Het overheidstekort zou opgelost worden door het kwartje van Kok..quote:Op dinsdag 2 maart 2010 12:04 schreef Oud_student het volgende:
Geen slecht idee, het overheids tekort is in 1 klap opgelost.
Je hebt er nog minder dat alles duur is.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als ik van Rotterdam naar Amsterdam moet heb ik er weinig aan dat de A67 lekker goedkoop is...
Een kastje in je auto waarmee de ritten geregistreerd worden.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:12 schreef Martijn_77 het volgende:
En hoe had je dat dan gedacht tolwegen in Nederland? We hebben hier bijna om de kilometer een afrit.
Dat is natuurlijk aan de marktpartij die de weg koopt. Ze zullen echt wel een handige manier verzinnen gok ik zo.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:12 schreef Martijn_77 het volgende:
En hoe had je dat dan gedacht tolwegen in Nederland? We hebben hier bijna om de kilometer een afrit.
He, laat de overheid nu het zelfde big Brother plan hebbenquote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:13 schreef Citizen.Erased het volgende:
Een kastje in je auto waarmee de ritten geregistreerd worden.
Er zijn ook anonieme systemen op de markt, er wordt bewust gekozen voor een niet anoniem systeem door de overheid.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:16 schreef Martijn_77 het volgende:
He, laat de overheid nu het zelfde big Brother plan hebben
Mag natuurlijk niet. Snelwegen hebben een maatschappelijke functie. Naar je privesnelweg kan je fluiten.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:08 schreef Godtje het volgende:
[..]
Businessplan?Het is voor privé gebruik slimmerd.
![]()
Dat zou ik niet te hard (sarcastisch) roepen, want als we de berichtgeving moeten geloven wordt nu alles veel efficienter gerund, maar voor de afnemers is het er sinds de privatisering iig niet goedkoper op geworden.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:51 schreef Klonk het volgende:
goed plan, eerdere pogingen tot marktwerking en geld verdienen aan voormalige overheidsdiensten zijn ook succesvol, zie de gezondheidszorg, nutsbedrijven, openbaar vervoer
Ja, laat de markt bepalen waar de afritten komenquote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk aan de marktpartij die de weg koopt. Ze zullen echt wel een handige manier verzinnen gok ik zo.
Bij niuewe wegen zal ook geen 50 meter rechte weg meer aangelegd kunnen wordenquote:Op woensdag 3 maart 2010 00:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, laat de markt bepalen waar de afritten komen
quote:The biggest change was dealing with Indiana’s poorly managed toll road, which runs across the northern part of the state and connects Chicago to Ohio. The turnpike frequently had operated at a loss, and had generated a paltry $130 million of income above operating expenses over 50 years.
“We looked at every option,” Daniels explains. “I remember starting with over 30 options. We didn’t even rule out a gas-tax increase. But it was obvious to me that the single best way to do this, if we could pull it off, was what we finally did.” And what they finally did was sell a 75-year lease to a European company to operate the toll road, putting $3.85 billion into Indiana’s coffers in the process. Daniels called it the “Major Moves” plan.
“On the day we got the bid, I really thought this thing was so obviously in the public interest that it would not be controversial,” Daniels says. “I guarantee that when I said, ‘And the high bid was $3.85 billion,’ all the air went out of the room, and people clapped their hands. At that moment there wasn’t a journalist, politician, road builder, union guy — we had them all in the room — who didn’t think this was going to be an absolute slam dunk.” Daniels was wrong. Leasing a major thoroughfare to a foreign company was something the state had never done before. Just 14 months into his term, there was a major public outcry over the deal. But Daniels held firm as his approval rating dropped 18 points, to 37 percent.
Slowly, the public and the legislature came around to what Daniels calls the “screaming obvious business sense” of the deal — that $3.85 billion would throw off more money in interest in one year than the toll road had earned in the previous 50 years. “People still look at me and say, ‘Was that a good deal?’” Mourdock says. “Yeah, I think that was a damn good deal.”
Klopkoekske... Wat is er fascistisch aan de NR?quote:
ja, wat in Indiana werkt, werkt natuurlijk ook in Nederland (verder negeren we ff dat Nederland waarschijnlijk vele malen dichter bevoklt is, en het wegennet dus duidelijk anders van structuur)quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:23 schreef Lyrebird het volgende:
In de VS heeft dit in Indiana (dus niet Texas) uitstekend gewerkt, Natuurlijk waren alle Democraten tegen, en dan heb je eigenlijk je garantie al binnen dat het om een briljant plan gaat. Uit de National Review:
[..]
Indiana?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:29 schreef Klopkoek het volgende:
alles...
die deal in Virginia is hoogst controversieel en er hangt een zweem van corruptie aan
Wie zegt dat de deal 1:1 gecopieerd moet worden? Natuurlijk zijn er aanpassingen nodig om iets soorgelijks in Nederland van de grond te krijgen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:30 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
ja, wat in Indiana werkt, werkt natuurlijk ook in Nederland (verder negeren we ff dat Nederland waarschijnlijk vele malen dichter bevoklt is, en het wegennet dus duidelijk anders van structuur)
Niks mis met Afrikaanse tolwegen hoor.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:39 schreef Klopkoek het volgende:
God, als het aan Bolkesteijn ligt wordt het hier echt een soort Afrika.
owja, mitch daniels is van indiana jaquote:
Niks mis met tolwegen, alles mis met wegen die niet van de overheid zijnquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niks mis met Afrikaanse tolwegen hoor.
Tunesie:
[ afbeelding ]
Swaziland:
[ afbeelding ]
Zuid-Afrika:
[ afbeelding ]
Marokko:
[ afbeelding ]
De wegen worden daar gewoon beheerd door een particulier....quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niks mis met tolwegen, alles mis met wegen die niet van de overheid zijn
Jawel hoor. Doe maar hoge tol er op zetten, wordt het lekker rustig. Ik zie alleen voordelen.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 18:54 schreef Boze_Appel het volgende:
Je hebt er nog minder dat alles duur is.
ja, in frankrijk tegenwoordig ook.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De wegen worden daar gewoon beheerd door een particulier....
Wat zijn de nadelen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
ja, in frankrijk tegenwoordig ook.
zie geen grote voordelen. alleen nadelen.
sowieso is het een pure denivellering. ga daar maar op aan. vrachtauto's zullen toch ruimschoots gesubsidieerd blijven net zoals mensen die dagelijks van een stukje weg gebruik maken. dnivelering.
Genoeg voorbeeldmateriaal over heel de wereld om over te schrijven.quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik denk er sterk over om hier mijn scriptie over te gaan schrijven.
En daarna is de staat gelijk van zijn wegenbelasting af.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:48 schreef RechtseRukker het volgende:
Lees net dat Eurlings weer 2,6 miljard in asfalt investeert, mijn idee is om het hele snelwegennet te verkopen,net als in Texas.
Het evt rekeningrijden kan dan door de nieuwe eigenaar ingevoerd worden, Ik verwacht een opbrengst van minimaal 100 miljard, het liefst 350 miljard
Eentje geef ik al.quote:
Moet je zeker doen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik denk er sterk over om hier mijn scriptie over te gaan schrijven.
En waarom denk je dat de waarde in de toekomt zal verminderen?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:48 schreef RechtseRukker het volgende:
Lees net dat Eurlings weer 2,6 miljard in asfalt investeert, mijn idee is om het hele snelwegennet te verkopen,net als in Texas.
Het evt rekeningrijden kan dan door de nieuwe eigenaar ingevoerd worden, Ik verwacht een opbrengst van minimaal 100 miljard, het liefst 350 miljard
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Dus hier wat losse flodders van mij.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Eentje geef ik al.
Een ander nadeel in zijn algemeenheid is dat de overheid dan te maken heeft met nog een paar grote spelers erbij. Vergis je niet: er zitten grote bedrijven achter. Het wordt daardoor nog lastiger om op het milieu te letten en afspraken te maken over de veiligheid en dergelijke. Ik vind het echt een dom plan omdat je allemaal kleine monopolies krijgt, het heeft immers geen zin om een paralelle weg ernaast te bouwen.
Een variant hierop wordt trouwens nu al in Nederland toegepast. De overheid least als het ware een stuk infrastructuur en na een jaar of 30 is het dan definitief van de overheid. Je ziet nu al wat voor getouwtrek en gedoe dat oplevert. En nog belangrijker: het pakt vaak niet eens goedkoper uit.
Tot slot gaat dit gelazer opleveren ten aanzien van de subsidies. Je weet het wellicht niet maar het vracht- en bedrijfsverkeer wordt zwaar gesubsidieerd in Nederland (via belastingen en accijnzen). Dat moet ook wel want andere landen doen dat ook.
Een private eigenaar zal echter een zwaardere prijs willen vragen voor dat vrachtverkeer. Het belast immers op een enorme schaal zijn wegen. Dit (rechtvaardigheids)argument wordt vaak gebezigd: de gebruiker en vervuiler betaalt naar ratio omdat een private eigenaar daar belang bij heeft.
Waar het op neer zal komen is dat de overheid op expliciete wijze dit moet gaan subsidieren. Je wilt je niet uit de markt prijzen. Het is dus nog zo simpel niet om private wegen toe te staan. Waar de overheid zelf de tolwegen in handen heeft zie je gewoon dat vrachtvervoer een relatief lage prijs hoeft te betalen. Een stuk simpeler.
En hiermee maken we langzamerhand weer het cirkeltje rond; het zal denivellerend gaan uitpakken. Geld verdwijnt in de zakken van het grootkapitaal en de overheid moet de geraakte groepen gaan compenseren (waar zij dat eerst op andere manieren deed maar toen verdween dat niet in de zakken van een graaier).
Ik snap werkelijk niet wat jullie in dit soort feodale toestanden zien.
Dat is nog maar zeer de vraag.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Dus hier wat losse flodders van mij.
De enige reden die ik kan bedenken om tegen dit plan te zijn, is dat het een kans biedt aan de overheid om tafelzilver te verzilveren, om er leuke dingen voor de mensen mee te doen. Net zoals de verkoop van Schiphol, aardgas en KPN. Een voordeel is dat verkoop van een snelwegennet (doe het meteen goed), heel veel cash binnenbrengt, waardoor de overheid haar kaspositie kan verbeteren, en veel minder rente hoeft af te dragen.
De overheid moet klein zijn. Waarom is het haar taak om gaten in de weg dicht te maken? Laat het aub over aan een marktpartij. Het is in het belang van een tolheffer dat wegen tot de volle capaciteit benut worden, wat een grote doorstroming zonder files betekent.
Dan is privacyschending wel toegestaan?quote:Laat het aan een tolheffer over om met een slim tolsysteem te komen + andere snufjes om de doorstroming te verbeteren.
Zou nu ook al moeten gelden.quote:Als de tol te hoog is, zullen mensen andere vormen van vervoer kiezen. Kortom: in handen van de markt zullen snelwegen tot hun maximale capaciteit benut worden.
Waarmee je aan geeft dat je zat te liegen en prima mijn argument snapt dat je een machtige speler introduceert die een heel blik aan lobbyisten zal opentrekken.quote:De overheid heeft daar helemaal geen zin in. Die is van mening dat gebruik geremd moet worden.
Het zal alleen maar meer gaan kosten. Er is maar één weg van amsterdam naar utrechtquote:Dat staakt haaks op het goede beheer van wegen. Het zou me niet verbazen dat met tolwegen in particuliere handen de gebruiker minder geld kwijt is.
En dan vooral over de grote rol die de overheid er dan toch nog in speelt ondanks de mooie praatjesquote:Op woensdag 3 maart 2010 16:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Genoeg voorbeeldmateriaal over heel de wereld om over te schrijven.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 22:18 schreef iehlaak het volgende:
Met natural monopolies ben je als afnemer altijd genaaid. Zowel publieke als private leveranciers zijn inefficiënte organisaties die vooral zichzelf centraal stellen en niet de klant. Waarom zouden ze ook? Toch heb ik zelf een lichte voorkeur voor publieke N.V.'s omdat deze organisaties via de stembus te beïnvloeden zijn. Het beste wat je als overheid kan doen is voorkomen dat dit soort organisaties zich via verticale integratie ook andere markten gaan betreden.
ROTFLMAO!!!quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:53 schreef Klonk het volgende:
[..]
toch knap, zoveel spelfouten in een simpel zinnetje
De overheid moet helemaal niet klein zijn. Dan krijg je Amerikaanse toestanden, zoals in hun gezondheidszorg, waar overal regionale megamonopolies zijn. Eén aanbieder bepaalt vrijwel alles, en die kan je niet wegstemmen met je stem en al HELEMAAL niet met je euros. Bij wegen, net zoals bij het treinnet kan je al helemaal niet kiezen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:38 schreef Lyrebird het volgende:
De overheid moet klein zijn. Waarom is het haar taak om gaten in de weg dicht te maken?
