abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78822063
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:06 schreef slacker_nl het volgende:
Om Iblis z'n argumenten voor transparantie kracht bij te zetten:
[..]

Bron: http://wijvertrouwenstemc(...)/b/be/HAN8061A02.pdf
Ik heb nu al diverse malen uitgelegd hoe een stemcomputer gecontroleerd kan worden. Alleen dan vooraf ipv achteraf. Of beide.
Ja het is anders en de procedures zullen anders moeten. Maar het is niet moeilijker, onveiliger of slechter dan stemmen met potlood.
Leaf
  zaterdag 6 maart 2010 @ 18:47:54 #102
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78822239
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:39 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

[..]

1. Dat was niet simpel
2. Er was alleen iets te herkennen als iemand op het CDA stemde.
3. Er was niet na te gaan wie daar op stemde.

Dus als je het niet heel erg vind, neem ik die bewering van die loods ook met een korrel zout. Slordig als het gebeurd is, maar ook dat is iets wat te verhelpen is.
1. Niet simpel voor jou of niet simpel voor de hacker? Wat moeilijk is voor jou is een triviaal iets voor de hacker/expert.

2. Dus het kiesgeheim is geschonden, de partij is bekend, de kiezer ge-identificeerd. Dus onwettelijk.

3. Dat kan je zien, dus het moet bekend zijn wie het heeft gestemd, als ik de hele dag met een aparaatje in een stemlokaal ben, het spul afluister en tape dan weet ik precies wie wat heeft gestemd. Zie punt 2.

En je mag het met een korrel zout nemen, punt is dat ze in een onbeveiligde loods opgeslagen waren, niet goed voor apparaten die strict gecontroleerde toegang vereisen. En dus kan de overheid niet garanderen dat er niet met die spullen is gerommeld. Dus mogen ze niet gebruikt worden bij verkiezingen, lijkt me simpel.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_78822263
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:43 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

De sloten van die stemmachines voldoen ook niet, hotellopers schijnen ze te kunnen openmaken.

En als de verzegeling gebroken is moet je nieuwe stemcomputers aanschaffen omdat je de bewuste machines goed moet nakijken en dat zal echt niet in zo'n vaartje gaan. Verzegeling gebroken == niet meer te vertrouwen. Dus moet je meerdere goed beveiligde opslagpunten hebben, plus een budget en capaciteit hebben om de klappen op te vangen.

Denk dat papier toch wel de makkelijkste oplossing is, minder kosten aan opslag, beveiliging en sneller te vervangen.
Nieuw slot erop dan. Al dan niet met verzegeling.
Een verzegeling zorgt er wel voor dat iemand die er misbruik van wilt maken inziet dat het geen zin heeft om de computer te kraken. Immers het is meteen zichtbaar dat zijn werk geen resultaat zal hebben.
Dus ik denk niet dat het dan zo'n vaart zal lopen met 'uigeschakelde' computers.

Jullie zijn er goed in het verzinnen van extreme situaties en problemen. Gelukkig waren de uitvinders van de afgelopen eeuwen niet zo bang om nieuwe dingen de kans te geven. Anders hadden we nu nog zonder licht en auto gezeten.
Leaf
pi_78822358
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:47 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

1. Niet simpel voor jou of niet simpel voor de hacker? Wat moeilijk is voor jou is een triviaal iets voor de hacker/expert.

2. Dus het kiesgeheim is geschonden, de partij is bekend, de kiezer ge-identificeerd. Dus onwettelijk.

3. Dat kan je zien, dus het moet bekend zijn wie het heeft gestemd, als ik de hele dag met een aparaatje in een stemlokaal ben, het spul afluister en tape dan weet ik precies wie wat heeft gestemd. Zie punt 2.

En je mag het met een korrel zout nemen, punt is dat ze in een onbeveiligde loods opgeslagen waren, niet goed voor apparaten die strict gecontroleerde toegang vereisen. En dus kan de overheid niet garanderen dat er niet met die spullen is gerommeld. Dus mogen ze niet gebruikt worden bij verkiezingen, lijkt me simpel.
Wat nu als er 4 mensen tegelijk stemmen? De 1 op het CDA en de andere op de PvdA. Hoe kun jij dan zien wie op het CDA heeft gestemd?
En iemand die de moeite neemt om zo'n ontvanger te bouwen, kan net zo goed de moeite nemen om een klein cameratje in het dak te zetten.
Dat zal minder opvallen dan wanneer 1 iemand de hele dag in of rond het stemlokaal loopt met een ontvanger.

Met wat aanpassingen, welke dat zijn heb ik al uitgelegd, kan de overheid wel garanderen dat er niet met die spullen is gerommeld.
Leaf
  zaterdag 6 maart 2010 @ 18:54:10 #105
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78822445
Dat is te zwart wit, en als IT'er ben ik voor automatisering, maar niet als mijn kiesgeheim wordt geschonden en als ik niet zelf kan controleren en maar moet uitgaan van vertrouwen van de overheid.

Tis geen extreme, ik raad je aan om de docu "Hacking Democracy" te bekijken.
Zie http://www.hackingdemocracy.com/, http://www.google.nl/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=hacking+democracy

Hetlijkt erop dat google vids hem helemaal heeft: http://video.google.com/videoplay?docid=7926958774822130737#

Enjoy.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 18:55:40 #106
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78822497
quote:
Met wat aanpassingen, welke dat zijn heb ik al uitgelegd, kan de overheid wel garanderen dat er niet met die spullen is gerommeld.
En hoe zijn die garanties te controleren door burgers en/of andere instellingen (NGO's)?
pi_78822688
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:55 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

En hoe zijn die garanties te controleren door burgers en/of andere instellingen (NGO's)?
Burgers die meekijken dat de goede software er op komt, meekijken dat de computer verzegeld wordt en bij plaatsen in stemlokaal nog steeds intact.
Meedoen met het proef stemmen vooraf, kijken of jouw keuzes ook zo uit de computer rollen.
Meedoen met het proef stemmen achteraf, kijken of jouw keuzes ook zo uit de computer rollen.

Maar zeg eens, hoevaak ben jij al bij het tellen van de stemmen aanwezig geweest om dat te controleren?
Ik zie wel veel mensen zeggen dat dat zo belangrijk is, maar ik heb niet het idee dat die mensen daar ook echt zelf aan meewerken.
Leaf
pi_78822763
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:54 schreef slacker_nl het volgende:
Dat is te zwart wit, en als IT'er ben ik voor automatisering, maar niet als mijn kiesgeheim wordt geschonden en als ik niet zelf kan controleren en maar moet uitgaan van vertrouwen van de overheid.

Tis geen extreme, ik raad je aan om de docu "Hacking Democracy" te bekijken.
Zie http://www.hackingdemocracy.com/, http://www.google.nl/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=hacking+democracy

Hetlijkt erop dat google vids hem helemaal heeft: http://video.google.com/videoplay?docid=7926958774822130737#

Enjoy.
Sorry, maar ik ga geen (subjectieve) docu's van 1 uur en 21 minuten kijken. Mijn aluminium papier is op.

En dat het kiesgeheim geschonden zou worden door het herkennen van speciale tekens is ook te verhelpen. Prima om kritiek te hebben, maar blijf niet vasthouden aan gedane zaken.
Leaf
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:09:16 #109
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78822961
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:01 schreef VancouverFan het volgende:
Burgers die meekijken dat de goede software er op komt, meekijken dat de computer verzegeld wordt en bij plaatsen in stemlokaal nog steeds intact.
Meedoen met het proef stemmen vooraf, kijken of jouw keuzes ook zo uit de computer rollen.
Meedoen met het proef stemmen achteraf, kijken of jouw keuzes ook zo uit de computer rollen.

Maar zeg eens, hoevaak ben jij al bij het tellen van de stemmen aanwezig geweest om dat te controleren?
Ik zie wel veel mensen zeggen dat dat zo belangrijk is, maar ik heb niet het idee dat die mensen daar ook echt zelf aan meewerken.
Ik heb zelf nog nooit meegekeken bij het stemmen, maar dat doet niks af aan het argument dat het niet te controleren is. Wat ik erger vind is dat de mogelijkheid tot controle ongedaan wordt gemaakt, zonder dat iemand dat goed kan controleren. Dat is het grootste bezwaar.

Dat ik nu geen gebruik maak van het recht betekend niet dat ik dat nooit zou doen.

Meekijken of de goede software geladen wordt is denk ik niet mogelijk, omdat het vaak om bedrijfsgeheimen gaat. En ik kan het vooraf en achteraf en tijdens gaan controleren, maar feit is wel dat met papieren stembiljetten er maar 1 controle punt is, en dat is de daadwerkelijke telling.

Ik zie niet welke vooruitgang een stemcomputer dan heeft als het meer kost (meer punten van controle) en meer POF's heeft dan een papieren stembiljet.
pi_78822973
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:39 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

[..]

1. Dat was niet simpel
2. Er was alleen iets te herkennen als iemand op het CDA stemde.
3. Er was niet na te gaan wie daar op stemde.

Dus als je het niet heel erg vind, neem ik die bewering van die loods ook met een korrel zout. Slordig als het gebeurd is, maar ook dat is iets wat te verhelpen is.
Lees je in:
Fraude met stemmachines: democratie loopt ernstig gevaar! #2
Fraude met stemmachines: democratie loopt ernstig gevaar!
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:11:28 #111
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78823062
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:03 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Sorry, maar ik ga geen (subjectieve) docu's van 1 uur en 21 minuten kijken. Mijn aluminium papier is op.

En dat het kiesgeheim geschonden zou worden door het herkennen van speciale tekens is ook te verhelpen. Prima om kritiek te hebben, maar blijf niet vasthouden aan gedane zaken.
Dan houdt het op, het heeft kritiek op controleerbaarheid, openheid van software die gebruikt wordt op de stemcomputers en andere zaken. Als je zo hoog van de toren blijft schreeuwen dat een stemcomputer betrouwbaar en veilig is, maar dan niet een gedocumenteerd iets wilt zien waar deze punten aan de kaak gesteld worden, houdt de discussie op. Bye bye.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:13:46 #112
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78823161
Maar de vraag is: wat is de winst van elektronisch stemmen? Ik geloof inderdaad wel dat het uiteindelijk allemaal goed beveiligd, bewaakt en gecontroleerd kan worden zodat controleerbaarheid weliswaar voor vertrouwen ingeruild wordt, maar vertrouwen dat ergens op gebaseerd is.

Wat winnen we dan? 3 uur eerder uitslag op TV?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:16:14 #113
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78823241
Lijkt me duidelijk, als tijdwinst voor de TV het enige uitgangspunt is, dan verruil ik vertrouwen dus never nooit in voor controleerbaarheid.
pi_78823329
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:13 schreef Iblis het volgende:
Maar de vraag is: wat is de winst van elektronisch stemmen? Ik geloof inderdaad wel dat het uiteindelijk allemaal goed beveiligd, bewaakt en gecontroleerd kan worden zodat controleerbaarheid weliswaar voor vertrouwen ingeruild wordt, maar vertrouwen dat ergens op gebaseerd is.

Dat, en daarnaast:
- Meer geldige stemmen, omdat de domme stemmer niet bijv. alle rondjes van een partij kan inkleuren
- Meer onjuiste stemmen, als een stembureaumedewerker besluit om slechtziende bejaarden te "helpen"
- Geen kleine telfoutjes meer
- Kans op een ramp van nationale omvang als de software achteraf toch niet bleek te deugen

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2010 19:19:30 ]
pi_78823613
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:09 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Ik heb zelf nog nooit meegekeken bij het stemmen, maar dat doet niks af aan het argument dat het niet te controleren is. Wat ik erger vind is dat de mogelijkheid tot controle ongedaan wordt gemaakt, zonder dat iemand dat goed kan controleren. Dat is het grootste bezwaar.

Dat ik nu geen gebruik maak van het recht betekend niet dat ik dat nooit zou doen.

Meekijken of de goede software geladen wordt is denk ik niet mogelijk, omdat het vaak om bedrijfsgeheimen gaat. En ik kan het vooraf en achteraf en tijdens gaan controleren, maar feit is wel dat met papieren stembiljetten er maar 1 controle punt is, en dat is de daadwerkelijke telling.

Ik zie niet welke vooruitgang een stemcomputer dan heeft als het meer kost (meer punten van controle) en meer POF's heeft dan een papieren stembiljet.
Ik heb nu al diverse malen uitgelegd hoe de controle prima kan plaatsvinden. Ik zie vanuit jou geen onderbouwing waarom dat geen goede manier is.

Die daadwerkelijke telling van papieren stemmen is wel een subjectief iets. De meeste stemmen zullen gewoon goed en duidelijk zijn. Maar wat met een biljet van iemand waarbij er twee rode vlekken zijn en lijkt of het twee keer gestemd is. Of maar 1 klein rood puntje van iemand die niet hard genoeg gedrukt heeft?

En je ziet nu ook al twijfel ontstaan als de telling lang duurt. Kijk maar naar Rotterdam. Spanningen tussen partijen bouwen op en zorgen ervoor dat de uiteindelijk ontstane coaltie toch een vlaag van twijfel opgestempeld krijgt. 'Hebben zij echt de meeste stemmen gekregen?' Gaat een hertelling de definitieve uitslag brengen? Wie garandeert mij dan dat dat geen politiek spelletje wordt?
Is dat een ideale situatie?
Leaf
pi_78823670
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:13 schreef Iblis het volgende:

Kijk eens naar de strijd die nu in Rotterdam is geweest. Pastors kan de weigering voor hertelling gebruken om telkens weer aan de poten van de PvdA te zagen.
Leaf
pi_78823719
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat, en daarnaast:
- Meer geldige stemmen, omdat de domme stemmer niet bijv. alle rondjes van een partij kan inkleuren
- Meer onjuiste stemmen, als een stembureaumedewerker besluit om slechtziende bejaarden te "helpen"
En waarom zou die slechtziende bejaarde met potlood dan wel goed stemmen?
quote:
- Geen kleine telfoutjes meer
- Kans op een ramp van nationale omvang als de software achteraf toch niet bleek te deugen
Daarom ga je dus vooraf controleren.

En we hebben nu al diverse malen met stemmachines gewerkt. Waar bleek het achteraf fout te zijn?
Leaf
pi_78823749
quote:
Ik heb me genoeg ingelezen, ook zonder die sites.
Zeg maar waar ik het fout heb. Daar heb ik heel wat meer aan dan een linkje naar 100'den posts...
Leaf
pi_78823822
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:29 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

En waarom zou die slechtziende bejaarde met potlood dan wel goed stemmen?
Omdat dat, in tegenstelling tot een computer, voor hun geen eng en onbegrijpelijk ding is. En misbruik van onwetendheid dus minder makkelijk is.
quote:
[..]

Daarom ga je dus vooraf controleren.

En we hebben nu al diverse malen met stemmachines gewerkt. Waar bleek het achteraf fout te zijn?
Geen idee. De software was strikt geheim, in ieder geval die van de Nedap-machines, dus niemand heeft ooit kunnen controleren of de uitslagen wel juist waren.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2010 19:33:51 ]
pi_78824041
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:11 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Dan houdt het op, het heeft kritiek op controleerbaarheid, openheid van software die gebruikt wordt op de stemcomputers en andere zaken. Als je zo hoog van de toren blijft schreeuwen dat een stemcomputer betrouwbaar en veilig is, maar dan niet een gedocumenteerd iets wilt zien waar deze punten aan de kaak gesteld worden, houdt de discussie op. Bye bye.
Ik heb in mijn leven al teveel tijd verspild aan dergelijke complot filmpjes.
Als het nou zou gaan over Nederland en hoe daar de boel te manipuleren valt, zou ik nog wel eens kijken. Maar het gaat over Amerika. En dat daar de boel te manipuleren valt wil ik zonder die docu ook nog wel geloven.

Ondertussen heb ik naar mijn mening genoeg mogelijkheden gegeven om stemmen per computer veiliger te maken, als jij dat consequent niet wil horen is het inderdaad Bye Bye.
Leaf
pi_78824152
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Omdat dat, in tegenstelling tot een computer, voor hun geen eng en onbegrijpelijk ding is. En misbruik van onwetendheid dus minder makkelijk is.
[..]

Geen idee. De software was strikt geheim, in ieder geval die van de Nedap-machines, dus niemand heeft ooit kunnen controleren of de uitslagen wel juist waren.
Maar hoe weet die slechtziende bejaarde zo goed hoe het stembiljet werkt en welk vakje ze aan moet kruisen?
Die stemcomputers zijn echt geen dingen om een raket mee te lanceren. Vakje drukken waar je op wil stemmen, schermpje aflezen, bevestigen. Klaar.

En er waren ook geen andere redenen om aan te nemen dat het fout was? Ook bij de andere machines? Exit polls waren vergelijkbaar met de uitslag?
Dus we kunnen wel met grote zekerheid zeggen dat het goed heeft gewerkt. Of zijn we van die typische Nederlandse zeikerds die perse willen dat het fout gaat zodat we wat te zeiken hebben?
Leaf
pi_78824222
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:30 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik heb me genoeg ingelezen, ook zonder die sites.
Zeg maar waar ik het fout heb. Daar heb ik heel wat meer aan dan een linkje naar 100'den posts...
Dat zijn geen sites, maar eerdere topics hierover. Waarin o.a. aan bod komt hoe er is ingebroken in de loods waarin stemmachines opgeslagen werden. Waar jij aan twijfelde of dat wel gebeurd was.
pi_78824307
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat zijn geen sites, maar eerdere topics hierover. Waarin o.a. aan bod komt hoe er is ingebroken in de loods waarin stemmachines opgeslagen werden. Waar jij aan twijfelde of dat wel gebeurd was.
En bij twijfel heb ik ook al uitgesproken hoe dat gecontroleerd kan worden: Beveiligde loods en/of computers verzegelen.
Het blijft herhalen hier
Leaf
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:48:46 #124
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78824311
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:43 schreef VancouverFan het volgende:
En er waren ook geen andere redenen om aan te nemen dat het fout was? Ook bij de andere machines? Exit polls waren vergelijkbaar met de uitslag?
Exit polls hebben een ruime foutmarge.
quote:
Dus we kunnen wel met grote zekerheid zeggen dat het goed heeft gewerkt. Of zijn we van die typische Nederlandse zeikerds die perse willen dat het fout gaat zodat we wat te zeiken hebben?
Nee, want we hebben het nooit kunnen controleren. Ik snap niet hoe je kunt zeggen dat het goed heeft gewerkt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:49:43 #125
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78824340
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:28 schreef VancouverFan het volgende:
Kijk eens naar de strijd die nu in Rotterdam is geweest. Pastors kan de weigering voor hertelling gebruken om telkens weer aan de poten van de PvdA te zagen.
En met stemcomputers waar hij de software niet van kon controleren had Pastors vast geen excuus kunnen bedenken? Janmaat kon het wel namelijk.
pi_78824384
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:48 schreef Iblis het volgende:

[..]

Exit polls hebben een ruime foutmarge.
[..]

Nee, want we hebben het nooit kunnen controleren. Ik snap niet hoe je kunt zeggen dat het goed heeft gewerkt.
Dat kan ik me goed voorstellen dat jij dat niet snap. Het is namelijk heel makkelijk om te zeggen dat het niet goed heeft gewerkt. Een lekker makkelijke stelling die je niet hoeft te bewijzen en het is moeilijk om te bewijzen dat het wel heeft gewerkt.
Lekker simpel toch dat oordelen op vermoedens, mogelijkheden en doemdenken.

Als exit polls aangeven dat het CDA ruim wint en het blijkt de PvdA te zijn, is er wel wat om over na te denken.
Leaf
pi_78824420
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:48 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

En bij twijfel heb ik ook al uitgesproken hoe dat gecontroleerd kan worden: Beveiligde loods en/of computers verzegelen.
Het blijft herhalen hier
En daarvan is al op gereageerd dat daar kosten aan verbonden zijn. Aan het hele ontwikkelen, testen, controleren en beveiligen van die stemmachines zijn meer kosten verbonden dan aan stemmen met potlood en papier. En waarom? Om een paar uur eerder de uitslag te weten. Da's zonde van de investering. En die investering wordt door de overheid gedaan, dus door ons allemaal. Heb ik liever dat ze het aan iets nuttigers besteden.
En zoals gezegd: met papier heb je nog een controlemogelijkheid achteraf, die heb je met stemmachines niet. Tenzij je gaat werken met een papertrail, maar waarom zou je dan überhaupt investeren in stemmachines.
pi_78824448
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:51 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dat kan ik me goed voorstellen dat jij dat niet snap. Het is namelijk heel makkelijk om te zeggen dat het niet goed heeft gewerkt. Een lekker makkelijke stelling die je niet hoeft te bewijzen en het is moeilijk om te bewijzen dat het wel heeft gewerkt.
Lekker simpel toch dat oordelen op vermoedens, mogelijkheden en doemdenken.

Als exit polls aangeven dat het CDA ruim wint en het blijkt de PvdA te zijn, is er wel wat om over na te denken.
Oordelen op vertrouwen dat het wel goed gegaan is, is net zo makkelijk.
pi_78824603
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

En met stemcomputers waar hij de software niet van kon controleren had Pastors vast geen excuus kunnen bedenken? Janmaat kon het wel namelijk.
Vast wel. Maar een deel van de onrust is ontstaan door een onduidelijke uitslag die lang op zich liet wachten. Dat is bij een computer niet het geval.
Leaf
pi_78824653
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:52 schreef Wombcat het volgende:

[..]

En daarvan is al op gereageerd dat daar kosten aan verbonden zijn. Aan het hele ontwikkelen, testen, controleren en beveiligen van die stemmachines zijn meer kosten verbonden dan aan stemmen met potlood en papier. En waarom? Om een paar uur eerder de uitslag te weten. Da's zonde van de investering. En die investering wordt door de overheid gedaan, dus door ons allemaal. Heb ik liever dat ze het aan iets nuttigers besteden.
En zoals gezegd: met papier heb je nog een controlemogelijkheid achteraf, die heb je met stemmachines niet. Tenzij je gaat werken met een papertrail, maar waarom zou je dan überhaupt investeren in stemmachines.
Potloden, stembussen en stembiljetten kosten ook geld.
Heb jij een overzicht van al die kosten?

En wat mij betreft mag een duidelijke en overzichtelijke democratie best wel wat kosten.

Zoals al zo vaak gezegd, die papieren controle achteraf bied ruimte voor subjectiviteit.
Leaf
  zaterdag 6 maart 2010 @ 20:00:09 #131
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_78824673
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:35 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Gewoon een chemisch zuur dat op het vakje van kandidaat X wordt gedaan. Gaat pas reageren na een Y aantal dagen.
Of een chemisch zuur dat juist de het rood bij een bepaalde partij weghaald.
quote:
Nu dan deel 2 van mijn vraag: Hoe komt men aan die software om te veranderen en kan men de veranderde software in de computer zetten?
Is al uitgebreid aangegeven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_78824734
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:53 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Oordelen op vertrouwen dat het wel goed gegaan is, is net zo makkelijk.
Met de controles die ik in gedachten heb, kun je volgens mij een heel goed oordeel geven of het goed is gegaan.
Van jou en anderen heb ik nog geen goede onderbouwing gezien waarom die controle niet zou werken.
Leaf
pi_78824807
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:59 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Potloden, stembussen en stembiljetten kosten ook geld.
Heb jij een overzicht van al die kosten?
Een permanent beveiligde loods zal ongetwijfeld duurder zijn dan stembussen die je onbeveiligd kunt opslaan en papier wat je kort voor de verkiezingen kunt laten drukken en dan in een kluis (die elke gemeente al heeft) kunt bewaren.
quote:
En wat mij betreft mag een duidelijke en overzichtelijke democratie best wel wat kosten.
Dat mag. Maar als het goedkoper kan, is dat natuurlijk beter.
quote:
Zoals al zo vaak gezegd, die papieren controle achteraf bied ruimte voor subjectiviteit.
Zoals al zo vaak gezegd. Stemmen op een computer biedt tijdens het stemmen ruimte voor subjectiviteit/fouten. Alleen ontdek je die niet. De bejaarde die op de verkeerde knop druk, of niet ziet dat er al op een knop is gedrukt is al vaker langsgekomen.
Een stembiljet is wat dat betreft voor iedereen veel inzichtelijker.
pi_78824834
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[..]

Is al uitgebreid aangegeven
Waar dan?
Ik heb nog niemand een methode zien geven om verzegelde machines ongemerkt aan te passen.
Leaf
pi_78824838
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:02 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Met de controles die ik in gedachten heb, kun je volgens mij een heel goed oordeel geven of het goed is gegaan.
Van jou en anderen heb ik nog geen goede onderbouwing gezien waarom die controle niet zou werken.
Je bent afhankelijk van specialisten. En hackers lopen regelmatig voor op de specialisten.
Het proces is niet voor iedereen inzichtelijk, een papieren proces wel.
pi_78825422
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:52 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Omdat je dan de uitslag sneller hebt. En omdat je dan geen discussie meer hoeft te voeren waar de grens tussen een geldig en een ongeldig stembiljet ligt, zodat het resultaat minder voor discussie vatbaar is. Ook bij een handmatige hertelling, want die zal dan als het goed is niet of nauwelijks van de computerscore afwijken, wat dan een bevestiging is van de eerder gemelde uitslag.

Vanwege de papertrail kun je met veel minder strenge eisen aan hard- en software werken. De computer met papertrail kan dus wellicht met relatief lage kosten de voordelen van computerstemmen en de voordelen van met potlood stemmen met elkaar verenigen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2010 20:24:34 ]
pi_78825460
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:04 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Een permanent beveiligde loods zal ongetwijfeld duurder zijn dan stembussen die je onbeveiligd kunt opslaan en papier wat je kort voor de verkiezingen kunt laten drukken en dan in een kluis (die elke gemeente al heeft) kunt bewaren.
Permanent hoeft niet. Zeker niet als je de computer gaat verzegelen. Dan is meteen duidelijk of er mee geknoeid is en dus ook niet interessant voor mensen die er misbruik van willen maken.
quote:
Dat mag. Maar als het goedkoper kan, is dat natuurlijk beter.

[..]

Zoals al zo vaak gezegd. Stemmen op een computer biedt tijdens het stemmen ruimte voor subjectiviteit/fouten. Alleen ontdek je die niet. De bejaarde die op de verkeerde knop druk, of niet ziet dat er al op een knop is gedrukt is al vaker langsgekomen.
Een stembiljet is wat dat betreft voor iedereen veel inzichtelijker.
Een bejaarde kan nu al net zo goede fout in gaan. Zou nu ook niet kunnen zien dat er al een vakje is ingekleurd.
Ga aub geen dingen verzinnen die pas bij een stemcomputer nieuw zouden zijn...

Overigens, voor elke stemsessie met de PC wordt gekeken of er niet al iets is ingevuld....
Leaf
pi_78825508
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:05 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Je bent afhankelijk van specialisten. En hackers lopen regelmatig voor op de specialisten.
Het proces is niet voor iedereen inzichtelijk, een papieren proces wel.
Er is nu ook maar een kleine groep mensen die daadwerkelijk in de gaten houd of het stemmen goed gaat.
Ga niet doen alsof jij en zoveel anderen er boven op zitten om het in de gaten te houden.
Leaf
pi_78825623
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:25 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Er is nu ook maar een kleine groep mensen die daadwerkelijk in de gaten houd of het stemmen goed gaat.
Ga niet doen alsof jij en zoveel anderen er boven op zitten om het in de gaten te houden.
Nu kan iedereen het in de gaten houden, en doet een kleine groep het.
Dan kan alleen een kleine groep het in de gaten houden, dus doen véél minder mensen het.
pi_78825683
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:24 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Permanent hoeft niet. Zeker niet als je de computer gaat verzegelen. Dan is meteen duidelijk of er mee geknoeid is en dus ook niet interessant voor mensen die er misbruik van willen maken.
Verzegeling is ook niet waterdicht.
quote:
Een bejaarde kan nu al net zo goede fout in gaan. Zou nu ook niet kunnen zien dat er al een vakje is ingekleurd.
Ga aub geen dingen verzinnen die pas bij een stemcomputer nieuw zouden zijn...

Overigens, voor elke stemsessie met de PC wordt gekeken of er niet al iets is ingevuld....
Een bejaarde kan nu ook in de fout gaan idd, alleen is het nu voor iedereen wel inzichtelijker. Je ziet veel makkelijker of je in de fout gaat.
De stemcomputer geeft iig geen voordeel tegen fouten, wat je wel leek aan te geven.
pi_78825848
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:23 schreef Igen het volgende:

[..]

Omdat je dan de uitslag sneller hebt. En omdat je dan geen discussie meer hoeft te voeren waar de grens tussen een geldig en een ongeldig stembiljet ligt, zodat het resultaat minder voor discussie vatbaar is. Ook bij een handmatige hertelling, want die zal dan als het goed is niet of nauwelijks van de computerscore afwijken, wat dan een bevestiging is van de eerder gemelde uitslag.

Vanwege de papertrail kun je met veel minder strenge eisen aan hard- en software werken. De computer met papertrail kan dus wellicht met relatief lage kosten de voordelen van computerstemmen en de voordelen van met potlood stemmen met elkaar verenigen.
Dat is waar. Maar het is wel een extra investering met als enige voordeel dat je de uitslag een paar uur eerder weet. Het is mij die investering niet waard.

Overigens heeft een papertrail ook nog wel nadelen, denk ik. Je moet de uitslag als burger kunnen controleren, anders heeft het geen zin (je moet dus kunnen zien waarop je gestemd hebt, voordat het papiertje in de stembus gaat). Het kan dan vastlopen, of het papiertje van de vorige stemmer kan blijven hangen. Iemand ziet dan misschien op het papier dat 'ie toch op iemand anders heeft gestemd dan waar 'ie op wilde stemmen. Hij wil dan misschien opnieuw stemmen. Als er gesjoemeld is met de computer, dan ziet geheid iemand dat er iets anders op het papier staat dan 'ie gestemd heeft. Dus je moet de mogelijkheid hebben om de stem af te keuren. Levert ook weer kans op fouten op.

Papier is simpeler en goedkoper imo.
pi_78825993
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:28 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nu kan iedereen het in de gaten houden, en doet een kleine groep het.
Dan kan alleen een kleine groep het in de gaten houden, dus doen véél minder mensen het.
Waarom?
Waarom zou iemand die nu achteraf het tellen in de gaten houd straks het controleren van de machine achter of vooraf niet kunnen doen
Leaf
pi_78826122
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:30 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Verzegeling is ook niet waterdicht.
[..]

Een bejaarde kan nu ook in de fout gaan idd, alleen is het nu voor iedereen wel inzichtelijker. Je ziet veel makkelijker of je in de fout gaat.
De stemcomputer geeft iig geen voordeel tegen fouten, wat je wel leek aan te geven.
Dus de verzegeling van een stembus is ook niet waterdicht. Weer een nadeel tegenover beide systemen tegen elkaar weggestreept.

Hoezo ziet men of een bejaarde de fout in gaat? Wordt er naar het stembiljet gekeken en gevraagd of het goed is?

Ik heb aangegeven dat bij een stemcomputer de keuze op een scherm wordt aangegeven en dat diegene die stemt dan nog moet bevestigen. Lijkt mij een overduidelijk voorbeeld tegen fouten.
Leaf
pi_78826289
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat is waar. Maar het is wel een extra investering met als enige voordeel dat je de uitslag een paar uur eerder weet. Het is mij die investering niet waard.

Overigens heeft een papertrail ook nog wel nadelen, denk ik. Je moet de uitslag als burger kunnen controleren, anders heeft het geen zin (je moet dus kunnen zien waarop je gestemd hebt, voordat het papiertje in de stembus gaat). Het kan dan vastlopen, of het papiertje van de vorige stemmer kan blijven hangen. Iemand ziet dan misschien op het papier dat 'ie toch op iemand anders heeft gestemd dan waar 'ie op wilde stemmen. Hij wil dan misschien opnieuw stemmen. Als er gesjoemeld is met de computer, dan ziet geheid iemand dat er iets anders op het papier staat dan 'ie gestemd heeft. Dus je moet de mogelijkheid hebben om de stem af te keuren. Levert ook weer kans op fouten op.

Papier is simpeler en goedkoper imo.
Daar zijn ook procedures voor te verzinnen. Dat mensen het briefje moeten afscheuren, controleren en in een bus moeten gooien. Als de keuze niet de juiste is of het papier er niet goed uitkomt, de stem terugtrekken. Kan ook allemaal in het hokje gebeuren.
De mederwerkers op het stembureau kunnen ook controleren of er geen papiertje vast blijft zitten.

Wel grappig dat je ontzettend creatief bent in het verzinnen van problemen, maar niet in het verzinnen van oplossingen.
Leaf
pi_78826441
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik heb toch net uitgelegd, nota bene in de post die je quotte, dat er meer voordelen zijn?
quote:
Je bent nou wel heel erg aan het doemdenken.

De stemcomputers hadden al een vrijgaveknop voor de stembureauleider. Je kan natuurlijk makkelijk de bonnetjes van de stemcomputer in een stembus verzamelen, en de stembureauleider een knop geven om de inworp te bevestigen (waarna de stem pas wordt opgeslagen).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2010 20:50:59 ]
  zaterdag 6 maart 2010 @ 21:06:56 #146
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78827022
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:26 schreef VancouverFan het volgende:
Ik heb nu al diverse malen uitgelegd hoe de controle prima kan plaatsvinden. Ik zie vanuit jou geen onderbouwing waarom dat geen goede manier is.
Kijk die docu eens...
quote:
En je ziet nu ook al twijfel ontstaan als de telling lang duurt. Kijk maar naar Rotterdam. Spanningen tussen partijen bouwen op en zorgen ervoor dat de uiteindelijk ontstane coaltie toch een vlaag van twijfel opgestempeld krijgt. 'Hebben zij echt de meeste stemmen gekregen?' Gaat een hertelling de definitieve uitslag brengen? Wie garandeert mij dan dat dat geen politiek spelletje wordt?
Is dat een ideale situatie?
In de tijd dat men nog gewoon met potlood stemde, dus pre 2000/2002 (iirc) had je geen gezeur om hoe lang een telling erover deed. Men (de politici/media) zijn ongeduldig geworden en willen op de dag zelf nog alle resultaten zien. Dat is wellicht een stap vooruit, al betwijfel ik of het daadwerkelijk uitmaakt. Aangezien de periode dat een regering/coalitie zich vormt over het algemeen 3-6 maanden duurt. Daar is 1 a 3 dagen wachten op de uitkomst van de stemmen een druppel op de gloeiende plaat bij.

Er zullen altijd hertellingen zijn, dat zal ook moeten gebeuren met een computer (sterker nog, dat is in de VS gebeurd, zoals te zien is in.. jaja, die docu). En daar zijn ze helemaal niet achter de oorzaak gekomen van de foutieve stemmen op de computer..

Je doet voorkomen alsog stemmen per computer allesmakend is, wat het in mijn ogen niet is. Zoals gezegd, ik ben voorstander van automatiseren, maar in dit geval zie ik weinig tot geen voordelen om te stemmen op een computer, gelet het feit dat het:

1) Duurder is
2) Meer points of failure bevat:
* verzegeling
* Vooraf machine controleren
* Achteraf machine controleren
* Tussendoor machine controleren
* Opslag van de machines dient veilig te zijn
* Source code van de software niet toegankelijk is voor kiezers aangezien het ongetwijfeld als bedrijfsgeheim wordt gezien. Een leuk iets, de RFID chip is bijvoorbeeld ook maar voor een deel vrijgegeven, de plekken waar biometrische gegevens in opgeslagen zijn is bijv. niet vrijgegeven.

Papier heeft het nadeel:
1) Het tellen duurt langer

Ik blijf bij mijn mening dat een stukje papier met daarop mijn stem beter is dan een stemcomputer.
pi_78827171
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:50 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik heb toch net uitgelegd, nota bene in de post die je quotte, dat er meer voordelen zijn?
Je hebt de uitslag sneller, boeiend.
Dat je met de ongeldige stemmen meer discussie hebt, daarmee heb je een punt. Ook daar is best uit te komen. Wat belangrijker is, is de vraag of je met stemcomputers minder blanco stemmen hebt, dan blanco/ongeldige stemmen bij papieren stemmen. Als daar significante verschillen in zitten, is dat een voordeel voor de stemcomputer (er van uitgaande dat het verschil dan bestaat uit onopzettelijke ongeldige stemmen, wat ook nog maar de vraag is).
quote:
Je bent nou wel heel erg aan het doemdenken.

De stemcomputers hadden al een vrijgaveknop voor de stembureauleider. Je kan natuurlijk makkelijk de bonnetjes van de stemcomputer in een stembus verzamelen, en de stembureauleider een knop geven om de inworp te bevestigen (waarna de stem pas wordt opgeslagen).
Anyway meer kans dat er iets foutgaat, zie ook bovenstaande post van slacker.
pi_78827235
@slacker_nl:

Papier heeft ook als nadeel dat je makkelijker per ongeluk ongeldig kan stemmen. En dat er bij het tellen makkelijker fouten kunnen worden gemaakt.

Maar wat vind jij dan van de computer met een paper trail?

Dus een computer waar een bonnetje uitkomt dat je kan controleren en dat in een normale stembus gaat? Dan is de computer slechts een hulpmiddel voor het stemmen en tellen. En omdat je bij onenigheid kan hertellen is het dan ook niet nodig om zulke extreem strenge (en dure) eisen aan de hardware en software te stellen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2010 21:12:57 ]
pi_78827463
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:11 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat je met de ongeldige stemmen meer discussie hebt, daarmee heb je een punt. Ook daar is best uit te komen. Wat belangrijker is, is de vraag of je met stemcomputers minder blanco stemmen hebt, dan blanco/ongeldige stemmen bij papieren stemmen. Als daar significante verschillen in zitten, is dat een voordeel voor de stemcomputer (er van uitgaande dat het verschil dan bestaat uit onopzettelijke ongeldige stemmen, wat ook nog maar de vraag is).
Goeie vraag, ik weet het antwoord daarop niet.
quote:
[..]

Meer mogelijkheden, maar opgeteld nog altijd minder kans, denk ik.
pi_78827642
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Goeie vraag, ik weet het antwoord daarop niet.
[..]

Meer mogelijkheden, maar opgeteld nog altijd minder kans, denk ik.
Zou kunnen, maar ik denk eigenlijk van niet.
En sowieso als sommige van die mogelijkheden (ook al hebben ze een kleine kans) werkelijkheid worden, dan heb je een verkiezing waarmee gesjoemeld is zonder dat je het weet. En de kans daarop moet zo klein mogelijk zijn. En daarvoor is gewoon ouderwets stemmen imo de beste manier.
Een belangrijk aspect is b.v. de broncode. Die was niet openbaar. Dat betekent simpelweg dat je als burger niet kunt weten hoe het zit. Ja, het TNO heeft die stemmachines getest, maar de testrapporten zijn geheim. Sorry hoor, maar dan faalt de openheid van de democratie gewoon.
pi_78827665
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:11 schreef Wombcat het volgende:

[..]

[..]

Zoals nu al 300 keer gezegd, bij een stemcomputer wordt gevraagd je keuze te bevestigen.
Dan is dus exact duidelijk op wie je stemt en dat je uberhaupt gestemd hebt.

Bij het papieren biljet is er geen controle door het papier. Misschien dat je het verkeerde vakje rood maakt, niemand die jou tot de orde roept.
Leaf
pi_78827761
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:24 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar ik denk eigenlijk van niet.
En sowieso als sommige van die mogelijkheden (ook al hebben ze een kleine kans) werkelijkheid worden, dan heb je een verkiezing waarmee gesjoemeld is zonder dat je het weet. En de kans daarop moet zo klein mogelijk zijn. En daarvoor is gewoon ouderwets stemmen imo de beste manier.
Een belangrijk aspect is b.v. de broncode. Die was niet openbaar. Dat betekent simpelweg dat je als burger niet kunt weten hoe het zit. Ja, het TNO heeft die stemmachines getest, maar de testrapporten zijn geheim. Sorry hoor, maar dan faalt de openheid van de democratie gewoon.
Ik heb nergens gezegd dat ik voorstander van die Nedap-machines met geheime software ben hoor.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2010 21:27:25 ]
pi_78827937
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:24 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Zoals nu al 300 keer gezegd, bij een stemcomputer wordt gevraagd je keuze te bevestigen.
Dan is dus exact duidelijk op wie je stemt en dat je uberhaupt gestemd hebt.

Bij het papieren biljet is er geen controle door het papier. Misschien dat je het verkeerde vakje rood maakt, niemand die jou tot de orde roept.
Als je op een stemcomputer op de verkeerde kandidaat drukt, roept ook niemand je tot orde. Dus die controle is er net zomin. Ja je moet nog bevestigen, maar als je op papier de verkeerde kandidaat inkleurt, kun je ook nog een nieuw stembiljet vragen. Zelfde controle dus. Ergo: geen argument vóór de stemmachine.

Bij een stemcomputer is het me wel eens overkomen dat ik nog maar amper op de kandidaat gedrukt had, of er riep al iemand van achter het stemhokje "druk nu op de rode knop". Bij papier wordt er minder druk van buitenaf uitgeoefend, daar kun je beter je tijd nemen.

Overigens bedoelde ik met mijn post, dat als je bij een stemcomputer b.v. 150 blanco stemmen hebt, en bij een papieren stemming 80 blanco en 70 ongeldig, dat het nettoresultaat hetzelfde is. Het wordt natuurlijk anders als je bij een stemcomputer 150 blanco stemmen hebt, en bij een papier stemming 150 blanco en 100 ongeldig. Dan gaat er iets mis.
pi_78827941
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:06 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Kijk die docu eens...
[..]

In de tijd dat men nog gewoon met potlood stemde, dus pre 2000/2002 (iirc) had je geen gezeur om hoe lang een telling erover deed. Men (de politici/media) zijn ongeduldig geworden en willen op de dag zelf nog alle resultaten zien. Dat is wellicht een stap vooruit, al betwijfel ik of het daadwerkelijk uitmaakt. Aangezien de periode dat een regering/coalitie zich vormt over het algemeen 3-6 maanden duurt. Daar is 1 a 3 dagen wachten op de uitkomst van de stemmen een druppel op de gloeiende plaat bij.

Er zullen altijd hertellingen zijn, dat zal ook moeten gebeuren met een computer (sterker nog, dat is in de VS gebeurd, zoals te zien is in.. jaja, die docu). En daar zijn ze helemaal niet achter de oorzaak gekomen van de foutieve stemmen op de computer..

Je doet voorkomen alsog stemmen per computer allesmakend is, wat het in mijn ogen niet is. Zoals gezegd, ik ben voorstander van automatiseren, maar in dit geval zie ik weinig tot geen voordelen om te stemmen op een computer, gelet het feit dat het:

1) Duurder is
2) Meer points of failure bevat:
* verzegeling
* Vooraf machine controleren
* Achteraf machine controleren
* Tussendoor machine controleren
* Opslag van de machines dient veilig te zijn
* Source code van de software niet toegankelijk is voor kiezers aangezien het ongetwijfeld als bedrijfsgeheim wordt gezien. Een leuk iets, de RFID chip is bijvoorbeeld ook maar voor een deel vrijgegeven, de plekken waar biometrische gegevens in opgeslagen zijn is bijv. niet vrijgegeven.

Papier heeft het nadeel:
1) Het tellen duurt langer

Ik blijf bij mijn mening dat een stukje papier met daarop mijn stem beter is dan een stemcomputer.
Het kan wel wezen dat 1 of 3 dagen wachten een druppel op de gloeiende plaat is, maar in die tijd is de basis voor bekvechten en wantrouwen al gelegd.
Leefbaar Rotterdam kan tot in de lengte van dagen roepen dat de PvdA helemaal niet gewonnen had en dat ze onterecht aan de macht zijn. Heeft iemand Bush nog serieus genomen nadat de stemmen voor de zoveelste maal waren herteld?
Je kunt je wat dat betreft wel gaan afvragen of de optie van hertellen wel zoveel beter is voor de democratie.

En nogmaals, ik heb meer vertrouwen in de Nederlandse computers dan de Amerikaans. Het papieren sysyeem van de Amerikanen is al onoverzichtelijk en complex, dus zal het bij de computer niet veel anders zijn.

Zoals ook al eerder gezegd, de democratie mag best wel wat geld kosten wat mij betreft.
En jouw points of failure zijn ook wel willekeurig. Zo zijn er bij het papieren stemmen ook foute punten te verzinnen. Daar wordt ook vooraf gecontroleerd of de bus leeg is, de stembiljetten leeg zijn etc. En die stembiljetten moeten ook veilig worden opgeslagen.

En waarom zou de source code vrij moeten worden gegeven? Aan de ene kant moet alles superbeveiligd worden, risico's moeten uitgesloten worden, maar het belangrijkste wil je vrij geven. Dat snap ik niet goed.
Leaf
pi_78828004
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:27 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat ik voorstander van die Nedap-machines met geheime software ben hoor.
Nee, dat klopt.
Alleen de stemmachines die we hadden, daar was het dus niet prettig geregeld.
Open source software is beter, maar ook daarvan ben ik niet gecharmeerd. Je maakt het kennisniveau hoger dat mensen moeten hebben om het proces te controleren. Het proces moet imo zo inzichtelijk mogelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen.
En zoals slacker aangeeft, het zal al snel onder bedrijfsgeheim vallen.
pi_78828108
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:32 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als je op een stemcomputer op de verkeerde kandidaat drukt, roept ook niemand je tot orde. Dus die controle is er net zomin. Ja je moet nog bevestigen, maar als je op papier de verkeerde kandidaat inkleurt, kun je ook nog een nieuw stembiljet vragen. Zelfde controle dus. Ergo: geen argument vóór de stemmachine.

Bij een stemcomputer is het me wel eens overkomen dat ik nog maar amper op de kandidaat gedrukt had, of er riep al iemand van achter het stemhokje "druk nu op de rode knop". Bij papier wordt er minder druk van buitenaf uitgeoefend, daar kun je beter je tijd nemen.

Overigens bedoelde ik met mijn post, dat als je bij een stemcomputer b.v. 150 blanco stemmen hebt, en bij een papieren stemming 80 blanco en 70 ongeldig, dat het nettoresultaat hetzelfde is. Het wordt natuurlijk anders als je bij een stemcomputer 150 blanco stemmen hebt, en bij een papier stemming 150 blanco en 100 ongeldig. Dan gaat er iets mis.
Behalve dan dat je, zoals jij al aangaf, het verkeerde vakje rood kunt kleuren terwijl je dat niet doorhebt. Bij de stemcomputer wordt het echt gecontroleerd.

Wat weerhield jou ervan om de tijd te nemen? Als je je opgejaagd voelde had je tegen die persoon kunnen zeggen dat je nog wat tijd nodig hebt. Als je dat niet gedaan hebt is dat meer jouw zwakte dan die van de computer of persoon die je probeerde te helpen.

Waarom zou je bij een computer 150 blanco stemmen hebben en bij een papieren stemming 80. Je loopt nu wel heel opzichtig appels met peren te vergelijken.

En leg nou eens uit hoe men bij een bejaarde kan zien dat het misgaat bij het papieren stemmen. Je sugereert dat iemand van het stembureau met die bejaarde gaat controleren of het stembiljet goed is ingevuld. En dat is natuurlijk absurd.
Leaf
pi_78828157
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nee, dat klopt.
Alleen de stemmachines die we hadden, daar was het dus niet prettig geregeld.
Open source software is beter, maar ook daarvan ben ik niet gecharmeerd. Je maakt het kennisniveau hoger dat mensen moeten hebben om het proces te controleren. Het proces moet imo zo inzichtelijk mogelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen.
En zoals slacker aangeeft, het zal al snel onder bedrijfsgeheim vallen.
Waarom is open source software beter?
Waarom aan de ene kant alles op slot moeten gooien en aan de andere kant het belangrijkste opengooien?
Leaf
pi_78828164
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:32 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Het kan wel wezen dat 1 of 3 dagen wachten een druppel op de gloeiende plaat is, maar in die tijd is de basis voor bekvechten en wantrouwen al gelegd.
Leefbaar Rotterdam kan tot in de lengte van dagen roepen dat de PvdA helemaal niet gewonnen had en dat ze onterecht aan de macht zijn. Heeft iemand Bush nog serieus genomen nadat de stemmen voor de zoveelste maal waren herteld?
Je kunt je wat dat betreft wel gaan afvragen of de optie van hertellen wel zoveel beter is voor de democratie.

En nogmaals, ik heb meer vertrouwen in de Nederlandse computers dan de Amerikaans. Het papieren sysyeem van de Amerikanen is al onoverzichtelijk en complex, dus zal het bij de computer niet veel anders zijn.

Zoals ook al eerder gezegd, de democratie mag best wel wat geld kosten wat mij betreft.
En jouw points of failure zijn ook wel willekeurig. Zo zijn er bij het papieren stemmen ook foute punten te verzinnen. Daar wordt ook vooraf gecontroleerd of de bus leeg is, de stembiljetten leeg zijn etc. En die stembiljetten moeten ook veilig worden opgeslagen.

En waarom zou de source code vrij moeten worden gegeven? Aan de ene kant moet alles superbeveiligd worden, risico's moeten uitgesloten worden, maar het belangrijkste wil je vrij geven. Dat snap ik niet goed.
Omdat als het niet open source is, je een black box hebt, die niemand kan controleren. Alleen het testrapport van TNO. Maar dat is geheim.

Punt is dat een voorzitter van een stembureau zelf kan controleren of de stembus leeg is. Hij kan niet zelf controleren of er niet iets in de software zit waardoor van 12:00 tot 18:00 elke 10e stem op een bepaalde kandidaat wordt uitgebracht.

Rotterdam is trouwens een slecht argument voor stemcomputers. Het gaat daar om onregelmatigheden die tijdens het stemmen zijn geweest: meerdere mensen tegelijk in een stemhokje. Dat kan bij computers natuurlijk net zo goed gebeuren. Hertellen van de stemmen heeft dan ook weinig zin (als die onregelmatigheden er inderdaad geweest zijn). Uit de hertelling kun je namelijk niet afleiden of er inderdaad meerdere mensen in het stemhokje waren toen een specifiek stembiljet werd ingevuld. Die discussie was er met stemcomputers dus net zo goed geweest.
pi_78828453
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:36 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Behalve dan dat je, zoals jij al aangaf, het verkeerde vakje rood kunt kleuren terwijl je dat niet doorhebt. Bij de stemcomputer wordt het echt gecontroleerd.

Wat weerhield jou ervan om de tijd te nemen? Als je je opgejaagd voelde had je tegen die persoon kunnen zeggen dat je nog wat tijd nodig hebt. Als je dat niet gedaan hebt is dat meer jouw zwakte dan die van de computer of persoon die je probeerde te helpen.
Klopt, dat zou dan mijn zwakte zijn. Alleen als iemand zegt "druk nu de knop in", dan wordt daar misschien wel naar geluisterd.
quote:
Waarom zou je bij een computer 150 blanco stemmen hebben en bij een papieren stemming 80. Je loopt nu wel heel opzichtig appels met peren te vergelijken.
Bij een stemcomputer kun je niet ongeldig stemmen. Als je dus wel wilt deelnemen aan het stemproces, maar om een of andere reden niet op iemand wilt stemmen, dan moet je blanco stemmen. Bij een papieren stemming kun je dat ook doen door een ongeldige stem uit te brengen. Een ongeldige stem is dan een andere manier om een blanco stem uit te brengen. Als het aantal blanco stemmen op een stemcomputer gelijk is aan het aantal blanco + ongeldige stemmen bij een papieren stemming, dan waren die ongeldige stemmen dus kennelijk opzettelijk.
quote:
En leg nou eens uit hoe men bij een bejaarde kan zien dat het misgaat bij het papieren stemmen. Je sugereert dat iemand van het stembureau met die bejaarde gaat controleren of het stembiljet goed is ingevuld. En dat is natuurlijk absurd.
Dat is al eerder langsgeweest: Stemmen met potlood
Iblis heeft ook ergens aangegeven dat bij stemcomputers meer mensen op de eerste persoon in de tweede kolom van een partij stemmen. Kennelijk gaat er dus toch iets fout.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2010 21:46:22 ]
  zaterdag 6 maart 2010 @ 21:49:44 #160
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78828623
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:12 schreef Igen het volgende:
@slacker_nl:

Papier heeft ook als nadeel dat je makkelijker per ongeluk ongeldig kan stemmen. En dat er bij het tellen makkelijker fouten kunnen worden gemaakt.
Persoonlijk snap ik niet dat mensen ongeldig stemmen, tenzij je echt de intentie hebt om ongeldig te stemmen. Wat is er moeilijk aan om 1 vakje in te kleuren? Een kind van 4 kan het. "Je mag maar een hokje inkleuren, of geen, anders krijg je geen snoepje". Simpel. Ik vind het niet echt een argument om eerlijk te zijn.

Je moet een telling minstens een keer controleren. Misschien dat ze de papieren telling anders moeten doen, wellicht moet je dat gewoon gaan automatiseren. Niet het stemmen zelf op de computer, maar de papieren shizzle dmv van een computer laten lezen. Doen ze ook bij tentamens enzo..
quote:
Maar wat vind jij dan van de computer met een paper trail?

Dus een computer waar een bonnetje uitkomt dat je kan controleren en dat in een normale stembus gaat? Dan is de computer slechts een hulpmiddel voor het stemmen en tellen. En omdat je bij onenigheid kan hertellen is het dan ook niet nodig om zulke extreem strenge (en dure) eisen aan de hardware en software te stellen.
Ik zie het nut er niet van in om een computer met paper-trail te hebben. Je moet en de computer laten tellen en je moet alsnog de papieren tellen. Dan kan je net zo goed alleen papiertjes tellen. Want de uitkomst van de computer moet ten alle tijde gecontroleerd worden.
En de computer moet aan alle eisen voldoen aangezien dat het stemapparaat is. Als je namelijk een verkeerde uitdraai krijgt, wat moet je dan doen?
Is de fout eenmalig? Komt het vaker voor? Hoeveel mensen is het opgevallen? Etc etc. In hoeverre vertrouw je die computer nog? En wat is het proces om die computers te vervangen, te controleren op fouten, etc. Ik denk dat je het stemmen onnodig complex gaat maken. Twee dagen tijdswinst per 4 jaar voor een periode die ergens tussen de 3-6 maanden ligt, en alle extra eisen waaraan computers moeten voldoen (die kosten zal de fabrikant gewoon doorberekenen naar de gebruiker (gemeente) welke die weer doorberekend naar de klant (de burger)).

Zie ook:
quote:
Verder kwamen we er achter dat stemmen met de invoering van de stemcomputer vaak helemaal niet goedkoper was geworden: in Amsterdam zelfs 1 miljoen per verkiezing duurder. Ook de volledige privatisering van de verkiezingen bleek veel verder gevorderd dan we dachten: vooral de firma Sdu viel in dit opzicht op.

Bron: http://wijvertrouwenstemcomputersniet.nl/Wat_is_er_gebeurd
Ik ben van mening dat stemmen per potlood gewoon transparanter, goedkoper, veiliger en beter is.
pi_78828755
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:37 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Omdat als het niet open source is, je een black box hebt, die niemand kan controleren. Alleen het testrapport van TNO. Maar dat is geheim.

Punt is dat een voorzitter van een stembureau zelf kan controleren of de stembus leeg is. Hij kan niet zelf controleren of er niet iets in de software zit waardoor van 12:00 tot 18:00 elke 10e stem op een bepaalde kandidaat wordt uitgebracht.

Rotterdam is trouwens een slecht argument voor stemcomputers. Het gaat daar om onregelmatigheden die tijdens het stemmen zijn geweest: meerdere mensen tegelijk in een stemhokje. Dat kan bij computers natuurlijk net zo goed gebeuren. Hertellen van de stemmen heeft dan ook weinig zin (als die onregelmatigheden er inderdaad geweest zijn). Uit de hertelling kun je namelijk niet afleiden of er inderdaad meerdere mensen in het stemhokje waren toen een specifiek stembiljet werd ingevuld. Die discussie was er met stemcomputers dus net zo goed geweest.
En waarom zou je twijfelen aan het TNO of een andere instelling? Ga je ook zelf onderzoeken of de auto waar je in stapt wel goed is? Ga je zelf onderzoeken of het eten wat je eet niet giftig is?
Ons leven vertrouwen we toe aan dat soort onderzoek bureau's. Maar onze stem niet, alleen maar vanwege een principe....

Zoals ook al diverse malen gezegd, de klok kan aangepast worden zodat de computer niet weet wanneer het echt 12 uur is. Lees nou eens wat er staat in plaats van telkens weer dezelfde verwijten op te lepelen.
Dat je het niet met mij eens bent, prima. Maar ga niet telkens weer dezelfde dingen roepen die allang zijn 'aangepakt'.
Of zeg gewoon dat je perse tegen een stemcomputer bent en niet open staat voor andere ideeën.

Of je het een goed voorbeeld vind of niet, de situatie die ik schets kan wel degelijk ontstaan. In Helmond zijn er ook problemen geweest met het tellen van de stemmen. In de tijd die daarvoor nodig is, kan heel wat onrust ontstaan die nog jaren kan dooretteren.
Leaf
pi_78828968
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Klopt, dat zou dan mijn zwakte zijn. Alleen als iemand zegt "druk nu de knop in", dan wordt daar misschien wel naar geluisterd.
En misschien gebeurd het ook niet overal dat iemand dat roept. Ik heb het in ieder geval nooit meegemaakt en kon rustig stemmen.
quote:
Bij een stemcomputer kun je niet ongeldig stemmen. Als je dus wel wilt deelnemen aan het stemproces, maar om een of andere reden niet op iemand wilt stemmen, dan moet je blanco stemmen. Bij een papieren stemming kun je dat ook doen door een ongeldige stem uit te brengen. Een ongeldige stem is dan een andere manier om een blanco stem uit te brengen. Als het aantal blanco stemmen op een stemcomputer gelijk is aan het aantal blanco + ongeldige stemmen bij een papieren stemming, dan waren die ongeldige stemmen dus kennelijk opzettelijk.
Bij een stemcomputer is het dus zo dat een stem niet per ongeluk ongeldig kan worden. Door te weinig inkleuren, teveel inkleuren, papier gescheurd of iets dergelijke. Krijg je dus een veel eerlijkere stemming van.
En als 80 mensen blanco gaan stemmen bij biljetten, zou ik niet weten waarom ze dat niet bij een machine gaan doen.
quote:
Dat is al eerder langsgeweest: Stemmen met potlood
Iblis heeft ook ergens aangegeven dat bij stemcomputers meer mensen op de eerste persoon in de tweede kolom van een partij stemmen. Kennelijk gaat er dus toch iets fout.
Zal best dat Iblis dat heeft aangegeven. Ik heb nu al 301 keer uitgelegd dat je je stem moet bevestigen en dat dan dus meteen duidelijk is als je de verkeerde kolom hebt.
En de uitleg waar staat hoe gecontroleerd kan worden of een bejaarde goed stemt, kan ik niet zo snel vinden. Kun je dat nog eens herhalen?
Leaf
pi_78828998
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:49 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Persoonlijk snap ik niet dat mensen ongeldig stemmen, tenzij je echt de intentie hebt om ongeldig te stemmen. Wat is er moeilijk aan om 1 vakje in te kleuren? Een kind van 4 kan het. "Je mag maar een hokje inkleuren, of geen, anders krijg je geen snoepje". Simpel. Ik vind het niet echt een argument om eerlijk te zijn.
Een huisgenoot van mij heeft helpen tellen en die zei versteld ervan te staan hoe dom mensen stemformulieren verkeerd hadden ingevuld.
quote:
Je moet een telling minstens een keer controleren. Misschien dat ze de papieren telling anders moeten doen, wellicht moet je dat gewoon gaan automatiseren. Niet het stemmen zelf op de computer, maar de papieren shizzle dmv van een computer laten lezen. Doen ze ook bij tentamens enzo..
Die grote stembiljetten zijn daarvoor nogal onhandig, bovendien moet je die dan eerst handmatig weer ont-vouwen.

Dus waarom niet een stemcomputer die een mooi handzaam bonnetje voor in de stembus print? En die computer kan dan net zo goed meteen de stem registreren en na afloop de eerste telling uitvoeren.
quote:
[..]

Ik zie het nut er niet van in om een computer met paper-trail te hebben. Je moet en de computer laten tellen en je moet alsnog de papieren tellen. Dan kan je net zo goed alleen papiertjes tellen. Want de uitkomst van de computer moet ten alle tijde gecontroleerd worden.
Waarom? Bij handmatig tellen voer je een hertelling toch ook alleen uit als daar aanleiding voor is?
quote:
En de computer moet aan alle eisen voldoen aangezien dat het stemapparaat is. Als je namelijk een verkeerde uitdraai krijgt, wat moet je dan doen?
De uitdraai weggooien en niet in de stembus gooien?
quote:
Is de fout eenmalig? Komt het vaker voor? Hoeveel mensen is het opgevallen? Etc etc. In hoeverre vertrouw je die computer nog?
Welke fout?

Ik ga ervan uit dat een stemcomputer in principe correct werkt en dus de juiste uitslag levert. Met een papertrail kun je heel Nederland hertellen als daartoe aanleiding is. Dat kost dan misschien iets meer tijd dan wanneer je meteen handmatig had geteld, maar we hebben het nu wel over een uitzonderlijk geval hè.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2010 22:01:48 ]
  zaterdag 6 maart 2010 @ 22:02:59 #164
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78829089
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:32 schreef VancouverFan het volgende:
De sourcecode moet vrijgegeven worden omdat men moet kunnen controleren of het daadwerkelijk veilig is en of het geen bugs bevat waardoor het systeem makkelijk gekraakt kan worden. OpenSSH, OpenSSL, Apache, Debian, FreeBSD, OpenBSD, OpenSolaris, alles is open, en controleerbaar, mensen kunnen precies zien waar de fouten liggen. Als een stel engineers naar het geheel kijken kunnen ze zien waar de zwakke punten liggen, of de beveiliging up to standards is, etc etc. Als men tot die conclusie is gekomen dan kan je het veilig gebruiken. Vergelijk het met peer-review in de wetenschappelijke wereld.
Het niet laten zien van die code is in feite security trough obscurity.

Kwam dit nog tegen op Wikipedia over stemcomputers:
quote:
Onderzoek naar controleerbaarheid en veiligheid

Er wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar mogelijkheden om controleerbaarheid bij elektronische verkiezingen te verbeteren, bijvoorbeeld door middel van cryptografie. Deze methoden worden echter in commerciële systemen vaak niet of in beperkte mate gebruikt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemcomputer

[ Bericht 19% gewijzigd door slacker_nl op 06-03-2010 22:10:13 ]
pi_78829095
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Een huisgenoot van mij heeft helpen tellen en die zei versteld ervan te staan hoe dom mensen stemformulieren verkeerd hadden ingevuld.

Dat kan best, maar dat kan dus ook opzettelijk zijn.
pi_78829220
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:02 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

De sourcecode moet vrijgegeven worden omdat men moet kunnen controleren of het daadwerkelijk veilig is en of het geen bugs bevat waardoor het systeem makkelijk gekraakt kan worden. OpenSSH, OpenSSL, Apache, Debian, FreeBSD, OpenBSD, OpenSolaris, alles is open, en controleerbaar, mensen kunnen precies zien waar de fouten liggen. Als een stel engineers naar het geheel kijken kunnen ze zien waar de zwakke punten liggen, of de beveiliging up to standards is, etc etc. Als men tot die conclusie is gekomen dan kan je het veilig gebruiken. Vergelijk het met peer-review in de wetenschappelijke wereld.
Hey, psst...

Ben het eigenlijk wel met je eens hoor.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2010 22:07:01 ]
pi_78829285
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:59 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

En misschien gebeurd het ook niet overal dat iemand dat roept. Ik heb het in ieder geval nooit meegemaakt en kon rustig stemmen.
Ik dus wel.
quote:
Bij een stemcomputer is het dus zo dat een stem niet per ongeluk ongeldig kan worden. Door te weinig inkleuren, teveel inkleuren, papier gescheurd of iets dergelijke. Krijg je dus een veel eerlijkere stemming van.
En als 80 mensen blanco gaan stemmen bij biljetten, zou ik niet weten waarom ze dat niet bij een machine gaan doen.
Misschien denken ze door "none of the above" op het stembiljet te schrijven wel een andere boodschap af te geven dan een blanco formulier in de stembus te stoppen.
quote:
Zal best dat Iblis dat heeft aangegeven. Ik heb nu al 301 keer uitgelegd dat je je stem moet bevestigen en dat dan dus meteen duidelijk is als je de verkeerde kolom hebt.
En de uitleg waar staat hoe gecontroleerd kan worden of een bejaarde goed stemt, kan ik niet zo snel vinden. Kun je dat nog eens herhalen?
Sorry, ik zie dat het doorlinken niet goed was gegaan. Ik verwees hier naar:
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 17:08 schreef Iblis het volgende:
Ja, maar dat betekent niet dat het met elektronisch stemmen beter is. De persoon achter het scherm zegt namelijk: “nu maakt u uw keus”. En nu drukt u op de rode knop. Er komt altijd een geldige stem uit, maar het is niet per se de intentie van de stemmer. Dat is niet te achterhalen. Er zijn mensen die niet goed drukken en daardoor blanco stemmen, of die verkeerd drukken en het scherm niet goed kunnen lezen.
En in een ander topic:
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 12:47 schreef Iblis het volgende:

Volgens mij was dat een geval van iemand die af en toe langs de stemcomputer liep, dan vast een stem op zichzelf indrukte, dan kwam er een kiezer, die drukte dan op de andere persoon (werd niet geregistreerd), en drukte op de knop ‘bevestigen’ met het idee ‘het is een computer, het zal wel goed zijn’. Althans, dat was het meest waarschijnlijk. Als ze een stemformulier met een voor-ingevuld vakje zouden hebben gekregen zouden ze natuurlijk direct alarm hebben geslagen.
pi_78829295
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:03 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat kan best, maar dat kan dus ook opzettelijk zijn.
Zou iemand opzettelijk, ik noem maar wat, precies alle rondjes van de CU inkleuren?
pi_78829303
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Hey, psst...

Ben het eigenlijk wel met je eens hoor.
Hij reageerde ook op Vancouverfan
pi_78829390
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:09 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Hij reageerde ook op Vancouverfan
Dat weet ik, ik wilde alleen duidelijk maken dat mijn link om de grap ging en niet als inhoudelijke kritiek bedoeld was.
pi_78829398
Hebben jullie in Nederland geen touchscreen schermen om te stemmen?
pi_78829450
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Zou iemand opzettelijk, ik noem maar wat, precies alle rondjes van de CU inkleuren?
Ik denk het niet, maar ik weet de beweegredenen van die persoon niet.

Zoals ik al zei: je kunt hier alleen iets zinnigs over zeggen als je weet of er een significant verschil is tussen blanco stemmen met stemcomputer en blanco + ongeldig met papier.
Ik vermoed dat er wel een verschil tussen zal zitten, maar als dat b.v. een paar stemmen per 1000 is, is het nog maar de vraag of dat de doorslag moet geven.

Overigens zie ook elke verkiezingen discussie op Fok! of er niet een minimaal intelligentieniveau moet zijn om te stemmen. Nou, als je het stembiljet nog niet eens in kunt vullen...
(Ja, die is flauw, en hiervoor kun je weer hetzelfde zeggen bij een stemcomputer: als je nog niet eens op het goede knopje kunt drukken...)
pi_78829467
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:11 schreef kristyle het volgende:
Hebben jullie in Nederland geen touchscreen schermen om te stemmen?
Nee, we hebben een touchpotlood.
pi_78829691
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:13 schreef Wombcat het volgende:

Overigens zie ook elke verkiezingen discussie op Fok! of er niet een minimaal intelligentieniveau moet zijn om te stemmen. Nou, als je het stembiljet nog niet eens in kunt vullen...
(Ja, die is flauw, en hiervoor kun je weer hetzelfde zeggen bij een stemcomputer: als je nog niet eens op het goede knopje kunt drukken...)
Bij deze verkiezingen klopt dat wel ja.

Maar je kan ook stembiljetten maken die je tot waanzin drijven. Zoals op de vorige universiteit waar ik studeerde, bij de verkiezingen voor de studentenraad. Daar moest je maar liefst drie kruisjes zetten. Eén kruisje voor de lijst, so far so good. Dan een kruisje voor een kandidaat - maar bij de kandidaten stond niet bij welke lijst die hoorden! Puur gokken dus! En dan nog een kruisje waarvan ik niet weet waarvoor het diende.

Nou, geweldig.
pi_78829925
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Bij deze verkiezingen klopt dat wel ja.

Maar je kan ook stembiljetten maken die je tot waanzin drijven. Zoals op de vorige universiteit waar ik studeerde, bij de verkiezingen voor de studentenraad. Daar moest je maar liefst drie kruisjes zetten. Eén kruisje voor de lijst, so far so good. Dan een kruisje voor een kandidaat - maar bij de kandidaten stond niet bij welke lijst die hoorden! Puur gokken dus! En dan nog een kruisje waarvan ik niet weet waarvoor het diende.

Nou, geweldig.
Dat is idd niet briljant.
Bij een stemcomputer kun je dan iig nog een groen lampje laten branden als je een kandidaat hebt gekozen die ook op die lijst hoort. Kun je net zo lang drukken tot er een groen lampje brandt.

Wie verzint zoiets trouwens. Een kruisje voor de kandidaat is toch voldoende? Waarom zou je het ingewikkelder maken.

Bij de OR-verkiezingen bij ons op het werk deden ze het ook maar moeilijk. Ging om de vervanging van twee mensen die een andere baan hadden gevonden. Er waren drie kandidaten. Iedereen mocht op twee kandidaten stemmen, want het ging immers om twee plaatsen
pi_78830046
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:02 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Kwam dit nog tegen op Wikipedia over stemcomputers:
[..]

En mensen kunnen prima zien waar ze hun aanpassingen moeten doen om de computer aan te passen.
Dan alleen nog even die software installeren en klaar.
Ik snap niet dat mensen die perse willen dat het veilig is, eisen dat 1 grote hindernis weggaat. Net alsof je al een plattegrond van je huis op de deur plakt en vertelt waar de juwelen liggen.

Zoals ik al diverse malen heb gezegd moet die software wat mij betreft ook door anderen worden bekeken. Maar compleet open, noway.
Leaf
pi_78830222
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:08 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik dus wel.
Hoe dan ook, het is geen reden om geen stemcomputer te gebruiken.
quote:
Misschien denken ze door "none of the above" op het stembiljet te schrijven wel een andere boodschap af te geven dan een blanco formulier in de stembus te stoppen.
Misschien wel jah.
quote:
Sorry, ik zie dat het doorlinken niet goed was gegaan. Ik verwees hier naar:
[..]

En in een ander topic:
[..]
Mensen die niet goed kunnen lezen, kunnen nu ook al een verkeerde stem uitbrengen en ook dat is niet te achterhalen. Of wil jij dat die bejaarden samen met de mensen van het stembureau hun biljet gaan bekijken?

En "volgens mij" problemen, moet ik daar echt serieus op reageren?
Volgens mij heb ik ook wel eens een stembus gezien die bij het opengaan al vol zat met biljetten. Ik dacht, het zal wel goed zijn, want die mensen zitten erbij....
Komop zeg... Moeten we echt op deze manier een discussie gaan voeren?
Leaf
pi_78830334
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:30 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

En mensen kunnen prima zien waar ze hun aanpassingen moeten doen om de computer aan te passen.
Dan alleen nog even die software installeren en klaar.
Ik snap niet dat mensen die perse willen dat het veilig is, eisen dat 1 grote hindernis weggaat. Net alsof je al een plattegrond van je huis op de deur plakt en vertelt waar de juwelen liggen.

Zoals ik al diverse malen heb gezegd moet die software wat mij betreft ook door anderen worden bekeken. Maar compleet open, noway.
De kracht zit 'm juist erin dat dat proces van te voren al plaatsvindt, zodat eventuele problemen op tijd gevonden en gerepareerd kunnen worden.

Nog even afgezien van de mogelijkheid van een formeel correctheidsbewijs.
pi_78830362
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:35 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

[..]

Misschien wel jah.
Ook geen reden wel een stemcomputer te gebruiken.
quote:
Mensen die niet goed kunnen lezen, kunnen nu ook al een verkeerde stem uitbrengen en ook dat is niet te achterhalen. Of wil jij dat die bejaarden samen met de mensen van het stembureau hun biljet gaan bekijken?

En "volgens mij" problemen, moet ik daar echt serieus op reageren?
Volgens mij heb ik ook wel eens een stembus gezien die bij het opengaan al vol zat met biljetten. Ik dacht, het zal wel goed zijn, want die mensen zitten erbij....
Komop zeg... Moeten we echt op deze manier een discussie gaan voeren?
Nee, maar je ziet misschien wel dat hij naar een rechtszaak verwijst (in reactie op de post van Weltschmerz). Dus er was wel degelijk wat aan de hand, alleen weten zowel Weltschmerz als Iblis het fijne er niet meer van.

Edit: http://www.binnenlandsbes(...)-landerd.82966.lynkx
Dat gaat met papieren stemmen toch een stuk moeilijker.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2010 22:50:25 ]
pi_78830687
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:39 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ook geen reden wel een stemcomputer te gebruiken.
[..]

Nee, maar je ziet misschien wel dat hij naar een rechtszaak verwijst (in reactie op de post van Weltschmerz). Dus er was wel degelijk wat aan de hand, alleen weten zowel Weltschmerz als Iblis het fijne er niet meer van.
Net zoals je ook wel situaties kan verzinnen waar er "wat aan de hand is" bij papieren stemmen.

Jij en anderen gebruiken (verzinnen) heel veel kleine nadelen om tegen de stemcomputer te zijn. Veel van die dingen kunnen net zo goed nu al gebeuren bij het stemmen op papier.
Die weerstand tegen stemcomputers lijkt dan ook niet meer te zijn dan zwartgallig denken of principe kwesties.
Leaf
pi_78830704
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:50 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Net zoals je ook wel situaties kan verzinnen waar er "wat aan de hand is" bij papieren stemmen.

Jij en anderen gebruiken (verzinnen) heel veel kleine nadelen om tegen de stemcomputer te zijn. Veel van die dingen kunnen net zo goed nu al gebeuren bij het stemmen op papier.
Die weerstand tegen stemcomputers lijkt dan ook niet meer te zijn dan zwartgallig denken of principe kwesties.
Zie mijn edit
pi_78830772
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:38 schreef Igen het volgende:

[..]

De kracht zit 'm juist erin dat dat proces van te voren al plaatsvindt, zodat eventuele problemen op tijd gevonden en gerepareerd kunnen worden.

Nog even afgezien van de mogelijkheid van een formeel correctheidsbewijs.
Dat tijdig vinden kan ook door een groepje ICT experts. Daar hoeft echt niet heel ICT'end Nederland over te gaan.

Ik snap niet waarom mensen wel hun leven toevertrouwen aan TNO en anderen instellingen (denk aan auto onderzoek), maar er pertinent niet op willen vertrouwen dat ze die computers goed onderzoeken.
Leaf
pi_78830848
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:50 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Zie mijn edit
quote:
Terwijl in de andere drie stembureaus in Zeeland in totaal niet meer dan elf stemmen op hem werden uitgebracht, kreeg Te Meerman er in Compostella 181.
Daar heb je je controle.

En daar zijn dus blijkbaar menselijke procedures niet goed gegaan. Kun je die computer niet verwijten.
Leaf
pi_78830953
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:55 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

[..]

Daar heb je je controle.

En daar zijn dus blijkbaar menselijke procedures niet goed gegaan. Kun je die computer niet verwijten.
Wel kun je de computer verwijten dat het makkelijker is om dit te doen. Want met stembiljetten had hij het niet makkelijk voor elkaar gekregen.
pi_78831264
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:57 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Wel kun je de computer verwijten dat het makkelijker is om dit te doen. Want met stembiljetten had hij het niet makkelijk voor elkaar gekregen.
Als de andere mensen op het bureau niet controleren of die man het bij zijn computer goed doet, hebben ze net zo goed niet in de gaten of die met voorbewerkte biljetten loopt te sjoemelen.

Hoe dan ook, het is opgevallen dat het stemgedrag in het ene stembureau heel anders was dan in het andere = Controle.
Leaf
  zaterdag 6 maart 2010 @ 23:12:48 #186
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78831517
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:00 schreef Igen het volgende:
Waarom? Bij handmatig tellen voer je een hertelling toch ook alleen uit als daar aanleiding voor is?
Je kan meerdere personen onafhankelijk van elkaar dezelfde stemmen laten tellen. Weet niet echt hoe ze het nu doen, maar 2-3 personen die een stapel stemmen tellen, eventueel naar een tweede set van 2-3 personen en dan zijn de stemmen geteld. Dan heb je onafhankelijk stemmen geteld die zijn overeengekomen. Ik weet niet hoe ze het nu precies doen, maar een opzet zoals deze lijkt me logisch en effectief. Denk maar dat ik eens ga kijken bij zo'n telling bij de volgende verkiezingen.
quote:
De uitdraai weggooien en niet in de stembus gooien?
Dat is bij de persoon die het opvalt. Als ik een persoon heb die op de computer vertrouwd en controleert daardoor het bonnetje niet, dan heb je een mogelijke incorrecte stem. Hoe frequent komen de foute uitdraaien voor? Dit ligt aan de fraude gevoeligheid van de stemcomputer.
quote:
Ik ga ervan uit dat een stemcomputer in principe correct werkt en dus de juiste uitslag levert. Met een papertrail kun je heel Nederland hertellen als daartoe aanleiding is. Dat kost dan misschien iets meer tijd dan wanneer je meteen handmatig had geteld, maar we hebben het nu wel over een uitzonderlijk geval hè.
Ik ben het met je eens op het moment dat we een stemcomputer hebben die ge-evalueerd is door onafhankelijke wetenschappers/engineers. TNO valt hier ook onder, maar dan moeten de resultaten van het onderzoek ook gewoon openbaar zijn. Als men een stemcomputer zou maken die aan alle eisen voldoet, dus ook open source code code (en hardware), dan zou ik een stemcomputer willen gebruiken. Aangezien dan de kans op fouten/onregelmatigheden in zo'n geval dusdanig klein zijn, dat ik gegarandeerd ben in de werking van het apparaat.

ps. Moest lachen om je link
pi_78831756
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:12 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Je kan meerdere personen onafhankelijk van elkaar dezelfde stemmen laten tellen. Weet niet echt hoe ze het nu doen, maar 2-3 personen die een stapel stemmen tellen, eventueel naar een tweede set van 2-3 personen en dan zijn de stemmen geteld. Dan heb je onafhankelijk stemmen geteld die zijn overeengekomen. Ik weet niet hoe ze het nu precies doen, maar een opzet zoals deze lijkt me logisch en effectief. Denk maar dat ik eens ga kijken bij zo'n telling bij de volgende verkiezingen.
[..]

Dat is bij de persoon die het opvalt. Als ik een persoon heb die op de computer vertrouwd en controleert daardoor het bonnetje niet, dan heb je een mogelijke incorrecte stem. Hoe frequent komen de foute uitdraaien voor? Dit ligt aan de fraude gevoeligheid van de stemcomputer.
[..]

Ik ben het met je eens op het moment dat we een stemcomputer hebben die ge-evalueerd is door onafhankelijke wetenschappers/engineers. TNO valt hier ook onder, maar dan moeten de resultaten van het onderzoek ook gewoon openbaar zijn. Als men een stemcomputer zou maken die aan alle eisen voldoet, dus ook open source code code (en hardware), dan zou ik een stemcomputer willen gebruiken. Aangezien dan de kans op fouten/onregelmatigheden in zo'n geval dusdanig klein zijn, dat ik gegarandeerd ben in de werking van het apparaat.

ps. Moest lachen om je link
En wat dan als het ene stel een paar stembiljetten tegenkomt en die als ongeldig beschouwd terwijl de anderen die goekeuren?

En leg jij eens uit waarom je wel in de auto stapt of op straat loopt en er op vertrouwd dat je auto het goed doet of dat je niet overreden wordt, maar niet wil vertrouwen dat iemand die computer goed controleerd?
Of ga je al die onderzoeken ook tot op de bodem uitspitten?

En spijker jij op je voordeur ook een plattegrond van je huis en geef je aan waar de waardevolle spullen liggen? Dat schijnt je huis veiliger te maken....
Leaf
  zaterdag 6 maart 2010 @ 23:21:04 #188
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78831841
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:52 schreef VancouverFan het volgende:
Dat tijdig vinden kan ook door een groepje ICT experts. Daar hoeft echt niet heel ICT'end Nederland over te gaan.
Klopt, heel de ICT'ende wereld moet hier naar kunnen kijken.
pi_78831930
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:21 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Klopt, heel de ICT'ende wereld moet hier naar kunnen kijken.
Leg nou eens 1 keer goed uit waarom dat veiliger is.

En wees niet zo selectief met antwoorden aub....
Leaf
pi_78832118
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:12 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Dat was mijn vraag niet.

Mijn vraag was waarom je, zoals jij stelde, bij stemcomputers met paper trail, "ten alle tijde" ter controle alle stemmen handmatig moet natellen. Mij lijkt dat in ieder geval nergens voor nodig. De paper-trail is er in principe alleen om te kunnen hertellen als er een concreet vermoeden is dat er iets niet klopt.
quote:
[..]

Dat is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de kiezer. Bovendien heeft dit niks met de computer te maken. Met de huidige methode moet de kiezer ook kijken of het stembiljet wat hij krijgt wel in orde is.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2010 23:28:43 ]
  zaterdag 6 maart 2010 @ 23:31:17 #191
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78832228
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:19 schreef VancouverFan het volgende:
En wat dan als het ene stel een paar stembiljetten tegenkomt en die als ongeldig beschouwd terwijl de anderen die goekeuren?
Dan heb je een hertelling nodig. Zoals gezegd, ik weet niet hoe ze tellen, maar als je bij onenigheid een derde, vierde, vijfde onafhankelijke set personen hebt die kunnen tellen, plus je hebt nog voorzitters en daarboven weer mensen, die kunnen beslissen over de geldigheid van een stem.
quote:
En leg jij eens uit waarom je wel in de auto stapt of op straat loopt en er op vertrouwd dat je auto het goed doet of dat je niet overreden wordt, maar niet wil vertrouwen dat iemand die computer goed controleerd?
Of ga je al die onderzoeken ook tot op de bodem uitspitten?
Ik wil het wel vertrouwen, maar ik wil onafhankelijk peer-review. Ik weet niet welke druk de overheid uitoefend op TNO om een rapport goed te keuren, de overheid kijkt alleen naar de stempel, niet naar de daadwerkelijke punten, plus de resultaten zijn niet te controleren. Misschien ben ik wel een doemdenker hierin, maar ik wil gewoon meer openheid van de overheid over mijn stemrecht.
quote:
En spijker jij op je voordeur ook een plattegrond van je huis en geef je aan waar de waardevolle spullen liggen? Dat schijnt je huis veiliger te maken....
Volgens mij kan je de blauwdrukken in het gemeentehuis van Amsterdam opvragen. Misschien zelf in Oost bij het stadsdeelkantoor.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 23:39:56 #192
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78832525
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:27 schreef Igen het volgende:

Mijn vraag was waarom je, zoals jij stelde, bij stemcomputers met paper trail, "ten alle tijde" ter controle alle stemmen handmatig moet natellen. Mij lijkt dat in ieder geval nergens voor nodig. De paper-trail is er in principe alleen om te kunnen hertellen als er een concreet vermoeden is dat er iets niet klopt.
Mits.. dan ja, met de huidige/vorige stemcomputers, nee.
quote:
Dat is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de kiezer. Bovendien heeft dit niks met de computer te maken. Met de huidige methode moet de kiezer ook kijken of het stembiljet wat hij krijgt wel in orde is.
Klopt, vooraf, niet vooraf en achteraf.
Ik moet stemmen op papier, ik krijg een stembiljet, geen rare dingen op het biljet? Stemmen, plop, klaar.
Ik moet stemmen met computer, geeft hij niks vreemds aan? Stemmen, verificatie van de stem, wacht op uitdraai, verificatie van de bon, plop, klaar.

En wat nou als de stem later op de computer niet klopt? Zonder een telling van de papieren stemmen weet je niet of er gefraudeerd is. De computer kan wel het juiste bonnetje uitprinten, maar de stem kan alsnog naar iemand anders gegaan zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door slacker_nl op 07-03-2010 00:14:16 ]
pi_78832528
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:31 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Dan heb je een hertelling nodig. Zoals gezegd, ik weet niet hoe ze tellen, maar als je bij onenigheid een derde, vierde, vijfde onafhankelijke set personen hebt die kunnen tellen, plus je hebt nog voorzitters en daarboven weer mensen, die kunnen beslissen over de geldigheid van een stem.
En in die tussentijd heb je een heleboel onzekerheid en kweek je een bodem waarbij politieke partijen elkaar nog jaren onderuit kunnen halen. Zoals al eerder gezegd.
quote:
Ik wil het wel vertrouwen, maar ik wil onafhankelijk peer-review. Ik weet niet welke druk de overheid uitoefend op TNO om een rapport goed te keuren, de overheid kijkt alleen naar de stempel, niet naar de daadwerkelijke punten, plus de resultaten zijn niet te controleren. Misschien ben ik wel een doemdenker hierin, maar ik wil gewoon meer openheid van de overheid over mijn stemrecht.
En weet je wel welke druk de fabrikant van jouw auto op de onderzoeksinstanties uitoefent om jouw auto goed te keuren?
Of fiets, of bus, of trein, of vliegtuig?
En controleer jij die resultaten van het onderzoek naar jouw auto?
quote:
Volgens mij kan je de blauwdrukken in het gemeentehuis van Amsterdam opvragen. Misschien zelf in Oost bij het stadsdeelkantoor.
Als we het hebben over verkiezingen, ook die van de tweede kamer? En staan daar ook alle veiligheidsmaatregelen in?
Leaf
pi_78832591
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:39 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

[..]

Ik moet stemmen op papier, ik krijg een stembiljet, geen rare dingen op het biljet? Stemmen, plop, klaar.
Ik moet stemmen met computer, geeft hij niks vreemds aan? Stemmen, verificatie van de stem, wacht op uitdraai, verificatie van de bon, plop, klaar.

En wat nou als de stem later op de computer niet klopt? Zonder een telling van de papieren stemmen weet je niet of er gefraudeerd is. De computer kan wel het juiste bonnetje uitprinten, maar de stem kan alsnog naar iemand anders gegaan zijn.
En dat gaat dan opvallen.
Net was er al een voorbeeld waaruit bleek dat bij het ene stembureau meer op persoon X was gestemd dan bij een ander stembureau. Kiescommissie ziet dat, gaat op onderzoek uit. Eventueel papiertjes hertellen.
Controle.
Leaf
pi_78833139
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:39 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Precies, dat vind ik dus ook.
quote:
[..]

Ik ga er in principe vanuit dat dat niet gebeurt.

Maar goed, je zou steekproefgewijs handmatig kunnen hertellen. Als dan blijkt dat er iets niet klopt - zeg maar een grotere afwijking dan een of enkele stemmen - dan kun je alsnog landelijk alles handmatig gaan tellen.

De kleinschalige sjoemelaar die één stemcomputer flasht wordt daarmee misschien niet ontdekt. Maar dat heeft sowieso hetzij maar extreem weinig invloed, of de uitslag van die stemcomputer wordt verdacht.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2010 23:59:47 ]
  zondag 7 maart 2010 @ 00:28:00 #196
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78834284
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:40 schreef VancouverFan het volgende:
En in die tussentijd heb je een heleboel onzekerheid en kweek je een bodem waarbij politieke partijen elkaar nog jaren onderuit kunnen halen. Zoals al eerder gezegd.
Owowow, onzekerheid, onzekerheid. Man, het duurt nog maanden voordat er daadwerkelijk iets staat, die paar dagen zijn echt niet zo erg als je doet voorkomen.
quote:
En weet je wel welke druk de fabrikant van jouw auto op de onderzoeksinstanties uitoefent om jouw auto goed te keuren?
En controleer jij die resultaten van het onderzoek naar jouw auto?
Nee, want ik weet dat die zaken aan verschillende eisen moeten voldoen die door verschillende/meerdere instanties zijn opgelegd of aanbevelingen over worden gedaan: Consumentenbond, Kassa, Radar, Europesche richtlijnen, internationale richtlijnen, etc etc. Een stemmachine heeft enkel TNO in Nederland, waarvan niks openbaar is.
quote:
Als we het hebben over verkiezingen, ook die van de tweede kamer? En staan daar ook alle veiligheidsmaatregelen in?
Ja, wmb wel. Dat is het principe iig, van open source.
  zondag 7 maart 2010 @ 00:34:41 #197
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78834489
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:57 schreef Igen het volgende:
Ik ga er in principe vanuit dat dat niet gebeurt.

Maar goed, je zou steekproefgewijs handmatig kunnen hertellen. Als dan blijkt dat er iets niet klopt - zeg maar een grotere afwijking dan een of enkele stemmen - dan kun je alsnog landelijk alles handmatig gaan tellen.

De kleinschalige sjoemelaar die één stemcomputer flasht wordt daarmee misschien niet ontdekt. Maar dat heeft sowieso hetzij maar extreem weinig invloed, of de uitslag van die stemcomputer wordt verdacht.
Ik ook niet, maar als je het niet controleert kan je er ook niet achterkomen.

Zou het persoonlijk niet erg vinden om standaard de bonnen te tellen en die vergelijken met de computer. Computer is de voorlopige uitslag (die 99% van de tijd goed is) en die wordt bevestigd door de telling van de bonnen.
pi_78834863
quote:
Op zondag 7 maart 2010 00:34 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Ik ook niet, maar als je het niet controleert kan je er ook niet achterkomen.

Zou het persoonlijk niet erg vinden om standaard de bonnen te tellen en die vergelijken met de computer. Computer is de voorlopige uitslag (die 99% van de tijd goed is) en die wordt bevestigd door de telling van de bonnen.
Dat kan ook nog ja.

En natuurlijk is de snelle uitslag sowieso slechts voorlopig, vanwege de briefstemmen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2010 00:48:50 ]
  zondag 7 maart 2010 @ 01:34:06 #199
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78835870
quote:
Op zondag 7 maart 2010 00:48 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat kan ook nog ja.

En natuurlijk is de snelle uitslag sowieso slechts voorlopig, vanwege de briefstemmen.
Fair point, had ik helemaal niet aangedacht.
pi_78839004
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:42 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

En dat gaat dan opvallen.
Net was er al een voorbeeld waaruit bleek dat bij het ene stembureau meer op persoon X was gestemd dan bij een ander stembureau. Kiescommissie ziet dat, gaat op onderzoek uit. Eventueel papiertjes hertellen.
Controle.
Het viel vooral op omdat diegene het wel heel erg knullig had gedaan: alle stemmen naar zichzelf, terwijl hij weinig stemmen kreeg. Als 'ie die stemmen op de lijsttrekker had gedaan, is het maar de vraag of het uitgekomen was.
En het is controle achteraf. 165 Mensen hadden kennelijk niet door dat hun stem verloren is gegaan. Als je een stembiljet krijgt waar al een vakje op rood gemaakt is, zie je dat meteen.

En dan kun je wel zeggen dat het om kleine aantallen gaat, maar een paar stemmen meer of minder (zeker in een kleine gemeente) kan betekenen dat de ene of de andere partij de grootste is, of invloed hebben op de restzetels. Dat heeft dan nogal invloed op het politieke landschap de komende 4 jaar.
En het is minder makkelijk traceerbaar als je denkt. Voorbeeld:
De uitslag Oudewater:
Lijst 5 krijgt nu geen restzetel. Met 50 stemmen meer hadden ze er wel een gekregen.

Stemverdeling per kandidaat en district.
Had iemand in het 2e of 4e district met de stemmen gesjoemeld op de manier zoals in mijn eerdere post is aangegeven wat er toe geleid had dat er 50 stemmen extra op lijst 5 (op de lijsttrekker of gelijkmatig verdeeld over de kandidaten) waren uitgebracht, dan was vrijwel niet niet traceerbaar geweest. Het percentage stemmen op die lijst in dat district was dan in redelijke overeenstemming met dat in andere districten. Het percentage varieert namelijk van 8 tot 18%. Het percentage over de hele gemeente is 11,69%.

Door 50 stemmen extra in het 2e of 4e district erbij te krijgen, komen de percentages in die districten op 13 en 14%. Dat ga je niet ontdekken.

Kortom: we hebben een geval waarin er opzichtig is gesjoemeld. En nu heb ik een voorbeeld gegeven waarbij het minder opzichtig kan én je invloed uitoefent op de zetelverdeling in de raad. Hou er dan ook nog even rekening mee dat genoemde lijst 5 in Oudewater een combinatie is van CU en SGP, die nu één zetel hebben gekregen. Nummer 2 zal de lijsttrekker van de SGP zijn geweest. Voor de SGP maakt het dus verschil tussen wél en niet in de raad komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')