Als dit een rompkabinet wordt, en dat is wel wat nu aangeboden is aan de koningin, dan accepteert de koninging het ontslag van de PvdA-kabinetsleden. De anderen hebben geen ontslag aangeboden (/gevraagd), maar hebben hun positie "ter beschikking gesteld" aan de koningin.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 07:43 schreef fyah het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoordEchter als dit rompkabinet wordt verworpen na een motie moet er dan een formatteur aangesteld worden en beginnen ze helemaal opnieuw? Of zou Balkenende nog een keertje mogen van de Koningin?
Dat laatste zou me straf lijken, gezien het zijn partij is die elke keer opniew het feest ten einde brengt.
quote:Op zaterdag 20 februari 2010 05:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Hoera! nu komt er vast eindelijk een goéd kabinet. Want, jongens en meisjes, het is tijd voor verandering!!
Leer sarcasme kennen.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 08:05 schreef Outpost76 het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
ja en je gelooft ook in sprookjes?
Ze zeggen dat drie keer scheepsrecht is. Toch ging hij nog een vierde periode in. Nee, dat heeft hij dus niet in de gaten. En heel veel kiezers ook niet.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 08:10 schreef Schanulleke het volgende:
Blij dat ik er vannacht niet op heb gewacht. Top dat het gevallen is, de lichaamstaal van Bos spreekt boekdelen: opluchting. En Balkenende zal nu toch ook wel eens in gaan zien dat hij geen leider is mag ik hopen.
3:55 was de eerste JAAAAAA! op Fok zag ik net.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 08:11 schreef Green1 het volgende:
Hoe laat is het nieuws nou gekomen?
dank voor de korte uitleg...quote:Op zaterdag 20 februari 2010 07:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Als dit een rompkabinet wordt, en dat is wel wat nu aangeboden is aan de koningin, dan accepteert de koninging het ontslag van de PvdA-kabinetsleden. De anderen hebben geen ontslag aangeboden (/gevraagd), maar hebben hun positie "ter beschikking gesteld" aan de koningin.
Er hoeft dan niet geformeerd te worden: de koninging vraagt de anderen hun positie te blijven vervullen tot de volgende verkiezingen.
Dan is er dus een rompkabinet. Dit kabinet wordt geacht de steun te hebben van het parlement. Dit is áltijd de veronderstelling, dus nu ook. Deze steun is er totdat er een motie van wantrouwen wordt aangenomen. Dus zolang het parlement zich niet in meerderheid verenigt opstelt achter een motie van wantrouwen, hebben we gewoon een normaal kabinet. Zonder veel slagkracht, omdat zo'n motie natuurlijk wel een reële optie is.
Pas als het parlement zo'n motie zou aannemen óf de rest van het kabinet dient z'n ontslag in, wordt het kabinet demissionair. Dan zouden er vervroegde verkiezingen uitgeschreven kunnen worden (als de tijd tot de geplande verkiezingen te kort is, worden ze niet vervroegd).
En pas na nieuwe verkiezingen komt er weer een formateur en dat hele circus.
Er worden nu toch sowieso vervroegde verkiezingen uitgeschreven?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 07:50 schreef sigme het volgende:
Pas als het parlement zo'n motie zou aannemen óf de rest van het kabinet dient z'n ontslag in, wordt het kabinet demissionair. Dan zouden er vervroegde verkiezingen uitgeschreven kunnen worden (als de tijd tot de geplande verkiezingen te kort is, worden ze niet vervroegd).
Ja.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 08:32 schreef Arcee het volgende:
[..]
Er worden nu toch sowieso vervroegde verkiezingen uitgeschreven?
quote:
Vertel eens wat nieuws? Dat doen ze al sinds ze in da politiek zitten!quote:Op zaterdag 20 februari 2010 08:36 schreef opgebaarde het volgende:
Balkenende en de PvdA laten zich van hun slechte kan zien
Zo is dat! Deze keer wordt het echt helemaal anders!quote:Op zaterdag 20 februari 2010 05:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Hoera! nu komt er vast eindelijk een goéd kabinet. Want, jongens en meisjes, het is tijd voor verandering!!
lekker populistischquote:Op zaterdag 20 februari 2010 08:40 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
[..]
Vertel eens wat nieuws? Dat doen ze al sinds ze in da politiek zitten!
Hm, Bos' optreden bij de koop van fortis, het overnemen van de buitenlandse hypotheken van de ING (de Ned. staat is een bedrijf?) en dan vooral meerdere keren in een veel te korte periode extra geld vragen voor ABN, dat kwam op mij niet sterk over (understatement). Net zoals het optreden de afgelopen week (Bos/PvdA)quote:Al vind ik Bos zn optreden mbt Fortis en ABN wel erg goed!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |