagd: als je een Win32 programma compileert, vertel je tegen de linker/compiler/whatever dat het een .exe in PE formaat is. Je bent in het feite code aan het produceren die tegen de HAL praat. Maar als je een Linux kernel compileert, wat voor een code komt er dan uit? Wat is je target platform?
Dus als je een kernel bakt, compileer je puur tegen de CPU aan (met een of andere compilerflagje). Je bent dan alleen maar registertjes aan het vullen en interrupts aan het callen? (mooi gewrapt in C-codequote:Op zondag 1 augustus 2010 22:35 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Je compiler is gewoon hard-coded om PE-headers te compileren, inclusief ondersteuning voor platform-specifieke communicatie met de HAL. Volgens mij declareer je in de PE-header ook de communicatiekanalen naar je OS mbh functie-tabellen enzo, die via de exe-loader worden ingevuld.
Linux heeft geen PE-type executables, maar ELF's.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:30 schreef TeringHenkie het volgende:
Wat ik me altijd heb afgevraagd: als je een Win32 programma compileert, vertel je tegen de linker/compiler/whatever dat het een .exe in PE formaat is. Je bent in het feite code aan het produceren die tegen de HAL praat. Maar als je een Linux kernel compileert, wat voor een code komt er dan uit? Wat is je target platform?
I know, maar het ging me meer om de compiler vs. kernel dan om het OS zelf. Welke optie geef je mee aan gcc om een kernel te bakken ipv. een (ELF-)binary?quote:Op zondag 1 augustus 2010 23:09 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Linux heeft geen PE-type executables, maar ELF's.
Pak de makefile erbij, zou ik zeggenquote:Op zondag 1 augustus 2010 23:10 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
I know, maar het ging me meer om de compiler vs. kernel dan om het OS zelf. Welke optie geef je mee aan gcc om een kernel te bakken ipv. een (ELF-)binary?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[CSS] voor dummies #15quote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:23 schreef Pakspul het volgende:
Waarom werkt tekst transparantie in de volgende situatie niet?
[ code verwijderd ]
Zoals te zien is dat bij de eerste div situatie de tekst gewoon mooi wit is, maar bij de twee is de tekst ineens roodachtig ook al zou je anders verwachten
Als je totaal niet oplet dan lijkt Annemarie Jorritsma ook op Chantal Janzenquote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:23 schreef Pakspul het volgende:
C++ lijkt een beetje op CSS als je totaal niet oplet
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | int _tmain(int argc, _TCHAR* argv[]) { int (*fpoint)(int) = doeietsmetgetal; cout << fpoint(5); return 0; } int doeietsmetgetal(int x){ int * y = new int(x*5); return *y; } |
En hoe zorg ik ervoor dat y geen geheugen meer inneemt? Niet aanroepen met new? En hoe delete ik m'n fpoint? Of moet ik dan van die doeietsmetgetal functie gewoon een class maken? En mag ik aannemen dat zodra een variabele die zonder new is gedeclareerd verwijderd wordt zodra de functie exit?quote:Op donderdag 5 augustus 2010 18:10 schreef thabit het volgende:
*y blijft inderdaad geheugen innemen omdat je new aanroept. Ook als je *fpoint wel zou kunnen verwijderen, dan blijven alle *y instanties gewoon geheugen innemen.
Ok en m'n functiepointer? Valt die gewoon te verwijderen? Of moet ik 'm dan in de scope van een functie zien te proppen?quote:Op donderdag 5 augustus 2010 18:35 schreef thabit het volgende:
Locale (niet-static) variabelen van functies worden op de stack aangemaakt, en die stackruimte wordt vrijgegeven als je de functie verlaat. De pointer y wordt dus ook vrijgegeven, maar niet de int *y waar hij naar verwijst. Ook is fpoint een functiepointer, dus gewoon een locale variabele die wordt verwijderd zodra je de functie verlaat. In het bovenstaande voorbeeld kun je beter
int y = x*5; return y;
doen, of zelfs direct return x*5;
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | class Point{ unsigned short X,Y; public: Point(unsigned short x,unsigned short y):X(x),Y(y) {} unsigned short get_X(){return X;} unsigned short get_Y(){return Y;} }; class Shape{ public: virtual void Rotate(int)=0; virtual void Draw()=0; virtual bool is_Closed()=0; }; class Circle:public Shape{ Point _CENTER; unsigned _RADIUS; void Rotate(int); public: Circle(Point p,unsigned r):_CENTER(p),_RADIUS(r){} void Draw(); bool is_Closed(){return true;} }; } |
1 2 3 4 5 6 7 | int main(){ shp::Circle myCircle(shp::Point(40,20),5); //myCircle.Draw(); return 0; } |
1 2 | collect2: ld returned 1 exit status |
Dat is toch raar want Circle zou toch gewoon een virtual table moeten hebben aangezien zijn base class puur virtueel is?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:56 schreef Cruise.Elroy het volgende:
even een recompile ofzo? hij zegt dat Circle geen virtual table heeft, en blijkbaar ergens niet als derived class is gedefinieerd?
Geen idee verder.
Hmm... daar heb je idd een puntquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 14:44 schreef thabit het volgende:
Hij is public in Shape. Dus als je een object van type Shape hebt, en weet niet wat voor Shape het is, moet je wel Rotate erop kunnen aanroepen. Maar goed, dat terzijde.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 | #define SHAPE_H namespace shp{ class Point{ unsigned short X,Y; public: Point(unsigned short x,unsigned short y):X(x),Y(y) {} unsigned short get_X(){return X;} unsigned short get_Y(){return Y;} }; class Shape{ public: virtual void Rotate(int)=0; virtual void Draw()=0; virtual bool is_Closed()=0; }; class Polygon:public Shape{ public: bool is_Closed(){return true;} }; class Circle:public Shape{ Point _CENTER; unsigned _RADIUS; public: Circle(Point p,unsigned r):_CENTER(p),_RADIUS(r){} void Rotate(int); void Draw(); bool is_Closed(){return true;} }; } #endif |
Ja, iknow ik heb geen .cpp file maar die heb ik voor classes toch ook niet nodig??quote:
Hehe, daar kwam ik idd ook net achter...quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 15:18 schreef thabit het volgende:
Dan zit daar dus het probleem: de functies Circle::Rotate en Circle::Draw zijn alleen gedeclareerd, maar niet gedefinieerd. Dat vindt de linker niet zo grappig (vandaar ook een 'ld' error: het compilen gaat op zich goed, alleen het linken wil niet).
Maar hij roept Rotate en Draw niet aanquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 15:18 schreef thabit het volgende:
Dan zit daar dus het probleem: de functies Circle::Rotate en Circle::Draw zijn alleen gedeclareerd, maar niet gedefinieerd. Dat vindt de linker niet zo grappig (vandaar ook een 'ld' error: het compilen gaat op zich goed, alleen het linken wil niet).
C++ is geen Python.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 15:23 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Maar hij roept Rotate en Draw niet aan
jepquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 15:31 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Wel rare error voor een linkerfout. Maar is het nu gefixed?
hoe zo als reference dan? kost dan minder resources?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 15:25 schreef thabit het volgende:
Nog wat algemene opmerkingen: als je een base class aanmaakt, waar je classes van wilt afleiden, is het raadzaam om ook de destructor virtual te maken. En in de constructor van Circle kun je Point beter als reference doorgeven dan als value.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |