Als er een handelsgebied is mooi gedefinieerd op de chart (geen trend) en het raakt de hoogste prijs aan in gebied, mogelijke weerstand. Als de volume niet indrukwekkend is of zelfs krimpt en de prijzen gaan snel omlaag. Is dit dan niet een terechte short?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 12:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het concept is logisch, daar is geen discussie over. Maar de vraag is HOE je dat dan gaat gebruiken en of je dat dan inderdaad een 'edge' geeft. Daar kun je alleen uitspraken over doen als je definieert hoe je dit dan vertaalt naar een concrete strategie ("kopen als <conditie1>, verkopen als <conditie2>). Een algemeen verhaal is niet voldoende.
Geen idee. Je zou moeten testen of dat voorspellende waarde heeft.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 13:51 schreef Zure_Pruim het volgende:
[..]
Als er een handelsgebied is mooi gedefinieerd op de chart (geen trend) en het raakt de hoogste prijs aan in gebied, mogelijke weerstand. Als de volume niet indrukwekkend is of zelfs krimpt en de prijzen gaan snel omlaag. Is dit dan niet een terechte short?
Je doet hier allerlei aannames, maar kloppen die aannames? Dat is gewoon te testen, maar dan moet je eerst definieren wat je bedoelt. Bijvoorbeeld:quote:Als de volume hier indrukwekkend is en de prijs blijft tegen het mogelijke weerstand tikken. Dan is dit toch een mogelijke uitbraak? Mensen verkopen, omdat ze denken dat dit het hoogste prijs is, maar het opmerkelijke is dat mensen massaal kopen op deze hoge prijzen. Deze weten iets wat andere niet weten of ze zijn gewoon in een koopfrenzie. Wat mogelijk kan resulteren op hogere prijzen.
Interessante post over die weerstand en steun. Break out is de edge bij SP 500quote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Geen idee. Je zou moeten testen of dat voorspellende waarde heeft.
[..]
Je doet hier allerlei aannames, maar kloppen die aannames? Dat is gewoon te testen, maar dan moet je eerst definieren wat je bedoelt. Bijvoorbeeld:
"indrukwekkend volume"=wat? 10000000 trades? volume> 3*gemiddelde?
"blijft tegen weerstand tikken"=wat? Definieer weerstand. Defineer aantikken. Etc.
Met alleen ongeteste aannames is het weinig zinvol om hierover te discusseren.
Btw hier een voorbeeldje van wat ik bedoel: TA: Steun en weerstandsniveaus, werken ze echt?
CBOT heeft hier een heel groot document over gemaakt.. te groot. Het kan natuurlijk wel nuttig zijn om te weten waar bepaalde value aeras liggen. Ik gebruik het overigens zelf niet.quote:Op maandag 1 maart 2010 23:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Is iemand hier bekent met market profile traden? Een vriend van me kwam vandaag binnen met het feit dat hij het 'licht' heeft gezien en market profile trading helemaal de bom is.
[ afbeelding ]
Ik heb er eens even naar gekeken en had echt het idee dat hij me voor het lapje hield. Het ziet er uit als 1 of andere vage error uit het dos tijdperk. Maar het zit standaard zelfs in Bloomberg
De standaard verdediging van "goeroes" met een niet werkende indicator is ook altijd dat je ook nog naar x en naar y en naar z moet kijken. Zo genereer je oneindig veel vrijheidsgraden en kun je dus nooit spreken over een "methode", laat staan dat het testbaar is.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:52 schreef Zure_Pruim het volgende:
Het is ook allemaal arbitrair, zoals ik zei. Geen idee hoe je dat kan backtesten. Dan ook nog dat de achtergronden, volumes en prijsbewegingen van alle financiele contracten verschillend zijn. Een flexibel lerend systeem programmeren is moeilijk. Makkelijk is gewoon door ervaring beslissingen te nemen. En je ogen en hoofd het werk laten doen.
Net als in sport of computer games. Mensen rekenen ook niet bewust de factoren uit om de juiste acties te ondernemen. Lijkt irrelevant.
Niet te snel. Ik laat hier alleen zien dat de test suggereert dat er een edge is, maar niet of die winstgevend is uit te nutten in een praktijksituatie met transactiekosten, spreads, slippage, etc.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:52 schreef Zure_Pruim het volgende:
[..]
Interessante post over die weerstand en steun. Break out is de edge bij SP 500![]()
Maar áls je in je eentje op je zolderkamertje al een edge vindt, hoe groot is de kans dat je hem ook nog winstgevend kunt maken? Het is het zoeken naar de pot goud aan het einde van de regenboog. Prima als je dit erg leuk vindt maar houdt er rekening mee dat je hem nooit vindt.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 17:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet te snel. Ik laat hier alleen zien dat de test suggereert dat er een edge is, maar niet of die winstgevend is uit te nutten in een praktijksituatie met transactiekosten, spreads, slippage, etc.
Je begint eerst te kijken naar een "pure" edge. Meestal vind je die sowieso al niet en kun je al ophouden voordat je het ingewikkelder maakt. Als je wel iets vindt dan begint het werk eigenlijk pas. Doel van die post was vooral om te laten zien hoe je "softe" criteria concreet en testbaar kunt maken.
Ik ben zoekmachines aan het bouwen en testen. Lijkt je dat niet leuk?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 18:46 schreef SeLang het volgende:
Helemaal mee eens. Ik doe het inderdaad voor de lol. Ik ben geinteresseerd in de structuur van dingen en vind het leuk om dingetjes te modelleren en te testen (al ben ik meestal m'n interesse alweer verloren tegen de tijd dat ik aan testen toekom. Modelleren en programmeren is zoveel leuker...). Voor geld verdienen moet je gewoon semi-Buy&Hold (Shiller P/E) doen.
Kan leuk zijn, maar je gaat Google toch niet verslaanquote:Op dinsdag 2 maart 2010 19:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ben zoekmachines aan het bouwen en testen. Lijkt je dat niet leuk?
quote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Kan leuk zijn, maar je gaat Google toch niet verslaan
Ik gebruik Google zelfs! Maar Google biedt de mogelijkheid om hele specifieke zoekmachines te bouwen die helemaal afgestemd zijn op de situatie van de zoeker.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Kan leuk zijn, maar je gaat Google toch niet verslaan
En mits je niet zoveel centen hebt is het niet erg om op je bek te gaan met day-traden op basis van verscheidene TA indicators met gebruik van hoge leverage. Al zit 25% van mijn kapitaal op dit moment in small/midcap aandelen. Waaronder natuurlijk Geely.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 18:46 schreef SeLang het volgende:
Helemaal mee eens. Ik doe het inderdaad voor de lol. Ik ben geinteresseerd in de structuur van dingen en vind het leuk om dingetjes te modelleren en te testen (al ben ik meestal m'n interesse alweer verloren tegen de tijd dat ik aan testen toekom. Modelleren en programmeren is zoveel leuker...). Voor geld verdienen moet je gewoon semi-Buy&Hold (Shiller P/E) doen.
Is allemaal al geregeld, SeLang heeft alles al binnenquote:Op dinsdag 2 maart 2010 22:30 schreef Mendeljev het volgende:
@elfing: Had je nog die request van SeLang kunnen fixen mbt de uitdraai van macrocijfers?
Nee niet echt. Het laatst geposte bestand was al genoeg en ik heb niet eens de tijd genomen om dat goed uit te pluizen. Indien ik een lead en meer data nodig heb weet ik je wel te vindenquote:Op dinsdag 2 maart 2010 22:36 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Is allemaal al geregeld, SeLang heeft alles al binnenIk post dan niet altijd (meer), ik lees vaak wel alles mee
Of had jij ook interesse bij de macro cijfers?
Mijn code genereert zichzelf aan de hand van SE zijn BB datafiles.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 23:03 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Nee niet echt. Het laatst geposte bestand was al genoeg en ik heb niet eens de tijd genomen om dat goed uit te pluizen. Indien ik een lead en meer data nodig heb weet ik je wel te vinden
Righto!quote:Op dinsdag 2 maart 2010 23:03 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Nee niet echt. Het laatst geposte bestand was al genoeg en ik heb niet eens de tijd genomen om dat goed uit te pluizen. Indien ik een lead en meer data nodig heb weet ik je wel te vinden
Oh noes! It's alivequote:Op dinsdag 2 maart 2010 23:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mijn code genereert zichzelf aan de hand van SE zijn BB datafiles.
De moeder aller backtestcodes zag vandaag het licht
Er zit alleen nog ergens een bugje
Als een "edge" uit het niets op komt zetten en dan snel en plotseling weer verdwijnt, hoe bepaal je dan of het een "edge" is of toeval? Dat is een dilemma.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 22:07 schreef sitting_elfling het volgende:
Op korte termijn zijn er wel degelijk edge mogelijkheden te vinden, die verlopen alleen vrij snel.
Een edge voor een TA strategie op lange termijn bestaat in mijn optiek niet. Ik wissel qua intraday relatief vaak van strategie. Op het moment dat ik iets vind wat continu werkt op korte termijn is het domweg ride untill the bubble burst op het hoogst haalbare toegestane leverage en zorgen dat elk verlies direct wordt verkocht. Omdat ik altijd uitga van de kans op succes werkt zoiets continu. Dit principe pas ik ook toe op mijn macro model op de wekelijkse werkloosheid cijfers bijv.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 23:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als een "edge" uit het niets op komt zetten en dan snel en plotseling weer verdwijnt, hoe bepaal je dan of het een "edge" is of toeval? Dat is een dilemma.
Lekker specifiekquote:Op woensdag 3 maart 2010 14:16 schreef deenigeechteTS het volgende:
Volgens mijn TA kunnen we omhoog gaan, en daarna omlaag, of omlaag, en daarna omhoog.
Maar we zouden de winsten van deze maand moeten teruggeven
behoorlijke shortsqueeze PC stond heel hoog vorige week.quote:
De stijging is ook weer erg snel gegaan, had ik niet verwacht.quote:
Dat horen we al bijna een jaar lang.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:50 schreef Lemans24 het volgende:
Het zal toch onderhand weer eens tijd worden voor een ritje naar beneden?
Binck bellen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:42 schreef arjanus het volgende:
Ik had vandaag een automatische verkoop-order uitstaan op een aantal opties. Deze zijn rond 13:00 uur verkocht tegen een belachelijk hoge prijs (meer dan 1200% boven hun fair value). De transactie is gewoon uitgevoerd, ik had het geld op mijn rekening en een bevestigingsemail van de binckbank.
Zojuist is deze transactie echter teruggedraaid, het geld afgeschreven en mijn opties weer teruggeplaats op mijn rekening. De reden was blijkbaar een technische fout van de RBS blabla waar een heleboel transactie veel te hoog zijn uitgevoerd. Daar heb ik natuurlijk geen boodschap aan. Ik wil mijn geld terug. Een deal is een deal.
Heeft iemand hetzelfde meegemaakt?
Nee, maar ben benieuwd hoe je daar uit gaat komen. Uit je post komt dus naar voren dat het een technische fout was? (en dus heb je geen poot om op te staan?)quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:42 schreef arjanus het volgende:
Ik had vandaag een automatische verkoop-order uitstaan op een aantal opties. Deze zijn rond 13:00 uur verkocht tegen een belachelijk hoge prijs (meer dan 1200% boven hun fair value). De transactie is gewoon uitgevoerd, ik had het geld op mijn rekening en een bevestigingsemail van de binckbank.
Zojuist is deze transactie echter teruggedraaid, het geld afgeschreven en mijn opties weer teruggeplaats op mijn rekening. De reden was blijkbaar een technische fout van de RBS blabla waar een heleboel transactie veel te hoog zijn uitgevoerd. Daar heb ik natuurlijk geen boodschap aan. Ik wil mijn geld terug. Een deal is een deal.
Heeft iemand hetzelfde meegemaakt?
Technisch bereiken we allemaal weer levels waar op verwacht wordt dat we terug zullen bouncen een dezer dagen. Of we breken er door de (opwaartse) trend. Ik denk dat veel zal afhangen van Griekenland komende dagen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:50 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
De stijging is ook weer erg snel gegaan, had ik niet verwacht.
Het zal toch onderhand weer eens tijd worden voor een ritje naar beneden?
De euro is ook weer op z'n sterkst sinds twee weken.
Gewoon een ritje naar 311 hoorquote:Op woensdag 3 maart 2010 18:00 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat horen we al bijna een jaar lang.
Het lijkt er meer op dat we zijwaarts blijven gaan, zo tussen 300 en 340.
Als Griekenland droevige ellende blijkt te zijn zakken we makkelijk door de (opwaartse) trend heen en vice versa. Vergeet niet dat dat de reden is waarom we sinds Januari al een in (relatief korte) downtrend zitten.quote:
Ik heb geen idee, de bullflag impliceert dat we eerst een dubbele top kunnen maken, voordat we alle winsten inleveren, maar het kan ook zijn dat we een vroege pullback maken, daarna kunnen we weer omhoog gaan.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:21 schreef flyguy het volgende:
[..]
Lekker specifiek![]()
Maar volgens jou TA, hoe groot zouden die bewegingen dan zijn? Want met alleen omhoog/omlaag kom je nergens
Hoe is de liquiditeit van die elektriciteit markt?quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:24 schreef Rejected het volgende:
Is er iemand actief op de day ahead market of de futuresmarket van elektriciteit?
Juist.quote:
Je geeft hier wel een gigantische open deur voor iedere FOK!'er die anti - TA is zeg ...quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:29 schreef deenigeechteTS het volgende:
[..]
Ik heb geen idee, de bullflag impliceert dat we eerst een dubbele top kunnen maken, voordat we alle winsten inleveren, maar het kan ook zijn dat we een vroege pullback maken, daarna kunnen we weer omhoog gaan.
We gaan waarschijnlijk op een moment deze maand terug naar de zwarte lijn (amerikaanse beurs)
[ afbeelding ]
Dat krijg je met die relkloontjes..quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je geeft hier wel een gigantische open deur voor iedere FOK!'er die anti - TA is zeg ...
de signalen zijn niet duidelijk nu.mijn TA zegt dat je zowel long als short winst kan maken op dit moment.quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je geeft hier wel een gigantische open deur voor iedere FOK!'er die anti - TA is zeg ...
Ik had net Binck aan de telefoon, volgens binck is het een kansloze missie om mijn geld terug te krijgen omdat het verschil tussen de werkelijke waarde en de trade te groot is.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Nee, maar ben benieuwd hoe je daar uit gaat komen. Uit je post komt dus naar voren dat het een technische fout was? (en dus heb je geen poot om op te staan?)
* SeLang ziet gigantische misinvesteringen ontstaan ten gevolge van het pimp-beleid van overhedenquote:ArcelorMittal verwacht sterke stijging prijzen ijzererts
ArcelorMittal verwacht dat de prijzen voor ijzererts tot 80% zullen stijgen in de lange termijncontracten die de komende maand verlengd moeten worden, zegt Robrecht Himpe, chief executive van Flat Carbon Europe woensdag.
"Van wat we horen vanuit Azie gaat het richting de 70% tot 80%", aldus Himpe tegenover Dow Jones Newswires.
Himpe stelt dat ArcelorMittal niet het eerste bedrijf is dat met de hogere prijzen te maken heeft, aangezien grote Aziatische producenten, die als eerste met de mijnbouwbedrijven onderhandelen, voorop lopen in de prijsontwikkeling.
ArcelorMittal is het grootste staalbedrijf ter wereld, met ongeveer 280.000 werknemers en activiteiten in meer dan zestig landen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |