abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78298118
Uitspraken als deze hoor je vaak op Fok. Men zegt dan vaak dat "links" verantwoordelijk zou zijn voor alle/veel ellende die Nederland kant. Maar klopt deze uitspraak wel? Is het echt zo dat "links" zo veel macht heeft (gehad) in Nederland, dat zij de oorzaak is van de problemen die we nu kennen.

Even de feiten:

Regeringsdeelname
  • Sinds 1945 zijn er in totaal 27 kabinetten geweest. Van die 27 kabinetten, hebben er 19 een CDA premier gehad en 8 een PvdA premier.
  • Het CDA (of voorlopers) heeft 58 jaar geregeerd (waarvan 28 jaar met de PvdA & 30 jaar met de VVD)
  • De PvdA (of voorlopers) heeft 35 jaar geregeerd (waarvan 13 jaar met de VVD & 28 jaar met het CDA)
  • De VVD (of voorlopers) heeft 40 jaar geregeerd (waarvan 13 jaar met de PvdA & 30 jaar met het CDA)
  • De PvdA (of voorlopers) heeft in 13 kabinetten zitting gehad
  • De VVD (of voorlopers) heeft in 16 kabinetten zitting gehad

Bron: Wiki

Immigratie
    De "massa immigratie" waar tegenwoordig zo veel om te doen is, wordt door velen als een groot probleem gezien. Bijna iedereen het is wel eens dat de immigratie eigenlijk is begonnen met het hierheen halen van de gastarbeiders. De werving van gastarbeiders werd, volgens WIki, in 1973 beëindigd. Toen zat er een regering van PvdA (Den Uyl), CDA (KVP, ARP) & D66. Deze regering heeft de actieve werving van gastarbeiders gestopt.

De werving is in 1964 begonnen met een akkoord tussen Nederland en Turkije (een akkoord met Marokko werd in 1969 gesloten). Toen zat er een kabinet van CDA (KVP, ARP, CHU) & VVD.

Staatsschuld
    Vaak wordt er beweerd dat "links" alleen maar geld uit zou geven en derhalve zou zorgen voor een onhandelbare staatsschuld. Hieronder 2 grafieken van het verloop van de staatsschuld van Nederland, periode 1946-2004:

Uit beide grafieken blijkt dat de staatsschuld niet onevenredig oploopt tijdens de regeerperiodes van de PvdA tov de VVD. "Links" geeft dus niet meer, maar ook niet minder, geld uit.

Dhimmi-gedrag
    "Links" wordt ook vaak beschuldigd van het "heulen met de vijand", of (in de termen van Wilders) "Dhimmi-gedrag". Wat men hier precies mee bedoelt, is mij nooit echt duidelijk geworden, maar ik neem aan dat men doelt op het "knuffelen van allochtonen". "Links" zou te lief zijn voor alles met een kleurtje, of een ander geloof.

Helaas heb ik hier geen harde cijfers van kunnen vinden, aangezien we in Nederland hier geen data van bijhouden. Maar het mag bekend zijn dat allochtonen procentueel meer onze gevangenissen bevolken, dan autochtonen. Dit alleen, geeft al aan dat allochtonen procentueel vaker worden gepakt en gestraft dan autochtonen.

Te soft
    Een vaak gehoorde klacht over "links", is dat ze te soft zouden zijn voor criminelen in het algemeen. Ondanks dat de linkere partijen niet de meeste wetten hebben geschreven (puur op basis van regeringsdeelname), is de strafmaat in Nederland niet verlaagd door de linkse partijen, Sterker nog, 'Strafmaat in Nederland juist erg hoog'

Immigratiebeleid
    "Links" zou de grenzen open willen zetten voor alles en iedereen die naar Nederland wil komen om te "profiteren". Echter was het beleid waar Verdonk zo om geroemd werd, een beleid dat door de PvdA is ontworpen, geschreven en ingevoerd.

Conclusie
    Na dit korte onderzoek, kan ik niet anders concluderen dan dat het CDA, en in mindere mate de VVD, juist als verantwoordelijke gezien zou moeten worden. Ben benieuwd wat de rest in POL er van vindt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2010 13:23:45 ]
  • pi_78298139
    Eens met TS.
    Feyenoord Rotterdam
    pi_78298170
    Er zijn NOOIT linkse of rechtse kabinetten geweest ! Het is de TOTALE politiek die de blaam draagt !
    When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
    pi_78298293
    TS, het klopt wat je schrijft, maar 'rechtsen' en helemaal popilisten houden niet van feiten, maar meer van stemmingmakerij. En gezien de polls lukt dat aardig.
    Lurf is the message and the message is Lurf
      maandag 22 februari 2010 @ 12:08:40 #5
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_78298308
    Harde cijfers zijn soms best leuk, samen met controleerbare historische feiten. Niet dat het wat uit gaat maken maar bedankt voor het heldere beeld wat je hebt geschetst. Aan de andere kant kan je dus net zo goed concluderen dat de politiek zelf in zijn geheel niet om weet te gaan met maatschappelijke uitdagingen en lange termijns problemen. Daar maakt links of rechts niet zoveel verschil in uit, het is enkel bedoelt om een fictieve scheidslijn te kweken tussen mensen en te verhinderen dat er ooit eensgezindheid komt tussen het plebs (de burger)
    Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
    Vrijheid
    pi_78298394
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:08 schreef jogy het volgende:
    Harde cijfers zijn soms best leuk, samen met controleerbare historische feiten. Niet dat het wat uit gaat maken maar bedankt voor het heldere beeld wat je hebt geschetst. Aan de andere kant kan je dus net zo goed concluderen dat de politiek zelf in zijn geheel niet om weet te gaan met maatschappelijke uitdagingen en lange termijns problemen. Daar maakt links ofrechts niet zoveel verschil in uit, het is enkel bedoelt om een fictieve schijdslijn te kweken tussen mensen en te verhinderen dat er ooit eensgezindheid komt tussen het plebs (de burger)
    Deze analyse heb ik eigenlijk vooral gemaakt voor mezelf. Ik erge me al een behoorlijke tijd aan de uitspraak dat een politieke stroming verantwoordelijk zou zijn voor alle ellende. Aangezien ik zelf behoorlijk links ben (SP), vroeg ik me af of er een kern van waarheid zat in de beschuldigingen.

Blijkt van niet
    pi_78298714
    Kijk, dat zijn nu eens topics waar men wat aan heeft. Desalniettemin zal het dom rechtse smaldeel hier (let wel: er zijn genoeg slimme, nette rechtse mensen hier naar mijn mening) niks van de gepresenteerde feiten aantrekken. Die blijven liever de "Rita verdonk" hier uithangen en latenzich niet hinderen door argumenten, kennis etc..
    pi_78298748
    Mensen weten niet eens meer wat links en rechts is. Hier op Fok! is alles wat niet wilders is meteen links.

Mensen zouden wat minder links en rechts moeten denken en wat meer vanuit de redelijkheid.
    De rechtse tunnelvisie regeert op Fok!. Het is af en toe wel vreselijk om die ondoordachte reacties te lezen.

Vanochtend bijvoorbeeld. Wilders wilt de AOW op 65. Dus de meeste zijn voor. Zouden ze wel doorhebben dat de fokkers (de meeste op fok zullen waarschijnlijk <35 jaar zijn) dan de rekening later op hun bord krijgen?

Zo zijn er nog tal van dingen die ik totaal niet begrijp. Waarom willen wij onze cultuur en kunst niet meer behouden? We zijn toch verdomme geen arm en failliet kutland?

Men is hier erg gevoelig voor de hardste schreeuwers. Ik heb het afgelopen jaar waargenomen dat lange termijn visies en redelijkheid niet rechts zijn. Daarom ben ik afvallig geworden
    Ik ben een superster want ik drink jupiler!
    pi_78298755
    TS
    Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
    Ja DE Ik houd nog heel veel van je
    pi_78298794
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:07 schreef lurf_doctor het volgende:
    TS, het klopt wat je schrijft, maar 'rechtsen' en helemaal popilisten houden niet van feiten, maar meer van stemmingmakerij. En gezien de polls lukt dat aardig.
    pi_78298851
    De bijval hier is mooi & hartverwarmend... Maar ben ook benieuwd wat de rechtse schreeuwers & andere rechtse stemmers van mn OP vinden
    pi_78298926
    Moet je even Buzois vragen, die was nogal rechts aan het doen in een ander topic
    pi_78298943
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:27 schreef DutchErrorist het volgende:
    Moet je even Buzois vragen, die was nogal rechts aan het doen in een ander topic
    linkje?
    pi_78298972
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:25 schreef RvLaak het volgende:
    De bijval hier is mooi & hartverwarmend... Maar ben ook benieuwd wat de rechtse schreeuwers & andere rechtse stemmers van mn OP vinden
    ik gok dat die zowel het CDA als de VVD eigenlijk links vindenn
      maandag 22 februari 2010 @ 12:29:20 #15
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_78299003
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:25 schreef RvLaak het volgende:
    'linkse propaganda'
    Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
    Vrijheid
    pi_78299012
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:28 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

ik gok dat die zowel het CDA als de VVD eigenlijk links vindenn
    VVD links.
    pi_78299027
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:29 schreef jogy het volgende:

[..]

'linkse propaganda'
    Jammer voor hen dat alle genoemde feiten controleerbaar zijn .
    pi_78299105
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:27 schreef RvLaak het volgende:

[..]

linkje?
    Wilders-bashers
    pi_78299122
    pi_78299130
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:32 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Wilders-bashers
    Dank
    pi_78299174
    Met de gastarbeiders is de influx van allochtonen inderdaad begonnen, maar het linkse Kabinet-Den Uyl
    (PvdA, KVP, ARP, PPR, D66) heeft de grootschalige 'gezinshereniging' mogelijk gemaakt waardoor de gastarbeiders ineens niet meer gasten waren, maar permanent.

Je legt de focus dus verkeerd in je OP.
    Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
      maandag 22 februari 2010 @ 12:36:39 #22
    44745 Ixnay
    On The Hombre
    pi_78299226
    Het enige kabinet die dit land vooruit geholpen heeft was Paars 1+2.

Werkeloosheid omlaag.
    Welvaart omhoog.
    BNP omhoog.

En die rechtsen waren maar aan het zeiken toen. En daarna.
    Terwijl het nog nooit zo goed is geweest in Nederland dan tijdens Kok.
    pi_78299368
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:35 schreef MoneyTalks het volgende:
    Met de gastarbeiders is de influx van allochtonen inderdaad begonnen, maar het linkse Kabinet-Den Uyl
    (PvdA, KVP, ARP, PPR, D66) heeft de grootschalige 'gezinshereniging' mogelijk gemaakt waardoor de gastarbeiders ineens niet meer gasten waren, maar permanent.

De focus ligt misschien niet verkeerd, maar de gezinshereniging is weggelaten. Niet bewust btw, heb ik domweg niet aan gedacht.

Heb je een bron voor mij? Dan zal ik hier ook in duiken . Ik wil namelijk wel een objectieve analyse maken.
    pi_78299389
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:36 schreef Ixnay het volgende:

Werkeloosheid omlaag.
    Welvaart omhoog.
    BNP omhoog.

Hou je er wel rekening mee dat de VVD net zo hard mee regeerde toen .
      maandag 22 februari 2010 @ 12:42:56 #25
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78299431
    quote:

Werkeloosheid omlaag.
    Welvaart omhoog.
    BNP omhoog.

Dat was gewoon een gunstige economische periode. Als de hele wereld omhoog gaat, gaat Nederland mee. Als de hele wereld omlaag gaat gaat Nederland ook mee. Ongeacht het kabinet.
    The End Times are wild
      maandag 22 februari 2010 @ 12:47:35 #26
    44745 Ixnay
    On The Hombre
    pi_78299589
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:41 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Hou je er wel rekening mee dat de VVD net zo hard mee regeerde toen .
    Daar zeg ik ook niks over.
    Maar het best preseterende kabinet ooit was het enige zonder CDA.
    CDA is de reden van de van van het huidige kabinet.
    Balkenende wil oorlog voeren omdat hij zijn internationale vriendjes wil houden, omdat hij zelf ooit nog eens de EU ingaat.

En waarom is VVD altijd zo bezig over Paars terwijl ze er zelf inzaten??
      maandag 22 februari 2010 @ 12:48:13 #27
    44745 Ixnay
    On The Hombre
    pi_78299612
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat was gewoon een gunstige economische periode. Als de hele wereld omhoog gaat, gaat Nederland mee. Als de hele wereld omlaag gaat gaat Nederland ook mee. Ongeacht het kabinet.
    Standaard conservatief praatje tegen Paars.
    pi_78299653
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:47 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Daar zeg ik ook niks over.
    Maar het best preseterende kabinet ooit was het enige zonder CDA.
    CDA is de reden van de van van het huidige kabinet.
    Balkenende wil oorlog voeren omdat hij zijn internationale vriendjes wil houden, omdat hij zelf ooit nog eens de EU ingaat.

En waarom is VVD altijd zo bezig over Paars terwijl ze er zelf inzaten??
    De zilveren jaren (om maar ff een superlatief te gebruiken) werden al ingezet tijden Lubbers 3. CDA & PvdA. Wel eerlijk blijven
    pi_78299920
    tvp
    Ik weet het ook niet
    pi_78300474
    quote:

Werkeloosheid omlaag.
    Welvaart omhoog.
    BNP omhoog.

de begrotingsvrijheid die Paars had, is gecreerd door Lubbers III (en het werk dat Kok daar deed als extreem zuinige minister van financieen)...
    Lubbers III is een van de weinige moderne kabinetten geweest die zn begroting zo goed als nauwelijks liet stijgen
    Dat zie je op de grafiek met de hoogte van de begroting in 1990, die zo net onder de 80 miljard (ik vermoed in euro's nu, teruggerekend is) zit, en in 1994 zit die net wat boven de 80...

Pijnlijk voor bv VVD-mensen is dan natuurlijk wel dat dat een veel beter resultaat dat ooit een VVD-kabinet heeft weten te bereiken, zelfs hun toegejuichde minister Zalm (wat ikzelf betwijfel, Zalm is imho een grote huichelaar en haalde lof voor dingen die zn voorgangers eigenlijk bereikt hadden , terwijl hij teveel kadootjes uitdeelde en juist de begroting te makkelijk weer liet stijgen, wat hij niet had moeten toelaten in hoogconjunctuur) komt daar niet aan.

Overigens vind ik al het makkelijke gezeik over 'links' en 'rechts' vooral dom gezeik ...

Het zijn onzinnige termen en in de reele politiek soms zelfs compleet omgekeerd ... voor bv harde en impopulaire ingrepen in het sociale verzekeringsstelsel ontkom je bijna niet aan steun van de linkse partijen en zul je minimaal een 'linkse' partij, liefst met een goede band met de vakbonden (die nog altijd wel macht en invloed hebben) in de regering hebben...
    zoals bv in 1990 de WAO enkel aangepakt kon worden door een kabinet met de PvdA en CDA samen (ook al werd toen de bron gelegd van de neergang van de PvdA als breed-populistische linkse partij en vulde de SP steeds sterker dat gat).
    "Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
    pi_78300692
    quote:
    Immigratiebeleid
    "Links" zou de grenzen open willen zetten voor alles en iedereen die naar Nederland wil komen om te "profiteren". Echter was het beleid waar Verdonk zo om geroemd werd, een beleid dat door de PvdA is ontworpen, geschreven en ingevoerd.
    pi_78300756
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:14 schreef JantjePuk het volgende:

[..]

Wat weet jij dat wij niet weten? Enlighten us
      maandag 22 februari 2010 @ 13:16:08 #33
    92928 kadoter
    It's the cable guy
    pi_78300764
    Ik mis dummy variabelen.. maar ik ben zelf te lui om het uit te rekenen
    Zowel links als rechts beleid kan op langer termijn leiden tot extra uitgaven / schulden / problematiek, dat verband is nu gemakshalve achterwege gelaten.

Overigens deel ik de mening dat het te makkelijk is om te stellen dat of slechts één deel van het politiek spectrum de veroorzaker van het merendeel van de problematiek is.
    Dus dank voor de nuancering
    Could it be that the rallying idea of Europe is merely a front for the very opposite of all that Europe stands for, namely rejection of democracy, freedom, separation of powers, transparency and political accountability? (U. Beck)
      maandag 22 februari 2010 @ 13:20:01 #34
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_78300940
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:09 schreef RM-rf het volgende:

[..]

de begrotingsvrijheid die Paars had, is gecreerd door Lubbers III (en het werk dat Kok daar deed als extreem zuinige minister van financieen)...
    Lubbers III is een van de weinige moderne kabinetten geweest die zn begroting zo goed als nauwelijks liet stijgen
    Dat zie je op de grafiek met de hoogte van de begroting in 1990, die zo net onder de 80 miljard (ik vermoed in euro's nu, teruggerekend is) zit, en in 1994 zit die net wat boven de 80...

Pijnlijk voor bv VVD-mensen is dan natuurlijk wel dat dat een veel beter resultaat dat ooit een VVD-kabinet heeft weten te bereiken, zelfs hun toegejuichde minister Zalm (wat ikzelf betwijfel, Zalm is imho een grote huichelaar en haalde lof voor dingen die zn voorgangers eigenlijk bereikt hadden , terwijl hij teveel kadootjes uitdeelde en juist de begroting te makkelijk weer liet stijgen, wat hij niet had moeten toelaten in hoogconjunctuur) komt daar niet aan.
    daarom is het riedeltje dat rechts per definitie goed is voor de economie ook zo raar. Sowieso heb ik het idee dat Zalm zijn periode minder gewaardeerd begint te worden. Er is nu eenmaal een bepaalde afstand in tijd nodig om een periode goed te kunnen beoordelen, en Paars lijkt nu lang geleden genoeg om dat te kunnen doen.
    Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
    Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
      maandag 22 februari 2010 @ 13:20:59 #35
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_78300980
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:35 schreef MoneyTalks het volgende:

En alle kabinetten daarna hebben er nooit wat aan gedaan. Toch opvallend.
    Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
      maandag 22 februari 2010 @ 13:21:44 #36
    44470 ErikT
    Lekker PSV!
    pi_78301016
    quote:
    Immigratie
    De "massa immigratie" waar tegenwoordig zo veel om te doen is, wordt door velen als een groot probleem gezien. Bijna iedereen het is wel eens dat de immigratie eigenlijk is begonnen met het hierheen halen van de gastarbeiders. De werving van gastarbeiders werd, volgens WIki, in 1973 beëindigt. Toen zat er een regering van PvdA (Den Uyl), CDA (KVP, ARP) & D66. Deze regering heeft de actieve werving van gastarbeiders gestopt.

De werving is in 1964 begonnen met een akkoord tussen Nederland en Turkije (een akkoord met Marokko werd in 1969 gesloten). Toen zat er een kabinet van CDA (KVP, ARP, CHU) & VVD.
    Dit is wel het meest briljante stukje. (Behalve dan het voltooid deelwoord met een t.)
    Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
    3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
    pi_78301048
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:16 schreef kadoter het volgende:
    Ik mis dummy variabelen.. maar ik ben zelf te lui om het uit te rekenen
    Zowel links als rechts beleid kan op langer termijn leiden tot extra uitgaven / schulden / problematiek, dat verband is nu gemakshalve achterwege gelaten.

Overigens deel ik de mening dat het te makkelijk is om te stellen dat of slechts één deel van het politiek spectrum de veroorzaker van het merendeel van de problematiek is.
    Dus dank voor de nuancering
    Waarom zou ik dummy variabelen moeten gebruiken? En wat zijn dat?

Het woord doet bij mij de suggestie opwekken dat het gaat om een toekomst-visie. Of een doorberekening naar de toekomst van een beleid. Dat is echter niet de insteek van dit topic.

De klachten over "links" gaan immer over zaken uit het verleden. "Links" heeft dit/dat/zus/zo gedaan, dus.... etc. Dus de toekomst is niet relevant voor dit topic, enkel de prestaties in het verleden.

Mijns inziens anyway
    pi_78301112
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:21 schreef ErikT het volgende:

[..]

Dit is wel het meest briljante stukje. (Behalve dan het voltooid deelwoord met een t.)
    Dyslectie + spellingscheck = met wat grammaticale foutjes mogelijk .

indien "beëindigt" bedoeld werd
      maandag 22 februari 2010 @ 13:25:43 #39
    44470 ErikT
    Lekker PSV!
    pi_78301147
    quote:
    Conclusie
    Na dit korte onderzoek, kan ik niet anders concluderen dan dat het CDA, en in mindere mate de VVD, juist als verantwoordelijke gezien zou moeten worden. Ben benieuwd wat de rest in POL er van vindt.
    En dit is het slechtste stukje. Je maakt je schuldig aan gedrag waar je (terecht) anderen van beschuldigt.
      maandag 22 februari 2010 @ 13:26:15 #40
    44470 ErikT
    Lekker PSV!
    pi_78301170
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:24 schreef RvLaak het volgende:
    indien "beëindigt" bedoeld werd
    Yup.
    pi_78301225
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:25 schreef ErikT het volgende:

[..]

En dit is het slechtste stukje. Je maakt je schuldig aan gedrag waar je anderen van beschuldigt.
    , klopt. Maar mijn conclusie is gebaseerd op feiten en onderbouwing. Daarbij geef ik geen politieke stroming/kleur de schuld, maar partijen.
    pi_78301381
    RvLaak, je doet nu net of linkse partijen in de oppositie geen invloed op het beleid hebben gehad. Maar je vergeet dat zodra de PvdA haar zin niet krijgt, de FNV klaar staat om bepaalde takken, met name het transport, stil te leggen.

Ik geef graag de FNV, en daarmee de PvdA, schuld van de vele problemen waarmee Nederland te maken heeft.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      maandag 22 februari 2010 @ 13:32:05 #43
    292283 GrotePierFR
    Je hart zit links
    pi_78301399
    Links heeft in onze contemporaine geschiedenis nog nooit een meerderheid gehad in het parlement, dus zeggen dat ''links'' dit land ''verziekt'' heeft is eigenlijk populistische stemmingmakerij, niet gebaseerd op de historische feiten.

Dat de PVDA en D66 in veel kabinetten hebben gezeten wil nog niet zeggen dat je ze volledig verantwoordelijk moet houden. Je hebt rechtse partijen nodig om tot daadwerkelijke regeringsmacht te komen. CDA is hier sinds de jaren 90 ook rechts te noemen btw, terwijl de PVDA sinds de jaren 90 ook een middenpartij is geworden sinds Kok.

Knap onmogelijk dan dat ''links'' met een minderheid aan zetels het land weet te verzieken.

Ik constateer dit: TS gebruikt zijn gezonde verstand niet.
      maandag 22 februari 2010 @ 13:32:49 #44
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_78301438
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:31 schreef Lyrebird het volgende:
    RvLaak, je doet nu net of linkse partijen in de oppositie geen invloed op het beleid hebben gehad. Maar je vergeet dat zodra de PvdA haar zin niet krijgt, de FNV klaar staat om bepaalde takken, met name het transport, stil te leggen.

Ik geef graag de FNV, en daarmee de PvdA, schuld van de vele problemen waarmee Nederland te maken heeft.
    Oftewel, je zegt dat de rechtse partijen zo incapabel zijn dat de oppositie altijd haar zin kan krijgen?
    pi_78301443
    quote:

Kun je dat staven met bronnen?
    pi_78301477
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:32 schreef GrotePierFR het volgende:
    Links heeft in onze contemporaine geschiedenis nog nooit een meerderheid gehad in het parlement, dus zeggen dat ''links'' dit land ''verziekt'' heeft is eigenlijk populistische stemmingmakerij, niet gebaseerd op de historische feiten.

Dat de PVDA en D66 in veel kabinetten hebben gezeten wil nog niet zeggen dat je ze volledig verantwoordelijk moet houden. Je hebt rechtse partijen nodig om tot daadwerkelijke regeringsmacht te komen. CDA is hier sinds de jaren 90 ook rechts te noemen btw, terwijl de PVDA sinds de jaren 90 ook een middenpartij is geworden sinds Kok.

Knap onmogelijk dan dat ''links'' met een minderheid aan zetels het land weet te verzieken.

Jij hebt duidelijk alleen de titel & niet de OP niet gelezen.
      maandag 22 februari 2010 @ 13:34:25 #47
    292283 GrotePierFR
    Je hart zit links
    pi_78301487
    quote:

Zonder de vakbonden was Nederland sociaal-economisch nog veel verder van huis in dit economisch systeem.

Mijn inziens hebben de VVD en het CDA, met medewerking van de PVDA gezorgd voor de 'problemen', als je al van echte problemen kunt spreken.
    pi_78301696
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:34 schreef GrotePierFR het volgende:
    Zonder de vakbonden was Nederland sociaal-economisch nog veel verder van huis in dit economisch systeem.
    Nice. Noem me een ding waar de vakbonden (die wat is het zo'n 10% van de werknemers vertegenwoordigen) voor verantwoordelijk zijn geweest, waardoor Nederland beter af is.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      maandag 22 februari 2010 @ 13:40:30 #49
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_78301727
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:39 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nice. Noem me een ding waar de vakbonden (die wat is het zo'n 10% van de werknemers vertegenwoordigen) voor verantwoordelijk zijn geweest, waardoor Nederland beter af is.
    afschaffen kinderarbeid? Sociale wetgeving? Arboregels? kortere werkdagen? Veiligere werkomgevingen?

allemaal dingen die mede onder druk van vakbonden en socialisten tot stand zijn gekomen.
      maandag 22 februari 2010 @ 13:40:52 #50
    44470 ErikT
    Lekker PSV!
    pi_78301737
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:27 schreef RvLaak het volgende:

[..]

, klopt. Maar mijn conclusie is gebaseerd op feiten en onderbouwing. Daarbij geef ik geen politieke stroming/kleur de schuld, maar partijen.
    Maar dat is ook te makkelijk. In de jaren 60/70 had niemand meer zin om het vuilnis op te halen en de plee te schrobben. Daar was iedereen opeens te goed voor geworden, want we werden allemaal rijker. Economische groei was weer eens het doorslaggevende argument, voor iedereen. Totdat in de jaren '70 een groep opkwam, die vond dat het wel welletjes was. Maar die hebben nooit voet aan de grond gekregen.
      maandag 22 februari 2010 @ 13:41:26 #51
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_78301756
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:27 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Waar zijn dan de feiten dat het de schuld van CDA/VVD is, je zegt immers zelf:
    quote:
    Uit beide grafieken blijkt dat de staatsschuld niet onevenredig oploopt tijdens de regeerperiodes van de PvdA tov de VVD. "Links" geeft dus niet meer, maar ook niet minder, geld uit.
    Dat is wel een lekkere tegenspraak met
    quote:
    Na dit korte onderzoek, kan ik niet anders concluderen dan dat het CDA, en in mindere mate de VVD, juist als verantwoordelijke gezien zou moeten worden.
    Kortom:
    Eerst zeggen dat er gebaseerd op feiten niets te zeggen is, en daarna twee partijen de schuld geven gebaseerd op diezelfde feiten
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      maandag 22 februari 2010 @ 13:41:27 #52
    292283 GrotePierFR
    Je hart zit links
    pi_78301757
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:34 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Jij hebt duidelijk alleen de titel & niet de OP niet gelezen.
    Inderdaad, sorry Ik heb het nu beter gelezen.
    pi_78301779
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:32 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Oftewel, je zegt dat de rechtse partijen zo incapabel zijn dat de oppositie altijd haar zin kan krijgen?
    Ik denk dat rechste partijen, als die er al zijn, inderdaad incapabel zijn. Het had geen kwaad gekund als die partijen, in navolging van Thatcher, het gevecht met de vakbonden waren aangegaan. In plaats daarvan heeft men er voor gekozen om het land diep in de modder te polderen. Het zal nog wel even duren voordat we daar uit zijn.
      maandag 22 februari 2010 @ 13:42:42 #54
    44470 ErikT
    Lekker PSV!
    pi_78301804
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:32 schreef GrotePierFR het volgende:

Ik constateer dat jij niet goed hebt gelezen, want je concludeert hetzelfde als TS.

edit: je was me al voor:
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:41 schreef GrotePierFR het volgende:

[..]

Inderdaad, sorry Ik heb het nu beter gelezen.
    pi_78301924
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:40 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

afschaffen kinderarbeid? Sociale wetgeving? Arboregels? kortere werkdagen? Veiligere werkomgevingen?

allemaal dingen die mede onder druk van vakbonden en socialisten tot stand zijn gekomen.
    Vakbonden hebben in het verre verleden idd best goede dingen gedaan, maar de laatste pak 'm beet 40 jaar hebben ze slechts arbeid het land uit gejaagd.
      maandag 22 februari 2010 @ 13:47:20 #56
    44470 ErikT
    Lekker PSV!
    pi_78301982
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:45 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Vakbonden hebben in het verre verleden idd best goede dingen gedaan, maar de laatste pak 'm beet 40 jaar hebben ze slechts arbeid het land uit gejaagd.
    Wat komen al die immigranten hier doen dan?

"Dat stelletje uitkeringstrekkers pikt onze banen!"
    pi_78302259
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:47 schreef ErikT het volgende:

[..]

Wat komen al die immigranten hier doen dan?

"Dat stelletje uitkeringstrekkers pikt onze banen!"
    Geen flauw idee wat ze in Nederland komen zoeken. Zonder opleiding zijn ze toch kansloos?
      maandag 22 februari 2010 @ 13:56:06 #58
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_78302327
    Teeveepee! Eindelijk, politiek zonder ononderbouwd gelul.

* oshiro heeft een hekel aan politici die pertinente onwaarheden verkondigen over zaken waar ze zelf helemaal geen verstand van hebben
    "Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
      maandag 22 februari 2010 @ 13:57:11 #59
    44470 ErikT
    Lekker PSV!
    pi_78302375
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:54 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Geen flauw idee wat ze in Nederland komen zoeken. Zonder opleiding zijn ze toch kansloos?
    Blijkbaar niet hè, want ik zie ze niet dood in de straat liggen.
    pi_78302443
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:57 schreef ErikT het volgende:

[..]

Blijkbaar niet hè, want ik zie ze niet dood in de straat liggen.
    Ook kanslozen krijgen in Nederland een uitkering.
    pi_78302446
    Mooie TS, RvLaak!!!

De stelling dat links teveel geld uitgeeft stamt volgens mij vooral uit het tijdperk Den Uyl. Waarom? Dat is ook duidelijk te zien in de grafieken. Ik hoor in mijn omgeving nog steeds uit den treure dat "het" allemaal de schuld van Den Uyl is.

[ Bericht 0% gewijzigd door PhysicsRules op 22-02-2010 14:05:06 ]
    Anti-globalisten aller landen verenigt u!
    bron
    Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
    pi_78302665
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:40 schreef ErikT het volgende:

[..]

Maar dat is ook te makkelijk. In de jaren 60/70 had niemand meer zin om het vuilnis op te halen en de plee te schrobben. Daar was iedereen opeens te goed voor geworden, want we werden allemaal rijker. Economische groei was weer eens het doorslaggevende argument, voor iedereen. Totdat in de jaren '70 een groep opkwam, die vond dat het wel welletjes was. Maar die hebben nooit voet aan de grond gekregen.
    Nergens zeg ik, of wil ik impliceren, dat de gastarbeiders niet gewenst waren. Ik geef enkel aan dat het niet de linkse partijen waren die met de immigratie zijn begonnen .

Dat er vervolgens daarna weinig tot niets aan gedaan is om structureel de integratie problemen op te lossen, is alle regeringen sindsdien aan te rekenen.
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:41 schreef Bart het volgende:

[..]

Waar zijn dan de feiten dat het de schuld van CDA/VVD is, je zegt immers zelf:
    [..]

Dat is wel een lekkere tegenspraak met
    [..]

Kortom:
    Eerst zeggen dat er gebaseerd op feiten niets te zeggen is, en daarna twee partijen de schuld geven gebaseerd op diezelfde feiten
    Mijn schuld-plaatsing bij het CDA & de VVD, is gebaseerd op meer dan enkel de staatsschuld. Deze loopt, op een paar kabinetten na, altijd op. Aangezien de linkere kabinetten niet meer of minder uitgeven dan de rechtsere kabinetten, zijn alledrie de partijen even verantwoordelijk voor dit probleem.
    pi_78302792
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:45 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Graag zie ik daar een onderbouwing voor. Je roept dit wel, maar heb je ook feiten die dit staven?
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:54 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je zou ze ook een opleiding kunnen geven. Creëert kansen. Maar in essentie heb je idd gelijk. Onopgeleide immigranten hebben een veel slechtere startpositie dan hoogopgeleide immigranten.
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

& dat zijn lang niet altijd immigranten
      maandag 22 februari 2010 @ 14:10:31 #64
    292283 GrotePierFR
    Je hart zit links
    pi_78302922
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier met kansloos voor de duidelijkheid?
      maandag 22 februari 2010 @ 14:15:37 #65
    277515 Illiberal
    Clever tagline here
    pi_78303144
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:10 schreef GrotePierFR het volgende:

[..]

Je kunt je inderdaad afvragen hoe erg kanslozen kansloos zijn. Er zijn immers kansen genoeg. Ik bedoel, een MBO opleiding afmaken, dat moet iedereen toch kunnen.
    pi_78303361
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:07 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Graag zie ik daar een onderbouwing voor. Je roept dit wel, maar heb je ook feiten die dit staven?
    Met looneisen die niet in verhouding staan tot de geleverde extra arbeidsproductiviteit - ja, zoek die maar op - hebben ze arbeid onnodig duur gemaakt.
    quote:
    Je zou ze ook een opleiding kunnen geven. Creëert kansen. Maar in essentie heb je idd gelijk. Onopgeleide immigranten hebben een veel slechtere startpositie dan hoogopgeleide immigranten.
    De eerste generatie is soieso verloren. Die kunnen misschien wat schoonmaakwerk doen, of kippen vangen, maar zodra die een pijntje in hun rug voelen, heeft de FVN ze al de WAO ingepraat. Logisch natuurlijk, wie kiest er voor om vuil werk te doen, als je ook van een uitkering kunt genieten?

De tweede (en derde en vierde) generatie heeft de kans op een opleiding. Maar helaas kiezen ze daar niet vaak genoeg voor.
    pi_78303384
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:10 schreef GrotePierFR het volgende:

[..]

Mensen die geen Nederlands (of Engels) spreken, en dat ook nooit meer zullen leren.
      maandag 22 februari 2010 @ 14:24:35 #68
    292283 GrotePierFR
    Je hart zit links
    pi_78303502
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:21 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Mensen die geen Nederlands (of Engels) spreken, en dat ook nooit meer zullen leren.
    Aha, en wat voor aantal is dat dan in onze maatschappij?
    pi_78303616
    Ik ben het volledig eens met TS, dit topic is op de frontpage al als referentie gebruikt. Eindelijk staat Fok eens open voor een wat minder eenzijdige visie ten aanzien van links en rechts.
    quote:

[..]

Met looneisen die niet in verhouding staan tot de geleverde extra arbeidsproductiviteit - ja, zoek die maar op - hebben ze arbeid onnodig duur gemaakt.
    [..]
    Mocht het allemaal waar zijn wat je zegt, een vakbond stelt eisen, een kabinet neemt besluiten. Ten tweede er is nog nooit een geheel links kabinet geweest. Bij al het negatieve dat volgens jou is gebeurd is het CDA dus net zo verantwoordelijk (of onverantwoordelijk) als de PvdA.
    Een heer met stijl
      maandag 22 februari 2010 @ 14:29:58 #70
    292283 GrotePierFR
    Je hart zit links
    pi_78303699
    quote:

De eerste generatie is soieso verloren. Die kunnen misschien wat schoonmaakwerk doen, of kippen vangen, maar zodra die een pijntje in hun rug voelen, heeft de FVN ze al de WAO ingepraat. Logisch natuurlijk, wie kiest er voor om vuil werk te doen, als je ook van een uitkering kunt genieten?

Dat is gewoon een vooroordeel.
    Die eerste generatie migranten kwam hier op last van de ondernemers (VVD) om het vuile, laagbetaalde werk op te knappen in de hoogovens en andere industrie. Deze mensen hebben keihard gewerkt en genieten nu van hun welverdiende AOW. Ze hadden toen nooit de taal hoeven te leren omdat ze dachten dat ze weer terug gingen. Een deel hiervan ging niet terug omdat ze permanente huisvesting werd aangeboden. Hier is destijds slecht over nagedacht door de VVD, KVP, ARP, CHU (CDA dus) en PVDA.

En zoveel macht hebben de vakbonden trouwens niet meer zoals jij schetst (ook een vooroordeel).
    pi_78303813
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:28 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
    Bij al het negatieve dat volgens jou is gebeurd is het CDA dus net zo verantwoordelijk (of onverantwoordelijk) als de PvdA.
    Dat klopt. Ik ben ook de laatste om het CDA als een rechtse partij te zien.

Kijk bijvoorbeeld naar de beslissing om met het PvdA en de CU samen in een kabinet te gaan zitten. Dat is vragen om moeilijkheden. En die zijn er ook gekomen. Een staatsschuld in 2009 van 5.1%, en een schuld tussen de 5.5% en 7.5% voor 2010.
    pi_78303861
    quote:

[..]

Van het CBS:
    Cao-loonontwikkeling gecorrigeerd voor inflatie

Kan zo geen grafiek vinden over een langere looptijd. Helaas. Even aangenomen dat de loonontwikkeling een direct gevolg is van de acties & onderhandelingen van de vakbonden, vind ik deze eigenlijk niet eens zo exorbitant eerlijk gezegd. Jij wel?
    quote:
    [..]

Nu hebben we het eigenlijk over toekomstig beleid, maar goed... Het verschil tussen werk & uitkering moet idd groter zijn. Maw; ik vind dat de minimum lonen omhoog moeten en een aantal regelingen voor uitkeringstrekkers versoberd kunnen worden.
    quote:
    De tweede (en derde en vierde) generatie heeft de kans op een opleiding. Maar helaas kiezen ze daar niet vaak genoeg voor.
    Eens
      maandag 22 februari 2010 @ 14:34:09 #73
    292283 GrotePierFR
    Je hart zit links
    pi_78303873
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:32 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat klopt. Ik ben ook de laatste om het CDA als een rechtse partij te zien.

Kijk bijvoorbeeld naar de beslissing om met het PvdA en de CU samen in een kabinet te gaan zitten. Dat is vragen om moeilijkheden. En die zijn er ook gekomen. Een staatsschuld in 2009 van 5.1%, en een schuld tussen de 5.5% en 7.5% voor 2010.
    En dat komt weer door de kredietcrisis die door het falend beleid van de rechtse partijen over de hele wereld tot stand is gebracht. Je kan 'links' (want PVDA is een middenpartij, CDA rechts) niet blamen.
    pi_78303950
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:29 schreef GrotePierFR het volgende:

[..]

Dat is gewoon een vooroordeel.
    Die eerste generatie migranten kwam hier op last van de ondernemers (VVD) om het vuile, laagbetaalde werk op te knappen in de hoogovens en andere industrie. Deze mensen hebben keihard gewerkt en genieten nu van hun welverdiende AOW. Ze hadden toen nooit de taal hoeven te leren omdat ze dachten dat ze weer terug gingen. Een deel hiervan ging niet terug omdat ze permanente huisvesting werd aangeboden. Hier is destijds slecht over nagedacht door de VVD, KVP, ARP, CHU (CDA dus) en PVDA.
    Over die paar migranten die hier eind jaren 60, begin jaren 70 naar toe zijn gehaald, wil ik het niet eens hebben. Die groep valt in het niet vergeleken met de groepen die hen zijn gevolgd in het kader van gezinshereniging, in de jaren er na, toen al lang duidelijk was dat ongeschoolde migranten die de taal niet spreken nauwelijks een economische bijdrage (over een sociale bijdrage kunnen we twisten, maar ik ben van mening dat ook die ondermaats is) konden leveren.
    quote:
    En zoveel macht hebben de vakbonden trouwens niet meer zoals jij schetst (ook een vooroordeel).
    Gezien het feit dat ze slechts 10% van de werknemers (grove schatting) vertegenwoordigen, zorgen ze voor een ongelofelijke hoeveelheid overlast.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 22-02-2010 14:41:51 ]
    pi_78304016
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:33 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Van het CBS:
    Cao-loonontwikkeling gecorrigeerd voor inflatie
    [ afbeelding ]

Kan zo geen grafiek vinden over een langere looptijd. Helaas. Even aangenomen dat de loonontwikkeling een direct gevolg is van de acties & onderhandelingen van de vakbonden, vind ik deze eigenlijk niet eens zo exorbitant eerlijk gezegd. Jij wel?
    Zet 'm uit tegen de groei van de arbeidsproductiviteit, en je hebt mijn antwoord.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')