Bij de VU en Twente hebben ze berekenend dat het CDA dankzij de stemwijzer van 2006 circa 2%-punt meer stemmen heeft gekregen. Andere profiteurs van de stemwijzer waren de PVV en de ChristenUnie. Vooral dat eerste is interessant omdat de PVV oorspronkelijk niet eens mee wilde doen aan stemwijzers.quote:Op zondag 28 februari 2010 18:44 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De stemwijzers hebben wel een bedenkelijke rol, inderdaad. Het verleidt mensen wel erg om vooral niet in partijprogramma's te verdiepen. Stemwijzers zijn te oppervlakkig en kwalitatief onder de maat.
Met 30 vragen kan je niet nauwkeurig iemand politiek kleur testen....
Een stemwijzer dient hooguit als ondersteuning. Ik vrees echter dat een groot SBS electoraat er zich te goed aandoet, en stemwijzers leidend laten zijn in hun keuze.
Verbieden is lastig. Zeker als je een server buiten nl kiest....
Hoe minder stemmen voor de VVD hoe beter. Afschuwelijke partij. Dikke erica aan het juchen op de tribunes. "Winnen doe je samen" zegt ze dan. Ja, oorlog voeren ook. Zakken vullen en verliezen doe je echter alleen.quote:Op zondag 28 februari 2010 19:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dan had de VVD minder zetels in de peilingen.
Dat lijkt me sterk.quote:Op zondag 28 februari 2010 19:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bij de VU en Twente hebben ze berekenend dat het CDA dankzij de stemwijzer van 2006 circa 2%-punt meer stemmen heeft gekregen.
Mmmm kan ook 2% zijn.quote:
Iedereen tevreden? Spreek voor jezelf.quote:Ik ben voor een Verwilderd Christelijk-Rechtse coalitie.
CDA-VVD-PVV-CU = 81 zetels !
met Arie Slob als minister-president, dan is iedereen tevreden.
Onder andere dit bericht:quote:Op zondag 28 februari 2010 19:49 schreef Reya het volgende:
Een derde? Geen idee waar je dat vandaan haalt, maar bij de afgelopen Kamerverkiezingen maakte nog niet eens de helft van de kiezers gebruik van een kieswijzer, en van de groep die er gebruik van heeft gemaakt, wist meer dan de helft a priori al wat hij/zij ging stemmen. Maar dat maakt verder ook niet uit, aangezien het onmogelijk is om uit te maken welke effecten door gebruik van een kieswijzer worden veroorzaakt, en welke effecten door gelijktijdig optredende (campagne-)effecten worden veroorzaakt. Bij de ECPR-conferentie in Potsdam werd er een presentatie gegeven over de mogelijke effecten van kieswijzers, en het enige wat men daar - enigszins schoorvoetend - durfde te schatten was het effect van kieswijzers op opkomst, en daarbij vroeg ik me al af in hoeverre de onderliggende aannames nog plausibel waren.
http://www.peil.nlquote:Op zondag 28 februari 2010 19:51 schreef remlof het volgende:
Waar kan ik de laatste peiling vinden?
Thanks.quote:Op zondag 28 februari 2010 20:02 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
http://www.peil.nl
http://www.politiekebarometer.nl
Waarom zou stemmen op het CDA afbreuk doen aan de gedachte achter de democratie? Dat slaat toch totaal nergens op. Als mensen zich achter het CDA scharen en tevreden zijn met Balkenende, dan is dat toch volstrekt normaal democratisch.quote:Op zondag 28 februari 2010 19:45 schreef OntroerendGoed het volgende:
[..]
Iedereen tevreden? Spreek voor jezelf.
Na vier mislukte kabinetten Balkenende hoop ik dat de kiezer eindelijk eens zijn verstand gebruikt. Het zou een ongelooflijke afbreuk aan de gedachte achter de democratie doen als het CDA weer de verkiezingen wint. De vraag is dan ook: wie is de stemmer? Hebben mensen überhaupt wel een idee waar ze op stemmen?
Stemmen op een partij is geen probleeem, maar het CDA heeft een hele trouwe achterban die vrijwel elke verkiezing weer gewoon plichtsgetrouw op het CDA stemt. Met andere woorden, het CDA wordt vrijwel niet op hun fouten afgerekend.quote:Op zondag 28 februari 2010 20:34 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Waarom zou stemmen op het CDA afbreuk doen aan de gedachte achter de democratie? Dat slaat toch totaal nergens op. Als mensen zich achter het CDA scharen en tevreden zijn met Balkenende, dan is dat toch volstrekt normaal democratisch.
Jij projecteert je eigen mening op de rest van het electoraat. Dát heeft juist niets met democratie te maken.
Die conclusie kun je op deze manier niet trekken.quote:Op zondag 28 februari 2010 20:46 schreef L-uuc het volgende:
[..]
Stemmen op een partij is geen probleeem, maar het CDA heeft een hele trouwe achterban die vrijwel elke verkiezing weer gewoon plichtsgetrouw op het CDA stemt. Met andere woorden, het CDA wordt vrijwel niet op hun fouten afgerekend.
Ik zeg ook niet dat iedereen die CDA stemt er uit plichtsgevoel op stemt, maar ze zijn er wel (en in grotere aantallen dan andere partijen).quote:Op zondag 28 februari 2010 20:49 schreef waht het volgende:
[..]
Die conclusie kun je op deze manier niet trekken.
Een blik op de peilingen bewijst al dat het niet klopt.
Precies. Plusminus 15% van de kiezers stemt altijd op het CDA, wat die partij ook doet. Bijna onvoorwaardelijke partijtrouw. De rest van de CDA-achterban rekent het CDA wel op fouten af en dat is ook te zien in de peilingen nu. De meer kritische achterban zit nu bij PVV, VVD, CU en wellicht zelfs wat bij D66.quote:Op zondag 28 februari 2010 20:49 schreef waht het volgende:
[..]
Mag trouwens wel bij gezegd worden dat een deel van de kiezers nou niet bepaald fanatieke internetgebruikers zijn, dus erg betrouwbaar zijn peilingen nou ook weer niet.quote:Op zondag 28 februari 2010 20:49 schreef waht het volgende:
[..]
idd, bejaarden stemmen veel CDA en in mindere mate PvdAquote:Op zondag 28 februari 2010 21:38 schreef remlof het volgende:
Ik denk dat juist de groep oudere kiezers die vooral CDA stemt nauwelijks op internet komt.
Nee oke. Peilingen zijn niet erg waardevol.quote:Op zondag 28 februari 2010 21:00 schreef L-uuc het volgende:
[..]
Mag trouwens wel bij gezegd worden dat een deel van de kiezers nou niet bepaald fanatieke internetgebruikers zijn, dus erg betrouwbaar zijn peilingen nou ook weer niet.
Dat is toch griezelig?quote:Op zondag 28 februari 2010 20:55 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Precies. Plusminus 15% van de kiezers stemt altijd op het CDA, wat die partij ook doet.
Niet geheel juist. Uit de peiling van Maurice de Hond blijkt dat de Partij van de Arbeid het nu vooral moet hebben van 50-plussers. Onder jongeren stemt nauwelijks 10% op de PvdA.quote:Op zondag 28 februari 2010 21:45 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
idd, bejaarden stemmen veel CDA en in mindere mate PvdA
Nee. Ik heb grootouders die al hun hele leven CHU/CDA stemmen. Ze zijn gewoon zeer trouwe christen-democraten, die het volledig eens zijn met de uitgangspunten van de partij en geen enkele aanleiding zien om op een andere partij te stemmen. Is dat dan eng?quote:
Je zei het eerder in je post al: haast onvoorwaardelijk. Dat vind ik toch wel eng.quote:Op zondag 28 februari 2010 22:27 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Nee. Ik heb grootouders die al hun hele leven CHU/CDA stemmen. Ze zijn gewoon zeer trouwe christen-democraten, die het volledig eens zijn met de uitgangspunten van de partij en geen enkele aanleiding zien om op een andere partij te stemmen. Is dat dan eng?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |