abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 mei 2010 @ 23:23:45 #101
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_81321832
quote:
Op zondag 7 maart 2010 11:56 schreef LucasHulshof het volgende:
Een erg goede en gratis IDE, voor zowel windows/linux, gericht op het ontwikkelen van software met het QT framework (o.a. google earth maakt hier gebruik van)
QTCreator

Het QT Framework verlost je van het broddelwerk genaamd "windows api" en is compleet object georienteerd. Een aanrader voor iedereen die serieus portable software wil schrijven.
Afgelopen november een editie van Linux Magazine gekocht, meteen verslaafd geraakt door de Qt Framework.
pi_81332846
Dit is trouwens ook wel een goed boek om de basisbeginselen van C++ te leren: http://mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html
  woensdag 12 mei 2010 @ 12:57:03 #103
189216 netolk
maar dan andersom
pi_81336532
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 11:26 schreef thabit het volgende:
Dit is trouwens ook wel een goed boek om de basisbeginselen van C++ te leren: http://mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html
en deze natuurlijk ook:
cplusplus
Beware of the Raping Zebra's
pi_81864451
van cplusplus.com heb ik de volgende code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
// function template
#include <iostream>
using namespace std;

template <class T>
T GetMax (T a, T b) {
  T result;
  result = (a>b)? a : b;
  return (result);
}

int main () {
  int i=5, j=6, k;
  long l=10, m=5, n;
  k=GetMax<int>(i,j);
  n=GetMax<long>(l,m);
  cout << k << endl;
  cout << n << endl;
  return 0;
}


Maar is het niet zo dat de types int en long hetzelfde zijn en dit voorbeeld dus eigenlijk nutteloos is? Met het compilen heb ik in elk geval geen probleem als ik een int aan een long variabele probeer toe te wijzen en andersom (ook als argumenten bij functies niet).
Finally, someone let me out of my cage
pi_81865259
een int een long zijn verschillende types.

Een long is een "long-int"

of er daadwerkelijk verschil in de lengte zit, is afhankelijk van je processor...

Dus

een short is 2 bytes
een long is 4 bytes
en een int is 2 of 4 bytes afhankelijk van je processor.
"Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
pi_81865264
Op 16-bitssystemen (mogelijk van voor jouw tijd ) was een int 16 bit en een long 32 bit.
pi_81876850
Het zijn verschillende types die op de huidige hardware "toevallig" dezelfde grootte hebben. Tenzij je de code gaat compileren op obscure platforms zou ik me er geen zorgen over maken.
pi_81878408
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 12:21 schreef progje het volgende:
een int een long zijn verschillende types.

Een long is een "long-int"

of er daadwerkelijk verschil in de lengte zit, is afhankelijk van je processor...

Dus

een short is 2 bytes
een long is 4 bytes
en een int is 2 of 4 bytes afhankelijk van je processor.
ik snap het, hoewel het wat onlogisch overkomt om de grootte van een variabele af te laten hangen van de processor.
Finally, someone let me out of my cage
pi_81878464
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 12:21 schreef thabit het volgende:
Op 16-bitssystemen (mogelijk van voor jouw tijd ) was een int 16 bit en een long 32 bit.
ik heb het programmeren geleerd in qbasic
Finally, someone let me out of my cage
pi_81878670
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 17:38 schreef minibeer het volgende:

[..]

ik snap het, hoewel het wat onlogisch overkomt om de grootte van een variabele af te laten hangen van de processor.
Is ook raar.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 21:06:19 #111
189216 netolk
maar dan andersom
pi_81889207
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 17:38 schreef minibeer het volgende:

[..]

ik snap het, hoewel het wat onlogisch overkomt om de grootte van een variabele af te laten hangen van de processor.
raar maar waar...

PS.
Hier de groten van alle data typen

Je kan natuurlijk ook de sizeof(agrument) gebruiken om te zien hoe groot iets is.. uitkomst is overigens wel in bytes
Beware of the Raping Zebra's
pi_82084432
quote:
Also, when using SDL, you must have your main() function declared like it is above. You can't use void main() or anything like that.
Finally, someone let me out of my cage
pi_82087740
quote:
Op zondag 30 mei 2010 00:03 schreef minibeer het volgende:

[..]


  zondag 30 mei 2010 @ 03:27:46 #114
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_82090058
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 21:06 schreef netolk het volgende:

[..]

raar maar waar...

PS.
Hier de groten van alle data typen

Je kan natuurlijk ook de sizeof(agrument) gebruiken om te zien hoe groot iets is.. uitkomst is overigens wel in bytes
Ik heb thuis een C++-programmeerboek liggen die datatypes van kleinere groottes heeft. Betreft int en long.
  zondag 30 mei 2010 @ 10:24:33 #115
189216 netolk
maar dan andersom
pi_82091842
quote:
Op zondag 30 mei 2010 03:27 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik heb thuis een C++-programmeerboek liggen die datatypes van kleinere groottes heeft. Betreft int en long.
Dan is dat waarschijnlijk een oud boek...

sizeof is de grootte die jouw computer er van maakt
Beware of the Raping Zebra's
  zondag 30 mei 2010 @ 14:36:27 #116
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_82099776
quote:
Op zondag 30 mei 2010 10:24 schreef netolk het volgende:

[..]

Dan is dat waarschijnlijk een oud boek...

sizeof is de grootte die jouw computer er van maakt
Het gaat om 'Sams Teach Yourself C++ in One Hour a Day'.

Een pijnlijke fout is dat de auteurs van dat boek vermelden dat de long int en de int van dezelfde lengte zijn.
pi_82100862
quote:
Op zondag 30 mei 2010 14:36 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Het gaat om 'Sams Teach Yourself C++ in One Hour a Day'.

Een pijnlijke fout is dat de auteurs van dat boek vermelden dat de long int en de int van dezelfde lengte zijn.
dat is dus alleen bij nieuwe systemen zo,
maar hier staat ook dat de int en de long int even groot zijn:
http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/variables/
Finally, someone let me out of my cage
pi_82101008
quote:
Op zondag 30 mei 2010 01:17 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]


Van een SDL tutorial.
Ik vroeg eerst waarom mensen eigenlijk men een main functie die een int was begonnen, maar dat is dus ook voor dit soort zaken
Finally, someone let me out of my cage
  zondag 30 mei 2010 @ 15:08:01 #119
189216 netolk
maar dan andersom
pi_82101076
quote:
Op zondag 30 mei 2010 15:03 schreef minibeer het volgende:

[..]

dat is dus alleen bij nieuwe systemen zo,
maar hier staat ook dat de int en de long int even groot zijn:
http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/variables/
ja nieuwe systemen hebben dat zo en daarom staat dat er waarschijnlijk aangezien (bijna) niemand die oude systemen nog gebruikt en er zeker geen programma's meer voor gemaakt worden
Beware of the Raping Zebra's
  zondag 30 mei 2010 @ 15:09:08 #120
189216 netolk
maar dan andersom
pi_82101124
quote:
Op zondag 30 mei 2010 15:06 schreef minibeer het volgende:

[..]

Van een SDL tutorial.
Ik vroeg eerst waarom mensen eigenlijk men een main functie die een int was begonnen, maar dat is dus ook voor dit soort zaken
gewoon int nemen dan zit je altijd goed
Beware of the Raping Zebra's
  zondag 30 mei 2010 @ 15:10:27 #121
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_82101186
quote:
Op zondag 30 mei 2010 15:03 schreef minibeer het volgende:

[..]

dat is dus alleen bij nieuwe systemen zo,
maar hier staat ook dat de int en de long int even groot zijn:
http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/variables/
Oh, oké.
pi_82103691
klopt het dat het niet mogelijk is om mode 13 graphics in visual c++ te doen? Dat zou niet werken omdat dat een 32-bits compiler is ofzo (verder snap ik hier de ballen van). Het zou wel kunnen in SDL, maar ik zou liever eerst om te oefenen mijn programmatjes uit qbasic naar c++ 'vertalen'. En dan kijken hoe snel ze zijn natuurlijk...
Maar dit zit er dus niet in?
Finally, someone let me out of my cage
pi_82104011
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:02 schreef minibeer het volgende:
klopt het dat het niet mogelijk is om mode 13 graphics in visual c++ te doen? Dat zou niet werken omdat dat een 32-bits compiler is ofzo (verder snap ik hier de ballen van). Het zou wel kunnen in SDL, maar ik zou liever eerst om te oefenen mijn programmatjes uit qbasic naar c++ 'vertalen'. En dan kijken hoe snel ze zijn natuurlijk...
Maar dit zit er dus niet in?
Mode 13 is iets van 20 jaar geleden. Tegenwoordig heb je geen palette meer van 256 kleuren Het heeft niets met de taal te maken, maar meer met het feit dat al die systemen uit het DOS-tijdperk stammen en niet meer 1-2-3 beschikbaar zijn.

Ik kan je aanraden om toch SDL te gebruiken, maar misschien eerst C++ goed onder de knie krijgen.
pi_82104492
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:10 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Mode 13 is iets van 20 jaar geleden. Tegenwoordig heb je geen palette meer van 256 kleuren Het heeft niets met de taal te maken, maar meer met het feit dat al die systemen uit het DOS-tijdperk stammen en niet meer 1-2-3 beschikbaar zijn.

Ik kan je aanraden om toch SDL te gebruiken, maar misschien eerst C++ goed onder de knie krijgen.
Met qbasic kan je wel gewoon screen 13 graphics en alles doen (tot en met XP werkt dat prima). Beetje jammer, want ik vind graphics wel een van de leukere dingen om te doen, en om nou met SDL te beginnen terwijl ik c++ nog niet echt goed ken... maarja.
Finally, someone let me out of my cage
pi_82105350
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:21 schreef minibeer het volgende:

[..]

Met qbasic kan je wel gewoon screen 13 graphics en alles doen (tot en met XP werkt dat prima). Beetje jammer, want ik vind graphics wel een van de leukere dingen om te doen, en om nou met SDL te beginnen terwijl ik c++ nog niet echt goed ken... maarja.
Ik kom ook uit een QBasic achtergrond, en het is wel even wennen.
Als je echt wilt, kan je heel snel een applicatie uit de grond stampen in win32 met een scherm en een tekencanvas (zonder extra libs te hoeven downloaden)

// maken en registeren van een window:
RegisterWindowEx()
CreateWindowEx ()
ShowWindow()
// functie die je moet maken waarin je events afhandeld
WindowProc()

// maken van een tekencanvas
CreateDIBSection()
GetDC()
SelectObject()

// kopieren van het tekencanvas naar de oppervlakte van je windowBitBlt()
BitBlt()

// Afhandelen van window-events:
GetMessage()
en dan de events:

WM_PAINT (herschrijven van je window)
beetje muis-events afvangen:
WM_MOUSEMOVE
WM_LBUTTONDOWN

Het is even googlen maar dan heb je in een dag wel een werkend framework waar je redelijk snel op kan tekenen. Het is alleen allemaal event driven, dus als je wilt animeren zul je iets met CreateTimer() moeten doen of met GetTickCount() de tijd in ms opvragen en dat in het GetMessage() loopje zelf doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')