dank je ik zal het in overweging nemenquote:Op maandag 15 februari 2010 21:04 schreef hc-sjonny het volgende:
mooi, je moet dichter worden,
Heel mooi ik kan de woede en verdriet voelenquote:hier de mijne, een vriendin van me heeft een moeilijke periode;
Dit bericht is voor haters,
en ook voor praters.
waarom doet ze alles verkeerd.
omdat je denkt dat het haar geen fuck deert?
nja, wat zijn jullie voor volk,
en pak mijn dolk,
ik zal je grijpen zodat je nooit meer kunt ontknijpen,
weetje wat je haar aandoet?
zo dat ze niks meer aanvoelt?
en op gegeven moment alleen eenzaam iz?
zoals de meeste van jullie die kennen geen gemis,
de meeste van jullie denken alleen aan een grote erfenis.
en daarom komen de meeste van jullie domme volk ook zeker in de problemen,
en zij zal het echter nooit voor jullie opnemen.
zoals de meesten wel weten,
zij zal jullie nooit vergeten.
en zoals de minste mensen weten,
pesters vergeten.
zoals jij daar nu zit,
voel ik me vastgekit.
zo'n gevoel dat jij nu hebt,
voelen zij zich niet gemept.
en je zus,
die maakt het voor jou altijd zo lief en knus.
zoals de meeste van jullie weten,
ik zal dit never nooit vergeten.
en de meeste mensen,
die kunnen zich niet begrenzen.
en de wensen
zullen zich nooit wegwensen.
de meesten realiseren zich niet van wat voor schade ze maken,
en daarvan moet ik zwaar nachtbraken.
omdat de meeste niet snappen,
wat ze er allemaal uitflappen.
dat doet mij verslappen,
omdat de meeste mensen dingen zeggen.
wat ze niet kunnen uitleggen.
kortweg, gaat over omdat zij behoorlijk wordt gepest etc. en ze het daarmee erg moeilijk heeft, en thuis ook heel erg moeilijk heeft.
groetjess..
Ten eerste het is addergebroedquote:Op maandag 15 februari 2010 21:17 schreef OeJ het volgende:
Ja, stop maar, wat een kutgedichten weer. Sjonge jonge, plaats dan niks, als je niet verder komt dan:
snappen
flappen.
brand
overmand.
gemoed
gebroed.
Dat zie je toch zelf ook wel, dat het dan een sinterklaasrijm wordt.
Dubbele bodems zie ik niet in jouw gedichten hoor, en dat ligt zeker niet aan mij, maar goed, als jij ze wel ziet, vertel, waar zitten ze?quote:Op maandag 15 februari 2010 21:27 schreef Trance_X het volgende:
[..]
Ten eerste het is addergebroed
Ten tweede ik wil niet zeggen dat ik zo'n kei ben in gedichten (ik kom niet verder dan 5, 6 zinnen per gedicht), maar het zijn de emoties achter de woorden en de dubbele bodems die tellen en jij ziet ze kennelijk niet.
Kan aan je niveau liggen maar het kan ook zijn dat je aan het trollen bent. Dat mag, maar niet hier
Of laat jouw bijdrage zien, dan kan ik oordelen
Rijm is op zich niet zo erg, maar een goed gedicht bevat ook treffende beeldspraak, alliteratie, en een aanstekelijk ritme. Binnenrijm ipv eindrijm kan ook helpen.quote:Op maandag 15 februari 2010 21:29 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Gedichten in rijm schrijven is NOOIT een goed idee, behalve met Sinterklaas, of met heeeeel veel humor, anders kom je er echt niet mee weg.
Tip: prozagedichten, of in ieder geval vers-vorm zonder rijm.
(Eind)rijm werkt imho alleen als de rest van het gedicht heel goed is gedaan. Verder ben ik het roerend met je eens.quote:Op maandag 15 februari 2010 21:37 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Rijm is op zich niet zo erg, maar een goed gedicht bevat ook treffende beeldspraak, alliteratie, en een aanstekelijk ritme. Binnenrijm ipv eindrijm kan ook helpen.
Ik zal eens opzoeken of ik nog wat gedichten van vroeger heb van mezelf (heb wel eens kleine poëzieprijs gewonnen vroeger).
die zinsopbouw is inderdaad verre van perfect en soms weet ik niet of en waar er nou een "," of een ";" of "-" of andere taaltekens moet komen. Ik zeg ook dat ik geen dichter ben zoals Slauerhoff en dergelijke maar dat hoeft ook niet.quote:Op maandag 15 februari 2010 21:42 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Bekijk sowieso de lopende kadans (maat) van je gedichten, want die zijn mank, en vergeet ook niet dat je wel gewoon goede zinnen blijft vormen, want op dit moment zijn de meeste gewoon rijmende woorden achterelkaar zonder goede zinsopbouw.
Kadans en opbouw is hier in orde: (dikgedrukt = klemtoon)
Ik tuur de horizon af naar jou,
staande aan de brand,
Kadans min-of-meer gefixed:
tot een koude golf mijn hart overmand,
gedachten verdrinkend in het zand...
Alleen is de laatste regel nu een soort loshangende notie die kant noch wal raakt en daardoor overdreven zweverig en emo overkomt.
geloof je het zelf?quote:Op maandag 15 februari 2010 22:03 schreef pijnappellicious het volgende:
Poëzie (net als kunst) valt niet af te kaderen. De schoonheid ervan wordt bepaalt door de lezer
mooie boodschap!quote:Op maandag 15 februari 2010 21:44 schreef pijnappellicious het volgende:
hoe 't gaat
grote ego's schieten raak
zonder teflon is 't klote, vaak
waarom dingen doen
om de roem
respect geven aan sta-tus
net als 'n puist
die geeft ook pus
zelfde product, dus
aanzien-dingen doen
schreeuwen om aandacht
met je blote bil een moon
dikke auto equals poen
wonen in de stad
't liefst op de blaak
Ben je 'n kip
of 'n blaaskaak
heb je kleren aan
of durf je naakt
laat je over je lopen
of ben je diegene die staakt
de dosering angst
bepaalt of je 't maakt
of je wegkwijnt
of van zelfvertrouwen blaakt
iets dat over je waakt
van binnen
als je keihard een stille kreet slaakt
authenticiteit
leven zonder spijt
weer durven gaan voor die baan
en die meid
jij, die niet meer aan jezelf leidt
snappen kan niet
dat is feit
het begrijpen, moet je doen
jij zelf
net als 't verdienen van je poen
en 't geven van je eerste zoen
praat in ABN, of in Bargoen
zet je naam erop
ook al heet je Koen
wat geweest is
was toen
't gaat niet om roem
alles gebeurt hier
alles gebeurt nu
jíj laat 't gebeuren
op de LTS of op de VU
Waarom is er dan zo'n variatie in wat men mooi vindt? Wat bepaalt volgens jou dan specifiek wat 'men' waardeerd?quote:
Ik wel, wat voor de ene diepe emotionele betekenis kan hebben is voor de ander puur bagger. Zo vind de een Herman Brood doeken schitterend, maar ik vind ze echt niet om aan te zien en 'candlelight' dichterlarij vind ik ook niet om aan te horen maar dat is het mooie van kunst, iedereen die geïnterresseerd is heeft er een mening (of geld voor) over.quote:
Dank. en weet je trance, er is nog meer dan persoonlijke smaak. Jouw gedichten heb je geschreven in een periode, emotioneel gezien, waarmee je inspiratie gekleurd is. Ik denk dat veel mensen die het lezen, zonder jou te kennen, 'n btje ervaren wat je hebt doorgemaakt destijds. Dat is mooi man. Goed topicidee!quote:
Proza is niet eens zo'n gek idee, nou ik erover nadenk. Dat doe ik ook zo'n beetjequote:Op maandag 15 februari 2010 21:29 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Gedichten in rijm schrijven is NOOIT een goed idee, behalve met Sinterklaas, of met heeeeel veel humor, anders kom je er echt niet mee weg.
geendank,quote:Op maandag 15 februari 2010 21:14 schreef Trance_X het volgende:
[..]
dank je ik zal het in overweging nemen
[..]
Heel mooi ik kan de woede en verdriet voelen
wens haar succes
Dit kan je toch niet menen.quote:Op maandag 15 februari 2010 22:24 schreef ChiefBigFoot het volgende:
Kijk daar eens, kijk daarginder,
daar vliegt Marcos de vlinder.
O, Marcos, kijk toch uit!
Ah, te laat, nu zit hij vastgeplakt op een autoruit.
Hups hups hups!
Daar kruipt Horatio, de eikenprocessierups.
Vol hebzucht en zonder geweten,
is hij van plan nog een boom kapot te vreten.
Steven de kat,
heeft het nu wel gehad.
Woest sprong hij in de tuin,
de madeliefjes aan puin.
In een droom van Luther de hond,
speelde hij als James Bond.
Al blaffend ging hij tekeer,
en schoot hij de slechterik neer.
Dave de kanarie,
zat weer flink in de penarie.
Te hard gevlogen binnen de bebouwde kom,
dat was wel heel erg dom.
Marko de makreel
hield van eten, het liefst veel.
De netten in de zee was hij vergeten
en daardoor is Marko nu zélf eten.
Wat een arrogante nonsens. Ik zou het omgekeerde willen beweren: Gedichten die niet rijmen, moeten inhoudelijk wel héél erg sterk zijn om iets voor te stellen. Anders verzandt het geheel toch in hoogdravend gewauwel zonder interne structuur. Oftewel:quote:Op maandag 15 februari 2010 21:29 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Eensch! Eindelijk, iemand die het met me eens is (of waar ik mee eens ben;p). Ik snap de afkeer niet in Nederland wat rijm betreft. Goed gebruik van rijm is juist datgene (naar mijn mening) wat het verschil tussen zin en onzin laat zien.quote:Op donderdag 18 februari 2010 18:58 schreef Stupide het volgende:
[..]
Wat een arrogante nonsens. Ik zou het omgekeerde willen beweren: Gedichten die niet rijmen, moeten inhoudelijk wel héél erg sterk zijn om iets voor te stellen. Anders verzandt het geheel toch in hoogdravend gewauwel zonder interne structuur.
Vogelsquote:Op vrijdag 19 februari 2010 14:14 schreef SuperFokker het volgende:
Vogelvrij
Een vallend jong vogeltje
Uit het warme nest
Waar we samen aan bouwden.
Opeens ver weg van het vertrouwde,
Dromen verpest.
Alles proberen om zacht terecht te komen.
Maar onverwacht met een klap
Belandde ik op de grond.
Niemand die me ving.
Niemand die daar stond.
Gewond en gebroken,
Diep ondergedoken,
Huilde ik mezelf in slaap.
Weer vogelvrij
En zij,
Nu de jager met de kogel,
Te gevaarlijk voor deze vogel.
Dus bleef bij haar uit de buurt,
Het heeft even geduurd,
Alles verkennen,
Het begon te wennen,
Zij niet van mij,
Ik vogelvrij
Langzaam groeide ik tot een adelaar,
In mezelf geloven,
Helemaal klaar voor een nieuwe vlucht.
Cirkelend door de lucht naar boven.
Tot naar een hoogtepunt zweven,
Duikend naar beneden,
Om een ander te vertrouwen,
Mijn liefde te geven,
En een nieuw nestje te bouwen.
Gelukkig is jouw reply wel een voorbeeld van een mooi gedichtquote:Op vrijdag 19 februari 2010 18:26 schreef Viking84 het volgende:
Jezus, wat een kutgedichten hier zeg!.
ligt eraan wat voor rijmquote:Op zondag 21 februari 2010 01:03 schreef Kardash het volgende:
[..]
Eensch! Eindelijk, iemand die het met me eens is (of waar ik mee eens ben;p). Ik snap de afkeer niet in Nederland wat rijm betreft. Goed gebruik van rijm is juist datgene (naar mijn mening) wat het verschil tussen zin en onzin laat zien.
Wat was er eerder vraag ik me af, het Sinterklaas-rijmpje, of de afkeer tegen rijm?
Dat maakt t zo speciaalquote:Op zondag 21 februari 2010 16:43 schreef ad0rable het volgende:
en wat die onzin betreft, gedichten ontleden is niet zo moeilijk, maar wel tijdrovend en iets wat maar weinig mensen echt goed kunnen.
nee dat denk ik niet. er zijn veel mooiere manieren om een gave cadans in een gedicht te krijgen, eindrijm is altijd hetzelfde... het is saai.quote:Op zondag 21 februari 2010 16:51 schreef Kardash het volgende:
[..]
Dat maakt t zo speciaal. Maar ik denk dat de reden wrm eindrijm in Nederland als kinderachtig wordt bschouwd, de goedheiligman is..
Laat jouw dichtkunsten eens zien hier ;-)quote:Op zondag 21 februari 2010 19:38 schreef ad0rable het volgende:
[..]
nee dat denk ik niet. er zijn veel mooiere manieren om een gave cadans in een gedicht te krijgen, eindrijm is altijd hetzelfde... het is saai.
Onzin, met rijm kan je ontzettend veel kanten op. Het is een manier om binnen een bepaalde structuur te spelen met taal. Zonder rijm is die structuur vaak afwezig.quote:Op zondag 21 februari 2010 19:38 schreef ad0rable het volgende:
[..]
nee dat denk ik niet. er zijn veel mooiere manieren om een gave cadans in een gedicht te krijgen, eindrijm is altijd hetzelfde... het is saai.
Aangezien gedichten gewoon toegankelijk moeten zijn voor iedereen, vind ik dat niet echt een criterium. Het is hetzelfde als kunst, waar niemand van snapt wat de kunstenaar nou eigenlijk bedoeld heeft.quote:Op zondag 21 februari 2010 16:43 schreef ad0rable het volgende:
en wat die onzin betreft, gedichten ontleden is niet zo moeilijk, maar wel tijdrovend en iets wat maar weinig mensen echt goed kunnen.
neuh ik ben daar misschien te elitair in naar andere mensen hun zin. maar dat een gedicht toegankelijk zou moeten zijn voor iedereen vind ik onzin.quote:Op zondag 21 februari 2010 23:34 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Aangezien gedichten gewoon toegankelijk moeten zijn voor iedereen, vind ik dat niet echt een criterium. Het is hetzelfde als kunst, waar niemand van snapt wat de kunstenaar nou eigenlijk bedoeld heeft.
Niets aan toe te voegenquote:Op zondag 21 februari 2010 22:59 schreef Stupide het volgende:
[..]
Onzin, met rijm kan je ontzettend veel kanten op. Het is een manier om binnen een bepaalde structuur te spelen met taal. Zonder rijm is die structuur vaak afwezig.
Bovendien zijn kwalificaties als 'mooi' en 'saai' uiterst subjectief. Ik krijg vaak het idee dat gedichten zonder rijm (in wat voor vorm dan ook) mede zo ontstaan omdat de dichter ervan gewoon de capaciteiten tot het laten rijmen ontbeert. Het lijkt in mijn ogen vaak op gemakzucht.
Metrum mijn beste heerquote:Op vrijdag 26 februari 2010 01:22 schreef Gizmo112 het volgende:
Afsluitdijk, het rijmt niet, maar het dicht wel
Grotendeels mee eens. Alleen dat Nooit zou mijn bek niet uitkomen. Jean Pierre Rawie maakt geweldige sonetten (dus rijmend).quote:Op maandag 15 februari 2010 21:29 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Het leed dat moderne kunst heet.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 01:59 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Grotendeels mee eens. Alleen dat Nooit zou mijn bek niet uitkomen. Jean Pierre Rawie maakt geweldige sonetten (dus rijmend).
En ach, waarom zouden mensen geen rijmende gedichten moeten schrijven?
Nee, laat ze gewoon rijmende gedichten schrijven.... een rijmend gedicht kan anderen veel steun bieden etcetera.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is; als je als dichter serieus genomen wil worden... schrijf dan geen rijmende gedichten. Ik heb zelden interessante gedichten gezien die rijmen. Ja, J.P. Rawie en nog enkelen.
Anderzijds heb ik ooit ook wel eens een rijmend gedicht geschreven voor iemand die constant heimwee had naar huis als ze op vakantie ging. Ze zou mijn gedicht meenemen op vakantie... en twee weken later kreeg ik een enorm hartverwarmend 'dank je' bericht. Ze had het voor het eerst twee weken volgehouden (i.p.v. 3 dagen), omdat ze elke keer dat ze het moeilijk kreeg mijn gedicht weer las.
Wat ik maar wil zeggen; rijmende gedichten kunnen therapeutisch werken.
Niet rijmende gedichten zijn echter meestal eerder literair (moet men de 'grote woorden' nog wel vervangen etc.
Ach ja... ik heb mijn pijlen zelf gericht op de niet-rijmende poëzie. Daar hou ik van, dat lees ik graag...quote:
Het probleem met rijm is, dat het vaak dwangrijm is.quote:Op donderdag 18 februari 2010 18:58 schreef Stupide het volgende:
[..]
Wat een arrogante nonsens. Ik zou het omgekeerde willen beweren: Gedichten die niet rijmen, moeten inhoudelijk wel héél erg sterk zijn om iets voor te stellen. Anders verzandt het geheel toch in hoogdravend gewauwel zonder interne structuur.
Zelf beschouw ik me ook als een literaire snob, en juist daardoor vind ik het jammer dat jij rijmende gedichten neerzet als vrijwel alleen geschikt/belangrijk voor het niet-literaire vlak. Om eerlijk te zijn, heb ik meer metrum, structuur, woordspelingen/stijlfiguren en dergelijke gevonden in rijmende gedichten (al dan niet eindrijm) dan niet-rijmende gedichten.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 02:28 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Ach ja... ik heb mijn pijlen zelf gericht op de niet-rijmende poëzie. Daar hou ik van, dat lees ik graag...
Maar op niet literair vlak kunnen rijmende gedichten erg belangrijk zijn voor mensen die gewoon in hun gevoel geraakt willen worden.
Enerzijds ben ik een literaire snob, tegelijkertijd wil ik niet voorbij gaan aan wat rijmende gedichten kunnen betekenen voor mensen.
Dat is geen probleem met rijm, dat is een probleem met dwangrijm.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 02:50 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Het probleem met rijm is, dat het vaak dwangrijm is.
Wat is dat, 'in de poëzie zitten'? En verder lijkt me dat een interessant experiment, want ik geloof er weinig van.quote:Ik zit nu ongeveer 10 jaar in de poëzie (ben ook ooit begonnen met rijmen), maar weet na een zin gelezen te hebben bijna altijd hoe de volgende zin zal luiden. Door het laatste woord van zin 1, weet ik het meest voor de hand liggende laatste woord van zin 2 (dat bijna altijd ook zo gebruikt wordt, want het gevoel wordt doorgaans voorspelbaar van zich afgeschreven).
Je bedoelt waarschijnlijk: 'De beginnende dichter let niet op metrum etc.'quote:Daarnaast let de beginnende rijmer niet op metrum, kadans, structuur en wat niet meer.
Nee, dat weet ik niet zeker. Daarom houdt ik het dicht bij mijzelf en benoem ik de indruk die dat soort gedichten op mij maakt. Ik ben er zeer benieuwd naar jouw gedichten, want je wekt bij mij behoorlijk hoge verwachtingen. Enige egotripperij lijkt je ook niet vreemd, want om een neerbuigende opmerking te maken over open podia op literaire festivals is het verre van noodzakelijk te vermelden dat je er zelf hebt opgetreden.quote:En wat jij hoogdravend gewauwel zonder structuur noemt.... dat kan inderdaad zijn wat jij er van denkt.
Maar weet jij zeker dat je de inhoud van niet-rijmende gedichten herkent?
Dat kan inderdaad geen kwaad. Er zijn echter nauwelijks objectieve normen om vast te stellen wat 'echt goed dichten' is. Het blijft een kunstvorm, net zoals muziek of schilderkunst. Het raakt je of het raakt je niet.quote:Nee, hoe je het ook wendt of keert... wie echt goed wil leren dichten, moet er veel tijd en moeite insteken; rijmend of niet rijmend.
Ik besef me ook dat er hele goede dichters zijn die rijmende gedichten schrijven. En ja, er zijn ook hele slechte dichters die niet-rijmende gedichten schrijven. Maar kijk eens op een willekeurig dichtforum... dan is de wansmaak doorgaans in handen van rijmelaars die denken dat het feit dat 'iets rijmt' al genoeg is om het een gedicht te noemen.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 14:58 schreef Kardash het volgende:
[..]
Zelf beschouw ik me ook als een literaire snob, en juist daardoor vind ik het jammer dat jij rijmende gedichten neerzet als vrijwel alleen geschikt/belangrijk voor het niet-literaire vlak. Om eerlijk te zijn, heb ik meer metrum, structuur, woordspelingen/stijlfiguren en dergelijke gevonden in rijmende gedichten (al dan niet eindrijm) dan niet-rijmende gedichten.
Om te zeggen dat een niet-rijmende gedicht diepgaander, persoonlijker of complexer dan een rijmende gedicht is ongefundeerd. En visa versa.
Het is meer een kwestie van smaak. Persoonlijker vind ik het mooier als iemand bijvoorbeeld met een sonnet precies een goede boodschap kan overbrengen, met zoveel variaties maar toch binnen 'de regels'. Ik vind dat een reflectie van hele mensheid en de samenleving.
(ben zo blij met m'n bundeltje Vasalis die ik net ontvangen heb - met leren uitvoering)
Nee, dat is een probleem met rijm... want ook de betere rijmende dichters worden hier op afgerekend.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 18:32 schreef Stupide het volgende:
Dat is geen probleem met rijm, dat is een probleem met dwangrijm.
Dat wil zeggen dat ik er er al tien jaar mee bezig ben qua schrijven, qua lezen c.q. beoordelen, circuleer in de poëziewereld, naar optredens ga en soms zelf ook optreed en ook radio optredens heb gedaan en nog een aantal dingen.quote:Wat is dat, 'in de poëzie zitten'? En verder lijkt me dat een interessant experiment, want ik geloof er weinig van.
Als jij het zegt...quote:Je bedoelt waarschijnlijk: 'De beginnende dichter let niet op metrum etc.'
Ik ben nergens neerbuigend over de open podia en literaire festivals zelf. Ik zeg alleen dat sommige mensen daar niets te zoeken hebben. Dat moet je ook niet willen, als je je alleen van dwangrijm weet te bedienen. Verder zie ik niet in waarom het ego tripperij is wanneer ik vermeld dat ik zelf heb opgetreden.quote:Nee, dat weet ik niet zeker. Daarom houdt ik het dicht bij mijzelf en benoem ik de indruk die dat soort gedichten op mij maakt. Ik ben er zeer benieuwd naar jouw gedichten, want je wekt bij mij behoorlijk hoge verwachtingen. Enige egotripperij lijkt je ook niet vreemd, want om een neerbuigende opmerking te maken over open podia op literaire festivals is het verre van noodzakelijk te vermelden dat je er zelf hebt opgetreden.
Ach ja, zo dacht ik er aanvankelijk ook over. Ik heb hier zelf ook veel 'discussies' over gehad, maar heb mijn mening uiteindelijk bijgesteld. En nee, dichter is geen beschermd beroep. En daarom kan de eerste de beste rijmelaar zich gelijk stellen aan de grootste dichters, door te zeggen dat hij ook een dichter is.quote:Dat brengt mij op een ander punt. De snobistische houding van sommige dichters (gelukkig is dat geen beschermd 'beroep') stuit mij soms behoorlijk tegen de borst. Jouw reactie is daar geen uitzondering op.
Het grappige is dat juist in versvorm je wel redelijk objectief kunt vaststellen of iets een goed gedicht is of niet. Daar zijn regels opgesteld waaraan gedichten moeten voldoen.quote:Dat kan inderdaad geen kwaad. Er zijn echter nauwelijks objectieve normen om vast te stellen wat 'echt goed dichten' is. Het blijft een kunstvorm, net zoals muziek of schilderkunst. Het raakt je of het raakt je niet.
Wansmaak is behoorlijk subjectief, blijkt weer. De overgrote meerderheid op de door jou genoemde fora bestaat bij mijn weten uit niet-rijmende en net zo weinig zeggende kwaksels.quote:Op maandag 1 maart 2010 02:58 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Maar kijk eens op een willekeurig dichtforum... dan is de wansmaak doorgaans in handen van rijmelaars die denken dat het feit dat 'iets rijmt' al genoeg is om het een gedicht te noemen.
Wie heeft het over de vrijheid van taal? Dezelfde als die het heeft over de objectief vastgestelde regels waaraan een gedicht moet voldoen?quote:Maar waar ik niet bij kan is dat wanneer iemand zo van de vrijheid van de taal houdt, men zich dan toch weer beperkingen oplegt in allerlei structuren.
Het niet kunnen komen met een overtuigende definitie van kunst, wil hopelijk niet zeggen dat je niet kunt zien dat dwangrijm geen kunst is. Het prikkelt de geest niet, want het is te voorspelbaar.quote:Op maandag 1 maart 2010 23:48 schreef Stupide het volgende:
Ik weet niet wat echt kunst is (en het zou me verbazen als iemand een overtuigende definitie zou kunnen geven), maar ik weet wel dat alleen het strict volgen van de regels waaraan een gedicht moet voldoen een kunstje is.
Rijm is een middel en hoeft niet enkel daarom afgewezen te worden.
[..]
Wansmaak is behoorlijk subjectief, blijkt weer. De overgrote meerderheid op de door jou genoemde fora bestaat bij mijn weten uit niet-rijmende en net zo weinig zeggende kwaksels.
[..]
Wie heeft het over de vrijheid van taal? Dezelfde als die het heeft over de objectief vastgestelde regels waaraan een gedicht moet voldoen?
Prima reactie, niet dat ik het overal mee eens ben maar toch...quote:Op vrijdag 5 maart 2010 09:31 schreef Denkbaar het volgende:
Die peripeteia op het eind, echt goed!![]()
Wat betreft rijm: het is net zoals met stijlfiguren, metaforen etc. 't gaat om hoe je het gebruikt, niet dat je het gebruikt. Slecht rijm, gedwongen rijm is afschuwelijk, maar goed rijm roept emoties op en versterkt de betekenis. Zeggen dat geen enkele interessante dichter rijm gebruikt is zeggen dat dichters zoals Bloem, Gorter en Nijhoff niet interessant zijn. Dat kan natuurlijk, maar dat is puur een kwestie van smaak.
quote:Op vrijdag 4 december 2009 23:07 schreef SpiekerJozef het volgende:
[quote]Op vrijdag 4 december 2009 22:02 schreef UncleErnie het volgende:
Lieve hulpdichtpieten,
Hoewel ik hier vorig jaar nog zelf als helper aanwezig was, is mijn inspiratie helemaal op.
Willen jullie me alsjeblieft helpen?
Het gedicht is voor mijn zus.
Ik heb een berg met een lange weg naar boven gemaakt, vol kronkels. Ze is dit jaar namelijk geslaagd, maar dat met vele omwegen. zo heeft ze eerst een jaar psychologie gedaan, en 5 jaar over haar studie ergotherapie. Nu kan je geen baan vinden in de ergotherapie, dus zit ze achter de kassa bij de spar. De boodschap achter de surprise is dat je nog zoveel omwegen kunt nemen als je wil, maar dat je uiteindelijk bij de top komt.
Mijn zus is 21 en woont samen met haar vriend. Enige venijnige commentaren dat ze in zeeland woont mag. Ik heb een boek voor haar gekocht, uit een reeks die ze altijd van mij wil lenen.
Alvast bedankt, Spieker!
Poëzie ontsproten uitquote:Op donderdag 4 februari 2010 22:43 schreef SpiekerJozef het volgende:
[..]
Als twee potten
elkaar echt niet motten
Raken ze gevoelige snaren
tijdens een lekker potje scharen
En gaat er eéntje dan flippen
over erg droge lippen
dan gaat er vast een potje stuk
maar hey, scherven brengen geluk . . .
Ik vind ze mooi . . .quote:Op maandag 15 februari 2010 20:57 schreef Trance_X het volgende:
Ik wil hier zelfbedachte gedichten en/of proza lezen!
(even korte geschiedenis vooraf. De gedichtjes komen uit een donkere periode net na een verbroken relatie. Mijn inspiratie kreeg ik toen ik een keer op een mooie zonnige dag op het strand van Scheveningen stond...)
Hier zijn mijn bijdragen:
1e:
Ik tuur de horizon af ,
staande aan de brand,
tot een koude golf mijn verlangend hart overmand,
mijn gedachten,
verdrinkend in het zand...
2e:
Een kalm briesje waait over mij heen,
en als een zijden sjaal bedekt zij
mijn onrustig gemoed,
toch blijft het stormen,
van sommig addergebroed...
3e:
De wit schuimende golven als tanden in jouw mond,
o zo zoet,
komen mij lachend tegemoet,
ik verdrink,
in jouw zoen,
en het doet mij goed...
Misschien later meer
Wow, die beeldspraak, zo diep! Dat beeld van die oude nar, prachtig, tranen in m'n ogen!quote:Op zaterdag 20 maart 2010 03:45 schreef Frishe het volgende:
Langs de schaduw van jouw wanhoop
Overwoekerd het besluit
Door de storm, nog niet bedwongen
Slechts de tranen op de ruit
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts nog helpers
En huilt de oude nar
quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:42 schreef Denkbaar het volgende:
[..]
Wow, die beeldspraak, zo diep! Dat beeld van die oude nar, prachtig, tranen in m'n ogen!
quote:
toch leuk, die Hans...quote:Hans Teeuwen:
Is er iemand in de zaal, die enig idee heeft, waar het over ging??? Ik ook niet!!! Nee, ik zal je zeggen wat ik gedaan heb: Ik heb dus PUUR voor de gein een aantal psedo-poëtische zinnetjes een beetje achter elkaar gezet, de lelijkste zinnetjes die ik kon verzinnen, echt waar, voor de grap, en het slaat echt HELEMAAL nergens op!!!
quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:34 schreef Symo het volgende:
Het verleden, is gedaan. Nooit & te nimmer overnieuw.
Ik kan enkel in haar sporen staan. Zij verplaatst zich in mijn ziel.
Doch, bezieling kent geen tijd. niet in de minste zin.
Met god lever ik mijn strijd, zonder eind & geen begin.
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:00 schreef Puala het volgende:
spring mee
op de golf
van tijd
in je sexy
gloedniewue
blauwe surfpak
gaan we
aan later
voorbij
Hoezo verkeerde topic?quote:Op woensdag 12 mei 2010 17:00 schreef SuperFokker het volgende:
*verkeerde topic*
Wel goed gedicht hiervoor trouwens
Lekker begrijpelijk!
Nee ikzelf reageerde per ongeluk in het verkeerde topicquote:Op woensdag 12 mei 2010 17:36 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Hoezo verkeerde topic?
Gewoon eigen gedichten pleuren toch?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.When I open my eyesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Last night with youSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.MemoriesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Alle woorden zijn voor mij clichés geworden
alles wat ik zeggen hoor
schijnt mij al duizendmaal gezegd
daarom spreek ik nog maar weinig
denken is voor mij alleen nog
zien hoe alles op hetzelfde neerkomt
alles heet hetzelfde in mijn woordenschat
die omdat hij maar één woord bevat
ook niet hoeft worden uitgesproken.
mijn beste, laat ons daarom
vanaf nu
beginnen spreken in een nieuwe taal.[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]![]()
Met alle respect voor de gedichten (en ik geef toe; ik las ze erg vluchtig, ik kan een pareltje over het hoofd gezien hebben)... maar het beste dat ik over de gedichten hier nu kan zeggen is; het heeft potentie.
1) Laat liever het rijmen achterwege.
2) Kill your darlings... als je echt duidelijk wilt zijn, schrijf dan proza.
3) Denk niet dat je binnen een jaar een goed dichter bent, dat is maar weinigen gegund.
4) Vergeet al die favoriete woordjes als: droom, liefde, rivier, hemel etc. Beschrijf jouw gevoel op een manier die bijna absurd lijkt, maar toch klopt. Aan goedkope woorden hebben we niets.
Ik heb liever dat je de dauw op de ontwakende roos bent (hoewel ook al behoorlijk platgetreden in de poëzie) dan dat je verliefd op iemand bent...Kortom vermijdt cliche's... maar je kunt ze ook gebruiken, maar dan wel in een originele setting.
En misschien het belangrijkste, wees zeker dat je echt origineel bent. Volg de groten, zonder plagiaat te plegen. Laat je inspireren maar weet dat het anders moet... jouw eigen input, waarvan je niet wist dat je het in je hebt. Dit is niet iedereen gegeven, maar als je jouw voorbeeld kan verslaan op z'n eigen vlak... dan heb je beet... dan ben je er klaar voor!Liever goed bedacht dan slecht gejat.![]()
Waarom pas na jouw nu? Was direct begonnen... Je wilt aangeven waarmee je verder wilt gaan, maar nergens blijkt uit jouw tekst dat je verder wilt gaan... je kunt het nog niet waarmaken. Jouw boodschap komt aan maar ook niet aan. Waarom heb je die cliche's nodig om jezelf te verdedigen zonder dat je hiertoe over durft te gaan?quote:Op vrijdag 14 mei 2010 20:55 schreef naamdrager het volgende:
alles wat ik zeggen hoor
schijnt mij al duizendmaal gezegd
daarom spreek ik nog maar weinig
denken is voor mij alleen nog
zien hoe alles op hetzelfde neerkomt
alles heet hetzelfde in mijn woordenschat
die omdat hij maar één woord bevat
ook niet hoeft worden uitgesproken.
mijn beste, laat ons daarom
vanaf nu
beginnen spreken in een nieuwe taal.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.![]()
Je vertelt een verhaal, maar geen gedicht.quote:Op woensdag 12 mei 2010 16:47 schreef CoiLive het volgende:
Op zijn scooter
raast hij voorbij
Lachend, Stoer
kijkt hij opzij
Trachtend meisjes
te imponeren
door zonder handen
te balanceren
In zijn trots
en vol met faam...
...ach
Had hij zijn helm
maar opgedaan
De gedachte is prima, maar het is een verhaal op rijm.
Dat is niet dichten.Liever goed bedacht dan slecht gejat.![]()
Teveel verhalend met een doel... ergens moet het duidelijk zijn.quote:Op maandag 10 mei 2010 00:37 schreef feyd het volgende:
mijn visie op poezie, om ook even te reageren op de discussie
“poëzie is een kwestie van het juiste (onjuiste)
ritme, en de prachtigste woorden,
soms, (!) ?
de eenvoudigste.”
om maar even poetisch te doen.
ik dicht zelf niet in rijm, maar rijm kan heel mooi zijn, al vind ik het snel neigen naar, idd, sinterklaas gedichten.
maar dat is wel een kwestie van smaak denk ik.
daarbij hoeft rijm niet aan het eind te zijn, maar ook binnen de zinnen.
nog wat gedichten van mij, deze is een hele oude en de andere 2 zijn recenter.
“voorspelbare geluiden
nee,
ik wilde ze niet horen
in mijn hoofd,
duizend en honderden keren al
afgedraaid
als een oud cassettebandje, dat vastloopt
bij het mooiste lied
het is niet
dat het ergens over gaat
dat doet het niet
het is meer
dat de zinnen dansen,
de woorden spelen
maar de muziek
blijft uit.”
“voor me vormt het blauw-
groenige de schone hemel
tot een dag
achterom dreigt diep donker-
der de nacht
ik zie het verleden
sta stil in de tornado rond je eigen as
en kijk
om je heen”
"dag liefde, dag leven
ik zeg vaarwel
en vaar wel
mee op het schip
van alles dat ooit was.
dag liefde, dag leven
ik zeg vaarwel"
Ook teveel cliche's waarvan je niet weet dat het cliche's zijn.
Je bent goed op weg, maar je komt uit waar je uit wilde komen.
Dat mag nooit het doel van een gedicht zijn... een goed gedicht gaat verder dan waar je uit wilt komen.
Een goed gedicht laat de mogelijkheid open, verder dan jouw horizon. Een goed gedicht is als psychologie, het kan zich vertakken in iets anders dan je van te voren had besloten.
Zelf schreef ik ooit een gedicht over vissers... (hengel helden) en wilde eigenlijk een stel autisten van hun maken... maar tot mijn eigen verbazing werd het zelfs bijna een ode aan die hengelaars.
En dat is belangrijk; verbaas ook jezelf... durf in te breken in jouw eigen vooroordelen.
Durf jezelf te verbazen! Zonder dat principe, zul je nooit een groot dichter worden... Kortom; verras jezelf.Liever goed bedacht dan slecht gejat.![]()
Bedankt voor je commentaarquote:Op zaterdag 15 mei 2010 03:55 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Waarom pas na jouw nu? Was direct begonnen... Je wilt aangeven waarmee je verder wilt gaan, maar nergens blijkt uit jouw tekst dat je verder wilt gaan... je kunt het nog niet waarmaken. Jouw boodschap komt aan maar ook niet aan. Waarom heb je die cliche's nodig om jezelf te verdedigen zonder dat je hiertoe over durft te gaan?
. Ik kan het alleen niet helemaal volgen. Wat is 'jouw nu'? Bedoel je dat de laatste regels te onverwacht komen? Zelf vind ik dat juist leuk, de eerste strofes hebben iets klaaglijks en het einde breekt daarmee. En natuurlijk is de twijfel over of de ik-persoon in het gedicht (dat ben ik niet zelf hoor, het is maar een personage) zijn 'conclusie' kan waarmaken juist onderdeel van het gedicht.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]![]()
Het doel van een gedicht is voor mij opschrijven wat ik zie, denk en voel. Niet dat ik uit kom op waar ik uit wilde komen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 04:10 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Teveel verhalend met een doel... ergens moet het duidelijk zijn.
Ook teveel cliche's waarvan je niet weet dat het cliche's zijn.
Je bent goed op weg, maar je komt uit waar je uit wilde komen.
Dat mag nooit het doel van een gedicht zijn... een goed gedicht gaat verder dan waar je uit wilt komen.
Een goed gedicht laat de mogelijkheid open, verder dan jouw horizon. Een goed gedicht is als psychologie, het kan zich vertakken in iets anders dan je van te voren had besloten.
Zelf schreef ik ooit een gedicht over vissers... (hengel helden) en wilde eigenlijk een stel autisten van hun maken... maar tot mijn eigen verbazing werd het zelfs bijna een ode aan die hengelaars.
En dat is belangrijk; verbaas ook jezelf... durf in te breken in jouw eigen vooroordelen.
Durf jezelf te verbazen! Zonder dat principe, zul je nooit een groot dichter worden... Kortom; verras jezelf.
Ik vind niet dat jij kunt zeggen hoe ik mijn gedichten schrijf en met welk doel.
Daarbij is 'verhalend' schrijven misschien wel gewoon mijn stijl. Jij vind het niks, een ander misschien wel.
Het is voor mij in ieder geval de manier om dingen te omschrijven en mijn gevoel erin kwijt te kunnen.
Maar, je hebt wel een punt.
Ik vorm mijn gedichten vaak al in mijn hoofd voor ik ze opschrijf, en ik zou ook eens moeten gaan zitten en gewoon gaan dichten. Ik kan makkelijker pagina's volschrijven dan pagina's vol dichten en in die zin denk ik er misschien wel teveel over na, ja. Dus ik neem je advies mee
Maar alsnog vind ik dat er teveel soorten poezie zijn om alleen volgens 'jouw regels' (dit bedoel ik verder niet denigrerend of iets) te kunnen dichten.
Ik vind trouwens ook niet dat een gedicht pure psychologie is. Het is psychologie, dat zeker, maar voor mij is het ook mooie woorden bij elkaar, goede interpunctie, de juiste pauzes, en woorden en zinnen die misschien net niet kloppen. Het is een taalspelletje, die voortkomt uit psychologie en dingen die niet te omschrijven zijn.
Hans Andreus is hierom ook echt een idool voor mij, de manier waarop hij met taal omgaat en rijmt binnen zijn regels en rijmt met zijn ritmes vind ik fantastisch.
Maar daarnaast is het voor een groot deel gevoel overbrengen. Ik heb de hele nacht een gedichtenbundel gelezen en ik heb mijn visie op poezie nogmaals op papier gezet, ik quote het even, want voor mij is dat ook een soort poezie, iig een schrijfsel, en dat mag in dit topic gepost worden gelukkig.
"mijn onbeschrijflijke in woorden gezet zien is het mooiste wat er is, in precies de juiste woorden is het magie voor mij. ik word erdoor betoverd zoals niets me ooit zou kunnen betoveren, ik ben getrouwd met poezie.
poezie is ook het gevoel van het gedicht voelen, in plaats van begrijpen wat de schrijver bedoelt"
Ik ben nu wel benieuwd naar het gedicht over je hengelaars overigens.ik heb hun vaders nog gekend,
ze kochten zoethout voor een cent
ik zag hun moeders touwtje springen![]()
Graag gedaan... maar wat ik bedoel met "jouw nu" nu, is jouw een na laatste regel "vanaf nu." om te spreken in een nieuw taal (wat je vervolgens niet doet).quote:Op zaterdag 15 mei 2010 09:30 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Bedankt voor je commentaar. Ik kan het alleen niet helemaal volgen. Wat is 'jouw nu'? Bedoel je dat de laatste regels te onverwacht komen? Zelf vind ik dat juist leuk, de eerste strofes hebben iets klaaglijks en het einde breekt daarmee. En natuurlijk is de twijfel over of de ik-persoon in het gedicht (dat ben ik niet zelf hoor, het is maar een personage) zijn 'conclusie' kan waarmaken juist onderdeel van het gedicht.
Op zich niet zo'n probleem... maar het zou er een leuke twist aan gegeven hebben, als je begon met een strofe nieuwe/ niet bestaande taal. Het hoeft geen bestaande taal te zijn, als het maar wel overkomt als zodanig.
Je kunt er daarna ook weer mee eindigen. Zie het gedicht als een film met flashbacks en flashforwards.
De mogelijkheden zijn oneindig.
Daarnaast zie ik nog (naar mijn persoonlijke mening) teveel wat je wilt zeggen (te duidelijk aanwezig), terwijl ik denk dat je het met beeldspraak wat minder kaal kan maken.
Maar wat ik al zei; erg op de goede weg... maar leer de mogelijkheden van de taal eens leren... Zelfs de bladspiegel is niet heilig... (al zou ik dat omwille van de leesbaarheid toch zoveel mogelijk respecteren.
Maar hey, ik ben maar een persoon met een mening. Pik van me op wat je wilt, en gooi de rest weg...
De waarheid is dat ik in geen jaren meer poëzie heb geschreven omdat ik zelf vast zit in een writersblock (je kunt dus ook te streng voor jezelf zijn)
Je doel is misschien niet uitkomen, waar je wilt uitkomen... maar wat je zegt over wat je voor je ziet, denkt en voelt, heeft hetzelfde resultaat.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:01 schreef feyd het volgende:
[..]
Het doel van een gedicht is voor mij opschrijven wat ik zie, denk en voel. Niet dat ik uit kom op waar ik uit wilde komen.
Ik vind niet dat jij kunt zeggen hoe ik mijn gedichten schrijf en met welk doel.
Daarbij is 'verhalend' schrijven misschien wel gewoon mijn stijl. Jij vind het niks, een ander misschien wel.
Het is voor mij in ieder geval de manier om dingen te omschrijven en mijn gevoel erin kwijt te kunnen.
Maar, je hebt wel een punt.
Ik vorm mijn gedichten vaak al in mijn hoofd voor ik ze opschrijf, en ik zou ook eens moeten gaan zitten en gewoon gaan dichten. Ik kan makkelijker pagina's volschrijven dan pagina's vol dichten en in die zin denk ik er misschien wel teveel over na, ja. Dus ik neem je advies mee
Maar alsnog vind ik dat er teveel soorten poezie zijn om alleen volgens 'jouw regels' (dit bedoel ik verder niet denigrerend of iets) te kunnen dichten.
Ik vind trouwens ook niet dat een gedicht pure psychologie is. Het is psychologie, dat zeker, maar voor mij is het ook mooie woorden bij elkaar, goede interpunctie, de juiste pauzes, en woorden en zinnen die misschien net niet kloppen. Het is een taalspelletje, die voortkomt uit psychologie en dingen die niet te omschrijven zijn.
Hans Andreus is hierom ook echt een idool voor mij, de manier waarop hij met taal omgaat en rijmt binnen zijn regels en rijmt met zijn ritmes vind ik fantastisch.
Maar daarnaast is het voor een groot deel gevoel overbrengen. Ik heb de hele nacht een gedichtenbundel gelezen en ik heb mijn visie op poezie nogmaals op papier gezet, ik quote het even, want voor mij is dat ook een soort poezie, iig een schrijfsel, en dat mag in dit topic gepost worden gelukkig.
"mijn onbeschrijflijke in woorden gezet zien is het mooiste wat er is, in precies de juiste woorden is het magie voor mij. ik word erdoor betoverd zoals niets me ooit zou kunnen betoveren, ik ben getrouwd met poezie.
poezie is ook het gevoel van het gedicht voelen, in plaats van begrijpen wat de schrijver bedoelt"
Ik ben nu wel benieuwd naar het gedicht over je hengelaars overigens.
O' en er is (al is het alleen maar in mijn gedachten) een verschil tussen verhalend schrijven en prozaïsch schrijven. Met 'verhalend schrijven' bedoel ik dat je schrijft zoals je het ziet (terwijl prozaïsch nog veel meer beeldspraak en metaforen kunnen bevatten).
En jij hebt ook gelijk... je moet niet naar mijn regels gaan dichten. Je moet jouw eigen weg hierin vinden... Mijn excuses wanneer dat zo overkwam.![]()
Goh, ik merk dat ik bijna net zo "onaangenaam" reageer als degenen die mij aanvankelijk de grond intrapten... Sorry daarvoor, zo wil ik eigenlijk ook weer niet zijn. Maar tegelijkertijd heb ik wel veel van hun geleerd (maar ben zelf nu zo kritisch tegenover me zelf dat ik in een writersblock zit)![]()
Maar goed, terug naar jou! Nee een gedicht hoeft inhoudelijk geen pure psychologie te zijn... maar het zit er wel vaak in verborgen. Beeldspraak en metaforen zijn vaak psychologisch bepaald (niet als in de leerrichting psychologie, maar meer het vrijelijk opzoeken van de referentiekaders... en het gedicht is vaak ook psychologie, door diep te graven om goede metaforen en beeldspraak te vinden).
Mooie woorden... ik zou me liever richten op mooie combinaties van woorden. Mooie woorden als "liefde" etcetera gaan snel vervelen. De mooiste woorden kun je (denk ik) beter vermijden; een woord als liefde is beter af via metaforen en beeldspraak.
En natuurlijk mag je ook Andreus volgen... je mag alles volgen! Maar ik wil je toch graag een tip geven; lees ook eens het vertaalde werk van Arabische en Zuid Amerikaanse / Zuid Europese dichters. Haal ze uit de bieb...
Ik hoop dat je zo overdonderd zult zijn als ik... het sluit in elk geval voor mij precies zo aan als wat jij quote over de magie en getrouwd zijn met poëzie.
En ja, poëzie is ook een kwestie van voelen...dat ben ik helemaal met je eens... en geen gedicht voelt zo goed dan wanneer je het woordelijk niet helemaal begrijpt, maar er jouw eigen gedicht van kunt maken.
Enne, het gedicht kun je vinden in jouw PM.
Leuk idee, maar nee, voor mij niks hoorquote:Op maandag 17 mei 2010 00:41 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Graag gedaan... maar wat ik bedoel met "jouw nu" nu, is jouw een na laatste regel "vanaf nu." om te spreken in een nieuw taal (wat je vervolgens niet doet).
Op zich niet zo'n probleem... maar het zou er een leuke twist aan gegeven hebben, als je begon met een strofe nieuwe/ niet bestaande taal. Het hoeft geen bestaande taal te zijn, als het maar wel overkomt als zodanig.![]()
. Het is nu juist leuk dat je je als lezer afvraagt hoe nou die compleet nieuwe taal (maar natuurlijk gaat het verder dan 'taal') eruit zou zien. Elke soort van pseudotaal die je aan het gedicht zou toevoegen betekent volgens mij een vreselijke anticlimax. Het gaat er om dat de hoofdpersoon van het gedicht oppert iets compleet nieuws te gaan doen/beginnen, en elke poging om dat concreet te maken mislukt volgens mij jammerlijk. Over het gebruik van beeldspraak, dat is inderdaad wel zo, misschien. Maar ik vind het leuk om gedichtjes zo sober mogelijk te houden, zonder 'kijk-mij-eens'-gehalte. Ik hou van een conventionele vorm die weinig afleidt van de inhoud. Maar bedankt voor het meedenken
.
[ Bericht 3% gewijzigd door naamdrager op 17-05-2010 17:54:10 ][i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]![]()
Ieder z'n eigen gedachten hierover, het is in elk geval een 'pre' dat je weet waarom je schrijft zoals je schrijft.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:30 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Leuk idee, maar nee, voor mij niks hoor. Het is nu juist leuk dat je je als lezer afvraagt hoe nou die compleet nieuwe taal (maar natuurlijk gaat het verder dan 'taal') eruit zou zien. Elke soort van pseudotaal die je aan het gedicht zou toevoegen betekent volgens mij een vreselijke anticlimax. Het gaat er om dat de hoofdpersoon van het gedicht oppert iets compleet nieuws te gaan doen/beginnen, en elke poging om dat concreet te maken mislukt volgens mij jammerlijk. Over het gebruik van beeldspraak, dat is inderdaad wel zo, misschien. Maar ik vind het leuk om gedichtjes zo sober mogelijk te houden, zonder 'kijk-mij-eens'-gehalte. Ik hou van een conventionele vorm die weinig afleidt van de inhoud. Maar bedankt voor het meedenken
.
Dan heb je de pro's en contra's wel afgewogen.
Een sterke eigen mening en ook ontvankelijk zijn voor andere meningen (ook wanneer je ze uiteindelijk niet toepast) ... ja dat is altijd een goede combinatie!
Veel succes verder!
’s avonds zat ik nog buiten.
De eerste warme lenteavond,
met haar speciale geur.
Ik kijk naar boven.
Geen vogels meer die fluiten,
maar rondvliegende vleermuizen.
Zo zwart als de nacht,
Dat je ze voelt,
en alleen de schimmen ziet,
als ze de sterren bedekken.
De fonkelende sterren.
De vallende sterren,