quote:wo 17 feb 2010, 17:55
Tv-kok promoot gestoomde poes
AMSTERDAM - Een Italiaanse tv-kok is geschorst nadat hij op Rai Uno heel enthousiast gestoomde poes had aangeprezen.
De 77-jarige Beppe Bigazzi legde voor de nationale televisie vol verve uit dat kattenvlees het lekkerste is als je het drie dagen laat stomen. "Het is heerlijk vlees, ik eet het zelf heel vaak", aldus de Italiaan tijdens zijn lunchprogramma. "Het smaakt eigenlijk veel lekkerder dan ander vlees".
De kritiek was niet van de lucht. Veel kijkers reageerden woedend, waarop de tv-leiding besloot de kok te schorsen. Bovendien is het doden en opeten van katten verboden Italië. Er staat zelfs een gevangenisstraf van 18 maanden op.
Bigazzi zelf begrijpt weinig van de ophef. "In de jaren dertig en veertig was het eten van kattenvlees in Italië heel normaal", aldus de kok.
Ja? Wat danquote:Op woensdag 17 februari 2010 18:22 schreef Bulletslut het volgende:
Ik stelde me iets anders voor bij die TT
Ik dacht dat ze Fries wasquote:De 77-jarige Beppe
http://www.behindthename.com/name/beppequote:
quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:22 schreef Bulletslut het volgende:
Hence thequote:Op woensdag 17 februari 2010 18:26 schreef Iblardi het volgende:
[..]
http://www.behindthename.com/name/beppe
BEPPE
Usage: Italian
Diminutive of GIUSEPPE
Geen dank.
Precies.quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:24 schreef __Saviour__ het volgende:
Hypocriet. Varkens, koeien en kippen zijn geen probleem. Maar katten blijkbaar wel.
Ik dacht dat het zou gaan over het verbod op seks met dieren.quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:22 schreef Bulletslut het volgende:
Gelijk heb je.quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:24 schreef __Saviour__ het volgende:
Hypocriet. Varkens, koeien en kippen zijn geen probleem. Maar katten blijkbaar wel.
.quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is nog goedkoop ook, meestal kun je ze gratis afhalen bij mensen thuis.
Wilde ook zoiets posten, gezeik altijd. Katten of honden zijn vies en het is niet voor te stellen dat je zoiets zou eten, maar een konijn met kerst of een kalkoentje is geen probleemquote:Op woensdag 17 februari 2010 18:24 schreef __Saviour__ het volgende:
Stoelen..quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:23 schreef GuidooH het volgende:
In China doen ze dat wel toch, daar eten ze alles met 4 poten behalve ...... ?
..quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:22 schreef Bulletslut het volgende:
Kat smaakt ongeveer als konijn, maar dan malser.quote:Op woensdag 17 februari 2010 19:16 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Wilde ook zoiets posten, gezeik altijd. Katten of honden zijn vies en het is niet voor te stellen dat je zoiets zou eten, maar een konijn met kerst of een kalkoentje is geen probleem
Tja... er zijn nu wel meer zaken verboden die toen heel gewoon waren.quote:Bigazzi zelf begrijpt weinig van de ophef. "In de jaren dertig en veertig was het eten van kattenvlees in Italië heel normaal", aldus de kok.
Volgens mij is het in Nederland niet verboden om kat te eten. Dus wat let je....quote:Op woensdag 17 februari 2010 19:39 schreef WallOfStars het volgende:
te Funny....en hypocriet, cat niet koe wel, hond niet varken wel.
sad humans.
Ach vlees is vlees, maarja als het bij wet niet mag.....
see sad person.....quote:Op woensdag 17 februari 2010 20:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Kat smaakt ongeveer als konijn, maar dan malser.
En ja, ik spreek uit ervaring.
Hij had het niet over katten, maar over poezen.quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:24 schreef __Saviour__ het volgende:
Tja sommigen hebben het net niet doorquote:Op woensdag 17 februari 2010 21:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hij had het niet over katten, maar over poezen.
same herequote:Op woensdag 17 februari 2010 18:30 schreef Dennis_enzo het volgende:
Ik heb nooit begrepen waarom je überhaupt sommige dieren wel mag eten, en andere weer niet (buiten bedreigde diersoorten en zulks).
Onze kat is vervelend... Geef maar recept.quote:Op woensdag 17 februari 2010 20:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens mij is het in Nederland niet verboden om kat te eten. Dus wat let je....
Kan je wel een recept geven....
Hond is ranzigquote:Op woensdag 17 februari 2010 19:20 schreef Ringo het volgende:
Ik zou het graag eens proberen.
In tegenstelling tothond
.
quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is nog goedkoop ook, meestal kun je ze gratis afhalen bij mensen thuis.
Hé, ik was 9 jaar oud!!quote:
Tja, eerst koudmaken, natuurlijk. Dan jasje uittrekken.quote:Op woensdag 17 februari 2010 21:58 schreef GuidooH het volgende:
[..]
Onze kat is vervelend... Geef maar recept.
Ik heb wel eens ooit een reportage gelezen over het klaarmaken van honden. Die moest je de haren afschroeien boven een vuurtje van palmbladeren. En dan smaakten ze naar geit.quote:Op donderdag 18 februari 2010 00:13 schreef Ruud het volgende:
[..]
Hond is ranzig![]()
Maar waarom kat wel en hond niet
Hypocrisie is niet per definitie slecht. In dit geval is het volkomen logisch en begrijpelijk gezien we met katten en honden andere banden kennen in onze maatschappij dan met varkens en koeien, paarden is nog 'n klasse apart. Als je dat niet kan inzien ligt dat toch echt aan je eigen beperktheid en niet aan onze hypocrisie.quote:Op woensdag 17 februari 2010 21:42 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
same here
tis hypocriet om bij honden en katten te janken
en bij varkens, paarden en koeien.. je schouders op te halen en te smullen
Dat vind ik te makkelijk. We eten ook paarden en konijnen, terwijl die ook door zat mensen schattig en/of handig gezien worden.quote:Op donderdag 18 februari 2010 02:15 schreef Taurus het volgende:
[..]
Hypocrisie is niet per definitie slecht. In dit geval is het volkomen logisch en begrijpelijk gezien we met katten en honden andere banden kennen in onze maatschappij dan met varkens en koeien, paarden is nog 'n klasse apart. Als je dat niet kan inzien ligt dat toch echt aan je eigen beperktheid en niet aan onze hypocrisie.
Veel minder. Sorry hoor, honden en katten zijn toch veel gangbaardere huisdieren? Dat snap je toch wel? Ik heb totaal andere gedachten bij die dieren dan bij dieren die we eten. Daar zit ook een enorme historie achter trouwens, vroeger waren honden en katten al huisdieren, statussymbolen, in tegenstelling tot konijnen die jij noemt. Paarden waren vooral nuttig om te eten - ook niet gangbaar, dat was absoluut geen goed hoogstaand vlees - dus in hongertijd. Nog wat van overgebleven. Het wordt nog steeds niet als hoogwaardig vlees beschouwd.quote:Op donderdag 18 februari 2010 02:42 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Dat vind ik te makkelijk. We eten ook paarden en konijnen, terwijl die ook door zat mensen schattig en/of handig gezien worden.
Vroeger waren paarden vooral nuttig om op te eten?quote:Op donderdag 18 februari 2010 02:45 schreef Taurus het volgende:
[..]
Veel minder. Sorry hoor, honden en katten zijn toch veel gangbaardere huisdieren? Dat snap je toch wel? Ik heb totaal andere gedachten bij die dieren dan bij dieren die we eten. Daar zit ook een enorme historie achter trouwens, vroeger waren honden en katten al huisdieren, statussymbolen, in tegenstelling tot konijnen die jij noemt. Paarden waren vooral nuttig om te eten - ook niet gangbaar, dat was absoluut geen goed hoogstaand vlees - dus in hongertijd. Nog wat van overgebleven. Het wordt nog steeds niet als hoogwaardig vlees beschouwd.
Zelfs als het cultureel bepaald is is het niet hypocriet, in ieder geval niet in negatieve zin. Het is logisch. Dat is nou eenmaal makkelijk, niet 'te' makkelijk.
Met nuttig bedoel ik juist niet gangbaar. In hongertijd, staat er achter. Het was dus niet vanzelfsprekend een paard te eten, en dat is het nu nog steeds niet. Goed, nuttig is wellicht niet het juiste woord, maar inlezen is niet meer nodig, dank.quote:Op donderdag 18 februari 2010 06:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Vroeger waren paarden vooral nuttig om op te eten?![]()
Lees je in, het domesticeren van paarden is een van de redenen dat wij Europeanen het zover geschopt hebben. Een paard was vroeger een edel dier, en in de eerste plaats een vervoersmiddel.
Sterker nog, een kat zat tot een pakweg 40 jaar geleden vooral op een boerderij om de muizen te vangen. Daar werd niet veel naar omgekeken, en werden er te veel poesjes geboren werden die zonder pardon verzopen.
Ik denk dus, dat een paard vroeger wat meer een statussymool was dan een kat. Als je daar al van kunt spreken. Dieren werden vooral gebruikt.
Voor een gezin was een koe of een varken ook veel waard. Van het vlees kon men vaak wel een jaar leven.
Maar denk niet dat je van dezelfde dierenliefde kunt spreken als nu.
Mensen blijkbaar ook.quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:24 schreef __Saviour__ het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |