RechtseRukker | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:48 |
Lees net dat Eurlings weer 2,6 miljard in asfalt investeert, mijn idee is om het hele snelwegennet te verkopen,net als in Texas. Het evt rekeningrijden kan dan door de nieuwe eigenaar ingevoerd worden, Ik verwacht een opbrengst van minimaal 100 miljard, het liefst 350 miljard | |
Netsplitter | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:49 |
Dat werkt in engeland ook goed op het spoor. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:49 |
quote:Wie zijn de kopers? | |
Klonk | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:51 |
goed plan, eerdere pogingen tot marktwerking en geld verdienen aan voormalige overheidsdiensten zijn ook succesvol, zie de gezondheidszorg, nutsbedrijven, openbaar vervoer | |
RechtseRukker | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:51 |
quote:bv de Spanjaarden die ook het wegennet in Texas hebben gekocht, of investeerders met een echt lange horizon, of Duisters, die zijn gek op auobanen | |
Klonk | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:53 |
quote:toch knap, zoveel spelfouten in een simpel zinnetje ![]() | |
wijsneus | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:53 |
Nou snap ik waarom ik nooit de term 'rechts-intelectueel' hoor... | |
attila_de_hun | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:54 |
quote: ![]() (ja, flauw van mij) ![]() | |
Klonk | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:55 |
ben trouwens wel nieuwsgierig naar een bron van het spanjaarden die wegen in Texas hebben gekocht ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:55 |
quote: ![]() | |
Boze_Appel | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:56 |
quote:Niet 1 eigenaar, gewoon per 10 meter oid. verkopen. | |
The Unforgiven | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:58 |
quote:En dan zelf bepalen wie er over heen mag rijden. Oh wacht, dat hebben ze in de USA ook al... | |
Godtje | dinsdag 2 maart 2010 @ 08:59 |
Dan doe ik nu vast een reservering op de A9 tussen Haarlem en Amsterdam. De weg gaat vervolgens wel dicht vanaf mijn startpunt 10 min voordat ik er ben. 5 min nadat ik weg ben mag het weer open. | |
ethiraseth | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:01 |
quote:En op elk stukje moet je tol betalen natuurlijk. | |
RechtseRukker | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:01 |
quote:http://justgetthere.us/bl(...)Texas-toll-road.html | |
Godtje | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:02 |
quote:2 voor de prijs van 1 ![]() ![]() | |
Klonk | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:03 |
quote:Een spaans bedrijf heeft toestemming gekregen en geld om een tolweg te bouwen, dat is niets nieuws en gebeurt over de hele wereld, een tolweg wordt in bijna alle gevallen door een bedrijf in elkaar geknutseld en die mag er voor een bepaalde tijd geld aan verdienen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tolweg Is heel wat anders dan snelwegen verkopen ![]() | |
Boze_Appel | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:04 |
quote:Dat kunnen eigenaars prima onderling regelen, net zoals peering met internetproviders or roaming met telecomproviders. | |
Boze_Appel | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:05 |
quote:Klinkt als een puik businessplan. Ik zou geen eigen bedrijf beginnen als ik jou was. | |
Citizen.Erased | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:06 |
quote:Een dergelijke constructie is toch ook mogelijk voor bestaande snelwegen? Het is best mogelijk dat partijen de mogelijkheid krijgen om een (deel) van de snelweg de exploiteren en daar dus tol te heffen. Ik verwacht alleen niet dat het gelijk een succes gaat worden in Nederland. | |
RechtseRukker | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:06 |
quote:Gebeurt over de hele wereld,maar toch had je er nog nooit van gehoord ![]() | |
Klonk | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:07 |
quote:dikke koekoek, jij hebt het over het verkopen van het snelwegnet en je bedoelt een tolweg, is net zoiets als uitleggen hoe een appel eruit ziet en dan roepen dat je toch een ei bedoelt ![]() | |
Godtje | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:08 |
quote:Businessplan? ![]() ![]() Als je dat verschil niet kan zien zou ik als ik jou was ook geen eigen onderneming starten. ![]() | |
Citizen.Erased | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:09 |
quote:Dan heb je zeker geld over. | |
ethiraseth | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:18 |
quote:Het is wachten op de eerste lamlul met teveel geld die een stuk halverwege de A2 koopt en er grote muren omheen bouwt. | |
Citizen.Erased | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:19 |
quote:Je kunt er natuurlijk wel verschillende eisen aan verbinden, dus die kans is niet aanwezig. | |
Boze_Appel | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:19 |
quote:Ah leuk, we krijgen weer argumenten met oneindig geld en muren om dingen heenbouwen. ![]() | |
ethiraseth | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:22 |
quote:Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen gebeuren. Mensen doen wel achterlijkere dingen for shits & giggles. maar waarom zou je uitgaan van de goedheid van de mens die zijn weg openstelt voor iedereen? Dat denken is net zo onrealistisch. quote:Niet in de wereld van Boze_appel. daar zijn geen eisen en wetten aan prive-bezit. | |
Citizen.Erased | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:28 |
quote:Het moet dan ook geen privébezit worden. De exploitatie van de snelwegen kan best uit handen gegeven worden. Natuurlijk moeten daar bepaalde voorwaarden aan verbonden zijn. | |
RechtseRukker | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:30 |
quote:ze verdienen alleen als er een hoop volk overheen rijdt | |
Soohr | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:35 |
quote:wel privatiseren, maar toch overheidsbemoeienis houden, dat is lekker halfslachtig. | |
Citizen.Erased | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:40 |
quote:Dat is goed mogelijk. Het eigendom blijft in handen van de overheid en de exploitatie (en onderhoud) gaat over naar private partijen die het onder bepaalde voorwaarden mogen vermarkten. | |
ethiraseth | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:54 |
quote:Genoeg mensen met teveel geld die niet geven om verdienen. Als ik het geld had zou ik het alleen al doen om te laten zien hoe achterlijk privatiseren van iets als snelwegen is. | |
Boze_Appel | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:57 |
quote:Dan zou ik maar flink doorwerken om wat miljoenen bij elkaar te harken waar je enkel andere wegeigenaars rijker mee maakt. Mensen rijden dan gewoon een klein stukje om, om op hun bestemming terecht te komen. | |
ethiraseth | dinsdag 2 maart 2010 @ 09:59 |
quote:oh vast. Kunnen ze lekker met zijn allen op kleine landweggetjes in de file staan omdat ik bijvoorbeeld de A2 heb geblokkeerd met mijn prive-bezit. ![]() | |
Mutant01 | dinsdag 2 maart 2010 @ 10:00 |
Nederland is veel te klein voor een tolwegennet. | |
Citizen.Erased | dinsdag 2 maart 2010 @ 10:00 |
quote:Inderdaad. Zoals in andere landen is het hier niet mogelijk. | |
Godtje | dinsdag 2 maart 2010 @ 10:04 |
quote:Die zijn er wel. Als jij een monument koopt is het wel je bezit maar mag je er ook niet alles mee doen wat jij wilt. Als jij in een gemeente woont met een beschermd dorpsgezicht dan mag je ook niet alles met je privé huis doen wat jij wilt. In je eigen huis mag je nog steeds geen wietplantage hebben of verboden wapens bezitten. Er zijn meer dan genoeg eisen en voorwaarde die de wet stelt aan privé bezit. Met het oog op een wegennet gebeurd dit al in veel landen over de hele wereld en ook in Europa. Ik vind het geen goed idee voor nederland maar juridisch gezien is dit wel helemaal compleet af te tikken. | |
Boze_Appel | dinsdag 2 maart 2010 @ 10:04 |
quote:Kleine landweggetjes kunnen prima geasfalteerd worden om jouw muurplan teniet te doen en jouw enkel geld te laten kosten. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 maart 2010 @ 10:42 |
quote:Leuk dat je dat zegt want ik kon nergens iets vinden dat relateerd aan het verkopen van wegen door Texas. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 maart 2010 @ 10:44 |
quote:Maar wat is dan het verschil met rekening rijden? Behalve dan dat er tussen de opbrengst en de burger nog een derde partij zit die winst moet maken? Het idee dat het bedrijfsleven altijd alles goedkoper kan doen is gewoon een fabeltje. | |
Klonk | dinsdag 2 maart 2010 @ 11:36 |
tolwegen zijn vaak dure projecten waar de overheid geen cash voor heeft, een bedrijf of meerdere bedrijven bouwen het dan, onder de voorwaarde dat ze wel hun centen terug zien, en dus tol mogen heffen. na een jaar of 30 gaan de tolwegen over in rijksbeheer. dus bedrijven schieten ahw de aanleg voor | |
Boze_Appel | dinsdag 2 maart 2010 @ 11:40 |
quote:Correct. Oorlog voeren is iets wat het bedrijfsleven nooit goedkoper kan doen dan overheden om maar wat te noemen. Het bedrijfsleven heeft immers niet de mogelijkheid om mensen te verplichten te vechten voor een lapje grond. Verder blijft er weinig over wat een overheid goedkoper kan doen dan een vrije markt. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 maart 2010 @ 11:42 |
quote:Waarom doen ze het niet dan? | |
Oud_student | dinsdag 2 maart 2010 @ 12:04 |
Geen slecht idee, het overheids tekort is in 1 klap opgelost. De service op de autowegegen kan verbeteren en op lange termijn lost het de automobilist minder geld (mits de wegenbelasting wordt afgeschaft) Als nu ook de spoorwegen verkocht worden, dan kunnen we deze asfalteren en zo kortere verbindingen maken tussen de steden, het OV gebruikt dan gewoon bussen, die over deze wegen rijden. | |
Bolkesteijn | dinsdag 2 maart 2010 @ 16:15 |
Leuk idee, ik ben er wel voorstander van. ![]() quote:Dat lijkt mij erg onhandig, laat een partij de snelweg kopen, en koop vervolgens gewoon aandelen in die partij. Scheelt een hoop administratie. quote:Wat een onzin. Sterker nog, er zijn al een aantal wegen waarop tol betaald moet worden in Nederland. De Westerscheldetunnel en de tunnel onder het Dordtse Kil door. | |
DS4 | dinsdag 2 maart 2010 @ 16:17 |
Met z'n allen kopen en dan onmiddellijk de limieten eraf... Lijkt mij wel wat. | |
Boze_Appel | dinsdag 2 maart 2010 @ 16:18 |
quote:Of per weg, kan ook. Als niet heel het wegennet maar niet over gaat naar 1 partij, want dan heb je nog steeds geen concurrentie. Dan heeft iemand gewoon een monopolie overgekocht. | |
DS4 | dinsdag 2 maart 2010 @ 16:25 |
quote:Als ik van Rotterdam naar Amsterdam moet heb ik er weinig aan dat de A67 lekker goedkoop is... | |
Gatenkaas | dinsdag 2 maart 2010 @ 17:25 |
Nog beter: verkoop al het grond en laat het maar gaan. | |
kawotski | dinsdag 2 maart 2010 @ 18:48 |
quote:Het overheidstekort zou opgelost worden door het kwartje van Kok.. Overigens eenmaal de overheid geld heeft sparen ze het niet op maar geven het zo snel mogelijk weg aan iedereen behalve de weggebruiker. | |
Boze_Appel | dinsdag 2 maart 2010 @ 18:54 |
quote:Je hebt er nog minder dat alles duur is. ![]() | |
SubTed | dinsdag 2 maart 2010 @ 19:04 |
Of de overheid nou eigenaar is of één of ander bedrijf / persoon / land... iedereen die t betaalbaar kan houden voor de "normale mens" en wil investeren in het wegennet, kan wat mij betreft prima geschikt de nieuwe eigenaar worden. Waarom niet? Omdat het mis kan gaan? Je zou ook kunnen zeggen dat ze met voorbeelden als de zorg en het O.V. ze het nu eindelijk wel goed doen. "Met de kennis van nu" ![]() ![]() | |
du_ke | dinsdag 2 maart 2010 @ 19:04 |
Lijkt me nog niet zo'n succes. Al is het voor de rijksbegroting wel prima natuurlijk, je verlegt de veel hogere lasten (ivm die verkoop) dan helemaal naar de gebruikers en eigenaars van de snelwegen. Praktisch gezien zie ik weinig voordelen | |
Martijn_77 | dinsdag 2 maart 2010 @ 21:12 |
En hoe had je dat dan gedacht tolwegen in Nederland? We hebben hier bijna om de kilometer een afrit. | |
Citizen.Erased | dinsdag 2 maart 2010 @ 21:13 |
quote:Een kastje in je auto waarmee de ritten geregistreerd worden. | |
Bolkesteijn | dinsdag 2 maart 2010 @ 21:16 |
quote:Dat is natuurlijk aan de marktpartij die de weg koopt. Ze zullen echt wel een handige manier verzinnen gok ik zo. ![]() | |
Martijn_77 | dinsdag 2 maart 2010 @ 21:16 |
quote:He, laat de overheid nu het zelfde big Brother plan hebben ![]() | |
Bolkesteijn | dinsdag 2 maart 2010 @ 21:18 |
quote:Er zijn ook anonieme systemen op de markt, er wordt bewust gekozen voor een niet anoniem systeem door de overheid. ![]() | |
waht | dinsdag 2 maart 2010 @ 23:52 |
quote:Mag natuurlijk niet. Snelwegen hebben een maatschappelijke functie. Naar je privesnelweg kan je fluiten. Verder heb ik dit idee al veel eerder geopperd. Is veel interessante literatuur over te lezen. ![]() | |
HenryHill | woensdag 3 maart 2010 @ 00:01 |
quote:Dat zou ik niet te hard (sarcastisch) roepen, want als we de berichtgeving moeten geloven wordt nu alles veel efficienter gerund, maar voor de afnemers is het er sinds de privatisering iig niet goedkoper op geworden. Dus ergens moet er in ieder geval iemand succesvol door zijn en veel geld aan verdienen. Denk ik dan. | |
Klopkoek | woensdag 3 maart 2010 @ 00:03 |
quote:Ja, laat de markt bepalen waar de afritten komen ![]() | |
du_ke | woensdag 3 maart 2010 @ 08:05 |
quote:Bij niuewe wegen zal ook geen 50 meter rechte weg meer aangelegd kunnen worden ![]() | |
Klopkoek | woensdag 3 maart 2010 @ 09:39 |
God, als het aan Bolkesteijn ligt wordt het hier echt een soort Afrika. Gewoon niet doen. Met het privaat laten beheren van wegen maak je de overheid alleen maar machtelozer. Nu zie je al dat met PPS projecten de ontwikkelaars behoorlijk wat te zeggen hebben en dat wordt alleen maar meer zo. | |
Lyrebird | woensdag 3 maart 2010 @ 10:23 |
In de VS heeft dit in Indiana (dus niet Texas) uitstekend gewerkt, Natuurlijk waren alle Democraten tegen, en dan heb je eigenlijk je garantie al binnen dat het om een briljant plan gaat. Uit de National Review:quote: | |
Klopkoek | woensdag 3 maart 2010 @ 10:25 |
het propagandablad van de fascisten ![]() | |
Lyrebird | woensdag 3 maart 2010 @ 10:26 |
quote:Klopkoekske... Wat is er fascistisch aan de NR? | |
Klopkoek | woensdag 3 maart 2010 @ 10:29 |
alles... die deal in Virginia is hoogst controversieel en er hangt een zweem van corruptie aan | |
attila_de_hun | woensdag 3 maart 2010 @ 10:30 |
quote:ja, wat in Indiana werkt, werkt natuurlijk ook in Nederland (verder negeren we ff dat Nederland waarschijnlijk vele malen dichter bevoklt is, en het wegennet dus duidelijk anders van structuur) | |
Lyrebird | woensdag 3 maart 2010 @ 10:34 |
quote:Indiana? | |
Lyrebird | woensdag 3 maart 2010 @ 10:36 |
quote:Wie zegt dat de deal 1:1 gecopieerd moet worden? Natuurlijk zijn er aanpassingen nodig om iets soorgelijks in Nederland van de grond te krijgen. | |
Mutant01 | woensdag 3 maart 2010 @ 10:37 |
quote:Niks mis met Afrikaanse tolwegen hoor. Tunesie: ![]() Swaziland: ![]() Zuid-Afrika: ![]() Marokko: ![]() Algerije: ![]() | |
Klopkoek | woensdag 3 maart 2010 @ 10:37 |
quote:owja, mitch daniels is van indiana ja | |
Klopkoek | woensdag 3 maart 2010 @ 10:38 |
quote:Niks mis met tolwegen, alles mis met wegen die niet van de overheid zijn | |
Mutant01 | woensdag 3 maart 2010 @ 10:40 |
quote:De wegen worden daar gewoon beheerd door een particulier.... | |
DS4 | woensdag 3 maart 2010 @ 10:40 |
quote:Jawel hoor. Doe maar hoge tol er op zetten, wordt het lekker rustig. Ik zie alleen voordelen. ![]() | |
Klopkoek | woensdag 3 maart 2010 @ 10:42 |
quote:ja, in frankrijk tegenwoordig ook. zie geen grote voordelen. alleen nadelen. sowieso is het een pure denivellering. ga daar maar op aan. vrachtauto's zullen toch ruimschoots gesubsidieerd blijven net zoals mensen die dagelijks van een stukje weg gebruik maken. dnivelering. | |
Lyrebird | woensdag 3 maart 2010 @ 10:52 |
quote:Wat zijn de nadelen? | |
Bolkesteijn | woensdag 3 maart 2010 @ 16:24 |
Ik denk er sterk over om hier mijn scriptie over te gaan schrijven. | |
Boze_Appel | woensdag 3 maart 2010 @ 16:28 |
quote:Genoeg voorbeeldmateriaal over heel de wereld om over te schrijven. | |
ossenstront | woensdag 3 maart 2010 @ 16:29 |
quote:En daarna is de staat gelijk van zijn wegenbelasting af. Slecht idee derhalve. | |
Klopkoek | woensdag 3 maart 2010 @ 17:14 |
quote:Eentje geef ik al. Een ander nadeel in zijn algemeenheid is dat de overheid dan te maken heeft met nog een paar grote spelers erbij. Vergis je niet: er zitten grote bedrijven achter. Het wordt daardoor nog lastiger om op het milieu te letten en afspraken te maken over de veiligheid en dergelijke. Ik vind het echt een dom plan omdat je allemaal kleine monopolies krijgt, het heeft immers geen zin om een paralelle weg ernaast te bouwen. Een variant hierop wordt trouwens nu al in Nederland toegepast. De overheid least als het ware een stuk infrastructuur en na een jaar of 30 is het dan definitief van de overheid. Je ziet nu al wat voor getouwtrek en gedoe dat oplevert. En nog belangrijker: het pakt vaak niet eens goedkoper uit. Tot slot gaat dit gelazer opleveren ten aanzien van de subsidies. Je weet het wellicht niet maar het vracht- en bedrijfsverkeer wordt zwaar gesubsidieerd in Nederland (via belastingen en accijnzen). Dat moet ook wel want andere landen doen dat ook. Een private eigenaar zal echter een zwaardere prijs willen vragen voor dat vrachtverkeer. Het belast immers op een enorme schaal zijn wegen. Dit (rechtvaardigheids)argument wordt vaak gebezigd: de gebruiker en vervuiler betaalt naar ratio omdat een private eigenaar daar belang bij heeft. Waar het op neer zal komen is dat de overheid op expliciete wijze dit moet gaan subsidieren. Je wilt je niet uit de markt prijzen. Het is dus nog zo simpel niet om private wegen toe te staan. Waar de overheid zelf de tolwegen in handen heeft zie je gewoon dat vrachtvervoer een relatief lage prijs hoeft te betalen. Een stuk simpeler. En hiermee maken we langzamerhand weer het cirkeltje rond; het zal denivellerend gaan uitpakken. Geld verdwijnt in de zakken van het grootkapitaal en de overheid moet de geraakte groepen gaan compenseren (waar zij dat eerst op andere manieren deed maar toen verdween dat niet in de zakken van een graaier). Ik snap werkelijk niet wat jullie in dit soort feodale toestanden zien. | |
Nielsch | woensdag 3 maart 2010 @ 17:27 |
![]() | |
waht | woensdag 3 maart 2010 @ 17:29 |
quote:Moet je zeker doen. ![]() | |
waht | woensdag 3 maart 2010 @ 17:32 |
Klopkoek: Wat vind je van kilometerbeprijzing? (Met de overheid als uitbater.) | |
Weltschmerz | woensdag 3 maart 2010 @ 17:34 |
quote:En waarom denk je dat de waarde in de toekomt zal verminderen? | |
Lyrebird | woensdag 3 maart 2010 @ 17:38 |
quote:Ik kan er geen touw aan vastknopen. Dus hier wat losse flodders van mij. De enige reden die ik kan bedenken om tegen dit plan te zijn, is dat het een kans biedt aan de overheid om tafelzilver te verzilveren, om er leuke dingen voor de mensen mee te doen. Net zoals de verkoop van Schiphol, aardgas en KPN. Een voordeel is dat verkoop van een snelwegennet (doe het meteen goed), heel veel cash binnenbrengt, waardoor de overheid haar kaspositie kan verbeteren, en veel minder rente hoeft af te dragen. De overheid moet klein zijn. Waarom is het haar taak om gaten in de weg dicht te maken? Laat het aub over aan een marktpartij. Het is in het belang van een tolheffer dat wegen tot de volle capaciteit benut worden, wat een grote doorstroming zonder files betekent. Laat het aan een tolheffer over om met een slim tolsysteem te komen + andere snufjes om de doorstroming te verbeteren. Als de tol te hoog is, zullen mensen andere vormen van vervoer kiezen. Kortom: in handen van de markt zullen snelwegen tot hun maximale capaciteit benut worden. De overheid heeft daar helemaal geen zin in. Die is van mening dat gebruik geremd moet worden. Dat staakt haaks op het goede beheer van wegen. Het zou me niet verbazen dat met tolwegen in particuliere handen de gebruiker minder geld kwijt is. Houdt er daarbij ook rekening mee dat we binnen niet al te lange tijd elektrisch rijden, en dat het dan over en sluiten is voor de overheid om accijnzen te heffen. Regeren is vooruit zien. | |
Klopkoek | woensdag 3 maart 2010 @ 17:48 |
quote:Dat is nog maar zeer de vraag. Wat iig geen vraag is dat zo'n grootgraaier niet zal denken aan de veiligheid en het milieu. Daar heeft hij niks mee te maken. quote:Dan is privacyschending wel toegestaan? quote:Zou nu ook al moeten gelden. quote:Waarmee je aan geeft dat je zat te liegen en prima mijn argument snapt dat je een machtige speler introduceert die een heel blik aan lobbyisten zal opentrekken. quote:Het zal alleen maar meer gaan kosten. Er is maar één weg van amsterdam naar utrecht | |
du_ke | woensdag 3 maart 2010 @ 18:18 |
quote:En dan vooral over de grote rol die de overheid er dan toch nog in speelt ondanks de mooie praatjes ![]() | |
iehlaak | woensdag 3 maart 2010 @ 22:18 |
Met natural monopolies ben je als afnemer altijd genaaid. Zowel publieke als private leveranciers zijn inefficiënte organisaties die vooral zichzelf centraal stellen en niet de klant. Waarom zouden ze ook? Toch heb ik zelf een lichte voorkeur voor publieke N.V.'s omdat deze organisaties via de stembus te beïnvloeden zijn. Het beste wat je als overheid kan doen is voorkomen dat dit soort organisaties zich via verticale integratie ook andere markten gaan betreden. | |
#ANONIEM | woensdag 3 maart 2010 @ 22:27 |
quote: ![]() God de intellectueeltjes tieren welig deze vroege lente | |
BogardeRules | donderdag 4 maart 2010 @ 01:36 |
quote:ROTFLMAO!!! Die fascistoide racisten, het zijn van die superslimmen, hè? alleen al de gedachte dat je graaikapitalistische oplossing vanuit quasi-feodale staat als Texas 1 op 1 kan overplanten in Nederland getuigt van een hemeltergende domheid. Een willekeurige toekomstscenario als de snelweg verkocht wordt: "112, wat is uw noodsituatie?" "Mijn huis staat in brand!! Help!!! stuur de brandweer!!! AAARGGH!!" "eeh sorry, ik zie dat u alleen maar bereikbaar ben via de snelweg, en de brandweer kon deze maand de snelwegcontributie niet opbrengen. Kunt u ook over een maandje, of zo?" "KOM NU!!! AAAARGHH!!!" "Bedankt voor het bellen. Een prettige dag nog. Beste klant, uw boodschap is belangrijk voor ons!" | |
BogardeRules | donderdag 4 maart 2010 @ 01:52 |
quote:De overheid moet helemaal niet klein zijn. Dan krijg je Amerikaanse toestanden, zoals in hun gezondheidszorg, waar overal regionale megamonopolies zijn. Eén aanbieder bepaalt vrijwel alles, en die kan je niet wegstemmen met je stem en al HELEMAAL niet met je euros. Bij wegen, net zoals bij het treinnet kan je al helemaal niet kiezen. Een weg is geen eindeloos opdeelbaar produkt. Hierin is een markt van volledige mededinging niet mogelijk. Ik had je ook nog dingen willen uitleggen als solidariteit, maar gezien je extreem lage vooruitziend vermogen lijkt me dat zinloos. De privatisering van de Britse spoorwegen is een gigantisch drama geworden, waarbij de prijzen fors gestegen zijn, de dienstverlening gillend achteruitholde en de Britse burger verbaasd merkte dat er ook zulke dingen bestonden als treinen die niet op tijd rijden, uitvielen en zelfs geheel van het spoor vielen, door oververmoeide en/of onervaren machinisten (Heee! Ze waren wel spotgoedkoop, hoor.) In Californie hebben ze gigantisch veel belastingverlaging doorgevoerd, met als gevolg dat tijdens het bosbrandseizoen aan mensen die vroegen om asjeblieft een brandweerauto want mijn huis staat te fikken, werd uitgelegd dat er nu effe geen auto was, want het brandwagenpark aan Canada was verkocht. Dit werd nog gnuivend verteld omdat ze die Canadezen mooi een loer gedraaid hadden, die hadden die brandweerautos namelijk niet echt nodig: Geen bosbranden. Totdat ze diezelfde brandweerautos noodgedwongen weer van diezelfde oliedomme Canadezen moesten terughuren, tegen een hogere prijs natuurlijk. Om geen gezichtsverlies te lijden, hebben ze stiekem maar ergens anders de belastingen verhoogd en arme mensen nog eerder de straat opgeschopt. Het aantal favelas en sloppenwijken rond L.A. groeit met de dag! | |
ptb | donderdag 4 maart 2010 @ 10:13 |
het is dus duidelijk dat het verkopen van snelwegen niet gaat werken. hoewel het in zuidafrika wel werkt...daar zijn de prive-wegen veel beter onderhouden en in betere staat dan die gedeeltes die nog van de overheid zijn. Mischien ligt het eraan dat hun regering niet zoo goed werkt. maar of die van ons beter werkt weet ik zo net ook nog niet... | |
#ANONIEM | donderdag 4 maart 2010 @ 10:15 |
quote:Wees dan ook zo eerlijk om erbij te vertellen dat een ander privatiserings project zo gigantisch mislukte dat Indiana het schielijk weer onder de Staat onderbracht. Kortom, een vogel maakt nog geen zomer ![]() | |
Illiberal | donderdag 4 maart 2010 @ 10:23 |
Ik vind het argument van "amerikaanse toestanden" zo'n non argument, er niks Amerikaans aan het budget tekort van Californië. Californië wilt een soort van Europa zijn, maar dat gaat niet lukken. | |
#ANONIEM | donderdag 4 maart 2010 @ 10:40 |
quote:Neuh, alle staten in de VS, op een handvol na, zijn de fiscale weg kwijt in hun drang naar small government en lower taxes. Het is gewoon een ponzi scheme. Nu blijkt dat de de Staten 1 triljoen te kort komen de komende 5 jaar om de pensioenen te betalen. Weet je waarom? Omdat ze niet betaald hebben aan de pensioenen om mooi weer te kunnen spelen met belastingen laag te houden. Zo doe je dat gewoon, doen we in Nederland ook, dat gaat echt lekker werken. | |
Lyrebird | donderdag 4 maart 2010 @ 11:45 |
quote:Je draait volgens mij oorzaak en gevolg om. Amerikaanse ambtenaren hebben de afgelopen 30 jaar, geholpen door de vakbonden, uitermate luxueuze secundaire arbeidsvoorwaarden afgedwongen. Vaak mogen ze er al met hun 50e uit - politieagenten mogen na 20 jaar dienst met pensioen (50% van laatst verdiende salaris) of 30 jaar (75% laatst verdiende salaris). Vaak worden deze ambtenaren vlak voor hun pensioen nog een salarisschaal gepromoveerd, zodat ze met behoud van salaris met pensioen kunnen. Het publiek zou deze secundaire arbeidsvoorwaarden nooit hebben goedgekeurd, omdat ze te duur waren. Echter, door ze uit de lopende rekening te betalen, en dus de kosten op volgende generaties af te wenden, hebben overheden deze uitgaven verborgen gehouden. Zijn de problemen veroorzaakt doordat overheden een mager uitgavenpatroon hebben? Hell no! Deze problemen zijn het resultaat van entitlements, die jezelf terecht als een ponzi scheme betitelt. | |
#ANONIEM | donderdag 4 maart 2010 @ 11:57 |
quote:De RNC party line dus, alle schuld ligt bij de vakbonden, entitlements of socialisme. Je hele stuk hangt van aannames en suggestie aan elkaar, sorry hoor, maar de retirement age ligt op tenminste 60 en in sommige staten inmiddels op 62 behalve voor bepaalde beroepsgroepen (politie en militairen, state police is maar een kleine groep, militairen zijn federaal) en dat is wel degelijk goedgekeurd door de bevolking. | |
Lyrebird | donderdag 4 maart 2010 @ 13:26 |
quote:Bewijs me het tegendeel. quote:Politie is echt geen kleine groep, en de getallen die ik gaf zijn niet uit mijn duim gezogen. Daarnaast moeten brandweermannen nu met hun 57e met pensioen (was 55e). Ook TSA officers, je weet wel, die lui die met een metaaldetector je baggage inspecteren, gaan met hun 57e met pensioen. Een beetje ambtenaar met 30 jaar ervaring mag met pensioen. Vergeleken met de marktsector krijgen (federale) ambtenaren ruime, welvaartsvaste pensioenen. Dat kan omdat ze uit de lopende rekening worden betaald, en niet in een Fidelity/TIAA CREF fonds zitten, zoals mijn pensioen, dat twee jaar geleden de helft van haar inleg is verloren (afgelopen jaar weer terugverdiend). Dit soort constructies zijn meestal niet aan de bevolking voorgelegd, die dus maar te slikken had dat ambtenaren zulke luxe secundaire arbeidsvoorwaarden kregen. | |
Arglist | donderdag 4 maart 2010 @ 13:36 |
Onrealistisch plan met 6 miljoen auto's in een land waar je in 3 uur doorheen rijdt. Goed plan om tolhuisjes te maken ergens rond Utrecht of Amsterdam, kijken hoe de mensen dan nog naar hun werk komen. Rekeningrijden is een goed initiatief, maar mensen vertrouwen de overheid al niet eens met de zogenaamde 'spionage kastjes' hoe wordt er dan van ze verwacht dat ze een particulier bedrijf er mee gaan vertrouwen? Voor mij is de keus simpel in ieder geval. | |
BogardeRules | donderdag 4 maart 2010 @ 19:57 |
quote:Lulbird eerlijk? als dat gebeurt stem ik PVV!!! welk project was dat? En ik wil wedden dat dat tolweg project lukte omdat ze een bepaalde wet er door gedrukt hebben zodat dat bedrijf een onnatuurlijk monopolie had. | |
Lyrebird | vrijdag 5 maart 2010 @ 07:40 |
Het ene project is het andere niet en privatiseren is een kunst. Privatisering is geen paardenmiddel dat zo maar helpt. Vooral in handen van de overheid kunnen bepaalde projecten onder het mom van privatiserint totaal mislukken. | |
Metro2005 | vrijdag 5 maart 2010 @ 11:16 |
quote:ik hoop dat dat sarcastisch was ![]() Als je van Londen naar Schotland met de trein wilt kost je dat per treinkaartje nog meer dan dat je een auto aanschaft, naar schotland rijdt , onderweg paar keer tankt en bij aankomst de auto in een ravijn dumpt. ![]() |