Regeren is vooruit zien.
Wees dan ook zo eerlijk om erbij te vertellen dat een ander privatiserings project zo gigantisch mislukte dat Indiana het schielijk weer onder de Staat onderbracht.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:23 schreef Lyrebird het volgende:
In de VS heeft dit in Indiana (dus niet Texas) uitstekend gewerkt, Natuurlijk waren alle Democraten tegen, en dan heb je eigenlijk je garantie al binnen dat het om een briljant plan gaat. Uit de National Review:
Neuh, alle staten in de VS, op een handvol na, zijn de fiscale weg kwijt in hun drang naar small government en lower taxes. Het is gewoon een ponzi scheme. Nu blijkt dat de de Staten 1 triljoen te kort komen de komende 5 jaar om de pensioenen te betalen. Weet je waarom? Omdat ze niet betaald hebben aan de pensioenen om mooi weer te kunnen spelen met belastingen laag te houden.quote:Op donderdag 4 maart 2010 10:23 schreef Illiberal het volgende:
Ik vind het argument van "amerikaanse toestanden" zo'n non argument, er niks Amerikaans aan het budget tekort van Californië. Californië wilt een soort van Europa zijn, maar dat gaat niet lukken.
Je draait volgens mij oorzaak en gevolg om.quote:Op donderdag 4 maart 2010 10:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Neuh, alle staten in de VS, op een handvol na, zijn de fiscale weg kwijt in hun drang naar small government en lower taxes. Het is gewoon een ponzi scheme. Nu blijkt dat de de Staten 1 triljoen te kort komen de komende 5 jaar om de pensioenen te betalen. Weet je waarom? Omdat ze niet betaald hebben aan de pensioenen om mooi weer te kunnen spelen met belastingen laag te houden.
Zo doe je dat gewoon, doen we in Nederland ook, dat gaat echt lekker werken.
De RNC party line dus, alle schuld ligt bij de vakbonden, entitlements of socialisme.quote:Op donderdag 4 maart 2010 11:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je draait volgens mij oorzaak en gevolg om.
Amerikaanse ambtenaren hebben de afgelopen 30 jaar, geholpen door de vakbonden, uitermate luxueuze secundaire arbeidsvoorwaarden afgedwongen. Vaak mogen ze er al met hun 50e uit - politieagenten mogen na 20 jaar dienst met pensioen (50% van laatst verdiende salaris) of 30 jaar (75% laatst verdiende salaris). Vaak worden deze ambtenaren vlak voor hun pensioen nog een salarisschaal gepromoveerd, zodat ze met behoud van salaris met pensioen kunnen.
Het publiek zou deze secundaire arbeidsvoorwaarden nooit hebben goedgekeurd, omdat ze te duur waren. Echter, door ze uit de lopende rekening te betalen, en dus de kosten op volgende generaties af te wenden, hebben overheden deze uitgaven verborgen gehouden.
Zijn de problemen veroorzaakt doordat overheden een mager uitgavenpatroon hebben? Hell no! Deze problemen zijn het resultaat van entitlements, die jezelf terecht als een ponzi scheme betitelt.
Bewijs me het tegendeel.quote:Op donderdag 4 maart 2010 11:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De RNC party line dus, alle schuld ligt bij de vakbonden, entitlements of socialisme.
Politie is echt geen kleine groep, en de getallen die ik gaf zijn niet uit mijn duim gezogen. Daarnaast moeten brandweermannen nu met hun 57e met pensioen (was 55e). Ook TSA officers, je weet wel, die lui die met een metaaldetector je baggage inspecteren, gaan met hun 57e met pensioen.quote:Je hele stuk hangt van aannames en suggestie aan elkaar, sorry hoor, maar de retirement age ligt op tenminste 60 en in sommige staten inmiddels op 62 behalve voor bepaalde beroepsgroepen (politie en militairen, state police is maar een kleine groep, militairen zijn federaal) en dat is wel degelijk goedgekeurd door de bevolking.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |