PVV, grootste van NLquote:Op woensdag 3 maart 2010 19:45 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ]
Peiling van Maurice de Hond in De Wereld Draait Door van zojuist.
D66 wint flink denk ik.... verder heb je denk ik behoorlijk gelijk !quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:47 schreef rubje het volgende:
Ik voorspel dat de PVV de grote winnaar wordt.
PvdA redelijk op peil blijft met zijn zetels of licht verlies.
LR een klein verlies heeft
D66 licht verliest.
GL wint wat
SP verliest flink
CDA het meeste verliest.
Dus wat voor coalities worden er mogelijk met deze verdeling?quote:Op woensdag 3 maart 2010 21:35 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ]
Exit-poll van Nederland Kiest (NOS) na de Gemeenteverkiezingen. Niet heel verrassend eigenlijk.
VVD had in 2006 trouwens 22 zetels, 21 + Verdonk er nog bij.
Deze:quote:Op woensdag 3 maart 2010 22:07 schreef MouzurX het volgende:
Dus wat voor coalities worden er mogelijk met deze verdeling?
Die eerste en derde lijken mij sowieso onmogelijk, de rest is twijfelachtig.quote:
Die tweede ook, blijft er 1 over.quote:Op woensdag 3 maart 2010 22:23 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Die eerste en derde lijken mij sowieso onmogelijk, de rest is twijfelachtig.
Doe mij deze maar. Met steun van de SP, PvdD en af en toe wat opstandige (kan dat?) CDA-ers moet dat wel lukken.quote:Pvda+VVD+D66+Gr.Links = 75 zetels
+ PvdD = 75.quote:Op woensdag 3 maart 2010 22:18 schreef MouzurX het volgende:
Mogelijke coalities:
Pvda+D66+Grlinks+SP+chr.unie = 73 links
Wilden ze dat ooit dan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 22:44 schreef ranja het volgende:
[..]
+ PvdD = 75.
Bij de echte uitslag een van de partijen nog 1 zetel er bij en links heeft een meerderheid
Als D66 nog links wil zijn tenminste
Van Mierlo was vanaf de oprichting voorzitter.quote:Op woensdag 3 maart 2010 23:28 schreef ranja het volgende:
in 1966 nog welEigenlijk tot en met van Mierlo was er weinig twijfel of d66 bij links of rechts hoorde.
Totale immigratiestopquote:Op donderdag 4 maart 2010 00:20 schreef LXIV het volgende:
Dat wordt dus een PVV, CDA, VVD, SGP kabinet met Wilders als premier. Balkenende als vice-premier, Rutte op financien en de SGP als bewaker van de absolute zondagsrust. Kan niet missen.
Ik vind het prima. Maar dan moeten de rechtse usertjes niet meer klagen over die linkse bende op het pluche!
Ja, dat heb ik niet meegemaaktquote:Op donderdag 4 maart 2010 00:06 schreef El_Bassie het volgende:
Van Mierlo was vanaf de oprichting voorzitter.
Gedverdemme.quote:Op donderdag 4 maart 2010 00:20 schreef LXIV het volgende:
... en de SGP als bewaker van de absolute zondagsrust.
Wil de SGP wel met de PVV in zee dan?quote:Op donderdag 4 maart 2010 00:20 schreef LXIV het volgende:
Dat wordt dus een PVV, CDA, VVD, SGP kabinet met Wilders als premier. Balkenende als vice-premier, Rutte op financien en de SGP als bewaker van de absolute zondagsrust. Kan niet missen.
Ik vind het prima. Maar dan moeten de rechtse usertjes niet meer klagen over die linkse bende op het pluche!
Klopt. Van Mierlo heeft ook altijd het standpunt gehad dat D66 alleen maar met de PvdA in een kabinet moet zitten.quote:Op woensdag 3 maart 2010 23:28 schreef ranja het volgende:
in 1966 nog welEigenlijk tot en met van Mierlo was er weinig twijfel of d66 bij links of rechts hoorde.
Volgens mij ziet de SGP sinds 1912 al de christelijke cultuur boven de islamitische cultuur.quote:Op donderdag 4 maart 2010 15:20 schreef Revolised het volgende:
[..]
Wil de SGP wel met de PVV in zee dan?
helemaal mee eens, lijkt me een prima coalitie, beetje links, beetje liberaal, kortom van alle mooie dingen ietsquote:Op woensdag 3 maart 2010 22:35 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Doe mij deze maar. Met steun van de SP, PvdD en af en toe wat opstandige (kan dat?) CDA-ers moet dat wel lukken.
Alleen is de SGP wel heel principeel voor vrijheid van godsdienst en onderwijs en zullen ze nooit iemand van een andere religie willens en wetens beledigen. Daarvoor zijn ze gewoon te fatsoenlijk. SGP en PVV is uitgesloten.quote:Op donderdag 4 maart 2010 15:50 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Volgens mij ziet de SGP sinds 1912 al de christelijke cultuur boven de islamitische cultuur.
Er is nu wellicht al degelijk een trend en herhaling herkenbaar, gezien het karakter van vorige verkiezingen in het verleden.quote:
Dan wordt het nóg lastiger om een coaltie te vormen.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 23:19 schreef Bankfurt het volgende:
Ik schat in dat Roemer de klap voor de SP beperkt gaat houden en in de peilingen weer gaat stijgen ten koste van alle andere partijen.
Ja, die moet eind van de maand ook weer zijn hypotheek betalen.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 18:52 schreef Dichtpiet. het volgende:
Morgen komt de Hond weer met een peiling
In ieder geval wel al spannender dan 40 jaar geleden, toen waren er niet eens verkiezingen nodig om te bepalen dat (de voorlopers van) het CDA zouden winnen. Nu kan het nog een hele hoop kanten opquote:Op zaterdag 6 maart 2010 20:13 schreef phpmystyle het volgende:
Wat is de politiek momenteel toch bloedstollend spannend
Ja, echt superspannend is hetquote:Op zaterdag 6 maart 2010 20:13 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb nog geen bloed gezien; ik betwijffel of die Pechtold een harde linkse mep heeft.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 20:13 schreef phpmystyle het volgende:
Ik durf bijna geen enkele stelling in te nemen, cda kan zoveel kanten op, pvv, vvd zal stabiel blijven, en ook pvda kan flink zakken maar ook stijgen. Heb jij er 1 idee over?quote:
Ik denk dat de PvdA wat zal stijgen door strategische stemmen. Pechtold zal denk ik niet alle virtuele kiezers die hij nu heeft vast kunnen houden. De PVV zal denk ik iets lager uitkomen dan nu in de peilingen omdat sommige mensen uiteindelijk toch wat gematigder stemmen, wellicht dat de SP met Emile Roemer nog wat peilingzetels van de PVV kunnen afpakken. De SP zal denk ik wel wat zetels verliezen, maar de schade zal wat beperkt worden door de nieuwe fractievoorzitter. Ik denk ong. 17-20 zetels. Als hij het vol kan houden in ieder geval.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 21:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik durf bijna geen enkele stelling in te nemen, cda kan zoveel kanten op, pvv, vvd zal stabiel blijven, en ook pvda kan flink zakken maar ook stijgen. Heb jij er 1 idee over?
CDA en PvdA in een kabinet na deze verkiezingen kun je wel vergeten, als ze na 3 jaar lang ruzie die uiteindelijk in een breuk eindigde weer samen in een coalitie gaan dan maken ze zichzelf echt onsterfelijk belachelijk. Het kan dus wel nog in de toekomst, maar de komende 4/8 jaar zit het er even niet in denk ikquote:Op donderdag 4 maart 2010 19:12 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Er is nu wellicht al degelijk een trend en herhaling herkenbaar, gezien het karakter van vorige verkiezingen in het verleden.
2010 lijkt veel op 1982, toen de PvdA ook uit het kabinet stapte, en veel kiezers verloor bij de GR-verkiezingen in maart 1982. Maar plotseling werd de Pvda groter dan het CDA en won de TK-verkiezingen van 1982 ; terwijl D66 in elkaar viel. De VVD werd zeer groot in 1982 a.g.v. een enorme verrechtsing door de grootste economische crisis sedert WO-2.
Nu zijn er nog 4 extra dimensies:
- De terugtrekking van Agnes Kant en de keus voor de SP-lijsttrekker geeft veel onzekerheid op links. De SP kan terugkomen door zich te focussen op 3 tot 4 inhoudelijke sterke punten en de PVV nergens te benoemen.
- De PVDA zal kiezers wegzuigen uit de linker regio, omdat er een nationaal "tegenwicht" tegen rechts wordt beseft door de linkse kiezers, waarbij alleen Wouter Bos sterk genoeg ervoor wordt geacht; D66 zal hierbij zwaar voor moeten bloeden. Groenlinks ook, maar minder.
- De PVV als extra grote komende partij bij een grote verrechtsing bij de kiezers. Dit zal zeker de VVD stemmen gaan kosten.
- De interne zwakte en onvrede bij het huidige CDA. Dit geeft de CU extra ruimte.
Dus wellicht op 9 juni 2010:
PVV: 28 zetels
TON: 1
VVD: 15
CDA: 25
CU: 9
SGP: 2
D66: 9
Pvda: 37
GroenLinks: 8
SP: 15
Dierenpartij: 1
Kabinet: Pvda, CDA, D66, CU = 80 zetels; Bos premier, Eurlings Vice-premier.
Hmm kan, maar hoe hoe hoog denk je dat ze eindigen dan?quote:Op zaterdag 6 maart 2010 21:42 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Ik denk dat de PvdA wat zal stijgen door strategische stemmen. Pechtold zal denk ik niet alle virtuele kiezers die hij nu heeft vast kunnen houden. De PVV zal denk ik iets lager uitkomen dan nu in de peilingen omdat sommige mensen uiteindelijk toch wat gematigder stemmen, wellicht dat de SP met Emile Roemer nog wat peilingzetels van de PVV kunnen afpakken. De SP zal denk ik wel wat zetels verliezen, maar de schade zal wat beperkt worden door de nieuwe fractievoorzitter. Ik denk ong. 17-20 zetels. Als hij het vol kan houden in ieder geval.
quote:Op zondag 7 maart 2010 11:05 schreef Lavenderr het volgende:
PvdA en CDA even groot in peiling De Hond
DEN HAAG - Als er nu Tweede Kamerverkiezingen zouden worden gehouden, komen zowel de PvdA als het CDA uit op 24 zetels. Daarmee is de PvdA sinds de val van het kabinet ruim twee weken geleden negen zetels gestegen.
Dat blijkt uit een wekelijkse peiling van Maurice de Hond, die zondag werd gepubliceerd.
De uitkomst voor het CDA is de laagste score die De Hond ooit heeft gemeten voor de partij. Bij de vorige peiling van De Hond kreeg het CDA nog 26 zetels en de PvdA 24 zetels.
De PVV is in de peiling opnieuw de grootste. De partij van Geert Wilders behaalt 27 zetels, net zoveel als bij de vorige peiling. Momenteel heeft het CDA in de Tweede Kamer 41 zetels, de PvdA 33 en de PVV negen.
VVD
De VVD (nu 22) krijgt negentien zetels en staat er volgens De Hond daarmee slechter voor dan op basis van de uitslagen bij de gemeenteraadsverkiezingen werd ingeschat.
Volgens hem heeft VVD last van de concurrentie van de PVV. D66 heeft onder leiding van Alexander Pechtold nog steeds de wind vol in de zeilen. De partij heeft nu drie zetels en zou stijgen naar negentien zetels.
SP
De SP herstelt iets en staat nu op twaalf zetels. De eerste reacties op de nieuwe fractievoorzitter Emile Roemer zijn volgens De Hond gematigd positief.
Op basis van gegevens uit het verleden stelt hij vast dat partijen kort na een wisseling van de wacht vaak hoog scoorden. Roemer nam vrijdag het stokje over van Agnes Kant die op donderdag opstapte.
De peiling wijst uit dat een combinatie van PVV, CDA en VVD nu staat op zeventig zetels. PvdA, D66, GroenLinks en SP komen samen op 68 zetels.
Vertrouwen
Gevraagd naar het vertrouwen van de kiezer in een (potentiële) lijsttrekker, blijkt de positie van Wouter Bos (PvdA) en Balkenende (CDA) zwakker te zijn dan die van Pechtold, Halsema (GroenLinks) en Rutte (VVD). Wilders doet het goed bij zijn eigen kiezers maar (heel) slecht bij de kiezers van andere partijen.
Volgens De Hond zullen PVV, PvdA en het CDA het bij de komende Tweede Kamerverkiezingen moeilijk hebben om ''een beduidend hogere score te halen dan dertig zetels''. De verkiezingen zijn op 9 juni.
Volgens De Hond kunnen bezuinigingsvoorstellen die een maand voor de verkiezingen beschikbaar komen en de reacties hierop van de verschillende partijen ''de dynamiek van deze verkiezingen en het oordeel van het electoraal ingrijpend doen veranderen''.
© ANP
http://www.nu.nl/politiek(...)in-peiling-hond.html
Bron: nu.nl
Ik ben bang dat niet eens zoveel stemgerechtigden die moeite neemtquote:Op zondag 7 maart 2010 11:35 schreef Prutzenberg het volgende:
Die peilingen zeggen inderdaad nog niets. Eerst de verkiezingsprogramma's afwachten, de mensen die de programma's echt lezen zullen zeker een verschuiving van 5 zetels opleveren.
Ik zie de CU niet samen met de PVV regeren.quote:Op zondag 7 maart 2010 11:37 schreef Sphere het volgende:
Ik zie mogelijkheden voor een centrum rechtse coalitie van:
PVV/ CDA/ VVD/ CU
77 zetels.
Wat is dit voor peiling?quote:
Wel met het cda inruil daarvoor dat er niet op etisch gebied gerommelt wordt.quote:Op zondag 7 maart 2010 11:42 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik zie de CU niet samen met de PVV regeren.
Zou kunnen maar wel erg krap. Halsema noemde dit onlangs geen optie, omdat er geen meerderheid zou zijn. Die is er nog steeds niet gezien deze peiling, maar het heeft potentie als de stijging nog doorzet.quote:
Gedoogsteun van Thieme met de afspraak dat er meer wetten komen voor dierenwelzijn?quote:Op zondag 7 maart 2010 12:29 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Zou kunnen maar wel erg krap. Halsema noemde dit onlangs geen optie, omdat er geen meerderheid zou zijn. Die is er nog steeds niet gezien deze peiling, maar het heeft potentie als de stijging nog doorzet.
Dat klopt dan toch niet met dit verhaal?quote:Op zondag 7 maart 2010 11:57 schreef Dichtpiet. het volgende:
Nee, de laatste van Maurice de Hond.
Waarom niet?quote:Op zondag 7 maart 2010 11:42 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik zie de CU niet samen met de PVV regeren.
CU ziet de backfire al voor zich ... als ze accepteren dat er zo denigrerend over moslims hun religie wordt gesproken, kan dat betekenen dat er ook politici/opiniemakers opstaan die net zo fel zijn tegen christenen (als dat al niet zo was).quote:
Als ze afspreken dat de pvv en wilders minder fel over de ''islam'' doen. Moslims doen ze niet denigrerend over, 1 citaat graagquote:Op zondag 7 maart 2010 13:07 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
CU ziet de backfire al voor zich ... als ze accepteren dat er zo denigrerend over moslims hun religie wordt gesproken, kan dat betekenen dat er ook politici/opiniemakers opstaan die net zo fel zijn tegen christenen (als dat al niet zo was).
verder is het een hele behoudende partij en gaan ze echt niet in zee met dat soort relschoppers.
johquote:Op zondag 7 maart 2010 11:39 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik ben bang dat niet eens zoveel stemgerechtigden die moeite neemt
Best wel treurig eigenlijk, dat er, naar ik vermoed, niet eens 4% van de Nederlandse kiesgerechtigden de partijprogramma's eens doorleestquote:
Halsema zei onlangs dat partijen al voor de verkiezingen door moeten laten schemeren dat een samenwerking goed mogelijk is, omdat Nederland een coalitieland is. Ik denk dat het dan verstandig zou zijn omdat dan met de D66, PvdA en VVD te doen. Dan gaan die peilingen ook wel mee.quote:Op zondag 7 maart 2010 12:29 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Zou kunnen maar wel erg krap. Halsema noemde dit onlangs geen optie, omdat er geen meerderheid zou zijn. Die is er nog steeds niet gezien deze peiling, maar het heeft potentie als de stijging nog doorzet.
Leg van elke partij de one-liners achter elkaar en je krijgt een aardig beeld van het programmaquote:Op zondag 7 maart 2010 13:14 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Best wel treurig eigenlijk, dat er, naar ik vermoed, niet eens 4% van de Nederlandse kiesgerechtigden de partijprogramma's eens doorleest
Je kunt de PVV nou niet bepaald progressief noemen he?quote:Op zondag 7 maart 2010 13:07 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
CU ziet de backfire al voor zich ... als ze accepteren dat er zo denigrerend over moslims hun religie wordt gesproken, kan dat betekenen dat er ook politici/opiniemakers opstaan die net zo fel zijn tegen christenen (als dat al niet zo was).
verder is het een hele behoudende partij en gaan ze echt niet in zee met dat soort relschoppers.
'k Zou het eerder lichtelijk chaotisch noemen.quote:
Het CDA bestond veertig jaar geleden nog niet...quote:Op zaterdag 6 maart 2010 20:18 schreef L-uuc het volgende:
[..]
In ieder geval wel al spannender dan 40 jaar geleden, toen waren er niet eens verkiezingen nodig om te bepalen dat (de voorlopers van) het CDA zouden winnen. Nu kan het nog een hele hoop kanten op
Waarom vind je dat zo gek?quote:Op zondag 7 maart 2010 13:22 schreef sitting_elfling het volgende:
Er gaan dus volgens de peilingen zo'n 1.6 - 1.8 miljoen mensen stemmen op de PVV. Echt, ongelooflijk gewoon
Omdat de partij eigenlijk uit het niets naar voren komt. Oke, onvrede over de huidige politiek zoals we gezien hebben met de LPF (wat ook niet werkte). Vind het apart dat zo'n grote pluk van de bevolking voor zo'n typerend uitgesproken partij stemt.quote:
Wilders beledigt geen moslims? Onder welke steen heb jij gelegen?quote:Op zondag 7 maart 2010 13:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als ze afspreken dat de pvv en wilders minder fel over de ''islam'' doen. Moslims doen ze niet denigrerend over, 1 citaat graag
als de PVV gaat zitten schelden over islamitische scholen, dan voelt de CU de bui al hangen. dan wordt de gedachte om bijzonder onderwijs af te schaffen in Nederland steeds populairder.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:21 schreef Sphere het volgende:
[..]
Je kunt de PVV nou niet bepaald progressief noemen he?
Maar het is ook niet echt voldoende om een coalitie op te bouwen wanneer de een vóór vrijheid van godsdienst is en de ander het liefst alle moslims het land uit wil trappen.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:21 schreef Sphere het volgende:
[..]
Je kunt de PVV nou niet bepaald progressief noemen he?
Ik zie dit ook niet gebeuren. Ook al omdat de achterban van de partij het gewoon niet zal kunnen accepteren.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:07 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Da zal zeker een obskel zijn om samen in een regering te gaan zitten. Dat is 1 van de speerpunten van beide partijen.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:34 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
als de PVV gaat zitten schelden over islamitische scholen, dan voelt de CU de bui al hangen. dan wordt de gedachte om bijzonder onderwijs af te schaffen in Nederland steeds populairder.
Hij heeft altijd gezegd dat hij onderscheid maakt tussen de islam en de moslims. Genoeg teksten en citaten waar hij in zegt dat hij niets tegen normale moslims heeft.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:32 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Wilders beledigt geen moslims? Onder welke steen heb jij gelegen?
De ene keer zegt hij het een, de andere keer het ander.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hij heeft altijd gezegd dat hij onderscheid maakt tussen de islam en de moslims. Genoeg teksten en citaten waar hij in zegt dat hij niets tegen normale moslims heeft.
- omdat 90% van hun uitspraken over slechts een onderwerp gaan (en dan nog volledig overdreven)quote:
Hoe kun je niets tegen "normale moslims" hebben, wanneer je vindt dat het gene wat hen als "normale moslim" onderscheidt van andere mensen, de islam, vergelijkbaar is met het nazisme uit de Tweede Wereldoorlog?quote:Op zondag 7 maart 2010 13:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hij heeft altijd gezegd dat hij onderscheid maakt tussen de islam en de moslims. Genoeg teksten en citaten waar hij in zegt dat hij niets tegen normale moslims heeft.
Inderdaadquote:Op zondag 7 maart 2010 14:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Hoe kun je niets tegen "normale moslims" hebben, wanneer je vindt dat het gene wat hen als "normale moslim" onderscheidt van andere mensen, de islam, vergelijkbaar is met het nazisme uit de Tweede Wereldoorlog?
quote:Op zondag 7 maart 2010 14:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Hoe kun je niets tegen "normale moslims" hebben, wanneer je vindt dat het gene wat hen als "normale moslim" onderscheidt van andere mensen, de islam, vergelijkbaar is met het nazisme uit de Tweede Wereldoorlog?
maar jij kunt niet geloven dat binnen de moslims, net zoals bij de christelijken, een hoge mate van variatie is wat betreft hun tolerantie voor al dei punten die jij noemt?quote:Op zondag 7 maart 2010 14:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat de Islam het nou niet zo heeft met ongelovigen/homo's/overspeligen/Joden/anderdenkenden/afvalligen/etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |